Lexus gs450 vs s mersu

Lexus.seuraavaksi.vai

Onko reallistinen pari vai pitäisikö lexus gs450 verrata e mersuun?

Tuleva auto ollu jo kauan tapetillla ja nuoruuden hölmöilyt autoissa takanapäin.
Nykyinen autokin laatua missä on ns kaikki mutta ei kovin luksus ajaa.

38

2623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GS450h_rules

      Voi hyvinkin verrata ominaisuuksiltaan E-Mersuun jossa on V8-bensamoottori. Pienemmät mallit eivät oikein pysy mukana. Suurin ero on kestävyydessä ja yleisessä käyttövarmuudessa jossa Lexus on oman kokemukseni perusteella Mersua parempi. Asian huomaa siinä vaiheessa kun autot ovat yli 5 vuoden ikäisiä. Lexuksen merkkihuollon toiminta ei yleensä anna moitteille sijaa ja auton huolto sujuu kohtuullisesti myös Toyotan huolloissa. Itse en noista niin tiedä koska oman auton pystyn huoltamaan itsekin. Korjauksia ei ole ollut paitsi takajarrujen liukutapit olivat jumissa vuosien huoltamattomuuden jälkeen. Tuo on yksi niitä harvoja asioita joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Johtuu käsittääkseni siitä ettei hybridiautolla tarvitse tavallisella jarrulla paljoa jarrutella kun oikea ajotekniikka on hallussa. Takajarrut jumittavat siis käyttämättömyyttään. Sama juttu kaikissa autoissa joissa on levyjarrut takana: Käyttäkää niitä välillä vähän reippaammin että paikat pysyvät notkeina.

    • zxdsjki

      mun kokemukseni mukaan mersu valovuoden edellä kuin pirkka tojo. Ps. leksua ei kannata kolaroida. osien odottelu vie 2. kuukautta.

      • Lexusmies74

        Ja kokemukset ovat näistä uusistakin sulla..
        Kyllä tuo GS on erittäin hieno peli..voimaa tarpeeksi ja viimeistely ja ajettavuus kyllä pieksee mersun..ja vertaa sitten saman kokoluokan ja hintaisen mersun kanssa..
        Ja en kyllä valitse autoa sillä periaatteella että mitä jos kolaroin tämän...


    • Verratahan voi ihan miten haluaa, mutta kooltaan ja sisätiloiltaan GS on lähempänä E-sarjaa kuin S-sarjaa. Hinnaltaan etenkin isomoottorinen GS450 on taas lähempänä S-Sarjaa. Tuossa hintaluokassa tosin hinta on sangen venyvä käsite ostajan valinnoista riippuen, joten hintaeoja saa varmaan aikaan molemmin päin.

      Voisiko nuo laittaa vaikka kaikki kolme samaan arvontaan, ja miettiä mikä täyttää oman valintakriteerin parhaiten?

      • Ai niin, jos ajaa-verbi on valintaseulan olennainen osa, saattaa kannattaa näiden vertailuparien lisäksi katsoa vähän muuhunkin suuntaan.


      • Lexusmies74

        Niin..kokoluokka on e mersun kans samoissa.ja hintaa kun vertaa niin varusteita yms..eli sama hinta E mersu ja GS lexus että mitä varusteita yms..kun auto muuttuu paljon kun ruksaa varusteita..jousitus,verhoilu,äänentoisto...mitä pitää tärkeänä ja niitä vertaa molemmissa merkeissä.
        Kyllä mersun hinta pompsahtaa kun katsoo samantehoisen/suorituskykyisen auton kun lexus ja ruksii samoja varusteita..


      • 7j7j464j44

        Mercedes-Benz S 400 HYBRID vastaa gs leksusta, reilun 10 000 kalliimpi.
        Mercedes-Benz S 450 4Matic A..

        Eihän noita täysin voi vertailla tietenkään, mersussa enemmän varusteita yleensä.


      • Lexusmies74
        7j7j464j44 kirjoitti:

        Mercedes-Benz S 400 HYBRID vastaa gs leksusta, reilun 10 000 kalliimpi.
        Mercedes-Benz S 450 4Matic A..

        Eihän noita täysin voi vertailla tietenkään, mersussa enemmän varusteita yleensä.

        Siitä huolimatta molemmat hyviä autoja


      • Lexusmies74 kirjoitti:

        Niin..kokoluokka on e mersun kans samoissa.ja hintaa kun vertaa niin varusteita yms..eli sama hinta E mersu ja GS lexus että mitä varusteita yms..kun auto muuttuu paljon kun ruksaa varusteita..jousitus,verhoilu,äänentoisto...mitä pitää tärkeänä ja niitä vertaa molemmissa merkeissä.
        Kyllä mersun hinta pompsahtaa kun katsoo samantehoisen/suorituskykyisen auton kun lexus ja ruksii samoja varusteita..

        Perushintojen vertailulla ei paljon viisastu, koska hinnat riippuvat siitä, mikä ostajalle on tärkeää. Siksi hintavertailua on vaikea tehdä toisen puolesta, kun valinnoista riippuen kumpi tahansa saattaa olla kalliimpi.

        Suorituskyky on juuri yksi näitä hintaan vaikuttavia valintoja. Mulla kun ei ole kiirettä, niin saan Mersuni IS:n hinnalla. Mutta kun muita vaatimuksia on yhden CT:n hinnalla perusautoon lisää, niin tasoissa on jo nelosdieselin lähtöhinta GS:n kanssa.

        Onko muuten GS ilma-alustalla, vai rautajousilla, vai saako siihen molempia? Mersun tapauksessa vähän vierastan noita ilmajousia varaosahintojen vuoksi.


      • Jäykistäjä
        E220_CDI kirjoitti:

        Perushintojen vertailulla ei paljon viisastu, koska hinnat riippuvat siitä, mikä ostajalle on tärkeää. Siksi hintavertailua on vaikea tehdä toisen puolesta, kun valinnoista riippuen kumpi tahansa saattaa olla kalliimpi.

        Suorituskyky on juuri yksi näitä hintaan vaikuttavia valintoja. Mulla kun ei ole kiirettä, niin saan Mersuni IS:n hinnalla. Mutta kun muita vaatimuksia on yhden CT:n hinnalla perusautoon lisää, niin tasoissa on jo nelosdieselin lähtöhinta GS:n kanssa.

        Onko muuten GS ilma-alustalla, vai rautajousilla, vai saako siihen molempia? Mersun tapauksessa vähän vierastan noita ilmajousia varaosahintojen vuoksi.

        Sähkösäätöiset "Coil-Overit" joka nurkassa. Hyvä jousitus mutta alkuperäinen KYB-vaimennin maksaa n. 400€/kpl eikä tarvikevaimenninta löydy. Jenkeistä tilaamalla saa tarvikepaketin n. tonnilla joka nurkkaan. Ei tosin sähköllä säädettävää vaan pitää mennä "jäykistämölle" jos haluaa saada vaimennuksesta ikävän kovan tai autoa matalammaksi. Ei sovi minun mielestä Lexuksen tyyliin.


      • Jäykistäjä kirjoitti:

        Sähkösäätöiset "Coil-Overit" joka nurkassa. Hyvä jousitus mutta alkuperäinen KYB-vaimennin maksaa n. 400€/kpl eikä tarvikevaimenninta löydy. Jenkeistä tilaamalla saa tarvikepaketin n. tonnilla joka nurkkaan. Ei tosin sähköllä säädettävää vaan pitää mennä "jäykistämölle" jos haluaa saada vaimennuksesta ikävän kovan tai autoa matalammaksi. Ei sovi minun mielestä Lexuksen tyyliin.

        Kayaba tekee laatuvaimentimia, joten jos iskari kestää normaaliin tapaan, niin nehän ovat halpaa kuin saippua. Mersun ilmajousipalje on tonnin per nurkka. Siihen tietenkin kompressori vielä lisäriskinä ja iskarit samaa luokkaa kuin Leksankin. Ja siksi en edes vilkaissut ilmajousitettuja, vaikka jousitusmukavuus onkin mielestäni Citroenin Hydractiven tasoa. Mutta sitten kun osia aletaan vaihtaa, yhden Mersun ilmajousen hinnalla vaan saa kaikki jousipallot kolmeen Sitikkaan.

        Kardaanivetoisen autin madaltaminen on asiantuntijahommaa, etteivät pyöräkulmat ole kuin teinibemarissa. Omassa hakulistassani ei ollut Avargarde ollenkaan mukana, mutta satyin löytämään mieleiseni yksilön samoin ajattelvan uutena ostamana, eli Avan ulkonäkö, mutta pitkäjoustoisempi mukavuusalusta tehdsoptiona.

        Tuossa on ehkä ero paljon myyvän Mersun ja harvinaisen Leksan välillä, että kun heittää rihkamat takavasemmalle ja ostaa laatuosia, niin Mersuun löytyy kohtuuhintaisia osia ebay.de kautta varsin hyvin.


    • vanha-sokota-äijä

      Lexus o iha romu.Mersu vast huono auto o.
      Mää aja Sokotal se paras auto o.

      • Sehän on hyvä, että olet löytänyt mieleisesi. Onnittelut!

        Meitä on täällä muita, jotka ovat ostaneet ihan erilaisen auton, ja aina vaan mietityttää, että mitähän hommaisi seuraavaksi. Ehkä se on sitten Skodan puutetta? Pitäisköhän käydä koeajamassa Felicia, niitä on kuulemma netissä kehuttu?


    • Eskolaaa

      Kovin paljoa ajettuja ei ole markkinoilla juuri yhtään gs450, misstähän moinen johtuu?

      • Lexusmies74

        Sehän johtuu siitä että kyseessä on suomessa vielä aika marginaalimerkki.itse kun olin lexusta ostamassa ja tuli samalla jututettua lexuksen omistajia niin kehuivat lujaksi ja hyväksi autoksi.
        Erästäkin haastattelin niin oli GS:sällä pian 400tkm ja oli jarrut vasta laitettu..ei muuta vikaa.
        Eli marginaalimerkki ja jos hyvä sattuu kohdalle niin pitävät vähän pitempään..onhanse toki kalliskin.


      • olen.havainnut
        Lexusmies74 kirjoitti:

        Sehän johtuu siitä että kyseessä on suomessa vielä aika marginaalimerkki.itse kun olin lexusta ostamassa ja tuli samalla jututettua lexuksen omistajia niin kehuivat lujaksi ja hyväksi autoksi.
        Erästäkin haastattelin niin oli GS:sällä pian 400tkm ja oli jarrut vasta laitettu..ei muuta vikaa.
        Eli marginaalimerkki ja jos hyvä sattuu kohdalle niin pitävät vähän pitempään..onhanse toki kalliskin.

        Palstalaisista yksikään ei pysty ostamaan sitä uutena, 7-10 vuotiailla ajelevat jos ajelevat, jolloin hinta alkaa jo max 3:lla.


      • Lexusmies74

        Kyllähänsen pystyy..en itsekkään toki maksanut kerralla eli rahoituksella mennään monta vuotta..
        Ja on ihan perusperus versio..toki jos olis parhaimman varustelutason ottanut ja siihen vielä jotain muuta niin sitten ei olis pystynyt..olis hinta pompsahtanu.
        Ja ihan normi duunari olen.is olis ollut mielestäni komeempi mutta pienenlainen sisältä ja koeajoin tuota 300h GS malliaki mutta....olishan sillä toki kerinnyt..mutta kylläse voima vielä näin 44 vuoden ikäisenä on mukavaa..


      • olen.havainnut kirjoitti:

        Palstalaisista yksikään ei pysty ostamaan sitä uutena, 7-10 vuotiailla ajelevat jos ajelevat, jolloin hinta alkaa jo max 3:lla.

        Sinä voit käyttää suuren osan vapaasta sijoitusvarallisuudestasi autoon, laskutaidottomimmat kuulemma jopa lainaavat?

        Lakkaa silti kuvittelemasta muidenolevan yhtä hölmöjä. Autosta näkee maksuvalmiuden. Maksukyvyn näkee siitä, mitä jäi jäljelle kun autolasku on maksettu.


      • GS450h_rules
        olen.havainnut kirjoitti:

        Palstalaisista yksikään ei pysty ostamaan sitä uutena, 7-10 vuotiailla ajelevat jos ajelevat, jolloin hinta alkaa jo max 3:lla.

        Olen muistaakseni kirjoittanut tänne joskus että Lexus kannattaa hakea Euroopasta. Valikoimaa ei sielläkään ole liikaa mutta koska esim. saksalaiset vierastavat muita kuin omatekemiään autoja, hinta-laatusuhde on noissa useimmiten kohdallaan. Luulen että suurin osa meillä tarjollaolevista isoista Lexuksista on juuri Saksasta tai ainakin Keski-Euroopasta lähtöisin.


      • GS450h_rules kirjoitti:

        Olen muistaakseni kirjoittanut tänne joskus että Lexus kannattaa hakea Euroopasta. Valikoimaa ei sielläkään ole liikaa mutta koska esim. saksalaiset vierastavat muita kuin omatekemiään autoja, hinta-laatusuhde on noissa useimmiten kohdallaan. Luulen että suurin osa meillä tarjollaolevista isoista Lexuksista on juuri Saksasta tai ainakin Keski-Euroopasta lähtöisin.

        Toinen tuonnin puolesta puhuva asia on vähäpäästöisen kohtuulliset verot. Näkyy selvästi suosituimpien tuontiautojen listan kärjessä.


      • ei.tarvitse.hakea
        E220_CDI kirjoitti:

        Sinä voit käyttää suuren osan vapaasta sijoitusvarallisuudestasi autoon, laskutaidottomimmat kuulemma jopa lainaavat?

        Lakkaa silti kuvittelemasta muidenolevan yhtä hölmöjä. Autosta näkee maksuvalmiuden. Maksukyvyn näkee siitä, mitä jäi jäljelle kun autolasku on maksettu.

        Onneksi E220_CDI saa jo parilla tonnilla joka jobbarilta.


      • eksyksissäkö
        olen.havainnut kirjoitti:

        Palstalaisista yksikään ei pysty ostamaan sitä uutena, 7-10 vuotiailla ajelevat jos ajelevat, jolloin hinta alkaa jo max 3:lla.

        Taidan olla väärällä palstalla.


      • eksyksissäkö kirjoitti:

        Taidan olla väärällä palstalla.

        Älä välitä, vaikka joillekin näyttää ylivoimaiselta ymmärtää, ettei autolla voi elvistellä, kun rahat ovat ihan muualla.


      • ei.tarvitse.hakea kirjoitti:

        Onneksi E220_CDI saa jo parilla tonnilla joka jobbarilta.

        Jos tämä on mahdollisuus, jota olet odottanut vuosikymmenet, niin ole silti varovainen. Ne parin tonnin autot ovat aika tarkasti ostettavia yksilöitä. Hakisin mieluummin W124:n, jos parin tonnin Mersu on pakko saada?

        Muutaman vuoden kuluttua tulee tarjolle erittäin hyvin hoidettu 220 CDI kohtuukilometreillä, täydellä huoltohistorialla ja varustelulla, jota et aitosuomiautosta löydä. Rahaa joudut tosin säästämään vielä lisää, koska pari tonnia ei riitä.


    • Molempia_kokeiltu

      Lexus GS ja Mersu E-sarjan sedan ovat kooltaan samassa sarjassa. Suorituskyky hybridi-Lexuksessa on kuitenkin niin hyvä että vastaavan Mersun koneen pitää olla 8-sylinterinen. Seurauksena on että Lexuksen polttoaineenkulutus hybridinä on helposti jopa 5 l pienempi. Molemmat ovat hienoja autoja mutta luotettavuudeltaan ja huollon toiminnassa Lexus on eri sarjassa saksalaisiin verrattuna. Kannattaa haastatella omistajia.

      • Rumakinneri

        Kyllä näin on.ja mersuja pyörii joka nurkilla muutenkin ja lexus harvinaisempi.
        Ja onhanse uus E mersu ruma..


      • gs450

        Se potku mikä leksuksessa on ns jo ihan tarpeeton mutta kun sen saa liki kaupan päälle kohtuullisen polttoaineenkulutuksen kanssa niin miksi ei, kiva leikkiä. Olisi ihan eri asia ostaa tosiaan 5 litran koneella joka kuluttaa sitten melkein joka käänteessä paljon, tosin meneehän sekin tasaisessa maantieajossa aika vähällä.

        Suorituskyvyllä suomen liikenteessä tee ns yhtään mitään.
        Saisi olla niin että olisi luksus auto sen mukaisine ominaisuuksineen mutta sitten jollain 1 l turbokoneella 100-120hv automaatti tietysti. Pikkuautot pilataan ulkonäöllä ja huonolla kuljettajan paikalla vaikka se aina olisi edes tilastakaan kiinni.


      • GS450h_rules
        gs450 kirjoitti:

        Se potku mikä leksuksessa on ns jo ihan tarpeeton mutta kun sen saa liki kaupan päälle kohtuullisen polttoaineenkulutuksen kanssa niin miksi ei, kiva leikkiä. Olisi ihan eri asia ostaa tosiaan 5 litran koneella joka kuluttaa sitten melkein joka käänteessä paljon, tosin meneehän sekin tasaisessa maantieajossa aika vähällä.

        Suorituskyvyllä suomen liikenteessä tee ns yhtään mitään.
        Saisi olla niin että olisi luksus auto sen mukaisine ominaisuuksineen mutta sitten jollain 1 l turbokoneella 100-120hv automaatti tietysti. Pikkuautot pilataan ulkonäöllä ja huonolla kuljettajan paikalla vaikka se aina olisi edes tilastakaan kiinni.

        Olet oikeassa tuon potkun suhteen mutta se on toki mukava tunne kun tietää että tarvittaessa sitä on, vähän kohtuuttomastikin ja ilman tunnetta että mitenkään sikailisi liikenteessä esimerkiksi ohittaessa. Minulla on ollut joskus 8-sylinterinen S-Mersu (420 SE) joten tiedän sen kulutuksen ja suorituskyvyn aika tarkasti. Nykyiset Mersut tietysti tehokkaampia ja taloudellisempiakin mutta jostain syystä ei ole yhtään ikävä. Ajatuksesi luxusautosta pikkukoneella ei mene läpi vaikka kuinka yrittäisi sitä itselleen perustella. Siitä puuttuisi se ISON auton tuntu kokonaan mikä perustuu osaksi voimaan ja vääntöön joiden takia konetta ei tarvitse rasittaa missään suomalaisessa liikennetilanteessa. Mitä kokeilin aikoinaan autoa Saksasta hakiessani, ei 200km/h tunnu vielä juuri miltään. Samalla huomasin että auto on taloudellisimmillaan 120-130 nopeuksilla vakionopeussäätimen kanssa ajaessa. Paljoa sen hiljempää ei Saksassa kannata ajaakaan jos ei halua ajaa rekkojen välissä oikealla kaistalla. Samoin, kun tuosta nopeudesta lähtee ohittamaan niin muutamassa sekunnissa on 170-180 km/h nopeusmittarissa. Se on aika vaikuttava tunne, auton yleisen hiljaisuuden kanssa.


      • GS450h_rules kirjoitti:

        Olet oikeassa tuon potkun suhteen mutta se on toki mukava tunne kun tietää että tarvittaessa sitä on, vähän kohtuuttomastikin ja ilman tunnetta että mitenkään sikailisi liikenteessä esimerkiksi ohittaessa. Minulla on ollut joskus 8-sylinterinen S-Mersu (420 SE) joten tiedän sen kulutuksen ja suorituskyvyn aika tarkasti. Nykyiset Mersut tietysti tehokkaampia ja taloudellisempiakin mutta jostain syystä ei ole yhtään ikävä. Ajatuksesi luxusautosta pikkukoneella ei mene läpi vaikka kuinka yrittäisi sitä itselleen perustella. Siitä puuttuisi se ISON auton tuntu kokonaan mikä perustuu osaksi voimaan ja vääntöön joiden takia konetta ei tarvitse rasittaa missään suomalaisessa liikennetilanteessa. Mitä kokeilin aikoinaan autoa Saksasta hakiessani, ei 200km/h tunnu vielä juuri miltään. Samalla huomasin että auto on taloudellisimmillaan 120-130 nopeuksilla vakionopeussäätimen kanssa ajaessa. Paljoa sen hiljempää ei Saksassa kannata ajaakaan jos ei halua ajaa rekkojen välissä oikealla kaistalla. Samoin, kun tuosta nopeudesta lähtee ohittamaan niin muutamassa sekunnissa on 170-180 km/h nopeusmittarissa. Se on aika vaikuttava tunne, auton yleisen hiljaisuuden kanssa.

        Pienin kulutus tasaisella nopeudella on luonnollinen asia, mutta tuntuu hämmästyttävältä, jos voimalinja tuottaa 20 kW tehon vähemmällä energiamäärällä kuin 9 kW? Lukemat eivät ole yleispäteviä kaikille autoille, mutta suuruusluokka on oikea.


      • Toyota-trollipoju_Vesa
        E220_CDI kirjoitti:

        Pienin kulutus tasaisella nopeudella on luonnollinen asia, mutta tuntuu hämmästyttävältä, jos voimalinja tuottaa 20 kW tehon vähemmällä energiamäärällä kuin 9 kW? Lukemat eivät ole yleispäteviä kaikille autoille, mutta suuruusluokka on oikea.

        Yritin täällä taas yön tunteina ladella viisauksiani vaikken itsekään ymmärrä mitä kirjoittelen. Enkä noista kilowateistakaan ymmärrä hevon paskaa mutta kunhan kirjoittelin.


      • Hybriiti

        Sehän 10w led lamppu vastaa 60w halogeenia vai mitenseoli.
        Ja jos hybridi 300 heppasena kuluttaa vähemmän kuin 200 heppanen perusbensa niin selittää tietenki että se hybriidi käyttää sähkömoottoria välillä.


      • Jos_sais_joskus
        Hybriiti kirjoitti:

        Sehän 10w led lamppu vastaa 60w halogeenia vai mitenseoli.
        Ja jos hybridi 300 heppasena kuluttaa vähemmän kuin 200 heppanen perusbensa niin selittää tietenki että se hybriidi käyttää sähkömoottoria välillä.

        Just noin. Tuo Lexu kerää ilmaista liike-energiaa ja luovuttaa sitä viisaammin polttomoottorin avuksi kuin ihminen ikinä pystyisi. Siihenhän koko perinteisen hybridin älykkyys, tehokkuus ja taloudellisuus perustuvat. Kaikki ilman mitään ylimääräistä huolehtimista tai ohjelmointia. Helvetin hieno auto monessa mielessä.


      • Hybriiti kirjoitti:

        Sehän 10w led lamppu vastaa 60w halogeenia vai mitenseoli.
        Ja jos hybridi 300 heppasena kuluttaa vähemmän kuin 200 heppanen perusbensa niin selittää tietenki että se hybriidi käyttää sähkömoottoria välillä.

        Mutta kun Lexusta ei verrattukaan johonkin muuhun autoon, vaan samaan Leksaan eri nopeudella, sitaatti:

        "Samalla huomasin että auto on taloudellisimmillaan 120-130 nopeuksilla vakionopeussäätimen kanssa ajaessa"

        En osta tuota arviota ilman lisänäyttöjä. Nopeuden nosto 80 -> 120 nostaa ilmanvastuksen yli kaksinkertaiseksi, jolloin auton puskemiseen tuulen läpi tarvittavan voiman määrä noin karkeasti kaksinkertaistuu siinä samalla.

        Energian talteenotto ei lakkaa alle 120 km/h nopeuksilla. En hoksaa, missä kohdassa Lexuksen voimalinjassa olisi niin paha suunnitteluvirhe, jonka vuoksi se tarvitsee 9 kW tehon tuottamiseksi enemmän polttoainetta kuin noin 20 kW tehon tuottamiseen? Hyötysuhde toki vaihtelee hieman pyynnön perusteella, mutta ei ihan helposti niin, että tuplateho puolittaa kulutuksen kilowattia kohden?

        Siihen saakka, että joku näyttää linkin tasaisen nopeuden kulutuskäyrään tai taulukkoon, arvaan myös tässä tapauksessa kulutusoptimin asettuvan jonnekin 70 - 80 km/h tienoille, kuten muillakin suunnilleen samoilla kokonaisvälityksillä liikkuvien autojen?

        Täysin sähköisen voimanlinjan optiminopeus on vielä sitäkin paljon hitaampi, koska sähköveto kykenee tuottamaan pienenkin pyörintänopeuden hyvällä hyötysuhteella, jolloin ilmanvastuksen minimointi pienentää kulutusta.


      • GS450h_rules
        E220_CDI kirjoitti:

        Mutta kun Lexusta ei verrattukaan johonkin muuhun autoon, vaan samaan Leksaan eri nopeudella, sitaatti:

        "Samalla huomasin että auto on taloudellisimmillaan 120-130 nopeuksilla vakionopeussäätimen kanssa ajaessa"

        En osta tuota arviota ilman lisänäyttöjä. Nopeuden nosto 80 -> 120 nostaa ilmanvastuksen yli kaksinkertaiseksi, jolloin auton puskemiseen tuulen läpi tarvittavan voiman määrä noin karkeasti kaksinkertaistuu siinä samalla.

        Energian talteenotto ei lakkaa alle 120 km/h nopeuksilla. En hoksaa, missä kohdassa Lexuksen voimalinjassa olisi niin paha suunnitteluvirhe, jonka vuoksi se tarvitsee 9 kW tehon tuottamiseksi enemmän polttoainetta kuin noin 20 kW tehon tuottamiseen? Hyötysuhde toki vaihtelee hieman pyynnön perusteella, mutta ei ihan helposti niin, että tuplateho puolittaa kulutuksen kilowattia kohden?

        Siihen saakka, että joku näyttää linkin tasaisen nopeuden kulutuskäyrään tai taulukkoon, arvaan myös tässä tapauksessa kulutusoptimin asettuvan jonnekin 70 - 80 km/h tienoille, kuten muillakin suunnilleen samoilla kokonaisvälityksillä liikkuvien autojen?

        Täysin sähköisen voimanlinjan optiminopeus on vielä sitäkin paljon hitaampi, koska sähköveto kykenee tuottamaan pienenkin pyörintänopeuden hyvällä hyötysuhteella, jolloin ilmanvastuksen minimointi pienentää kulutusta.

        En nyt oikein ymmärrä tätä teidän säätämistänne. Kerroin omia kokemuksiani Lexuksen hybridistä. Minun kohdallani totuus on että Auto kuluttaa Suomen maantienopeuksilla 7.5-8 l/100 km ja pitkässä Saksan moottoritieajossa 120-130 km nopeudella 6.8 l/100 km. Tuo nopeus on siis se jota kovempaa ei juuri tule rekkojen ohituksia lukuunottamatta ajettua ja ajotietokone näyttää silloin pitkänmatkan keskinopeudeksi n. 110-115 km/h tietöistä ym hidastuksista johtuen. En jaksa syventyä noihin teidän teorioihinne vaan lasken asioita tankkausten perusteella.


      • GS450h_rules kirjoitti:

        En nyt oikein ymmärrä tätä teidän säätämistänne. Kerroin omia kokemuksiani Lexuksen hybridistä. Minun kohdallani totuus on että Auto kuluttaa Suomen maantienopeuksilla 7.5-8 l/100 km ja pitkässä Saksan moottoritieajossa 120-130 km nopeudella 6.8 l/100 km. Tuo nopeus on siis se jota kovempaa ei juuri tule rekkojen ohituksia lukuunottamatta ajettua ja ajotietokone näyttää silloin pitkänmatkan keskinopeudeksi n. 110-115 km/h tietöistä ym hidastuksista johtuen. En jaksa syventyä noihin teidän teorioihinne vaan lasken asioita tankkausten perusteella.

        Pienin kulutus tasaisessa maantieajossa ei ole mikään yllätys, vaan pikemminkin oletus, joten sitä ei varmaan kukaan epäile.

        Tekninen periaate tässä kiinnostaa. Ilmanvastus kasvaa suoraan verrannollisena nopeuden neliöön, ja maantienopeuksilla se on jo suurin vastusvoima, jonka moottorin teho joutuu voittamaan. Siksi olen hämmästynyt, jos jostain löytyy neliovinen henkilöauto ihan millä voimalinjalla tahansa, joka kulkee 120 - 130 km/h vähemmällä energialla kuin vaikkapa 60 - 80 km/h.

        Näinkin voi varmaan tapahtua, mutta se edellyttää aivan poikkeuksellista voimalinjan hyötysuhdetta tuotetun tehon suhteessa, joten olen utelias ymmärtämään mistä on kyse?

        Kuulostaa siltä, että kaikkia muuttujia ei ollutkaan vakioitu, vaan samoissa olosuhteissa, joissa havaitsit tuon 6.8 sadalle, saattaisi nopeutta pudottamalla myös kulutus pudota, kunnes jollain nopeudella (rekkojen tien tukkona tumpeloidessa) löytyy auton kulutusoptimi. Aika monissa se optimi on nimittäin jossain 60 - 80 km/h välillä.

        Vaikka tämän tiedänkin, en silti hidasta alle rajoituksen, mikäli liikennemäärä ja näkyvyys suinkin sallii normaalin jatkuvan ylinopeuden. Mutta moottoripäätä kiinnostaa tietää, miten härvelit toimii...


      • GS450h_rules
        E220_CDI kirjoitti:

        Pienin kulutus tasaisessa maantieajossa ei ole mikään yllätys, vaan pikemminkin oletus, joten sitä ei varmaan kukaan epäile.

        Tekninen periaate tässä kiinnostaa. Ilmanvastus kasvaa suoraan verrannollisena nopeuden neliöön, ja maantienopeuksilla se on jo suurin vastusvoima, jonka moottorin teho joutuu voittamaan. Siksi olen hämmästynyt, jos jostain löytyy neliovinen henkilöauto ihan millä voimalinjalla tahansa, joka kulkee 120 - 130 km/h vähemmällä energialla kuin vaikkapa 60 - 80 km/h.

        Näinkin voi varmaan tapahtua, mutta se edellyttää aivan poikkeuksellista voimalinjan hyötysuhdetta tuotetun tehon suhteessa, joten olen utelias ymmärtämään mistä on kyse?

        Kuulostaa siltä, että kaikkia muuttujia ei ollutkaan vakioitu, vaan samoissa olosuhteissa, joissa havaitsit tuon 6.8 sadalle, saattaisi nopeutta pudottamalla myös kulutus pudota, kunnes jollain nopeudella (rekkojen tien tukkona tumpeloidessa) löytyy auton kulutusoptimi. Aika monissa se optimi on nimittäin jossain 60 - 80 km/h välillä.

        Vaikka tämän tiedänkin, en silti hidasta alle rajoituksen, mikäli liikennemäärä ja näkyvyys suinkin sallii normaalin jatkuvan ylinopeuden. Mutta moottoripäätä kiinnostaa tietää, miten härvelit toimii...

        Suomessa kovin harvoin tulee ajettua 700-800 km siivuja käytännössä yhtä soittoa hyvissä olosuhteissa. Kuten olen kirjoittanut, minua ei oikeastaan kiinnosta miksi asia on kohdallani näin mutta olen sen todennut useaan kertaan. Muiden kokemuksista en tiedä. Suomessa maantiekulutus lyhyemmillä matkoilla ei juuri alle 7.5 l tipu mikä sekin on tietysti kohtalainen lukema noin tehokkaalle autolle. Oma vanha W126 S-Mersu kulutti Suomen maantiellä noin 10 l ja kaupungissa ei 15 l meinannut millään riittää. Lexukseen verrattuna oli silti pelkkä mopo suorituskyvyn ja ajettavuudenkin suhteen. Nykyiset ovat tietysti tehokkaampia ja taloudellisempiakin vanhoihin verrattuna.


      • GS450h_rules kirjoitti:

        Suomessa kovin harvoin tulee ajettua 700-800 km siivuja käytännössä yhtä soittoa hyvissä olosuhteissa. Kuten olen kirjoittanut, minua ei oikeastaan kiinnosta miksi asia on kohdallani näin mutta olen sen todennut useaan kertaan. Muiden kokemuksista en tiedä. Suomessa maantiekulutus lyhyemmillä matkoilla ei juuri alle 7.5 l tipu mikä sekin on tietysti kohtalainen lukema noin tehokkaalle autolle. Oma vanha W126 S-Mersu kulutti Suomen maantiellä noin 10 l ja kaupungissa ei 15 l meinannut millään riittää. Lexukseen verrattuna oli silti pelkkä mopo suorituskyvyn ja ajettavuudenkin suhteen. Nykyiset ovat tietysti tehokkaampia ja taloudellisempiakin vanhoihin verrattuna.

        kiitos täsmennyksestä. Nythän tuo tekeekin järkeä, kun kerrot vertaavasi pitkän maantieajomatkan kulutusta sekalaiseen pätkäajoon. Todennäköisesti autosi alittaisi tuon omiksi pohjiksesi jääneen 6.8 varsin helposti suomalisella valtatieverkolla helposti toteutuvalla noin 90 km/h todrllisella keskinooeudella, johon ajetaan joka paikassa vähän yli tikkarin, mutta poliisin puuttumiskynnystä ylittämättä?

        Hyvä lukemahan tuo on bensa-autolle suorituskykyyn verrattuna.

        En minäkään ole ehtinyt ajaa kuin yhden tankillisen lähes kokonaan maantieajoa, vaikka sama auto on ollut vuosia ja toista sataa tuhatta km. Harvoin tarvii 1600 km tankillista kerralla.


    • Mielipide___

      Jos kokoa, hintaa samankaltaisin varustein, kulutusta ja suorituskykyä vertaa, niin GS 450h = Bmw 535d = MB E350cdi. Toki Lexus on vähän ripeämpi ja edullisempi ylläpidoltaan. S-mersun vastine on sitten LS ja niissä hinta onkin jo jotain ihan muuta.

      GS450h on loistava auto, omani on vuosimallia 2014 ja ihan duunaritason työllä maksettu (viitteenä aikaisempaan kommenttiin, jossa epäiltiin tämän palstan kirjoittajien yleistä maksukykyä ja halua). Omistettu ja koeajettu on myöskin eri ikäisiä edellä mainittuja saksalaisia, enkä lähde niitäkään haukkumaan. Hyviä autoja kaikki, mutta Lexus on kaupan päälle taatusti luotettavin ja harvinaisin (jos sille haluaa jotain painoarvoa laittaa).

      Akuston kestävyys joitakin mietityttää, oman kahden hybridin kokemuksella sanoisin, että ihan turhaan. Samaan tulokseen on tultu maailmalla lukuisissa erilaisissa testeissä ja tutkimuksissa. Viimeisimmän korimallin GS on rautajousin tietääkseni, edellistä sai ilmajousillakin. Aktiivijousitus on kuitenkin vakiona (karvalakkivarustetasosta en mene takuuseen) ja tasaa mukavasti kyytiä etenkin vauhdikkaassa mutkatieajossa.

      Omalla GS:llä pääsee normaalisti ajaen pk-seudun taajama-ajossa kehätiet mukaan lukien seiskan pintaan, maantiellä tasaisella nopeudella alle 6l/100km on ihan mahdollista eikä vaadi taloudellisen ajon mestaruuksia. Tasaista nopeutta helpottaa mukautuva vakkari, löytyy jo ensimmäisen sukupolven GS:stä.

      Karkeasti sanoen uuden hiukan paremmilla varusteilla olevan perusperheauton hinnalla saa parhaimmillaan viiden vuoden ikäisen GS:n kohtuukilometreillä ja nämä on yleensä todella hyvin pidettyjä autoja. Vähemmän voimaa tarvitseville on GS300h, siitä kokemusta huollon sijaisautona. Ei pahaa sanottavaa, kerkeää kaikissa Suomen liikenteen tilanteissa, mutta voima on aina voimaa. Käytännön kulkupuoli tuossa on perstuntumalta sellainen MB E220 dieselin tai 520d Bemarin luokkaa, jos sellaisista jollain on aikaisempaa kokemusta. Tietysti kutoskoneen huollot maksaa hiukan enemmän kuin nelosdieselin tai neloshybridin, mutta loppujen lopuksi melko samoissa mennään kuin millä tahansa perheautolla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe