Toimittajaksi suomen kielen maisteripapereilla?

mpäri

Olen neljä vuotta yliopistossa penkkiä kuluttanut nuori nainen, jonka olisi tarkoitus valmistua ensi vuonna tuplamaisteriksi luokanopettajaopinnoista sekä suomen kielen koulutusohjelmasta. Minulla on pitkä kirjallisuuden sivuaine plakkarissa ja suunnittelen mahdollisesti paisuttaa pakettia viestinnän lyhyellä sivuaineella. Alun alkujaan suunnittelin ryhtyväni opettajaksi (tämän varmaan jo päättelitte), mutta olen myös pitkään haaveillut toimittajan ammatista.

Pääsin viime vuonna kesätöihin paikallislehteen ja olen sittemmin tehnyt juttuja pitkin vuotta. Hommat jatkuvat myös ensi kesänä. Kädenjäljestäni tykättiin ja pääsin ideoimaan, kirjoittamaan sekä kuvaamaan monenlaisia juttuja etusivulta gallupeihin, uutisista henkilöjuttuihin ja mielipidekirjoituksiin. Muutama tekstini läntättiin myös toisen läheisen paikallislehden sivuille (piirit ovat pienet). Kesän aikana koin jonkinmoisen valaistuksen ja ymmärsin, että tätä minä haluan tehdä.

Eli sen enempää jaarittelematta: Uskotteko, että koulutustaustallani voin päästä joku kaunis päivä vakituiseen toimittajan pestiin? Voiko asiansa osaava ponnistaa paikallislehdestä isompaankin mediataloon ilman journalistisen alan tutkintoa? Arvostetaanko nuorta tuplamaisteria toimitusalalla, vaikka kourassa olevat paperit eivät vastaa täysin työnkuvaa?

2

51

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9864672

Tutkintosi eivät ole rasite, mutta eivät myöskään suureksi hyödyksi. Olennaista ovat suhteet ja tietenkin se, miten hyviä juttuja tekee.

Suomen kieltä opiskelleet ovat usein kiinnostuneita toimittajan työstä, mutta ei siihen pääse kuin arviolta pari prosenttia. Toisaalta ei mikään muukaan tutkinto auta kovin paljon himoituimpien toimittajan paikkojen saamisessa. Isoihin mediataloihin pyritään ovista ja ikkunoista ja työttömyys on suurta.

Summa summarum: 1) Koulutustaustallasi toimittajan työhön voi päästä. 2) Journalistisen tutkinnon puute ei juuri haittaa. 3) Nuorta tuplamaisteria ei erityisesti arvosteta, mutta ei myöskään olla arvostamatta, vaan muut asiat vain ratkaisevat.

• Tulevatoimittajako

Näin vähän uumoilinkin. Pitänee siis koettaa kerryttää työkokemusta ja saada jalka oven väliin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      10
      1681
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      131
      1670
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      253
      1198
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1078
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      210
      1066
    6. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      955
    7. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      128
      939
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      887
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      868
    10. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      865
    Aihe