Mikä olisi hyvä rotu ensikoiraksi?

Ensikoiraaetsimässä

Hei, olen jo pitkään miettinyt ottavani koiran ja olen ajatellut bordercollieta, kelpietä ja buhundia mutten vielä tiedä minkä rotuisen ja luonteisen koiran ottaisin. Haluaisin aktiivisen harrastuskoiran jonka kanssa voi käydä ihan kunnon pitkillä lenkeillä. Toivoisin että koiralla olisi miellyttämishalua ja se olisi helppo motivoida ja kouluttaa. En haluaisi mitään kauhean pientä enkä isoa koiraa ja turkinhoito saisi olla mahdollisimman helppoa

59

9792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aggu

      Unohda nuo ja harkitse labradorin-, kultaista- ja novascotiannoutajaa, sekä lapinkoiraa.

      • Ensikoiraaetsimässä

        En oikein pidä noutajista ja suomenlapinkoira ei vaikuta sopivalta rodulta minulle😆


    • Haidi.L
      • Ensikoiraaetsimässä

        Juu sieltä olenkin etsinyt ja tehnyt rotutestin ja suorittanut koiran omistajan testin hyväksytysti😄😄


      • whatkindofdog
        Ensikoiraaetsimässä kirjoitti:

        Juu sieltä olenkin etsinyt ja tehnyt rotutestin ja suorittanut koiran omistajan testin hyväksytysti😄😄

        Tein testin ja tulos oli: hokkaido, bedlingtoninterrieri, venäjänmustaterrieri, shiba, tiibetinterrieri, colliet pk & lk, eurasier, polski owczarek, nizinny, landseer ja leonberginkoira.

        Hauska testi mutta tulos ei ihan sitä mitä ajattelin. Tuossa on pitkäkarvaisia ja trimmattavia, todella suuria, sekä myös voimakkaan metsästysviettisiä koiria eli juuri päinvastoin mitä vastasin.

        Noista omiin vastauksiin sopii omasta mielestäni ainoastaan colliet, mutta se olikin sitten täyskymppi, sillä olen omistanut 2 pitkäkarvaista. Nyt mietinnässä uuden koiran hankinta, mutta rotuasia on edelleen kysymysmerkki.


      • Ensikoiraaetsimässä
        whatkindofdog kirjoitti:

        Tein testin ja tulos oli: hokkaido, bedlingtoninterrieri, venäjänmustaterrieri, shiba, tiibetinterrieri, colliet pk & lk, eurasier, polski owczarek, nizinny, landseer ja leonberginkoira.

        Hauska testi mutta tulos ei ihan sitä mitä ajattelin. Tuossa on pitkäkarvaisia ja trimmattavia, todella suuria, sekä myös voimakkaan metsästysviettisiä koiria eli juuri päinvastoin mitä vastasin.

        Noista omiin vastauksiin sopii omasta mielestäni ainoastaan colliet, mutta se olikin sitten täyskymppi, sillä olen omistanut 2 pitkäkarvaista. Nyt mietinnässä uuden koiran hankinta, mutta rotuasia on edelleen kysymysmerkki.

        Okei. Itselle tuli bordercollie, aussie, buhund, saksanpaimen, collie, dobermanni, rotikka, valkoinenpaimenkoira, whels corgi gardigan ja villakoira😆


      • aivan.epärealistista
        Ensikoiraaetsimässä kirjoitti:

        Okei. Itselle tuli bordercollie, aussie, buhund, saksanpaimen, collie, dobermanni, rotikka, valkoinenpaimenkoira, whels corgi gardigan ja villakoira😆

        Hoh-hoijaa. Onpa loistavia ensikoiria... NOT! Oletko täysi-ikäinen edes? Kääpiövillakoiria voisi mennä, mutta jos olet rotutestien varassa ja etsit helposti koulutettavaa koiraa ensimmäiseksi koiraksi, MUTTA et oikein pidä noutajista... niin unohda oikeasti koko juttu. Kokonaan. Älä ota koiraa.


      • Ensikoiraaetsimässä

        En pidä noutajusta ja haluaisin muutenkin paimenkoiran. Enkä ole tekemässä valintaa pelkän testin avulla. Etsin kyllä tietoa mahdollisimman monesta rodusta ja kysyn koiraharrastajilta ja kasvattajilta. Enkä haluaisi villistä sen turkin hoidon takia


      • PJLKCL

        Noutajakoirat ovat mitä paras ensi koiraksi. Itselläni ensimmäinen koira oli kultainennoutaja,helppo kouluttaa, tottelevainen, maailman suloisin koira! Sen jälkeen minulla on ollut "paimenkoira" eli pyreneittenkoira. Koko ei ole minulle ongelma, ja hän oppi paljon kultaiseltanoutajalta, mutta paimenkoirat vartioivat reviiriään, ja siinä on suuri haaste! Ja se että kestävätkö naapurit haukkumisen?! Nykyään minulla on kaksi sileäkarvaistanoutajaa,vähän vaativat enemmän koulutusta ja ulkoilua mutta ovat paras rotu tähän asti!


      • Ensikoiraaetsimässä

        Oikeastaan paimenkoirat eivät vartioi😁
        olen tutustunut hyvin asiaan ja paimenkoirat saattavat kuitenkin vain ilmoittaa vieraista haukkumalla. Ja taisit tarkoittaa pyreneittenkoiralla pyreneittenpaimenkoiraa😄


      • PJLKCL

        Tiedän kyllä tasan tarkkaan mikä ja millainen koira minulla on ollut. Pyreneittenkoira kuuluu molossikoiriin (se ei varmaan sano monellekaan paljon) Sitä on käytetty lampaiden vartioimiseen. Se niin kuin sanoin "paimentaa" ja vartioi omaa perhettään. Ja kokoero mainitsemaasi pyreneittenpaimenkoiraan on aika huomattava!


      • Valkoinen.koira
        PJLKCL kirjoitti:

        Tiedän kyllä tasan tarkkaan mikä ja millainen koira minulla on ollut. Pyreneittenkoira kuuluu molossikoiriin (se ei varmaan sano monellekaan paljon) Sitä on käytetty lampaiden vartioimiseen. Se niin kuin sanoin "paimentaa" ja vartioi omaa perhettään. Ja kokoero mainitsemaasi pyreneittenpaimenkoiraan on aika huomattava!

        Pyreneittenkoira ei paimenna vaan itsenäisesti vartioi ja tarvittaessa puolustaa laumaansa esim. lampaita tai nautoja. Paimenkoirat ovat asia erikseen. Pyreneittenkoira, eikä mikään laumanvartija sovi ensikoiraksi, vaan vaatii kokeneen rotua ymmärtävän omistajan ja rodunomaista toimintaa. Tuskin pyrreä aloittajalle harrastus- ja lenkkeilykaveriksi edes ehdotit, mutta ettei väärinkäsitystä tule, on sanottava ehdoton ei.


      • R.T.Karhu
        Valkoinen.koira kirjoitti:

        Pyreneittenkoira ei paimenna vaan itsenäisesti vartioi ja tarvittaessa puolustaa laumaansa esim. lampaita tai nautoja. Paimenkoirat ovat asia erikseen. Pyreneittenkoira, eikä mikään laumanvartija sovi ensikoiraksi, vaan vaatii kokeneen rotua ymmärtävän omistajan ja rodunomaista toimintaa. Tuskin pyrreä aloittajalle harrastus- ja lenkkeilykaveriksi edes ehdotit, mutta ettei väärinkäsitystä tule, on sanottava ehdoton ei.

        Todellista idiotismia hankkia laumanvartija tai muu todella haastava rotu ensimäiseksi koiraksi, tai jonkun kääpiökoiran tai pehmeäluonteisen ja helpon rodun jälkeen.
        Sitten itketään ja ihmetellään kun koira on vaikea käsitellä ja pahimmassa tapauksessa puree toisia koiria ja ihmisiä. Haukutaan koira ja koiran rotu, vaikka urpo omistaja olisi parempi kohde.


      • PJLKCL

        Kuulkaas nyt en todellakaan ehdottanut pyreneittenkoiraa ensimmäiseksi koiraksi, kerroin vain millainen se on! Ja minulla oli onni että hän kasvoi kultaisennoutajani kanssa, ja oli sen takia todella ihana koira ja oppi paljon! Tarkoitukseni oli kehua noutajakoiria ensimmäiseksi ja sitä seuraaviksikin koiriksi, ne ovat niin fiksuja!!!


      • Whitedogs
        PJLKCL kirjoitti:

        Kuulkaas nyt en todellakaan ehdottanut pyreneittenkoiraa ensimmäiseksi koiraksi, kerroin vain millainen se on! Ja minulla oli onni että hän kasvoi kultaisennoutajani kanssa, ja oli sen takia todella ihana koira ja oppi paljon! Tarkoitukseni oli kehua noutajakoiria ensimmäiseksi ja sitä seuraaviksikin koiriksi, ne ovat niin fiksuja!!!

        "Tuskin pyrreä aloittajalle harrastus- ja lenkkeilykaveriksi edes ehdotit, mutta ettei väärinkäsitystä tule, on sanottava ehdoton ei"

        Kyllä mä tajusin, mutta ehkä joku ei, joten siksi asian esille otin.


      • Anonyymi
        Ensikoiraaetsimässä kirjoitti:

        Juu sieltä olenkin etsinyt ja tehnyt rotutestin ja suorittanut koiran omistajan testin hyväksytysti😄😄

        Noihin testeihin ei kannata liiaks luottaa. Kun tein ekaa kertaa noita, arvioin omat taitoni yläkanttiin ja se näytti just noita samoja kuin sullekin. Nyt kun olen tutustunut enemmän koiriin ja alkanut liikkua enemmän, yms. toi testi tyrkyttää vain sairaita karvapalloja, joitten turkinhoidosta en ikinä selviäisi XD

        Että se siitä luetettavuudesta


    • Collaristi

      Lyhyt- ja pitkäkarvainen collie ovat hyviä vaihtoehtoja, eikä "pehkonkaan" turkinhoitoa tarvitse pelätä, sillä harjaus kerran viikossa riittää.
      Ovat helposti koulutettavia ja älykkäitä koiria jotka soveltuvat monenlaiseen koiraharrastukseen. Paimenkoirina ne ovat miellyttämis- ja palveluhalukkaita.
      Kasvattajan valinaassa on varsinkin pitkäkarvaisissa oltava tarkka, sillä osa nykykasvattajista suosii karvaa luonteen ja käyttöominaisuuksien kustannuksella. SCY auttaa ja neuvoo.

      • Ensikoiraaetsimässä

        Niin collietakin on tultu kyllä ajateltua🤔😄


    • TottisRottis

      Mitä harrastusmuotoa olet ajatellut? Sekin kun vaikuttaa rotuvalintaan. Tietysti jokainen koira kääpiöstä jättiläiseen on koulutettava vähintäin perustottelevaisuuden osalta, mutta mitä muuta, ja kuinka kunnianhimoinen olet, eli haluaisitko alkaa koirasi kanssa kilpailemaankin?

      • Ensikoiraaetsimässä

        Olen ajatellut että aloittaisin koiran kanssa ToKon ja agilityn. Ja ehkä flyballin


      • Kääpiösusi

        Jos pieni koira kelpaa, niin sheltti on ainakin agilityssa ihan huippurotu. Ja sopii ainakin tokoon myös. Mutta ei vaadi niin paljon työtä/tekemistä kuin kelpie, bc ja muut miettimäs (siltä varalta jos aktiivinen harrastaminen ei innostakaan). Tosin pentua valitessa huomaa vanhempien luonne, joissain suvuissa arkuutta

        Collie (kumpi vaan) sitten jos pieni ei kelpaa. Mutta senkin kohdalla kannattaa kattoa minkä pennun ottaa, kummallisia luonteita on paljon.

        Vaikka sanoit että et tykkää noutajista, tutustu silti novascotiannoutajaan. Hyvä harrastuskoira, sopii noihin sun lajeihin, ja jostain syystä tuntuu olevan suosittu niiden joukossa jotka yleensä tykkää paimentyyppisistä koirista.

        Ps. Mun mielikuvan mukaan villakoiran turkinhoito ei ole kovin iso homma jos sitä vaan säännöllisesti ajaa koneella tasasen lyhyeksi ilman kummempia trimmauksia.


      • Ensikoiraaetsimässä

        Kiitos ehdotuksista😄😄


    • Ensikoiraa

      Olen alkamassa koiran kanssa ratsastukseen.

    • kätkät

      Ainakin austraalianpaimenkoirat ovat aika mukavan viisaita , ota sellainen keskikokoinen jolla on mielyttämisen halua bordenkollie on todella helposti koulutettavissa ja helppohoitoinen , minulla itselläni on ve laika todella ihana luonne niin metsälle kuin tokoon tosin järkeilee ja käytää viisauttaan ihan liikaa eli on aika haasteelinen rotu ja vaatii kovan pehmeän kohtelun . nyt jo kantaa koulutus tulosta. Eli on jo tokossa ihan hyvä ja metsällä yhteistyö tomii moitteetta. ja tosin rapsutuksia kaipaa ja on hyvin isäntä uskolinen . ja suojeluvietti on silti hyvä .kättävät eestissä ja venäjällä miilisejen koira sen puruvoiman ja tarvittaessa ärhäkkyyden takia. Ei moitteen sijaa ve laikasta pienessä pakkauksessa paljon hyviä luenteenpiirteitä

    • ehotus

      Jos agi rotua etsit, kato you tubesta videoilta.Näät rotuja sieltä samalla, ja miten toimivat😉
      Myös jotkut lintukoirat käy...

    • Ensikoiraaetsimässä

      Ja vielä tähän että voitte (jos viitsitte) kertoa minulle että mistä kannattaa kysellä ja etsiä tietoa eri roduista ja ehdotella rotuja jotka saattaisivat olla sopivia ensikoiria😆😄

      • Onneaetsijälle

        Kato wikipediasta, koirat com, tietoa roduista.You tubesta kato videoita, käännä hakusana enkuksi, niin näet enkunkieliset videot roduista.Wikipediasta näet enkunkielisen nimen rodulle, hae videoita sillä myös.
        Tori, apula, löytyy myyntiilmoja.
        Mieti mihin tarkoitukseen koira tilee, ja valitse rotu joka siihen soveltuu.
        Rotujen omilta sivuilta löydät pentuilmoituksia,kennelliiton pentulistalla näet mitä rotupentuja on myynnissä.
        Valitse rotu tarkkaan, jotta sopii käyttötarkoitukseltaan sinulle.Ja katso suvun tiedot terveystutkimukset, koe ja näyttelytiedot jalostustietokannasta.Tutki rodun sairaudet, jotta tiedät rodun ongelmat, ja osaat kysyä niistä kasvattajalta.Valitse luotettava, mukava kasvattaja, jolla hyvä maine.Kennelliitostakin voit sellaista kysyä.Onnea pennun etsintään.


    • Skcollieomistaja

      Suosittelen sileäkarvaista collieta. Monipuolinen harrastuskoira, helppo turkki ja mielyttämisenhalua löytyy.

    • Kyselele

      Erilaisilta kasvattajilta kannattaa kysyä ihan sähköpostia vaan.

      • Käteiselläkiitos

        Niin kannattaa kysellä kasvattajilta ja ottaa se, minkä sulle myyvät. Kolmella tonnilla saa jo ihan kelpo koiran ja aina kannattaa tukea kotimaista pentutehtailua! Kennelinpitäjä miehineen on aina rahan tarpeessa!


    • Totuus133

      Labbis- tai muu noutaja.

      Nämä "ensikoiraksi bordercollie tai jokin uniikki ja vaikea rotu" on jo niin nähty.

      • ItäMantsurianPaimenkoira

        No mutta kun "tavallinen" koira ei kelpaa! Ei noutajaa! Haluan ison ja harvinaista rotua olevan koiran! Se on hienompaa, kun on vaativaa rotua! Olen suorittanut h y v ä k s y t y s t i IItasanomien , Kennelliiton ja Aku Ankan koiratestit!

        Koiran aggressio on IHANAA katseltavaa!


      • jokaisenvalintoja
        ItäMantsurianPaimenkoira kirjoitti:

        No mutta kun "tavallinen" koira ei kelpaa! Ei noutajaa! Haluan ison ja harvinaista rotua olevan koiran! Se on hienompaa, kun on vaativaa rotua! Olen suorittanut h y v ä k s y t y s t i IItasanomien , Kennelliiton ja Aku Ankan koiratestit!

        Koiran aggressio on IHANAA katseltavaa!

        Ok, no omapa on elämäsi.


    • nnaps

      Pitti! Se näykkäilee NIIN ihqusti!

      • BradBittok

        Pitti, on komea näyttelijä.Brad,sopii nimeksi koiralle.
        Pienet, pörtöiset on suloisia.

        En pidä leveäsuisista koirista joilta valuu kuola, kun ne nykii hihnassa vieraan koiran luo räyhäten, ällöttäviä.


    • olkaailmankoiraa

      Varsinkin nuorilla tytöillä/naisilla näkee näitä suuria ja vaativaluonteisia koiria, joiden , jo pelkkä ulkoiluttaminen näyttää olevan mahdotonta, saatikka, että hallitsisi koiran edes jollain tavalla, mutta se kai on muotia olla pienellä tytöllä iso hankala koira, niin voi terrorisoida koko lähiseutua.

      • pentuvarattu

        Ymmärrän, et valitaan suuri koira jotta ahdistelijat ja muut häiriköt pysyvät loitolla.Ilman koiraa ulkoilu iltaisin ei olisikaan turvallista.
        Itsekkin olen ottamassa uuden laumanvartijan, aidatulle pihalle ja perheen turvaksi.Ne ohittelee lenkillä kauniisti kaikki, ja kellään ei ole vaaraa, jos eivät vieraat tuppaa iholle.


      • KatsokaaMOT

        Oi-joi joi! Perheen turvaksi, perheen turvaksi. Onko perheesi millä tavalla uhattuna ja oletko ajatellut ilmoittaa poliisille uhasta?
        Vai otitko ihan naapureitten kiusaksi laumanvartijan haukkumaan pihalle ja ehkä loppujen lopuksi eliminoimaan "uhan", eli tappamaan naapurin lapsen?


      • työjakoira
        KatsokaaMOT kirjoitti:

        Oi-joi joi! Perheen turvaksi, perheen turvaksi. Onko perheesi millä tavalla uhattuna ja oletko ajatellut ilmoittaa poliisille uhasta?
        Vai otitko ihan naapureitten kiusaksi laumanvartijan haukkumaan pihalle ja ehkä loppujen lopuksi eliminoimaan "uhan", eli tappamaan naapurin lapsen?

        Miksi irvistelet? Etkö ymmärrä, että jollekin vahtikoira saattaa olla tarpeen, ja että joku saattaa kaivata koiran turvaa iltalenkillä? Kaikki eivät asu Kehä III:n sisäpuolella kerrostalossa.

        Se kuitenkin on pakko todeta, että laumanvartija on työkoira joka yleensä vieraita kohtaan varautunut ja itsenäisesti vartioi laumaa tai esimerkiksi teollisuusaluetta. Se ei ole seurakoira, eikä paras mahdollinen valinta omakotitalon pikku pihan vahtikoiraksi ja satunnaiseksi lenkkeilykaveriksi. Se tarvitsee tilaa, rotutyypillistä tekemistä, rotuun perehtyneen kokeneen omistajan ja ihan helvetin vahvan aidan.

        Pihavahdiksi ja ulkoilun turvaksi soveltuu moni muu rotu paljon paremmin.


      • MummojaKissa
        työjakoira kirjoitti:

        Miksi irvistelet? Etkö ymmärrä, että jollekin vahtikoira saattaa olla tarpeen, ja että joku saattaa kaivata koiran turvaa iltalenkillä? Kaikki eivät asu Kehä III:n sisäpuolella kerrostalossa.

        Se kuitenkin on pakko todeta, että laumanvartija on työkoira joka yleensä vieraita kohtaan varautunut ja itsenäisesti vartioi laumaa tai esimerkiksi teollisuusaluetta. Se ei ole seurakoira, eikä paras mahdollinen valinta omakotitalon pikku pihan vahtikoiraksi ja satunnaiseksi lenkkeilykaveriksi. Se tarvitsee tilaa, rotutyypillistä tekemistä, rotuun perehtyneen kokeneen omistajan ja ihan helvetin vahvan aidan.

        Pihavahdiksi ja ulkoilun turvaksi soveltuu moni muu rotu paljon paremmin.

        Miekin tarviin turvaa iltalenkeille ja aika varmasti liikun kehäteiden ulkopuolella. Mutta turvattomuus johtuu 100% kaltaistesi koiranomistajien irti olevista, arvaamattomista koirista. Mitään muita vaaroja en ole vuosiin täällä mehtässä tavannut, kuin nuita vaarallisia koiria ja olempa saanut hampaasta kipiästi pohkeeseen pari kertaa.


      • työkoirajakissa
        MummojaKissa kirjoitti:

        Miekin tarviin turvaa iltalenkeille ja aika varmasti liikun kehäteiden ulkopuolella. Mutta turvattomuus johtuu 100% kaltaistesi koiranomistajien irti olevista, arvaamattomista koirista. Mitään muita vaaroja en ole vuosiin täällä mehtässä tavannut, kuin nuita vaarallisia koiria ja olempa saanut hampaasta kipiästi pohkeeseen pari kertaa.

        Tarkoitithan MummojaKissa nyt varmasti minua?

        Mistä olet saanut päähäsi, että minun koirani olisivat irti ja arvaamattomia?

        Metsässä ei yleensä liiku kuin metsästyskoiria. Sellainenko sua on purrut?

        Omasta mielestäni kirjoitin, ettei laumanvartija ole mikään seurakoira, sopiva omakotitalon vahti tai lenkkeilykaveri. Mikä siinä meni väärin?

        Ymmärrän, että joku koiran turvakseen tarvitsee, mutta minkä rotuisen, sitä kannattaa tarkkaan miettiä.


      • Anonyymi

        Todella ilkeää ajattelua nuorista ihmisistä. Et voi tietää kenenkään koira tietämystä tai luonteen lujuutta.


    • dogsdogsdogsandcats

      Epäilemättä ap. on Suomen Kennelliiton sivuilla vieraillut ja se todellakin kannattaa, sillä sieltä löytyy vankkaa tietoa monestakin eri aihealueesta jotka koiriin liittyy. Yksi hyvä sivu on tämä

      https://www.kennelliitto.fi/yhteystiedot/muut-yhteystiedot/koirarotukohtaisia-yhteystietoja

      Jossa linkit rotuyhdistysten omille sivuille. Näiltä sivuilta löydät eri roduista lisäinfoa ja kasvattajien yhteystietoja. Kannattaa myös soittaa tai laittaa sähköpostia yhdistyksen tai kerhon toimijoille ja saada henkilökohtaista infoa kyseisestä rodusta kuin myös ehkä löytää lähellä kotipaikkakuntaasi olevan kasvattajan tai koiranomistajan jonka luona voit rotuun käydä tutustumassa. Näin olen minä tehnyt.

      Australianpaimenkoira ja bordercollie ovat toki älykkäitä ja oppivaisia koiria, mutta eivät niin helppoja kuitenkaan kuin yleisesti luullaan. Ne vaativat hyvin paljon aktiviteettiä, tekemistä, liikuntaa ja ovat huomattavasti vilkkaampia kuin pk & lk collie. Kelpieistä ei ole henkilökohtaista kokemusta.
      Valkoinen- ja saksanpaimenkoira ovat hyviä palveluskoirarotuja, mutta en ehkä ihan ensimmäiseksi koiraksi ottaisi ellei ole mahdollisuutta koiraa kouluttaa osaavan ja ammattitaitoisen ohjauksen alaisuudessa.

      Rotikka ja dobermanni eivät ole paimenkoiria, eikä niiden miellyttämis- ja palveluhalukkuus ole samaa sorttia. Ovat vaativampia koulutettavia ja ainakin dobsuissa on luonteita laidasta laitaan eli häsläävästä pusukoneesta aika kovaluonteiseen jukuripäähän. Oma "toopeni" oli rauhallinen ja luonteeltaan ok, mutta collieiden kouluttaminen oli huomattavasti helpompaa. Tuskin fiksumpia olivat kuin dobsu, mutta siltä vaikuttivat.

      Iso- ja keskikokoinen villakoira olisi ihan oikeasti hyvä vaihtoehto harrastamisenkin kannalta, sillä nekin ovat miellyttämishaluisia ja oppivat helposti. Ovathan ne alkujaan työkoiria eikä sohvakoristeita. Kun turkin pitää lyhyenä, ei siitä ole riesaa vaan päinvastoin, sillä villiksistä ei karva irtoa. Harkitse niitäkin.

    • enolerobottien

      Pitbull aivan mainio ensikoiraksi,,ota ihmeessä sellainen,,ja sille kaveriksi muutamia luonnevikaisia Dobermanneja..

      • verilentää

        Niin ja staffi olis tuohon joukkioon sopiva.


      • Boboboboring
        verilentää kirjoitti:

        Niin ja staffi olis tuohon joukkioon sopiva.

        Ae että teillä on hauskat jutut.


      • enolerobottien
        Boboboboring kirjoitti:

        Ae että teillä on hauskat jutut.

        Johtuu kokemuksesta. Osalla koiranomistajista kovin yliampuva käsitys koiranhallinta/opetustaidoistaan,,sitten sattuu näitä "vahinkoja" puremisia,pienmpien koirien tappamisia yms. Kaukana "hauskoista " asioista


      • EntiedäkenenkoiraSE
        enolerobottien kirjoitti:

        Johtuu kokemuksesta. Osalla koiranomistajista kovin yliampuva käsitys koiranhallinta/opetustaidoistaan,,sitten sattuu näitä "vahinkoja" puremisia,pienmpien koirien tappamisia yms. Kaukana "hauskoista " asioista

        Aika harvoin ne mitään oikeita vahinkoja ovat, sanoisin. Siinä ollaan sitten seli-seli, kun joutuvat poliisien tai vihaisen toisen koiranomistajan kanssa selvittelemään tapahtunutta. Poliisit sinisilmäisesti uskovat ihan päätöntä pajunköyttä välillä. MOT-ohjelman kanariandogin omistajaakaan ei muka millään löytynyt, vaikka omistaja piti kenneliä viereisessä talossa.


      • Mielipidee
        enolerobottien kirjoitti:

        Johtuu kokemuksesta. Osalla koiranomistajista kovin yliampuva käsitys koiranhallinta/opetustaidoistaan,,sitten sattuu näitä "vahinkoja" puremisia,pienmpien koirien tappamisia yms. Kaukana "hauskoista " asioista

        Kyllä se on ihmisen ima vika jis ei ole koiraa sosiaalistanut ja kouluttanut kunnolla itselläni on staffi ja ihan kunnon koirakansalainen. Eihän ne staffit, amstaffit ja pitbullit mitään koirapuistokoiria ole mutta kyllä ne hyvin pystyvät käyttäytymään🙏


    • Aitanokka

      Appenzellinpaimenkoira on yksi hyvä vaihtoehto aloittajalle

      "Appenzellin luonne on iloinen, oppivainen, omistajaan kiintyvä, miellyttämishaluinen, vahtiva mutta ei turhan haukkuja. Se rauhoittuu nopeasti, kun ei ole mitään tekemistä. Mutta kun työ kutsuu, se on heti valmis ja tekee työnsä uupumatta. Vieraita kohtaan rotu voi olla aluksi epäluuloinen.

      Appenzellinpaimenkoiralla ei ole taipumusta karkailuun ja se oppii hyvin pysymään myös omalla pihalla. Tarhaan tai juoksulankaan appenzellinpaimenkoiraa ei pidä eristää. Lenkillä se pitää huolen että omistaja pysyy koko näköetäisyydellä" (Lainaus Hankkikaa koira,fi)

    • Ihanat.kiharat

      Mudi, lagotto romagnolo ja espanjanvesikoira.

    • Bette.ja.Mila

      Joko aloittaja on tehnyt rotuvalinnan tai edes TOP3 listan?

      Oma ehdotukseni on kooikerhondje!!!

      • Ensikoiraaetsimässä

        En ole rotuvalintaa vieläkään tehnyt. Uusia ihania rotuja löytyy ja löysin myös palveluskoiralajit jotka ainakin lukeman mukaan kuulostavat mukavilta. Top 3 listalta löytyy tsekinpaimenkoira, malinois ja collie. Ei missään järjestyksessä mutta siskoni mukaan pystyisin kyseisten rotujen koiran kouluttamaan


      • Neuvvvo
        Ensikoiraaetsimässä kirjoitti:

        En ole rotuvalintaa vieläkään tehnyt. Uusia ihania rotuja löytyy ja löysin myös palveluskoiralajit jotka ainakin lukeman mukaan kuulostavat mukavilta. Top 3 listalta löytyy tsekinpaimenkoira, malinois ja collie. Ei missään järjestyksessä mutta siskoni mukaan pystyisin kyseisten rotujen koiran kouluttamaan

        Unohda malinois. Tsekki ja colliet ok.


    • Australian kelpie on aika haastava rotu, en itse ottaisi. Oikeestaan kaikki rodut sopivat ensikoiraksi, miten koiran opettaa. Novascotian noutaja, bc ja aussie olis semmosii mitä mä kattoisin ekaks koiraks. Tai no katon border colliee ittelleni. Valitse koira joka sulle on oikea, onnea koiran löytämiseen :)

      • K.oira

        Nyt sitten tuli viikon suurin vitsi tässä ketjussa. Kiitos BorderHullu, mutta et ihan kartalla koirien suhteen taida olla.


      • K.oira kirjoitti:

        Nyt sitten tuli viikon suurin vitsi tässä ketjussa. Kiitos BorderHullu, mutta et ihan kartalla koirien suhteen taida olla.

        Milläs perusteella


    • Gööttihullu

      Vähän myöhässä tulee, mutta länsigöötanmaanpystykorva voisi olla toiveisiisi sopiva rotu. Vaikka ovat suhteellisen pieniä on niillä ison koiran luonne. Suht helppoja kouluttaa, miellyttämisenhaluisia, eivät hauku jos niiden ei anna haukkua ja ovat perusterveitä. Sopivat ensimmäiseksi koiraksi ja niitä näkee paljon ainakin toko- ja agilitykentillä, mutta niiden kanssa ei tarvitse kuitenkaan mitään harrastaa jos ei halua. Ihania koirua muutenkin. Pärjää pitkilläkin lenkeillä omistajan mukana ja turkinhoito on helppoa. Ovat ystävällisiä ja muutenkin ihania koiria! Suosittelen lämpimästi😍❤❤🐶!

    • Anonyymi

      "Hei, olen jo pitkään miettinyt ottavani koiran ja olen ajatellut bordercollieta, kelpietä ja buhundia mutten vielä tiedä minkä rotuisen ja luonteisen koiran ottaisin"

      Ehkäpä bordellicollie tai front side collie?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      13
      1305
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe