Kamalat pakkoajatukset.

VierailijaNa

Taustalla on paniikkihäiriötä, ahdistuneisuutta, stressiä ja lapsesta asti ollut enemmän tai vähemmän OCD-oireita. Maagista ajattelua, laskemista ja kymmenen vuotta enemmän tai vähemmän ollut pinnalla nyt sairauksien pelko, kuolemanpelko ja em asioiden pakonomainen ajattelu. Hulluksi tulemisen pelko on jotain kamalaa myös ja sitä nyt toden teolla pelkään.

Minulla on kaksi ihanaa lasta, nuorempi niistä 4v, ihana ja tukena oleva mies, kaikki periaatteessa hyvin, silti näiden asioiden kanssa kamppailen, syyllisyys siis jo siitä että miksei voisi vaan olla normaali. Eilen kuitenkin iski sitten täysin järjen vastaiset pakkoajatukset. :'( tuli päähän, että apua jos vahingoitan itseäni tai perheenjäseniä ja millä tavalla.. vaikka en pystyisi kenellekään mitään pahaa tekemään enkä sellaista halua edes ajatella. Ahdistaa suunnattomasti että sellaisia ajatuksia edes tuli ja tuli olo että sekoan. Pienimmän lapsen kanssa pötköttely ja haliminenkin oli hankalaa kun iski vain hirveitä ajatuksia ja itketti kokoajan että miksi. :'( kun ovat rakkainta ja tärkeintä koko maailmassa niin en voi käsittää, miksi tuollaisia tulee. Siihen olen tottunut, että päässälaskut ym rituaalimaiset toiminnot olleet, mutta edelleen olen shokissa että nyt iski tuollaista. :'( ahdistaa, itkettää. Kuulostanko aivan sekopäältä? En uskalla kaikkea edes kirjoittaa. Sekoamisen pelko on niin kova. Kaipaan vertaistukea.

8

6272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harm_ocd

      Itse sairastuin vahingoittamis pakkoajatuksiin viime kesällä. Ne tunnetaan englannin kielisellä nimellä "harm ocd", voit googlata muiden tarinoita. Psykoosilääkitys auttoi niihin minulla hyvin, vei ne kokonaan pois. Lääkkeen lopettamisesta nyt noin 2 viikkoa, ja hyvin mennyt ainakin tähän asti. Masennuslääkityskin auttaa aika monella, mutta sitä pitä vaa syödä viikkoja tai kuukausia ennen kuin alkaa tehoomaan. Sekoamisen pelkoa oli minullakin. Välillä saattoi tulla jopa "haluja" pakkoajatuksien toteuttamisesta. Piti vaan ymmärtää, että nämä kaikki johtuvat tosta pakkoajattelusta.

    • turepakkoajattelija

      juurikin samat oireet ja kirjoittanutkin jo tänne asiasta. setraliinia käyttänyt pari kuukautta. olo helpottanut pahimmasta mutta edelleenkin näitä on. Pahinta näissä on jurikin nuo läheisiin liittyvät. Lääkäreille tämä on tuttua kauraa ja sekin jo auttaa kun näkee että toinen ymmärtää. tehnyt noita mindfullnes juttuja ja aikomus hakea psykoterapiaan. lisäksi opamaxia pahimpiin ahdistuksiin.

    • VierailijaNa

      Itkettää ja ahdistaa nämä. Sitten alan pohtimaan, että voisinko toteuttaa nämä. Täysin järjenvastaisia ja ahdistavia ja pelkään jo etukäteen että milloin joku ajatus tulee. Ja sellaisia tyhmiä mielikuvia myös (tuttua kenellekään?) Pelkään yli kaiken hulluksi tulemista, psykoosia tmv. :'( pahinta on se että kohdistuu läheisiin. :'( ja mieli hakemalla hakee jotain tyhmää. Tämä on niin uutta mulle, aikasemmin ollut laskentaa yms oireita joiden kanssa pärjännyt vaan nyt :'(

      Mulle määrättiin Sertralin, minimiannoksella aluksi. Pelottaa senkin aloittaminen että mitä jos tulee sivuoireita pahoja. Opamox käytössä mutta ei sekään aina auta. :(

    • KinnonLääkkeet

      Kunnon neuroleptejä kehiin niin saadaan ajatukset kuriin.
      Risperidon on hyvä lääke. Se on kerrottu jo yle dokumentissakin.

    • tuorepakkoaajattelija

      Juu ensimmäiset 2-3 viikkoa setraliini kieltämättä pahensi oireita ja tällöin tuli otettua paljon noita opamaxeja . Tärkeää että läheiset tietää ja saat heiltä tukea ja tieto että oireitten paheneminen johtuu tuosta lääkkeestä. Nuo sinun oireet ovat kuin oppikirjasta ja hyvin tuttuja itselleni. Itsellä menee nykyään niin että hetkinen onpas kivaa ja enpäs olekaan ajatellut kamalia ... Ja siitä se siten ähtee. Alussa oli se että näitä ajatuksia pelästyi enempi. Opamax ei tosiaankaan ole mikään ihmelääke ei esimerkiksi tuo juurikaan mielihyvää. Itse kun totesin tuon saman että joskus auttaa ja joskus ei niin sanottiin että voit ottaa 2 tablettia (30 mg) . Opamaxissa on muuten myös se paha puoli että ainakin minulla vaikutus tulee jopa 2 tuntia lääkkeen oton jälkeen. Auttaa kun tähän yhdistää jonkun esimerkiksi kävelyn, Liikuntasuorituksen tai vaika nettlixin katselun . Itse saanut apuja myös noista mindfullness harjoituksista pikkuhiljaa tai ainakin siltä tuntuu.

    • Pamiton

      Niin tuttua niin tuttua! täällä kanssa yks kuka saa kauheita pakko ajatuksia päähän! olen just nettiterapiassa ja nimenomaan OCD pakko ajatuksista. Siinä on juuri esimerkki henkilöitä ja yksi nainen jolla ajatukset oman lapsen vahingoittamisesta! Jokainen tietenkin ahdistuu valtavasti noista päähän tulleista järjenvastaisista ajatuksista!!
      Mutta se mikä noihin auttaa/helpottaa niin on altistus. Ensin ohjelmassa ahdistus nousee ja sitte huomataan miten se laskee.
      Näitä on meillä tosi monella ja siis itsellekin puskee mitä ihmeempiä ajatuksia ja yleensä vahingoittaminen tms. Oon yrittänyt antaa niiden tulla ja psyykannu itseeni että tulkoon ja menkoot.

      Sekoamisen pelko tossa onkin se pahin! Terapeutti sanoi että ihminen einoista ajatuksista sekoa.Mahdotonta kuulemma ja se on helpottanut itseeni.

    • 0cd

      Täällä kanssa yks ocdsta vuosikausia kärsinyt. Jo nuorena alkoi pelot sairauksista jne ja jossain vaiheessa aloin helpottaa ( ikää en edes muista) oloani tekemällä pakkotoimintoja. "Mitään ei tapahdu kun teen näin" Mulla ois kirjan verran kirjotettavana elämästä ocdn kanssa mutta tässä ei voi kirjottaa kuin tietyn määrän. Alottajan kirjotuksesta on jo reilut puoli vuotta, mutta jospa näkisit tämän. Mä tosiaan vuosikausia kärsin yksin ilman että lähimmät ystävätkään tiesi. Sitten tuli raja vastaan kun pakkotoiminnot haittas jokapäivästä elämää, invalidisoi jo, ja pakkoajatukset omien rakkaiden lasten satuttamisesta oli ihan saatanasta. Hain vihdoin sit apua ja lopulta viime vuonna pääsin kuntoutuspsykoterapiaan ja mulla on maailman paras terapeutti . Elämäntilanne pitäs vaan olla tasaisen vakaa jotta ocd;kin olis kurissa ja mulla oli just vaikea suhde tossa ja puoli vuotta sitä tuskaa sai mut vajoaa vaan alemmas. Pakkoajatuksia ei oo vieläkään niin paljon kuin ennen avun hakemista, mutta masennusta ja vihaa tätä päässä olevaa sekavaa oloa vastaan on. Aina on silti toivoa paremmasta ja mun terapeutti on hoitanu Paljon ocd potilaita niin oon luottavaisin mielin. Tästä sairaudest puhutaan aivan liian vähän. Ja tosiaan kuten sanoin voisin elämästäni tän kanssa kirjottaa vaikka jo kirjan ja siksi tästäkin tekstistä saatto tulla sekava. Yritän vaan helpottaa jonkun oloa joka on niin ahdistunu ajatuksista mitä itse joskus olin. Stressaava elämäntilannehan kulkee käsi kädessä ocd kanssa, tästä ei välttämättä ikinä tuu paranemaan mutta oireita voi helpottaa ja oppia elämään sairauden kanssa. Se sekoamisen pelko ja ajatus että satutat lapsias.. se oli kyllä vikatikki mulla siihen avun hakemiseen.Ei sellasta jaksanu kyllä yhtään.Niin kamalaa ettei sitä voi ymmärtää muuta kuin sen kokeneet
      Pakkoajatuksethan on oikeesti mielettömän yleisiä, mutta siinä vaiheessa kun ne haittaa normaalia elämää nii kannattaa hakea apua. Ja sertralin orion lääke mulla ollu jo reilun vuoden käytössä, 2 kk super ahdistuneena mietin alotanko sitä, en halunnu mitää mielialalääkettä jos sekottas mua lisää,mutta lopulta luovutin kun tiesin että se vois auttaa. Terapia lääkeyhdistelmä todettu muutenkin parhaimmaks avuks ocd kanssa. Ajattelin että lääkkeet tasottas mieltä ja ajatuksia ja terapiassa ois helpompi käydä. Mutta jos alottaja näkee mun vastauksen, vastaa ihmeessä miten sulla nyt menee. Ja muut tändairauden kaa kamppailevat, älkää hävetkö. Mulle on lääkäri sanonu ja terapeutti että tää on maailman kiltimpien ihmisten sairaus.Pakko Ajatukset muiden satuttamisesta, mitä TOSI moni saa elämänsä aikana , saa ocd potilaat sairaan ahdistuneiksi siksi koska ocd potilas ei vois koskaan tehä mitään sellasta mitä ajatuksia saa. Mulla meni yli puolet elämästä yksin kärsien , elämä oli onnellista mutta ois ollu helpompaa kun oisin hakenu apua aiemmin pelkoihini. wikipediakin kertoo että yleensä apua haetaan 7- jopa 10 vuoden päästä koska hävetään ajatuksia ja tätä sairautta.

    • eienääntuoteovd

      no voin vastata omalta puolelta. Käyn nettiterapiaa missä juiri sen naisen oireet on todella lähellä omia eli lapsen vahungoittaminen on se pahin. En ihan saa irti niistä altistusharjoituksista tuollatavalla mutta olen ottanut opit arkeen. Jos pakkoajatuksia tulee en ala väkisin ajattelemaan muota tai poistu tilanteesta vaan annan ahdistuksen tulla. ahdistus ei ole enään pakokauhua vaan enemmänkon epämiellyttävää oloa. Nyt kun olen ollut lapsen kanssa kahdestaan pitemmän akan huomaa käytännössä miten tuo altistus helpottaa vaikla alkuun tilanne pelotti. zyön setraliinia 100mg päivä. Terävät esineet on yksi pahin laukaiseva tekijä. siinä tein sen nettiterapian mukaan ja kävelin puukon kanssa ja höpisin hauskoja. kyllä tuokin auttaa. eli menee patemmin pois nuo ei kokonaan ole. samoin yleinen ahdistenuisuus on pienetynyt. jotenkin lepposempaa ja jos johtuu läälkeistä olen niitä valmis syömään loppuelämäno

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe