Syyttömänä syytettynä, kokemuksia?

Kiinnostavariminaali

Sain haasteen aika mitättömästä asiasta; kunnianloukkauksesta, ja tiedän vieläpä olevani syytön. Seuraavissa kappaleissa tarina siitä, miksi oikeudenkäyntiin meno kuitenkin stressaa minua niin kovin.

Kuulin tästä tapauksesta ensimmäisen kerran 2016 elo-syyskuussa, kun menin kahville paikallisen huoltoaseman patiolle. Minulla oli koirani mukana ja paikalle ilmaantui paikallinen konstaapeli, jonka olen tavannut muutamia kertoja. Konstaapeli oli ilman virkapukua ja kysyi muina miehinä, saako istua pöytään. Tapanani ei ole olla tyly kenellekään, joten myönnyin (& keep the enemy close). Hän kyseli kaikenlaista elämästäni ja koirastani. Aiemmin sattuneista syistä en toki kertonut kaikkea täsmällisesti. Lopulta konstaapeli ilman virkapukua sanoi, että minun pitäisi käydä kuulusteluissa poliisiasemalla. Kysyin, että minkähän tähden "lievän pahoinpitelyn". " Missä milloin ja miten tällaista olisi tapahtunut?". Kuulemma eräässä tavaratalossa olisin joskus alkukesästä sylkäissyt myyjätärtä kasvoihin. Ei ollut minkäänlaista tietoa minulla tällaisesta. Kaiken kansan edessä ilmeisesti virka-ajan ulkopuolella, sillä ei ainakaan näyttänyt virkamerkkiään, alkaa hän selostaa tämmöistä...

Koska kyseinen poliisi oli aiemmin ollut ihmeellisen kiinnostunut yksityiselämästäni aina kohdatessamme minuun suoraan liittymättömissäkin asioissakin, vaikkakin ensimmäisen kerran tavatessamme vihamielinen ja uhkaava, pidin tarinaa keksittynä, enkä rientänyt suunapäänä kuulusteluihin. Kävin kuulusteltavana n. 9 kk myöhemmin Toukokuussa toisen kaupungin poliisiasemalla.

Jatkokertomus taitaa tulla.... raskasta läppärillä kirjoittelu...

8

595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinnostavariminaali

      Kuulustelussa, kerroin, etten tiedä asiasta muuta, kuin, että huoltoasemalla tuolloin kohtaamani poliisi (muuten ainoa paikkakunnan poliiseista, joka on jäänyt nimeltä ja näöltä mieleen, ilmeisesti tämän erikoisen käytöksen vuoksi) väitti minun tehneen niin. Kerroin, että olen kokoajan asioinut kyseisessä tavaratalossa aivan normaalisti, eikä kukaan myyjä ole maininnut minulle mitään moisesta, vaan kaikki ovat olleet yatävällisiä ja tavallisia.

    • Kiinnostavariminaali

      Luulin asian olleen loppuun käsitelty. Viime Marraskuussa olin matkoilla ja sain vuokranantajaltani puhelun, kun minun postini meni hänen laatikkoonsa, että on tullut käräjä oikeudelta kirje. Olen ollut käräjillä pari kertaa ja minulla on siksi ollut käsitys, että haasteet toimitetaan haastemiehen välityksellä kasvokkain. Sanoin, ettei se ole mitään kiireellistä, kerta se postiloovaan puotetaan, se on joku velka-asia, anna olla. Sain siis vasta Joulukuun lopulla tietää, että haastetaankin käräjille. No en ollut huolissaan, koska asia oli mitätön, sakolla selvitettävä ja nimikekin vaihtunut lievästä pajoinåitelystä kunnianloukkaukseen. Ajattelin, että ehkäpä olen silloin toissakesänä jonain päivänä ollut tuhdissa humalassa ja siksi en muista tapahtumia.

      Kuitenkin sylkeminen tekomuotona ihmetytti, koska minulla ei ole koskaan ollut tapana sylkeä muuten, kuin jos suussa i tai nielussani on jotain ylimääräistä ja tällöinkin vain lavuaariin, pönttöön, maahan tai nenäliinaan. Tiedättehän vertailun vuoksi nämä vasiten sylkevät teinit?

    • Kiinnostavariminaali

      Jatkuu huomenna.... uuvuttava asia.

    • Kiinnostavariminaali

      Menin sitten asianajajalle, joka oli tilannut poliisilta asiaan liittyvät esitutkintapöytäkirjat ynnä muut. Vähän jännitti, että mitä sieltä ilmenee, jos tosiaan olenkin unohtanut humalassa hölmöilleeni ja päässyt vielä semmoisessa jurrissa pakoon ja kotiin (!?).

      Asianajaja kysyi, ensin, mitä tiedän asiasta ja sanoin samat, mitä kuulustelussakin, eli etten muuta kuin huhupuheita.

      Hän sanoi, että liitteenä on valvontakameran kuva, jossa esitetään minut ja myyjätär tapahtuma-ajankohtana. Pyysin saada nähdä kuvan. Näin kuvassa kaksi naista, joista toisella oli myyjättären univormu yllään. Toinen nainen ei ollut tutun näköinen, joten yritin tiirailla hahmoja naisten taustalla. "Niin, missä tässä pitäisi olla se sylkäisijä...? "... "se punapaitainen siinä". Kun tarkemmin katsoin, oli kuvan alle kirjoitettu, että kuvassa on "minun nimi" ja "asianomistajan nimi". Kuvan nainen ei kuitenkaan näyttänyt lainkaan minulta.

    • Kiinnostavariminaali

      Esitutkintapöytäkirjassa asianomistaja ensin selostaa, miten liikkeeseen olitullut noin 40-vuotias nainen, joka oli alkanut käyttäytyä agressiivisesti jne...

      Myöhemmin selostetaan, kuinka aijemmin mainittu uhkaava ja utelias vk oli käynyt valvontakameratallennetta katsomassa ja he olivat myyjättären kanssa kaksin tunnistaneet agressiivisen naisen minuksi.

      Tietenkin saatan jonkun mielestä vaikuttaa myös ikäistäni vanhemmalta. Olin tapahtuma-aikaan 30-vuotias ja nyt 32. Yhäti jos asioin liikkeessä, jossa en ole aiemmin asioinut ja jos haluan ostaa alkoholi- tai tupakkatuotteita, minulta useimmiten kysytään paperit.

    • Kiinnostavariminaali

      Sitten saavuttiin kohtaan asianomistajan kuulustelu. Asianomistaja oli kuulusteltu vuosi ja kaksi kuukautta tapauksen jälkeen. Utelias ja uhkaava vanhempi konstaapeli oli näyttänyt rikoksesta epäiltyjen tunnistusarkisto retusta, yhden (!) epäillyn kuvaa: minun ja kysynyt, "Oliko se hän?". -Joo, oli.

      Niin varmaan, kyllä myyjätär muistaa ylivuoden jälkeen, näytettäessä vain yhden epäillyn kuvaa, että tämä se oli. Ei suinkaan johdattelun makua, eikä yli vuoden odotus, ennen asianomistajan kuulustelua näin yksinkertaisessa asiassa tavatonta? Onhan niin kiireistä kiireellisempien asioitten kanssa 10 000 asukkaan kaupungissa....

    • Kiinnostavariminaali

      Rikoksesta voi saada vain pienet sakot. Minua huolettaa vain se, että 2015 syksyllä on tämä "tutkijana" jutussa toiminut poliiisi käyttäytynyt minua kohtaan verbaalisesti niin agressiivisesti, että kun hänen nuorempi kolleegansa oli poistumassa toisiin tiloihin, jouduin puyytämään tätä jäämään lähtööni asti, koska vanhemman vanhemman konstaapelin käytös pelottaa minua. Tuolloin hän "vittuili" minulle rankasti, kyseli vanhempieni ammatteja ja mm. sanoi, että "tulee tekemään, jotain, missä äitini ei tule minua auttamaan". Äitini ei ole missään merkittävässä virassa. Unohdin pian tuon uhon, pidin sitä vain heikkoluontoisuuden osoituksena ja jätin omaan arvoonsa. Vähän myöhemmin oli kiusallista toki hänen uteliaisuutensa minua kohtaan. Kenenkään muiden poliisien nimet ei ole tosiaan jääneet mieleen koskaan, koska he käyttäytyvät "normaalisti ja ammattimaisesti".

      Nyt on tämän perättömän ilmiannon ja asianomistajan johdattelun johdosta syntynyt kuitenkin pelko, että nyt hän on toteuttamassa "sitä, missä äitini ei tule minua auttamaan" . Pelottaa sinne käräjille meno, ei rangaistuksen vuoksi, koska vaikka olisin syyllinen olisi se pieni, ja olen sitäpaitsi syytön. Vaan tämän kytän käytöksen takia! En tiedä mitä hän oikein aikoo... kun on pakkomielle saada minut poliisilaitokselle. Meillä on oikeussali ja poliisin tilat samassa rakennuksessa ja tosiaan tämä nilkki on "tutkijana" eli keksijänä ja harhaanjohtajana jutussa, jossa olen syyttömänä syytettynä. Pelottaa. Mitä tekisin?

    • lisätietoatarvitaan

      Milloin tämä väitetty kunnianloukkaus olisi syytteen mukaan tapahtunut?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe