Toimeentulotuki ja veroprosentti

suojaosa

Toimeentulotuki lasketaan nettotulojen perusteella. Onko siis mahdollista kikkailla niin että menee töihin eikä toimita ollenkaan verokorttia, jolloin ennakonpidätys toimitetaan 60 prosentin suuruisena? Tällöin saa palkkaa vähemmän jolloin tulot voivat jäädä sen verran alhaisiksi että saa toimeentulotukea. Tai että toimittaa verokortin mutta nostaa veroprosentin liian korkeaksi?

Saan tällä hetkellä toimeentulotuen lisäksi asumistukea ja työmarkkinatukea. Olen saamassa ehkä töitä, mutta tulot jäävät noin 500 euroon kuukaudessa, ja harmittaa jos koko tulo vähennetään toimeentulotuesta. Toisaalta toimeentulotuessa on 150 euron suojaosa ansiotulon osalta mutta silti. Ja jos saan ansiotuloja 500 euroa, niin eikös minun työmarkkinatuki ja asumistuki vähenisivät (niissä suojaosa on 300 euroa). Ota tästä nyt selvää..

10

2387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laskemaan
      • Etuuskäsittelijä tai sosiaalityöntekijä varmasti huomauttaa liian korkeasta ennakonpidätysprosentista. Minulle kävi niin, ja työntekijä muistutti useasti: "Eikö tätä veroprosenttia voisi saada pienemmäksi?" Tuolloin luulin, että palkansaaja ei voi lainkaan vaikuttaa omaan ennakonpidätykseensä. Muistaakseni johonkin sosiaalitoimiston ohjeeseen on jopa painettu maininta veroprosentin kohdalleen asettamisesta yhtenä keinona vähentää toimeentulotuen tarvetta. Mutta en tiedä, voiko sosiaalityöntekijä alentaa asiakkaalleen maksettavaa toimeentulotukea, jos asiakas ei hoida ennakonpidätysprosenttiaan tulojaan vastaavaksi.

• 167-176
        piruitte kirjoitti:

Etuuskäsittelijä tai sosiaalityöntekijä varmasti huomauttaa liian korkeasta ennakonpidätysprosentista. Minulle kävi niin, ja työntekijä muistutti useasti: "Eikö tätä veroprosenttia voisi saada pienemmäksi?" Tuolloin luulin, että palkansaaja ei voi lainkaan vaikuttaa omaan ennakonpidätykseensä. Muistaakseni johonkin sosiaalitoimiston ohjeeseen on jopa painettu maininta veroprosentin kohdalleen asettamisesta yhtenä keinona vähentää toimeentulotuen tarvetta. Mutta en tiedä, voiko sosiaalityöntekijä alentaa asiakkaalleen maksettavaa toimeentulotukea, jos asiakas ei hoida ennakonpidätysprosenttiaan tulojaan vastaavaksi.

Voihan ne huomautella vaikka liian suuresta pers... öh ... perheestä mutta eivät voi alentaa toimeentulotukea laillisesti. Laittomia alennuksia kyllä tehdään jatkuvasti ihan keksityillä perusteilla. Minulla on tällä hetkellä 2 oikaisuvaatimusta käsittelyssä ja vahvasti epäilen että ainakin toisessa mennään hallinto-oikeuteen ja ehkä jopa KHO:een, voi olla että hylkäävät sen toisenkin tosin laillisia perusteita ei hylylle ole. Kelan oikaisuvaatimuskeskus yrittää toimia samoin tai vieläkin törkeämmin kun kuntien pers(läpi)lautakunnat, siihen ei pidä alistua.

• Oululaaine

Kela ei kyttää/osaa toimeentulotuessa oikeaa veroprosenttia vaan laskelmat hakataan nettotulojen mukaan, usein jopa palkkaennakot jäävät huomioimatta.

60% vero kuitenkin on melko selkeä puijausyritys joten voivat kyllä laittaa maksetun toimeentulotuen perittäväksi veronpalautusta vastaan. Mutta jos vedät palkan vaikka 29% verolla niin eivät välttämättä tee mitään.

• 167-176

" voivat kyllä laittaa maksetun toimeentulotuen perittäväksi veronpalautusta vastaan"
        Veronpalutukset vähennetään toimeentulotuesta yksinäisellä 50 ja pereheellä 100 euron ylittävältä osalta. Eipä taida mennä lain mukaan sekään että veronplautukset peritään siitäkin huolimatta jos ei sille kuukaudelle hae toimeentulotukea. Takaisnperinnän perusteet on sanottu selkeästi toimeentulotukilain 4 luvussa. Ainakin sossu rikkoi tuota usein ja monesti tuli "pataan" hallinto-oikeudessa.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L4

• Anonyymi

Sama tilanne itsellä . Että pikkupalkkainen työ olisi tulossa, paitsi että veronpalautus menisi ulosottoon, eli jos pidän vaikka sen 60 pinnaa veroprosenttia, miten semmoinen toimisi

• Anonyymi

Mäkin oon saamassa 2000e kuukausipalkkaisen työn mutta harmittaa niin vietävästi kun menetän ton 500 e toimeentulotuen. Kiitos vaan mahtavasta neuvosta, nostan vero% 80 niin saan toimeentulotuen ja lisäksi huikeat veronpalautukset eikä numeronilkin mielestä edes menetä veronpalautuksen vuoksi toimeentulotukea jos vaan jätän tuen hakematta ko. kuukaudelta. Kiitos numeronilkki.

• Anonyymi

Kun itse sain toimeentulotukea ja olin satunnaisesti töissä, nostin veroprosenttini liki 100%:iin. Vakuutus/eläkemaksujen vuoksi pidätys jäi muutaman prosenttiyksikön alle sadan.

Veroprosenttia voi itse korottaa, mutta on syytä huomioida, että jotkut palkanlaskentaohjelmat eivät taivu yli 60%:n pidätyksiin.

Sain ylimääräiset verot palautuksina, enkä ollut tuolloin enää toimeentulotukiasiakas, joten sain palkan viiveellä (tietty lisänä pieni korko inflaatiota loiventamassa).

• Anonyymi

Toimeentulotuki on viimesijainen, joten ensisijaiset tulot tulee selvittää. Toimeentulotukipäätökseen voidaan kirjata, että seuraava päätös voidaan antaa vasta, kun olet selvittäny oikeuden ensisijaiseen tuloon. Jos toimeentulotukea vain myönnettäisiin, niin eihän olisi mitään järkeä hakea asumistukea tai työttömyysetuutta. Mutta niitä on ns. pakkohakea, koska uutta päätöstä ei anneta ennenkuin on haettu. Tämä pätee myös veroprosentteihin, mikäli niissä ei ole mitään järkeä esim juuri 60% ansiotuloverossa.

• "Toimeentulotukipäätökseen voidaan kirjata, että seuraava päätös voidaan antaa vasta, kun olet selvittäny oikeuden ensisijaiseen tuloon."
        Päätöksen antamisesta ei voi kieltäytyä, tai voi mutta siitä voi joutua virkarikoskäräjille.
        Päätös on aina annettava mutta voidaan kyllä kirjata päätökseen että seuraavassa päätöksessä otetaan huomioon ensisijainen etuus siitäkin huolimatta ettei sitä ole haettu.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L3P14c

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2857
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      43
      2824
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2608
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      328
      1667
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1074
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1041
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      192
      902
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      762
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      750
    10. Kuinka pitkiä olette?

Ap aloittaa, 177cm
      Sinkut
      99
      691
    Aihe