Kannattaako asumisoikeusasunnossa asuminen?

Hakeako_vai_ei

Olen harkinnut muuttamista ja löytänyt erään asumisoikeustalon, joka olisi täydellinen perheeni tarpeille. Vastike toki hirvittää, sillä summalla saisi jo vuokrattua jonkun vähemmän täydellisen kämpän ilman asumisoikeusmaksua. Toisaalta minulla olisi jo valmiiksi varaa asumisoikeusmaksuun, joten lainaa ei tarvitsisi ottaa. Suositteletteko?

33

12420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HASO_suosittelija

      Mikä yhtiö? Ei kehtais suositella mitään muuta kuin HASOa. Muilla vastikkeet aivan eri tasolla.

      • hasohuonoooeihuono

        Sen verran Hasosta että siellä ei pelaa mikään ja mihinkään ei puututa, ei edes tarvittaviin korjauksiin. Lisäksi Haso on ainut yhtiö joka on kiistänyt uuden tupakkalain eikä edes suostu keskustelemaan siitä että jos ei tykkää tupakanhajusta ja sen vaaroista niin Haso ei ole sopiva paikka. Ympäristövirasto (sanon sen nimen vaikka on uusi nimi) on ihmetellyt asiaa kun sanotaan että savuton Helsinki niin Haso ei sitä hyväksy, asiasta on väännetty mutta kaikki torpataan.


      • coltman313
        hasohuonoooeihuono kirjoitti:

        Sen verran Hasosta että siellä ei pelaa mikään ja mihinkään ei puututa, ei edes tarvittaviin korjauksiin. Lisäksi Haso on ainut yhtiö joka on kiistänyt uuden tupakkalain eikä edes suostu keskustelemaan siitä että jos ei tykkää tupakanhajusta ja sen vaaroista niin Haso ei ole sopiva paikka. Ympäristövirasto (sanon sen nimen vaikka on uusi nimi) on ihmetellyt asiaa kun sanotaan että savuton Helsinki niin Haso ei sitä hyväksy, asiasta on väännetty mutta kaikki torpataan.

        Höpö Höpö


    • no.miksei

      Vaikka asun omistusasunnossa suosittelisin asumisoikeusasuntoa.

      Asumis- ja muiden kulujen jälkeen pitää kuitenkin jäädä myös rahaa laitettavaksi säästöön, kädestä suuhun ei pidä elellä.

    • asossa.viihtyy

      Aso paras puoli on se, ettei näissä asu linnanvenkuloita ja muita häiriköitä, jotka yrittävät estää veronmaksajien työssäkäymisen. Itse en mistään hinnasta palaisi enää tavalliseen vuokrakämppään, niin paljon vitutusta niistä on vuosien varrella saanut (valvotut yöt, rikotut kellarikopit fillarit, sotketut rappukäytävät ja hissit ym ym). Vuokralaiset maksaa myös nuo ilkivallat, eikä se ole halpaa. Asomaksu on sopiva kynnysmaksu joka pitää roskaväen loitolla, ei haittaisi, vaikka se olisi 30 prosenttiakin. Aina vain parempi viihtyvyyden kannalta.

      • maailmannapa

        Toi kuulostaa ihan Hason Fallkullan taloista. On kiinalaisia, somaleita, venäläisiä..rikottu samalla lailla ja huumekasvattamoita..On kotoinen tunnelma kun on jo asunut vuokralla. Kirjoittaja luulee olevansa ylimys kun asuu asumisoikeusasunnossa joka on täysin vuokra asumiseen verrattavissa, mihinkään ei voi vaikuttaa. Ilmeisesti kirjoittajalla ei ole varaa ostaa omistusasuntoa niin kuin monella muullakin joka muuttaa asoon, viimeistään pankki torppaa asumisen. Kynnysraha on pieni kuten alkukirjoittaja toteaakin sen maksaa käteisellä koska on niin pieni verrattuna oikeaan asumiseen omistusasunnossa.


    • Hakeako_vai_ei

      Kiitos vastauksistanne! Kyseessä on TA:n kohde Vantaalla. Talo on rivitalo, joten naapureiden tupakointi tuskin haittaa. Asuntolainen ottaminen tuntuu ahdistavalta ajatukselta, mutta kun vastike on yli 1000 € kuussa niin pistää miettimään että olisiko se omistusasunto sittenkin parempi vaihtoehto. Sekä minulla että miehellä ovat tulot ja tulevaisuus epävarmoja. Nykyinen asumisjärjestely on halpa, mutta en ole tyytyväinen tilaan enkä liikenneyhteyksiin.

      • hilloa.possuun

        Nykyään on erittäin vähän työpaikkoja jotka ovat "varmoja", on vain enemmän tai vähemmän epävarmoja työsuhteita. Juuri siksi juuri tässä tilanteessa Aso tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta, jos itse olisin samassa tilanteessa.
        Jos vastike tuntuu suurelta, voi miettiä vielä uudestaan onko kaikki se mille asunnossa tilaa on ajateltu tarvittavan aivan välttämätöntä. Mikäli pystyy rajoittamaan tilantarvetta ja siten asumaan alunperin suunniteltua tiiviimmin, säästyy pitkä penni. Esim. jo satasen kuukausisäästö tekee toista tonnia vuodessa, jonka laittamalla sivuun säästyy hissuksiin pesämunaa tuleviin tarpeisiin.
        Wanha viidakon sanonta pätee aina; ei ne suuret tulot - vaan ne pienet menot.


    • HASO_kannattaa_aina

      Kannattaa vertailla eri asumisoikeusyhtiöiden hintoja. Niissä on merkittäviä eroja.

      Länsiväylälehdessä oli asiasta artikkeli 28.1.2018. Voitte tarkemmin tutukia lehdestä.

      Koska moderaattorit poistavat linkit, laitan lainauksen kyseisestä artikkelista (vaikka en olekaan Simo).


      --- lainaus alkaa ---

      Aso-asuntojen keskivastikkeet viime vuonna

      Espoossa Avain Asumisoikeus Oy:llä 12,66, Asokodeilla 12,96 ja TA-Asumisoikeus Oy:llä 11,99 euroa.

      Helsingissä Avain Asumisoikeus Oy:llä 13,89, Hasolla 9,69, Asokodeilla 13,53 ja TA-Asumisoikeus Oy:llä 12,80 euroa.

      Vantaalla Avain Asumisoikeus Oy:llä 12,27, Asokodeilla 12,38 ja TA-Asumisoikeus Oy:llä 11,54 euroa.

      Suomessa oli viime vuonna 45 300 asumisoikeusasuntoa, joista lähes puolet pääkaupunkiseudulla.

      Lähde: Ara

      --- lainaus päättyy ---

    • Riippuu vähän myös mielestäni hakijan iästä,että kannattaako asumisoikeusasunto. Itse olen yli 50v ja olen juuri hankkinut asumisoikeusasunnon. Asun yksin ja en viitsi tässä iässä ottaa isoa lainaa,jota Helsingin hinnoilla tarvitaan.Olen asunut niin vuokra,omistus kuin asumisoikeusasunnossa. Jos olisin nuorempi,ottaisin lainaa ja ostaisin oman asunnon. Asuntolainassa on se hyvä puoli,että esim. työttömyyden kohdatessa pankin kanssa voi sopia vain korkojen maksamisesta tilapäisesti. Ainakin minulla se on onnistunut. Vuokra-asunto on mielestäni huonoin vaihtoehto.

      • bntloip

        Pääkaupunkiseudulla asumisoikeusasunnossa asuminen kannattaa muualla suomessa asuminen yhtä kallista, kuin normi vuokra asuminen. Siis kallista, kun joudut vuokran lisäksi maksamaan asumisoikeusmaksun.


    • korvatulpat

      Tänä päivänä kun Hasossa vapautuu asunto siihen on hyvä syy ja ainoa on häiriö. Kukaan ei lähde halvasta asunnosta pois kun vuokralla asuminenkin on kalliimpaa. Se on toi viinapiru ja räjähtävät mielenterveysongelmat, tosin muitakin päihteitä käytetään ja se on yleistynyt. Tämä on vuokralla asumista, ainoastaan että joudut maksamaan isomman takuun-tarkoitan asomaksua.

      • Anonyymi

        On niitä muitakin syitä Hason asuntojen vapautumiseen, esimerkiksi perhekoon muuttuminen ja siksi tarve isompaan/pienempään tai muutto uudiskohteeseen eli uudempaan asuntoon, jossa parempi sijainti ja varustelu sekä siistit pinnat. Vanhimmat Hasot alkavat olla jo yli 20 vuoden ikäisiä ja se näkyy sekä asuntojen varustelussa että kunnossa. Hasokaan ei juuri muuta muuttoremonttia tee vanhoissa asoissa kuin maalauttaa seinät. Tosin tiedän, että vanhemmissa kohteissa on jo nyt tehty kylpyhuoneremonttia tms.


    • vuokralla417e

      Muuttakaa sinne jos siltä tuntuu ja maksakaa siitä ilosta...
      Mitään järkeä ei tosin asiaan ole, mutta omat raha kyseessä minne ne jakaa!

    • hhgfffggfgf

      Mun mielestä myös asumisoikeusasunnon ero vuokraasumiseen on vaan se, että asumisoikuesasumisessä joudut omat rahat vaan antamaan toiselle hoitoon määrämättömäksi ajaksi (asomaksu) jotta saisit asunnossa asua. Muuten ihan sama, maksat vuokraa mutta rahasi ovat muualla etkä voi niitä käyttää. Vuokraasuntoon ei tarvitse säästöjä muualle hoitoon antaa.

    • 4j76745765j67

      Katselin vapaana olevia aso koteja Espoosta, hoitovuokramaksuja alle 600 ei ollu mitään tarjolla.
      Sijainnit oli hyviä monissa paikoissa. Vastaavissa paikoissa vuokra-asunnon vuokra olisi paljon enemmän. Yksiöitä ei ollut ainuttakaan niin useinkaan tai yksiöt oli melko suuria, yksiötä haluva joutuu maksamaan reippaasti yli tarpeen isommasta asunnosta.

      Esimerkiksi jos haluaa asuntoja ihan leppävaaran ytimestä niin halvempaa vaihtoehtoa ei ole taatusti kuin aso koti. Asuntolainaa ei niin paljon saa monikaan ja taas vuokra-asuntokin on taas niin kallis sekin, vuokra voi mennä jo liki tonniin.

      No saa kai olla tyytyväinen että on hyvä vuokra-asunto.

      • Anonyymi

        Tuo on totta, että varsinkin 90-luvulla rakennettiin liian isoja asokaksioita (55-60 neliötä) ja suurin piirtein jokaiseen asuntoon sauna, joka ainakin minulle on ihan turha. Itse tykkään kaksioista, kun on erikseen makuuhuone erotettuna olohuoneesta. Keittiötä en tarvitse, keittotila riittää. Siksi minulle riittäisi noin 40 neliötä. Asumismukavuudessa saunaa tärkeämpää on hyvät säilytystilat eli tarpeeksi kaappeja ja/tai vaatehuone.


    • Torppari1973

      Aran viime vuoden lopulla julkistaman selvityksen mukaan TA-Asumisoikeus Oy oli asukkaalle edullisin asumisoikeusasuntojen tuottaja lähes kaikilla paikkakunnilla. Saman selvityksen mukaan asumisoikeus oli asumiskustannuksiltaan vuokra-asumista edullisempi vaihtoehto.

      Kunhan korot lähtevät nousuun, niin velallisille omistusasujille paljastuu karmea totuus. Aiemmin asuntolainojen korkojen verovähennykset leikkasivat merkittävän osan korkomenoista, mutta eivät leikkaa enää jatkossa.

      • Anonyymi

        Monivuotisena TA-yhtiön varsinaissuomalaisena asujana voin todeta, että ei pidä paikkaansa!
        TA on sydämetön riistäjä, joka "yleiskustannuksiin" vedoten nostaa vastiketta joka vuosi ainakin 5 %, suhdanteista riippumatta.

        Muutin toiseen asoon muualle Suomeen, ja kas, siellä jopa alennettiin vastiketta, jyvitysperiaatteen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monivuotisena TA-yhtiön varsinaissuomalaisena asujana voin todeta, että ei pidä paikkaansa!
        TA on sydämetön riistäjä, joka "yleiskustannuksiin" vedoten nostaa vastiketta joka vuosi ainakin 5 %, suhdanteista riippumatta.

        Muutin toiseen asoon muualle Suomeen, ja kas, siellä jopa alennettiin vastiketta, jyvitysperiaatteen mukaan.

        "joka "yleiskustannuksiin" vedoten nostaa vastiketta joka vuosi ainakin 5 %, suhdanteista riippumatta."
        HÖPÖ HÖPÖ


      • Anonyymi

        Sitten vain faktaa pöytään. Pistelehän vaikka kolmen viime vuoden ajalta tiedot. Pystytkö, osaatko? Ja miltä ne tiedot näyttävät?
        Todista, että esim. viimeisen kolmen vuoden aikana ei TA-yhtiöt olisi nostanut vastikkeitaan 5% joka vuosi.
        Annahan tulla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten vain faktaa pöytään. Pistelehän vaikka kolmen viime vuoden ajalta tiedot. Pystytkö, osaatko? Ja miltä ne tiedot näyttävät?
        Todista, että esim. viimeisen kolmen vuoden aikana ei TA-yhtiöt olisi nostanut vastikkeitaan 5% joka vuosi.
        Annahan tulla!

        Sitten vain faktaa pöytään. Pistelehän vaikka kolmen viime vuoden ajalta tiedot. Pystytkö, osaatko? Ja miltä ne tiedot näyttävät?
        Todista, että esim. viimeisen kolmen vuoden aikana TA-yhtiöt on nostanut vastikkeitaan 5% joka vuosi.
        Annahan tulla!


    • Anonyymi

      Rikkaat tulevat aina halveksumaan ihmisiä, joilla ei ole varaa omistusasuntoon. Olen asunut koko elämäni vuokralla sekä kunnan vuokrataloissa että yksityisellä, eikä minulla ole mitään valittamista ihmisten elämäntyylistä. On ylenkatsetta kutsua vuokralla asuvia roskaväeksi. Kaikilla ei ole perittyä omaisuutta ja taloudellista pääomaa. Kulttuurista pääomaa voi silti olla enemmän kuin omistusasujilla. Suomi on luokkayhteiskunta, ja sen huomaa näistä kommenteista.

    • Anonyymi

      Tarveasunnot eli TA on keskustapuolueen kiskurien tekele. Asuntosäätiö on SAK:n ja entisen VVO: n vedätys ja vuoren huippu on Avain asumisoikeus, joka on Liukun yksin omistama ja suurin kusettaja. Unohda ainakin nämä asunnot ihan heti.
      Suomessa ei ole korruptiota juuri lainkaan, mutta lain kyljessä kulkevia vedättäjiä ja kusettajia pilvin pimein.

      • Anonyymi

        Suuret kiitokset sinulle! Olen itse päässyt irti, ja osaan nyt varoittaa aikuistuneita lapsianikin TA:sta. (Olen se, joka yllä klo 11.55 28.7. kirjoitti TA:sta).


    • Anonyymi

      Vielä muutama vuosi sitten Asuntosäätiöllä oli suht.koht. fiksun maine.. Vuonna 2014 SAK-VVO (nykyään. Kojamo Oy) myi Asokodit Asuntosäätiölle, kauppahinta salainen. Että sillai.

    • Anonyymi

      Asumisoikeusasunnoissa - ainakin HASOlla - on se hyvä puoli, että niitä ei voi vuokrata eteenpäin. Kun alkuperäinen hankkija joutuu asumaan asunnossa, se hillitsee tietynlaisen käyttäytymisen pesiytymistä nurkkiin vuokralaisten muodossa. HASOn vastikkeet ovat kohtuulliset, varsinkin jos haluaa asua uudella asuinalueella, jonka isoihin omistusasuntoihin ei muuten perheellisenä olisi varaa. Omasta mielestäni HASOlla hoidetaan korjaukset ihan siedettävästi. Kiireettomämmistä tapauksista voi joutua sanomaan pari kertaa, mutta todelliset ongelmat: murkut kävelevät sisään - onko meillä kosteusvaurio, tiskialtaan viemäri on tukossa - en tee keittiölläni mitään, hoidetaan todella nopeasti. Myös uudenvuoden aattona.

      Ainoaksi miinuspuoleksi lasken HASOlla äänieristyksen. Sekään ei haittaisi, jos naapureilla ei olisi mielenterveysongelmia eivätkä suomalaiset yhteisesti ja laajasti harrastaisi päihteidenkäyttöä. Mutta nämä tekijät yhdessä tuottavat sellaisen yhdistelmän, että muuttaisin omakotitaloon keskelle metsää, jos se työnteon ja varallisuuden puolesta olisi mahdollista.

      • Anonyymi

        Itse asiassa asoasunnon saa vuokrata kahdeksi vuodeksi, jos esimerkiksi joutuu muuttamaan tilapäisesti toiselle paikkakunnalle opiskelujen tai työn takia. Toki tämä täytyy tehdä kiinteistönomistajan luvalla. Huomioitavaa on, että asumisoikeuden haltija on vastuussa vuokralaisestaan. Jos tästä tulee jatkuvia valituksia muilta asukkailta, se voi johtaa asumisoikeuden menetykseen. Isompaan asuntoon saa myös ottaa alivuokralaisen, mutta molempien on silloin asuttava/oltava kirjoilla huoneistossa. Airbnb-toimintaa tai muuta tilapäistä vuokraamistoimintaa asumisoikeusasunnoissa ei saa harjoittaa.


      • Anonyymi

        Asun vuosi sitten valmistuneessa Hason asumisoikeusasunnossa ja tässä on kyllä hyvät äänieristykset. Tosin minulla on myös rauhalliset naapurit. Tosin huutamista ja musiikin täysillä luukuttamista ei kyllä mikään torppaa, vaikka äänieristys on parempaa vuoden 2012 jälkeen valmistuneissa taloissa. Silloin tulivat voimaan rakentamismääräykset, jotka asettavat enemmän vaatimuksia asuntojen äänieristykselle. Olen asunut myös 90-luvulla valmistuneessa asoasunnossa, johon kuuluivat kaikki äänet ylemmistä ja alemmista asunnoista. En siksi uskaltaisi enää edes muuttaa vanhempaan kuin 2013 valmistuneeseen kerrostaloon.


      • Anonyymi

        No kieltämättä tuo Haso asuntojen äänieristys on mitä on ainakin näissä vanhemmissa taloissa. Tosin omat seinänaapurit ovat niin hiljaisia ettei juuri mitään kuulu paitsi sitten kun tulee vieraita. Muutoin olen minäkin tyytyväinen Haso-asukas tosin pieni pelko on jos joskus korot alkavat nousta kun vaikuttaa sitten sekä asolainaan sekä vuokran määrään.


    • Anonyymi

      Miksi ASOissa on 3 kk irtisanomiaika? Vuokraasunnoissa vain 1 kk ... ihmettelen vaan kun maksaa ittensä kipeeksi asomaksua ja vastiketta niin vielä tuolla tavalla "kuritetaan" jos muuttaa pois .... tajutonta rahastusta

      • Anonyymi

        Asunnon voi irtisanoa 3kk ennen poismuuttoa, tai vaikka 2 vuotta ennen poismuuttoa. Vain dorka irtisanoo asunnon liian myöhään. En ymmärrä, mitä rahastusta siinä on. Itse en ole koskaan joutunut maksamaan ylimääräistä.


      • Anonyymi

        Juuri näin. Valitettavasti asoasunnon hankkimiseen ja myymiseen kuuluu (liian) paljon byrokratiaa. Tarjouksia lähetetään noin 50:lle, aikaa reagoida tarjoukseen on 2 vkoa. Sitten X määrä tarjoukseen vastanneista ihmisiä pääsee katsomaan asuntoa ja taas tulee peruutuksia ja uusia katsojia. Jahka joku katsojista ottaa tarjouksen vastaan, pitää kaupungin vielä hyväksyä hänet asukkaaksi. Kyllä tuohon vähintään se 3 kk hurahtaa. Varmasti on olemassa keinoja ja sovelluksia, joilla nopeuttaa prosessia. Mutta tosiaan kannattaa omaa asumistaan suunnitellessa pitää mielessä se tosiasia, että irtisanomisaika on se 3 kk ja heti ei uutta asukasta asuntoon löydy juurikin tuon pitkän ja mutkikkaan myyntiprosessin takia. Itse olen ottanut tämän huomioon muuttaessani asoasunnosta toiseen. Itse asiassa uudiskohteeseen muuttaessa olen pitänyt vähän aikaa asuntoja päällekkäin välttääkseni pahimman muuttoryysiksen.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe