Yrittäjän hätähuuto IS:ssa: Verotus ei tunne mitää

SÄÄLIÄ-

Yrittäjän hätähuuto IS:ssa: Verotus ei tunne mitään sääliä

KASPERI SUMMANEN | 21.01.2018

Kovatuloinen pohjoispohjalaismies yrittää ja tekee töitä, eivätkä rahat silti riitä.

Pohjoispohjalainen Matti kertoo Ilta-Sanomille tienaavansa bruttona 100 000 – 150 000 euroa vuodessa. Mies sekä yrittää että tekee palkkatöitä. Tästä huolimatta rahat hädin tuskin riittävät perheen elättämiseen. Syynä ovat muun muassa kova verotus ja vaimon työttömyys.

Kännykkäteollisuuden alihankkijalla työskennellyt mies jäi itse työttömäksi viisi vuotta sitten. Tulloin hän päätti perustaa toiminimen ansaitakseen elannon perheelleen. Hänen mukaansa verotus vie täysin yrittäjän tulot sellaisessa perheessä, jossa on sekä yrittäjyyttä että työttömyyttä.

– Aloittavan yrittäjän verottaminen on Suomessa suhteettoman kovaa. Siinä asiassa ei ole minkäänlaista sääliä eikä huomioida, että yritys aloittaa aina nollasta, Matti sanoo.

Hänen mielestään aloittavalta yrittäjältä saatavat verot ja muut maksut pyritään maksimoimaan heti.

– Toiminimiyrittämistä verotetaan henkilökohtaisena tulona. Kuvioon liittyvät vielä kaikki yrittäjän maksut, joita ei voi kiertää. Se on tavallaan piiloverotusta, joka vie tuloverotuksen hyvin rajuksi.

Välillä Matti teki yrittämisen lisäksi ansiotyötä 300 kilometrin päässä kotikunnastaan. Matkakulut kuitenkin söivät hyötyä. Nyt hän työskentelee taas kotiseuduillaan, mutta kertoo joutuvansa hyväksymään töitä, joiden palkka ei riitä perheen elatukseen. Omaa yritystä on silti pyöritettävä sivussa vaikka aamuyöllä.

Matin mielestä Suomessa olisi siirryttävä jonkinasteiseen perheverotukseen, jossa huomioitaisiin esimerkiksi puolison tulottomuus.
Hänestä yhteiskunta rokottaa toisia kovemmin kuin toisia.


...

11

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täydellistä.ei.ole

      Luin tuon, meiltä löytyy tuhansia erillaisia kohtaloita joita voisi kohdella toisin.

    • Rakkaatverot

      Olen yrittäjä ja syyskuussa näytti siltä, että tulee n kolmen tonnin mätkyt. Siitä alkanut verosuunnittelu on pienentänyt sen jo 400,00 euroon. Toisin sanoen verotus ja siihen liityviin kiemuroihin täytyy olla tietotaitoa. Huom ei mitään laitonta sisälly tähän.

      Näyttää siltä, että Matilla on mustia aukkoja verotuksen ymmärtämisessä tai on yrittäjänä keltanokka. Verotuksen hallitseva kirjanpitäjä olisi hyvä olla ja kokenut yrittäjä on myös hyvä apu. Jos tulotaso on 100 000 - 150 00 on vika yksityisissä kuluissa ei verotuksessa.

      Vaikka oma yritykseni pyörii kohtuullisen hyvin kiinteät kulut, ts kulut, jotka on maksettava oli toimintaa tai ei, pitävät valppaina. Yksityiset kulut on tarkassa valvonnassa koko ajan. Brutossa jää kauaksi Matin taakse

    • No-onneksi

      sinulla on sitkeä sydän joka lyö...!

      • Sipilä-Berner-Luxemburg-

        Sipilä-Berner-Luxemburg-linja on armoton!

        Heille kaikki rahat

        ja muut kerjuulle!


    • Aikuisenlogiikka

      Niin otan osaa aloittaja. Sitä minäkin olen miettinyt miten kauan suomi ja yleensä kukaan suomesa pärjää tiukan verotuksen ja työttömyyden kanssa. Verotus estää jo nyt liike taloudellista toimintaa, esm omaisuuden myymistä tehokkaasti ja näin vähentää esm kiinteistö kauppaa, metsän myyntiä ym. On olemassa tälläinen kuin omaisuus tulo verotus. Minun olisi myytävä metsä palsta ja sillä sijaitseva metsä mökki ja asuntovaunu, koska olen tulluy vanhaksi, enkä jaksa ylläpitää palstaani ja muuta kiintaintani. JOs möisin kiintaimen omaisuuteni, niin tuskin minulle jäis loppu pelissä yhtään käteen. Jos käyttäisin kiinteistökaupan osaajia niin he ottavat palkkiokseen noin 10% kauppa summasta, lisäksi kiinteistö kauppaan liittuu muitakin kuluja kuten lohkomis päätös ym. Jos kauppa summa olisi vaikka 20 000e niin siitä tuleva omaisuus tulo verotus on noin 4 000,00e, siis käteen jäävä osuus olisi noin 14 000.00e kauppa summasta. Saan kaupunki asuntooni asumis tukea noin 300.00e menettäisin asumistukeni ilmeisesti kokonaan joka jo vuosi tasolla olisi noin 3 500.00e siis kiintaimisto kaupastani vuoden päästä jäänyt osuus olisi noin 10 00.00e Kun sitten tietenkin asumis tukeni ei tolisi takaisin ehkä viiteen vuoteen niin Kiinteistö kaupastani käteen jäävä osuus olis yhtä kuin 0,00.00e. Näin olen asian ymmärtänyt. Joten kaikkein kannattavin on olla myymättä kiintaimistoani ja jätän sen suvun riesaksi. Mutta hekään tuskin sitä huolii koska siitä menee perintöveroja ym kuluja.

      Valtakunnan tasoisesti emme kauan kestä näin tiukkaa verotusta se estää jo niin tehokkaasti liiketalous ja yritys toimintaa, että koko järjestelmä on muutettava enemmän kommunistiseen suuntaan, tai esm palkat on ruettava maksamaan puhtaana käteen periaatteella. Työttömyys johtuu hyvin monesta tekiästä työtä olisi mutta kellään ei ole varaa maksaa palkkoja ja niistä koituvia maksuja ja veroja. Lisäksi kansa maksaa jo veroa kuluttamisestakin nimittäin ALV:n eli arvonlisäveron. Kohta olemme ajassa, että suomalaisten palkasta on suurin osa veroa ja veroluontoisia maksuja enemmän kuin he saavat varsinaista palkkaa, joittenkin kohdalla jo näin onkin. Toki jotain saammekin, terveyden huolto ym..jne.

    • Tämä-Lippos-
    • Totuuden-puhuja-HH

      Hjallis Harkimo: Verottajan toiminta on mielivaltaista!
      SIINA EKBERG | 18.02.2018
      Yrittäjät ovat kansanedustajan mukaan joutuneet verottajan ja ulosottoviranomaisten ajojahdin kohteeksi.

      Kansanedustaja Harry ”Hjallis” Harkimo peräänkuuluttaa muutoksia konkurssilakiin yrittäjien ahdingon helpottamiseksi. Harkimo on huolissaan yrittäjistä, jotka ovat tehneet konkurssin ja joutuvat jäämään ulosottoon menneiden velkojen takia ”ei-niin-löysään hirteen” kymmeniksi vuosiksi.

      – He ovat varmasti oppineet konkurssistaan paljon ja voisivat aloittaa uudelleen, jos lakia muutettaisiin, Harkimo toteaa Savon Sanomien kolumnissaan.

    • Vaimo.vaihtoon

      "Syynä ovat muun muassa kova verotus ja vaimon työttömyys."

      Jos ei vaimo mene töihin niin vaimo vaihtoon. Ei pidä akkaa elättää.

      • Jos--vaimo-on

        ilkeydellään ja nalkutuksellaan vienyt ennen menestyneen miehen alas,
        niin olisi oikein.


    • assssssss

      Perheverotus oli joskus kauan sitten. Olisiko ollut 60- tai 70-luvulla. Puolisoiden yhteisverotus. Auttoi taloudellisesti, kun esim. vaimo oli kotirouvana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3945
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3052
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      3010
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2838
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2784
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2525
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      2396
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      225
      2084
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1987
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1947
    Aihe