Puhaltimen pyöritys.

lämpöä-sisälle-autoon

http://ollikainen.fi/letkulammitin-1500w-defa-yhteensopiva.html#.Wmwxq-eYMyU
Tarkoitus olisi kytkeä autoon linkissä oleva lämmitin. Mutta lisäksi pitäisi saada auton oma puhallin pyörimään 3-4 nopeudella samaan aikaan kun lämmitin on päällä. Ja tietysti niin ettei akku tyhjene, vaan sen vaatima 12v sähkö tulisi muualta, ja miten saisi kytkettyä puhaltimen moottoriin?

28

3721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eijummarra

      Mihin moottoriin se puhallin pitäisi kytkeä, auton moottoriin? Siihenhän se on jo kytketty.

    • Sepuhaltaakyllä

      Auton oma lämmityslaitteen puhallin, se joka puhataa ilmaa auton sisätiloihin. Siis se pitäisi saada puhatamaan.

    • TeeSeTuohestaTervanKaa

      Yksinkertaisin ratkaisu on autoon akkulaturi. Eli sille lämmittimen sähköliitännälle Defa-haaroitin & pistorasia. Siihen pistorasiaan saat kytkettyä akkulaturin, joka pitää akun täytenä lämmityspuhaltimen päälläolosta huolimatta.

      Lämmityspuhaltimen vaihto verkkosähkölle, eli 230VAC/ 12VDC virtalähteelle on hieman kinkkistä nykyisissä mikroprosessoriohjatuissa autoissa. Vaaditaan sähkö-/elektroniikka-alan tietämystä, jotta ei vahingoita muuta systeemiä. Periaatteessa tuo onnistuu releen releellä, joka kytketään lämmityslaitteen puhaltimeen.

    • sisäpistokejalämmitin

      Se ohjaus pitää tehdä samalla tavalla kuin webaston tapauksessa. Joko johonkin tuodaan ohjausjännite ja sitten ilmastointi-automatiikka herää ja alkaa lämmittää sisätilaa tai sitten se menee väylän kautta nykyisissä autoissa, jolloin tarvitset jonkun lisämoduulin millä saadaan väylälle ko. ohjaustieto.

      Sitten tarvitse riittävän ison akkulaturin ettei akku tyhjene, mikään pieni 5 tai 10 ampeerinenkaan tuskin riittää, pitää olla 15-20 ampeeria antava. Ja se 1,5kW vesilämmittimen teho on loppujen lopuksi aika pieni.

      Miksi ihmeessä yrität tehdä tällaista systeemiä? 230v sisätilanlämmitin on keksitty jo aikoja sitten, sisäpistoke autoon ja lämmitin siihen niin ei tarvitse kikkailla ja saa sisätilat lämpimäksi.

    • rollaati.rollaa
    • se-on-parempi

      """Miksi ihmeessä yrität tehdä tällaista systeemiä? 230v sisätilanlämmitin on keksitty"""

      Auton oma puhaltaa tuulilasiin ja sivulaseihin tehokkaammin, ja ilma kiertää paremmin. Eikä ole jalkatilassa sitä mötikkää eikä piuhasotkua.

    • yksinkertaist_ja_toimiva

      Eihän se muuta tarvitse kuin laittaa auton sisätilapistorasiaan riittävän tehokkaan 12 VDC virtalähteen, josta ottaa ohjauksen 12V releelle, jossa on riittävästi vaihtokoskettimia millä auton lämppärin puhallin kytkeytyy irti auton sähköistä, ja samalla kytketyy 12 VDC virtalähteen sähköön.

      • fxdghjklkjuh

        Erotuksen auton omista sähköistä sais hoidettua diodillakin kunhan diodi on sellainen joka kestää puhaltimen suurimman virran ja jos ei ole haittaa että puhaltimen jännite normaali käytössä tippuu kynnysjännitteen verran.


    • Ilma.kanava.kiinni

      Nykyautoissa kompuutteri ohjaa ilman tulokanavan luukun kiinni muutaman minuutin kuluttua auton sammuttamisesta. Kuulee äänestä, jos sammutetussa autossa istuu muutaman minuutin. Ihan hyvä ominaisuus, jos samalla sisäilman kiertokanava aukeaa.

      • Anonyymi

        "Nykyautoissa kompuutteri ohjaa ilman tulokanavan luukun kiinni muutaman minuutin kuluttua auton sammuttamisesta"

        onkohan kuitenkaan kiva ominaisuus Suomen talvessa ?

        yhden kaverin Citroënista hajosi pienen sähkömoottorin ohjaama ilmanohjausläppä talvella, sillä seurauksella, että auton oma ilmanvaihto- ja lämmityssysteemi puhalsi auton sisään vain kylmää ilmaa.

        Ilmeisesti noin voi käydä, jos ilmanvaihtojärjestelmän putkiin pääsee kosteutta / vettä / lunta, joka kiinni jäätyessään aiheuttaa sen, että kun se pieni sähkömoottori yrittää kääntää kiinni jäätynyttä ilmanohjausläppää, niin se muoviläppä rikkoutuu.

        Koska kyse on kaverin autosta eikä omasta, niin en tiedä, oliko ko. kaverin mahdollisilla omilla laiminlyönneillä jotain vaikutusta ko. vahingon syntyyn vai eikö ollut.

        Ainakin voisi arvata, että jos autosta puuttuu matkustamon ilmansuodatin, niin sittenhän kosteus / vesi / lumi pääsee täysin esteettä ilmanvaihtoputkistoon.

        Tosin monessa autossa tuo matkustamon ilmansuodatin löytyy hanskalokeron takaa, eli jos ko. ilmansuodatin on ainoa este lumen tiellä, niin onhan se lumi tai -pöly kulkenyt jo yli metrin auton ilmanvaihtoputkistossa ennen kuin se on edes päässyt ko. suodattimen pintaan asti.

        Ja moottorille on taas oma ilmansuodatin, eikä siitä taas ole mitään haaroitusta matkustamon ilmansuodattimelle, vaan kummallekin on täysin oma erillinen putkistonsa.

        Jos jollain on tietoa niin kertokaa: Mitä autoilijan kannattaa itse tehdä, jotta voisi välttää vastaavan vahingon ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nykyautoissa kompuutteri ohjaa ilman tulokanavan luukun kiinni muutaman minuutin kuluttua auton sammuttamisesta"

        onkohan kuitenkaan kiva ominaisuus Suomen talvessa ?

        yhden kaverin Citroënista hajosi pienen sähkömoottorin ohjaama ilmanohjausläppä talvella, sillä seurauksella, että auton oma ilmanvaihto- ja lämmityssysteemi puhalsi auton sisään vain kylmää ilmaa.

        Ilmeisesti noin voi käydä, jos ilmanvaihtojärjestelmän putkiin pääsee kosteutta / vettä / lunta, joka kiinni jäätyessään aiheuttaa sen, että kun se pieni sähkömoottori yrittää kääntää kiinni jäätynyttä ilmanohjausläppää, niin se muoviläppä rikkoutuu.

        Koska kyse on kaverin autosta eikä omasta, niin en tiedä, oliko ko. kaverin mahdollisilla omilla laiminlyönneillä jotain vaikutusta ko. vahingon syntyyn vai eikö ollut.

        Ainakin voisi arvata, että jos autosta puuttuu matkustamon ilmansuodatin, niin sittenhän kosteus / vesi / lumi pääsee täysin esteettä ilmanvaihtoputkistoon.

        Tosin monessa autossa tuo matkustamon ilmansuodatin löytyy hanskalokeron takaa, eli jos ko. ilmansuodatin on ainoa este lumen tiellä, niin onhan se lumi tai -pöly kulkenyt jo yli metrin auton ilmanvaihtoputkistossa ennen kuin se on edes päässyt ko. suodattimen pintaan asti.

        Ja moottorille on taas oma ilmansuodatin, eikä siitä taas ole mitään haaroitusta matkustamon ilmansuodattimelle, vaan kummallekin on täysin oma erillinen putkistonsa.

        Jos jollain on tietoa niin kertokaa: Mitä autoilijan kannattaa itse tehdä, jotta voisi välttää vastaavan vahingon ?

        Onko pakko vastata monta vuotta vanhoihin juttuihin? Mistäs tiedät jos vaikka aloittaja on jo vaihtanut autonsa uuteen , jossa ei ole enää vastaavaa ongelmaa!!!
        sitä paitsi tämä treadi kuuluu autopalstalle eikä elektroniikka palstalle.
        Lukekaa hyvät ihmiset mihin te vastailette!


    • PaavoNo1eiku7

      Siinä on useampi asia ratkaistavana. Ensinnäkin webasto/eberi käytössäkin puhallin kytketään pyörimään pienimmällä nopeudella ja se kyllä riittää sulattamaan ikkunat. Jos laitat tuon defan laturin pitäisi siitä saada tieto kumpi lataa, auton oma laturi vaiko defa. Moottorin lohkoon termostaatti ettei puhallin pyöri kun moottori on kylmä. Puhallin ei myöskään saa pyöriä kun on tultu ajosta ja termari kertoo lohkon olevan lämmin. Jos on etuvastuksellinen puhallin niin sen ykkös nopeudelle voi kytkeä kunhan erottaa kytkimen tulon muusta systeemistä. PWM ohjaus on sitten haastavampi, täytyy olla tieto auton merkistä ja mallista. Defalla on muuten releboksi johon osaava voi tehdä vaikka optoerottimella tunnistuksen koska tulee verkkojännite tai vaikka ohjata relettä omalla kellolla tai kaukosäädöllä. Tuolla relepoksilla tein joskus vaihtoreleen kun ei tolppasulake kestänyt sisä ja lohkolämmittimen samanaikaista käyttöä. Lohkolämmitin oli ensin puolituntia päällä ja sitten vuoroteltiin sisä / lohko 10min jaksoissa. Niin vielä että älylaturi ei välttämättä anna virtaa jos ei ole vastajännitettä, jos meinaa suoraan virtaa puhaltimelle. Täytyy olla virtalähde moodi. Eiköhän kuitenkin ole tärkeämpää lämmittää se moottori. Lämmintä tulee sitten heti kun käynnistää moottorin.

      • laturit_erikseen

        Eikai virtalähteenä kannata mitään akkulaturia käyttää, vaan ihan tavallista poweria joka käyttää vain relettä ja puhallinta.


      • Ankeinen_
        laturit_erikseen kirjoitti:

        Eikai virtalähteenä kannata mitään akkulaturia käyttää, vaan ihan tavallista poweria joka käyttää vain relettä ja puhallinta.

        Riko sitten defajohto ja kytke siihen oma viritys. Muista ip luokitus.


      • laturit_erikseen
        Ankeinen_ kirjoitti:

        Riko sitten defajohto ja kytke siihen oma viritys. Muista ip luokitus.

        Tietenkin se poweri tökätään sisätilalämppärin pistorasiaan.


      • Anonyymi

        "Tuolla relepoksilla tein joskus vaihtoreleen kun ei tolppasulake kestänyt sisä ja lohkolämmittimen samanaikaista käyttöä."

        Kuinka pieni tehorajoitus ko. tolpan käytölle oli ?

        Oma tilanne on se, että kerrostalon parkkipaikalla taloyhtiön säännöt määrittävät maksimiottotehoksi 1250 W / auto.

        Itselläni on tuohon kytketty:

        moottorilämmitin (300 W)

        Sisätilanlämmitin (600 W ykkösasennolla, 1200 W kakkosasentoa ei voi käyttää, koska se menisi yli tehorajoituksen)

        Akkulaturi, jonka ottotehoksi arvioin maksimisti 184 W

        Akkulaturin anto on suurimman tehon asetuksella: 14,7 V ; 10 A = 147 W, ja 80% hyötysuhteella ottotehoksi laskettu: 184 W.

        Yhteensä siis: 300 + 600 + 184 = 1084 W, eli jäätiin 166 W alle suurimman sallitun kuormituksen.

        Voihan tietysti joissain taloissa olla vieläkin antiikkisempi sähköjärjestelmä autolämmitystolppia varten, jolloin tehorajoitukset ovat vielä alhaisempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuolla relepoksilla tein joskus vaihtoreleen kun ei tolppasulake kestänyt sisä ja lohkolämmittimen samanaikaista käyttöä."

        Kuinka pieni tehorajoitus ko. tolpan käytölle oli ?

        Oma tilanne on se, että kerrostalon parkkipaikalla taloyhtiön säännöt määrittävät maksimiottotehoksi 1250 W / auto.

        Itselläni on tuohon kytketty:

        moottorilämmitin (300 W)

        Sisätilanlämmitin (600 W ykkösasennolla, 1200 W kakkosasentoa ei voi käyttää, koska se menisi yli tehorajoituksen)

        Akkulaturi, jonka ottotehoksi arvioin maksimisti 184 W

        Akkulaturin anto on suurimman tehon asetuksella: 14,7 V ; 10 A = 147 W, ja 80% hyötysuhteella ottotehoksi laskettu: 184 W.

        Yhteensä siis: 300 600 184 = 1084 W, eli jäätiin 166 W alle suurimman sallitun kuormituksen.

        Voihan tietysti joissain taloissa olla vieläkin antiikkisempi sähköjärjestelmä autolämmitystolppia varten, jolloin tehorajoitukset ovat vielä alhaisempia.

        Ei varmaan kukaan tiedä mikä tilanne on jutun aloittajalla mutta olet auttamattomasti myöhässä vastauksesikanssa!


    • seolikytkettynäin

      """Ensinnäkin webasto/eberi käytössäkin puhallin kytketään pyörimään pienimmällä nopeudella"""

      Jaa, no minulla kuitenkin sai itse valita tuon nopeuden, ja käytinkin puhaltimen kolmos asentoa ja kyseessä oli Webasto.

    • Fööni

      Miksi et käytä tukankuivaajaa se puhaltaa suoraan lämmintä ja voit teipata sen koelaudan suulakkeeseen kiinni niin puhaltaa ikkunaan ym.

    • Herbaajaviiniä

      En halua fööniä autoon, vähän sama kun laittais meikkipöydän ja ison peilin.

    • nytsetoimiijalämpee

      Asia ratkaistu. Kytkin 230v to 12v muuntajan normaaliin 2 töpselin haaroittimeen, siitä piuhat puhaltimen ja - piuhoihin, ja kun ajastinkello kytkee aamulla virrat, lähtee kaikki päälle kuten tarkoitettu. Auton sisätila ja moottori on lämmin 20min käytöllä.

      • hasardihommia

        Kannattaa katsoa auton sähkökaaviosta kuinka pitkälle se muuntajan sähkö leviää sähköjärjestelmään. Voi mennä epätoivottuihinkin paikkoihin. Oliko puhaltimen kytkin päällä.


      • pysaurfg
        hasardihommia kirjoitti:

        Kannattaa katsoa auton sähkökaaviosta kuinka pitkälle se muuntajan sähkö leviää sähköjärjestelmään. Voi mennä epätoivottuihinkin paikkoihin. Oliko puhaltimen kytkin päällä.

        Ei tosiaankaan ilman auton kytkentäkaavioon tutustumista kannattaisi mennä tekemään tuollaista.


      • epätoivottuja_ilmiöitä
        pysaurfg kirjoitti:

        Ei tosiaankaan ilman auton kytkentäkaavioon tutustumista kannattaisi mennä tekemään tuollaista.

        Vilkaisin piruuttani käsille saamaani Corollan kytkentäkaaviota, ja huonolta näytti! Suoraan puhaltimen moottorin navoille tuotu vieras jännite oikosulkeutuu nopeudensäätövastuksen kautta, ja jos puhaltimen kytkin olisi täysillä, tulisi täydellinen oikosulku. Lisäksi jännite pääsee myös ilmastoinnin ohjauspiireihin.


      • asgweo5tr923
        hasardihommia kirjoitti:

        Kannattaa katsoa auton sähkökaaviosta kuinka pitkälle se muuntajan sähkö leviää sähköjärjestelmään. Voi mennä epätoivottuihinkin paikkoihin. Oliko puhaltimen kytkin päällä.

        Jos sitä puhallinta ohjaa PWMllä joku elektroniikkaboksi niin tuskin se sen läpi mihinkään menee. Eri asia mitä se mahdollisesti vieraasta sähköstä tykkää.

        Ja mitä tapahtuu jos töpseli on seinässä ja käynnistät auton moottorin. Jos joku kallis boksi kärähtää niin voi tulla lämmittämiset yhtäkkiä aika kalliiksi.


    • nytsetoimiijoo

      Jäi laittamatta että on siinä välissä joku rele joka katkoo auton omia piuhoja.

      • hyvä_juttu

        Jaa, sen onkin tehnyt joku muu, etkä sinä tiedä enempää kuin että se toimii... :D


    • Meikä-

      Joo, mulla on webaston takia omat kyhäelmät autossa, rosteriputken pätkästä ja 3,8kW uppovastuksesta tehty samanlainen omavalmiste-kyhäelmä kun aloittajan linkissä.

      Mä tein niin että repäsin vaan puhaltimen apikon irti ja laiton sen autoreleelle jolle tulee jatkuva jännite, releen käämillä on sitten kolme diodia, yhteen auton omat, toiseen webaston ohjausjännite, ja kolmanteen ohjaus jos sähkövastuksen verkkojohdon liittää seinään. Puhaltimen nopeusvastukset olivat minulla moottorin maapuolella eli kaikki nopeudet valittavissa.

      Aloittajan olisi tosiaan viisasta laittaa nimenomaan akkulaturi lataamaan akkua, ja ottaa akulta sähköt puhaltimelle, mutta tokihan tuo puhallin voidaan erottaa vaihtokoskettimella niin ettei muuntajan sähköt mene auton järjestelmään, rele saa ohjausjännitteen vastuksen verkkoliitäntäjohdosta.

      tuo 1500W olisi omaan makuun vähän turhan pieni, pitisäi laittaa niitä kaksi peräkkäin. 3.8kW uppovastuksellakin auto lämpenee laimeasti verrattuna webaston.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2436
    2. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2421
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1731
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1300
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1291
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1175
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      269
      1042
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      53
      989
    9. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      750
    10. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      747
    Aihe