ilmalämpöpumppu EU- maasta?

-J-

Olen harkinnut pumpun hankkimista rintamamiestaloon ja mieleeni tuli, että olisiko kellään kokemuksia koneen hankkimisesta toisesta EU-maasta? Nettiä penkoessa vastaan tulee kaikenlaisia valmistajia, joista en ole koskaan kuullutkaan. Herääkin kysymys mitenkä koneet pelaa suomen oloissa ja saako niihin talvivarustusta mukaan? Tai varaosat ja huolto? Kysymyksiä riittää. Hinnassa saatu säästö ei paljon mieltä lämmitä, jos kone rikkoutuu ensimmäisen talven aikana.

Eikös EU:n myötä vapautunut tavaran vapaa liikkuvuus, joten koneita pitäisi saada kotiovelle asti toimitettuna kohtuuhintaan. Jos joku on etsinyt samoja asioita, niin laitapa tänne tyrkylle hyviä osoitteita, missä voisi vertailla laitteita ja hintoja.

7

3704

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virosta tai saksasta

esimerkiksi sen ILPn , niin luonnollisesti haet/saat huoltopalvelutkin sieltä. Saat matkailua samalla kun kyydiskelelet virolaista korjaamaan vehjettään.

• suunnitelmissa täälläkin

ja tuossa yllä on sensukuinen vastauskin joita arvelin aika pian ilmestyvän.
      Itselläkin on tarkoitus kyllä tutkia aika tarkkaan mitä kaikkea kannattaisi ostaa Saksasta, Tanskasta tai Ruotsista kun alan rakentamaan uutta taloa. Melkoinen määrä tavaraa tulee kätevästi kyydissä kun haen keväämmällä auton ja hevoskujetuskärryn Saksasta. Kun en tuo hevosia, täytän kärryn muuten, kun on tuo "vapaa liikkuvuskin" voimassa tavaroilla (suomessa autoja lukuunottamatta).
      Tuon pumpun kanssa olisi kai lähinnä varmistettava sen pakkastoimivuus, joten varminta olisi katsella ensin täällä toimivaksi havaittuja pelejä ja sitten vertailla vastaavien hintoja muualla. Veikkaisinpa, että Virokin on jo hyvä vaihtoehto esim. LVI osille. Yhden Pärnulaisen pikkunarikan hintatason perusteella hinnat näyttäisivät olevan AINAKIN kolmasosan halvempia kuin täällä. Itse ajattelin hankkia Oraksen hanat Puolasta, vaikka päätehdas on kävelymatkan päässä. Tämä meidän kaupan rakenne nyt on tällainen...

• musse

Kuka ne asentaa ja huoltaa?
      Luulen että firmat on aika haluttomia asentamaan harmaatuonti pumppuja.
      Muuten tuollainen "suoratuonti" on sinänsä ihan hyvä juttu

• -J-

En tiedä onko asia noin, mutta uskoisin ettei asennuksessa ja huollossa tule ongelmia. Asennushan ei kuulu laitteiden hankintahintaan, joten siitä joutuu maksamaan joka tapauksessa. Rahanahneita ja reippaita putkimiehiä luulisi löytyvän. Saman rahan siitä saa riippumatta onko kone ostettu suomesta vai timbuktusta. Jos ja kun kone joskus kaipaa pientä paijaamista, en usko että ketään kiinnostaa mistä kone on joskus hankittu. Varsinkin jos se on täällä yleisesti käytössä olevaa merkkiä. Itseäni arvelluttaa koneiden takuu. En tiedä kuinka pitkä takuu koneille suomessa annetaan, mutta entäs muualta hankittu... Sen kärsii omasta pussista ja ottaa riskin jos haluaa. Kunnon koneet on ainakin minun budjetilla melko hintavia. Olisi muutakin remonttia paljon tekemättä.

• kake
        -J- kirjoitti:

En tiedä onko asia noin, mutta uskoisin ettei asennuksessa ja huollossa tule ongelmia. Asennushan ei kuulu laitteiden hankintahintaan, joten siitä joutuu maksamaan joka tapauksessa. Rahanahneita ja reippaita putkimiehiä luulisi löytyvän. Saman rahan siitä saa riippumatta onko kone ostettu suomesta vai timbuktusta. Jos ja kun kone joskus kaipaa pientä paijaamista, en usko että ketään kiinnostaa mistä kone on joskus hankittu. Varsinkin jos se on täällä yleisesti käytössä olevaa merkkiä. Itseäni arvelluttaa koneiden takuu. En tiedä kuinka pitkä takuu koneille suomessa annetaan, mutta entäs muualta hankittu... Sen kärsii omasta pussista ja ottaa riskin jos haluaa. Kunnon koneet on ainakin minun budjetilla melko hintavia. Olisi muutakin remonttia paljon tekemättä.

eikö olisi ´jo syytä unohtaa tuo laitetakuu. Kuitti talteen ja lvi vakuutuksesta rahat jos se särkyy.

• Patukka1
        -J- kirjoitti:

Meille ostettiin Keskisen maahantuoma Luxus halpispumppu ja toimii...

Mööpelin asensi seudun kylmäkonemies sen enempää nikottelematta. Sanoi, että on hänen etu mitä enemmän pumppuja myydään, työtähän se tietää. Kaveri möi ite Haieria ja Panasonicia.

Asentaja lisäili kylmäainetta, kun esitäyttömäärä on riittämätön. Meille tuli hiukan vakiota pidemmät yksiköiden väliset putket, sekin saattoi olla lisäyksen osasyy.

Masiina on pöhissy koko talven sahtiastian kanssa kilpaa ja lämpöä tulee... Halon kantokin on vähentynyt kun kehveli on niin mieleinen masiina...

• Itsellä on

Ilmalämpöpumppu on erinomainen lämmöntekijä, mutta se viilentää myös talon kesäisin. Tärkeätä on ostaa samalla niin kutsuttu pakkasvahti, joka katkaisee pistorasiasta sähkön, jos ilma kylmenee yli viidentoista pakkasasteen.

Ilmeisesti kylmäasentajia on maassamme, mutta usein kytkentään tarvitaan myös sähkömiehen apua, koska harvalla on pistorasia jo valmiina paikassa, mihin kone asennetaan.

Ilmalämpöpumppuja on monenmerkkisiä, ja parhaat antavat jopa viiden vuoden takuun, mikä on otettu huomioon tietysti hinnassa.

Oman kokemukseni perusteella asennus kannattaa tehdä huolella, sillä puurakenteisessa talossa voi käydä siten, että resonanssi-ilmiö saa aikaan väräjävän äänen, jonka saaminen pois on hankalaa. Itselläni kävi siinä mielessä hyvin, että sain värinän taltutettua. Onneksi koneeni oli nostettu sen verran korkealle, että sain sille lisätukea räystään alta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3994
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2679
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      41
      2667
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2425
    5. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2393
    6. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      312
      2230
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1969
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1643
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      48
      1592
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1497
    Aihe