Tiedän, että ei olisi pitänyt tehdä niin. Viikko sitten huomasin yllättäin peilin kautta selässäni tumman/mustan läntin ihossa. Ilmeisesti luomi oli, ihan ihonmyötäinen ja pyöreä. Menin jotenkin shokkiin, enkä kyennyt ajattelemaan järkevästi. Ensin tein hammastikulla reiän siihen, koska halusin nähdä tulisiko sen sisältä mitään (ajattelin, että jos se olisikin joku näppy). Seuraavana päivänä se oli yhä paikoillaan ja jouduin paniikin valtaan ja otin pienen hedelmäveitsen ja nirhasin puolet pois siitä luomesta. Verta tuli paljon ja haava tietysti. Puolet siitä tummasta jäi. Seuraavana päivänä menin lääkäriin ihan terkkariin. Haava ja se tumma jäännös oli ruvella. Lääkäri määräsi siihen antibioottirasvaa ja katsoi suurennuslasilla haavaa. Hänen mielestä se tumma oli verihyytymää, eikä näkynyt ihoon kiinnittyneenä. Sanoi, että jos koko juttu paranee täysin viikossa niin ei tarvitse mitään tehdä. Hoidin haavaa ja parin päivän päästä suihkussa pestessä se rupi ja tumma osa oli kokonaan hävinnyt siitä. Nyt yli viikko aikaa ja haava aika siisti melkein parantunut. Arpi tietysti tulee jäämään. Olen ollut asiasta todella paniikissa ja samoin katunut hullua käytöstäni, että menin ”tuhoamaan” sen alkuperäisen luomen tai mikä lie läntti oli. Mistä sen nyt tietää oliko vaarallinen, kun sitä ei enää ole ja siitä ei voi näytettä ottaa. Tuntuu, että sekoan. Mietin yöt ja päivät asiaa. Mietin, että jos oli melanoomaluomi niin mitä siitä on jäänyt jonnekin sinne ihon sisään muhimaan ja kasvattamaan mahdollisia etäpesäkkeitä. Mietin, että pitäisikö tai voisiko vielä ottaa koepalaa siitä haavan alueelta tai syvemmältä ihosta, että löytyykö sieltä jotain? Vai voinko vain odotella, että milloin olen täynnä metareita ja henki lähtee. Vittu, että pitikin noin seota! Olen huomenna menossa lääkäriin taas ja pelkään, että hän sanoo taas, ettei asialle tarvi tehdä mitään, kun haava kerran melkein parantunut. Yksityiselle ei ainakaan vielä vara mennä, enkä tiedä alkaako kukaan enää ottamaan mitään koepalaa, kun ei alkuperäinen luomi ole enää iholla. Voi, hyvä luoja taidan seota! Soitin yksi päivä syöpäyhdistyksen neuvontapuhelimeenkin ja siellä sanottiin, että minun pitää rauhoittua ja hoitaa se haava ja tarkkailla, että kasvaako siihen jälkeenpäin mitään outoa. Nyt mietinkin, että jos oli melanoomaluomi niin kasvaako se ihon pintaan uudestaan vai pelkästään elimistöön leviää metareina. En tiedä, mitä pitäisi tehdä.
Puukotin tumman luomen
Hulluhessunen
2
233
Vastaukset
- rasvaluominen
En tiedä ikääsi, mutta jos oot yli 40-v se todennäköisesti saattoi olla ns. rasvaluomi, joita iän myötä tulee jokaiselle toisille hyvinkin runsaasti, ne irtoavat joskus tosi helposti, jopa murenevat jos esim. kynsi osuu siihen (ainakin minulla). Pigmenttiluomi onkin jo toinen asia eikä niitä saisi omin päin ronkkia.
- rdfuyfyhfthf
Kuten saitkin jo ohjeet syöpäyhdistyksestä että odottele rauhassa. Kyllä se luomi kasvaa takaisin jos "juuret" jäi ihoon. Sitten uudelleen lääkärille, mutta ei kannata odotella että kasvaa isoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123940MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar802049Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214908Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3818