Olenko asperger?

Aspergeria

Olen päässyt hieman tekemään töitä autistien kanssa ja usein tuntuu, miten itselläni on monia samoja ongelmia kuin heillä. Voisinko olla asperger? Vai muuten vain herkkä?

-Inhoan esim. isoja ryhmiä. En pysy mukana keskustelussa, en tiedä milloin on vuoroni puhua. Inhoan yli kaiken päällekkäistä puhetta ja muuta hälinää. Saan siitä levottoman ja ärtyneen olon. Tekisi mieli huutaa, että LOPETTAKAA. Keskustelu kahden-kolmen kesken on ok.

-Pahimmillaan äänet sattuvat hermostoon ja säpsähtelen niistä. Pahoina päivinä kovat äänet tuntuvat väkivallalta. Toisaalta välillä ongelma hellittää, eikä äänet aiheuta pahaa ongelmaa.

-Välillä valot särkevät silmiin. Rasitun myös edestakaisin suhaavista ihmisistä, heijastavista pinnoista, loisteputkivaloista jne.

-Jotkut sos.tilanteet kuten yhteisruokailut, kekkerit, vuoronvaihdot töissä jne aiheuttavat välillä suoranaista pakokauhua. Jännitän niitä joka päivä yhtä paljon ja saan kerätä voimia. Monesti en pysty syömään muiden kanssa oikein mitään. Pyörittelen vaan haarukkaa edestakaisin ja keksin tekosyitä miksi en voi syödä.

-Olen sosiaalisesta työstäni jo ennen työpäivän loppua täysin uupunut. Pakoilen viemään roskia, pyykkitupaan, vessaan, tietokoneelle tai puhelimeen. Olen muistavinani aina jonkin uuden hoidettavan asian. Hyvänä päivänä yritän sosialisoida senkin edestä, jotta minua ei pidettäisi epäsosiaalisena.

-Tuntuu etten hahmota esim.jumppaliikkeitä yhtä hyvin kuin muut.

-Useimmat työkavereiden kertomat vitsit eivät naurata. En ymmärrä, mitä hauskaa niissä on. Ylipäätään ryhmässä nauraminen on vaikeaa. Istun vain vakavana paikoillani tai tekohymyilen.

-Jännityksessä saatan täristä tai niska/pää nykii.

-Vaikeuksia on myös hahmottaa tiloja, sitä missä mikin huone/paikka sijaitsee. Joudun luomaan itselleni tärppejä, joiden avulla osaan "suunnistaa".

-Nuorempana olin koulussa melko puhumaton. En tiennyt miten ihmisille puhutaan, miten heille tulee vastata missäkin tilanteessa jne. Myöhemmin sitten vain opettelin tilanteeseen kuuluvat vastaukset.

Tässä osa ongelmistani. Kaikesta huolimatta olen töissä, mutta välillä työelämä tuntuu romahduttavan raskaalta.

7

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kopikissa

      Kiitos Infolle kopiotekstistä!

    • Aspergeria

      Ei tämä ole kopioitua tekstiä, vaan aitoa elämää

    • Siivosti

      Hyvä ystävä - lopeta jo se kopiointi. Etkö ymmärrä, että se on sääntöjenvastainen teko.

    • muotia

      Juu, epäilemättä olet todella " erilainen"...hihiihih.. ainakin omasta mielestäsi siis. Oikeat autistit ovat harvinaisia, poikkeuksia, eikä mitään " wanna be erilaisia". Oksettavaa tuollainen " haluan olla autisti" muoti ilmiö.

    • rtgfd

      olet vain hullu muitten joukossa koita hyväksyä se.

    • Breda

      Nimimerkki Aspergeria kirjoitti hyvän aloituksen. Ja tätä palstaa jo pitkään sairastuttaneet trollit iskivät heti. Toivottavasti nimimerkki Aspergeria osaa olla välittämättä tämän keskustelupalstan alamittaisuuksista, siis trolleista. Täällä käy lukemassa ja jopa kirjoittamassa myös fiksuja ihmisiä, siis myös meitä ei-trolleja (joita trollit tietenkin heti alkavat väittää 'pahimmiksi trolleiksi'). :-)

      Monen asperger-ihmisen tiedän havahtuneen omaan mahdolliseen assiuteensa juuri niin että on tavalla tai toisella tavannut autismikirjolaisia. Moni isä tai äiti on havahtunut pohtimaan omaa mahdollista assiuttaan siinä vaiheessa, kun oma lapsi on saanut AS-diagnoosin.

      Erityisherkkyys on aina eräs aspergerin ominaisuus. Erityisherkkyys voi johtua monesta muustakin asiasta.

      Isojen ryhmien kuormittavuus, äänekkään hälinän rasittavuus, syömisvaikeudet suuressa oudossa porukassa, aistiyliherkkyys kirkkaille valoille, kyvyttömyys nauraa muita huvittaville (huonoille) vitseille ja erityisesti sosiaalisen työn uuvuttavuus. Siinä luettelo todella hyvin aspergermaisista piirteistä, joten itseään pohdiskellut nimimerkki Aspergeria lienee hyvinkin oikeilla jäljillä.

      Kysyn nimimerkki Aspergeria:lta, kuuluvatko sinun piirteisiisi (ovatko kuuluneet jo pienestä pitäen) myös nämä:
      - kykyprofiilisi jyrkkä epätasaisuus eli se että olet asiasta riippuen siinä joko normaalia huonompi tai normaalia parempi, etkä ole oikein missään tavallista keskivertoa
      - aistiyliherkkyyksiä kuulon ja näköaistin lisäksi myös haju- ja tuntoasistissa
      - ihmisten sosiaalista käyttäytymistä olet pienestä pitäen sivusta seuraten ihmetellyt ja kokenut olevasi erilainen
      - sinulla on erityiskiinnostuksenkohteita, jotka ovat intensiivisempiä kuin ihmisillä yleensä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      253
      2385
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1804
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      168
      1515
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      331
      1503
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1055
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      82
      917
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      770
    9. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      720
    10. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      204
      717
    Aihe