Mikä Team tekee kovinta tulosta X30 luokissa ?

hakeetietoo

Saako euroille vastinetta ?
Itse en hallitse mosamiehen hommia ja tekniikan ymmärrys heikkoa, ei taida riittää, mistä apu?
Onko viisainta hakea kokenut mekaanikko heti alussa,, vai koetanko itse?
Onko viisainta ostaa oma auto, vai vuokrakalusto tiimistä?
Mitä mahtaa maksaa kausi eri tiimeillä ja mitä paketti pitää sisällään ?

53

6906

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SisältöJaHinta

      Sulla on väärä foorumi tiedon hakemiseen. Ja luuletko että täällä annetaan hintoja julkisesti? Mitä maksaa ja mitä pitää sisällään, noihan on täysin toisistaan riippuvaisia asioita. Joten joko olet trolli tai et todellakaan tiedä mitä haluat.

    • ApujaHaen

      En todellakaan ole trolli. Minusta heitin ihan asiallisen kysymyksen ja odotin, että joku viitsisi antaa myös asiallisen vastauksen. En kyllä pidä omia kysymyksiäni mitenkään vaikeina vastata. mikäli kokemusta vastaajalta löytyy.

    • Hyvätsivut

      Nyt alko kiinnostaa myös Rotax luokka. MPT - Racingin sivuilta löytyi todella asiallista tietoa Rotax moottoreista ja luokista. Eikä noi koneetkaan liiku missään hirmuhinnoissa. Osasiko joku minulle kertoa ja vertailla X30 ja Rotax koneiden kestävyydestä ja huollon kulurakenteesta jotain.
      https://mpt-racing.mycashflow.fi/category/132/rotax-moottoreiden-huolto

      • asialinjalla

        Rotax kisaviikonlopun ja moottoreiden huoltokustannuksia ovat paljastaneet ainakin tuolla sivun lopussa:
        http://www.rmcfinland.net/luokat.html
        Harvinaista karting piireissä että vaikuttaa vielä kohtuu todenmukaisilta.


    • KiittiPalautteesta

      Menikös se vielä niin. että jollain Rotax luokan moottoreilla voi ajaa myöskin TAG kisoja. Mikäli näin on, luultavasti tulee hankintalistalle juurikin Rotax moottori.
      Kokemuksia Rotax- luokasta ja tietoa tarvis myöskin TAG luokista ajaako kaikki TAG kuskit samassa luokassa? ikärajat? painot? renkaat?

      • asialinjalla

        TAG Suomensarjassa on ainakin saanut ajaa. Ja ilmeisesti kaudella 2018:kin ko. sarjaa edelleen ajetaan.
        http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,20025.0.html
        https://www.ninar.fi/

        Alkuperäiseen kysymykseen (ympäripyöreitä) vastauksia:
        Saako euroille vastinetta ? - riippuu vähän mitä odottaa. Tuloslistan jälkipäässä olevat yleensä vierittävät syyn menestymättömyyteensä teamien niskoille. Teameillä on kuitenkin hyvinkin eritasoiset resurssit käytettävissä. Kannattaa pitää järki päässä mitä kisaviikonlopusta tai kaudesta suostuu maksaamaan.

        Itse en hallitse mosamiehen hommia ja tekniikan ymmärrys heikkoa, ei taida riittää, mistä apu?
        X -varikolla Iame moottoreiden maahantuoja hoitaa rahaa vastaan kone- varaosahommia, Rotax varikolla maahantuojan ilmainen tekninen tuki jokaiselle, varaosat tietysti maksaa.

        Onko viisainta hakea kokenut mekaanikko heti alussa,, vai koetanko itse?
        Kokeile itse, opit nopeesti ja kysy kokeneemmilta.

        Onko viisainta ostaa oma auto, vai vuokrakalusto tiimistä?
        Osta oma. Pitkässä juoksussa edullisempaa ja saapahan tehdä kalustolla mitä haluaa.

        Mitä mahtaa maksaa kausi eri tiimeillä ja mitä paketti pitää sisällään ?
        Kysy eri teameilta tarjous, täältä tuskin tyhjentävää vastausta saat. Joillakin pakettiin kuuluu kaikki, kalustosta mekaanikkoon ja jopa varaosia, osalla perushintaan pelkkä telttapaikka ja palvelut- ja varaosat sitten käytön mukaan.


    • samalta foorumilta löytyy oma osionsa tag luokkien keskusteluille..

      • 252698871

        miksi ei voi täällä keskustella? miksi seuraat edes tätä palstaa? kaikki keskustelu on käytännössä loppunut kartingforumilla, joten kannattaako sitä edes suositella?


    • Aloittiitsekin

      X30 moottrillehan ei tarvitse tehdä mitään, suorituskyvyn parantamiseksi, joten on sen suhteen aika helppo., kun moottorit on aika tasaväkisiä. Tässä ei ilmeisesti tarvitse etsiä kultamunia ja kasailla moottoria etsimällä ei valmistuseriä.

      Huoltovälit näyttää olevan Rotaxin kanssa aika samantyyliset, joten niissäkään ei ole isoa eroa. Taitaa porukka enemmän olla nykyisin tuon X30 sarjan perään ja siinä on ollut kova harrastajamäärän lisäys.

      Ihmettelen tälläistä sisäpiiri kaupan käyntiä, että hinnat ei ole julkisia. Tallipaikan saa kilpailuun, missä saa auton itselle, mutta renkaat bensat ja ratsaaminen/säätäminen jää itselle, niin vajaalla 1500€/kisa.

      Itse ostaisin oman auton joltakin maahantuojalta vaikka vähän käytetyllä rungolla ja uudella tai huollettuna moottorilla. Laittavat sinulle sen mittojen mukaan perussäätöihin ja siitä vain sitten ajamaan ja harjoittelemaan. Sitten kun pystyt sillä ajamaan 15 min putkeen 0,2sek sisään kierroksia, niin miettisin suurempia säätöjä ja siinä voi olla sitten jo mekaanikoista hyötyä. Ajamaan oppii vain ajamalla. Hyvä mittari autoon ja ajamaan. Kokeilet aluksi korkeintaan rengaspaineita ja raideleveyksiä autoon ja ajat

    • asialinjalla

      Huruajossa Iame X30 ja Rotax varmaankin samalla viivalla huolto- ja ylläpitokustannuksissa. Molemmilla ajaa ison huollon jälkeen koko kesän, varsinkin jos ei ole niin nöpönuukaa että kone on 100% iskussa.

      Kisakäytössä Rotaxin ylläpitokustannukset kisakauden aikana moninkertaisesti halvemmat kuin Iame X30. Rotax on tehnyt paljon töitä viimevuodet koneiden tasalaatuisuuden eteen ja nykyään ei enää ole tarvetta etsiä mitään kultamunia. Evo päivityksen jälkeiset lapsentauditkin on jo aikapäiviä sitten korjattu.

      Iame sarjan vahvuus Suomessa on tällähetkellä suuret osallistujamäärät (ainakin kaudella 2017) ja agreessiivinen ja maailmaa syleilevä markkinointi. Tuomaroinnista ja koneiden kestävyydestä on paljon ollut porua, osin aiheesta, osin aiheetta.

      Jos haluat harrastaa ja kisailla kohtuu kustannuksin aja Rotaxilla, jos haluat kisojen välissä rassata moottoria mutta ajaa "isosti" järjestetyissä kisoissa hommaaa Iame X30.

      • Fhjdj

        Täyttä pötyä ettei rotaxissa tartte ettiä kultamunia. Erot ovat toki pienentyneet mutta kultamunaa joudut etsimään edelleen.


    • HakeeTietoo

      Alotin tämän keskustelun. Ensiksi haluan todella kiitää asiallisia vastauksia mitä sainkin. Näyttäisi silttä, että tuo Rotax olisi kuitenkin se luokka missä ajetaan tuleva kausi. Näin ne ajatukseni voi kääntyä. Hyvää informaatiota saatiin.
      Rotax plussat:
      oma sarja ja osakilpailunsa
      samalla koneella voisi ajaa myös TAG luokan kisoja suomessa
      kansallisissa kisoissa useammassa myös Rotax luokka mukana
      katsoin myös Rotax mailman-cup tapahtuman, siellä useita suomalaisia mukana, menstyen hyvin hekin, tämä tuskin vielä tulevanakautena tulee ajankohtaiseksi meille vähäisen kokemuksen johdosta.
      mahdollisesti muutaman kisan voisi ajaa virossa tai muualla Balttiassa.
      kustannuksiltaan näyttäisi olevan se edullisin
      maahantuojan sivuilla hyvin ja selvästi esillä, mitä koneen osat maksaa, samoin vuokrahinnat, ei tule yllätyksiä,
      hyvät uskottavat takuuehdot moottoreille.

      • Tttttttttttt

        Ihan yhtä hyvin voit ajaa x30-koneella sitä TAG-sarjaa. Pärjääkin ehkä paremmin kuin Rotaxilla. :D


    • rmconmennentalvenlumia

      Juu juu, taitaa itse keissari olla linjoilla, kehu sä vaan rotaxi, mut totuus on kuitenkin se että rotax ja rmc on mennen talven lumia.

    • Vastinetta

      X30 plussat:
      oma (maan paras) sarja (eniten osallistujia, muissa paljon vähemmän/ei juuri ketään)
      samalla koneella voi ajaa myös TAG kisoja (jos sellaisia enää missään ajetaan)
      halutessaan voi ajaa Nordic Cupia, Baltic Cupia, Euro Cupia ja sitten on vielä maailman finaali
      tasaiset moottorit
      paljon huoltopisteitä ja valtuutettuja myyjiä (hinnat huolloille saa, kun vaan kysyy)
      kohtuullinen huoltoväli

    • MinäpäKysyn

      No mitä tuo X30 luokan moottoreiden täys huolto maksaa?
      Mitä huoltotoimenpiteitä hyvä tehdä kisojen välillä?
      Mikä on se eniten huoltoa vaativa kohde X30 luokassa?
      Entä osahinnasto eri toimittajilla/teameilla.

      Onko maahantuojilla jomkinmoinen sopiomus Kartelli kun ei selvää vastausta tänne saa oikein keltään valtuutetuilta myyjiltä tai huoltopisteiltä?
      Vedetäänkö ne jostain hatusta, kun niitä ei voi julkaista, pikkasen sellaista tietoa on liikenteessä, jopa X30 kuljettajien keskuudessa.

      • kitisijä

        tässä kitisijälle vähän hintatietoja, nämä osat kuluu eniten. Jos tekee talvella täysiremontin sitten nämä alla mainitut osat tarvii vaihtaa välillä.
        - mäntä 89€
        - kaasarin kalvosarja 25€
        - starttimoottorin hiilet 17€

        ps. X30 sarjassa ei harrastajia rahasteta sillä tavalla kuin esim rotaxissa, esim turhia plommausmaksuja ei ole koska moottoreita ei plommata, pakoputken villoja ei tavi vaihtaa joka käänteessä, 2t öljyä ei ole pakko osta kisapaikalla ja saa ostaa mistä haluaa, Yhdellä rengassetillä mennään lauantaina ja sunnuntaina ...


      • xintona
        kitisijä kirjoitti:

        tässä kitisijälle vähän hintatietoja, nämä osat kuluu eniten. Jos tekee talvella täysiremontin sitten nämä alla mainitut osat tarvii vaihtaa välillä.
        - mäntä 89€
        - kaasarin kalvosarja 25€
        - starttimoottorin hiilet 17€

        ps. X30 sarjassa ei harrastajia rahasteta sillä tavalla kuin esim rotaxissa, esim turhia plommausmaksuja ei ole koska moottoreita ei plommata, pakoputken villoja ei tavi vaihtaa joka käänteessä, 2t öljyä ei ole pakko osta kisapaikalla ja saa ostaa mistä haluaa, Yhdellä rengassetillä mennään lauantaina ja sunnuntaina ...

        paljonko se talven täysiremontti maksaa ja mitä siihen kuuluu? ps. varaosien hintoihin on tainu tulla n.6-7% lisää, verrattuna viime vuoteeen?


      • jäitähattuun
        kitisijä kirjoitti:

        tässä kitisijälle vähän hintatietoja, nämä osat kuluu eniten. Jos tekee talvella täysiremontin sitten nämä alla mainitut osat tarvii vaihtaa välillä.
        - mäntä 89€
        - kaasarin kalvosarja 25€
        - starttimoottorin hiilet 17€

        ps. X30 sarjassa ei harrastajia rahasteta sillä tavalla kuin esim rotaxissa, esim turhia plommausmaksuja ei ole koska moottoreita ei plommata, pakoputken villoja ei tavi vaihtaa joka käänteessä, 2t öljyä ei ole pakko osta kisapaikalla ja saa ostaa mistä haluaa, Yhdellä rengassetillä mennään lauantaina ja sunnuntaina ...

        Hintojen vertailu ei nykyään nyt hirveen vaikeaa ole.

        Rotax maahantuojan verkkokauppa: https://mpt-racing.mycashflow.fi/
        Iame maahantuojan verkkokauppa: http://www.shop.iame.fi/fi/yritys

        Vertaillaanpa nyt kuitenkin hieman noita asioita mitä mainitsit, ottamatta kantaa kummankaan sarjan puolesta, vaikka myönnän kyllä enemmän Rotax varikolla aikaani viettäneenikin.

        Iame X30 uusi mäntä 89,- hoonaus, joka kisaan eli xxxEUR/kausi ??
        Rotax uusi mäntä 89,- (pinnoitettu sylinteri, joten ei hoonata) 25-30h ajon jälkeen!! eli n. kerran tai kaksi kaudessa. Micro ja Mini luokissa männänvaihto ja yleensäkin moottorin aukaisu huoltoa varten kauden aikana ei tarpeellista. Samoin Master luokissa yleensä hätävarjelun liioittelua.

        Rotaxin uusin pakoputkimalli ollut käytössä 3 vuotta, ei tarvi villoja vaihtaa
        koko kesän aikana!

        Rotaxin plommausmaksu 20,-, plommaksen tarpeellisuudesta voidaan tietysti olla montaa mieltä, maksaessa kyllä aina kirpaisee, mutta minä näen sen tasapuolisuutta lisäävänä ja katsastusta helpottavana tekijänä. Kisan jälkeen jos katsastus avauttaa koneen, plommaus on ilmainen!

        Rotax XPS Synmax öljy 28,-
        X30 Wladoil öljy 24,-

        Säännöt eivät kiellä Rotaxissakaan ajamasta yhdellä rengassetillä koko viikonloppua.
        Micro, Mini ja molemmat Masters luokat ajavatkin yhdellä setillä.
        Rengassettien hinnat löytyvät yllämainituista verkkokaupoista.

        Isojen remonttien osista esim.
        Rotax kiertokangen korjaussarja: 209,-
        Iame kierokangen korjaussarja: 325,-

        Rotax kampiakseli: 382,-
        Iame kampiakseli: 848,-

        Iamen kisoissa viimekesänä osallistujia, luokat Micro, Mini 60, X30 Cadet, X30 Junior, X30 Senior, X30 Master ja ensikesänä myös X30 Super Shifter. 120 - 150kuskia
        Sarjan sivut: http://www.x30.fi/

        Rotax osallistujamäärät hiipuneet 3-6 vuoden takaisista huippuvuosista (110-130kuskia), luokat Micro Max, Mini Max, Junior Max, Senior Max, Max Masters, DD2 ja DD2 Masters: viimekesän osallistujamäärät n. 65 - 80 kuskia.
        Sarjan sivut: http://www.rmcfinland.net/


      • 6579876
        xintona kirjoitti:

        paljonko se talven täysiremontti maksaa ja mitä siihen kuuluu? ps. varaosien hintoihin on tainu tulla n.6-7% lisää, verrattuna viime vuoteeen?

        Ihanan kallista


      • bensaa_tankkiin_ja_menox
        xintona kirjoitti:

        paljonko se talven täysiremontti maksaa ja mitä siihen kuuluu? ps. varaosien hintoihin on tainu tulla n.6-7% lisää, verrattuna viime vuoteeen?

        Iamen huollattamisesta ei valitettavasti ole tietoa, mutta

        Viimeisin lasku Rotax junior moottorin täyshuollosta oli (kevät 2017)
        Mäntä 89,-
        Männäntappi 13,-
        Männäntapin neulalaakeri 23,-
        Iso tiivistesarja 59,
        Kaikki laakerit 70,-
        Bensapumpun kalvot 18,-
        Kaasuttimen tarkastus ja ultraääpesu 30,-
        Työt: 130,-
        Yhteensä: 432,-

        Kevään 2016 huollossa vaihdettiin myös kiertokanki, moottorilla ajettu silloin
        68 tuntia. Täyshuolto silloin 425,- kiertokangen korjaussarja 209,- vaihtotyö 60,- eli koko huolto 694,-

        Näillä huolloilla ajettu RMC Finland kaudet 2016 ja 2017.


    • Vaihtoväleistä

      Rotaxin mäntä on vaihtokunnossa viimestään 12 tunnin jälkeen. Alakerta 25-30 tunnin. Pitempäänkin voi ajaa mutta voi käydä kslliiksi.

      • bensaa_tankkiin_ja_menox

        Höpö höpö!!! Totuus on (vaikka se joihinkin sattuu) nuo sinun ilmoittamat tunnit tuplana!
        Ja tiedoksi vielä että Rotax Micro ja Mini Maxilla ajat koko kauden treeneineen, periaatteella
        bensaa tankkiin ja radalle.

        Nyt sitten toivottavasti saadaan Iame X30 ja Raket95 huoltajien (toivottavasti totuudenmukainen) vastine kustannuksista, niin voidaan siirtyä seuraavaan aiheeseen.


      • 89977909

        Onhan tuokin jo melko paljon ajoa mutkaista tietä pitkin


    • Onneevaan

      Onnee vaan kaikille jotka tuon 12h/35h haluaa tuplata Rotaxissa. Evopäivitys nosti 2015 maksimikierroslukua joka näkyy suoraan kulumisessa. Mutta ajele vaan niin pitkälle kun pääset huoltamatta. X30 vaatii enemmän huoltoa mutta se ei olekaan maatalousmoottori jolla yritetään matkia oikeita kilpakoneita.

      • Raketillakuuhun

        No sinähän tarvitset sitten oikeann kisakoneen OK luokka on se oikea sinulle. Tahi ihan Raketti


    • EdelleenSeKitisijä

      Alotin tämän keskustelun
      "Mikä Team tekee kovinta tulosta X30 luokissa ?"
      Nyt täytyy kyllä todeta ja tunnustautua TAKINKÄÄNTÄJÄKSI.
      Taisipas alussa iskeä/osua teamiimme tuo jokapaikassa ja monilla sivuilla hienoin sanakääntein eteentuleva sarjajärjestäjän/promoottorin X30 markkinointi , Hyvähän tuo on, että tuo asiat julki, mutta liika on liikaa ja alka tuo ärsyttämäänkin. Parasta kuitenkin on tuo X30 kilpailujen TV näkyvyys, kuskit varsinkin nauttii, mutta siihen se jääkin. En myöskään hyväksy sitä X30 fanien trollaamista ja muiden luokkien ja huoltajien/kuljettajien vähättelyä. täällä ja useammalla suomi24 palstoilla, liekö promoottorikin siinä mukana.
      Kiitän asiallisista uskottavista kommenteista. Sain myöskin uskottavaa tietoa kustannuksista, valitettavasti X30 teamit, maahantuoja eivät halunneet ilmoittaa niitä todellisia kustannuksia.
      Mutt näillä mennään ja kone ostetaan Rotax luokkaan. Apua varmaan tullaan edelleen tarvitsemaan.

    • Valinnanvapaus

      Onneksi vapaassa maassa jokainen saa itse valita millä moottorilla harrastaa/kilpailee.
      Suuri osa harrastajista (ja yhä suurempi osa) on valinnut X30:en. Siihen varmasti on monta hyvää syytä.

      • EiStemmaa

        Katsos nyt tota x30 sivua ja kuinka moni sinne on ilmoittautunut. laskee määrä ku lehmän häntä. joten mistä sait ajatuksen "yhä suurempi osa"??


      • GuruJosh

        Meinaatko, että tammikuun lopun ilmoittautuneiden määrä on lopullinen? Ei varmasti ole. Moni odottaa kilpailukalenteria ja tekee päätöksiä vasta sen jälkeen. Veikkaan, että lopullinen määrä on yli 250.

        Ajamme ko. sarjaa "tallista" ja tallin maksut ja palvelut oli hinta-laatu suhteeltaan kunnossa. Rotaxia ei ole koskaan edes harkittu, mutta ensi kesänä saattaa myös OK kiinnostaa. X:n suhteen pidän ongelmallisimpana luokkien suurta määrää. Erät on lyhyitä ja päivät pitkiä.

        Käsitykseni mukaan Rotax-kuskien määrä on laskussa ja X:n OK:n nousussa. Jotain se kai jostain kertoo.


      • ehkä_yksi_250_stä

        Keskustelun aloittaja kaipaili niitä kustannuksia myös teiltä X30 sarjan kiertäjiltä.
        Paljonko ovat hinta-laatusuhteeltaan kunnossa olevat maksut/kausi?
        Paljonko koneen huolto ja siinä tarvittavat varaosat kustantaa?
        Kai sen täällä voit anonyymisti ja totuudenmukaisesti sen paljastaa, ilman että kaverit varikolla vähenee?


      • Money

        Voi paljastaa. Minulle koneen täyshuolto kaikkineen on n. 600€, kerran kesässä. Männän vaihto noin 100€. Mäntää porukat vaihtaa kuka mitenkin. Itse harvemmin, jotkut paljon useammin. Riippuu hifistelyn asteesta. Slicks renkaat 200€ / sarja eli viikonloppu. Ilmoittautuminen 200€/viikonloppu. Ei nämä mitään salaisuuksia ole. Koko sarjan ajaminen omasta teltasta minulle n. 5-6.000€ (ei sisällä kaluston hankintakulua). Toki enemmänkin saa menemään reilustikin...


      • GuruJosh

        Ajettiin koko sarja läpi. Ja pääasiassa ennen kisaviikonloppua kaksi testipäivää kisapaikalla. Ja jonkun verran muuta treeniä. Arviolta 10 treenipäivää tai iltaa.
        Moottori oli kauteen lähdettäessä uusi. Moottorin ja kaasarin huoltokustannukset kauden osalta pyöreesti 700€, sisältäen työt ja varaosat. Mäntiä meni kolme. Sen lisäksi reed-läpät, startin hiilet, kaasarista vähän sitä sun tätä.

        Ja tämä viittaus siihen, että pitää pelätä kavereiden menettämistä tms. jos vähän avaa hintoja tai muuta vastaavaa on ehkä tämän hienon lajin suurin syöpä. Kyseessä lasten harrastus ja isät kuvittelee olevansa F1 tallipäälliköitä tai mekaanikoita ja salailee asioita tai syöttää pajunköyttä. Poikkeuksiakin toki onneksi löytyy. Kärkikahinoissa sen kyllä ymmärrän tiettyyn pisteeseen saakka, mutta kun se on kovin yleistä lähes joka teltassa.

        Ja tämän kommentin kun sanoo ääneen , niin todennäköisesti saa paskaa niskaan 😉


      • ehkä_yksi_250_stä

        No niin, kiitos Money ja GuruJosh kustannustiedoista. Gurua jos vielä saan vaivata - moottori oli kauden alussa uusi - huolsitko/huollatitko moottorin samantien ennen ekaa kisaa vai vasta myöhemmin?


      • GuruJosh

        Kone avattiin ja hoonattiin ennen ekaa kisaa, muutaman treenipäivän jälkeen. Eka mäntä vaihdettiin vasta toiseen kisaan.


      • tietoavaillaa
        GuruJosh kirjoitti:

        Kone avattiin ja hoonattiin ennen ekaa kisaa, muutaman treenipäivän jälkeen. Eka mäntä vaihdettiin vasta toiseen kisaan.

        Miten tuo männänvaihto, Miksi piti vauhtaa uuteen koneeseen, koskeeko jokaista x-luokkia? Montako kisaa männällä ajoit? Entäs tuo hoonaus ja kulut siitä, tuntuu että siinä isojakin hinnaneroja joillakin se on 50€ joillakin 100€ ja ylikin, no tietty se on ammattimiesten hommia täytyy olla pakkohooni, mikään Motonetin keikkuvakivinen ei käy. Näillähän saa vain tiimalasi sylintereitä.


      • GuruJosh

        Ei sitä uuteen vaihdettu vaan oli treenattu kisattu jo jonkun verran. Ja hiukan ylempänä jo kävin läpi asioita, joista vastaukset muihin kysymyksiin.


    • Valinnanvapaus

      "X:n suhteen pidän ongelmallisimpana luokkien suurta määrää. Erät on lyhyitä ja päivät pitkiä."

      Tästä olen sarjaa ajavana kuljettajana samaa mieltä. Muuten aivan erinomainen sarja ja erinomaiset järjestelyt, mutta päivät alkavat olla todella pitkiä ja ajettava määrä suht vähäinen...

    • eihintaainaratkaise

      Yx tärkeä seikka tässä on se ettei hinta välttämättä aina ole se tärkein asia. Omakohtaisella kokemuksella voin sanoa että X30-sarjassa kaikilla on ihan oikeasti mahdollisuus pärjätä ja voittaa osakilapailuja tai voittaa sarjan mestaruuden, päinvastoin kuin toisessa sarjassa. Se "entinen" sarja ei vain yksinkertaisesti toiminut kun sarjan järjestäjä oli myös moottorin maahantuoja ja tiimin pyörittäjä ja todella todella harvoin kävi niin että joku muu olisi voittanut kisoja kuin tuon tiimin kuskit. Moottoreiden ja renkaiden kanssa pelleiltiin ja suosittiin vain omia kuskeja niin paljon kuin kerittiin ja tuomarointikin oli aina miten oli ja muut kuskit sai vain nuolla näppejään. Lisäksi sarjan pyörittäjä oli vitun ylimielinen eikä kohdellut kaikkia harrastajia tasapuolisesti. Koko vitun sarja haisi rahastukselle. Tuon sarjan kohdalla tilanne on se mikä nyt on, eikä itkeminen jälkeenpäin enää auta. Jokainen saa vapaasti haluamansa sarjaa, mutta me ajamme x30 sarjaa jatkossakin ja olemme todella tyytyväisiä nykytilanteeseen!

      • omasta_vielä_mennään

        No täällähän poistetaan sääntöjen vastaisena kommentteja ihmeellisesti. Olin eilen omasta mielestänä oikaisevani "eihintaainaratkaise" osin virheellistä tai ainakin vanhentunutta tietoa R:llä alkavasta sarjasta.

        Kehuin muutaman vuoden mukana ollutta vakio kilpailutapahtumanjohtajaa tämän maan parhaaksi. Kerroin ettei R:llä alkavan moottorimerkin maahantuojalla ole ollut muistaakseni neljään vuoteen enää omaa teamia pyöritettävänä. Totesin että kisapaikoilla maahantuojan tekninen tuki on toiminut loistavasti, riippumatta esim. millä runkomerkilla ajat. Maahantuojalta jokainen saa vuokrata moottoreita, jos haluaa ja jos niitä nyt sattuu vapaana olemaan.

        Maahantuojan kanssa asioiminen on sujunyt ainakin omalta kohdaltani kohtuu hyvin. (Joskus on tietysti kiire näkynyt ja kuulunut, mutta lienee tuttua meille jokaiselle)

        Tein myös listan viimevuosien luokkavoittajien "teameistä", joka minun mielestä ampuu alas väitteen että pitäisi kuulua johonkin teamiin. Esim. 2016 ja 2017 luokkavoitot ajettiin suurimmaksi osaksi omasta teltasta ja/tai omilla moottoreilla. Yhtään kirosanaa ei kommentissani ollut, ketään en haukkunut tai solvannut, linkkiä epämääräisille sivuille ei ollut. Kirjoitusvirheitä varmasti oli ja on nytkin. :)

        Ehkä säännöt ei sitten ole samat kaikille...


    • VoiSinua

      Ole sinä vain "v---n" tyytyväinen omaan sarjaasi, onnex sinä muutamat muutkin viihtyvät tossa ilmapiirissä.
      Olet ilmeisestikkin yksi niistä markkinoinnin uhreista ja jotain sinäkin hyödyt tosta omasta kielenkäytöstäsi, HEIKKO ITSETUNTO pistää juurikin käyttäytymään noin.

    • Valinnanvapaus

      Hei, come on nyt kaikki! Ei mollata kaveria tai muuta sarjaa mitä itse ajaa. Jokainen saa ajaa mitä itse haluaa (tai olla ajamatta). Ei meitä kartingin harrastajia tässä maassa liikaa kuitenkaan ole. Hienoa tulevaa kartingkesää kaikille, ajat sitten mitä sarjaa tahansa (tai vaikka vaan huviksesi)!

    • Osuikonaulankantaan

      Tavataan sanoa "ei savua ilman tulta". Mahtoiko "eihintaainaratkaise" osua naulan kantaan?

    • joo lopetetaan oikeasti toi toisten kuskien, huoltajien, sarjan järjestäjien jne mollaaminen, se ei palvele ketään eikä ainakaan tätä lajia.
      Molemmissa sarjoissa on omat järjestäjät ja he pyörittävät viikonloppua omalla tyylillään, se heille suotakoon.
      Itse ajoimme viime vuonna pääsääntöisesti rotaxia ( plus x30 nordic kisa ) ja tämä vuosi mennään pääosin samalla kaavalla. Nyt koitetaan saada myös muutama x kisa mahtumaan kalenteriin koska koneet siihen sarjaan on kahdella kuskilla valmiina.
      Kyllä me ainakin pystyttiin molemmissa luokissa voittamaan eikä ollut sarja järjestäjien moottorit käytössä kummassakaan luokassa.
      Tulemme myös ajamaan ulkomailla näillä näkymin 4-5 kilpailua ihan vaan lähinnä kokemusta hakemaan, ehkä myös sijoituksista jos se vaan jotenkin on mahdollista.
      Minulta saa ihan vapaasti kysyä asioita jos jotakuta nyt jokin asia askarruttaa ja tuntuu että minulla voisi olla siihen ehkä oikea tai ainakin rehellinen vastaus.

      Ja jos joku ei tuosta nimimerkistä tunnista niin kuskit ajoivat viimevuonna rotaxissa numeroilla 3 ja 5 sekä x nordicissa numerolla 69.
      Tänävuonna numerot on sitten jotain muuta :-)

      • PS, ja jos vielä uskaltaisitte omalla nimellä / nimimerkillä kirjoittaa niin se olisi mukavaa, vai onko se vaan niin että täällä pitää omaa pahaa oloa purkaa feikkinimen takana..


    • Sellasta--

      Marko, ei täällä kannata kokeilla edes asiallisesti kirjoittaa. Tää on pääsääntöisesti trollausta. Tosin täällä on enemmän tapahtumia kuin tuolla varsinaisen foorumin puolella. Juurikin tän nimimerkin vapauden suhteen. Foorumille kun katsoo ni siellä ei tapahdu mitään.

    • KARTING-TOLLO

      No johan on kirjoitusta. Met ajamma kun kerkiämmä ja varmaan jmorotyyliin. Katsotaa kauden pätteeksi mihin se on missäkin luokassa riittänyt.
      Luokista on mistä valita ja osassa on vähemmän kuskeja se on selvä, mutta se ei silti vähennä kuljettajan voittamisen riemua!! Osa luokista voi olla kovempitasoisia ja toiset ei, mutta niin kauan kun tää junioreitten autoilu on ilman pakkia, hiilikuitusiipiä, voimansiirron perää ja peilejä, niin se on 90% osallistujista harrastus. Toki heistäkin osa hairahtuu ja silloin lapsen harrastus budjetilla tulee vaikeuksia, kun .... toki osalla on senkin jälkeen varaa pakkiin ja peileihin. HYVÄ NIIN!!

      Painakaa täysillä, aina on kiva voittaa ajetaan mitä luokkaa tahansa ja JORESTAKIN pärjää!!

    • MikäMättä

      Kyllä nuo Engelsmannit ja Vironkin pieni teami tekevät tulosta.
      Mutta missä on Mad-Croc Karting Finland, karsiudutaan finaaleista.
      Eikö mosamiesten osaamiset riitä, vai onko vain taso täällä niin todella heikkoa, epäilen jälkimmäistä.
      Hukkareissu koko kartingtiimillä.

    • herätkäätodellisuuteen

      Nyt täytyy kyllä todeta, yksikään suomalainen kuski ei tule tekemään mitään tulosta X30 sarjoissa ulkona. Todella heikosti menee heillä. Syykin on selvä, täytys kai ajaa muitakin kisoja, kuin suomen muutama X30 kyläkisat, mistä tasoa ei todella löydy.

    • ihemttelen

      Kun lukee noita juttuja, ei muuta vois sanoa kuin aika sairasmielistä porukkaa. Eikös s**tana teillä ole muuta tekemistä kuin tulla tänne päteämään ihan joutavia??

    • Eiköstullutkaantulosta

      Mites siellä sitten meni, ja ketä ajamassa

      • 567899

        rgmmc.com , niin sieltä voit tutkia , huonosti meni .


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikäs muutos Marttiinalla nyt tuli

      On niin salaperäknen päivitys et enteileekö muuttoa johkin?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1666
    2. Ymmärrän jos tää oli nyt tässä

      Mä mokasin ja toivon sulle pelkkää hyvää.
      Ikävä
      89
      1218
    3. Martina naimisiin.

      Etsimässä täydellistä hääpukua Roomassa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      190
      1155
    4. Hyvää iltaa miehelle

      Mukavalle. Jäi eilen kesken tuo keskustelu.:)
      Ikävä
      159
      950
    5. Lapulais poika.

      Onko tämä Lapualais poika jäänyt naisiin, kun hyvin pidellään ei malta lähtiä kotia. Tavataan sanoa. Mitä sitä äiteelle soittelemaan, kun naiset pite
      Lapua
      11
      730
    6. Perheen äidin kohtalo surettaa Iisalmessa

      Kolmekymppinen mies käynnisti auton keskellä yötä kotonaan Iisalmessa keskiviikkona 16. marraskuuta. Kyydissä oli samaan ikäluokkaan kuuluva nainen. M
      Iisalmi
      18
      680
    7. En voi edes kirjoittaa siitä.

      Se olis liian lapsellista. Kun on yhteys tosielämän puolella ja selvät sävelet. Älykäs se on, todennäköisesti älykkäämpi kuin kukaan, ketä olen tavann
      Ikävä
      50
      641
    8. Haluaisin kertoa sulle

      Kuinka paljon susta tykkään. Oisko se paha tilanne?
      Tunteet
      46
      618
    9. Sofia ei tee enää lomareissuja

      Jostain syystä häntä ei enää kiinnosta Dubain ja Espanjan lomat eikä edes Leville vaivaudu. Mitä lie tapahtunut?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      551
    Aihe