Haat pollarissa

PollariPolle

Tuli seurakaverin kanssa puheeksi pollariin kiinnittyminen kun on useita köysiä samassa pollarissa. Ei kumpikaan tajuttu, miksi sanotaan, että pitäisi pujottaa oma köysi muiden alta, kun meidän molempien mielipide ja kokemus oli ettei asialla ole mitään väliä. Sitten yksi selitys keksittiin ja haluaisin sitä testata raadilla:

-kun sanotaan, että oma köysi muiden alle, niin puhutaanko silloin kiintolenkistä, siis köydeen solmitusta tai pleissatusta lenkistä eikä siitä normaalista tavasta, että köydessä on haka joka kiinnitetään köyteen itseensä kiinni, kun on vedetty köysi pollarin taitse? Mitenkään muuten ei tajua, että voisi olla ongelma irtautua, vaikka yläpuolelle olisi tullut muita köysiä. Jos käyttää hakaa, niin lähteehän se köysi irti, vaikka miten olisi muita köysiä samassa pollarissa.

26

1157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LuetunYmmärrys

      Täh?

    • Yliamiraali

      Kohteliaisuus tapa. Tehdään naapurin lähtö mahdollisimman helpoksi.

    • toiset.osaa.toiset.ei

      "Mitenkään muuten ei tajua, että voisi olla ongelma irtautua, vaikka yläpuolelle olisi tullut muita köysiä."

      Väärä oletus. Ne muut köydet eivät tule yläpuolelle, vaan siten että se sun haka jää pollarin ja toisen veneen kireän kiinnitysköyden väliin puristuksiin, josta et saa sitä pois etkä myöskään auki.
      Mutta jos kellään ei ole hakaa vaan solmuttu tai pleissattu kiinteän ja reilun pituinen lenkki ja seuraava pujotetaan edellisen alta läpi voi kumpi tahansa irtautua ensin. Ja niitä köysiä voi olla useitakin eikä vain kaksi, ja silti minkä köyden tahansa pääeaa irti helposti. Pelkkä lenkki vie niin vähän tilaa korkeussuunnassa että ne todellakin mahtuvat pollariin päällekkäin ilman että toinen köysi jää alle puristuksiin. Jo kaksi hakaa on kuitenkin samassa pollarissa joskus liikaa, kolme tai neljä lähes kaikissa pollareissa.

      • haka.rulettaa

        Saahan sen pois, kun löysää omaa kiinnitysköyttään, silloin se hakakin vapahtuu mahdollisesta puristuksesta. Yhdeksän kymmenestä veneilijästä käyttää hakoja, joten paras antaa periksi vain sinunkin.


      • mutta.miksi
        haka.rulettaa kirjoitti:

        Saahan sen pois, kun löysää omaa kiinnitysköyttään, silloin se hakakin vapahtuu mahdollisesta puristuksesta. Yhdeksän kymmenestä veneilijästä käyttää hakoja, joten paras antaa periksi vain sinunkin.

        Köyden pollariin kiinni hirttävä haka on vaikea sekä sulle että mulle. Miksi kaikkien pitäisi tehdä asiat kaikille vaikeiksi?


      • jatkan
        mutta.miksi kirjoitti:

        Köyden pollariin kiinni hirttävä haka on vaikea sekä sulle että mulle. Miksi kaikkien pitäisi tehdä asiat kaikille vaikeiksi?

        Voisin vielä jatkaa sen verran, että itsekin usein käytän vakio laituriköysiäni, joissa on sekä joustimet että haat. Pollariin kiinnittyessä haassa on kuitenkin nostoraksi, joka tulee pollariin, ei koskaan hakaa itse köyteen.


    • merenkävijänjärki

      Jos laitat oman lenkkisi alapuolelta, niin kumpi vaan pystyy irroittamaan omansa. Maalaisjärkeä voi käyttää myös merellä.

    • fhjlä976

      Kysymys on kiinteästä lenkistä.

    • Vääksynkanavassa

      Morakin on keksitty, jos et kaulaköyttäsi irti saa. Vastaat sitten toki huutosi, mutta .............

      • Kanavanrannalla

        Kaulaköyttä voi olla paha irroittaa , ainakin jos on roikkumassa. Myös moran käytössä pitää olla varovainen, ettei viiltele kaulaansa köyttä katkoessa, ja huutoonsa on sen jälkeen paha vastailla.


    • Ettäsillee

      Lenkittömän köyden kiepautat pollarin ympäri ja teet paalusolmun köysistön alinmaiseksi jos ei muutoin homma aukee.

    • IhmeSakkia

      Taas on pursipojilla riita ja vänkä!

      • helppoo.on

        Niin, moottoriveneitähän ei kiinnitetä laituriin köysillä, ne pysyvät itsestään paikoillaan.


      • pursiPojilla

        Ja näppäryys jatkuu...


      • helppoo.on
        pursiPojilla kirjoitti:

        Ja näppäryys jatkuu...

        Et ilmeisesti oivaltanut omaa näppäryyden puutettasi. Vai missä kohtaa olet erottanut, onko kyse moottori- vai purjeveneen kiinnityksestä?


    • vanhatappi

      Altapujottelua kätettiin silloin kuin vielä osattiin kiinnittäytyä kiinteillä pleissatuilla lenkeillä.

      Kiinteän lenkin köysi pujotetaan pollariin, johon toinen on kiinnitäytynyt seuraavasti. Pujota köysi toisen köyden alta lenkin sisäpuolelle ja nosta pollariin. Tällöin ensin kiinnittynyt voi nostaa köytensä ylös ja pois ilman, että siirtää köyttäsi. Samoin pääset itse irti nostamalla ja pujottamalla lenkkisi toisen köyden lenkin läpi ja pois. Homma onnistuu myös usemammalla köydellä kun pujottaa aina edellisten alta ja niiden lenkkien läpi ennen kuin nostaa oman lenkin pollarin yli.

      Kiinteää lenkkiä pitäisi käyttää sen takia, ettei laitureille kasaannu köyistöjä solmuineen ja irtopäineen. Ihan puhdas turvallisuus juttu ja näyttää hyvältä. Kaikkihan tietävät, että ylimääräiset köydenpäät pidetään aina veneen puolella eikä laitureilla.

      Jos käytät hakaa tai paalusolmua, niin liata se aina suoraan alimmaiseksi. Muutoin kiinteää lenkkiä ei saa pois purkamatta koko köysistöä irti.

      • pysytään.olennaisessa

        Vetoaminen niin yhdentekevään asiaan kuin "näyttää hyvältä" mitätöi koko kirjoituksesi.


      • oikeassa.tuo.on
        pysytään.olennaisessa kirjoitti:

        Vetoaminen niin yhdentekevään asiaan kuin "näyttää hyvältä" mitätöi koko kirjoituksesi.

        No ei mitätöi. Se on vaan lisäbonus että näyttää hyvältä.


      • pysytään.olennaisessa
        oikeassa.tuo.on kirjoitti:

        No ei mitätöi. Se on vaan lisäbonus että näyttää hyvältä.

        Mitätöipäs. Argumentin pätevyys on aina riippuvainen esittäjän uskottavuudesta ja esteettisen tekijän mainitseminen mitätöi uskottavuuden täydellisesti kaiken suhteen.


      • vain.silloin
        pysytään.olennaisessa kirjoitti:

        Mitätöipäs. Argumentin pätevyys on aina riippuvainen esittäjän uskottavuudesta ja esteettisen tekijän mainitseminen mitätöi uskottavuuden täydellisesti kaiken suhteen.

        Näin vain silloin jos lukija on äärimmäisen lapsellinen. Aikuinen lukija huomaa muut kirjoituksessa esitetyt argumentit.


      • järkihoi

        Tuon selityksen varmaan muutkin ymmärtävät,kiitos sinulle vanhatappi. Pollarissa yleensä vain kahden paatin köydet joten hyvin helppoa


      • Navigarenecce

        On hienoa että vielä löytyy veneiljöitä, jotka pitävät myös vanhempia oppeja ja tapoja arvokkaina. Merenkulun historia kyllä tuntee muitakin vänkääjiä, kuten tämä nimimerkki ” pysytään.olen...” .
        Yhteistä näille kaikille änkyröille on, että ne jäävät sinne laiturin pieleen ihmettelemään, kun asiansa osaavat jatkavat matkaansa.


    • PollariPolle

      Päättelen kommenteista, että aavistuksemme oli oikea ja tämä pujotusjuttu todella liittyi nimenomaan vanhentuneeseen tapaan kiinnittyä valmislenkeillä. Kiitos vastanneille!

      • vanhatappi

        Ei se mikään vanhentunut tapa ole. Köysi on vahvimmillaan, jos siinä ei ole solmuja tms. joka heikentää sen vetolujuutta. Oikein pleissattu silmukka on yhtä vahva kuin köysikin. Harva vaan osaa enää pleissata, joten käytetään muita tapoja.

        Niin ja unohtu sanoa, että taidokkaat pleissakset näyttävät hienoilta.


    • näinTäällä

      Laitan muiden alle, koska isä opetti 50 vuotta sitten, en näe suurta vaivaa, että toimin näin. Hyvänä puolena köysi pysyy varmemmin paalutyyppisessä pollarissa, kun on korkea keula hieman yli 2m. En käytä hakaa, muutoin, kuin jos ruosteinen lenkki tarjolla laiturilla, näin suojaan köyttä, muutoin köysi pollariin ja takaisin veneeseen, periaatteella, että laiturille ei tarvii mennä, vaan lähtö nopeaa ja helppoa. Ei ole vielä koskaan tarrannut kiinni.

      En anna muiden köysien ja laittoa tapojen ärsyttää, näin elämä on helpompaa monella tapaa.

    • Pollarit ovat vierassatamissa kyllä nykyisin aikamoinen harvinaisuus Itämerellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      141
      7988
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      32
      3170
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      389
      2254
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1780
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      150
      1644
    6. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1481
    7. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1248
    8. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1239
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1162
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1142
    Aihe