Kokemuksia Fjällräven Polar -30 makuupussista

p-apuakaivataan

Ajatellut ostaa tuollaisen keväällä kun alennusmyynnit alkaa, tulevaa talvivaellus kautta ajatellen. Kokemuksia?

https://www.fjallraven.fi/fjallraven-polar-30-reg

4

3305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millaiseen käyttöön ajattelit?
      Ei ole itsellä kokemusta mutta vaeltelu kiinnostaa.

    • Gumpe

      Järeä pussi todella kylmiin olosuhteisiin. Lupaavat mukaavuuslämpötilaa -30. Jos todella aikomuksesi on hankkia lämmin pussi niin siitä sitten. Ei siis mitään jakoa autiotuvan laverille.
      Itsellä ei kokemusta, mutta retkikaverilla on vastaava. Useilla talvireissuilla louteen alla nukkuessa on kovasti kehunut. Painaa varmaan pari kiloa, mutta ahkiossa kulkee mukavasti.

    • jänkhänukko

      Hei, olen 187cm pitkä ja 90kg painoa. Minulla on ollut kyseinen pussi (long-malli) käytössä 2 talvea (2016-2017 & 2017-2018). Öitä pussissa on vietetty noin 30kpl. Joten voin omaan mielipiteeseen/kokemukseen nojaten jotain pussista sanoa. Otin Fjällrävenin sivuilta myyntikuvauksen pussista ja kommentoi perään sitten mitä mieltä itse olen pussista.

      Hyvin eristetty untuvamakuupussi, jossa on älykkäitä toimintoja. Sopii käytettäväksi talvella kovassakin pakkasessa. Täytteenä on Fjällrävenin hienoin untuva, jonka eristyskyky on erinomainen ja joka pakkautuu pieneen tilaan. Untuva on laatikkomaisissa kanavissa, mikä ehkäisee kylmien kohtien muodostumista.
      ''Pussilla on nukuttu pääosin ulkona joko laavussa taikka taivas alla. Muutama yö on tullut vietettyä teltassa ja autiotuvissa. Kylmyyttä en ole joutunut kokemaan vielä kuin yhden kerran ja silloin kylmyyden tunne johtui tod näk makuualustasta, koska kylmää en ole sen jälkeen kokenut kun senkin päivitin paksummaksi ja untuvatäytteiseksi. ''



      Tunnusomaisen hupun inspiraationlähteenä ovat Fjällrävenin lämpimimmät untuvatakit, ja sen reunassa on irrotettava keinoturkis, joka vähentää lämpövuotoa. Rakenteen ansiosta huppu seuraa helpommin pään liikkeitä, mikä vähentää riskiä, että kosteaa uloshengitysilmaa pääsee sisään makuupussiin. Lisäksi lämmitettävää ilmaa on vähemmän, mikä parantaa makuupussin lämmöneristyskykyä.
      ''Huppu on yhtä hyvä kuin Fjällrävenin arvokkaamassa päässä olevissa takeissa, kuten tekstissä mainitaan. Keinoturkis hupun reunoilla on loistava innovaatio (joskin kutittaa nenää nukkuessa jos ei käännä turkista ns sisäänpäin) ja olen ihmetellyt miksi muut valmistajat eivät ole matkineet tätä keksintöä!? Toista mieltä olen tuosta hupun rakenteesta joka seuraa pään liikkeitä. Nukkuessa ei hengitys kosteutta juuri pussiin tartu lukuunottamatta pääaukon leuka osaa. Tämä nyt luonnollisesti kuuluu asiaan. Kylmillä keleillä olen ottanut tavaksi laittaa illalla keittimet ja aamupuurot ihan makuupussin viereen jolloin aamulla herätessä ei tarvitse kuin laittaa vedet kiehumaan ja odotella makuupussissa ruuan valmistumista. Kun puuro sitten on valmista laitan kädet vetoketjusivuilta ulos ja alan syömään, koska pussi sen mahdollistaa. Tässä juuri huppu ei oikein anna periksi päänliikkeitä kun pitäisi lusikkaa saada suuhun ilman, että ruokkii makuupussinkin samalla. Pussihan on kuitenkin tontun arvoinen. Onpahan jotain kehitettävää vielä tulevaisuudessa ruotsalaisilla.''



      Vasemmalla sivulla olevan täyspitkän, kaksisuuntaisen vetoketjun avulla on helppo säädellä ilmanvaihtoa. Vastakkaisella puolella on lyhyt vetoketju, ja tämän yhdistelmän ansiosta makuupussissa voi istua niin, että käsivarret ovat makuupussin ulkopuolella ja niillä voi käsitellä vapaasti varusteita ja muuta. Vetoketjujen aukkojen untuvatäytteiset suojalistat estävät vedon, ja suojalistat voi sulkea painonapeilla siinä erittäin epätodennäköisessä tapauksessa, että vetoketju hajoaa. Tämä tuo mielenrauhaa pitkille seikkailuretkille kovassa pakkasessa.
      ''Sivuvetoketjut toimivat loistavasti eikä niistä ''vuoda'' pussin sisään kylmää ilmaa nukuessa, juuri neppari varmistuksen takia (nepparit tulee siis olla kiinni). Kokemukseeni perustuen normaalivartaloinen ja minun mitoillani oleva kaveri ei täydellisesti pysty istumaan rennosti pussissa, pussi on istumiseen liian lyhkäinen. Pussissa voi toki istua nojaamalla seinää vasten mutta tällöin jalat ovat pussin perukoilla kiinni kankaassa kiristäen sen niin että varpaita alkaa paleltamaan, samoin käy hartioille. ''



      Nahkaisia yksityiskohtia. Vedenpitävä pakkauspussi rullasuljennalla. Lisäksi mukana on iso säilytyspussi, ja makuupussin jalkopäässä on silmukat, joista makuupussia voi säilyttää ripustettuna. Sopii enintään 180 cm pitkille käyttäjille. Mukavan käytön lämpötila (miesten mallissa) on -30 °C (naiset -20°C).
      ''Kompressiopussi ja säilytyspussi ovat sopivan kokoiset. Näistä ei ole mitään lisättävää. Pussilla on siis nukuttu autiotuvissa plussan puolella aukinaisena. Tällöinkin pussi on liian tuhti vaikka peittona toimiikin. Nukkuessa on kuuma, mutta sellainen hiki ei tule että pussi olisi aamulla hiestä märkä. Ulkona nukkuessa lämpötilan ollessa nollan ja miinus 5 välissä pussiin kannattaa mennä aivan ohut alusasu päällä taikka ilman sitä. Jättää sivuvetoketjujen nepparit auki, jolloin liika lämpö pääsee karkaamaan sitä kautta, ettei hikoilu pääse yllättämään. (Itse käytän aina alusasua/makuupussilakanaa, ettei pussia tarvitse pestä. Tuuletus riittää.) Kun lämpötila on miinus 7 ja minuus 13 välissä olen sulkenut nepparit, vaihtanut teknisen alusasun villaiseen ja lisännyt sormiin ja varpaisiin yhden kerraston lisää. Lämpötilan tippuessa miinus 13 ja miinus 25 väliin olen vaihtanut ohuen kerraston paksumpaan.
      Lämpötilan ollessa alle miinus 30 olen käyttänyt samaan aikaan alusasua ja välikerrastoa. Lisännyt yhdet villasukat jalkoihin ja laittanut lapaset käteen. Jatkan seuraavaan kommentti kenttään tekstiä koska 3000 merkkiä tulee täytee

    • jänkhänukko

      Arvoahan pussilla on mutta niin on myös laatua. Itse odottelin pussia ale myyntiin ja tiedustelinkin sitä partioaitan eteläsuomen outletistä ja haaparannan liikkeestä. Molemmissa sanottiin että tätä pussia ei juuri alesta löydä. Niitä tehdään sen verran vähän? En tiedä pitääkö väite paikkaansa mutta näin minulle sanottiin. Itse pussista vielä sen verran että muutaman yön nukkumisen jälkeen tuli pussin sisäpuolelle vasemman vetoketjun yläosaan pieni lankapurkautuminen, vein pussin näytille partioaittaan, jossa sanottiin suoraan että takuuseen menee ja pussi lähtee arvioitavaksi Helsinkiin jossa joku nappi ja neula liike hoitaa sen kuten Fjällrävenin kaikki takuutyöt. Pussi lähti isolle kirkolle ja tuli reilun viikon päästä takaisin. Eikä sen jälkeen ole ollut moittimista.

      Suosittelen pussia mikäli öitä talvella tulee nukuttua enemmän kuin muutama. Muussa tapauksessa osta mielummin kaksi 3 vuoden ajan pussia, käytä niitä yhtäaikaa ja hienosäädä sitten kelin mukaan vaatekerroksilla niin pitäisi hyvä tulla, eikä tule niin isoa lovea taloudellisesti kerralla lompakkoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe