Veneessäni on akselitiivisteenä stefapoksi. Se on jo vähän väsyneen näköinen, ajattelin vaihtaa.
Kannattaako vaihtaa kumiletku ja stefat, ei ole kummoinen homma vai vaihtaa Volvon Black jack -tyyppiseen tiivisteeseen.
Taloudellisesti ei merkittävä homma, stefapoksin päivitys alle satasen ja Radicen uuden tiivisteen saa reilulla satasella. Akselissa on pelivaraa etsiä tiivistepinnoille puhdas kohta jos on kulumaa akselissa.
Stefapoksi on kai tosi pitkäikäinen ratkaisu, mutta Radicen tiivisteessä kiehtoo sen yksinkertaisuus.
https://veneakselisto.com/kauppa/tuote/radice-akselitiiviste-25mm-potkuriakselin-tiiviste-vesivoideltu-akselitiiviste/
Aksenlin läpiviennin tiiviste
40
2891
Vastaukset
- 211047830
Mulla on Volvon "kumitutti" ollut 5v. ja tippaakaan ei ole vuotanut. Tuo linkin malli on parempi kun siinä on vesiyhde , ei tarvitse vesille laskiessa purskautella ilmoja pois tutista.
- MitaanTietamaton
Telakan huoltomekaanikko laittoi meille Volvon blackjackin, kun en osannut sanoa, mikä akseliin laitettaisiin. En moiti eikä ilmojen poisto keväisin ole ollut ongelma.
- jaskankaveri
Volvon mustajaska toiminut itsellä moitteettomasti useassa veneessä, puoliplaanarista purjeveneeseen, on helppo asentaa, ilmata ja rasvata. Edullinen ja huoleton, pilssit aina kuivia. Tuo Radisen malli näyttää myös hyvältä, voisiko ehkä ottaa suoraan moottorin jäähdytyksestä, ei tulis ylimääräisiä läpivientejä veneen pohjaan.
Vaihdoin nyt syksyllä tuon aloittajan linkissä näytetyn boksin, koska vanha kahden stefan boksi alkoi syödä stefoja. Saas nähdä, kestääkö tämä malli, vai onko koko akseli pilalla. Vannasputki on 38 mm, kun tämän uuden sisämitta on 39 mm, mutta kiristynee tiiviiksi klemmareilla. Muistaakseni Volvon boksia ei saa näin pieneen vannasputkeen.
"ilmausputken" kautta voi johtaa jäähdytysvettä moottorista, mutta ajattelin jättää pois hitaassa purjeveneessä. Uudessa pohjaläpivienissä ei liene mitään järkeä, eihän se vesi sen kautta itsestään kierrä?- T.nippa
- akselitiivisteen jäähdytysvesi (ja samalla ilmastus) on tarkoituskin ottaa T-nipalla moottorin jäähdytysvedestä. T-nippa asennetaan vesilinjan yläpuolelle, ettei missään olosuhteissa muodostuisi lappoa akselista moottoriin päin. Pronssisen T-nipan voi ostaa vaikkapa aloittajan antamasta osoitteesta eli Veneakselistosta.
- purjeveneen hitaus tai nopeus ei ratkaise sitä, tarvitaanko "ilmausputkea".
- Radicen/volvon akselitiiviste ei sovi myöskään kuin tietyn kokoisiin vannasputkiin. Erittäin hyvä akselitiiviste on PSS, omasta mielestäni kestävämpi kuin "volvon tutti". Sitä löytyy myös 38mm vannasputkelle. Hinta on kyllä kalliimpi kuin tutin: 420 eur vs. 150 eur (SVB). PSS:n tiiviys ei perustu akselin sileytyeen eikä kuluta akselia. Pienin "volvon tutti" on kai tarkoitettu 42-43mm vannasputkelle, joten tuntuisi epävarmalta liittää se 38mm vannasputkeen. T.nippa kirjoitti:
- akselitiivisteen jäähdytysvesi (ja samalla ilmastus) on tarkoituskin ottaa T-nipalla moottorin jäähdytysvedestä. T-nippa asennetaan vesilinjan yläpuolelle, ettei missään olosuhteissa muodostuisi lappoa akselista moottoriin päin. Pronssisen T-nipan voi ostaa vaikkapa aloittajan antamasta osoitteesta eli Veneakselistosta.
- purjeveneen hitaus tai nopeus ei ratkaise sitä, tarvitaanko "ilmausputkea".
- Radicen/volvon akselitiiviste ei sovi myöskään kuin tietyn kokoisiin vannasputkiin. Erittäin hyvä akselitiiviste on PSS, omasta mielestäni kestävämpi kuin "volvon tutti". Sitä löytyy myös 38mm vannasputkelle. Hinta on kyllä kalliimpi kuin tutin: 420 eur vs. 150 eur (SVB). PSS:n tiiviys ei perustu akselin sileytyeen eikä kuluta akselia. Pienin "volvon tutti" on kai tarkoitettu 42-43mm vannasputkelle, joten tuntuisi epävarmalta liittää se 38mm vannasputkeen."- purjeveneen hitaus tai nopeus ei ratkaise sitä, tarvitaanko "ilmausputkea". "
Tämän haluaisinkin selvittää ennen kevättä. Ajattelin liittää tiivistekappaleen nippaan muoviletkun, joka nousee selvästi vesirajan yläpuolelle ja täyttyy itsestään vedellä, ja päästää ilmat pois tiivistekappaleesta, koska letkun toinen pää on avoin.. Hidas vene ei ime letkua ajon aikana tyhjäksi, joten tiiviste ei käy kuivana, ja saanee tarvittavan jäähdytyksen ilman vesikiertoakin. Nopealle veneelle ei moinen ratkaisu tietenkään sovi.
Jos teoriassani on jotain väärää, olisin kiitollinen neuvoista ennen vesillelaskua. Veneakseliston kaveri ei pitänyt jäähdytysvesikiertoa moottorista välttämättömänä.- PSSon
Enevpk1 kirjoitti:
"- purjeveneen hitaus tai nopeus ei ratkaise sitä, tarvitaanko "ilmausputkea". "
Tämän haluaisinkin selvittää ennen kevättä. Ajattelin liittää tiivistekappaleen nippaan muoviletkun, joka nousee selvästi vesirajan yläpuolelle ja täyttyy itsestään vedellä, ja päästää ilmat pois tiivistekappaleesta, koska letkun toinen pää on avoin.. Hidas vene ei ime letkua ajon aikana tyhjäksi, joten tiiviste ei käy kuivana, ja saanee tarvittavan jäähdytyksen ilman vesikiertoakin. Nopealle veneelle ei moinen ratkaisu tietenkään sovi.
Jos teoriassani on jotain väärää, olisin kiitollinen neuvoista ennen vesillelaskua. Veneakseliston kaveri ei pitänyt jäähdytysvesikiertoa moottorista välttämättömänä.PSS tiivisteessä tarvitaan jäähdytys jos käyttö on luokka 12kn. Ilmaus tapahtuu haitaria liikuttamalla ja ns. Röyhtäyttää hieman vettä, kun paatti laskettu veteen.
Ohjeissa sanotaan, että pitäisi vaihtaa 6v välein, itselläni kumi on vielä joustavaa eikä mitään ulkoisia merkkejä (halkeamia) näkyvissä 10 kausi alkamassa, en ajatellut vaihtaa.
- testattavana
Laitoin Radicen pari vuotta sitten jo hyvin vanhan Manecraftin tilalle ja hyvä se on ollut eikä ole ainakaan vuotanut yhtään.
- tutinvoittaja
Pari vuotta tuo Radicen valmistama (volvon myymä) tutti ilman muuta kestääkin tiiviinä, paljon kauemminkin. Se alkaa vähitellen vuotaa. Vaihtoväliksi suositellaan muistaakseni seitsemää vuotta (kumin kestävyyden takia?). Manecraftissa ja PSS-akselitiivisteessä on se etu, etteivät ne kuluta akselia. Itselläni on ollut "volvon tutti" yhdessä veneessäni, jossa se alkoi 8 vuoden jälkeen vuotaa. Manecraft oli yhdessä veneessäni 7 vuotta ennenkuin vaihdoin sen PSS-tiivisteeseen. Vaihdon syy oli Manecraftin kumiin ilmestyneet säröt. PSS on tukevampi kuin kumpikaan edellisistä eikä vuoda vielä tippaakaan, vaikka koneajoa on tähän mennessä tullut 4000 h.
- PSSon
tutinvoittaja kirjoitti:
Pari vuotta tuo Radicen valmistama (volvon myymä) tutti ilman muuta kestääkin tiiviinä, paljon kauemminkin. Se alkaa vähitellen vuotaa. Vaihtoväliksi suositellaan muistaakseni seitsemää vuotta (kumin kestävyyden takia?). Manecraftissa ja PSS-akselitiivisteessä on se etu, etteivät ne kuluta akselia. Itselläni on ollut "volvon tutti" yhdessä veneessäni, jossa se alkoi 8 vuoden jälkeen vuotaa. Manecraft oli yhdessä veneessäni 7 vuotta ennenkuin vaihdoin sen PSS-tiivisteeseen. Vaihdon syy oli Manecraftin kumiin ilmestyneet säröt. PSS on tukevampi kuin kumpikaan edellisistä eikä vuoda vielä tippaakaan, vaikka koneajoa on tähän mennessä tullut 4000 h.
Paljonko vuosia sinulla PSS tiivisteellä ja onko sinulla tuo tiiviste konehuoneessa vai millaisessa tilassa, voi vaikuttaa kestävyyteen. Ainakin grafiitti vaikuttaa kestävän melkoisia tunteja...
Jostain luin, että otsoni on myrkkyä noille kumeille ja en nyt muista syntyikö jostain laturista tai yms sähköhärpäkkeestä pieniä annoksia otsonia, vai muistanko ihan väärin.
Tuossa aiemmin jo kirjoitin PSS suosittelee kumin vaihtamista 6v välein, itsellä 10 kausi starttaamassa 1100 tuntia ja mitään viitettä uusimistarpeesta ei näy. - testattavana
Veneakseliston myyjä vastasi silloin ettei se kuluta akselia.
- PSStäälläkin
Minun veneessäni on vuonna 2000 asennettu PSS ja hyvin on toiminut, eikä tiputtele. Kumihaitarissa ei näy mitään epäilyttävää, mutta alkaahan tuolla jo olla ikää.
- tutinvoittaja
PSSon kirjoitti:
Paljonko vuosia sinulla PSS tiivisteellä ja onko sinulla tuo tiiviste konehuoneessa vai millaisessa tilassa, voi vaikuttaa kestävyyteen. Ainakin grafiitti vaikuttaa kestävän melkoisia tunteja...
Jostain luin, että otsoni on myrkkyä noille kumeille ja en nyt muista syntyikö jostain laturista tai yms sähköhärpäkkeestä pieniä annoksia otsonia, vai muistanko ihan väärin.
Tuossa aiemmin jo kirjoitin PSS suosittelee kumin vaihtamista 6v välein, itsellä 10 kausi starttaamassa 1100 tuntia ja mitään viitettä uusimistarpeesta ei näy.Nykyisen veneeni PSS on asennettu v. 1995 venevalmistajan toimesta. Kumihaitarin vaihdoin varmuuden vuoksi uuteen v. 2015 samalla, kun jouduin irrottamaan akselin. Kumihaitari oli yhtä hyvän näköinen kuin uusi ja on varaosana tallessa. Tiivistyslaakerissa ei näkynyt kulumisen merkkejä. Akseli piti irroittaa, koska uusin akselilaakerin kumin. Siihen oli tullut hieman klappia.
Jos veneeseen aikoo laittaa Radicen/Volvon tutin, on syytä mitata vannasputken läpimitta ja varmistaa, että siihen sopiva tutti todella löytyy luettelosta. Standard-mallisessa tutissa ei ole huuhteluputkea ja sopii vannasputkille 43, 49, 55, 60, 65 ja 70 mm. Huuhteluputkella varustetussa Evolution-mallissa on samat mitat. PSS:n akselitiivisteissä on järeämpi rakenne ja parempi valinnan vara 32 - 86 mm vannasputkille.
PSS-tiivistettä ei rasvata. Radice/Volvon tutti pitää voidella ennen vesillelaskuja. Standard-mallin tutti pitää muistaa ilmata vesillelaskun yhteydessä. tutinvoittaja kirjoitti:
Nykyisen veneeni PSS on asennettu v. 1995 venevalmistajan toimesta. Kumihaitarin vaihdoin varmuuden vuoksi uuteen v. 2015 samalla, kun jouduin irrottamaan akselin. Kumihaitari oli yhtä hyvän näköinen kuin uusi ja on varaosana tallessa. Tiivistyslaakerissa ei näkynyt kulumisen merkkejä. Akseli piti irroittaa, koska uusin akselilaakerin kumin. Siihen oli tullut hieman klappia.
Jos veneeseen aikoo laittaa Radicen/Volvon tutin, on syytä mitata vannasputken läpimitta ja varmistaa, että siihen sopiva tutti todella löytyy luettelosta. Standard-mallisessa tutissa ei ole huuhteluputkea ja sopii vannasputkille 43, 49, 55, 60, 65 ja 70 mm. Huuhteluputkella varustetussa Evolution-mallissa on samat mitat. PSS:n akselitiivisteissä on järeämpi rakenne ja parempi valinnan vara 32 - 86 mm vannasputkille.
PSS-tiivistettä ei rasvata. Radice/Volvon tutti pitää voidella ennen vesillelaskuja. Standard-mallin tutti pitää muistaa ilmata vesillelaskun yhteydessä.Jos radicen mitta on 39 mm, mutta vannasputken 38 mm, niin pitäisikö väliin laittaa teflonteippiä tai jotain? Olisi kiva tietää ennen vesillelaskua. Jos kerran PSS on parempi, ehkä hankin sellaisen varaosaksi, tiedän meinaan kokemuksesta, kuinka pirullinen tilanne siitä seuraa, kun akselitiiviste alkaa lorottaa kesken kauden, eikä osia satu saamaan siihen hätään mistään. Hetkellisen ylösnoston sitävastoin pystyn järjestämään helpohkosti.
- ei.teippejä
Enevpk1 kirjoitti:
Jos radicen mitta on 39 mm, mutta vannasputken 38 mm, niin pitäisikö väliin laittaa teflonteippiä tai jotain? Olisi kiva tietää ennen vesillelaskua. Jos kerran PSS on parempi, ehkä hankin sellaisen varaosaksi, tiedän meinaan kokemuksesta, kuinka pirullinen tilanne siitä seuraa, kun akselitiiviste alkaa lorottaa kesken kauden, eikä osia satu saamaan siihen hätään mistään. Hetkellisen ylösnoston sitävastoin pystyn järjestämään helpohkosti.
Ei missään tapauksessa mitään teippiä täytteeksi tuohon paikkaan. Jos ei kiristy klemmarilla, pitää valita toinen tuote. Teipit antavat aina periksi ja voi koko poksi luiskahtaa vannasputken päästä.
- tutinvoittaja
Enevpk1 kirjoitti:
Jos radicen mitta on 39 mm, mutta vannasputken 38 mm, niin pitäisikö väliin laittaa teflonteippiä tai jotain? Olisi kiva tietää ennen vesillelaskua. Jos kerran PSS on parempi, ehkä hankin sellaisen varaosaksi, tiedän meinaan kokemuksesta, kuinka pirullinen tilanne siitä seuraa, kun akselitiiviste alkaa lorottaa kesken kauden, eikä osia satu saamaan siihen hätään mistään. Hetkellisen ylösnoston sitävastoin pystyn järjestämään helpohkosti.
Itse varmaankin laittaisin sikaflexiä vannasputken ja tutin väliin ennen kiristämistä, jos tuntuu vähänkin löysältä. Radicen/Volvon tutin kumi on varsin kovaa.
Sekin kannattaa huomata, että Volvo ei suosittele tätä akselitiivistettä, jos käytetään joustavaa akselilaippaa: "Volvo Penta recommended it is not used for installations where flexible couplings are used".
Tässä linkissä on Practical Boat Ownerin katsaus akselitiivistesiin ja yllämainittu toteamus:
http://www.pbo.co.uk/gear/dripless-shaft-seals-pbo-buyers-guide-17357 - ei_vuoda
Minulla on joustava akselilaippa ja Radicen tiiviste. Se letku Radicessa on ilmaletku. Asensin sen Veneakseliston neuvojen mukaan.
- PSStäälläkin
Enevpk1 kirjoitti:
Jos radicen mitta on 39 mm, mutta vannasputken 38 mm, niin pitäisikö väliin laittaa teflonteippiä tai jotain? Olisi kiva tietää ennen vesillelaskua. Jos kerran PSS on parempi, ehkä hankin sellaisen varaosaksi, tiedän meinaan kokemuksesta, kuinka pirullinen tilanne siitä seuraa, kun akselitiiviste alkaa lorottaa kesken kauden, eikä osia satu saamaan siihen hätään mistään. Hetkellisen ylösnoston sitävastoin pystyn järjestämään helpohkosti.
Jos raaskit ostaa PSS tiivisteen varalle, niin mikset ottaisi sitä saman tien käyttöön. Siinä olisi ratkaisu seuraavaksi 20 vuodeksi.
PSStäälläkin kirjoitti:
Jos raaskit ostaa PSS tiivisteen varalle, niin mikset ottaisi sitä saman tien käyttöön. Siinä olisi ratkaisu seuraavaksi 20 vuodeksi.
No joo, ajattelin vain, että aika paljon maksaa sekin, jos vene joutuu killumaan tuntihinnoitellun nosturin liinoissa päivänkin.
Kun tuo Radice on nyt jo paikallaan, niin otan riskin ja kokeilen sitä. Jos muistan, niin kerron sitten lisää keväällä, miten kävi. Erityisesti minua kiinnostaa tuo jäähdytysputken rooli. Oudompi kuvittelisi, että ei se veden ympäröimä keskityslaakeri niin hurjasti kuumene. Ja pilssipumppuun on kiinnitettävä jatkossa entistä enemmän huomiota.- vaihda
Jos ostit vääränkokoisen Radicen, etkö saa vaihdettua sen, ostin itsekin vääränkokoisen mutta kävin vaihtamassa sen.
- akselitiiviste
tutinvoittaja kirjoitti:
Nykyisen veneeni PSS on asennettu v. 1995 venevalmistajan toimesta. Kumihaitarin vaihdoin varmuuden vuoksi uuteen v. 2015 samalla, kun jouduin irrottamaan akselin. Kumihaitari oli yhtä hyvän näköinen kuin uusi ja on varaosana tallessa. Tiivistyslaakerissa ei näkynyt kulumisen merkkejä. Akseli piti irroittaa, koska uusin akselilaakerin kumin. Siihen oli tullut hieman klappia.
Jos veneeseen aikoo laittaa Radicen/Volvon tutin, on syytä mitata vannasputken läpimitta ja varmistaa, että siihen sopiva tutti todella löytyy luettelosta. Standard-mallisessa tutissa ei ole huuhteluputkea ja sopii vannasputkille 43, 49, 55, 60, 65 ja 70 mm. Huuhteluputkella varustetussa Evolution-mallissa on samat mitat. PSS:n akselitiivisteissä on järeämpi rakenne ja parempi valinnan vara 32 - 86 mm vannasputkille.
PSS-tiivistettä ei rasvata. Radice/Volvon tutti pitää voidella ennen vesillelaskuja. Standard-mallin tutti pitää muistaa ilmata vesillelaskun yhteydessä.Aika kova tuo hinnan ero tuon PSS tiivisteen ja Radicen välillä. PSS tiiviste 576 euroa ja Radice 185 euroa. Yhden PSS tiivisteen hinnalla saa jo 3 Radicen tiivistettä. Taitaa tulla Radice aikaa myöten paljon edullisemmaksi.
- takakoppi
Minulla puoliplaanari moottoriveneessä volvon blackjack kesti 28 vuotta, syksyllä vaihdoin radiceen, toivottavasti kestää yhtä kauan.
- testattavana
No, kuluiko akseli?
- takakoppi
testattavana kirjoitti:
No, kuluiko akseli?
Ei ollut kulunut.
- WOLÖEF
Jäähdytysveden toinen tehtävä on pitää tiiviste puhtaana. Veden paine pyrkii muuten tuomaan likaa tiivisteeseen. Lika puolestaan kuluttaa. Jäähdytysvesi pitää pienen virtauksen eikä tiivisteeseen kerry tavaraa.
- Betaman
Jos akselin kuluminen on ongelma, Tiivistekeskuksesta saa ohuita holkkeja, jotka voi sujauttaa akselin päälle. Holkkeja on - tai ainakin oli muutama vuosi sitten - saatavissa perusmittasille akseleille. Holkin voi vaihtaa kymmenen vuoden välein - ja akseli kestää.
- holkilla
Kuinka holkki kiinnittyy akseliin, ja mahtuuko entinen tiiviste sen päälle?
- Betaman
Holkki on siis teräksestä sorvattu ja ilmeisen tarkasti akselin läpimittaan sovitettu (esim. 25 mm). Kuvittelisin, että ennen asennusta se lämmitetään, jonka jälkeen sujautetaan akselin päälle Jäähtyessään istuu tiukasti. Seinämävahvuus on niin vähäinen, että stefa tai muu tiiviste sopeutuu lievästi paksumpaan akseliin.
Itse en ole käyttänyt, mutta viritys jäi mieleen, kun kävin ostamassa uudet stefat omaan öljyvoideltuun akselitiivistykseen. Myyjä halusi esitellä tämän holkkimetodin, siltä varalta jos tulee vastaisuudessa eteen akselin vaihto. Palvelu oli firmassa muutenkin hyvää ja ammattitaitoista. Opastettin mm. meikeläistä maallikkoa, miten stefat asennetaan oikeaoppisesti. - 232110
Betaman kirjoitti:
Holkki on siis teräksestä sorvattu ja ilmeisen tarkasti akselin läpimittaan sovitettu (esim. 25 mm). Kuvittelisin, että ennen asennusta se lämmitetään, jonka jälkeen sujautetaan akselin päälle Jäähtyessään istuu tiukasti. Seinämävahvuus on niin vähäinen, että stefa tai muu tiiviste sopeutuu lievästi paksumpaan akseliin.
Itse en ole käyttänyt, mutta viritys jäi mieleen, kun kävin ostamassa uudet stefat omaan öljyvoideltuun akselitiivistykseen. Myyjä halusi esitellä tämän holkkimetodin, siltä varalta jos tulee vastaisuudessa eteen akselin vaihto. Palvelu oli firmassa muutenkin hyvää ja ammattitaitoista. Opastettin mm. meikeläistä maallikkoa, miten stefat asennetaan oikeaoppisesti.Noin se tapahtuu "simmin" holkin asennus , mutta yksinkertaisempaa on siirtää tiivistettä vannasputkessa /- 1-2mm eteen tai taakse (virheettömään kohtaan)
- tutinvoittaja
Betaman kirjoitti:
Holkki on siis teräksestä sorvattu ja ilmeisen tarkasti akselin läpimittaan sovitettu (esim. 25 mm). Kuvittelisin, että ennen asennusta se lämmitetään, jonka jälkeen sujautetaan akselin päälle Jäähtyessään istuu tiukasti. Seinämävahvuus on niin vähäinen, että stefa tai muu tiiviste sopeutuu lievästi paksumpaan akseliin.
Itse en ole käyttänyt, mutta viritys jäi mieleen, kun kävin ostamassa uudet stefat omaan öljyvoideltuun akselitiivistykseen. Myyjä halusi esitellä tämän holkkimetodin, siltä varalta jos tulee vastaisuudessa eteen akselin vaihto. Palvelu oli firmassa muutenkin hyvää ja ammattitaitoista. Opastettin mm. meikeläistä maallikkoa, miten stefat asennetaan oikeaoppisesti.Akselin holkittamisen vaihtoehtona voisi kyllä harkita akselin uusimista. Esim uusi 25mm läpimittainen potkurinakseli 1:10 kartiolla kiilalla mutterilla ja sinkkianodilla maksaa 200 eur (pituus 1000mm). 1500mm pituisen hinta näyttää SVB:n luettelossa olevan 220 eur.
Itse päädyin akselin vaihtoon, kun olin poistanut akseli perälaakerin kumin uusimista varten. Vannasputken sisällä akselissa oli yllättäen syöpymiä. Ehkä korroosiovaurio johtui us. vuoden valtamerillä seilaamisesta. - 28..vuotta_laiturissa
Tuossa edellä moottoriveneilijä kertoi kyseisen tiivisteen kestäneen 28 vuotta, eikä akseli ollut kulunut kun hän vaihtoi uuteen samanlaiseen tiivisteeseen...
- takakoppi
28..vuotta_laiturissa kirjoitti:
Tuossa edellä moottoriveneilijä kertoi kyseisen tiivisteen kestäneen 28 vuotta, eikä akseli ollut kulunut kun hän vaihtoi uuteen samanlaiseen tiivisteeseen...
Maileja tuohon 28 vuoteen tuli noin 25000 , kun vene on saaristossa asuvana yhteyskäytössä.
- nautorinukko
Olen venemekaanikko jos haluut parhaan otat Volvon
https://www.generalpropeller.com/Volvo-Shaft-Seal tässä .
muut voit unohtaa tämä on paras.- vihreävaara
Tämä oli aika hyvä : )
Ilmeisesti volvo mekaanikko?
Millä asteikolla mitattuna paras, faktaa kiitos, mielipiteen sijaan? - Steyermotors
Monet veneliikkeiden mekaanikot ym suosivat ja sanot et toi volvon on paras.
Se on kyllä käytetyin ja myydyin siihen perustan ja toki muitakin hyviä on
En ole Volvonmies , vaan asentaja. Eräässä isossa veneliikkeessä. - vihreävaara
Steyermotors kirjoitti:
Monet veneliikkeiden mekaanikot ym suosivat ja sanot et toi volvon on paras.
Se on kyllä käytetyin ja myydyin siihen perustan ja toki muitakin hyviä on
En ole Volvonmies , vaan asentaja. Eräässä isossa veneliikkeessä.Ok, maailma on pieni nykyään internetin aikaan ja tietoa on paljon myös saatavana.
Uskon sinua, että Suomessa varmasti yleisin, koska pentan jälleenmyyjiä ja penta varaosa myyjiä vs muiden tuotteiden myyjiä on varmasti suuri ero VP:n hyväksi, tämä selittää pentan suosion.
Se ei silti tarkoita silti VP kumin olevan paras, koska asentajien kokemus useista eri tuotemerkeistä puutteellinen ja halu ja hankaluus ostaa ja asentaa muita malleja tutun tiivistetyypin tilalle on onneton, jollei asiakas itse vaadi.
Jos asiaa katsotaan globaalisti ja US - Aasia näkökulmasta VP on eksoottinen moottori veneissä ja hankala saada varaosia harvojen jälleen myyjien vuoksi, joten globaalisti asia ei ole näin myynnillisesti ja käytetysti.
- PieniPiruVasempaan
Volvo on merten volkkari.
Se ei ole teknisesti paras mahdollinen, mutta hinta/laatu on kohdallaan. Osia ja asentajia löytyy sen verran että voi kilpailuttaa.
Hyvä on parhaan vihollinen. - Exnnm
Asentaja jälleen olin usassa sea raylla 10v
Eli kokemusta on .- kjcjk
Olet siis Nautorilla ja olit Searayllä, ja mielestäsi Volvon tutti on patempi kuin monta kertaa kalliimpi PSS tai Manecraft. Tutit ovat päteviä ja järkevä hankinta mutta ei niitä parhaiksi voi väittää millään perusteella jos jätetään hinta kokonaan huomioimatta.
- Yanmar4jhdte
En sano, että Volvon tutti olisi paras, mutta mielestäni tarpeeksi hyvä. Vaihdoin omasta 20v jälkeen varmuuden vuoksi. Ei tiputtanut vielä yhtään ja kumi oli OK kunnossa. Toinen huulitiiviste tutin sisällä oli kulunut. Oma tutti on vesivoitelulla, joka otettu suoraan merestä omalla läpiviennillä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi664087Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D823721- 423215
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192568Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!222427Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa522216- 482055
- 471778
- 361730
- 301576