Jos perämoottoreissa on vaihteiston välityssuhde 2.27:1 ja 1.83:1 niin kumpi näistä kulkee kovempaa ja kumpi kestää kuormaa paremmin?
Välityssuhde perämoottorissa
7
3683
Vastaukset
Lopullinen "välityssuhde" tehdään potkurilla.
Pienet erot vaihteiston välityssuhteissa kertovat luultavasti vain erityyppisistä moottoreista, eli tiheämpivälityksisemmän vaihteiston on ajateltu sopivan paremmin moottorille, joka kiertää sekä maksimiväännön että -tehon hiukan korkeammilla kierrosluvuilla. Näin saadaan potkuri pyörimään eri moottoreille suunnilleen samoilla kierroksilla.- Argon86
1.83 ja 2.27 välityksessä on eroa kuin yöllä ja päivällä =) Jos etsitään vauhtivene käyttöön soveltuvaa vaihteistoa niin yleensä valitaan pienemmällä suhteella oleva, ettei jouduta käyttämään "älyttömän" jyrkkiä potkureita.
Retkiveneeseen ja suurelle kuormalle yleensä valitaan isommalla välitys-suhteella oleva,
esimerkki omasta veneestä:
välitys 1.83, kierroksia 6000, luisto 10%, nopeus 54 solmua = 22" jyrkkä potkuri
Jos perävälitys olisi 2.27 niin samaan nopeuteen pitäisi käyttää 28" jyrkkää potkuria.
Jos loput muuttujat pysyisivät samana eli kierrokset ja luisto. - NoHöhTaas
Jos kovempaa kulkeminen olisikin niin yksinkertaista että muutettaisiin vain perävälitystä.
Voimalinja on kokonaispaketti, jossa asiaan vaikuttaa moottorin kierrolukualue (huipputeho, huippuvääntö), vaihteiston välitysuhde ja potkurin nousu (ja tyyppi). Jos haetaan maksiminopeutta, näitä voidaan viilata jossain määrin kutakin, mutta erot ovat loppupeleissä prosentteja tai prosentin osia. Ei tehoa tule tyhjästä.- Argon86
1.83 välityksellä potkuriakseli pyörii 6000 kierroksella = 3278 kierrosta min
2.27 välityksellä potkuriakseli pyörii 6000 kierroksella = 2643 kierrosta min
Voit ottaa kaksi identtistä moottoria ja vaihtaa pelkästään perävälityksen niin huomaat eron. Kilpa- ja vauhtivene käytössä ainakin etsitään mahdollisimman pieni välitys.
- venhomies
Isompi välityssuhde kestää kuormaa paremmin ja sopii painavampaan veneesen paremmin,Nopeus taas on hyvin monimutkainen yhtälö,nopeushan tulee potkurivirran nopeudesta, mitä sitten käytännössä vene kulkee siihen vaikuttaa niin moni asia,veneen paino pohjanmuoto,pohjan puhtaus,koneen korkeus potkurin hyötysuhde ym ym asiat.Viisain olis etsiä yhtälö jossa matkanopeus,kuormankesto ja kulutus suht tasapainossa,harvoin huippunopeudella merkitystä normi veneiliälle.Kevyeeseen kevyt liukuiseen pieni välitys ja raskaampaan veneeseen isompi välitys,potkurilla etsitään paras hyötysuhde,oikein näyttävä kierrosluku mittari muutama koe potkuri nopeus näyttö gps ja hienosäädöksi koneen korkeus asennolla etsitään paras balanssi.Iso potkurin halkaisia pieni nousu kestää kuormaa parhaiten,pieni halkaisia isompi nousu antaa nopeutta muttei kuorman kestoa.Veneliikkeistä antavat muutaman potkurin koeajoon jos ei niin palvelu surkeaa.
- potkuriteoria
Nimimerkki venhomies kirjoitti:
"Isompi välityssuhde kestää kuormaa paremmin"
"Iso potkurin halkaisia pieni nousu kestää kuormaa parhaiten,"
Perustelepa nämä väitteesi, jos pystyt.
Hyvä hyötysuhde isolla kuormalla ei ole sama asia kuin kuormankesto. Edellisen saavutat isolla välityssuhteella ja isolla potkurin halkaisijalla kyllä. Seurauksena luisto pienenee, mikä johtaa hyvän hyötysuhteen lisäksi siihen, että potkurin kierrokset ja veneen nopeus korreloivat entistäkin enemmän. Siis jos kuorma syystä taikka toisesta kasvaa jolloin veneen vauhti laskee, myös koneen kierrokset tippuvat samassa suhteessa, koska se iso potkuri ei yhtäkkiä kasvata pientä luistoaan. Koneen kierrosten mukana myös teho kaasu pohjassa tippuu, mikä ei todellakaan tarkoita hyvää kuormankestoa.
Isolla potkurilla pienikin muutos luistossa aikaansaa suuren muutoksen potkuriakselin vääntömomentissa, pienellä potkurilla päinvastoin! Jollei välityssuhde muutu, eikä koneesta lisää vääntöä löydy, merkitsee se kierrosten tippumista tasolle, jossa koneen vääntö riittää.
Paras kuormankesto edellyttää potkurin mitoittamista suuremmalle kuormalle kuin mitä sitä yleensä käytetään. Ts koneen kierrokset ovat yleensä rajoittimen rajoittamat, eivätkä kuorman, samalla huippunopeus normikuormalla laskee ja taloudellisuus hieman yleensä heikkenee, mutta jos täyttä kaasua ei käytetä on taloudellisuuden lasku todellakin vähäinen.
- JOTKUTopettelee
ME kokeneemmat jo tiedämme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?671244Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47906Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51903Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 107828
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820