Länsimetron nousuvaikutus asuntojen hintoihin

NäinNeNousee

Nyt täytyy tyytyväisenä todeta, että kaukaa viisaana on tullut hankittua tulevaisuuden arvonkehitystäkin silmällä pitäen sijoitusasunto länsimetron erään aseman lähettyviltä.


https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005538160.html

800 metriä ratkaiseva etäisyys – näin länsimetro vaikuttaa asuntojen hintoihin

Julkaistu: 25.1. 11:52


Neliöhinnat ovat nousseet keskimäärin noin 160 euroa, Helsingin kaupunginkanslian tutkimus paljastaa.
Marraskuussa aloittanut länsimetro on vaikuttanut asuntomarkkinoihin asemien lähellä jo vuosia, Helsingin kaupunginkanslian tutkimus paljastaa.

Asuntojen hinnat ovat nousseet noin 4 prosenttia uusien asemien lähellä. Neliöhinnat ovat nousseet keskimäärin noin 160 euroa, kaupunginkanslia kertoo tiedotteessaan.

Vaikutus ulottuu asuntoihin, jotka sijaitsevat enintään 800 metrin päässä asemilta. Mikäli etäisyyttä on tätä enemmän, metrolla ei ole ollut vaikutusta hintoihin.

Myös kansainvälinen vertailututkimus osoittaa, että liikenneinvestoinnit vaikuttavat eniten kävelymatkan etäisyydellä asemista.

Tutkimuksessa pystyttiin osoittamaan, että hintojen nousu johtui juuri metron rakentamisesta, sillä verrokkialueilla hintatrendit olivat samanlaisia ennen kuin metron rakentaminen alkoi.

Länsimetro on nostanut asuntojen kokonaisarvoa asemien lähellä liki 300 miljoonaa euroa.

Korkeintaan 800 metrin päässä uusista metroasemista asui vuonna 2016 lähes 28 000 asukasta, joiden asunnoissa oli yli 1,7 miljoonaa asuinneliötä.

Länsimetrolla ei ole ainakaan vuoteen 2016 mennessä ollut vaikutusta asuntojen hintoihin itämetron varrella.

12

1591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • debit_kredit

      Uskoisin, että hinnoissa on nousupotentiaalia vielä rutkasti lisää etenkin toistaiseksi valmistumattoman ja rakenteilla olevan länsimetron linjauksen alueella ja sen asemien välittömässä läheisyydessä (matka asemalle alle 500m).

    • maailmamuuttuu

      Todennäköisesti hinnat nousevat länsimetron radan varrella, koska ihmiset haluavat asua toimivien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Eteläisen espoon julkinen liikenne on suunniteltu lähinnä pelkän metron varaan tulevaisuudessa, joten on luonnollista että väki hakeutuu asumaan sen vaikutusalueelle.

      Asuinalueiden vetovoima tulee kasvamaan tulevaisuudessa ainakin Iivisniemen, Soukan, Espoonlahden ja Kivenlahden alueilla, kuten on jo käynyt valmiin Matinkylän kohdalla. Uskoisin myös näihin alueisiin kohdistuvan merkittäviä uudisrakentamis suunnitelmia.

      Moni hieman syrjemmässä sijaitseva asuinalue metron "vaikutusalueella" tulee todennäköisesti kokemaan päinvastaisen muutoksen neliöhinnoissa, koska kulkeminen vaikkapa helsingin keskustaan hidastuu merkittävästi. Tällaisista alueista nostaisin esimerkiksi todennäköisimmin Nöykkiön ja Latokasken sekä Olari/Kuitinmäen pohjoiset alueet.

      Helsinki tulee jatkossa myös vaikeuttamaan yksityisautoilua keskustan suuntaan merkittävästi kaupunkibulevardeineen jne, joten siitäkään ei ole enää kauaa julkisen liikenteen korvaajaksi keskipitkällä aikavälillä tarkasteltuna (<10v säteellä).

    • optimietäisyys
      • Optimi_300m--600m

        Näinpä. Harva haluaa asua aivan metroaseman nurkalla, mutta useimmat kuitenkin kohtuullisen kävelymatkan päässä siitä. Optimaaliseksi matkaksi arkielämän sujuvuutta ajatellen voisi arvioida tuollaiset 300m-600m asemalta,

        Itseäni ei yllätä, että asuntojen kysyntä saattaa jatkossa kärsiä heikentyneen saavutettavuuden alueilla, kuten nyt vaikkapa jonkun mainitsemassa Nöykkiössä tai pohjoisessa Olarissa. Jatkossa asuntojen hintatasoa määrittelee entistä enemmän etäisyys metroasemalta, jolloin aivan sen vieressä ja yli kilometrin etäisyydellä hinnat laskevat, 300-1km säteellä nousevat.


        Tässä vielä länsiväylän artikelista lainattuna:


        – Heikentyneen saavutettavuuden alueiden kysyntä kärsii ja siirtää ostajia kohti metron vaikutuspiiriä. Länsimetro voi hyvin laskea asuntojen hintoja alueilla, joista ennen oli suora ja nopea bussiyhteys, mutta nyt liityntäliikenne. Etenkin Etelä-Espoo, esimerkiksi Haukilahti, ovat kokeneet muutoksen nurjan puolen, toteaa Brotherus.

        Hänen mukaansa yhteyksien heikentyminen tuntuu tulleen osalle ihmisiä yllätyksenä.

        Laakso pitää todennäköisenä, että länsimetron jatkealueen asuntojen hinnat ensin laskevat, mutta nousevat metron auetessa. Näin kävi Kontulassa, Myllypurossa ja Vuosaaressa.

        – Ennen kuin metron jatkeet ulottuivat sinne, sieltä oli liityntäliikenne Itäkeskukseen. Se oli selkeästi hitaampi kuin aikaisemmat suorat linjat, Laakso kertoo.

        Espoossa uudisrakentaminen on keskittynyt jo pitkään asemien lähelle. Metro tulee kaupunkiin, mutta kaupunki myös kasvaa sen ympärille.

        Suurin osa länsimetron tuomasta noususta metroasemien lähistön asuntohinnoille on jo tapahtunut, sanoo Brotherus.

        – Mutta pientä positiivista vaikutusta voidaan vielä nähdä, mikäli metron vaikutusalueen liikenneyhteydet paranevat suhteellisesti muihin alueisiin verrattuna, toteaa Brotherus.

        Länsimetron vaikutukset eivät jää vain Espooseen.

        – Osittain hinnannousu säteilee ympäri pääkaupunkiseutua työpaikkaliikenteen vuoksi. Monet käyvät töissä Otaniemessä ja Keilaniemessä, Viitanen sanoo.

        Juna-asemien vaikutusta asumiseen on tutkittu laajemmin. Ihan asemien vieressä asuminen ei yleensä kiinnosta levottomuuden vuoksi.

        – Hinnat nousevat, kun etäännytään asemasta. Optimietäisyys on 400–500 metrin päässä. Sen jälkeen hinnat taas laskevat, Viitanen kertoo.


    • aktiivimetro

      Sitä on rakennettu aktiivisesti, joten on aktiivimallin syytä hintojen nousut.

    • Ans_kattoo_ny

      Kuka nyt sitten haluaa ahtautua täyteensullottuun metroon, kun radan varteen rakennetaan niin paljon asuntoja, etteivät matkustajat mahdu näihin lyhyisiin juniin. Itse olen ajellut vain keskipäivällä, mutta täyttä on silloinkin ollut. Ja Saunalahti on unohdettu suunnitelmista, sinnehän on valtavasti rakennettu myös.

      Minua arveluttaa tuo raideliikenne, jos yksi juna tai jokin laite menee epäkuntoon, siitä ei pääse ohi toinen ja siinähän sitten istutaan tunnelissa. Bussilla kulkiessa voi lennossa vaihtaa kyytiä.

      Mitä Iso Omena hyötyy metrosta, meillähän on kova kiire vaihtaa liikennevälinettä ettei lippu vanhene, ei siinä ostoksilla pysähdellä.

      • no_katotaas_sitte

        Älä turhaan kanna huolta murheista, joita on varmaan joku viisaampikin miettinyt tänä yli 100 vuoden aikana (ja miksei jo ennenkin), jona metroja ja muita raiteita on maailmaan rakennettu yhä enemmän ja enemmän.

        "Minua arveluttaa tuo raideliikenne, jos yksi juna tai jokin laite menee epäkuntoon, siitä ei pääse ohi toinen ja siinähän sitten istutaan tunnelissa."

        Hei, kannattaisko sun kertoa näistä jollekin, ehkä viisastuvat eivätkä rakenna enää lisääraideliikennettä (mm. raide-jokeri perutaan)?

        "Mitä Iso Omena hyötyy metrosta, meillähän on kova kiire vaihtaa liikennevälinettä ettei lippu vanhene, ei siinä ostoksilla pysähdellä. "

        ....?!


      • faktalla.paukutteleva

        Minulla lippu vanhenee aina 30 vrk:n välein, koska yleensä lataan aina sen verran kautta. Ehtii pysähtyä vaikka mustikoita poimimaan.


      • tietenkään

        Ei kannata, jos ajaa metrolla vain pari kertaa kuukaudessa.


    • omaautoonparas

      Alle 2km uudesta metorasemasta ja sen verran mukavaa tuo julkisilla kulkeminen, että 2 autoa. Ei tarvitse aikatauluja seurata. Ovelta 10m omalla pihalla olavaan autoon, sillä työpaikalle 15min vs. julkisilla tunti ja sama toiseen suuntaan.

      Vaikutus aunnon hintaan on todennäköiesti negatiivinen, koska jotkut julkisia käyttävät ja yhteydet heillä huononivat.

      • epistä_edelleen

        Kyllä minusta niille, jotka asuvat yli kävelymatkan päässä metrosta, pitäisi edelleen järjestää bussikuljetus suoraan Kamppiin! Liityntäliikenne sucks!


      • epistä_edelleen

        Eikö se nyt melkein saman maksa, jos bussi ajaa Kamppiin eikä Matinkylään kun busseista kuitenkin pitää maksaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1306
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      67
      1244
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1008
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      906
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      903
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      107
      828
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    Aihe