Minulla on polvet kipuilleet todella pitkään, ja eilen jouduin turvautumaan päivystykseen, koska kävely alkoi jo olemaan tosi hankalaa.
Röntgenkuva otettiin ainoastaan polvet koukussa, eli niiausasennossa. Yritin kysellä ensiavun lääkäriltä näkyykö sieltä nivelrikkoa, mutta hän totesi, että ensiviikolla saadaan lausunto.
Hänen mukaansa ei ehkä ainakaan pahaa rikkoa ole, itsekin kurkin röngenkuvaa, ja näin, että nivelrakoa kyllä näkyi. Tässä nyt tulee vaan mieleen, että olisiko se jalka suorana otettu kuva ollut myös tarpeen tuon polvien nivelten kunnon selittämiseksi ?
Maallikkona ajatellen polvet koukussa voisi ajatella, että jonkinlainen rako tulee asennon myötä, jollei nyt ole tosi paha nivelrikko kyseessä.
Minulla on melko pahaa nivelrikkoa sormissa, selässä jonkinverran ja sukurasitetta on. Ikää 55 vuotta. Polven tilannetta en ole halunnut tietää aikaisemmin, kun olen yrittänyt elää illuusiossa, että niissä mitään ole....
Särkylääkereseptin sain, vähän ne kipua taittaa, mutta enpä noita jatkuvast haluaisi syödä.
Polven röntgenkuva
3
586
Vastaukset
- Rtghoitaja
Hei, kyseessä on semifleksio-projektio, joka on otettu polvistasi. Juuri tämä semifleksio-projektio otetaan,jos kysytään nivelrikkoa. Suora etusuunnan kuva otetaan vain traumatapauksissa ja lapsilta. Nivelrikkonäkyy juuri parhaiten tässä semifleksio-projektiossa. :) Terveisin röntgenhoitaja
- Ninnae
Paljon kiitoksia tiedosta :).
Niissä kuvissa nyt nivelrakoa näkyi, eli luupinnat ei olleet yhdessä, niinkuin miun sormien nivelissä. Ei se nivelrako nyt mikää järin iso ollut, mutta siitähän sitten saan lausunnon.
Jokin noissa polvissa kuitenkin on vialla, mutta mikä....- rho125
Hei,
Polven röntgenkuvissa kuuluukin näkyä nivelrakoa paremmin kuin mitä sormen kuvissa. Polvien nivelpinnoilla on rustoa eikä pelkkää luuta. Lisäksi polvessa on pieni määrä nivelnestettä. Rusto taas päästää röntgensäteilyn lävitse paremmin kuin mitä luu ja ei näin näy röntgenkuvassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus166768- 1972500
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1001928En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761507Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911059- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77843
- 45719
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708