Maksaisitko tomaattikilosta 300 euroa?

Minimipalkka tarkoittaa sitä, että työnantajan pitäisi maksaa työntekijälle lain edellyttämä minimipalkka. Monien mielestä minimipalkan taso pitäisi olla niin korkea että ihminen voisi elättää sillä itsensä.

Jos joku tomaatinkasvattaja haluaisi palkata jonkun kesätyöntekijän myymään tomaatinkasvattajan työn "hedelmiä", mutta hän ei pystyisi maksamaan osapäivätyöstä lain edellyttämää minimipalkkaa, niin mikä neuvoksi? Olisitko valmis ostamaan tomaatteja 300 euroa/ kilo, jotta palkka saataisiin hoidettua?

86

1106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksinäinen-ätmi

      Tuskimpa maksaisin, kipu raha on 3 euroa kilo. Olen myynyt vihanneksia torilla enkä saanut kun 4 euroa tunnissa. Muutenkin työstä maksetaan liian vähän ja työttömän on otettava silti tarjottu työ vastaan vaikka siitä ei saisi kun euron tunnilta. Siihen tämän maan asiat menee että kohta pitää tehdä ilmaiseksi töitä tai työttömyyskorvauksella ja jos ei mene niin lähtee korvauksista 200 euroa.

      • Oliko sulla tuntipalkka vai provisio?


    • Yksinäinen-ätmi

      Tuntipalkka oli silloin mutta ei siitäkän kauheesti tienaa jos pari päivää on hommissa. Myynti työ on muutenkin sellaista etten ikinä ota vastaan koska yleensä on provisio palkka. Kovasti ne työkkärissäkin yrittää tyrkyttää myynti hommaa.

    • Gnuk

      Jos tomaattikilon hinnaksi kustannusten jälkeen muodostuisi 300 € niin sanoisin, että se tomaatinkasvattaja on one stupid motherfucker :D

      • Ehkä kärjistin vähän, mutta palkkarahat tulee yrityksen myyntituloista. Jos myyntitulo ei mahdollista minimipalkkaa vaan toimisi vain osa-aikatyönä opiskelijalle?

        Voiko Suomessa olla osa-aikatyötä?


      • Aika fiksu jussi jos saisi aikaan tuollaiset kulut kun kuitenkin kasvattaisi ne tomskut tukiaisten turvin, muutaman päivän istutus ja pooimntatyöllä ne hoitaisi pellosta ja sitten ottaisi pariksi viikoksi jonkun nuoren työharjoitteluun 8e päiväkorvauksella, myisi tomaatit 300e/kg torilla ja suuntaisi sitten traktorimarssille valittamaan kovaa kohtaloaan jos metsätöiltään(oma moto a 300 000e) ehtisi.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Aika fiksu jussi jos saisi aikaan tuollaiset kulut kun kuitenkin kasvattaisi ne tomskut tukiaisten turvin, muutaman päivän istutus ja pooimntatyöllä ne hoitaisi pellosta ja sitten ottaisi pariksi viikoksi jonkun nuoren työharjoitteluun 8e päiväkorvauksella, myisi tomaatit 300e/kg torilla ja suuntaisi sitten traktorimarssille valittamaan kovaa kohtaloaan jos metsätöiltään(oma moto a 300 000e) ehtisi.

        Hain tarkoituksella aloitukseen vähän kärjekkyyttä jotta rautalankamallin voisi tehdä selkeämmäksi. Kuluttajahan sen palkan aina maksaa, joten aina kun kasataan yritykselle maksuvelvoitteita niin se tarkoittaa myös hintatason kohoamista.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Hain tarkoituksella aloitukseen vähän kärjekkyyttä jotta rautalankamallin voisi tehdä selkeämmäksi. Kuluttajahan sen palkan aina maksaa, joten aina kun kasataan yritykselle maksuvelvoitteita niin se tarkoittaa myös hintatason kohoamista.

        Juu toki mutta noissa maa<ztaloustuissahan se nähdään miten kannattavaa se on työntää tukea kannattamottomille yrityksille:

        https://www.uusisuomi.fi/raha/215466-suomi-erottuu-rajusti-eun-maataloustuissa-maanviljelijalla-oikeus-harjoittaa

        https://pbs.twimg.com/media/C5xsSsbWAAAjF9-.jpg:large

        Toki tietysti täällä on vaikeat olosuhteet mutta aika älytöntähän se on tukea suuremmalla rahalla kuin mitä ikinä tuottaa mutta täällä pölhölässähän se on mahdollista. Oikeastaan ainoa hyvä mitä näen EU:ssa on se että se jurikin mahdollistaisi sen että syötäisiin muualla euroopassa tuotettuja tomaatteja kun joku polakki tuottaa ne halvemmalla niin ei tarvitsisi turhaa kansallista tukea maksaa. Siksihän täällä kaikki onkin kallista kun ensin maksetaan duunarin taskusta kotimaahan ihan nin kuin ennennkin ja siihen vielä lisänä kaikki mitä eu vaatii, ei tule halvennusta missään vaan kallinnusta vaan.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Juu toki mutta noissa maa<ztaloustuissahan se nähdään miten kannattavaa se on työntää tukea kannattamottomille yrityksille:

        https://www.uusisuomi.fi/raha/215466-suomi-erottuu-rajusti-eun-maataloustuissa-maanviljelijalla-oikeus-harjoittaa

        https://pbs.twimg.com/media/C5xsSsbWAAAjF9-.jpg:large

        Toki tietysti täällä on vaikeat olosuhteet mutta aika älytöntähän se on tukea suuremmalla rahalla kuin mitä ikinä tuottaa mutta täällä pölhölässähän se on mahdollista. Oikeastaan ainoa hyvä mitä näen EU:ssa on se että se jurikin mahdollistaisi sen että syötäisiin muualla euroopassa tuotettuja tomaatteja kun joku polakki tuottaa ne halvemmalla niin ei tarvitsisi turhaa kansallista tukea maksaa. Siksihän täällä kaikki onkin kallista kun ensin maksetaan duunarin taskusta kotimaahan ihan nin kuin ennennkin ja siihen vielä lisänä kaikki mitä eu vaatii, ei tule halvennusta missään vaan kallinnusta vaan.

        Esimerkkini oli harkitsematon, olisi pitänyt kirjoittaa jostakin mihin ei liity maataloustuet.

        Tuo maatalouden tukeminen on älytöntä. Maataloustukien saamisen ehtona on se, että tuottaja sitoutuu myymään tuotteensa järjestelmän hyväksymille tukkuliikkeille noiden määrittelemään "markkinahintaan".

        Käytännössä veronmaksajat maksavat tuilla tukkuportaalle liki ilmaisen alkutuotteen, josta sitten jalostamalla ja eteenpäin myymällä nyhdetään ihmisiltä järjettömät voitot.


      • Gnuk
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Hain tarkoituksella aloitukseen vähän kärjekkyyttä jotta rautalankamallin voisi tehdä selkeämmäksi. Kuluttajahan sen palkan aina maksaa, joten aina kun kasataan yritykselle maksuvelvoitteita niin se tarkoittaa myös hintatason kohoamista.

        Hintahan tuppaa aina määräytymään maksukyvyn mukaan. Eikös niin? Jos kustannukset tomaatin kasvatuksessa kasvavat niin korkeiksi niin fiksumpi landepaukku alkaisi kasvattaa kustannuksilta halvempaa maataloustuotetta. Tai sitten keksisi keinon kustannusten alentamiseen. Tai sitten myisi tuotettaan ainoastaan maksukykyisille...


        Luovuta jo, pertsa. Sä oot dorka, jolla ei oikeastaan leikkaa vittujakaan. Mulla leikkas jo 4-5 vuotiaana vitusti paremmin kuin sulla nyt. Olisin niputtanut sut jo silloin yhtä helposti, ellen helpommin. Sillon en käyttänyt vielä päihteitä... :D


      • Gnuk kirjoitti:

        Hintahan tuppaa aina määräytymään maksukyvyn mukaan. Eikös niin? Jos kustannukset tomaatin kasvatuksessa kasvavat niin korkeiksi niin fiksumpi landepaukku alkaisi kasvattaa kustannuksilta halvempaa maataloustuotetta. Tai sitten keksisi keinon kustannusten alentamiseen. Tai sitten myisi tuotettaan ainoastaan maksukykyisille...


        Luovuta jo, pertsa. Sä oot dorka, jolla ei oikeastaan leikkaa vittujakaan. Mulla leikkas jo 4-5 vuotiaana vitusti paremmin kuin sulla nyt. Olisin niputtanut sut jo silloin yhtä helposti, ellen helpommin. Sillon en käyttänyt vielä päihteitä... :D

        Ellet olisi kännissä, tajuaisit että minä autoin sinua hahmottamaan tuon asian selkeämmin.

        Tarkoitus ei ole kertoa jotain mitä et tietäisi, vaan muistuttaa realiteeteista ettet puhuisi koko ajan läpiä päähäsi.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Esimerkkini oli harkitsematon, olisi pitänyt kirjoittaa jostakin mihin ei liity maataloustuet.

        Tuo maatalouden tukeminen on älytöntä. Maataloustukien saamisen ehtona on se, että tuottaja sitoutuu myymään tuotteensa järjestelmän hyväksymille tukkuliikkeille noiden määrittelemään "markkinahintaan".

        Käytännössä veronmaksajat maksavat tuilla tukkuportaalle liki ilmaisen alkutuotteen, josta sitten jalostamalla ja eteenpäin myymällä nyhdetään ihmisiltä järjettömät voitot.

        Tästä ollaan kyllä aikalailla samaa mieltä miten se menee.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Tästä ollaan kyllä aikalailla samaa mieltä miten se menee.

        Valitettavasti moni ei tunne järjestelmää riittävästi, siitä kai se kritiikin puute johtuu.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Valitettavasti moni ei tunne järjestelmää riittävästi, siitä kai se kritiikin puute johtuu.

        Joo, tuo varmaan totta sillä tavalla että vanhemmilla ihmisillä monesti kuva maataloudesta niiltä ajoilta kun tilat oli tosi pieniä tilkkkuja ja oli oikeasti tiukkaa. Itse en muista nähneeni köyhää maajussia, pari konkurssin tehnyttä tiedän mutta niihin on ollut syynä suureellinen elämäntyyli ja väärin ajoitetut älyttömän isot investoinnit. Sekin muuten yksi huomionarvoinen seikka että vaikka kaikkialla muualla on taidettu kiristää vaikka mitä ruuvia noihin maataloustukujttuihin ei ole taidettu taaskaan kajota ollenkaan.


      • Sanoisin että me hahmotamme maailmaa erilailla. Minä en edes yritä ymmärtää maailman monimuotoisuutta, minä yritän oivaltaa siitä sen mitä se on paljaana.

        Yritän yksinkertaistaa niin paljon kuin kykenen.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, tuo varmaan totta sillä tavalla että vanhemmilla ihmisillä monesti kuva maataloudesta niiltä ajoilta kun tilat oli tosi pieniä tilkkkuja ja oli oikeasti tiukkaa. Itse en muista nähneeni köyhää maajussia, pari konkurssin tehnyttä tiedän mutta niihin on ollut syynä suureellinen elämäntyyli ja väärin ajoitetut älyttömän isot investoinnit. Sekin muuten yksi huomionarvoinen seikka että vaikka kaikkialla muualla on taidettu kiristää vaikka mitä ruuvia noihin maataloustukujttuihin ei ole taidettu taaskaan kajota ollenkaan.

        Vikaa on niin maataloustuissa, yritystuissa kuin ylipaisuneessa sosiaaliturvassa.

        MTK, EK ja SAK ajaneet omilla käsikassaroillaan maan konkurssin partaalle.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Vikaa on niin maataloustuissa, yritystuissa kuin ylipaisuneessa sosiaaliturvassa.

        MTK, EK ja SAK ajaneet omilla käsikassaroillaan maan konkurssin partaalle.

        .. Olen sitä mieltä, että Kaikki Ovat Kohtuullisen Korvauksen työstään Ansainneet.. Mutta sitten sellainen YliMääräinen NarsuMarsuilu pitäisi lopettaa.. Joka Ryhmässä ja Tasolla.. ;P

        .. Perus Tavisten&Duunareiden "SosiaaliTurvassa" ei kyllä ole mitään YliPaisuutta.. Kyllä ne YliPaisumiset on jossain ihan Muualla.. ;P


      • .. ;D.. Oikkee ÄiKänOpe.. Meniks nyt Paremmin.. ;D


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Aika fiksu jussi jos saisi aikaan tuollaiset kulut kun kuitenkin kasvattaisi ne tomskut tukiaisten turvin, muutaman päivän istutus ja pooimntatyöllä ne hoitaisi pellosta ja sitten ottaisi pariksi viikoksi jonkun nuoren työharjoitteluun 8e päiväkorvauksella, myisi tomaatit 300e/kg torilla ja suuntaisi sitten traktorimarssille valittamaan kovaa kohtaloaan jos metsätöiltään(oma moto a 300 000e) ehtisi.

        Ne pellossa kasvavat "tomaatit" on pahan makuisia ja jopa vähän myrkyllisiä. Sen sijaan maan alta kannattaa kaivaa ne mukulat esiin. Niistä saa kelpo ruokaa kypsentämällä. Jotkut kutsuu niitä perunoiksi.


      • EdesUnissa
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Hain tarkoituksella aloitukseen vähän kärjekkyyttä jotta rautalankamallin voisi tehdä selkeämmäksi. Kuluttajahan sen palkan aina maksaa, joten aina kun kasataan yritykselle maksuvelvoitteita niin se tarkoittaa myös hintatason kohoamista.

        Elintarvikkeissa palkkaa ei maksa kuluttajat. Elintarviketuotanto on EUn suurin tukiaisten kohde, juuri siksi että se mahdollistaa alhaisen ruuan hinnan. Muut toiminnot yhteiskunnassa toimivat koko ajan siten että palkkakustannukset maksetaan tuotteiden hinnassa.

        Itse olisin valmis luopumaan tukiaisista ja maksamaan sen erotuksen elintarvikkeiden hinnassa, mutta yksikään EU-maa ei taas halua sitä. Oma elintarviketuotanto on useimmille maalle se tärkein turvallisuuspolitiikan lähde ja ohittaa selkeästi NATOn tai muun sotilasliiton merkityksen.

        Jos elintarviketuotantoa ei EUn alueella tuettaisi, sotilaallinen mahti perustuisi kykyyn tuottaa elintarvikkeita. Silloin Eurooppaa hallitsisi Puola tai Espanja.


      • EdesUnissa kirjoitti:

        Elintarvikkeissa palkkaa ei maksa kuluttajat. Elintarviketuotanto on EUn suurin tukiaisten kohde, juuri siksi että se mahdollistaa alhaisen ruuan hinnan. Muut toiminnot yhteiskunnassa toimivat koko ajan siten että palkkakustannukset maksetaan tuotteiden hinnassa.

        Itse olisin valmis luopumaan tukiaisista ja maksamaan sen erotuksen elintarvikkeiden hinnassa, mutta yksikään EU-maa ei taas halua sitä. Oma elintarviketuotanto on useimmille maalle se tärkein turvallisuuspolitiikan lähde ja ohittaa selkeästi NATOn tai muun sotilasliiton merkityksen.

        Jos elintarviketuotantoa ei EUn alueella tuettaisi, sotilaallinen mahti perustuisi kykyyn tuottaa elintarvikkeita. Silloin Eurooppaa hallitsisi Puola tai Espanja.

        Suomessa ei ole alhaista ruuan hintaa.


      • gdgfdgfdgfdg
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Esimerkkini oli harkitsematon, olisi pitänyt kirjoittaa jostakin mihin ei liity maataloustuet.

        Tuo maatalouden tukeminen on älytöntä. Maataloustukien saamisen ehtona on se, että tuottaja sitoutuu myymään tuotteensa järjestelmän hyväksymille tukkuliikkeille noiden määrittelemään "markkinahintaan".

        Käytännössä veronmaksajat maksavat tuilla tukkuportaalle liki ilmaisen alkutuotteen, josta sitten jalostamalla ja eteenpäin myymällä nyhdetään ihmisiltä järjettömät voitot.

        Hyvin pian täällä on maataloutta enää muutamassa megayksikössä. Maataloutta tuetaan ainoastaan sen takia, että kriisin sattuessa Suomeen ei roudata ensimmäisenä ruokaa.

        Toivon tuollaista kriisiä jonain päivänä.


      • gdgfdgfdgfdg kirjoitti:

        Hyvin pian täällä on maataloutta enää muutamassa megayksikössä. Maataloutta tuetaan ainoastaan sen takia, että kriisin sattuessa Suomeen ei roudata ensimmäisenä ruokaa.

        Toivon tuollaista kriisiä jonain päivänä.

        Nykyisellä järjestelmällä me maksamme ruokatuotannon ja lisäksi vientitukea vielä ruuan ulkomaanvientiin jotta suomelaista ruokaa voisi myydä ulkomailla halvemmalla.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Ehkä kärjistin vähän, mutta palkkarahat tulee yrityksen myyntituloista. Jos myyntitulo ei mahdollista minimipalkkaa vaan toimisi vain osa-aikatyönä opiskelijalle?

        Voiko Suomessa olla osa-aikatyötä?

        Minä olen sillä kannalla, että tuo minimipalkka pitäisi olla tuntipalkan muodossa.

        Silloin olisi helpompaa työllistää ihmisiä osa aikaiseksikin, eikä minulla ainakaa ole mitään osa aikaisuuksia vastaa, ne kuitenkin sopivat monen elämäntilanteeseen


      • Gnuk
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Suomessa ei ole alhaista ruuan hintaa.

        No ei se niin kalliskaan ole. Duunasin eilen 3 päivän satsin pastaa ja kastiketta. Täysjyvä spagetilla eikä punkkukaan puuttunut kastikkeesta. Hintaa tuli sille setille alle 20 euroa. En sanoisi, että kallista jos itse viittii vääntää. Ravintolassa siitä tulis 4-5 annosta ja hinta sille yhdelle annokselle olisi aika lähelle 20 euroa, eikä ravintolasta välttis edes saisi yhtä hyvää... :)


      • hullu_ukko kirjoitti:

        Minä olen sillä kannalla, että tuo minimipalkka pitäisi olla tuntipalkan muodossa.

        Silloin olisi helpompaa työllistää ihmisiä osa aikaiseksikin, eikä minulla ainakaa ole mitään osa aikaisuuksia vastaa, ne kuitenkin sopivat monen elämäntilanteeseen

        Jos puhutaan minimipalkoista, niin esittämäsi malli olisi toimivin. Meillä puhutaan harvemmin kuitenkin siitä, että palkkatyön tekeminen ei ole lailla velvoitettua.

        Suomessa on n. 356 000 yritystä, ja noista yrityksistä alle 300 työllistää yli 500 työntekijää. Nuo suuryritykset työllistävät karkeasti vain neljänneksen meidän yksityisen sektorin työvoimastamme.

        Lähes 320 000 suomalaista yritystä työllistää yrittäjän ja max 5 työntekijää, ja nuo mikroyritykset työllistävät hieman enemmän kuin suuryritykset.

        On oikeastaan täysin vapaaehtoista meneekö palkkatyöhön vai perustaako oman yrityksen, esim. toiminimen.

        En kannata lailla velvoitettua palkkatyön tekemistä, enkä palkkojen lakisääteistä määrittämistä.


      • Gnuk kirjoitti:

        No ei se niin kalliskaan ole. Duunasin eilen 3 päivän satsin pastaa ja kastiketta. Täysjyvä spagetilla eikä punkkukaan puuttunut kastikkeesta. Hintaa tuli sille setille alle 20 euroa. En sanoisi, että kallista jos itse viittii vääntää. Ravintolassa siitä tulis 4-5 annosta ja hinta sille yhdelle annokselle olisi aika lähelle 20 euroa, eikä ravintolasta välttis edes saisi yhtä hyvää... :)

        Jos käyttää järkeä ja ostaa edullisia raaka-aineita joista vääntää itse ruokansa, niin pystyy syömään kohtalaisen edullisestikin.


      • Gnuk
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Jos käyttää järkeä ja ostaa edullisia raaka-aineita joista vääntää itse ruokansa, niin pystyy syömään kohtalaisen edullisestikin.

        Miksi sitten väität, ettei Suomessa ole edullista ruokaa?

        Minä sanoisin, että meitä rokotetaan ihan muissa asioissa kuin safkassa. Esimerkiksi asuminen, sähkö ja sellaiset...


      • Gnuk kirjoitti:

        Miksi sitten väität, ettei Suomessa ole edullista ruokaa?

        Minä sanoisin, että meitä rokotetaan ihan muissa asioissa kuin safkassa. Esimerkiksi asuminen, sähkö ja sellaiset...

        Olen käynyt samantyylisen keskustelun joskus aikaisemminkin, silloin erään tuttavani kanssa.

        Hän perusti logiikkansa siihen, että hän ostaa kaupasta valikoiden. Halvin jauheliha, halvimmat perunat/pastat/riisit, halvin öljy/margariini, halvin leipä, halvin makkara, halvin kahvi jne jne. Kokolihat, kasvikset ja kaikki yhtään arvostetummat tuotteet jää kaupan hyllylle ja itse kokataan.

        Tuo on keino leikata ruokalaskua reilusti, mutta se ei tee ruokaa vielä yleisellä tasolla halvaksi.


      • Gnuk
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Olen käynyt samantyylisen keskustelun joskus aikaisemminkin, silloin erään tuttavani kanssa.

        Hän perusti logiikkansa siihen, että hän ostaa kaupasta valikoiden. Halvin jauheliha, halvimmat perunat/pastat/riisit, halvin öljy/margariini, halvin leipä, halvin makkara, halvin kahvi jne jne. Kokolihat, kasvikset ja kaikki yhtään arvostetummat tuotteet jää kaupan hyllylle ja itse kokataan.

        Tuo on keino leikata ruokalaskua reilusti, mutta se ei tee ruokaa vielä yleisellä tasolla halvaksi.

        Tässä on jonkun verran kyllä perääkin, mutta...

        ...mutta ei ihminen tarvi niin paljon punaista lihaa, mitä täällä Suomessa myydään. Ja tietenkin ihmisillä on tapana hamstratakin. Niin kauan kuin meillä on varaa heittää ruokaa roskiin, ruoka ei ole kallista.

        Itse henkilökohtaisesti toivoisin, että fisu olisi halvempaa. Pitää kai alkaa taas harrastaa kalastamista. Kävis kalastamassa omansa... :)


      • Gnuk kirjoitti:

        Tässä on jonkun verran kyllä perääkin, mutta...

        ...mutta ei ihminen tarvi niin paljon punaista lihaa, mitä täällä Suomessa myydään. Ja tietenkin ihmisillä on tapana hamstratakin. Niin kauan kuin meillä on varaa heittää ruokaa roskiin, ruoka ei ole kallista.

        Itse henkilökohtaisesti toivoisin, että fisu olisi halvempaa. Pitää kai alkaa taas harrastaa kalastamista. Kävis kalastamassa omansa... :)

        " Niin kauan kuin meillä on varaa heittää ruokaa roskiin, ruoka ei ole kallista."

        Tuossa on totuuden siemen, en silti sanoisi että ruoka on halpaa.

        Kalaa pitäisi syödä paljon enemmän mitä meillä syödään, mutta se on järjettömän hintaista. Saatavuuden ollessa heikompaa, fileoitu siika, kuha ja ahven voivat olla jopa 40 euroa kilolta. Noilla hinnoilla kalastus on järkevää.


      • EdesUnissa
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Suomessa ei ole alhaista ruuan hintaa.

        Jätä tama aihe, sillä et tunnu olevan kovin vahva makroekonomiassa. Suomessa on Euroopan halvin sianliha noin esimerkiksi. Suhteuta se tuottajahinta suomalaisten ostokykyyn ja saat jonkinlaisen käsityksen erimaiden tasosta.
        Tokihan voit vertailla myös markettihintoja, ja silloin saat asiasta erilaisen kuvan. Huomaat että suomalainen jakelu ja jalostusketju ei pärjää eurooppalaisille kilpailijoilleen. Suomalaisten korkeat hinnat eivät ole tuotannon tehottomuus pääsääntöisesti millään toimialalla. Yleensä se raha hukkuu jakelu vaiheessa.

        Kommentoit tuolla myöhemmin vientitukia. Sanoisitko tarkalleen mitä ihmeen vientitukia suomi mielestäsi maksaa 2000 luvulla EU-jäsenyytensä aikana ?

        Mielikuvamme muodostuvat yleensä peräti 20 vuotta vanhaan tietoon.


      • EdesUnissa kirjoitti:

        Jätä tama aihe, sillä et tunnu olevan kovin vahva makroekonomiassa. Suomessa on Euroopan halvin sianliha noin esimerkiksi. Suhteuta se tuottajahinta suomalaisten ostokykyyn ja saat jonkinlaisen käsityksen erimaiden tasosta.
        Tokihan voit vertailla myös markettihintoja, ja silloin saat asiasta erilaisen kuvan. Huomaat että suomalainen jakelu ja jalostusketju ei pärjää eurooppalaisille kilpailijoilleen. Suomalaisten korkeat hinnat eivät ole tuotannon tehottomuus pääsääntöisesti millään toimialalla. Yleensä se raha hukkuu jakelu vaiheessa.

        Kommentoit tuolla myöhemmin vientitukia. Sanoisitko tarkalleen mitä ihmeen vientitukia suomi mielestäsi maksaa 2000 luvulla EU-jäsenyytensä aikana ?

        Mielikuvamme muodostuvat yleensä peräti 20 vuotta vanhaan tietoon.

        Oikeastihan olen sanonut, että me maksamme tuotantotuilla teollisuudelle halvan raaka-aineen, mutta ostamme kaupoista kallista ruokaa. Juuri tästä on kyse.

        Vientitukia voidaan maksaa, ja maksetaan EU-maiden ulkopuolelle viedyille tuotteille. Tämä on ihan nykypäivää.


    • Kohtanäet

      Kaltaisesi amiksen ei ole hyvä olla kokoomuslainen.

    • Kaisanoasaa

      Suomessa ruoka on liian halpa. Tomaattikilon pitäis maksaa kaupassakin 7 euroa että viljelijälle jäisi jotain käteen. Työnteko pitää tehdä kannattavaksi. Menisittekö te tomattejä keräämään 9 euron päiväpalkalla. Eikö se 9 euroa päivässä ole aika yleinen palkka mitä työttömälle tarjotaan.

      • Maataloustukijärjestelmässä tuottajan ei ole tarkoituskaan elää sillä rahalla mitä tukkuporras maksaa, vaan tuilla.


      • Oon sitä mieltä, että Suomessa ei arvosteta suomalaista työtä pätkääkään, ei tajuta arvostaa ruoan turvallisuutta eikä laatua. Kaikki pitäs saada ilmasin. Ei tajuta siitä mitään, että tuottaminen maksaa. En oo vuosiin käsittänyt sitä vihaa, mitä esim. suomalainen maanviljelijä saa osakseen. Hän tekee ja tuottaa puhdasta lähiruokaa, ja täällä määitään turvat mutkalla, että tukiaiseläjät, niille ei tarvita mitään. Hei haloo.

        Brasilialaista hormoonihärkää ja Latvialaista salmonella kanaa ollaan valmiita vetämään kitusiin ku helvetti halvalla saadaan. Antaa mennä vaan. Ei mitään järkee.

        Minä ainakin maksan laadusta, terveellisyydestä ja turvallisuudesta ja ihan oman maan työn vuoksikin.

        Kaikista huvittavinta on, että tämä sama saamarin maanviljelijöistä naukuva sakki lentää joka helvetin vuosi monta kertaa ulkomaille. Siinä sitä hiilijalanjälkeä ja rahantärväystä, pankaapa ylellisyysvero eli matkustusvero voimaan. Saatais kotimaan asioita kuntoon. Taidankin ihan itse sitä seuraavaksi esittää.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Oon sitä mieltä, että Suomessa ei arvosteta suomalaista työtä pätkääkään, ei tajuta arvostaa ruoan turvallisuutta eikä laatua. Kaikki pitäs saada ilmasin. Ei tajuta siitä mitään, että tuottaminen maksaa. En oo vuosiin käsittänyt sitä vihaa, mitä esim. suomalainen maanviljelijä saa osakseen. Hän tekee ja tuottaa puhdasta lähiruokaa, ja täällä määitään turvat mutkalla, että tukiaiseläjät, niille ei tarvita mitään. Hei haloo.

        Brasilialaista hormoonihärkää ja Latvialaista salmonella kanaa ollaan valmiita vetämään kitusiin ku helvetti halvalla saadaan. Antaa mennä vaan. Ei mitään järkee.

        Minä ainakin maksan laadusta, terveellisyydestä ja turvallisuudesta ja ihan oman maan työn vuoksikin.

        Kaikista huvittavinta on, että tämä sama saamarin maanviljelijöistä naukuva sakki lentää joka helvetin vuosi monta kertaa ulkomaille. Siinä sitä hiilijalanjälkeä ja rahantärväystä, pankaapa ylellisyysvero eli matkustusvero voimaan. Saatais kotimaan asioita kuntoon. Taidankin ihan itse sitä seuraavaksi esittää.

        Ja joku helvetin kauppaketju vetää vielä välistä. Pelkkä suoramyynti se pitäs olla, suoraan tuottajalta kuluttajalle. Kaupungeissakin lapset jo sanoo, että maito tulee purkista. Joo, mikäs se lehmä olikaan? Kannattas käydä välillä kurkkaamassa, että säilyy kaikilla se todellisuudentaju.


      • gcvhbnmmnb

        Sehän oiskin hyvä. Pellot joilta voisi itse käydä keräämässä kurkut ja tomaatit. Kustannustehokasta viljelijälle....


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Ja joku helvetin kauppaketju vetää vielä välistä. Pelkkä suoramyynti se pitäs olla, suoraan tuottajalta kuluttajalle. Kaupungeissakin lapset jo sanoo, että maito tulee purkista. Joo, mikäs se lehmä olikaan? Kannattas käydä välillä kurkkaamassa, että säilyy kaikilla se todellisuudentaju.

        Tuottaja voi myydä suoraan kun jää tukisosialismin ulkopuolelle. Varmaan moni ostaisi mieluummin tuottajilta, ei siitä ole epäilystäkään.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Tuottaja voi myydä suoraan kun jää tukisosialismin ulkopuolelle. Varmaan moni ostaisi mieluummin tuottajilta, ei siitä ole epäilystäkään.

        No sitähän jo on kun silmät alkaa vihon viimein aukeamaan. Esim. tuottajien kiertäviä myymäläautoja, suoramyyntitoreja, tilamyymälöitä...Minä ainakin olen kurkkua myöten täynnä tätä kotimaisen maatalouden vittumaista lyttäämistä, ja helvetti aikuisilta ihmisiltä vielä saa kuulla moista paskaa.

        Nytkin kun tuli tämä Brexit-touhu, niin ensimmäisenä kärsii muutenkin olosuhteilta ja ilmastoltaan vaikea Suomi ja siellä itä- ja Pohjois-Suomi. Tuet vähenee, ja Suomen pitäs itse maksaa enemmän. Ja sitten vielä oma kansa määkii, että ala-arvoista työtä!

        V'tut, että ottaa oikeasti päähän. Aikansa jaksaa katsoa. Kun tiedän, millä kunnianhimolla, kellon ympäri, säässä ku säässä, ammattitaidolla ja helvetin pitkillä perinteillä sitä työtä tehdään, että loppukuluttaja saa vain ja ainoastaan hyvää terveellistä ruokaa.

        Marisijat sais hitto vieköön hävetä silmänsä päästä.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        No sitähän jo on kun silmät alkaa vihon viimein aukeamaan. Esim. tuottajien kiertäviä myymäläautoja, suoramyyntitoreja, tilamyymälöitä...Minä ainakin olen kurkkua myöten täynnä tätä kotimaisen maatalouden vittumaista lyttäämistä, ja helvetti aikuisilta ihmisiltä vielä saa kuulla moista paskaa.

        Nytkin kun tuli tämä Brexit-touhu, niin ensimmäisenä kärsii muutenkin olosuhteilta ja ilmastoltaan vaikea Suomi ja siellä itä- ja Pohjois-Suomi. Tuet vähenee, ja Suomen pitäs itse maksaa enemmän. Ja sitten vielä oma kansa määkii, että ala-arvoista työtä!

        V'tut, että ottaa oikeasti päähän. Aikansa jaksaa katsoa. Kun tiedän, millä kunnianhimolla, kellon ympäri, säässä ku säässä, ammattitaidolla ja helvetin pitkillä perinteillä sitä työtä tehdään, että loppukuluttaja saa vain ja ainoastaan hyvää terveellistä ruokaa.

        Marisijat sais hitto vieköön hävetä silmänsä päästä.

        Tuottajia arvostettaisiin enemmän jos ne hyppäisivät tukisosialismista pois.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Tuottajia arvostettaisiin enemmän jos ne hyppäisivät tukisosialismista pois.

        Tajuatko, millasilla leveyspiireillä eletään ja tajuatko, miten ja kuka meidät on vienyt Euroopan Unioniin? Mitä sitten tapahtui? Mites tätä hommaa ennen tehtiin? Ku muutenkin oli asiat oman päätännän alla.

        Kyllä siinä nykypäivänä saa "hypätä". Sopii kokeilla, silvuplee.

        Tälläkin hetkellä on tiloja, jotka tekevät työn vaikka viivan alla on nolla. Mutta sitä tehdään ylpeydestä työhön.

        Sanosin nyt suoraan, että kannattaa tutustua lähemmin ennen kuin lähtee huutelemaan -YHTÄÄN mitään. Koko aiheesta.

        Näyttää nimittäin siltä, että tässäkin ketjussa mennään hemmetinmoisella höttötiedolla.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Tajuatko, millasilla leveyspiireillä eletään ja tajuatko, miten ja kuka meidät on vienyt Euroopan Unioniin? Mitä sitten tapahtui? Mites tätä hommaa ennen tehtiin? Ku muutenkin oli asiat oman päätännän alla.

        Kyllä siinä nykypäivänä saa "hypätä". Sopii kokeilla, silvuplee.

        Tälläkin hetkellä on tiloja, jotka tekevät työn vaikka viivan alla on nolla. Mutta sitä tehdään ylpeydestä työhön.

        Sanosin nyt suoraan, että kannattaa tutustua lähemmin ennen kuin lähtee huutelemaan -YHTÄÄN mitään. Koko aiheesta.

        Näyttää nimittäin siltä, että tässäkin ketjussa mennään hemmetinmoisella höttötiedolla.

        Tosihan se on että maataloustukien hakeminen sulkee ulos mahdollisuuden myydä tuotteita suoraan kuluttajille. Silloin sitoudutaan myymään tietyille ostajille ja niiden määräämään hintaan.

        Ihmiset maksaa tukia jotta teollisuus saa lähes ilmaisen raaka-aineen, sen päälle sitten ostetaan kaupasta kallista ruokaa. Käytännössä suomalaiset maksavat ruuastaan tuplahinnan.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Tosihan se on että maataloustukien hakeminen sulkee ulos mahdollisuuden myydä tuotteita suoraan kuluttajille. Silloin sitoudutaan myymään tietyille ostajille ja niiden määräämään hintaan.

        Ihmiset maksaa tukia jotta teollisuus saa lähes ilmaisen raaka-aineen, sen päälle sitten ostetaan kaupasta kallista ruokaa. Käytännössä suomalaiset maksavat ruuastaan tuplahinnan.

        EU:hun kun mentiin esim. lammastuotanto loppui samana päivänä ku seinään. Teurasrekka maksoi enemmän kun mitä lihasta ja villasta ikinä tuli.


      • mansikkakakkua
        gcvhbnmmnb kirjoitti:

        Sehän oiskin hyvä. Pellot joilta voisi itse käydä keräämässä kurkut ja tomaatit. Kustannustehokasta viljelijälle....

        Ja minä haluaisin nähdä ne pellot missä kasvaa kurkut ja tumaatit! Avomaan kurkut kyllä kasvavat pellossa... ok. Mutt harva kuluttaja niitä tuoreena syö, vaikka se kyllä olis ihan mahdollista, ovat vielä maukkaitakin.(vihreätkurkut, ei aurinkoa saaneet keltaiset)
        Mutt totuus on ett kuluttajat ostaa kasvihuone kurkkua, salaatteihin ja leivän päälle yleensä.
        (pitkä solakka vihreä kurkku kasvaa kasvihuoneessa ja sen kasvattamiseen tarvitaan jo taitoa, niin ett se myös tuottaa elannon kasvattajilleen)

        Samoin on tomaatin laita, kasvavat kasvihuoneissa (sellainen lasinen iso korkea huone jossa on lämmitys kun kurkuntaimet on istutettu ja valot palaa lähes yötäpäivää talvella)... Työlästä ja kallista puuhaa, jotta suomalaiset saavat maistuvaa hyvää kurkkua jo kevättalvesta.
        Tai ehkä tykkäätte espanjalaisesta mauttomasta hyvin torjunta aineilla myrkytetystä kurkusta?
        Jokaisella meillä on oma makuaistimme, enkä mä tohdi moittia herrojen aistimuksia, se lähtee mun kirjoitukseni bitti avaruuteen... jos niin teen.
        Taitaa joku teistäkin istua hallituksessa... koska teidän päättömiä juttujanne ei saa arvostella!

        Tämä tästä, ....pitää tehdä tarkistuskierros parissa huoneessa.


      • mansikkakakkua
        mansikkakakkua kirjoitti:

        Ja minä haluaisin nähdä ne pellot missä kasvaa kurkut ja tumaatit! Avomaan kurkut kyllä kasvavat pellossa... ok. Mutt harva kuluttaja niitä tuoreena syö, vaikka se kyllä olis ihan mahdollista, ovat vielä maukkaitakin.(vihreätkurkut, ei aurinkoa saaneet keltaiset)
        Mutt totuus on ett kuluttajat ostaa kasvihuone kurkkua, salaatteihin ja leivän päälle yleensä.
        (pitkä solakka vihreä kurkku kasvaa kasvihuoneessa ja sen kasvattamiseen tarvitaan jo taitoa, niin ett se myös tuottaa elannon kasvattajilleen)

        Samoin on tomaatin laita, kasvavat kasvihuoneissa (sellainen lasinen iso korkea huone jossa on lämmitys kun kurkuntaimet on istutettu ja valot palaa lähes yötäpäivää talvella)... Työlästä ja kallista puuhaa, jotta suomalaiset saavat maistuvaa hyvää kurkkua jo kevättalvesta.
        Tai ehkä tykkäätte espanjalaisesta mauttomasta hyvin torjunta aineilla myrkytetystä kurkusta?
        Jokaisella meillä on oma makuaistimme, enkä mä tohdi moittia herrojen aistimuksia, se lähtee mun kirjoitukseni bitti avaruuteen... jos niin teen.
        Taitaa joku teistäkin istua hallituksessa... koska teidän päättömiä juttujanne ei saa arvostella!

        Tämä tästä, ....pitää tehdä tarkistuskierros parissa huoneessa.

        Huomenta, taisitte mennä nukkumaan... no minäkin torkuin välillä; koiranunta ja tietokone oli päällä valvoen kaiken aikaa. Aamuraportti pidetty, täysmiehitys töissä ja asukkailla kaikki hyvin.
        Olen syönyt aamuvellin ja nyt menen nukkumaan vaikka taivas putoais niskaan. Minun velvollisuudet sammuu nyt tähän paikkaan. Hyvää yötä!


      • mansikkakakkua kirjoitti:

        Ja minä haluaisin nähdä ne pellot missä kasvaa kurkut ja tumaatit! Avomaan kurkut kyllä kasvavat pellossa... ok. Mutt harva kuluttaja niitä tuoreena syö, vaikka se kyllä olis ihan mahdollista, ovat vielä maukkaitakin.(vihreätkurkut, ei aurinkoa saaneet keltaiset)
        Mutt totuus on ett kuluttajat ostaa kasvihuone kurkkua, salaatteihin ja leivän päälle yleensä.
        (pitkä solakka vihreä kurkku kasvaa kasvihuoneessa ja sen kasvattamiseen tarvitaan jo taitoa, niin ett se myös tuottaa elannon kasvattajilleen)

        Samoin on tomaatin laita, kasvavat kasvihuoneissa (sellainen lasinen iso korkea huone jossa on lämmitys kun kurkuntaimet on istutettu ja valot palaa lähes yötäpäivää talvella)... Työlästä ja kallista puuhaa, jotta suomalaiset saavat maistuvaa hyvää kurkkua jo kevättalvesta.
        Tai ehkä tykkäätte espanjalaisesta mauttomasta hyvin torjunta aineilla myrkytetystä kurkusta?
        Jokaisella meillä on oma makuaistimme, enkä mä tohdi moittia herrojen aistimuksia, se lähtee mun kirjoitukseni bitti avaruuteen... jos niin teen.
        Taitaa joku teistäkin istua hallituksessa... koska teidän päättömiä juttujanne ei saa arvostella!

        Tämä tästä, ....pitää tehdä tarkistuskierros parissa huoneessa.

        "Tai ehkä tykkäätte espanjalaisesta mauttomasta hyvin torjunta aineilla myrkytetystä kurkusta?"

        Tää on niin totta. Ihmiset eivät tule edes miettineeksi, mitä siellä käytetään, unohtavat ulkomaan kohut äkkiä (niin kuin se mädäntyneen pihvilihan myynti). Ja Espanja tai Välimeren alue; kun on vedestä pulaa niin p*vesillä ne tomaatit kastellaan.

        Hyh. Ostakaapa sitten iloissanne vaikkapa Espanjan pikku pikku pikku minitomaatteja ja maiskuttakaa niitä, yöhks. Ei niitä syö elävä Erkkikään.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        "Tai ehkä tykkäätte espanjalaisesta mauttomasta hyvin torjunta aineilla myrkytetystä kurkusta?"

        Tää on niin totta. Ihmiset eivät tule edes miettineeksi, mitä siellä käytetään, unohtavat ulkomaan kohut äkkiä (niin kuin se mädäntyneen pihvilihan myynti). Ja Espanja tai Välimeren alue; kun on vedestä pulaa niin p*vesillä ne tomaatit kastellaan.

        Hyh. Ostakaapa sitten iloissanne vaikkapa Espanjan pikku pikku pikku minitomaatteja ja maiskuttakaa niitä, yöhks. Ei niitä syö elävä Erkkikään.

        Ei me iloissaan osteta muttei meillä ole varaa niihin kotimaisiin, vaikka oikeastaan nehän pitäisi saada ilmaiseksi kun on ne jo veroissa maksettu. Mut joo, eikös se olisikin hyvä tuossa maatalousbusineksessa että kun ei olisi tukiaisia niin ne jotka haluaa voisivat edelleenkin tukea sitä kotimaista ostamalla sitä ja maajussi sitä varmaan tuottaisi sillä hinnalla mikä on kannattavaa.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ei me iloissaan osteta muttei meillä ole varaa niihin kotimaisiin, vaikka oikeastaan nehän pitäisi saada ilmaiseksi kun on ne jo veroissa maksettu. Mut joo, eikös se olisikin hyvä tuossa maatalousbusineksessa että kun ei olisi tukiaisia niin ne jotka haluaa voisivat edelleenkin tukea sitä kotimaista ostamalla sitä ja maajussi sitä varmaan tuottaisi sillä hinnalla mikä on kannattavaa.

        No joku tolkkuhan siihen pitäisi saada. Nyt on lähtenyt kaikki käsistä kun ei saa itse päättää enää mistään. Ja maatalousalan ihmistenkin pitää olla jo juristeja, että siitä paperipinokaaoksesta yksikään selviää. EU vahtii kuvausten kautta joka ikisen maapläntin ja mikä duuni siellä on menossa. Raksi väärään kohtaan paperissa, niin oot roisto. Eikä oo sama tuottaako Suomessa vai keskemmällä Eurooppaa. Ja suomalaisetkin on ihan liian kilttejä, me ollaan heti polvillaan kun direktiivi-isät inahtaa, että kyllä kyllä käyrät kurkut suoristuu. Ei ne tuolla muualla usko mitään näitä, ne viljelee ja huseeraa kuin sattuu...

        Kaikkiahan EU:ssa on tukiaista. Siihen ei ois pitäny koskaan mennäkään. Niin asioita ois voitu toteuttaa ihan eri raiteilta. Nyt on pistetty kihlat ranteisiin.

        Minua oikeasti harmittaa tämä. Oon niin sydämeltäni maaseutuhenkinen. Täällä on hyviä, rehellisiä ja työtätekeviä epäitsekkäitä ihmisiä, jotka eivät saa koskaan mistään kiitosta, keppiä kyllä tulee vaiks kuin hyvää yrittäisit. Mä ostan suomalaiselta viljelijältä itse, ja vaikka se vähän maksais, niin teen sen mielelläni. Tiedän mitä syön ja sen, että se on puhdasta ja turvallista. Eikä sodi omaa etiikkaa vastaan. Elämä on valintoja.


      • 897697698769
        misspönttöuuni kirjoitti:

        Oon sitä mieltä, että Suomessa ei arvosteta suomalaista työtä pätkääkään, ei tajuta arvostaa ruoan turvallisuutta eikä laatua. Kaikki pitäs saada ilmasin. Ei tajuta siitä mitään, että tuottaminen maksaa. En oo vuosiin käsittänyt sitä vihaa, mitä esim. suomalainen maanviljelijä saa osakseen. Hän tekee ja tuottaa puhdasta lähiruokaa, ja täällä määitään turvat mutkalla, että tukiaiseläjät, niille ei tarvita mitään. Hei haloo.

        Brasilialaista hormoonihärkää ja Latvialaista salmonella kanaa ollaan valmiita vetämään kitusiin ku helvetti halvalla saadaan. Antaa mennä vaan. Ei mitään järkee.

        Minä ainakin maksan laadusta, terveellisyydestä ja turvallisuudesta ja ihan oman maan työn vuoksikin.

        Kaikista huvittavinta on, että tämä sama saamarin maanviljelijöistä naukuva sakki lentää joka helvetin vuosi monta kertaa ulkomaille. Siinä sitä hiilijalanjälkeä ja rahantärväystä, pankaapa ylellisyysvero eli matkustusvero voimaan. Saatais kotimaan asioita kuntoon. Taidankin ihan itse sitä seuraavaksi esittää.

        Minulle jenkeissä suurin kulttuurishokki oli ruoka. Mikään ei maistunut miltään. Kyllä tuo sama tännekin tulee.

        Täällä voi syödä mitä tahansa vihannestiskiltä pesemättä. Siellä sairastuu jo kraanavettä juomalla. Metsät ovat täällä täynnä superfoodia.. Kyllä nousi arvostus suomalaista ruokaa kohtaan. Täällä on niin hyvin asiat -toistaiseksi. Emme vaan huomaa eroa, koska kaikki tapahtuu niin vähitellen. Tomaateissa sen huomaa ehkä parhaiten..


      • 897697698769 kirjoitti:

        Minulle jenkeissä suurin kulttuurishokki oli ruoka. Mikään ei maistunut miltään. Kyllä tuo sama tännekin tulee.

        Täällä voi syödä mitä tahansa vihannestiskiltä pesemättä. Siellä sairastuu jo kraanavettä juomalla. Metsät ovat täällä täynnä superfoodia.. Kyllä nousi arvostus suomalaista ruokaa kohtaan. Täällä on niin hyvin asiat -toistaiseksi. Emme vaan huomaa eroa, koska kaikki tapahtuu niin vähitellen. Tomaateissa sen huomaa ehkä parhaiten..

        On eri asia puhua kotimaisen ruokatuotannon lopettamisesta kuin tukijärjestelmän kilpailua vääristävästä luonteesta.


      • wewwwwwwwww
        A.Palstamäki kirjoitti:

        On eri asia puhua kotimaisen ruokatuotannon lopettamisesta kuin tukijärjestelmän kilpailua vääristävästä luonteesta.

        Really?

        Broidi on omassa genressään alan ykkönen Suomessa. Juu.. Ei teidän kauan tarvitse nähdä vaivaa asioista. Se ala loppuu, muutama yksikkö jää.


      • wewwwwwwwww kirjoitti:

        Really?

        Broidi on omassa genressään alan ykkönen Suomessa. Juu.. Ei teidän kauan tarvitse nähdä vaivaa asioista. Se ala loppuu, muutama yksikkö jää.

        Kotimainen ruokatuotanto loppuu, sitäkö meinaat?


      • EdesUnissa
        A.Palstamäki kirjoitti:

        On eri asia puhua kotimaisen ruokatuotannon lopettamisesta kuin tukijärjestelmän kilpailua vääristävästä luonteesta.

        Tuo jenkkiruokaa kommentoinut ei maininnut että heidänkin koko elintarviketeollisuutensa vääristynyt rakenne perustuu vinoutuneeseen rakenteeseen jonka aiheuttaa maissin tuotannon tukeminen. Naudat, kanat ja kaikki elävä ruokitaan maissilla. Siitä tehdään teollisuuden tarvitsema makeutusaine ja niin edelleen. USA pyörii tuetun maissin ympärillä.

        Sikäli Eurooppa on ollut fiksumpi ettei valitse yhtä kasvi lajia tuen kanavoimiseen.


    • tuoottyhm

      Tämäkin aihe on sinulle liian vaikea. Odotahan vain kun työehtosopimusten yleissitovuudesta ja EU:n ulkopuolisen työvoiman tarveharkinnasta luovutaan niin pääset sinäkin kokoomusduunari sopimaan palkkasi paikallisesti sinne 10 euron hujakoille.

      • Suomessa tunnutaan olevan tukia vastaan, mutta vain silloin kun puhutaan naapurin tuista.

        Kukaan ei huomaa että ei ne hänenkään tukensa ole kaikkien mielestä ok.


    • "yksikään teistä ei saisi näköjään tomaatin tomaattiakaan kasvamaan."

      Hah, hiton hyvin sanottu, savua kyllä on, muttei tulta!

      Ja sit toisekseen mäkään en ymmärrä tota helvetin New Holland-kateutta. V*tu niillä tehdään sitä työtä, ei se saamari voi olla pikku reki jos hehtaarit on pakko vetää sadoilla/tuhansille, että pärjää/elää. Se on sama ku lähtis mopolla motarille jos ukin 50-luvun traktorin liiteristä vedät. Tehotuotannossa on tehovehkeet. Kuka idiootti voi olla traktorinomistajalle kateellinen?! Häh.

    • Nicitönnä

      Heh, sinä päivänä kun tomaatit alkaa maksaa 300 euroa kilolta, minä lähden suomesta maahan jossa voin itse kasvattaa tomaatteja ympärivuoden. :D

      Muuta järkevää en osaa aiheeseen sanoa. Valitan matikka ei oo mun vahvimpia puoliani.

    • Kaisanoasaa

      Työnteko ei ole kannattavaa ja siksi en käy töissä.

    • PelkoAjaa

      Maksaisitko paskalla käynnistä 300€? Itse ainakin maksaisin, jollei olisi vaihtoehtoja? Yrittäminen mahdollistaa asioita, tuo palvelut lähemmäksi kuluttajaa ja voi tehdä olotilan mielyttäväksikin. Palvelu vs. hyödyke? Kilpailu voi olla tervettä tai epätervettä, yrittäjyyteen ei saisi pakottaa, se tunne pitää syntyä sydämestä niin että tuntuu mielekkäältä ja sitä haluaa lisää.

      Toisen palkkaaminen yrittäjälle voi olla riski, joka kaataa koko toiminnan, tekee siitä entistä haastavamman tai voi olla parhaimmillaan lottovoitto? Hyvästä tekijästä yrittäjän kannattaa pitää hyvää huolta palkita sopivasti, ettei synny pelkoa menettää häntä? Rajansa on myös yrittäjällä, paljonko varaa maksaa, että on myös kaikin puolin kannattavaa. Tuet voi olla alussa hyvä apu aloittajalle, mut pitkässä juoksussa, jollei omat siivet kanna niin yhteiskunnalle rasite.

      Tulevaisuudessa kilpaillaan kaikessa, jolloin katteetkin eivät voi olla kovin suuria, joilla palkatkin maksetaan, joten hyvät ajat ovat takana päin, edessä vaikeampia aikoja. Tämä hyvä muistaa myös, kun puhutaan suurista eläkkeistä ym. jotka loppupeleissä maksaa työssä käyvät ihmiset ja toimivat yritykset ja ylipäätään veroja maksavat kuluttajat. Kaikkihan ruokkivat loppupeleissä toinen toisiaan, omaisuus maapallolla kerääntyy poikkeuksellisen pienelle osalle ihmisiä.

      Ahneus on aikamme sairaus, joka luo myös ikävempiä asioita ympärilleen. Nyt olen suoltanut riittävästi omia tuntemuksiani tänne, tulen toimeen omillani, ilman tukia ja turvaa tulevasta, elän toivossa paremmasta, aika näyttää kuinka hyvin onnistun tai en? Ajattelen positiivisesti, joten ajattelen vain onnistuvani.

    • Totuus-

      Ostin just tomaatteja ja maksoin 5 kpl tomattia 1,82 euroa. En pistäis tomatti yritystä pystyyn noilla hinnoilla.

    • MikäKysymys

      Jos on pienikin pläntti maata, esimerkiksi rivarin piha ja laskee oman työn arvoksi 10€/h, saa kyllä kasvatettua tomaatteja n. 4€/kg. Olen kokeillut. Mittakaavaa suurentamalla hinnan pitäisi pudota murto-osaan, ilman tukiaisiakin. Saahan sitä rikastua muiden kustannuksella ja esittää älytöntä propagandaa. Nykyihmiset uskovat lähes mitä tahansa. Kotitarvikeviljelyyn elintarvikkeiden korkeat hinnat kuitenkin johtaisivat.

    • Työtönelättääyrittäjää

      Yritystoiminnan kannattavuus ei voi perustus ilmaisiin työntekijöihin. Jos toiminta ei kannata normaalisti palkkaa maksamalla niin pillit pussiin ja kortistoon etsimään töitä.

      • Eikä työpaikkojen luonti ole kenenkään velvollisuus, ei valtionkaan.

        Ihan yhtälailla työttömänä elelevä koijarikin voi sen oman kultakaivoksensa perustaa.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Eikä työpaikkojen luonti ole kenenkään velvollisuus, ei valtionkaan.

        Ihan yhtälailla työttömänä elelevä koijarikin voi sen oman kultakaivoksensa perustaa.

        .. Se on Notta, niin ettei kaikki ole NarsuMarsu Luonteisia Koijareita.. NarsuMarsuilta se Persestely onnistuu Luontaisesti.. Mut.. Älä oleta, että erillaisten Omatunto&SelkäRanka olisi yhtä Joustava jne.. ;P


      • itsekässssss
        NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Se on Notta, niin ettei kaikki ole NarsuMarsu Luonteisia Koijareita.. NarsuMarsuilta se Persestely onnistuu Luontaisesti.. Mut.. Älä oleta, että erillaisten Omatunto&SelkäRanka olisi yhtä Joustava jne.. ;P

        Jätkä makaa itse sohvalla, vaikka sun tuet kuuluis sotaveteraaneille, lapsille ja sairaille. Ehe..


      • itsekässssss kirjoitti:

        Jätkä makaa itse sohvalla, vaikka sun tuet kuuluis sotaveteraaneille, lapsille ja sairaille. Ehe..

        .. Makaan tai en.. Niin kommenttisi kommenttiini kertoo vain Sinusta.. ;D

        .. NarsuMarsuudesta ja siitä, että sinun mielestäsi Sinulla ja Kaltaisillasi on Oikeus HyväksiKäyttää muita ihmisiä ja Repiä Heidän SelkäNahastaan itsellesi Mahdollisimman paljon Tuloja.. Heidän IhmisArvoaan, Tunteitaan ja Asemaansa jne. PolkemallaPolkien.. ;P

        .. Phyi.. Helvata.. Mitä IhmisSaastaa Teidänlaiset On.. ;P

        .. Hyvin Huomaa, että IhmisApinat eivät ole HomoGeeninen Ryhmä Persoonaltaan/Luonteeltaan.. Ihan kuin kuuluttaisiin ihan eri Lajiin.. ;D


    • mokoosdvsdvsvd

      Suomessahan ei ole sellaista asiaa kuin minimipalkka mutta pitää maksaa "kohtuullista" palkkaa. Jos myyjän kustannukset ovat vaikkapa 20 egeä tunnissa niin ei siinä montaa kiloa tarvitse myydä, toki jos tori kolisee tyhjyyttään niin persnettoahan siinä tulee.

      • Yrittäminen on Suomessa kansalaisoikeus, jokainen voi alkaa yrittäjäksi ja tehdä työt itse tai palkkatyöntekijöillä.

        En oikein käsitä miksi lakia tarvitaan määrittelemään palkkoja, kun jokainen voi kuitenkin elättää itsensä kuinka taitaa...


      • ccccxxxxxxxxxx
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Yrittäminen on Suomessa kansalaisoikeus, jokainen voi alkaa yrittäjäksi ja tehdä työt itse tai palkkatyöntekijöillä.

        En oikein käsitä miksi lakia tarvitaan määrittelemään palkkoja, kun jokainen voi kuitenkin elättää itsensä kuinka taitaa...

        No jo nyt mm. raksoilla on virolaisia ja venäläisiä polkemassa hintoja, niin ei se ainakaan suomalaista yrittäjää auta. Se että palkka määräytyisi ihmisten ahdingon mukaan ei kyllä yhteiskuntaa kauheasti paranna.


      • koskeemyösmuitaaloja
        ccccxxxxxxxxxx kirjoitti:

        No jo nyt mm. raksoilla on virolaisia ja venäläisiä polkemassa hintoja, niin ei se ainakaan suomalaista yrittäjää auta. Se että palkka määräytyisi ihmisten ahdingon mukaan ei kyllä yhteiskuntaa kauheasti paranna.

        Ja Puolalaisia ja ties minkä maalaisia. Näiden lisäksi tietenkin suomalainen halpuutus työvoima, "työharjoittelu" ja "kokeilu" työvoima (aikuiset ja opiskelijat). Osa siis ihan ilmaistyövoimaa tai jopa sellaista mistä yritys saa vielä itselleen rahaa.


      • dsdssssssssssssssss
        ccccxxxxxxxxxx kirjoitti:

        No jo nyt mm. raksoilla on virolaisia ja venäläisiä polkemassa hintoja, niin ei se ainakaan suomalaista yrittäjää auta. Se että palkka määräytyisi ihmisten ahdingon mukaan ei kyllä yhteiskuntaa kauheasti paranna.

        Virossa palkat ovat nousseet niin paljon, että osa on palannut kotimaahansa.

        Rakennuslalan yrittäjällä on 2 vaihtoehtoa:

        1. Palkata edullisia työntekijöitä.
        2. Mennä konkurssiin -toiminta jatkuu kilpailevassa firmassa.


      • dsdssssssssssssssss kirjoitti:

        Virossa palkat ovat nousseet niin paljon, että osa on palannut kotimaahansa.

        Rakennuslalan yrittäjällä on 2 vaihtoehtoa:

        1. Palkata edullisia työntekijöitä.
        2. Mennä konkurssiin -toiminta jatkuu kilpailevassa firmassa.

        .. ToDiih.. Vihdoinkin TotuudenMukaista tekstiä NykySuomesta muutaman kommentin verran .. ;D

        .. Sama juttu tosin monella muullakin alalla.. Ja Pahempaan suuntaan ollaan Vuan Menossa.. Ainakin vielä tällä hetkellä.. ;P

        .. "Pelkään", että kohta alkaa sattumaan NarsuMarsuja ja muita Nilviäisiä leukaan, jos/kun eivät tajua lopettaa ajoissa ja jos suunta ei muutu ASAP.. ;D


      • EdesUnissa
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Yrittäminen on Suomessa kansalaisoikeus, jokainen voi alkaa yrittäjäksi ja tehdä työt itse tai palkkatyöntekijöillä.

        En oikein käsitä miksi lakia tarvitaan määrittelemään palkkoja, kun jokainen voi kuitenkin elättää itsensä kuinka taitaa...

        Useimmissa maissa on minimipalkkalaki. Suomessa sitä ei ole koska sen on katsottu korvautuneen liittojen TES-sopimuksilla. Ongelmaksi tulee uudet toimialat joissa liitot ovat heikkoja, ja yritykset pääsevät määrittelemään itse palkkatason.
        Tämä johtaa yritystoiminnassa toimintojen eriyttämiseen ja tosiasiassa kilpailun vääristymiseen, sillä ulkoistava yritys voi saada toimintonsa halvemmalla kuin omalla työvoimalla toimiva yritys siitä syystä että ulkoista palveluyhtiötä ei enää koskekaan toimialan sopimus. Tämä ei ole suomalaisten yritysten etu. Kilpailun tulisi perustua yrityksen sisäiseen tehokkuuteen eikä palkka-aleen, koska kilpailu "run to the bottom" johtaa yhteiskunnalliseen muutokseen.
        Vaikka olen koko elämäni ollut aina työnantajan edustajana niin jos voisin päättää niin Suomeen tehtäisiin heti minimipalkka laki jossa minimituntipalkaksi määriteltäisiin 15 euroa tunnilta. Se poistaisi osittain yritysten epäreilua keskinäistä kilpailua. Se myös kyseenalaistaisi esim. virolaisen rakennustyövoiman tuonnin järkevyyden, sillä minimipalkkalaki koskee kaikkia yrityksiä. Myös ulkomaisia suomessa mahdollisesti liiketoimintaa harjoittavia yrityksiä.


      • Gnuk
        EdesUnissa kirjoitti:

        Useimmissa maissa on minimipalkkalaki. Suomessa sitä ei ole koska sen on katsottu korvautuneen liittojen TES-sopimuksilla. Ongelmaksi tulee uudet toimialat joissa liitot ovat heikkoja, ja yritykset pääsevät määrittelemään itse palkkatason.
        Tämä johtaa yritystoiminnassa toimintojen eriyttämiseen ja tosiasiassa kilpailun vääristymiseen, sillä ulkoistava yritys voi saada toimintonsa halvemmalla kuin omalla työvoimalla toimiva yritys siitä syystä että ulkoista palveluyhtiötä ei enää koskekaan toimialan sopimus. Tämä ei ole suomalaisten yritysten etu. Kilpailun tulisi perustua yrityksen sisäiseen tehokkuuteen eikä palkka-aleen, koska kilpailu "run to the bottom" johtaa yhteiskunnalliseen muutokseen.
        Vaikka olen koko elämäni ollut aina työnantajan edustajana niin jos voisin päättää niin Suomeen tehtäisiin heti minimipalkka laki jossa minimituntipalkaksi määriteltäisiin 15 euroa tunnilta. Se poistaisi osittain yritysten epäreilua keskinäistä kilpailua. Se myös kyseenalaistaisi esim. virolaisen rakennustyövoiman tuonnin järkevyyden, sillä minimipalkkalaki koskee kaikkia yrityksiä. Myös ulkomaisia suomessa mahdollisesti liiketoimintaa harjoittavia yrityksiä.

        Peukku tästä!

        Henry Fordkin tajus, että duunareille pitää maksaa hyvin. Muuten heillä olis varaa ostaa autoja. Ja totesi paljon samainen herra jotain myös rahoitusjärjestelmästä... ☺️

        Mut pertsa ei vaan tajuu... 😂


      • Gnuk kirjoitti:

        Peukku tästä!

        Henry Fordkin tajus, että duunareille pitää maksaa hyvin. Muuten heillä olis varaa ostaa autoja. Ja totesi paljon samainen herra jotain myös rahoitusjärjestelmästä... ☺️

        Mut pertsa ei vaan tajuu... 😂

        Olen sanonut tässäkin ketjussa, että jos minimipalkkajärjestelmää haikaillaan, niin se voi perustua vain tuntipalkkaan ja mahdollistaa osa-aikaiset työsuhteet.

        En ole tutustunut Henry Fordin näkemyksiin rahanluonnista, toivottavasti se ei kuitenkaan ollut yhtä pihalla kuin salaliittoteoreetikoilla.http://talousdemokratia.fi/?q=luotonlaajennus


      • Gnuk
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Olen sanonut tässäkin ketjussa, että jos minimipalkkajärjestelmää haikaillaan, niin se voi perustua vain tuntipalkkaan ja mahdollistaa osa-aikaiset työsuhteet.

        En ole tutustunut Henry Fordin näkemyksiin rahanluonnista, toivottavasti se ei kuitenkaan ollut yhtä pihalla kuin salaliittoteoreetikoilla.http://talousdemokratia.fi/?q=luotonlaajennus

        Jos joku tässä on kujalla niin sinä. Olet yhdistelmä Käteistä ja Stubbidoa. Ja olet vielä ylpeäkin tyhmyydestäs. 😂

        Sulle on edelleen faktat faktoja ainoastaan silloin kun ne tukee omaa agendaasi, mikä lie se sit onkaan...


      • Gnuk kirjoitti:

        Jos joku tässä on kujalla niin sinä. Olet yhdistelmä Käteistä ja Stubbidoa. Ja olet vielä ylpeäkin tyhmyydestäs. 😂

        Sulle on edelleen faktat faktoja ainoastaan silloin kun ne tukee omaa agendaasi, mikä lie se sit onkaan...

        Sinä et keskity esittämiini asioihin, vaan haukut minua.

        Et oikeastaan koskaan avaa mitään ajatuksiasi, kehut vain lukeneesi sitä ja tätä. Luulisi kaltaisesi laajasti sivistyneen ja suuren ajattelijan kykenevän myös esiintymään hieman uskottavammin kuin pikkupoika hiekkalaatikolla.


      • Gnuk
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Sinä et keskity esittämiini asioihin, vaan haukut minua.

        Et oikeastaan koskaan avaa mitään ajatuksiasi, kehut vain lukeneesi sitä ja tätä. Luulisi kaltaisesi laajasti sivistyneen ja suuren ajattelijan kykenevän myös esiintymään hieman uskottavammin kuin pikkupoika hiekkalaatikolla.

        Tee itselles palvelus ja sivistä itseäsi. Aloita vaikka katsomalla tämä dekkari. Kun olet katsonut sen, tule kertomaan mikä siinä ei pidä paikkaansa. Keskustellaan sen jälkeen lisää... ☺️

        https://youtu.be/5fbvquHSPJU


      • Gnuk kirjoitti:

        Tee itselles palvelus ja sivistä itseäsi. Aloita vaikka katsomalla tämä dekkari. Kun olet katsonut sen, tule kertomaan mikä siinä ei pidä paikkaansa. Keskustellaan sen jälkeen lisää... ☺️

        https://youtu.be/5fbvquHSPJU

        Usko huviksesi Gnuk, minäkin olen elänyt sen elämänvaiheen kun pohdin onko raha- ja pankkijärjestelmä järkevä vai liittyykö siihen jotakin joka pitäisi tehdä toisin.

        Kahlasin läpi paljon juttuja missä kyseenalaistettiin järjestelmää, mutta vastapainoksi tutustuin myös järjestelmän puolustajien argumentteihin. Totesin asioihin hivenen perehdyttyäni, että kritiikki on enemmän pölhöpopulismia kuin vakavasti otettavaa kritiikkiä.

        Kritiikki tulee aina samasta osoitteesta, se tulee "kansallismieliseltä" kentältä. Samasta osoitteesta jota Venäjä tukee länsimaissa. Voiko se olla sattumaa, vai onko kyse hybridivaikuttamisesta?


        Raha- ja pankkijärjestelmä perustuu luottamukseen, rahan arvo perustuu luottamukseen siitä että ihmiset tuovat omalla työllään talousjärjestelmään sen verran rahaa johon he ovat lainasopimuksessaan sitoutuneet. Mikäli kaikki tai edes riittävän suuri osa ihmisistä näin toimii, järjestelmä toimii loistavasti.

        Minä uskon että "paljastus" siitä raha- ja pankkijärjestelmä olisi joku ponzi-huijaus, on ulkoapäin ohjailtua manipulointia jolla todennäköisesti vain pyritään heikentämään kansalaisten luottamusta talouteen. Kyse on hybridivaikuttamisesta johon vain tolvanat lankeavat.


      • Gnuk
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Usko huviksesi Gnuk, minäkin olen elänyt sen elämänvaiheen kun pohdin onko raha- ja pankkijärjestelmä järkevä vai liittyykö siihen jotakin joka pitäisi tehdä toisin.

        Kahlasin läpi paljon juttuja missä kyseenalaistettiin järjestelmää, mutta vastapainoksi tutustuin myös järjestelmän puolustajien argumentteihin. Totesin asioihin hivenen perehdyttyäni, että kritiikki on enemmän pölhöpopulismia kuin vakavasti otettavaa kritiikkiä.

        Kritiikki tulee aina samasta osoitteesta, se tulee "kansallismieliseltä" kentältä. Samasta osoitteesta jota Venäjä tukee länsimaissa. Voiko se olla sattumaa, vai onko kyse hybridivaikuttamisesta?


        Raha- ja pankkijärjestelmä perustuu luottamukseen, rahan arvo perustuu luottamukseen siitä että ihmiset tuovat omalla työllään talousjärjestelmään sen verran rahaa johon he ovat lainasopimuksessaan sitoutuneet. Mikäli kaikki tai edes riittävän suuri osa ihmisistä näin toimii, järjestelmä toimii loistavasti.

        Minä uskon että "paljastus" siitä raha- ja pankkijärjestelmä olisi joku ponzi-huijaus, on ulkoapäin ohjailtua manipulointia jolla todennäköisesti vain pyritään heikentämään kansalaisten luottamusta talouteen. Kyse on hybridivaikuttamisesta johon vain tolvanat lankeavat.

        Katso nyt se dokkari. Keskustellaan sen jälkeen lisää. Tai eikö kielitaito riitä? 😀


      • Gnuk kirjoitti:

        Katso nyt se dokkari. Keskustellaan sen jälkeen lisää. Tai eikö kielitaito riitä? 😀

        Olen perehtynyt aiheeseen riittävästi kyetäkseni muodostamaan mielipiteeni, nämä jutut toistavat koko ajan samaa kaavaa.


      • Gnuk
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Olen perehtynyt aiheeseen riittävästi kyetäkseni muodostamaan mielipiteeni, nämä jutut toistavat koko ajan samaa kaavaa.

        Et näköjään ole. Tai sitten sun kielitaito ja kyky ymmärtää on tosiaan hyvin vajavainen.

        Mut tää oli mun osalta tässä. Sinulla ei ole perusteluja, et edes yritä perustella mitään. Tämä, jos jokin, on pölhöpopulismia.


      • Gnuk kirjoitti:

        Et näköjään ole. Tai sitten sun kielitaito ja kyky ymmärtää on tosiaan hyvin vajavainen.

        Mut tää oli mun osalta tässä. Sinulla ei ole perusteluja, et edes yritä perustella mitään. Tämä, jos jokin, on pölhöpopulismia.

        Minä olen esittänyt eri ketjussa näkemyksiäni raha- ja pankkijärjestelmästä sekä perustellut sinulle niitä. Sinä et esittänyt mitään näkemyksiäsi, en siis ryhdy katsomaan mitään filmiä josta et pysty edes nostamaan esille väitettä joka mielestäsi todistaa nykyisen raha- ja pankkijärjestelmän huijaukseksi.

        Esitä väitteesi ennenkuin keskustelemme siitä.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe