Missä lämpötilassa muilla on Swegon Casa W130:n etuvastus asetettu menemään päälle? Meillä jos laittaa alemmas kuin -5C, niin kenno vetää heti jäähän. Älytöntä vaan jo pikkupakkasilla huudattaa 1000 W vastusta 24/7. Millä keinoin tuota lämpötilaa voisi hilata alaspäin?
Swegon Casa W130 etuvastus
5
4109
Vastaukset
- valitse_miellyttävin
Etuvastuksen, kuten kaikkien muidenkin LTO:n huurteenestoratkaisujen, tehtävä on heikentää LTO:n tehoa niin, ettei poistoilma jäähdy pakkaselle ja LTO huurru umpeen.
Jos et halua etuvastusta käyttää, niin nämä toimii
- tee koneen sisälle reikä, josta osa tuloilmasta pääsee LTO-kennon ohi (vrt. ohituspelti, mitä joissain koneissa käytetään huurteenestoon/sulatukseen)
- säädä tuloilmavirta poistoilmavirtaa pienemmäksi (sama lopputulos kuin edellä - nyt vaan osa tuloilmasta revitään rakenteiden vuotoina = koneen/LTO:n ohi)
- kytke tuloilmapuhallin ajoittain pois päältä
Kaikki temput vähentävät lämmöntalteenoton tehokkuutta ja siten kasvattavat energiankulutusta, mutta niillä on erilainen vaikutus asumisviihtyvyyteen.- InsinööriX
Parempi keino on tehdä asuntoon sopivaan paikkaan iso korvausilmakanava tai -venttiili, tai pari. Ja säätää poisto tarpeeksi paljon suuremmaksi kuin tulo. Tällöin osa tuloilmasta tulee tuon korvausilma-aukon kautta ja IV-koneen lämmönvaihdin pysyy paremmin jäätymättä.
Tuo korvausilma-aukko toimii samalla myös esim. liesituulettimen tai takan kanssa ja estää niiden aiheuttaman IV-koneen jäätymisen (imevät muutoin korvausilmansa IV-koneen kautta => tulo > poisto => jäätyy).
Erittäin tiiviissä talossa ei jäätymisenesto tulopuhaltimen tehoa laskemalla tai pysäyttämällä periaatteessa auta juuri ollenkaan. Tällöin tuo etuvastus on ainoa, joka oikeasti auttaa.
- Alipainettako.on
Vanhalla termostaatti-tekniikalla toimiva (ILTO) LTO pysäyttää tulopuhaltimen kun lämpötila kennon poistossa laskee alle 3..4'C. Tällä estetään kennon jäätyminen. Tässä tilanteessa poistopuhallin imee ilmaa asunnosta sieltä mistä helpoiten sitä saa. Mutta Sweko säätää puhaltimien nopeuksia portaittain 1..5. Mutta ennen tulopuhaltimen ohjausta(sammutusta) sweko kytkee esi/TEHO-lämmitykset päälle.
Näppärää, kenno ei ehkä jäädy, mutta sähkön kulutus kasvaa tolkuttomasti.
Onkohan tavoitteena ollut estää liiallinen alipaine tulon pysäyttämisen johdosta, ja näin estää madollinen takan savujen "imeminen" huoneilmaan. - villasukat_jalkaan
> Näppärää, kenno ei ehkä jäädy, mutta sähkön kulutus kasvaa tolkuttomasti.
Edelleen väärin. Ei se etuvastus koko ajan täysillä paahda.
Esim. ulkoilma -8, poistoilma 22, LTO:n hyötysuhde 80 %. Tulo- ja poistoilmavirrat 0,1 kg/s (noin 83 l/s). Ilman etuvastusta tuloilma lämpiää LTO:ssa -8 -> 16 ja poistoilma jäähtyy 22 -> -2 °C. Eli jäähän vetää...
Energiatase
- jäteilman mukana harakoille 0,6 kW (oikeassa elämässä vähän enemmänkin, syynä lämmönnousu poistopuhaltimessa)
- LTO ottaa talteen 2,4 kW
- jälkilämmitys (16->17 °C) 0,1 kW
- alilämpöinen tuloilma jäähdyttää sisätiloja 0,5 kW teholla (lämmönnousu 17->22 katetaan varsinaisella lämmitysjärjestelmällä / ilmaislämmöillä)
Lämmitystä tarvitaan siis 0,6 kW verran ja tästä suurin osa huoneiden lämmitysjärjestelmästä (halvempi energia, esim. kauko/maalämpö?) tai osin ilmaislämpöinä.
Pistetään esilämmitys päälle, asetus -3 °C
- nyt jäteilma jäähtyy lukemaan 2 °C (varmaan siinä ja siinä huurtumisen suhteen, osa kennosta pakkasen puolella) ja jäteilman mukana harakoille 1,0 kW
- etuvastus paahtaa keskimäärin 0,5 kW teholla
- LTO ottaa talteen 2,0 kW (jäteilman lämpötilahyötysuhde 67 %)
- lämpötila LTO:n jälkeen 17 °C, jälkilämmitystä ei tarvita, mutta sisätiloista ryövätään edelleen 0,5 kW
Sähkölämmitystä iv-koneessa huimat 0,5 kW (vrt. aiempi 0,1 kW) plus huoneita jäädytetään 0,5 kW verran, yht. 1,0 kW.
Vaihdetaan IV-kone malliin, jossa LTO:n hyötysuhde vain 50 %
- jäteilman lämpötila 7 °C, joten harakoille 1,5 kW
- tuloilma lämpenee LTO:ssa -8 -> 7 °C, jälkilämmitysteho 1,0 kW plus huoneita jäädytetään tuloilmalla 0,5 kW edestä
Lämmitystä tarvitaan 1,5 kW edestä, josta suuri osa hukkuu iv-koneen jälkilämmityspatteriin.
Säädetään tuloilmavirta 80 prosenttiin poistoilmavirrasta
- huuh... nyt mene enää ihan päässälaskuna, muttei ole oikeat kaavatkaan käsillä... joka tapauksessa LTO hyötysuhde kärsii, joten jäteilma ei jäähdy ihan yhtä kylmäksi kuin 1. esimerkissä, sanotaan vaikka mutulla, että talteen 2 kW, jolloin jäteilman lämpötila 2 °C
- tuloilman lämpötila nousee näillä spekseillä 17 asteeseen, joten jälkilämmitystä ei tarvita
- huonetiloja jäähdyttää alilämpöinen tuloilma 0,4 kW edestä sekä rakenteiden läpi kiskottava korvausilma (0,02 kg/s eli noin 17 l/s) 0,6 kW edestä
Lämmitystä tarvitaan siis yht. 1,0 kW ja kaikki tämä otetaan huoneiden lämmitysjärjestelmästä.
Etenkin maalämpö tms. talossa tämä vaihtoehto on käyttökustannuksiltaan edullisin, mutta villasukille voi olla tarvetta.
Tuloilmapuhaltimen pätkiminen pelaa ihan samalla idealla kuin tuloilmavirran säätö reilusti poistoa pienemmäksi, kun ajatellaan keskimääräistä energiankulutusta.
Tosin säästöähän voi hakea myös alentamalla huonelämpötila 18 asteeseen jne koska viihtyvyydellähän ei ollut väliä?- InsinööriX
Juu, muissa kuin sähkölämmitteisissä taloissa tulopuhaltimen pätkiminen taitaa olla energiatehokkain jäätymiseneston muoto. Tällöinhän LTO:n ohi tuleva korvausilma lämmitetään talon lämmitysjärjestelmällä (esim. maa- tai kaukolämpö). Ja se korvausilma kannattaa tuoda sisään hallitusti, ei repiä esim. alapohjasta radonilla höystettynä.
Etulämmityksen lisäksi myös jäätymisenesto kennon ohituksella syö sähköä: tässä tapauksessa se lisäkulutus tapahtuu siinä jälkilämmitysvastuksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17711218
- 545328
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html472576- 372266
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131791Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,431685Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta331332Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v361275Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61096Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo1121014