Siis mitä öljyä koneeseen ja mitä oljynsuodattimia olette käyttäneet? Alkuperäiset sikakalliita.
Beta Marine 14
27
3167
Vastaukset
- ÖljytTunteva
Katso moottorin ohjekirjasta sen dieselmoottorin API luokitus ja käytä sitä oljyä
- a.puva
tässä on dilemma
- Seakeaping
Valitse tuosta mieleisin öljysuodatin korvaamaan OEM beeta suodatin BOCH suodattimet varmavalinta, lista on pitkä ja varmasti löydät mieleisen
http://www.oilfilter-crossreference.com/convert/Fram/PH5343
Ja öljy: betan ohjekirjasta
Engine oil quality should have the minimum properties of the American Petroleum Institute “API” classification CF (CD and CE have been superseded by CF).
A good quality SAE 15W/40 mineral based multigrade oil as used in most car diesel engines will meet requirements.
Eli diesel moottori öljy SAE 15w/40 vähintäänAPI CF luokiteltu.
Esim tämä on hyväksi havaittua https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10002438
Älä käytä synteettisiä tai semisynteettisiä, tössä ohjekirjasta:
An acceptable alternative are mineral based lubricating oils that are sometimes called semi-synthetic (or ‘synthetic blends’) and are blends of mineral oil with no more than 30% synthetic oil.
Miksi kysyt nyt, öljyt vaihdetaan syksyllä, tietysti mahdollista ensikautta varten :)- motonetinasiakas
Itse olen vuosikausien ajan hankkinut öljyt ja suodattimet Motonetistä. http://www.motonet.fi/fi/tuote/592065/Motul-Inboard-4T-15W-40-5L
Ei paha hinta!
Tuskin mikään venemoottorien valmistaja tekee öljysuodattimiaan itse. Hinta tietysti kohoaa, kun suodatin maalataan ja pakataan venemoottorin logolla ja kaupitellaan venetarvikkeena. - Seakeaping
motonetinasiakas kirjoitti:
Itse olen vuosikausien ajan hankkinut öljyt ja suodattimet Motonetistä. http://www.motonet.fi/fi/tuote/592065/Motul-Inboard-4T-15W-40-5L
Ei paha hinta!
Tuskin mikään venemoottorien valmistaja tekee öljysuodattimiaan itse. Hinta tietysti kohoaa, kun suodatin maalataan ja pakataan venemoottorin logolla ja kaupitellaan venetarvikkeena.Yhdellä on Cummins, niillä on oma tytär joka valmistaa Fleatguard suodattimet
https://www.cumminsfiltration.com/eme/homepage
Ja tuo motul käy myös hyvin, koska CF luokiteltu, on muuten outlet tuote jää pois motonetin valikoimasta, joten hamstraa tulevaisuuteen "motonetinasiakas" - Joakim1
Seakeaping kirjoitti:
Yhdellä on Cummins, niillä on oma tytär joka valmistaa Fleatguard suodattimet
https://www.cumminsfiltration.com/eme/homepage
Ja tuo motul käy myös hyvin, koska CF luokiteltu, on muuten outlet tuote jää pois motonetin valikoimasta, joten hamstraa tulevaisuuteen "motonetinasiakas"Varastotilanne näyttää nollaa Rovaniemeä lukuunottamatta ja sielläkin rajoitetusti saatavilla. Myöhäistä hamstrata siis.
- Seakeaping
Joakim1 kirjoitti:
Varastotilanne näyttää nollaa Rovaniemeä lukuunottamatta ja sielläkin rajoitetusti saatavilla. Myöhäistä hamstrata siis.
Se on sitten totinen paikka nimimerkille "motonetinasiakas" kun ei enää saakaan suosikkiaan suosikki myymälästä, osanottoni : )
- motonetinasiakas
Seakeaping kirjoitti:
Se on sitten totinen paikka nimimerkille "motonetinasiakas" kun ei enää saakaan suosikkiaan suosikki myymälästä, osanottoni : )
Ei hätää, öljyt ja filtterit hankittu ;-)
- Näilläsekestää
Kannattaa tosiaan tutkia tarkkaan löytyykö halpamerkin takaa joku isompi valmistaja ja onkontuote kenties jossain testattu, sillä tarvikeöljyistä ja tarvikesuodattimista löytyy sekä ihan kauheaa kuraa että A-luokan tavaraa, ja öljy on koneen kestävyyden tärkein tekijä.
Jos et ole ihan varma siitä, mitä ostat, kannattaa ehkä sittenkin maksaa se "sikahinta" varsinkin suodattimesta.
Toinen asia on että konetta kannattaa ainakin silloin käyttää pitkään, eikä vain satamamanööverien ajan. - halppis
....onneksi oli halpa kone....nyt sitä sitten kysellään, kun Yanmar tai VP oli "sikakalliita"
- halpa.ja.halpa
Noo, sinähän tietenkin käytät VP:ssäsi vihreää öljyä ja vihreitä suodattimia. Ja varmaan sinulla on jotakin tietoa siitä, miten Shibauran tai Perkinsin teollisuusmoottorit eroavat edukseen Kubotan teollisuusmoottoreista.
Hiukan muuten itse hämmästyin Betan hinnastossa kulutustarvikkeiden hintoja. Elleivät Motonet ja Fixus olisi niin paljon lähempänä, olisin voinut jopa ostaa niitä "alkuperäisiä sikakalliita". Hintaero ei ollut läheskään samanlainen kuin ainakin VP:n "alkuperäisen" ja tarvikeosan välinen. Tosin cross-reference -taulukoissa on melkoinen selaaminen oikeiden mallien löytämiseksi. - Olofens
VP on kyllä laatuunsa nähden ihan helvetin kallis ja sama koskee pienempiä Yanmareitakin. Täytyy olla todella kovat luulot ja uskomukset jos tämä päivänä kuvittelee VP:n ostaessaan saavan jotain laatua tai kestävyyttä.
- pp2x
Näitä olen käyttänyt 13 kauden ajan, öljysuodatin M-filter MH-382, polttoainesuodatin MP-471, öljy Teboil Gold S. Moottori Beta Kubota 20 hv, käyntiaika 1400 tuntia.
- Betaman
"Älä käytä synteettisiä tai semisynteettisiä, tössä ohjekirjasta:
An acceptable alternative are mineral based lubricating oils that are sometimes called semi-synthetic (or ‘synthetic blends’) and are blends of mineral oil with no more than 30% synthetic oil."
Tuon ohjekirjan suosituksen mukaan voi siis käyttää semi-synteetisiä öljyjä, mikäli niissä on mineraaliöljyä vähintään 30%. Mistä moisen arvon saa selville? Itse olen käyttänyt Mobilin 2000 Superia omassa Beta 20:ssa muutaman sadan tunnin verran. Hyvin on pelannut. Mitä ongelmia täyssynteettiset öljyt voivat aiheuttaa?- Seakeaping
Tuossa öljyssä on 20-30% GTL "synteettistä" ja loput mineraali öljyä joten voit käyttää vaikka mitään syytä käyttää tuollaisessa kohteessa osa tai täyssynteettistä öljyä!
Tieto lähde: https://www.tetrosylexpress.com/home/images/stories/virtuemart/documents/MOB151187_SDS.pdf
Tuo suositus ettei tulisi käyttää yli 30% "synteettisiä öljyjä perustuu ehkä siihen, että moottorissa mahdollisesti jotain kumi/muovi osia jotka eivät kestä vahingoittumatta. Siksi suosittelin hyvälaatuista mineraali öljyä, kun olisi liian monimutkaista selitellä näitä eri öljyjen juttuja ja mistä saa selville noita % osuuksia yms. Suurin osa raskaasta kalustosta käyttää 100% mineraali öljyjä jopa LL (long life) käytössä, tuskin sinun Beetta koneesi joutuu koskaan sellaiseen käyttöön, että saisit mitään vastinetta niistä ominaisuuksista joita "synteettiset" öljyt voivat antaa moottorille! - Seakeaping
Unohtui, tuossa alkuperäisessä englannin tekstissä sanottiin, että voi käyttää öljyä joka "synteettinen" jos "synteettistä" ei ole mineraali öljyssä enempää, kuin 30% .
Eikä "Tuon ohjekirjan suosituksen mukaan voi siis käyttää semi-synteetisiä öljyjä, mikäli niissä on mineraaliöljyä vähintään 30%. " - Betaman
Kiitos tarkennuksesta! Omassa kirjoituksessani öljyt olivat tosiaan menneet sekaisin. Mukava havaita, että täällä forumissa on tarjolla asiantuntevaa ja relevanttia tietoa.
- Betaman
Oli mielenkiintoista tietää, millaisia tuntimääriä Kubotan myllyillä on ajettu ja onko käytön jäljiltä tullut vastaan ongelmia. Omalla Beta 20:lla on takana 650 tuntia ja toistaiseksi ei ole ollut mitään kulumiseen viittaavaa. Olen saanut myös ristiriitaista tietoa venttiilien säädöstä. Omassani ei ole koskaan säädetty. Olisiko tarpeen säätää?
- Joakim1
Ei näytä olevan huolto-ohjelmassa. VP:llä ja Solella venttiilivälykset tarkistetaan 400 tunnin välein, mutta säätötarve on harvinaista. Yanmar GM:ssä 500 tuntia. Minulla olleissa Yanmarissa ja VP:ssä on ollu työtötangot ja säätö ruuveilla keinuvivuista. Palasäätöisessä säätötarve on selvästi vähäisempi. En tiedä mikä Betassa on.
Kyllähän tuollaisen koneen pitäisi kestää tuhansia tunteja ilman mitään kulumiseen viittaavaa. Keskimääräisessä purjevenekäytössä korroosio-ongelmat tulevat kauan ennen käyttötuntien aiheuttamia kulumisongelmia. - Seakeaping
Hei,
Minulla on generaattori jossa 3 sylinterinen Lugger L673L diesel, jonka peruskoneen kubota/beta BD722.
Siellä ohjeena ensimmäinen venttiili säätö 50 tunnin jälkeen ja tämän jälkeen tarkastus / säätö 1000 tunnin välein, kone on säädetty vakiokierroksille rmp1500 / 7,7hp .
Olen lukenut US vene palstoilta, että tuollaista pyöritetty yli 10 000 tuntia ilman ongelmia dieselissä, genu käytössä.
Vanhassa veneessä VP kone jossa säätö olisi pitänyt tehdä 200 tunnin välein, nyt Cummins jossa ensi säätö tehdään 5000 tunnissa, on kyllä melkoisia eroja...
- Betaman
Olen itsekin ihmetelkyt, ettei manuaalissa ole mitään mainintaa venttiilien säädöistä. Pitääpä tsekata välykset tänä keväänä. Säätö on kuitenkin hieman suurempi homma, jos kansi pitää jälkikiristää. En tiedä, kuinka hyvin kansipultit ovat näkösällä. Eli pitääkö venttiilikopan lisäksi purkaa muutakin. Vanhassa VP:ssä vaati keinuvivuston irrottamisen, jotta pääsi kansipultteihin.
- Seakeaping
Itse olen ymmärtänyt tuon tekstin siinä alussa 2. , että jos sylinterin pää eli kansi olisi jälkikiristetty, niin venttiilit tulee säätää ja lopussa nuo luvut ovat vain venttiili koneiston kannen kireys.
Olisi outoa, että venttiili säädön jälkeen kantta pitäisi kiristää? - Betaman
En nyt löydä tuota Kubotan manuaalia, jossa oli puhetta venttiilien säädöstä. Itselleni jäi vaikutelma, että ennen säätöä kansi pitäisi ekaksi kiristää ja sen jälkeen vasta säätää venttiilit. Ehkä luin huolimattomasti. Muistan, että vanhoissa Volvoissa suositeltiin myös aika ajoin kannen kiristystä ja sen jälkeen venttiilien säätö.
- Seakeaping
Betaman kirjoitti:
En nyt löydä tuota Kubotan manuaalia, jossa oli puhetta venttiilien säädöstä. Itselleni jäi vaikutelma, että ennen säätöä kansi pitäisi ekaksi kiristää ja sen jälkeen vasta säätää venttiilit. Ehkä luin huolimattomasti. Muistan, että vanhoissa Volvoissa suositeltiin myös aika ajoin kannen kiristystä ja sen jälkeen venttiilien säätö.
Moi, tuo venttiili säätö ohje oli NL generaattorista jossa peruskoneena samainen kubota kuin beta 20 käyttää. Minulla koneen nimi vaihtunut Lugger merkiksi, joidenkin muutosten osalta, Catepillarilla myös käytössä sama kubotan peruskone, joten peruskone on varsinainen kameleontti.
Tässä linki ja juttu sivulla 17 https://www.northern-lights.com/media/PDFs/manual_pdfs/OM673L2.pdf
Tässä kubot 722 peruskone manuaali, siellä ei muuta tietoa, kuin se 800 tuntia huoltoväli.
http://www.kubota.com.au/wp-content/uploads/2015/10/Z482-Z602-D722-D902.pdf - Seakeaping
Seakeaping kirjoitti:
Moi, tuo venttiili säätö ohje oli NL generaattorista jossa peruskoneena samainen kubota kuin beta 20 käyttää. Minulla koneen nimi vaihtunut Lugger merkiksi, joidenkin muutosten osalta, Catepillarilla myös käytössä sama kubotan peruskone, joten peruskone on varsinainen kameleontti.
Tässä linki ja juttu sivulla 17 https://www.northern-lights.com/media/PDFs/manual_pdfs/OM673L2.pdf
Tässä kubot 722 peruskone manuaali, siellä ei muuta tietoa, kuin se 800 tuntia huoltoväli.
http://www.kubota.com.au/wp-content/uploads/2015/10/Z482-Z602-D722-D902.pdfVielä tuosta venttiilisäätö tekstistä. Mielestäni siinä ehdollistettiin kahdesta syystä tehtäväksi venttiili säätö. Kun 1000 tuntia käytetty tai, Valve adjustments should be done if the cylinder head bolts have been re-tightened., kääntyy mielestäni " venttiili säätö tulee tehdä JOS "if" sylinterin pää pultteja jälkikiristetty.
Aika kiva, huomasin juuri yhden postini tulleen poistetuksi jossa annoin venttiili säätö järjestyksen, ei ymmärrä, mitä siinä sääntöjen vastaista, vai oliko se, että siinä oli paljon Englanniksi? Kirota ja haukkua saa näillä palsoilla, mutta asiallisia keskusteluja poistetaan.
Säätöjärjestys.
Väännät kampiakselin päästä säätömerkit kohdilleen lohkossa ja siipipyörässä, silloin 1 sylinterin mäntä on ylhällä puristus asennossa "dead center" ja molemmat venttilit ovat säädettävissä, sekä 2. Sylinterin pako venttiili.
Seuraavaksi.
Käännät kampiakselia 360° koneen pyörimis suuntaan (merkit kohdilleen) ja voit säätää 2. Sylinterin imu venttiilin ja 3. Sylinterin molemmat venttiilit.
Välys jokaisessa venttiilissä 0,2mm
- Betaman
Seakepingiltä hyvä tarkennus. Noinhan generaattorikubotan manuaalissa tosiaan lukee. Tulkitsen ohjeita niin, että venekäytössä voi tuhannen tunnin tietämissä myös tsekata väykset. Ihan vain mielenrauhan säästämiseksi. Kannen jälkikiristys ei myöskään kuulu vakiohuolto-ohjelmaan, joten sen voi unohtaa.
Ilmeisen tyytyväisiä tuntuu porukka olevan omiin Kubota-myllyihinsä. Itselläkään ei ole pahaa sanottavana. Erityisen tyytyväinen olen tasaiseen käyntiin. Ero on aika suuri, kun vuosikymmenet tottui yksipyttyisen jumputtavaan tärinään. Siinä oli tosin se hyvä puoli, että kovemmassakin kelissä tunsi takapuolensa alla, milloin kone oli käynnistynyt. Hiljaisen Kubotan kohdalla pitää tsekata kiekkamittaria.- MitaanTietamaton
Täällä yksi tyytyväinen Kubotan perusmyllyyn, joskaan näillä käyttötunneilla ei kovin syvää kokemusta ole. Yhtä hyvin voisin olla tyytäväinen esim. Mitsun, Lombardinin tai Yanmarin pannuihin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401420Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2901255- 1091115
- 191061
- 651038
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161019- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841