Totuus sähkötupakasta

Fapettaja

Tänään (24.1.) Yle1 kanavalla prismassa, Totuus sähkötupakasta.

13

808

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähköhöyryttelijä

Jokohan vihdoin tulisi se oikea totuus eikä vain kierteleviä ja valheellisia väitöksiä.
      No onhan se todistetusti jo tutkittu ulkomailla eikä minkään pikkutekijän toimesta.

• Höyryttelijä

Hyvin tehty dokkari jossa kerrankin kerrotiin asiaa joista höyryttelijät on tienneet jo pitkään, jospa nyt vihdoin heräisi myös ne roskan lässyttäjät todellisuuteen.

• Korsteeni

Helvetti! Ehdin vasta viimeiseen 20 minuuttiin mukaan... :-|
      No, vaikken koko dokkaria nähnytkään, ohessa plussat ja miinukset, siltä osin kuin oikein ymmärsin:

tupakanpolton lopettamistodennäköisyys oli yhtä suuri kuin verrokkiryhmässä (nikotiinikorvaushoito) <- seitsemän kahdeksasta oli tupakoimatta kuukauden jälkeen.

kemikaalimyrkkypaska-altistus jopa n. 99% pienempi kuin tavallisessa tupakoinnissa.

- ylläpitää edelleen nikotiini-riippuvuutta.

(?) : Kaikkia mahdollisia haittavaikutuksia ei tunneta, koska kyseessä verrattain uusi tuote

• Korsteeni

Päätelmä:

Täysin savuton (ja höyrytön...) elämä luonnollisesti se kaikkein terveellisin ratkaisu.

Mutta mutta... On hurskastelua väittää etteikö tuo höyryttely olisi todellakin vaihtoehto!

Ihminen joka on useita kertoja jo yrittänyt, ja yhtä monta kertaa epäonnistunut, luopuu jossakin kohtaa toivosta, ja lakkaa yrittämästä (itselläni edellisestä yrityksestä aikaa 12 vuotta...)

Nyt näilläkin ihmisillä on uutta toivoa, mikä on todella hieno asia.

Mielestäni ei ole kovinkaan keskeistä mitkä pitkän aikavälin terveysvaikutukset höyrystimessä ovat, kun vaihtoehto on 100-kertaa huonompi.

Ainut mikä mietityttää on nuo nesteet... muutamassa paikassa on peloteltu että nuo litkut ei ole tasalaatuisia, ja saman valmistajankin eri erissä saattaa olla huimia eroja pitoisuuksissa.

• Höyryttelijä
        Korsteeni kirjoitti:

Päätelmä:

Täysin savuton (ja höyrytön...) elämä luonnollisesti se kaikkein terveellisin ratkaisu.

Mutta mutta... On hurskastelua väittää etteikö tuo höyryttely olisi todellakin vaihtoehto!

Ihminen joka on useita kertoja jo yrittänyt, ja yhtä monta kertaa epäonnistunut, luopuu jossakin kohtaa toivosta, ja lakkaa yrittämästä (itselläni edellisestä yrityksestä aikaa 12 vuotta...)

Nyt näilläkin ihmisillä on uutta toivoa, mikä on todella hieno asia.

Mielestäni ei ole kovinkaan keskeistä mitkä pitkän aikavälin terveysvaikutukset höyrystimessä ovat, kun vaihtoehto on 100-kertaa huonompi.

Ainut mikä mietityttää on nuo nesteet... muutamassa paikassa on peloteltu että nuo litkut ei ole tasalaatuisia, ja saman valmistajankin eri erissä saattaa olla huimia eroja pitoisuuksissa.

Dokkarissa oli vain valmisnesteitä ja niksamäärästä ei ollut puhetta, dokkari on jo myös jo hieman vanha ja siksi ei ihan ajan hermolla täysin, tutkimuksia on tehty enemmän nykyään.
        Nikotiinimääriä voi pudottaa tai jättää pois kokonaan, nesteet voi sekoitella itse.
        Dokkarin näet Areenasta.

• KediKissa

Sähkötupakka ei itsessään ole välttämättä niin vaarralista, mutta suuressa osassa nikotiininesteissä-etenkin makeissa makunesteissä-on ainetta joka sisältää jotain rasvaa, jonka nimeä en juuri nyt muista. Tämä rasva aiheuttaa "popcorn lung" ilmiön. Kotitekoiset nesteen ovat huomattavasti terveellisempiä. Siis jos niitä osaa kunnolla tehdä tietenkin.

• Höyryttäjä
        KediKissa kirjoitti:

Sähkötupakka ei itsessään ole välttämättä niin vaarralista, mutta suuressa osassa nikotiininesteissä-etenkin makeissa makunesteissä-on ainetta joka sisältää jotain rasvaa, jonka nimeä en juuri nyt muista. Tämä rasva aiheuttaa "popcorn lung" ilmiön. Kotitekoiset nesteen ovat huomattavasti terveellisempiä. Siis jos niitä osaa kunnolla tehdä tietenkin.

Melkoisen vanhahtavaa tietoa tuokin pop corn keuhko homma, ei taida nykymarkkinoilta löytyä sellaisia nesteitä, siis Suomessa, Kiinastahan niitä ei saa ja edes ikinä ei ole kannattanut tilailla, niistä nyt ei tiedä mitä on.

• LopettavaNorttimään

Kaikkein paras on edelleen täydellinen savu/höyryttömyys. Siis, jos siihen pystyy. Kannattaa kuitenkin vaihtaa se nortti sähkötupakkaan mahd. nopeasti. Itse en pysty sähkistä vetämään, kun se tekee hengenahdistuksen. Siinä olen Dr. Mosleyn kanssa samaa mieltä, että vapettaminen muuten vaan (siis kun ei ole edes röökannut) on järjetöntä. Taidanpa laittaa laastarin!

• metusa

Itse olen pystynyt sähkötupakkaan siirtymisen vuoksi jättämään mm. astmalääkityksen pois. Olen käyttänyt sähkösavuketta jo yli 5 vuotta poltettuani perinteisiä savukkeita yli 40 vuotta ennen sitä. Näiden 5 vuoden aikana olen polttanut n. 10 tavallista savuketta ja nekin esim. sähkösavukkeen höyrystimen toimimattomuuden tai akun tyhjenemisen tilanteessa, jossa ei ole vara atomisaattoria sattunut olemaan mukana tai akun lataus mahdollisuuta sillä hetkellä.

Prisman dokumentissä oltiin tietämättömiä esim. propyleeniglykolin hengittämiseen liittyvistä tutkimuksis joita on tehty jo 1940 luvulla USA, University of Chicago's Billings Hospital Julkaistu: 1942, Time Magazine U.S tutkija Dr. Oswald Hope Robertson.

Eli tutkimattomuus syyte tuntuu käsittämättömältä ja pikemminkin kyse on tietämättömyydestä aiheeseen liittyvistä tutkimuksista ja sitä pitää ihmetellä, koska itse en ole mikään tutkija ja löydän kyllä tehdyt tutkimukset vaivattomasti. Lisäksi näitä sähkösavukkeessa olevia aineita on käytetty ns. savukoneissa diskoissa ym. tilaisuuksissa, niin miksi niiden mahdollisia terveyshaittoja ja tutkimattomuutta ei ole kyseenalaistettu näissä tapauksissa??

• Desinfioi_
        metusa kirjoitti:

Itse olen pystynyt sähkötupakkaan siirtymisen vuoksi jättämään mm. astmalääkityksen pois. Olen käyttänyt sähkösavuketta jo yli 5 vuotta poltettuani perinteisiä savukkeita yli 40 vuotta ennen sitä. Näiden 5 vuoden aikana olen polttanut n. 10 tavallista savuketta ja nekin esim. sähkösavukkeen höyrystimen toimimattomuuden tai akun tyhjenemisen tilanteessa, jossa ei ole vara atomisaattoria sattunut olemaan mukana tai akun lataus mahdollisuuta sillä hetkellä.

Prisman dokumentissä oltiin tietämättömiä esim. propyleeniglykolin hengittämiseen liittyvistä tutkimuksis joita on tehty jo 1940 luvulla USA, University of Chicago's Billings Hospital Julkaistu: 1942, Time Magazine U.S tutkija Dr. Oswald Hope Robertson.

Eli tutkimattomuus syyte tuntuu käsittämättömältä ja pikemminkin kyse on tietämättömyydestä aiheeseen liittyvistä tutkimuksista ja sitä pitää ihmetellä, koska itse en ole mikään tutkija ja löydän kyllä tehdyt tutkimukset vaivattomasti. Lisäksi näitä sähkösavukkeessa olevia aineita on käytetty ns. savukoneissa diskoissa ym. tilaisuuksissa, niin miksi niiden mahdollisia terveyshaittoja ja tutkimattomuutta ei ole kyseenalaistettu näissä tapauksissa??

Eikös sitä pg ainetta ole myös sairaaloiden ilmastoinnissa.

• metusa
        Desinfioi_ kirjoitti:

Eikös sitä pg ainetta ole myös sairaaloiden ilmastoinnissa.

Tämä tohtori Robertson suihkutti propylenglykolia 1940 luvulla sairaalan lastenosastolla ilmaan ja havaitsi ettei osastolla juurikaan tartuntataudit levinneet potilaiden keskuudessa toisin kuin nillä osastoilla joilla propyleeniglykolia ei sumutettu huoneilmaan. Sitä en tiedä käytetäänkö höyryä nykyisin sairaaloissa ilman desinfiointiin vai ei, mutta saattaisi olla hyvinkin mahdollista että käytetään.

• röökipaska

totuus on et sähkötupaska tappaa, laittakaa enemmin nortti huulen.

• Höyryttäjä

Kerrohan hieman näistä luuloistasi mikä siinä tappaa ja on vaarallisempaa kuin tupakka?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      129
      2228
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1868
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1429
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1297
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1221
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      937
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      903
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe