Töitä olis, mutta ei työhaluja.

Ihanperseestätää

Tämänhetkinen keskustelu työttömyydestä on ihan järjetöntä. Missä ne oikeasti työhaluiset ja -taitoiset ovat... no ne ovat jo töissä. Suomessa on käytännössä täystyöllisyys:)

Kortistossa on vain näitä "lorvijoita", jotka eivät ole aidosti työmarkkinoiden käytössä. Tämä asia muistuttaa satua "Kuninkaan uusista vaatteista". Poliittisesti asia on niin arka, että sitä ei suoraan kansalle voi kertoa. Työmarkkinajärjestöt suoltavat selviä valheita ja aina löytyy se poliittisesti sitoutunut tutkija myötäilemään median näkemystä.

Työn teon pitää olla jokaisen kansalaisvelvollisuus, tietenkin kykyjensä rajoissa. Rajoite ei saa olla haluttomuus. Koko tukijärjestelmä tulee pistää remonttiin. Miksi työttömät eivät voisi olla reilusti tarjolla esim. netissä ? Näinhän avoimet työpaikatkin ovat. Miksi niitä työttömiä piiloitellaan työvoimavirannomaisten toimesta. Kieltääkö parustuslaki esim. minua ilmoittamalla julkisesti, että olen työtön tällä hetkellä ja osaamisalueeni ja opintoni ovat tässä. Palkatkaa minut.

Työvoimatoimistot ovat ylikuormitettuja ja tämä menettely vapauttaisi heidän resulssejaan.

48

769

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esrhrhrhe

Niin se on perseestä mutta sitä saa mitä tilaa. Ei kaikki samaan paikkaan mahu asumaan kuitenkaan. Samaa paskan toitotusta aina.

• ytjyjtctyj

Työ- ja elinkeinotoimistoissa oli joulukuun lopussa yhteensä 295 500 työtöntä työnhakijaa. Se on 62 600 vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Työttömien työnhakijoiden määrä lisääntyi edellisestä kuusta 24 200:lla.

Pitkäaikaistyöttömiä eli yhdenjaksoisesti vähintään vuoden työttömänä työnhakijana olleita oli 91 600, mikä on 30 400 vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Yli 50-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 110 900 eli 20 700 vähemmän kuin edellisenä vuonna samaan aikaan.

Nuoria alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 9 800 vähemmän kuin edellisen vuoden joulukuussa eli yhteensä 38 300. Nuorten työttömyyksistä päättyi ennen kolmen kuukauden työttömyyttä tammi-joulukuussa keskimäärin 68,0 prosenttia, mikä on 5,2 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin TE-toimistoihin joulukuun aikana 40 300 eli 3 200 enemmän kuin edellisen vuoden joulukuussa. Kaikkiaan TE-toimistoissa oli joulukuussa avoinna 78 300 työpaikkaa, mikä on 9 900 enemmän kuin vuosi sitten.

Tiedot ilmenevät työ- ja elinkeinoministeriön Työllisyyskatsauksesta.

• Emävale

No joopa, tilasto mikä tilasto:)

• niinköhän

Voisitko laittaa faktaa pöytään asiasta, mielellään johonkin lähteeseen viitaten?

• pijg

Aloittaja on oikeassa, työttömät julkiseen hakuun, ei vain työpaikat

• on-jo-kokeiltu

Hupsista! Olisiko nyky versio uusi nettihiha merkki, tai kerran viikossa työtöntuubi hyvä idea?
        Tuumasta toimeen ja kykypuolueeseen aloitetta, niin voivat ponnistaa vasten perustus lakia, jos vaikka löytyisi työttömän mentävä aukko, kuten aktiivilaissa kävi ja tietosuoja valtuutettu voidaan sitten ohittaa olankohautuksella.
        Tiedoksi, työkkärin tiedoissa on miltei jokaisen asiakkaan cv ja suurin osa on työnantajien katsottavissa netti palvelussa.

• mistä.se.lähtee

Jos lähtökohta on jo se, että ensimmäiseksi mietitään millä palkalla kannattaa lähteä töihin, niin onhan se jo perseestä. Eivätkö nämä nuoret ja vanhemmatkin saviaivot tajua, että eivät ikinä tule saamaan mitään työpaikkaa tuolla asenteella. Paremmasta eläkkeestä ja elämästä on turha haaveilla, takuueläke jää aikanaan käteen, jos jää. Elämä on pitkäveteistä kituuttamalla.

• Yli60

Mulla neljänkymmenen vuoden työputki takana ja eläke jo tienattu. Jos nyt menisin töihin veisin työpaikan nuorelta ja terveeltä. Itse käiväisin jo kuoleman porteilla liiasta työstä(sydän), nyt työtön.
        Työnhakumääräyksiä laittavat karenssin toivossa, ja siinähän laittavat, eipähän ole pitkäveteistä. Mieluummin hengissä työttömänä kuin hautuumaalla.

• sieltäsetulee

Mikä muukaan työn lähtökohta voi olla kuin palkka? En usko että olet itsekkään päivääkään huviksesi käynyt töissä tai töissä siten että menettäisit siitä rahaa.

• sftrhtrhtr

Makselepa kuule tonnin vuokria.

• Mitä_tilaa

Miksi pitäisi maksaa tonnin vuokria? Se on ihan omata tahdosta kiinni mitä haluaa maksaa vuokraa. Asuntoja löytyy kyllä halvemmalla, se on fakta. Jos tarvitsee asua Katajanokalla niin silloin ei pidä valittaa vuokrasta. Tuohon tonnin vuokraan saa ihan hyvät yhteiskunnan tuet jos ei ole tuloja. Turhaa narinaa.

• säkillävaloatupaan

tässä maassa on kyllä työhalukkaita yllin kyllin,mutta töitä ei. Yli 50 :ppisä ei huolita ja työllisstämiskuttuurissa vallitsee työhön ottajien kantilta ekonomistimainen juppi kulttuuri,jossa työelämässä vanhenee ohmin opit ja pytkoraan lauseet . Pitkään työtä tehneiden kohdalla kun tulkitaan heidän työkokemuksensa vanhentuneen.

Miten tässä hölmölässä jossa työkokemus menee sen karttuessa vanhenee on ylipäätänsä mahdollista työllityä noilla eväillä joita vaaditaan työnantajan puolelta. Nuorilla pitäiis olla pitkä työkokemus ja ihmisillä monia erinäisiä lupalappuja suorettuna ,siltävaralta jos jotain työtä sattuisi pätkän saamaan.

Nyt aktiivimallin kautta työnnetään vastuu työttömille näistä työmarkkinoilla vallitsevista päättömyyksistä .Eivät he työllistä ,vaikka ei tuo ole kaukana näistä tämän päivän vaatimuksista ,että niin heidän pitäisi tehdä toinen toistaan kohtaan

• Ikälopputyötön

Kyllähän se laiskaksi vetää tämä työttömyys.pääkaupunkiseudulta olen löytänyt joskus aikaisemmin töitä mutta tässä kaupungissa työnantajat haluaa ilmaista työvoimaa tai tällainen ainakin minun kokemukseni työvoimatoimistosta ja työnantajista.
      Työvoimatoimistosta joskus tulevat kirjeet hyvin kertoo sen ettei töitä enää ole minun ikäiselleni.

• segrga

Nuorisotakuu, takuulla olet työtön.

• Pitkäaikatyötön

"Kortistossa on vain näitä "lorvijoita", jotka eivät ole aidosti työmarkkinoiden käytössä."

Valehtelet! Minä olen kortistossa ja haen työpaikkoja.

Minulla on esimerkiksi koulutus ja työkokemusta, joiden mukaista työtä hain vähän aikaa sitten, en laittanut mitään palkkapyyntöä, koska TES:n mukainen aloituspalkka riittää.
      Vastauksena sain päätöksen, että 4 hakijaa otettiin haastatteluihin ja heistä yksi sai paikan. Minä en päässyt edes haastatteluun. Syitä voi epäillä vaikka kuinka, oma oletukseni on, että 50 vuotta täyttäneet eivät vain työnantajia kiinnosta.
      Pitääkö tässä pyöritellä peukaloita seuraavat puolitoista vuosikymmentä ennen eläkeikää, vai saisiko ne työnantajat jotenkin kiinnostumaan?

• 167-176

Aloittaja uskoo näköjään kaikki ne valheet joita päättäjät ja viranomaiset kertovat. Uskoisi varmaan jos joku virkanilkki väittäisi paskaa herkkuruuaksi niin söisi sitä mielellään eikä uskaltaisi sanoa että paskaa syötät. Valitettavasti tuollaisia tyyppejä on aivan liikaa mutta he ovat hyödyllisiä idiootteja päättäjille ja viranomaisille.

"Miksi niitä työttömiä piiloitellaan työvoimavirannomaisten toimesta."
      Laki kieltää viranomaisia antamasta tietoja hyvin monesta henkilön yksiyissuojaan liittyvästä asiasta, työttömyys on vain yksi niistä.

Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta
      6 luku
      Salassapitovelvoitteet
      24 §
      Salassa pidettävät viranomaisen asiakirjat
      Salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat, jollei erikseen toisin säädetä:
      ----
      "25) asiakirjat, jotka sisältävät tietoja sosiaalihuollon asiakkaasta tai työhallinnon henkilöasiakkaasta sekä tämän saamasta etuudesta tai tukitoimesta taikka sosiaalihuollon palvelusta tai työhallinnon henkilöasiakkaan palvelusta taikka tietoja henkilön terveydentilasta tai vammaisuudesta taikka hänen saamastaan terveydenhuollon ja kuntoutuksen palvelusta taikka tietoja henkilön seksuaalisesta käyttäytymisestä ja suuntautumisesta; (11.12.2002/1060)"
      ---
      Noita kohtia on 32.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621#L6P24

"Kieltääkö parustuslaki esim. minua ilmoittamalla julkisesti, että olen työtön tällä hetkellä ja osaamisalueeni ja opintoni ovat tässä."

Ei perustuslaki eikä muukaan laki kiellä mutta terve järki jos se toimii kieltää. Kyllähän työttömiä on ollut julkisuudessa viime aikoina paljonkin eri tavoilla.

• MarkusMiettii

No tuota, jos laki on esteenä työllistymiselle tai työn löytymiselle, sitä pitää muuttaa.

• TässähänTämäOn

"Salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat, jollei erikseen toisin säädetä:......." Pitää siis toisin säätää työttömien osalta. Kyllähän noita lakeja muutetaan vastaamaan yhteiskunnan tarpeita vastaaviksi.

• Mistätyönantajia

Työhalut on kovat mutta ei ole TYÖNANTAJIA.

• Ikuistyötön

Siis laki suojelee työtöntä joutumasta töihin ? Se on hyvä laki:) Työttömänä oleminen pitää turvata ja suojata. Minä en ainakaan laita tikkua ristiin, enkä tee mitään muutakaan, niin kauan, kun korvaus kotonaolemisesta maksetaan. Tehköön töitä ne, jotka on ne keksineetkin.

• åeorghf

Tuo laki on varmaan SAK.n hyväksymä ja noiden julkihomojen, televisiotoimittajien, entisten huippu-urheilijoiden, missien ja kolmannen polven kansanedustajien jne päättämä. On suorastaan perustuslain vastaista velvoittaa ihmistä tekemään työtä, työvoimaa pitää suojella kaikin tavoin... myös työttömänä.

• Kivahanseontoisistapuhua

Lait eivät estä työllistymistä. Ne suojelevat ihmisen oikeutta yksityisyyteen.
        Jos ne puretaan työttömiltä ne puretaan myös muilta kansalaisilta jolloin työssäkäyvätkin esim. toimeentulotukea saavat tai lastensuojelun piirissä olevat vammaistukea saavat tai muuta sosiaalipalveluja käyttävät yms. kuinka laajalle se nyt menee menettävät oikeuden omien tietojen salaamiseen jolloin kuka tahansa voi pyytää yllämainittuja tietoja kenestä tahansa. Nämä lait koskettavat siis muitakin kuin työttömiä. Vieläkö näitä lakeja pitäisi muuttaa?

Ettepä ole kovinkaan pitkälle ajatelleet tai sitten olette uteliaita juorukelloja tai pahansuopia.

• Minäitsetäällä

Jos ihmisen oikeus on saada korvaus siitä, että ei halua tehdä töytä :) Ja tuohon lakiin voidaan laitta tarkkaa määritelmä, ei se ole ongelma. Ovathan verotiedotkin julkisia.

• gfghghkjhg
        Minäitsetäällä kirjoitti:

Jos ihmisen oikeus on saada korvaus siitä, että ei halua tehdä töytä :) Ja tuohon lakiin voidaan laitta tarkkaa määritelmä, ei se ole ongelma. Ovathan verotiedotkin julkisia.

Siis jos ihmisellä on mielestään oikeus saada yhteisistä varoista tukea sairauksiensa hoitoon, lääkitykseen, alkoholismiinsa, lasten tekemiseen, tai yrityksen pyörittämiseen, tai saa asumistukea, sen pitäisi sitten sinun logiikallasi olla kaiken kansan, eli maksajien, töllisteltävissä? Kanta.fi on jo sen suuntainen (huono) kehitysaskel. Joo, sellainen palvelu näkyviin, jossa joka porhon yritys- ja maataloustuet ja lapsilisät listattu ja ynnätty, ja verrataan niitä pennosiin, joita köyhimmät kansalaiset saavat. Poliitikkojen ja virkamiesten loispalkat tietysti listalle ja muutkin kansalta otetut rahavirrat.

• HalinossaOsaamispulaa

massa-työttömyys on edelleen päällä.
      On ollut massa-työttömyys jo vuodesta 1990, eli 28 vuotta !
      Jokaisessa kaupungissa on leipäjonot, ja monissa useitakin...

Vastuussa tästä suomen alennustilasta ovat kokoomus kepu sdp vihreät

• Jatkanko

"Vastuussa tästä suomen alennustilasta ovat kokoomus kepu sdp vihreät" Hallinnosa ei ole pulaa osaamisesta, vaan se puuttuu kokonaan.

Ensin ajettiin alas tuttamaton maatalous, joka kyllä tuotantoketjussa työllisti valtavan määrän ihmisiä ja takasi elintarvikehuollon omavaraiosuuden.

Nyt nämä ihmiset ovat muuttaneet kaupunkeihin, sillä seurauksella, että tämä kapitalistinen järjestelmä on hinnoitellut kaupungissa asumisen mielettömän kalliiksi. Tuota pienimuotoista maataloutta olisi pitänyt tukea, vaikka se olisi kuinka kirpaissut henkisesti.

Seuraavaksi ajettiin alas tekstiiliteollisuus ja kenkäteollisuus, joka siirtyi ensin Viroon ja siitä sitten Kiinaan. Tuotakin olisi pitänyt tukea tuontitulleilla tai suorana tuotantotukena. Ihmisillä olisi ollut kuitenkin työtä. Suomen kaltainen maa ei pärjää vapaakaupassa.

Seuraavaksi meni esim. metalli ja muoviteollisuus, samoilla perusteilla.

Sitten Nokia ja osa laivateollisuutta. Ja näiden tilalle on tullut muutama pelien kehittelijä, jotka olisivat tulleet ilman tuota ilman tuota edellä kuvattua eri tuotantoalojen alas-ajoa.

Pitää ymmärtää, että olemme antaneet valtuudet globaalille tuotannolle ja se hakeutuu tasan tarkkaan sinne, missä tuottaminen on halvinta.

Ja lopuksi, katselkaa ympärillänne olevia esineitä ja laitteita, missä ne on valmistettu ? Niin ovat.:D Olemme kovin kansainvälisiä ja se on sitten niin hienoa.

• Äänensämenettänyt

Oletko ehdokkaana vaaleissa ?

• ruubenjuudas

Maailman ruhtonaat pukee just niiku tykkää. Yhenkää ihmisen meiningit ei näy noien kledjuis.

• Mistänäitäsikiää

Taitaa sinun toimenkuvasi olla ihan kahvikupinkantaja. Muovimukeilla ettei säry.

Olet todella tietämätön yksilön oikeuksien suhteen joten kannattaisi jättää nuo aloitukset tekemättä.
      Lisäksi olet selkeästi tyhmä koska yleistät kaikki työttömät ketään heistä tuntematta laiskoiksi ja korostat itseäsi vähättelemällä muita.

Voit ilmoittaa itsesi julkisesti työttömäksi vaikka Helsingin sanomissa jos haluat ja ties vaikka joutuisit sen tekemäänkin ihan lähiaikoina.
      TE-toimiston työntekijöillä on kuitenkin lakipykälät joita he noudattavat tässä asiassa.

• Yhteiskuntavelvollinen

Jaa, että yksilöllä on vain oikeuksia... eikä mitään velvollisuuksia, vai ?

• Noihanseon

Perustuslakia ei ole kiveen hakattu, vaan se on elänyt ja elää tietyissä rajoissa yhteiskunnan tarpeiden kanssa suojaten samalla yksilön tarpeet. Jos jonkun mielestä on tarpeen suojata työttömät "muurin taakse ", etteivät voisi työllistyä helpommin ja tehokkaammin, on tämä perustuslain tulkinta väärä ja aikansa elänyt. Työvoiman pitää nauttia valtion erityistä suojelua, eikä se tarkoita työttömänä pitämistä. On tosin totta, että tietyt tahot hyötyvät nykyisestä tavasta kohdella työvoimaa, eikä sitä siksi haluta aktiivisesti poistaa.

• 23r2r23r23r23r23r

Nykyään ei tarvita ihmisiä lapion varteen vaan Suomessa tarvitaan keskitasoa parempia ammattilaisia. Toki joku pitkäaikaistyötön Raimo voitaisiin pukea lääkärin takkiin ja laittaa aloittajankin selkää kirurgoimaan.

• Kaivinkonekuski

Kyllä se lapiomieskin on ammattilainen ja usein jopa keskitasoa parempi. Selkä siinä lapiohommassa pysyy kunnossa, ei tuota Raimoa tarvita.

• 0158151510
        Kaivinkonekuski kirjoitti:

Kyllä se lapiomieskin on ammattilainen ja usein jopa keskitasoa parempi. Selkä siinä lapiohommassa pysyy kunnossa, ei tuota Raimoa tarvita.

No montaakos tarvitaan hiekkaa lapioimaan betonimyllyihin tms. osaamatta mitään muuta?

• EntinenTyötön

Hyvä pointti toi lapiomies. Joskus 30-luvun laman aikoinahan kuulemma valtio palkkasi työttömiä tällaiseen hommaan. Yksi kaivoi kuopan, toinen peitti sen ja kolmas kaivoi kuopan uudelleen jne jne...
        Ikävä kyllä valtiolta loppui rahat, joten työtkin oli lopetettava.

En tiedä onko tarina tosi, koska en itse ollut näkemässä :)

• 234ewfd23ewf
        EntinenTyötön kirjoitti:

Hyvä pointti toi lapiomies. Joskus 30-luvun laman aikoinahan kuulemma valtio palkkasi työttömiä tällaiseen hommaan. Yksi kaivoi kuopan, toinen peitti sen ja kolmas kaivoi kuopan uudelleen jne jne...

Taisi joskus olla laissakin valtion velvollisuus tarjota töitä jollei muuten ihminen niitä löydä.

• oherf
        EntinenTyötön kirjoitti:

Pysyihän tuossa lapiohommassa edes työkunnossa, mitä nyt ei tapahdu, kun maksetaan siitä, että varmasti pysyt kotona tekemättä mitään.D

• kassu-vaan

Barona ja sen TJ näyttää olevan juonessa mukana ja elää muka työllistämällä työttömiä. No ei se noin ole, vaan he välittävät työntekijöitä yrityksiin. Minua ainakin ällöttää tuon Barona akan kannanotot, joista paistaa läpi se, että Barona myy vaikka mummojen alushousuja jos niitä joku ostaa. Taisipa olla itse Lissu Jaakonsaari joka on ollut potkaisemassa Baronaa pystyyn.

• VassutRulez

Ja saatanan liitto vielä edesauttaa työttömyyttä! Töitä on, mutta kukaan ei ala niitä ilmaiseksi tekemään ja joku vitun liitto on määrännyt minimipalkan!

BTW: Olen lakossa!

• VassutRulez

Sori, enpäs ole enää, koska työaika päättyi 10 minuuttia sitten :)

• EntinenTyötön

On muuten hienoa, että työttömyydestä puhutaan näin railakkaasti. Olin itse aikoinaan työttömänä, jopa kolme-neljä vuotta putkeen useita kertoja. Kyllä, noina parhaina työntekovuosina. Sain oikeita töitä vasta 28-vuotiaana, joten nyt peräti 12 vuoden työllisyysputki päällä (Tosin joka vuosi on lomautukset. ) Tästähän jokainen viisas voi laskea, että mulla on korkeintaan 10 vuotta työelämää vielä jäljellä :)

No, työnhaku (ja nimenomaan työnHAKU) olisi nykypäivänä helpompaa, kuin aikoinaan. Nykyään tälläkin paikkakunnalla on Baronan ja Adeccon toimistot. Ei tarvii enää Helsinkiin asti lähteä työhaastatteluun! WAU!
      Se oli nimittäin ihan saatanan kallista touhua!

• Talousihmettelijä

"Miksi työttömät eivät voisi olla reilusti tarjolla esim. netissä ?"

Työttömäthän ovat tarjolla netissä. TE-toimistolla on oma CV-nettinsä ja lähes jokaisella isommalla yrityksellä on omat rekrytointipankkinsa, josta he halutessaan voivat etsiä sopivia työntekijöitä. Se että sinä et yksityishenkilönä pääse kaikkien tietoja tirkistelemään, on hyvinkin ymmärrettävää ja tajuat varmasti itsekin miksi asia näin on jos vähän ajattelet.

Koska työttömät ovat jo tarjolla netissä, herääkin kysymys että miksi työnantajat eivät palkkaa näitä työttömiä? Nähdäkseni syitä on ainakin kaksi: 1) Firmalla ei ole tarvetta työvoimalle 2) Firmalla ehkä voisi olla töitä, mutta ei innostusta/varaa maksaa siitä että joku tämän työn tekisi.

Se miten näihin ongelmiin puututaan on poliittinen kysymys. Toistaiseksi hallitus aktiivimalleineen ei ole esittänyt mitään järkeviä ratkaisuja asiaan. Jos tarkoituksena on saada työttömät perustamaan omia yrityksiä, niin varmaan kannattaisi vähentää siihen liittyviä riskejä ja byrokratiaa eikä hakata kansalaisia kepillä.

Tosin kyllähän se on aika selvää että tämän aktivoinnin tarkoituksena on leikata sen 5% työttömyyskustannuksista sanomatta sitä suoraan. Tuntuu vaan erikoiselta että esimerkiksi eläkkeisiin menee valtion kassasta 13mrd, yrityystukiin 8mrd ja pahin ongelma on sitten nämä 2mrd työttömyyskorvaukset. Ennen kuin joku eläkeläinen vetää herneet nokkaan, niin kannattaa muistaa että suomalainen eläkelupaus on kestämättömällä pohjalla ja eläkkeellä olevat eivät ole itse rahoittaneet ylisuuria eläkkeitään vaan nuori sukupolvi rahoittaa ne tällä hetkellä tekemällä duunia niska vääränä. Näyttää vielä kaiken lisäksi siltä että nuorempi sukupolvi ei tule itse eläkkeitä saamaan:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/227270-bengt-holmstrom-varoittaa-elakkeista-syomme-seuraavan-sukupolven-evaat

Taloustieteiden nobelisti Holmström onkin asiasta jo aikaisemmin vähän varoitellut. Tätä tietoa vaan voi olla sodanjälkeisten sukupolvien vaikea hyväksyä. Valitettavasti Suomen kestävyysongelmat eivät korjaannu nuorisoa ja työttömiä syyttelemällä laiskoiksi.

Joka tapauksessa Suomen ongelmien taustalla ei ole laiskat työttömät, vaikka he helppo uhri ovatkin moralisoinnille ja raivon purkamiselle. Se on varmasti totta että kaikilla ei ole työhaluja, mutta sen väittäminen että suurimman osan kohdalla näin olisi ei kyllä perustu mihinkään muuhun kuin omiin painajaisiin.

• 4f24f2332f23f2323

Nykyään ei ole olemassa moniakaan töitä minne vain kävellään alaa osaamatta, tai sellaisia työnantajia jotka alkavat opettamaan, vaikka jotkut kansanedustajapölvästit puhuvat esimerkiksi puhelinmyynnistä niin kyllä siinäkin tasan tarkkaan pitää olla hyvä että mitään tienaa.

Toki ihmiset voisivat yrittää kouluttautua mutta ei kouluihinkaan suurin osa pääse tuosta vaan. Työkkärin kurssit, jos niitä edes on, eivät käytännössä moniakaan työllistä.

• drnjrr

Ostapa kuule vaikka Jallu.

• Ettäsnäin

Jallu tulee kolmen viikon päästä... töihin. Ja itse kertoi hinnakseen 13,50 tunti. Tein työsopimuksen heti, kun kerran mies itse käveli toimistoon ja kyseli töitä. Osoittaa sellaista aktiivisuutta, josta voisi ottaa mallia. Siinä ei työkkäriä tarvittu, eikä muita aktivointimalleja.

• RautalangastaTää

" Tosin kyllähän se on aika selvää että tämän aktivoinnin tarkoituksena on leikata sen 5% työttömyyskustannuksista sanomatta sitä suoraan. Tuntuu vaan erikoiselta että esimerkiksi eläkkeisiin menee valtion kassasta 13mrd, yrityystukiin 8mrd ja pahin ongelma on sitten nämä 2mrd työttömyyskorvaukset "

Niin,

tuota haluaisin hiukan kommentoida. 2 mrd työttömyyskorvaukset eivät ole ongelma, vaan tuon korvauksen kohteena olevan henkilön työpanoksen jääminen pois yhteiskuntaa hyödyttämästä.

Tuo 8 mrd yritystukien poistaminen vähentäisi työpaikkoja, joten noita työttömiä olisi enemmän.

Nuo 13 mrd.n eläkkeet on jonkun maksettava, ellei sitten eläketasoa radikaalisesti lasketa ns. eläkekatolla.

Otetaanko sitten lisää velkaa, niin kauan kun sitä on saatavissa ? Ja sitten tulee IMF kertomaan miten hallinto on järjestettävä ?

• ascascascasascasc

Tuo on samanlainen juttu kuin piratismi, levy-yhtiöt laskevat jokaisen piratisoidun kopion tappioksi, vaikkei näin todellakaan ole koska se ei ole merkki siitä että piraattia käyttävä ihminen ikinä olisi ostanut kyseistä tuotetta. Myöskään ei voida laskea että työttömät aiheuttavat niin ja niin paljon tappioita tekemättöminä töinä koska todellakaan kukaan ei voi näyttää että jokaiselle olisi töitä.

• työttömätEsiin

ERITTÄIN HYVÄ KIRJOITUS ALOITTAJALTA!
      Komppaan jokaikistä sanaa!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      403
      7266
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      88
      6092
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      205
      5573
    4. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      89
      4329
    5. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      17
      3566
    6. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      67
      3558
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      92
      3511
    8. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      70
      3469
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      19
      3455
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      63
      3236
    Aihe