Asun kerrostalossa, joka on rakennettu 1989, onko siis mahdollista että talossa esiintyisi asbestia jossain muodossa ?
Asbesti kerrostaloissa
10
1738
Vastaukset
- KylläVarmaan
Varmaan esiintyy jossain, mutta ei asbestista sinänsä ole haittaa. Ainoastaan silloin, kun lähdetään jotain remppaa tekemään, jossa joudutaan purkamaan vanhaa pois.
Eli asumiseen ei vaikuta, jos purkutöitä ei tehdä. - Asbestia
Eli ei ainakaan missään näkyvällä paikalla esiinny ?
- esim.lattioissa
Muovisissa lattiapinnoitteissa esim. porraskäytävissä voi olla ihan hyvin, muuallakin kyllä mutta tuo on varmaankin yleisin.
Vasta 90-luvun alussahan loppui asbestin käyttö ihan kokonaan. - Asbestilekuri
Asbesti talosta saa eturauhas syövän pitemmällä ajanvälillä.Muuttakaa pois sieltä!!
- 247248
Asbestiin alettiin kiinnittää huomiota 80-luvun puolivälissä. Tuon ikäisessä talossa ei pitäisi liiemmin olla.
- byggaaja
Niiiin, itse asiassa asbestia käytettiin vielä vuonna 1992 rakennuksissa.
- Anonyymi
Vuoteen 1994 alkuun asti..
- Anonyymi
Lukekaa 01.01.2016 voimaan tullut uusi asbestilaki.
- Anonyymi
Kerrostalo on talomuotona sellainen jossa asbesti ollut varsin yleinen ainesosa eri materiaaleissa. Rakennusvaiheessa asukkaat eivät itse ole päässeet vaikuttamaan käytettyihin tuotteisiin vaan rakentaminen on tehty mahdollisimman edullisesti ja nopeasti voittojen maksimoimiseksi.
Rakentajien päämääränä ei ole ollut kerrostalorakentamisessa milloinkaan asukkaiden näkökulma vaan se miten asunnot saadaan mahdollisimman suurella voitolla ja mahdollisimman nopeasti markkinoille.Mihin ruossa nyt unohtui yksi tärkeä tosiasia, eli asbestin hyvät puolet? Se oli halpaa, äärettömän monikäyttöistä, kesti niin kuumaa kuin kylmää ja oli helposti työstettävää sekä muokattavissa eri käyttötarkoituksiin. Eli loistava aine, valitettavasti sen kuidut saattaavat aiheuttaa joillekin pahoin niille altistuneille asbestoosia, joka on keuhkosairaus. Eturauhassyövän saantiin se ei siis vaikuta mitenkään.
Asbesti on lisäksi vanhanakin täysin turvallinen aine siihen saakka kunnes sitä sisältäviä rakenteita puretaan, silloinkin asbestipurkua ei tarvita mikäli palkattua henkilöstä ei käytetä.
Eli turha hysteria pois, se on hyvä aine niin pitkään kun se on rakenteissa. Purettaessa toki kannattaa suojautua, mutta sen jälkeen pitää korvata puretut rakententeet asbestia teknisesti huonomalla ja kalliimmalla materiaalilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa115926- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 76658
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74621Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54566Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48549- 72483