Eclipse Cross koeajossa

asx2012

No niin tänään on koeajettu tuota uutta mallia. Ensihavainnot: Selkeästi pienempi äänitaso kuin Asx:ssä, hyvin vakaa ajokäytös, vaikka lumiräntää ja loskaa riitti, hyvin tämäkkä kuoppaan ajaessa, varusteita riittämiin koeajoautossakin, vaikkei ole varustelluin vaihtoehto, hiukan hankala peruutella esim. Parkkihallissa, kun peruutuskamera oli tukossa. Varusteista puuttuu nopeusrajoitusnäyttö ja sitä ei edes saa siihen. Vähän petyin hubbiin, jossa näkyi vain auton nopeus. Ilmeisesti navigaattorin opastus heijastuisi myös lasille Takapenkin jalkatila hyvä. Automaattivaihteisto toimi hyvin. Maanantaina Mitsun palautus ja seuraavana vuorossa kiinnostavat Volvo xc40 ja Jaguar E-Pace.

34

13336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2012asx

      Oikein mukava kuulla tuosta ajettavuudesta, itsellä hieman hiertää tuo mitsun aikaansa edellä oleva muotoilu...

      Täytyy käydä näpelöimässä jotta tietää kamppeen, kysyitkö missä kasattu? Asx itsellä nyt 6 vuotias, totaalisen huoleton/murheeton, 110tkm ja vaihtaminen hiukan arvelluttaa.

      • Asx2012

        Olen käsittänyt,että viimeinen aidosti Japanista tuleva. Seuraavat uudet mallit varmaan tulee Ranskasta.


    • Eiiloaenäään

      https://www.is.fi/autot/art-2000005659129.html Tässä sitten totuus. Ahtaat tilat edessä ja takana. Korkea kulutus. Auton ohjaus on kylmänä todella huono ja muutenkin tunnoton. No eipä siinä kamalat päästöt vanhojen koneiden takia ja kammottava cvt vaihteisto kruunaa koko pökäleen. Sisusta on kuin mummola, kaikkea vanhaa sielä sun täälä sekoitettu huolettomasti. Käyttöjärjestelmä on kuin 15vuotta vanha. Hintaa autolle on silti saatu kammottavasti ja se johtuu aikalailla päästöistä. Näistä autoista pysyy taatusti ajamisen ilo kaukana.

      • TurboJullitHoitoon

        Vai että oikein auton käyttöjärjestelmä, et sitten muistanut mainita oliko kyseessä Windows vai Linux tai peräti Android HEH HEH. Onneksi vielä löytyy autonvalmistajia joilla on valikoimissaan perinteisiä ruiskukoneita ilman turboa, sillä ne koneet toimii vielä takuuajan jälkeenkin täysin moitteettomasti.


      • Anonyymi

        Taisit arvostella väärää autoa. Heh heh. Sattuuhan sitä.


    • Kutvonen

      Kesällä tuo tuli hankittua kauppakassiksi ja mainio laite ollut. Moottori on mainio, tehot riittäneet ohituksiin hyvin, vääntö samoin . CVT- laatikko toimii ja luotettavaksi koettu. Takaluukku pienehkö, muuten tilat sisällä riittävät. Ajoasento itselleni löytynyt hyvin. Makuasia toki, mutta muotoilu mielestäni tyylikäs, samoin kuin takavalojen ryhmittely. Korkealle nostettu keskikonsoli tuo "oman sopen" kuskille.

      Pissapojat ovat kolme kunnon "ruiskua" molemmille pyyhkijälle, ei niitä hentoja sumuja, jotka ajoviima pudottaa lasin alareunaan? Ja kynnykset eivät muiden SUVien tapaan sotke housunlahkeita kuraiseksi, hyvin suunniteltu nekin. Samoin konehuoneessa oivallus, poikittaistuki jäykistämässä koria heilumiselta.
      Intense-varustelussa alkaa olla riitävät herkut, jopa turhiakin? Esim. erilaisia kulutuksen tarkkailumittareita on valittavana neljä erilaista näyttöä, typerää kikkailua japskien tapaan?

      Kulutus ei tosin ole pienemmästä päästä, maantielläkään ei alle kuuden litran ole päässyt kertakaan, vaikka olisi ECO-asetukset päällä. Johtunee kai melko korkeasta koneen viritystasosta? Ajovalot nykyautojen tapaan saisi olla paremmat, kaukovalojen polttimot vaihtoon 130 -polttimoihin?

      Hinta hetken mietitytti, ei Eclipseä halvaksi voi sanoa, mutta tehokas kone kilpailijoihin verrattuna, tekniset ratkaisut ja japanilaisen laadun pitäisi puoltaa hintaa? Ja kaipa Mitsun jälleenmyyntiarvokin säilyy jatkossakin?

      • Anonyymi

        Hinnat ovat kyllä nykyisin kohdillaan , siis kun Suomessa ollaan.! Mitsuhan sai hiljattain uuden maahantuojan, joka laittoi myynnin ja markkinoinnin uuteen uskoon.
        Samalla tarkisti ja korjasi hintoja, alaspäin. Samalla Eclipse Crossin varustelupakettien nimet näköjään muuttui, kuten Active ja Aktive Plus.

        Vertailun vuoksi tuo uusi Aktive Plus CVT 2WD varustelu näyttää vastaavan entistä Intense-pakettia ja hintakin pudonnut neljä tonnia (nyt alle 31 000€).
        Hinta verrattuna Nissan QQ;n (N-Connecta) samaa luokkaa ja taitaa mennä varustelussa jo ohikin samassa hintaluokassa, mm. ratin- ja tuulilasin lämmitys, pitkä 5 vuoden takuu.


    • kutvo2

      Lisäys omaan juttuuni; No eipä noita valoja parannetakaan noin vain polttimoita vaihtamalla! Ovat HIR2 -mallia, joten ainoat taitavat olla Osramin Cool Blue 20 polttimot? Nekin ulkomailta netistä tilattava, kun Suomessa ei kai myynnissä?

      Heh heh, alkoivat valot olemaan sittenkin ihan ok, valotehon parannus lisäpitkillä (rumat?) tai omat umpiot muutossarjalla ledeiksi, niissä kai aina pieni riski mukana ja hintavakin vaihtoehto pienempään tarpeeseen?

      Kun en ennen ole noihin HIR2 -polttimoihin törmännyt, osaako joku kertoa niistä enemmän? Mikä niiden idea, mihin kehitetty, liittyykö kenties ledeihin tai xenoneihin jotenkin? Aika vähän löytyi netistäkin juttua ko. polttimoista?

      Ja muuten, 5 vuoden takuu ja saman pituinen ajoturva antaa mielenrauhaa, vaikka joku vika tulisikin? Hubissa näkyy mm. ajonopeus, kaistavahti ja vakkarin asetustiedot. Peruutuskameran silmä helpossa paikassa, nopea pyyhkäistä puhtaaksi takaluussa käydessä.

      • Anonyymi

        Totta tuo Eclipse Crossin ajovalojen komentti. Tosin se koskee melkein kaikkia nykyautoja, joissa perus H4 -polttimot. Liekö tehtaat energian säästösyistä jättäneet valot onnettomiksi, vaikka luulisi nykytekniikalla hyvät niistä saada? Vai halutaanko myydä kallis varustelupaketti Xenoneilla tai Led-valoilla?

        Mutta tse kävin asennuttamassa Valonia Horizon 120W Led-valopaneelin omaani. Ja nyt on valoa, suosittelen. Hintakin kohtuullinen hyötyyn nähden, asennettuna muutama satanen. Eikä ole ruma tai pilaa keulan ilmettä, kuten epäilit, päinvastoin.

        Sen koko juuri passeli, joten sai asennettua ja upotettua "piiloon" maskiin rekisterikilven alle poistamalla muovisen ritilän ja on kuin tehtaalla asennettu!
        Vaikka tuli aika alas asennettua, korkea maavara antaa hyvitystä, eikä valo valaise etualaa vaan reilusti tienreunat ja lisäksi pirun kauaskin.
        Näin hyviä valoja ei ennen minulla ole ollut, edes Xenon-valoilla varustetuissa koslissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta tuo Eclipse Crossin ajovalojen komentti. Tosin se koskee melkein kaikkia nykyautoja, joissa perus H4 -polttimot. Liekö tehtaat energian säästösyistä jättäneet valot onnettomiksi, vaikka luulisi nykytekniikalla hyvät niistä saada? Vai halutaanko myydä kallis varustelupaketti Xenoneilla tai Led-valoilla?

        Mutta tse kävin asennuttamassa Valonia Horizon 120W Led-valopaneelin omaani. Ja nyt on valoa, suosittelen. Hintakin kohtuullinen hyötyyn nähden, asennettuna muutama satanen. Eikä ole ruma tai pilaa keulan ilmettä, kuten epäilit, päinvastoin.

        Sen koko juuri passeli, joten sai asennettua ja upotettua "piiloon" maskiin rekisterikilven alle poistamalla muovisen ritilän ja on kuin tehtaalla asennettu!
        Vaikka tuli aika alas asennettua, korkea maavara antaa hyvitystä, eikä valo valaise etualaa vaan reilusti tienreunat ja lisäksi pirun kauaskin.
        Näin hyviä valoja ei ennen minulla ole ollut, edes Xenon-valoilla varustetuissa koslissa!

        Jos ja kun sen Led-valopaneelin asentaa mainitsemaasi paikkaan, rekisterikiven alapuolelle, eikö se haittaa paneelin taakse jäävää jäähdyttimen toimintaa?
        Siis kun ilmavirta pienee tuolle jäähdyttäjälle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ja kun sen Led-valopaneelin asentaa mainitsemaasi paikkaan, rekisterikiven alapuolelle, eikö se haittaa paneelin taakse jäävää jäähdyttimen toimintaa?
        Siis kun ilmavirta pienee tuolle jäähdyttäjälle?

        Ei haittaa. Molemmile sivuille jää vielä tilaa josta ilma pääsee syylärin, samoin rekisterikilven ja puskurin yläpuolelta kuten ennenkin. Lisäksi auton alta edestä virtaa ilmaa jäähdyttäjälle.

        Varmistin tuota vielä Mitsun huollosta, eivätkä nekään kieltäneet siihen valopaneelia asentamasta. Lisäksi meidän ilmasto niin viileä kesälläkin, verrattuna jonnekin etelän maihin, että ei jäähdytys täällä sen takia ylikuumene.
        Vaatisi sitten jo nesteiden vähyyttä vuotojen takia tms.?
        Mutta valopaneeli on myös helppo irroittaa kesäksi pois johtosarjan pikaliittimestä kesän ajaksi niin halutessa.

        Mutta onpa ollut syksy kiva ajaa kunnon valoilla täällä maalla, kun ei ole tarvinnut tihruta silmät sirittäen pimeällä hirvieläimiä. Aiemmin ne huomasi vasta kun tiellä seisoivat, nyt ne erottaa jo kaukaa pellonpuolellakin!


    • Hessulaiho

      Mökkinaapurini vaihtoi vanhan Qashqain Eclipse Crossin ja on esitellyt ylpeänä sitä koko syksyn. No pitihän se sitten lenkki sillä ajaa ja sitä ihmetellä, sekä kaverin pyynnöstä kirjoittaa mielipiteeni tänne! Tuossa jotain mikä mieleeni jäi kun autoa mökillä muutaman viikonlopun aikana olen ihmetelly ja mietin jos vaikka seuraavaksi?

      Sisätilat oli tilavan tuntuiset, takapenkki siirtyi eteenpäin antaen taas tavaratilaan lisää tilaa penkkejä kaatamatta, perustila nyt ei nyt iso ollut. Ajoasennossa ei moitittavaa, säädöt ok, sain hyväksi itselleni (180/90kg). Ja kuten Kutvonen yllä totesi, kynnykset ei sotkenut lahkeita kuraan, omasta SUVista ei meinaa pois päästä sotkematta lahkeita.

      Ajettavuus jämäkkä, ei heilunut/huojunut kuten SUVit yleensä, se kilpa-autoista tuttu poikittaistuki moottorin päällä toimii siis hyvin (kuten yllä sanottu)? 1.5 litran kone pirteä, turbon vääntökin hyvä.
      Venttilisysteemi kuulemma viimeisen Evo Lancer ralliversiosta tuttu, soodatäytteiset venttiilit (nevö hööd), netissä kai tarkemmin lisää. Liekö siitä siten kohtuu tehot ja tuo parjattu janoisuus?

      Sisusta ei ollut pelkkää muovia, se jos mikä oli positiivistä, toi laadukkaan oloisen fiiliksen. Ovista löytyi myös kangasta ja hiilikuitua, kojetaulusta puolestaan hopeista muovia sekä pianomustaa, jolla oli myös ratin alaosa koristeltu. Infonäyttöä sai ohjailla keskikonsolin neliötä sormella liikuttaen, siellä oli radion, puhelimen ja mm. valojen, pyyhkimien säätömahiksia. Osa kai ihan hyödyllisiä, osa kai"blingblingiä"!

      Oli kuulemma kivoja herkkuja kuten tuulilasinäyttö, no joo minulle, kaistavahti taas no joo, pitkien valojen automaatinen vaihto (ei kokeiltu kun päivänvalo). Toki kun noihin tottuu, ei niistä halua hevillä luopua autoa vaihtaessa, itselle kävi niin aikanaan avaimettoman käynnistyksen kanssa?

      Eli ostaisinko tuollaisen seuraavaksi nykyisen cittarini mennessä ensi syksynä vaihtoon? Voisin kai ostaakin, ainakin menen koeajolle ja hakemaan tarjouksen? Väliraha sitten ratkaisee?
      Varustelutasoja riittävästi, tosin sinistä metalliväriä ei kuulemma löydy meillä, vaikka tehdas sitä muihin maihin tarjoaa? Punaista metalliväriä taas on kahta eri sävyä? Maahantuoja huom!

      Median juttuja äkkiä selatessani ihmettelin erilaisia juttuja, siinä missä TM haukkui, AutoBild tai joku muu lehti kehui samaa asiaa, ei piru voi luottaa niihinkään?

      Paljon on Mitsussa hyvää, tuolla aiemmin jo mainitut pitkä takuu, ajoturva, viimeinen aito Made in Japan auto, kai? Nykyinen merkkini satavarmasti vaihtuu ja kun seuraava uusi Honda HRV esitellään, vertaan tuota siihen sitten.

      • Anonyymi

        Eivät nuo soodalla eli natriumilla täytetyt venttiilit aivan uusi keksintö ole? Mitsubishi käytti niitä ralliEvoissa aikanaan ja siirtänyt hyvin toimivan jutun tuotantomalleihinkin. Kaipa niitä käyttänee monet muutkin tehoturboja valmistavat automerkit?

        Mm. Autowiki kertoo asiasta tarkemmin, mutta laitan lyhykäisesti tähänkin, että turbokoneissa pakoventtiieissä käytetään nesteytyvää natriumia ontoissa venttiilin varsissa siirtämään kovaa kuumutta ylöspäin moottorin kanteen.

        Eli viilentää turbon tuomien helvetin kovien, jopa 880 asteen pakokaasujen tuomaa lämpöä ja tuo kestävyyttä siten koville joutuville venttiileille,
        Voi kai sillä teoriassa ainakin jonkun hevosvoimankin saada, montako, siihen en löytänyt varmaa faktaa? Ossi osaisi varmaan kertoa?
        Kalliita erikoisosia ovat, mutta kai se hinta tulee stten takaisin moottorin kestävyydessä!


      • Anonyymi

        Tuosta Mitsubishin toisesta punaisesta metalliväristä tuolla kommentissasi sain kuulla sellaista tietoa, jotta erikoisväri monessakin mielessä? Joillakin muilla merkeilläkin sitä nyt valikoimissaan, joten ei liene ihan Mitsun oma idea tai väri, sävynä kylläkin?

        Hintaa sillä enemmän (muutama satanen?) kuin normaaleilla metalliväreillä. Ainakin alussa se oli heti pois hetken aikaa valikoimista, kun siinä olisi ollut ongelmia laadussa, jotka ilmeni kiinnittymisenä pohjamaaleihin.
        Tuo ongelma saatu kai korjattua kun väri ollut taas valittavissa uusiin Mitsuihin.

        Jos ja kun tuota kauniisti kiiltävää ja peilaava punaista väriä joutuu paikkamaalaaman vaikka naarmujen tai kolarin takia, on siinä oltava jo aika taitava automaalari.
        Tavallisen metallivärinkin saaminen paikkamaalauksessa haastavaa viereisten "vanhojen pintojen" näköiseksi, on se tuolla uudella maalilla varmaan entistä vaikeampaa, mitä vanhempi auto siis on?
        Ei ole aivan helppo väri maalattavaksi, sisältää monta eri lisävaihetta verrattuna tavalliseen metalliväriin verrattuna (maalausvideokin löytyi YouTubesta).

        Eli jos ei vakuutus maksa, itku voi tulla, sillä itse maali jo kallis, lisäksi automaalarin ammattitaito sekä lisätyöt tekee hommasta arvokkaan? Jossain vaiheessa voi vakuutusyhtiötkin alkaa, ahneita kun ovat, nostaa tuonkin takia vakuutuksien hintaa?

        Vaikka se upea väri kiillon kanssa onkin, tiedä sitten, tulisiko sitä valittua seuraavaan uuteen autoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta Mitsubishin toisesta punaisesta metalliväristä tuolla kommentissasi sain kuulla sellaista tietoa, jotta erikoisväri monessakin mielessä? Joillakin muilla merkeilläkin sitä nyt valikoimissaan, joten ei liene ihan Mitsun oma idea tai väri, sävynä kylläkin?

        Hintaa sillä enemmän (muutama satanen?) kuin normaaleilla metalliväreillä. Ainakin alussa se oli heti pois hetken aikaa valikoimista, kun siinä olisi ollut ongelmia laadussa, jotka ilmeni kiinnittymisenä pohjamaaleihin.
        Tuo ongelma saatu kai korjattua kun väri ollut taas valittavissa uusiin Mitsuihin.

        Jos ja kun tuota kauniisti kiiltävää ja peilaava punaista väriä joutuu paikkamaalaaman vaikka naarmujen tai kolarin takia, on siinä oltava jo aika taitava automaalari.
        Tavallisen metallivärinkin saaminen paikkamaalauksessa haastavaa viereisten "vanhojen pintojen" näköiseksi, on se tuolla uudella maalilla varmaan entistä vaikeampaa, mitä vanhempi auto siis on?
        Ei ole aivan helppo väri maalattavaksi, sisältää monta eri lisävaihetta verrattuna tavalliseen metalliväriin verrattuna (maalausvideokin löytyi YouTubesta).

        Eli jos ei vakuutus maksa, itku voi tulla, sillä itse maali jo kallis, lisäksi automaalarin ammattitaito sekä lisätyöt tekee hommasta arvokkaan? Jossain vaiheessa voi vakuutusyhtiötkin alkaa, ahneita kun ovat, nostaa tuonkin takia vakuutuksien hintaa?

        Vaikka se upea väri kiillon kanssa onkin, tiedä sitten, tulisiko sitä valittua seuraavaan uuteen autoon?

        Voip olla hiustenhalkomista, mutta ei kai automaalari yritä saada, kuten kirjoitit, uutta paikkamaalattua väriä/pintaa sen viereisen vanhan maalipinnan näköiseksi? VAAN hän puhdistaa, kiillottaa koneella sen VANHAN värin ja maalipinnan pinnan mahdollisimman paljon uuden värin näköiseksi!

        Muuten ihan hyvät ja mielenkiintoiset yksityiskohdat, lienee paikkaansakin pitävätkin, kun ei kukaan "ammattilainenkaan" tullut väittelemään vastaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voip olla hiustenhalkomista, mutta ei kai automaalari yritä saada, kuten kirjoitit, uutta paikkamaalattua väriä/pintaa sen viereisen vanhan maalipinnan näköiseksi? VAAN hän puhdistaa, kiillottaa koneella sen VANHAN värin ja maalipinnan pinnan mahdollisimman paljon uuden värin näköiseksi!

        Muuten ihan hyvät ja mielenkiintoiset yksityiskohdat, lienee paikkaansakin pitävätkin, kun ei kukaan "ammattilainenkaan" tullut väittelemään vastaan?

        Totta huastat, noinhan se menee. Kommentoin asiaa ehkä hiukan huonosti. Paitsi se uusi väri pitäisi saada myös sävyltään mahd. lähelle vanhaa, niin myös ne metallivärissä olevat "metallihiukkaset" asettaa oman haasteen sille värin sävytttämiselle ja ruiskumaalaukselle.

        Pikkutarkkana ollessa hiukkasten koko, kirkkaus tai määrä maalissa voi vaihdella sekä ruiskuttaessa niiden asento pinnalla on sattumaa eikä hallttavissa. Tämä on ehkä jo sitä "hifistelyä", mutta saa osaltaan myös eroa vanhan ja uuden pinnan välillä.

        Ehkä tavallinen kuluttaja ei sitä eroa huomaa, katsoo vain värin sävyä? Mutta ammattimaalarit sen voi erottaa. Jos sitten on vielä kyseessä vaikka isokokoisemmat hiukkaset Candy-maaleilla, vaikeammaksi menee.

        Ja kun sitten sitä viereistä vanhaa maalipintaa kiillotetaan uuden pinnan näköiseksi, on se jo nykyautoissa lakkapinta mikä kiillottuu. Joten uuden paikkamaalin sävytystaito ja värisilmä kyllä maalareilla edelleen oltava, vaikka kone ne maalin sävyt mittaisi ja sekoittaisikin.


    • Anonyymi

      Käykää ensin katsomassa Vi Bilägaresta, miten auto on suunniteltu ja suojattu ruostetta vastaan. HRV sai yhden tähden viidestä! Samaan on "pystynyt" vuosien saatossa tietääkseni vain Lada...

      • Anonyymi

        Ja mitenkä se on sitten sinulta pois, kun näytät olevan niin kovin huolissasi toisten autovalinnoista?...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitenkä se on sitten sinulta pois, kun näytät olevan niin kovin huolissasi toisten autovalinnoista?...

        Ja oletko itse erehtynyt ottamaan HRV:n, siltä ainakin kuullostaa? Netti on täynnä tietoa autojen heikkouksista, niin miksei sitä saisi kertoa auton vaihtoa harkitsevalle?
        Ko. lehdessä testin tehneen kommentti: "En ole koskaan törmännyt näin kehnosti suunniteltuun ja suojattuun autoon".


      • Anonyymi

        Mitä höpäjät? HRV on Hondan mallistoa ei Kolmen Timantin malli!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja oletko itse erehtynyt ottamaan HRV:n, siltä ainakin kuullostaa? Netti on täynnä tietoa autojen heikkouksista, niin miksei sitä saisi kertoa auton vaihtoa harkitsevalle?
        Ko. lehdessä testin tehneen kommentti: "En ole koskaan törmännyt näin kehnosti suunniteltuun ja suojattuun autoon".

        Sori, en ole HRV:n omistaja, ja netistähän löytyy tietoa myös esim. sinun vaivoihisi, jotka ovat lähes poikkeuksetta kuolettavia, jos niihin netin tarinoihin vaan haluaa sokeasti uskoa.
        Omakohtaiset kokemukset on taas paljon parempia, ja totuudenmukaisempia, kuin nettikirjoitukset, tai autotoimittajien ontot jutut, jotka ovat vieläpä vailla perää siinä mielessä, että jopa uusi auto tuomitaan heti ruosteiseksi, vaikka sillä ei olisi ajettu vielä metriäkään! No pitäähän autolehtien, ja niiden toimittajienkin jollain elää, ja nykyään se onnistuu parhaiten paskaa kirjoittamalla, koska nykyihminenhän uskoo kaikki, mitä se lehdistä, ja netistä lukee!


    • Anonyymi

      Miekin oom suuntautunu pikku poikiin.

    • Anonyymi

      Tämä ensimmäinen koeajoraportti tuolla ylhäällä on jäätävää luettavaa, hakkaa jopa TM;n toimittajien jutut, jotka tunnetusti vihaavat Mitsuja!

      Asiantuntevaa, perusteltua tarkkaa ja yksityiskohtaista raportointia koko pitkä juttu viikonlopun perusteellisen koeajon jälkeen?
      Tuon perusteella menen heti Mitsubishi -liikkeeseen koeajamaan Mitsun!
      Ja seuraavaksi viikonlopuksi vielä alle Jagge tai Volvo? Voi pojat, mikä lukupaketti tulossa koeajosta!

      • Anonyymi

        No tuosta kun ottaa puolet pois, oli jutussa osa tottakin? Eli kyllä ennen oli paremmin, valoasiatkin. Perus H4 lasiumpioineen oli parempia kuin nykyiset vastaavat muoviosat jossain tapauksessa.
        Tuolla joku epäilikin tehtaiden energian säästöjen tai niiden halua myydä Xenon/LED-paketteja uusiin autoihin ja sen takia perusvalojen jääneen kehittämättä paremmiksi, vaikka nykytekniikkalla takuulla saisi H4 paljon paremmiksi? Varmaan tottakin.
        Rahat menneet siis ensinmainittujen kehittämiseen, ehkä se kuitenkin ymmärrettävää, tekniikan on kehityttävä uusilla jutuilla-

        Tehoa saa nyt hiukan noilla 150 polttimoilla, lähivaloissa ne menevät hiukan "hukkaan" ja palavat nopeasti rikki (n.240-300 tuntia)?
        Pitkissä umpioissa aikanaan sain niistä jo hyötyäkin, kun vähemmän ne oli päällä ja valoa oli kuitenkin sitten kun tarvitsi pitkiä.
        Se oli helppo, halpa ja nopea tapa parantaa pitkiä.
        Saihan ennen niitä tehoja umpioihin isoilla Wateilla, vaan piti sitten vaihtaa katsastukseen taas perupolttimot takaisin.

        Nyt on monessa japsissa nuo hiton HIR2 -polttimot H4:ssa, joihin ei löydy noita 100-150 polttimoita yleisesti, ei edes valonväriä saa vaihdetuksi (jollain merkillä 20 oli kai ulkomailta tilattavissa valkoisemmalla valolla).
        Jonkinlaisia muuntosarjoja Xenoneiksi niihin netistä löytyy, vaan taas olisi katsastukseen vaihdettava ja voi olla joku riski niiden kestämisessäkin tarvikeosilla?

        Joten uutta auto ostaessa, paljon pimeällä ajavalle on LEDit kovasta hinnasta kannattava valinta.
        Meille muille nuo pitkien parantaminen LED-valopaneelilla edullisin ja helpoin valinta. Valinnanvaraa niiden koko- ja teholuokissa vaikka kuinka paljon, löytyy takuulla jokaiselle sopiva valo.
        Hinnat ovat pudonneet jo aika alas ja asennus ammattilaisella tunnin homma. Lisäksi ovat kooltaan jo sellaisia, että eivät peitä koko maskia tai tarvitse erillisiä valorautaputkia maskiin.

        Netistä löytyy eriomainen valovertailu hintoineen ja kuvineen osoitteessa jussinmäki.net, kannattaa käydä sieltä katsomassa mihin uudet valopaneelit pystyy?


    • Anonyymi

      Tää Mitsuhan on sama auto kuin Citroen eli silloin kelpo peli

    • Anonyymi

      Mua nauratti tuo Eclipse aikoinaan koska se oli varmaan eka, jossa oli LED päivävalot ja ajovaloina kelmeät halogeenit, nythän noita säästövaloja on joka merkillä.

      H4 halogeeneihin saa hitosti tehoa, mulla oli vuonna 6 Ladassa lisävaloissa 130/90 ja ajovaloissa 110/80 -wattiset, niillä kuivasi naapurin pyykit 200 m päästä. Auton sähköt pitää vaan tehdä uusiksi, vähintään 1,5 mm2 joka nupille.

      Nykyautojen minivalot ei kestä 100 W lamppuja, wanha Volvo 240 81-93 tais olla viimeinen jossa muovi kesti. Wanha 7" umpio kestää, mutta loskasuihku räjäyttää sen lasin, hyvä syy vaihtaa pätkille ajoissa. Cibiellä oli joku vahvempi umpio 80-luvulla, ostin ne koska valokuvio oli upee.

      Ladassa ja myöhemmin Volvoissa laturi ei riitä lisävaloille. Ladassa suli liukurenkaiden juotokset ja volvoissa kyrvähti koko bosch, maantielläkin kone kiertää niin hiljaa, että laturin teho menee valoille ja lämppäriin, akku on käytännössä tyhjä kun virrat häviää.

      460 W halogeeniräpsäytys on kyllä sitä luokkaa, että linnutkin putoo langoiltaan, mulla jäi aikoinaan ylinopeussakko saamatta kun tutkasetä piteli silmiään tien poskessa... sivutuotteena sadesäällä edessä olevan auton kuivaus valokuvion kohdalta ja palaneiden hyönteisten katku kun tulit maalta kylille, p***urallinopeuksilla lamppuihin tarttuneet ötökät paloivat pois.

      • Anonyymi

        Sorry, se v...tu meni tuo mun kommenttini sinulle vahingossa pari kommenttia ylemmäksi mitä tarkoitus, tsekkaa sieltä!


      • Anonyymi

        En malta olla puuttumatta vanhaankin juttuun, mutta ei varmaan ollut Eclipse eikä Eclipse Cross (kun sanoit "tuo") ensimmäisiä LED-valonauhan käyttäjiä päiväajovaloissa!

        En satavarmasti uskalla sanoa kuka olisi sen ensin markkinoille tuonut, veikkauksena heitän saksantekeleistä Mersun tai Bemarin, toki on voinut olla joku muukin ylemmän edustustason valmistajista?
        Kiva olisi oikeasti kuulla, kuka ne LED-nauhat parkkeina /päivävaloina ensin markkinoille toi? Muistaako kukaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En malta olla puuttumatta vanhaankin juttuun, mutta ei varmaan ollut Eclipse eikä Eclipse Cross (kun sanoit "tuo") ensimmäisiä LED-valonauhan käyttäjiä päiväajovaloissa!

        En satavarmasti uskalla sanoa kuka olisi sen ensin markkinoille tuonut, veikkauksena heitän saksantekeleistä Mersun tai Bemarin, toki on voinut olla joku muukin ylemmän edustustason valmistajista?
        Kiva olisi oikeasti kuulla, kuka ne LED-nauhat parkkeina /päivävaloina ensin markkinoille toi? Muistaako kukaan?

        Olisiko ollut Audilla ensimmäisenä? Voisin melkein muutaman roposen jopa lyödä vetoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En malta olla puuttumatta vanhaankin juttuun, mutta ei varmaan ollut Eclipse eikä Eclipse Cross (kun sanoit "tuo") ensimmäisiä LED-valonauhan käyttäjiä päiväajovaloissa!

        En satavarmasti uskalla sanoa kuka olisi sen ensin markkinoille tuonut, veikkauksena heitän saksantekeleistä Mersun tai Bemarin, toki on voinut olla joku muukin ylemmän edustustason valmistajista?
        Kiva olisi oikeasti kuulla, kuka ne LED-nauhat parkkeina /päivävaloina ensin markkinoille toi? Muistaako kukaan?

        Bemarien keulille tuli jo yli 10 v. sitten käyttöön ns. Angel Eyes -valot. Eli se pyöreä valokehys ympion ympärillä.
        Tuttu näky nykyisin mm. rekkojen lisävaloissa.

        Jotain hässäkkää niiden hyväksymisessä muistaakseni oli silloin, nykyisin kai hyväksytyt kaikkialla, EU:n alueellakin!
        Joku BMW-hemmo varmaan osaisi kertoa tarkemmin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En malta olla puuttumatta vanhaankin juttuun, mutta ei varmaan ollut Eclipse eikä Eclipse Cross (kun sanoit "tuo") ensimmäisiä LED-valonauhan käyttäjiä päiväajovaloissa!

        En satavarmasti uskalla sanoa kuka olisi sen ensin markkinoille tuonut, veikkauksena heitän saksantekeleistä Mersun tai Bemarin, toki on voinut olla joku muukin ylemmän edustustason valmistajista?
        Kiva olisi oikeasti kuulla, kuka ne LED-nauhat parkkeina /päivävaloina ensin markkinoille toi? Muistaako kukaan?

        Saksantekeleistä ainakin Audi esitteli päivänajovalot LED-nauhana Audi R8:ssa jo vuonna 2006. Löytyy tietenkin kuva googlaten.
        Kaipa se oli niitä edelläkävijöitä valoasioissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko ollut Audilla ensimmäisenä? Voisin melkein muutaman roposen jopa lyödä vetoa.

        Tuolta osui silmiini *** https://www.hilavitkutin.com/2006/10/29/ensimmaiset-led-ajovalot-autoihin/ ***jonkinlainen juttu noista ensimmäisistä LED -ajovaloista.

        Jutun mukaan tulivat siis (ensin?) vuoden 2007 malleihin useimmissa autoissa, kuten em. Audi. Lexus ja yllätys yllätys, jenkkipojan Cadillac.

        Siinä nyt pääosin puhutaan ledeistä ajovaloina, mutta kaipa sitä uskaltaa veikata niissä olleen myös ledit silloin myös taka- ja parkkivaloissakin?
        (Ainakin kuvan Cadilacin parkeissa ledit näyttäisi olevan, mikäli se em. vuosimallia on?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolta osui silmiini *** https://www.hilavitkutin.com/2006/10/29/ensimmaiset-led-ajovalot-autoihin/ ***jonkinlainen juttu noista ensimmäisistä LED -ajovaloista.

        Jutun mukaan tulivat siis (ensin?) vuoden 2007 malleihin useimmissa autoissa, kuten em. Audi. Lexus ja yllätys yllätys, jenkkipojan Cadillac.

        Siinä nyt pääosin puhutaan ledeistä ajovaloina, mutta kaipa sitä uskaltaa veikata niissä olleen myös ledit silloin myös taka- ja parkkivaloissakin?
        (Ainakin kuvan Cadilacin parkeissa ledit näyttäisi olevan, mikäli se em. vuosimallia on?)

        Voihan tämä mennä hiukan hiustenhalkomiseksi, mutta Lexus esitteli tuon oman mallinsa (LS) jo Geneven messuilla maaliskuussa 2006.
        Ehtikö se myyntiin jo syksyllä, jolloin uudet, seuraavan vuoden (2007) mallit yleensä tulevat myyntiin, olisi silloin ensimmäinen noita uusia valoja esitellyt merkki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan tämä mennä hiukan hiustenhalkomiseksi, mutta Lexus esitteli tuon oman mallinsa (LS) jo Geneven messuilla maaliskuussa 2006.
        Ehtikö se myyntiin jo syksyllä, jolloin uudet, seuraavan vuoden (2007) mallit yleensä tulevat myyntiin, olisi silloin ensimmäinen noita uusia valoja esitellyt merkki?

        Meijän iskä sanoi sen rellussa olevan ekat tollaset valot jo ennen muita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2742
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2302
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2180
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1792
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1652
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1586
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      294
      1470
    9. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    Aihe