2 h sokerirasituskoe

Patience

Mun pitäisi maanantaina mennä 2 tunnin sokerirasituskokeeseen. Miten se käytännössä tapahtuu? Tarviiko olla aamulla syömättä/juomatta? Mitä siitä nähdään ja kuinka pian?

56

61450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yogi

      Syömättä ja juomatta labraan. Otetaan verinäyte glukoosimääritystä varten (0-näyte). Juodaan vakiomäärä imelää glukoosilitkua. Tunnin päästä otetaan verinäyte jälleen (tämä voi jäädä poiskin, se on ei-diabeetikollakin korkea). Otetaan jälleen kahden tunnin päästä verinäyte. Ei-diabeetikolla tämä näyte on jo melkein nollanäytteen tasalla. Diabeetikolla se on koholla.

      • minä

        Se verensokeri laskee yleensä tunnin päästä jo alemmas kuin paastosokeri.


      • Yogi
        minä kirjoitti:

        Se verensokeri laskee yleensä tunnin päästä jo alemmas kuin paastosokeri.

        Tuo on reaktiivinen hypoglykemia.


      • minä kirjoitti:

        Se verensokeri laskee yleensä tunnin päästä jo alemmas kuin paastosokeri.

        hei asiallista kieltä !!!! ei kirosanoja !!!!
        OKEI ?!


      • Anonyymi
        minä kirjoitti:

        Se verensokeri laskee yleensä tunnin päästä jo alemmas kuin paastosokeri.

        Höpsis se nousee 1h sokeriarvo niin myös toinen


      • Anonyymi
        HopeaLilja76 kirjoitti:

        hei asiallista kieltä !!!! ei kirosanoja !!!!
        OKEI ?!

        Missä tuos kirosanoja ?


    • kokenut

      vielä tuota paastoamista eli 12 tuntia syömättä ja juomatta. Eli jos menet aamu kahdeksalta kokeeseen, niin paastoat ilta kahdeksalta alkaen. Sinulta otetaan verensokeriarvot glukoosimittarilla ennen glukoosin juomista. Paastoverensokerin olisi hyvä olla alle 5,6. Mittaus kestää noin minuutin verran. Juomisen jälkeen istut odotushuoneessa tunnin verran, minkä jälkeen sinulta otetaan taas verinäyte. Tämän jälkeen istut odotushuoneessa vielä toisen tunnin ja viimeinen verinäyte otetaan sormenpäästä. Viimeisen arvon olisi hyvä olla alle 7,8. Täytyy vielä lisätä, että jos olet raskaana, niin silloin nuo viitearvot ovat toiset.

      • 1615

        ja minulta otettiin näyte vain 1 tunnin kuluttua, sormenpäästä. Oli 11 ja minulle sanottiin, että se on siinä juuri ylärajalla. Enempää ei saisi olla.


      • tsih tsih
        1615 kirjoitti:

        ja minulta otettiin näyte vain 1 tunnin kuluttua, sormenpäästä. Oli 11 ja minulle sanottiin, että se on siinä juuri ylärajalla. Enempää ei saisi olla.

        Ihan sama jutska minulla, otettiin vain 1 tunnin kuluttua ja koko koe oli siinä. Arvo oli jotain vähä yli 9 ja sanottiin että sokeritauti uhkaa.


    • vinkki

      12 tunnin paasto tarvitaan. Ja homma menee kuten edellä kerrottiin. Kannattaa ottaa aamupala mukaan, niin voi syödä heti kun viimeinen verinäyte on otettu.

      • Anonyymi

        nykyään 10h syömättä ja juomatta....


    • Patience

      Kiitoksia vaan selvityksestä! Täytyypä siis paastota se 12 tuntia ja suunnistaa sitten labraan. Toivottavasti koe ei anna aihetta jatkotutkimuksiin...Kivaa viikonloppua kaikille!

      • 1816

        Jos verensokeri on jo valmiiksi ennen koetta 8 tai yli, niin koetta ei ainakaan HUS:n laboratoriossa tehdä, koska henkilön tiedetään jo tuon paastoarvonsa perusteella olevan diabeetikko. Tällöin sokerirasituskoe ei toisi diagnoosin kannalta mitään uutta. Sitäpaitsi sokerirasituskoe voi monelle aiheuttaa epämiellyttäviä vaikutuksia.


      • T2diagnoosi

        Mehiläisessä tehtiin mulle rasituskoe (lääkärin käskystä, labra ei suositellut tätä) vaikka paastoarvo oli yli 8. Raistuskokeen jälkeen glukoosiarvo olikin 18. Olisipa ollut kuva jos sielläkin toimittaisiin noin. Edelleenkin hämmästyttää miten hoitava lääkäri olisi lähettänyt minut vielä viikoksi kotiin noilla tuloksilla jos en olisi pyytänyt että labra mittaisi vielä varmuudeksi loppuarvon sormenpäästä. Muuten tulos llisi tulkut vasta iltapäivällä.


    • tipi-topi

      Pitää olla 12 tuntia syömättä ja juodakin saa aamulla vain enintään lasillisen. Joudut juomaan litkuannokksen, jossa on 75 g glukoosia sekoitettuna 2,5 dl vettä. Katsotaan sormenpäästä sokerit ennen litkun juontia ja 2 tuntia sen jälkeen.

      • nhfkjfyh

        Minulla ainakin otettiin verinäytteet käsivarresta ja tuloksen sai maanantaina, kun koe tehtiin perjantaina. Toinen näyte 2 h jälkeen.


      • Kumpikin kelpaa
        nhfkjfyh kirjoitti:

        Minulla ainakin otettiin verinäytteet käsivarresta ja tuloksen sai maanantaina, kun koe tehtiin perjantaina. Toinen näyte 2 h jälkeen.

        Kyseinen laboratoriokoe on tarkempi kuin edellä mainittu pikatesti. Sormenpäästäkin mitatut arvot antavat melko tarkat tulokset.


    • Luna ysol

      Juu pitää olla syömättä ja juomatta 12 h ennen ottoa, kävin juuri tänään ja sain ohjeet sitä ennen niin tiesin.

      • .

        Onkohan tämä viesti ennätys. Ohje tulee runsaan 7 vuotta myöhässä.

        Eiköhän nykyisin anneta jopa kirjalliset ohjeet sokerirasitustestiin.

        No eihän tämän vastauksen kirjoittaja ole ainoa "syyllinen" kun tämä ketju kaivettiin esiin edellisen kerran 6 vuotta vanhana. Turhauttaa kun kirjoittajat kaivelevat hakutoiminnolla vanhoja ketjuja esiin eikä katso kirjoituspäivämäärää kuinka vanhoja ne ovat. Kauan sitten tämä keskustelupalsta toimi siten ettei vanhaan ketjuun kirjoittaminen nostanut sitä ketjun kärkeen ja "vahinkokommentti" jäi sinne ketjujen syövereihin.


    • normaaliarvo

      Voisiko joku kertoa, miksi terveydenhoitaja laittaa paastoarvo 5, 2 perään ison huutomerkin ja paasaa tietoa kakkostyypin diabeteksesta?

      Mikä terveellä ihmisellä pitäisi tuon verensokerin paastoarvon olla, jos 5,2 käsitellään jo ison huutomerkin kera?

      • dfghnb

        5,2 on terveen ihmisen arvo niinkuin on jo kerrottu. Huutomerkki tarkoittanee sitä, että arvo on erinomainen, olet sitten terve tai diabeetikko.

        En oikein tosin ymmärrä mitä terveydenhoitajalla on koko asian kanssa tekemistä. Lääkärihän ottaa kannan asiaan.


      • normaaliarvo
        dfghnb kirjoitti:

        5,2 on terveen ihmisen arvo niinkuin on jo kerrottu. Huutomerkki tarkoittanee sitä, että arvo on erinomainen, olet sitten terve tai diabeetikko.

        En oikein tosin ymmärrä mitä terveydenhoitajalla on koko asian kanssa tekemistä. Lääkärihän ottaa kannan asiaan.

        Miksi sitten saman lomakkeen muiden normaaliarvojen perässä ei ollut huutomerkkiä?

        Terveydenhoitajalla taisi olla vain tarve paasata perusteettomia uhkakuvia alkaneesta kakkostyypin diabeteksesta, vaikka sokeriarvo oli normaali. Tai sitten terveydenhoitajan mukaan sokerin paastoarvo olisi pitänyt olla 4:llä alkava ja vitonen on jo merkki kakkostyypin diabeteksesta.

        Miten niin lääkäri ottaa kantaa?

        Minulla terveydenhoitaja paasasi, että suolaa on vähennettävä ja kananmunia ei saa enää syödä noin 30 kappaletta vuoden aikana (ja muuta 80-luvun tietoa verenpaineen ehkäisystä), koska minun verenpainelukema oli normaali. Muutin ruokavaliota terveydenhoitajan ohjeiden mukaan ja kävin kahden kuukauden kuluttua mittauttamassa verenpaineeni, joskos se olisi laskenut normaalitasolle. Sain kuulla, että verenpaineeni oli ollut jo ensimäisellä kerralla normaali eikä lainkaan kohonnut.


      • Kesäleidi
        normaaliarvo kirjoitti:

        Miksi sitten saman lomakkeen muiden normaaliarvojen perässä ei ollut huutomerkkiä?

        Terveydenhoitajalla taisi olla vain tarve paasata perusteettomia uhkakuvia alkaneesta kakkostyypin diabeteksesta, vaikka sokeriarvo oli normaali. Tai sitten terveydenhoitajan mukaan sokerin paastoarvo olisi pitänyt olla 4:llä alkava ja vitonen on jo merkki kakkostyypin diabeteksesta.

        Miten niin lääkäri ottaa kantaa?

        Minulla terveydenhoitaja paasasi, että suolaa on vähennettävä ja kananmunia ei saa enää syödä noin 30 kappaletta vuoden aikana (ja muuta 80-luvun tietoa verenpaineen ehkäisystä), koska minun verenpainelukema oli normaali. Muutin ruokavaliota terveydenhoitajan ohjeiden mukaan ja kävin kahden kuukauden kuluttua mittauttamassa verenpaineeni, joskos se olisi laskenut normaalitasolle. Sain kuulla, että verenpaineeni oli ollut jo ensimäisellä kerralla normaali eikä lainkaan kohonnut.

        Juu, kyllä terveydenhoitaja voi katsoa, tulkita ja kertoa labra-arvot aivan yhtä hyvin kuin lääkärikin. Diagnoosin tekee tietenkin lääkäri, jos sille on tarvetta, mutta eihän tässä tapauksessa vielä diagnoosin tarvetta edes ollut.

        Ehkä tosiaan terveydenhoitajalla oli liian tiukkapipoinen ote tulosten tulkintaan. Ehkä hänen oli vain tarkoitus kertoa 2-tyypin kohonneesta riskistä, jos paastoarvo alkaa lähennellä ylärajaa. Sinun tapauksessasi paasaus oli mielestäni turhaa, koska paastoarvosi oli vielä oikein hyvä. Pahan mielen terveydenhoitaja vain paasauksellaan sai aikaiseksi ja vieläpä aivan turhaan.

        Labrakokeissa toki kannattaa käydä säännöllisesti, jotta mahdolliset "ongelmat" löytyvät mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Nyt vain elämästä nauttimaan. :)


      • normaaliarvo
        Kesäleidi kirjoitti:

        Juu, kyllä terveydenhoitaja voi katsoa, tulkita ja kertoa labra-arvot aivan yhtä hyvin kuin lääkärikin. Diagnoosin tekee tietenkin lääkäri, jos sille on tarvetta, mutta eihän tässä tapauksessa vielä diagnoosin tarvetta edes ollut.

        Ehkä tosiaan terveydenhoitajalla oli liian tiukkapipoinen ote tulosten tulkintaan. Ehkä hänen oli vain tarkoitus kertoa 2-tyypin kohonneesta riskistä, jos paastoarvo alkaa lähennellä ylärajaa. Sinun tapauksessasi paasaus oli mielestäni turhaa, koska paastoarvosi oli vielä oikein hyvä. Pahan mielen terveydenhoitaja vain paasauksellaan sai aikaiseksi ja vieläpä aivan turhaan.

        Labrakokeissa toki kannattaa käydä säännöllisesti, jotta mahdolliset "ongelmat" löytyvät mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Nyt vain elämästä nauttimaan. :)

        Kiitos vastauksesta.

        Mielestäni mennään hieman liian pitkälle silloin kun terveydenhoitohenkilökunta antaa normaaleista tuloksista huolimatta vaikutelman "olemassa olevasta vakavasta terveysuhasta".

        Todella edesvastuutonta käskeä muuttamaan terveellisiä elintapoja epä"terveellisemmäksi" eli ravintoköyhemmäksi kun tulokset kuitenkin kertovat normaaleista arvoista.

        Tuosta oppineena, nykyisin minä haluan tietää numeroarvot ja oikeat tiedot hankin kirjoista tai netistä.


      • ...
        dfghnb kirjoitti:

        5,2 on terveen ihmisen arvo niinkuin on jo kerrottu. Huutomerkki tarkoittanee sitä, että arvo on erinomainen, olet sitten terve tai diabeetikko.

        En oikein tosin ymmärrä mitä terveydenhoitajalla on koko asian kanssa tekemistä. Lääkärihän ottaa kannan asiaan.

        Kyllä monessa paikkaa hoitajat ottavat kantaa ja ohjaavat eteenpäin, jos tarvetta.


    • Kesäleidi

      Joidenkin taulukoiden mukaan tuo paastoarvosi on jo normaalin ylärajoilla (normaali alle 5,5mmol/l). Jotkut taulukot taas sanovat paastosokerin olevan normaali, jos se on alle 6,0 mmol/l. Ehkä hoitajallasi oli tämä matalampi viitearvo rajana?

      Onneksi kuitenkin vielä sokeriarvosi mahtui koka tapauksessa viitearvoihin, onnittelut :) ! Mutta ehkä kannattaa alkaa hieman kiinnittää huomiota elintapoihin ja ruokatottumuksiin, jotta paastosokerisi ei alkaisi nousta. Entä oletko ylipainoinen? Jos olet, usein jo muutamien kilojen tuputtaminen saattaa auttaa.

      Tsemppiä! Ja oikein mukavaa kesää!

      • T2D

        Eikös Suomessa noudateta Suomen viitearvoja, paastoarvo 4,0 - 6,0. USA:n suosituksissa yläraja on 5,5. Kysyjän arvo on terveen arvo kummankin mukaan. Suomen suosituksissa se asettuu keskivaiheille.

        Oma laboratorioni jakaa arvot kolmeen luokkaan ja merkitsee ne tähdellä tähän tyyliin (*..) , (.*.) tai (..*) tai sitten ulkopuolelle, jos ei sovi viitearvoihin *(...) tai (...)* . Kysyjän arvo sijoittuu juuri keskellä olevaan eli (.*.).

        Kaikille arvioitava kysymys mielenkiinnosta. Jos Suomessa alettaisiin noudattaa USA:n suosituksia, niin paljonko olisi esidiabeetikkoja enemmän eli arvo 5,6 - 6,9 nykyiseen verrattuna? Nythän tuo arvoväli on 6,1 - 6,9.

        Jos paastoarvomittauksia tehdään myöhemminkin on tietysti hyvä tarkastella trendiä. Nouseva trendi ei ole hyväksi.


      • .
        T2D kirjoitti:

        Eikös Suomessa noudateta Suomen viitearvoja, paastoarvo 4,0 - 6,0. USA:n suosituksissa yläraja on 5,5. Kysyjän arvo on terveen arvo kummankin mukaan. Suomen suosituksissa se asettuu keskivaiheille.

        Oma laboratorioni jakaa arvot kolmeen luokkaan ja merkitsee ne tähdellä tähän tyyliin (*..) , (.*.) tai (..*) tai sitten ulkopuolelle, jos ei sovi viitearvoihin *(...) tai (...)* . Kysyjän arvo sijoittuu juuri keskellä olevaan eli (.*.).

        Kaikille arvioitava kysymys mielenkiinnosta. Jos Suomessa alettaisiin noudattaa USA:n suosituksia, niin paljonko olisi esidiabeetikkoja enemmän eli arvo 5,6 - 6,9 nykyiseen verrattuna? Nythän tuo arvoväli on 6,1 - 6,9.

        Jos paastoarvomittauksia tehdään myöhemminkin on tietysti hyvä tarkastella trendiä. Nouseva trendi ei ole hyväksi.

        Tällä hetkellä käypä hoito -ohjeiden mukaan diabeteksen rajat ovat seuraavat:
        Paastoarvo (mmol/l): Normaali arvo ≤ 6,0. Suurentunut paastoarvo 6,1–6,9. Diabetes ≥ 7,0.
        Diabeetikon omamittauksissa tavoitteena on pitää paastoarvo alle 6 mmol/l.

        Laboratoriot käyttävät omia raja-arvojaan ilmoittaessaan tuloksia ja kertomasi rajat on aikuiselle (lapsilla ja nuorilla liikkumavara on suurempi).


      • mutta 5,2 normaali
        T2D kirjoitti:

        Eikös Suomessa noudateta Suomen viitearvoja, paastoarvo 4,0 - 6,0. USA:n suosituksissa yläraja on 5,5. Kysyjän arvo on terveen arvo kummankin mukaan. Suomen suosituksissa se asettuu keskivaiheille.

        Oma laboratorioni jakaa arvot kolmeen luokkaan ja merkitsee ne tähdellä tähän tyyliin (*..) , (.*.) tai (..*) tai sitten ulkopuolelle, jos ei sovi viitearvoihin *(...) tai (...)* . Kysyjän arvo sijoittuu juuri keskellä olevaan eli (.*.).

        Kaikille arvioitava kysymys mielenkiinnosta. Jos Suomessa alettaisiin noudattaa USA:n suosituksia, niin paljonko olisi esidiabeetikkoja enemmän eli arvo 5,6 - 6,9 nykyiseen verrattuna? Nythän tuo arvoväli on 6,1 - 6,9.

        Jos paastoarvomittauksia tehdään myöhemminkin on tietysti hyvä tarkastella trendiä. Nouseva trendi ei ole hyväksi.

        Paljon enemmän olisi ja osa suomalaisistakin endokrinologeista sanoo jo, että kyllä täysin terveen henkilön paastoarvo on sen 5,5 alle eli luultavasti meilläkin ollaan USA:n suosituksen suuntaan pikkuhiljaa menossa (kuten monessa muussakin asiassa).


    • Terveydenhoitaja NN

      Kannattaisi katsoa Terveyskirjastosta:
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03093

      • .

        Eiköhän tuo alkuperäinen kysyjä ole saanut vastauksensa seitsemän vuotta sitten.


    • Pekka

      Itselläni 12h paastoa ja sitten kokeeseen verikoe ja ja sen jälkeen join makeaa kirkasta litkua joka oli ihan miellyttävän makuinen..sen jälkeen käytävälle odotushuoneeseen odottamaan ja se oli makeea se litku jotenka n..15min päästä tuli vähän öklö olo..... ja 2h päästä otettiin toinen verikoe.....noin 3 tunnin pääsät oli olotilassa hieman huimausta johtuen ehkä sitä litkusta.....mutta nä olo tilat ei ollut kun tois lieviä...ei haitannu mitenkään..Kysymys? kun minulle ei ole ollut diapetesta ja menin tähän kokeeseen kun ei koskaan ole otettu tälläistä...niin toivottavasti tää litku ei myöhemmin edesauta esim diapeeksen puhkeamista? jos joku tietää ei ainakaan pitäis kait?

      • Turha koe?

        Miksi sitten menit tuohon kokeeseen? Uteliaisuuttasiko? Minulla on vuosia sitten diagnosoitu kakkostyypin diabetes eikä sitä varten tarvittu sokerirasitustestiä. Eikä minulle ole myöhemminkään sitä tyrkytetty.


    • Ei ei

      Lyhyt ja ytimekäs vastaus: Litku ei aiheuta diabetesta.

      • Ei ei

        Eikä myöskään edesauta sen puhkeamista.


    • tiittuuuuuu

      Ei aina ole 2d vaikka paastosokeri yli 6, esim. 7.4-8.2, minulla 2 tunnin rasituskokeen jälkeen arvo oli 6, joka luokitellaan normaaliksi ( alle 7,8), nyt sitten tutkitaan lisää, onko kyseessä esim. d1 tai jokin yhdistelmä....

      • .

        Minulla aterian jälkeiset verensokerit ovat yleensä normaalia korkeammat. Mutta kun pitkä sokeri on 6,1-6,4% niin diabeteslääkäri tuumasi ettei ole kovin vaarallista.


    • Onkovaikkuei

      Mulla on pitkäsokeri ollut v. 2008 6,6. Paastot ovat normaaleja. Puoli tuntia ateriasta sokeri nousee 9,4:ään ja kahden tunnin päästä on 5,9. Onko syytä huoleen. Tk:sta vaikea saada HbA1C-mittausta kun ei ole diabetesta (?).

    • eijako

      kävin 2 tunnin sokerinrasitustestissä..
      paastoarvo oli 7.8
      tunninpäästä 17.8
      2 tuntia 17.3.

      sain soittoajan lääkärille viikompäästä..
      onko mulla diabetes?? ajattelin ettei mitää vakavaa kun kuitenkin lääkärikin soittaa vasta viikon päästä

      • ...

        Hieman koholla paastoarvon perusteella. Verensokerin hidas laskeminen testin jälkeen osoittaa myös että ainakin seuranta lienee edessä, ellei sitten lääkäri aloita kevyttä lääkitystä. Niin kiire ei ole että hoito pitäisi aloittaa huomenna.


      • eijako
        ... kirjoitti:

        Hieman koholla paastoarvon perusteella. Verensokerin hidas laskeminen testin jälkeen osoittaa myös että ainakin seuranta lienee edessä, ellei sitten lääkäri aloita kevyttä lääkitystä. Niin kiire ei ole että hoito pitäisi aloittaa huomenna.

        mitä se kertoo,kun verensokeri laskee hitaasti??


      • ...
        eijako kirjoitti:

        mitä se kertoo,kun verensokeri laskee hitaasti??

        Ainakin sen että haima ei pysty tuottamaan insuliinia riittävän nopeasti ja suuria määriä. Toisaalta tuo sokerirasitustesti on aika rankka kuormitus haimalle. Todenmukaisemman tuloksen saisi ottamalla mittaukset ennen normaalia ateriaa ja 2 h sen jälkeen.

        Eiköhän lääkärisi kerro asiasta tarkemmin soittoajalla.


      • Anonyymi

        Selvä diabetes


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvä diabetes

        Minulle ei ole koskaan tehty sokerirasituskoetta. D2 diagnoosi tuli korkeiden paastosokerien ja HbA1c arvojen mukaan (useampi mittaus).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvä diabetes

        Eiköhän tuo selvinnyt kysyjälle melkein 10 vuotta sitten.


    • 8+3

      Itse joudun testiin kun paastoarvo oli yli 8. Itsekin ihmettelen miksi jos se raja on on 8 kun testiä ei enää tehdä. Lähetteen antoi sentäs terveyskeskuksen ylilääkäri tuohon rasitustestiin.

      • totuutta kehiin...

        Ylilääkäri tarkoittaa että sillä on ylisuuri palkka, ei muuta.


    • 7+17

      Paljonko normaalisti pitäisi glukoosiliuoksen jlk olla sokeriarvot?

      • jhgbnm

        Terveellä kahden tunnin päästä alle 7,8. Diabeetikolla on 11,1 ja yli. Väliin jäävillä on heikentynyt glukoosin sieto eli esidiabetes.


    • TÄYSIN MURTUNUT

      EI OO EDES SUOMI24 PALSTAA HYPOGLYKEEMIKOILLE! MEITÄ ON NIIN VÄHÄN JA LÄÄKÄRIT OSAA SEN TAKIA AUTTAA! MUA ITKETTÄÄ NIIN PALJON JA PELKÄÄN ETTÄ MULLA ON INSULINOOMA MUTTA KUN EI PÄÄSE TUTKIMUKSIIN! MÄ OON NIIN EPÄTOIVOINEN ITKEN KOKO AJAN, SYÖN KAHDEN TUNNIN VÄLEIN SEKÄÄN EI RIITÄ AINA, AUTTAKAA JOKU, YÖLLÄ HIKOILEN JA SILLOINKIN SYÖN, JATKUVAA SYÖMISTÄ

      • On keskusteltu

        Tällä palstalla on muutama ketju jossa on puhuttu hypoglykeemikoista. Etsi ja lue.


    • Pilalle.taisi.mennä

      Menikö koneeni plörinäksi, kun olin niin väsynyt ja tolkuttomassa tilassa, että kokeen aikana menin ja haukkasin voileipää. Vasta jälkikäteen heräsin huomaamaan, että olisi tottakai pitänyt paastota se kaksi tuntiakin.
      Ja ketjusta havaitsen, että ed. iltana olisi pitänyt varata 12 tuntia. paastoa. En ole varma siitäkään.
      Oliko koko koe turha?

      • sama.vielä

        ... siis kokeeni . . . .


      • Ei_ehkä_kokonaan
        sama.vielä kirjoitti:

        ... siis kokeeni . . . .

        Kerroitko labrahoitajalle kun otettiin loppunäyte, että haukkasit leipää (paljonko söit, haukkauksen vai enemmän) ja mitä hän siihen kommentoi? Yksi haukku leipää (hitaampaa hiilihydraattia) ei ehkä kaada kokonaan koetulosta, mutta loppunäytteen arvo voi olla hiukan korkeampi kuin ilman välisyöntiä ja se voidaan huomioida.


    • veijo8765287536

      Kun SUOMI24 kaatiksella ei saa kirjoitaa mitään uutta ja perustella niin kansa kaivelee vuosia vanhoja juttuja.

    • Anonyymi

      Ja mitää ei ole opittu. Ei ihme kaikkien luulojen varassa mitä SIOMI24:ssä jaetaan.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe