Aortan laajentumasta

hampaidenmerkitys

Teillä joilla laajentumaa nousevassa aortassa on todettu, onko mielestänne laajentuman syntyyn voinut vaikuttaa hampaiden huono kunto, esim . pitkään hoitamattomana ollut (oireeton) hammastulehdus ?
Luin jutun jossa eräs henkilö kertoi aorttaläpän tulehdukseensa ja tätä kautta myöskin nousevan aortan laajentuman syntyyn ollut pääsyy hoitamaton hammastulehdus.

8

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ASdx
      • erisyyt

        Tuossa linkin jutussa kerrotan vatsa-aortan lajentumasta, mikä on yleisempi miehillä, ja varsinkin yli 60 - vuotiailla. Aloituksessa puhutaan nousevan aortan laajentumasta ....


    • Minulta on leikattu nousevan aortan pullistuma ja laitettu aortan tekoläppä 2011. Meilahden kirugi sanoi tarkastuksen yhteydessä pari vuotta sitten, kun kyselin syitä, että ei tiedetä varmaksi mistä johtuu, mutta sikiön alkukehitysvaiheessa naorttaläppä ja nouseva aortta ovat yhtä ja samaa pakettia. Voi siis olla, että jos läppä tulehtuu, niin nouseva aortta reagoi siihen tavalla tai toisella. Hampaista kannattaa ehdottomasti pitää erittäin hyvää huolta, erityisesti jos sairastaa sydänsairautta!

    • vertaistuki

      Minullakin on nousevan aortan laajentuma, nyt 51-52 mm. Lisäksi aortaläppä vuotaa. Olen seurannassa 3 kertaa vuodessa, mutta ei vielä ole ehdotettu leikkausta.
      Onko ketään jolla samanlaisia oireita? Onko leikattu?

    • eilaliisa

      Minulla on sama sairaus, seurannassa. Myös mitraaliläpässä pieni vuoto Laajentumaa seurattu pian kaksi vuotta. Kuvattu kaksi kertaa, ja nyt keväällä seuraava kuvaus. Noissa edellisissä kuvauksissa laajentuma oli pysynyt samoissa mitoissa, 45mm. Tämä on kuulemma vielä lievä asteinen, joten leikkuksesta ei ole ollut vielä puhetta.

      Työelämässä olen edelleen , mitään muutoksia ei siis kevnnyksiin tms. ole tullut. Fyysinen kuntoni on hyvä, tosin raskaammissa nostoissa usein hengen ahdistusta ilmenee.

    • vertaistuki

      Miten se todettiin sinulla? Minulla todettiin ihan sattumalta kun tilasin yksityiseltä kardiologilta sydämen tutkimisen. Aortan laajentuma ei näkynyt EKG:ssä mutta ultraäänitutkimuksessa se todettiin.
      Minulla todettiin tämä syksyllä 2011, joten olen ollut seurannassa kohta 7 vuotta.
      Olen vanhuuseläkkeellä, mutta kaikkea teen niinkuin ennenkin. ainoastaan hiihto ja laskettelu on jäänyt pois. Kunto ei kuitenkaan ihan huipussa, joskus hengästyttää ja hikoiluttaa,

    • eilaliisa

      Minultakin tuo löytyi tavallaan sattumalta. Oli, ilmeisesti tuon mitraaliläppävuodon seurauksena, jota tosin ei oltu vielä tuolloin todettu , rytmihäiriöitä tuosta lievästä läppävuodosta johtuen.

      Omalla rr-mittarilla nuo lisälyönnit havaitsin ja hakeduin tk.n sydänfilmiin.. Toisella kerralla sitten kerroin että lähisuvussani on sepelvaltimotautia ja äkkikuolemia, ja tätä kautta sain sitten lähetteen jatkotutkimuksiin.

      Varjoainekuvaus tehtiin, mutta sepelvaltimot olivat puhtaat ja kardiologi lähetti vielä sydämen uä-tutkimukseen , jossa sitten havaittiin tuo laajentuma ja läppävuoto.

      Sittemmin vielä n. vuoden kuluttua tuosta uä-kuvauksesta kävin vielä magneettikuvissa , ja tuolloin todettiin laajentuman olevan edelleen samoissa mitoissa kuin vuosi sitten.

      Olitko sinä vielä työelämässä sairatuessasi,
      itse olen kuullut että työelämässä sairastuneilla on riski perinnöllisyyteen, vanhuusiässhän nuo laajentumat kardiologin mukaan ovat jo aika yleinen "vaiva" , kuulemma niitä löytyy n. joka kymmenenneltä jo eläkeikäiseltä.

    • vertaistuki

      Hei,
      Olin 65 vuotias kun aortavuoto havaittiin. Se oli silloin 48-mm .Nyt se on 51-52 mm. Siitä asti olen käynyt tarkastuksissa kerran vuodessa HYKSissä ja kaksi kertaa vuodessa yksityisellä kardiologilla. Nyt olen pyytänyt lähetettä Jorvin kardiologille, koska tiedot eivät kulje yksityisen ja keskussairaalan välillä. Olin Espanjassa kardiologilla kun tuli sydänoireita matkalla. Sielä otettiin ultraääni ja sydänfilmi. Hän sanoi että minut pitäisi leikata kahden vuoden sisällä joka tapauksessa, ja mitä pikemmin sitä parempi. Hän sanoi että suositus on nykyään 50 mm. Suomalaiset kardiologit sanovat että 55 mm.
      Minua jännittää tässä tietysti että aortta repeää, toisaalta että läppävuoto aiheuttaa sydämen vajaatoiminnan ja mahdollinen leikkaus. Kuulun Espoon sydänyhdistykseen, siellä voi saada vertaistukea. Mutta kenelläkään vertaistukihenkilöllä ei ole tätä samaa kuin meillä eli aortan laajentumaa ja läppävuotoa. Siellä on pari aortan dissekoitumaa sairastanutta, sekä läppävikaisia.
      Käsittääkseni nousevan aortan laajentuma on perinnöllinen sairaus, riippumatta siitä minkä ikäisenä se todetaan. Tuo vanhoilla ihmisillä oleva on vatsa-aortan laajentuma, joka johtuu elintavoista, siis tupakointi ja viina ym sekä ikä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1184
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      50
      701
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      585
    Aihe