Kalasto 300l akvaan

dopaaa

Meille olisi piakkoin tosiaan tulossa n. 300l akvaario mitoilla 120cmx50cmx50cm. Ollaan (poikaystävän kanssa) uusia akvaarioharrastajia, minä ihan kokonaan, mutta hän on kasvanut akvaarion parissa kuitenkaan sitä hoitamatta. Tämä akvaario on meille tulossa hänen perheeltään, sillä heillä ei riitä aika akvaarion hyvään hoitoon ja me poikaystäväni kanssa ollaan molemmat kiinnostuneita akvaarioista ja yritettiin tuossa juuri keksiä yhteistä uutta harrastusta meille ja tässä nyt olisi!

Suodattimesta ei ole tietoa, koska siihen on juuri tulossa uusi. Lämmitin löytyy sun muut härpäkkeet. Jos olen nyt lukenut ja opiskellut oikein niin kypsytystä ei tarvita, koska akvaario tulee meille suoraan käytöstä ja mm. suodatin pysyy vedessä ja käytössä koko tämän vaihdon ajan (tilapäis''akvassa'' nykyisille kaloille). Pohjalle meille tulee hienoa hiekkaa, koristeeksi kiveä ja juurakoita sun muita piilopaikkoja sekä suht runsaasti kasvistoa. Kasvistosta ei ole vielä hirveästi hajua, saa vinkata hyviä, kauniita ja suht helppoja kasveja!

Lämpötilaksi olen miettinyt n. 25-26 astetta, vesi on täällä meillä keskikovan paikkeilla ja pH n. 7-8 väliä.

Akvaarion mukana tulee tuntematon määrä luultavasti tätä maatiais- eli täpläpartamonnia? Arviolta ehkä 6-8kpl, kaikki suht pienikokoisiksi jääneitä. Sekä jotain toista tuntematonta kalaa, keskikokoista arviolta 6-8kpl. En onnistunut tunnistamaan kun itse yritin :D Saattaa olla jotain ahventa.

Olen itse tehnyt jo jotain suunnitelmaa, joka menisi jotenkin näin

ALAOSAAN
kirsikkasukarapuja ? kpl
näitä akvan mukana tulevia monneja, niille voisi ottaa muutaman kaverin lisää
jotain monnisia tai piikkisilmää ? kpl

KESKIOSAAN
kardinaalitetraparvi ? kpl (tai muu pienemmän kalan parvi)
rubiinitetraparvi ? kpl (tai muu pienemmän kalan parvi)
helmirihmakala uros 2-3 naarasta (tai muu kaunis haaremi)
sinikirjoahvenpariskunta (tai muu isompi, kaunis kalapariskunta)
akvan mukana tulevat kalat n. 6-8kpl

YLÄOSAAN
kääpiötapparakala 10? kpl
tai jokin muu yläosassa viihtyvä laji?

Muutamia mietteitä on näistä omista suunnitelmistani, mm. piikkisilmän viihtyvyys näissä meidän tulevissa oloissa. Ne kiinnostaisi minua paljon. En myöskään osaa arvioida ollenkaan kuinka iso määrä rapuja olisi hyvä meidän altaaseen, tässä apuja? Perusideana olisi kuitenkin se, että olisi muutama iso pienemmän kalan parvi ja sitten pariskuntia ja haaremeita sen mitä sopii altaan kokoon ja olosuhteisiin. Yritin etsiä muita akvaarion yläosassa viihtyviä lajeja, kuin tapparat, mutta tämä oli hankalaa. Meillä on 3 kissaa, joista ainakin yksi on anoppilassa tykännyt kalastaa tästä akvaariosta, joten tapparat saattaisivat olla vaarassa. Akvassa on kyllä suojalasi pienellä syöttöaukolla, jonka ajattelimme aina peittää, kun ei olla ruokaa antamassa. Olisikohan tämä ok ja tapparat tai muut mahd. yläosan kalat pysyisivät turvassa? Kuitenkin olisi mukavaa, että jokaisessa akvaarion osassa olisi elämää.

Myöskään näiden akvan mukana tulevien tuntemattomien kalojen tulevaisuus ei ole vielä selvä, yritän sitä tunnistaa ja jos esim käy ilmi, ettei sovi näihin meidän olosuhteisiin niin sitten luovutaan niistä. Mutta ideoita kasveista ja kaloista saa heittää! Minua ei sinänsä nyt tässä threadissa tarvitse mistään kouluttaa, olen kyllä opiskellut ja ottanut selvää hyvin (mm. siitä kypsyttämisestä) ja teen sitä yhä. Kiitokset jo etukäteen!

3

1229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikaaliikaa

      Toivottavasti ette ottaneet hoitaaksenne! Muuta kuin ne kissat..

    • kalanteurastaja

      Jos teille tulee altaan mukana 6-8 partamonnia, varautukaa hetken päästä muutamaan kymmeneen partamonniin! Edellyttäen, että ovat eri sukupuolia. Vaikka ensin onkin niin hienoa nähdä niitä kalavauvoja, alkaa mietityttämään siinä vaiheessa kun suodattimesta löytyy 80 vauvaa... Juuri tuommoisen määrän poikasia hävitin, nyt vien naaraat kauppaan. Jätän pari urosta. molemmille on omat kolonsa, joten saattavat elää rauhassa. Eli mieluummin samaa sukupuolta kaikki, ja korkeintaan kolme tuon kokoiseen altaaseen.

    • frtgyuhji

      Itse laittaisin tuon kokoiseen pohjalle jotain pieniä corydoras monnisia jonkinlaisen parven. Ehkä piikkisilmiä. Keskelle jotain parisen pieniä kirjoahvenia max 5 cm, keskelle myös max 3cm kokoisten barbien tai tetrojen lauma, mieluiten pienempiä. Pinnalle sitten, jos vesiolot sopii, niin vaikka kääpiörihmakaloja, ei kovin montaa, tai ihan vain perus platyjä/miekkapyrstöjä/miljoonakaloja.

      Partamonni on vähän siinä ja siinä, kasvaa aika suureksi. 10-15 cm kala 50cm levyisessä akvaariossa on hieman ahdasta, kun ajattelee kalan liikkumatilaa. Toki partikset eivät ole kovin aktiivisia uimareita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6153
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3916
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2299
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1910
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1353
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1030
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe