?? Motox täyssynteenttinen 21,9€
Oottekko käyttänyt Motonet öljyjä
14
12831
Vastaukset
- hollantilaista...
No juuri tänään katselin tuota Motonetissä. Se on muuten 5 litran pönikässä, joten lienee halvinta lajissaan!
Joku varovaisuus iski kumminkin, ja otin vierestä Nesteen täyssynteettistä, 4L astia taisi olla n. 28 euroa. Helixit ja Mobilit on sitten ainakin yli 30 euroa. Halvin tuntuu arveluttavalta, vaikka Motox onkin näköjään peräisin Hollannista.
Vanha Taunus pääsi halvimmilla synteettisillä öljyillä lähelle 400 tuhatta kilometriä. Taitaa loppupelissä olla mahdoton sanoa moottoriremontin joskus koettaessa, onko moottoriöljyn hinnalla ollut yhtään mitään merkitystä koneen kulumiseen! - Tarkkaile
Voithan kokeilla öljyä, tarkkailet miten öljyn koostumus muuttuu, tippa öljyä sormenpäiden väliin ja kokeilet kuinka liukkaalta tuntuu. Tein vastaavan kokeen Bilteman öljyllä, alle 5 tkm ajettuna vaihdoin pois, alkoi nääs tuntua hiukan karhealta.
Toisaalta oljy on niitä pienimpiä kuluja autoilussa, miks pitäis ostaa halvinta. itse olen siirtynyt kokonaan Mobil 0 W 40:seen, vaihtoväli perheen molemmissa autoissa 20 tkm. Liukasta on vielä sittenkin. Sanoisimpa tässäkin, kyllä hinta ja laatu kulkee käsikkäin.- Pesitkö kätes?
Että sitten oikein laboratoriokoe!Voi vee...Olihan sulla puhtaat sormet,tehtyäs näinkin vaativan KOKEEN!En silti puolustele Bilteman öljyä,mutta toi KOE....
- Koe
Pesitkö kätes? kirjoitti:
Että sitten oikein laboratoriokoe!Voi vee...Olihan sulla puhtaat sormet,tehtyäs näinkin vaativan KOKEEN!En silti puolustele Bilteman öljyä,mutta toi KOE....
Tämä koe ei oo tarkoitettu millekkään hienohelmoille ja ravattikauloille, läträän päivät päästään nuiden öljyjen kanssa, eikä siitä tule mitään silkkihanskat tai kumirukkaset kädessä. Siitä vaan rohkeesti öljyä sormiin ja kokeilemaan miltä tuntuu. Ei niitä ole pakko pesemättä sitten sinne V.....n tunkea, kun se tuntuu ensimmäisenä mielesä olevan.
- Rape
Pesitkö kätes? kirjoitti:
Että sitten oikein laboratoriokoe!Voi vee...Olihan sulla puhtaat sormet,tehtyäs näinkin vaativan KOKEEN!En silti puolustele Bilteman öljyä,mutta toi KOE....
No tuo sormikonstihan vanha keksintö, sitä käytti isäukko trktorissa kun tuntimittari ei toiminut, otti öljyä sormiinsa ja hieroi vastakkain, kohta sanoi joko on aika vaihtaa öljyt.
- nähnyt?
Rape kirjoitti:
No tuo sormikonstihan vanha keksintö, sitä käytti isäukko trktorissa kun tuntimittari ei toiminut, otti öljyä sormiinsa ja hieroi vastakkain, kohta sanoi joko on aika vaihtaa öljyt.
"isäukko trktorissa kun tuntimittari ei toiminut, otti öljyä sormiinsa ja hieroi vastakkain, kohta sanoi joko on aika vaihtaa öljyt."
Mutta eikö vanhan traktorin öljynvaihtotarpeen olisi voinut määritellä yhtä hyvin öljyn väristä?
Uutena öljyhän on hetken verran kirkasta, sitten se muuttuu melko pian tummaksi. Ja sitten mustaksi. Sitten kun se on ihan läpinäkymätöntä on öljy jo aika vanhaa. Mutta viimeistään siinä vaiheessa kun musta väri tarttuu mittatikkuun onkin jo kiire.
Ja jos ei paljoa aja, niin tietäähän sen, että joka traktorin ohjekirjoissa käsketään vaihtamaan kerran vuodessa. "sormikonsti" ei varmastikaan ole ainakaan yhtään sen tieteellisempi tai tarkempi kuin edellä kuvaamini keinot.
Toisekseen, jos välttämättä haluaa altistaa itsensä haitallisille kemikaaleille, niin siitä vaan. Minä ainakin käytän hanskoja. - heimo
nähnyt? kirjoitti:
"isäukko trktorissa kun tuntimittari ei toiminut, otti öljyä sormiinsa ja hieroi vastakkain, kohta sanoi joko on aika vaihtaa öljyt."
Mutta eikö vanhan traktorin öljynvaihtotarpeen olisi voinut määritellä yhtä hyvin öljyn väristä?
Uutena öljyhän on hetken verran kirkasta, sitten se muuttuu melko pian tummaksi. Ja sitten mustaksi. Sitten kun se on ihan läpinäkymätöntä on öljy jo aika vanhaa. Mutta viimeistään siinä vaiheessa kun musta väri tarttuu mittatikkuun onkin jo kiire.
Ja jos ei paljoa aja, niin tietäähän sen, että joka traktorin ohjekirjoissa käsketään vaihtamaan kerran vuodessa. "sormikonsti" ei varmastikaan ole ainakaan yhtään sen tieteellisempi tai tarkempi kuin edellä kuvaamini keinot.
Toisekseen, jos välttämättä haluaa altistaa itsensä haitallisille kemikaaleille, niin siitä vaan. Minä ainakin käytän hanskoja...poju. Dieselmoottorissa, niinkuin tuo traktori, öljyt menevät mustaksi heti ensimmäisen käynnistyksen jälkeen. Ei paljon värin tuijottelu auta!
- P&P
heimo kirjoitti:
..poju. Dieselmoottorissa, niinkuin tuo traktori, öljyt menevät mustaksi heti ensimmäisen käynnistyksen jälkeen. Ei paljon värin tuijottelu auta!
Ei pidä paikkaansa, ellei kone ole joku ihan vanha ja karstainen paska. Hyvässä, esim traktorin, koneessa moottoriöljy on vielä usean kymmenen käyttötunnin jälkeen kirkasta. Tämä tietenkin edellyttää, että öljyt on vaihdettu aina ajallaan.
- Puhut
P&P kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, ellei kone ole joku ihan vanha ja karstainen paska. Hyvässä, esim traktorin, koneessa moottoriöljy on vielä usean kymmenen käyttötunnin jälkeen kirkasta. Tämä tietenkin edellyttää, että öljyt on vaihdettu aina ajallaan.
Paskaa vai dieselkoneessa kirkastaöljyä. Kyllähän se on mustaa uudemmassakin vehkeessä on niitä jo muutama vuosikymmen kateltu
- asikainen
P&P kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, ellei kone ole joku ihan vanha ja karstainen paska. Hyvässä, esim traktorin, koneessa moottoriöljy on vielä usean kymmenen käyttötunnin jälkeen kirkasta. Tämä tietenkin edellyttää, että öljyt on vaihdettu aina ajallaan.
Kyllä menee öljyt mustaks tiiseli koneessa melkein heti öljyn vaihon jälkeen!
- Joopa joo...
Puhut kirjoitti:
Paskaa vai dieselkoneessa kirkastaöljyä. Kyllähän se on mustaa uudemmassakin vehkeessä on niitä jo muutama vuosikymmen kateltu
"vai dieselkoneessa kirkastaöljyä"
No kyllä se aina tummenee, mutta olettaen että sisäosiin ei ole kertynyt tuuman paksuista kerrosta karstaa, niin kyllä öljy pysyy jopa läpinäkyvänä aika pitkään.
Ja oli miten oli, niin siinä vaiheessa kun tikkuun jää karstaa, eikä sitä saa enää pyyhkimällä pois on öljy kyllästynyt karstalla, ja silloin pitää viimeistään vaihtaa. Jos ei vaihda, niin sitten se karsta vaan tarttuu kiinni koneen sisäosiin. Ja sillä tavalla tehdään niitä koneita missä se öljy mustuu ihan heti.
Itsellä on huollettavina 4 traktoria, 3 autoa ja 2 ajettavaa leikkuria. Leikkureita lukuunottamatta kaikki diisseleitä. Ja vain yhdessä öljyt mustuvat ihan heti, ja se on vm. 1959 Fordson major. Muut eivät tuota tee, ei edes 70-luvun valmetti. Juuri katsoin, olikos siinä öljyt pyörineet jotain 100 tuntia öljynvaihdosta, ja kyllähän se tummaa on, mutta ei läpinäkymätöntä, eikä taatusti kyllästynyttä.
"Kyllähän se on mustaa uudemmassakin vehkeessä on niitä jo muutama vuosikymmen kateltu"
Voin lyödä vaikka vetoa, että koneesi sisuksissa on kertynyttä karstaa. Laiska tai epäpätevä huoltomies on yleisin syy karstan kertymiseen. Koneen ikä selittää karstan yleensä vain siinä tapauksessa, että kone on 50-luvulta, tai vanhempi. Uudemmissa koneissa ei ole koskaan käytetty niin alkeellisia öljyjä, että tekniikka selittäisi karstan... vaihtovälit ovat toki pidentyneet yms. - sinulle.
asikainen kirjoitti:
Kyllä menee öljyt mustaks tiiseli koneessa melkein heti öljyn vaihon jälkeen!
"Kyllä menee öljyt mustaks tiiseli koneessa melkein heti öljyn vaihon jälkeen!"
Jaaha. Diagnoosi selvä. Öljyjä on vaihdettu liian harvakseltaan, karstaa on kertynyt koneen sisälle.
Onneksi vaiva on helppo hoitaa! Tarkkailet vain öljyn mustumista, ja vaihdat viimeistään siinä vaiheessa kun öljy kyllästyy karstalla. Älä odota jotain nimellistä vaihtoväliä, nimellinen vaihtoväli toimii vain nimellisessä tapauksessa. - P&P
sinulle. kirjoitti:
"Kyllä menee öljyt mustaks tiiseli koneessa melkein heti öljyn vaihon jälkeen!"
Jaaha. Diagnoosi selvä. Öljyjä on vaihdettu liian harvakseltaan, karstaa on kertynyt koneen sisälle.
Onneksi vaiva on helppo hoitaa! Tarkkailet vain öljyn mustumista, ja vaihdat viimeistään siinä vaiheessa kun öljy kyllästyy karstalla. Älä odota jotain nimellistä vaihtoväliä, nimellinen vaihtoväli toimii vain nimellisessä tapauksessa.No en tiedä sitten onko 20-vuotta vanhassa traktorissa öljytikulle oma öljysäiliönsä, joka ei ole moottoriin ja palotiloihin mitenkään yhteydessä? Voihan se näinkin olla. Mutta leikki sikseen. Asia on kyllä näin, että moottoriöljy näyttää silmällä katsottuna kirkkaalta. Vaikka öljyn vaihdosta on kulunut luokkaa 40 mittarituntia. Mutta muutaman vuoden ikäisessä turbodiesel autossani öljy tosiaan muuttuu lähes heti mustaksi. En tiedä onko ahtamisella tähän vaikutusta, vai pitäisikö vertailu suorittaa ajoneuvojen kesken ajomäärän verrattuna? Traktorissahan ei 40 tunnissa välttämättä tule paljon kilometrejä. Pysyyköhän se öljy tämän takia kirkkaana, tiedä häntä?
- Joopa joo...
P&P kirjoitti:
No en tiedä sitten onko 20-vuotta vanhassa traktorissa öljytikulle oma öljysäiliönsä, joka ei ole moottoriin ja palotiloihin mitenkään yhteydessä? Voihan se näinkin olla. Mutta leikki sikseen. Asia on kyllä näin, että moottoriöljy näyttää silmällä katsottuna kirkkaalta. Vaikka öljyn vaihdosta on kulunut luokkaa 40 mittarituntia. Mutta muutaman vuoden ikäisessä turbodiesel autossani öljy tosiaan muuttuu lähes heti mustaksi. En tiedä onko ahtamisella tähän vaikutusta, vai pitäisikö vertailu suorittaa ajoneuvojen kesken ajomäärän verrattuna? Traktorissahan ei 40 tunnissa välttämättä tule paljon kilometrejä. Pysyyköhän se öljy tämän takia kirkkaana, tiedä häntä?
"No en tiedä sitten onko 20-vuotta vanhassa traktorissa öljytikulle oma öljysäiliönsä, joka ei ole moottoriin ja palotiloihin mitenkään yhteydessä? "
Miten palotiloista voi tulla karstaa, jos kone ei edes käy? Tai voiko kone tuottaa niin paljon karstaa, että se mustaa öljyt muutaman kierroksen aikana? On taidettua ruuvata ruiskupumppua vähän enemmänkin, taitaa olla savu aika mustaa... No leikki sikseen.
"Mutta muutaman vuoden ikäisessä turbodiesel autossani öljy tosiaan muuttuu lähes heti mustaksi. En tiedä onko ahtamisella tähän vaikutusta,"
Miten tämän nyt sanoisi...
"onko ahtamisella tähän vaikutusta,"
Miten olisi yksinkertaisesti: Ei. ?
Jokin aika sitten revittiin vanhasta maasturista kilvet pois, kun alkoi olla sen verran laho, ettei sitä olisi enää helpolla katsastuksesta läpi saanut. Nyt muisti pätkii sen verran, että tarkkaa vuosimallia en muista, mutta 80-luvulta se oli. Mitsubishi Pajero, 2,5 turbodiesel.
Viime vuosina käytin ihan samaa litkua kuin traktoreissakin (10W-30)... Öljyt toki mustuivat, ihan niinkuin missä tahansa diisselissä, mutta ei heti, eikä ainakaan ihan mustaksi.
Olisikohan sillä jotain tekemistä sen kanssa, että öljynvaihtoja ei venytelty joihinkin nimellisiin väleihin, vaan vaihdettiin viimeistään vähän sen jälkeen kun karstat tarttuivat tikkuun?
Kuuluipa tapoihini myös kaataa pari tippaa tuoretta öljyä koneeseen kun oli vielä alapäässä tulppa auki... Tiedä sitten oliko sillä paljon vaikutusta... Olisihan se karsta kuitenkin sekoittunut viiteen litraan puhdasta öljyä...
Traktoreitakin on ollut sekä ahdettuja, että vapaastihengittäviä, uusia että vanhoja.
Mutta miksi minä en ole nähnyt "heti mustaa" kuin vanhassa majurissa?
Tiedä sitten lasketaanko "heti mustaksi" jotain tuhat kilometriä, tai 100 tuntia, tai jotain, mutta minä tarkoitan "heti mustalla" sitä että öljy on mustaa viimeistään tuhannen kierroksen jälkeen. Ja siinä tapauksessa karsta ei mitenkään voi olla peräisin siitä palamisesta, vaan sitä on kertyneenä koneen sisäosiin.
Koneen sisäosiin kertynyt karsta puolestaan tarkoittaa konerikon riskiä. Olen kuullut, että moni 50-luvun traktori on hajonnut karsta-hiutaleiden tukittua voitelukanavia. Joten riski on todellinen, joskin nykyään parempien öljyjen vuoksi huomattavasti pienempi.
"Traktorissahan ei 40 tunnissa välttämättä tule paljon kilometrejä. Pysyyköhän se öljy tämän takia kirkkaana, tiedä häntä?"
???
Minkäköhän takia traktoreissa mitataan tunteja, kilometrien sijaan?
Minun tietääkseni kilometrit vaikuttavat lähinnä pyörien kulumiseen (traktoreissa). Karsta, ja muut epäpuhtaudet tulevat polttoaineen palamisesta. Vaikka traktori ei kovin pitkiä matkoja (suhteessa autoon) kulkisikaan, niin iso traktori voi hyvinkin polttaa ämpärillisen diisseliä/polttoöljyä tunnissa, ja koska palaminen ei koskaan kuitenkaan ole ihan 100% puhdasta, ja polttoaineissa on aina jotain sivuaineita, niin aina siitä jonkin verran jää kaikkea moskaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2127480- 582933
- 1922343
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101753Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1651712Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke201396- 751251
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381173Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä271155Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty501029