Tohon pakuun saa helmoihin ostaa sellaisia paloja, koko kyljen mittasia ja noin 30 korkeita soiroja jotka pitäis laittaa sitten kiinni kun on ensin rälläkällä sahannu vastaavan kokosen pois... Mutta miten tälläinen pelli kiinnitetään?? Eikö hitsaamisesta jää ruma sauma jota ei peitä millään?
Helmasta laho
10
5707
Vastaukset
- tietoa
"Tohon pakuun saa helmoihin ostaa sellaisia paloja, koko kyljen mittasia"
Jos sulla on vanha paku, josta helmat ovat jo lahot, älä osta valmiita korjauspaloja. Osta ohuehkoa sinkittyä peltiä pilkkahintaan, lopputulos on ihan yhtä hyvä tai parempi.
Sitten vaan tosiaan rälläkällä entiset riekaleet pois, käytä niitä mallina. Mittaile ja taivuta pellistä sopivanlaiset helmapellit ja pistä tulppahitsillä kiinni. Käytännössä pistehitsilläkin homma onnistuu, ei se niin nuukaa ole. Ei siihen puikolla mitään umpisaumaa vedetä.- utelias vain
Mikä on tulppahitsi? Pistehitsin ymmärrän.
Noin muuten sanon että kyllä yhtenäinen sauma parempi maallikosta on kuin joku pistehitsattu missä jää kauhee rako - hitustinen
utelias vain kirjoitti:
Mikä on tulppahitsi? Pistehitsin ymmärrän.
Noin muuten sanon että kyllä yhtenäinen sauma parempi maallikosta on kuin joku pistehitsattu missä jää kauhee rakokun hitsauskohdan kuumeneminen on rajattua, lisäksi jos saumakohta on pohjakäsitelty oikein, muodostuu siihen kestävä sauma.
- tulppa..
utelias vain kirjoitti:
Mikä on tulppahitsi? Pistehitsin ymmärrän.
Noin muuten sanon että kyllä yhtenäinen sauma parempi maallikosta on kuin joku pistehitsattu missä jää kauhee rakoMaallikko saa olla ihan mitä mieltä itse haluaa.
Tulppahitsissä pistetään kaksi pintaa vastakkain, päällimmäiseen reikä, ja pistehitsillä siitä reiän kohdata pellit toisiinsa kiinni.
http://www.neilfletcherracing.co.uk/rebuild_2/sill_5.jpg
http://www.mustangbarn.com/images/cowlrepair/26.JPG
Kuten näet, ei siinä mitään rakoa jää. - Tumppi-82
utelias vain kirjoitti:
Mikä on tulppahitsi? Pistehitsin ymmärrän.
Noin muuten sanon että kyllä yhtenäinen sauma parempi maallikosta on kuin joku pistehitsattu missä jää kauhee rako...hitsaisin paikan niin että leikkaisin korjauspalan täysin saman kokoiseksi kuin reikä, eli pellit ei siis menisi päällekkäin.
Sitten hitsaisin koko palan kiinni ympäriasti.
Ensi 1cm toiselta puolelta, sitten 1cm toiselta ja taas toiselta. Pellin pitää antaa jäähtyä välillä muuten lämpäjännitykset vetävät pellin kieroon.
Lopuksi rälläkällä sauma sileäksi ja mahdolliseten reikien paikkaus ja taas hionta.
Sitten kunnon pohjamaalaus ja sisäpuolelle kotelonsuojaa. - maksava asikas
Tumppi-82 kirjoitti:
...hitsaisin paikan niin että leikkaisin korjauspalan täysin saman kokoiseksi kuin reikä, eli pellit ei siis menisi päällekkäin.
Sitten hitsaisin koko palan kiinni ympäriasti.
Ensi 1cm toiselta puolelta, sitten 1cm toiselta ja taas toiselta. Pellin pitää antaa jäähtyä välillä muuten lämpäjännitykset vetävät pellin kieroon.
Lopuksi rälläkällä sauma sileäksi ja mahdolliseten reikien paikkaus ja taas hionta.
Sitten kunnon pohjamaalaus ja sisäpuolelle kotelonsuojaa.Jos aletaan parin metrin mittaista saumaa hitsaileen sentin pätkissä ja välillä odotellaan että jäähtyis niin päivä menee äkkiä. en ihmettele enää peltikorjajien kovia laskuja.
- tee näin
hei! kyllä hitsaamisen jäljet saadaan peitettyä huomaamattomasti, eli kun olet tehnyt työn, niin peitä se kitillä tasaisesti ja hio se hyvin, ja taas laita kittiä ja hio uudestaan. näin se saadaan vähitellen siististi. ja voitkin sen jälkeen pohjavärillä ensin ja sitten auton värillä voisit myös kysyä auto korjaamoltakin tietoja. näin minä olen sen oppinut. ja jos haluat että helma peltisi tulee olemaan ruosteeton pitkään, niin tee näin. osta pultti liikkeestä sinkki maalia ja puhdista ensin helma pelti sisäpuolelta hyvin, ja maalaa sinkki maalilla sisäpuolelta, ja myös hitsaamisen jälkeen, voit myös sen maalata ulkoapäin. anna sen kuivua pitkään noin pari viikkoa ennenkuin alat maalamaan auton värillä päälle. ja varmasti ei tule ruostumaan. tässä hyvä neuvo sulle.
- matti
Itselläni sama homma tulossa... eikä tällaisista hommista ole vielä kokemusta.
Voiko korjauspalan rätkiä kiinni migillä? Onnistuuko tuollainen tulppahitsaus migillä vai tarvitseeko jonkun erilaisen hitsin?
Kannattaako korjauspala olla päällä vai alla? Vai onko sillä mitään käytännön merkitystä? - Nimetön
matti kirjoitti:
Itselläni sama homma tulossa... eikä tällaisista hommista ole vielä kokemusta.
Voiko korjauspalan rätkiä kiinni migillä? Onnistuuko tuollainen tulppahitsaus migillä vai tarvitseeko jonkun erilaisen hitsin?
Kannattaako korjauspala olla päällä vai alla? Vai onko sillä mitään käytännön merkitystä?terve matti! leikkaa ensin rälläkällä entinen helma pelti pois, mutta älä kokonaan, en osaa hyvin sitä sanoa näin kaikkea netissä. oletko kysynyt neuvoa korjaamon mieheltä? hän voisi kertoa sen paremmin sinulle, miten se tehdään. ja jos sinulla olisi kaveri, joka osaisi ja olisi kokemusta tuosta työstä niin homma toimisi. itselläni on nissan sunny coupe, ja tein itse siihen helma pelti homman vasemmalle puolelle. eli ensin se on rälläkkä ´hommaa, ensin pitää tietysti leikata entinen pelti pois, mutta ei ihan kokonaan, pitää jättää jonkin verran peltiä ylhäältä kohtaa siksi että uusipelti voidaan hitsata päälle kiinni. en tiedä ymmärsitköhän nyt mitä sanoin, mutta se on vaikeaa näin kertoa. ennenkun käyt rälläkkä hommiin, niin muista ottaa suoja lasit silmillesi ja myös parempi olisi hengitys suojain laittaa. hyvä hieman paksu työ takki se suojaa kipinöiltä. ja myös työ hanskat. pitää olla hyvin varovainen rälläkän käytössä.
- Pave
Pellit hieman limittäin ja pisteillä vaan kiinni niin ei vetele ja koritinaa saumaan niin ei tule ruoste läpi ja takapuolelle kotelosuoja-ainetta.
Tinauksen jälkeen normaalit maalaustoimenpiteet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta3165519Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2751580Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661466eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1231396Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1091348- 941295
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311202Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591126- 172938
- 37896