Missä ei olisi matikkaa

kertokaa

Haen ammattikorkeaan kevään yhteishaussa. Tutkinnon valintaa helpottaisi suuresti tieto, että millä alalla/koulutusohjelmassa ei opiskeltaisi matematiikkaa ollenkaan tai mahdollisimman vähän.

Siispä kaikki matemaattisesti lahjattomat amk-opiskelijat auttakaa ja kertokaa kokemuksianne.

21

8290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Artodddd

      Hae roskakuskiks, siin ei oo mitään muita vaatimuksia ku c kortti

      • math

        Vaikka edellinen vähän kärjistetysti kirjoittikin, on siinä osa tottakin.

        Ala kuin ala vaatiin matemaattisia taitoja/lahjoja. Jos niitä ei ole, tai ei pysty hankkimaan, ei voi alalla menestyäkään.

        Kannattaa siis harkita kouluttautuuko ollenkaan. Suomesa on pula (ainakin kohta) suorittavan työn tekijöistä.


      • työllisyys 60%
        math kirjoitti:

        Vaikka edellinen vähän kärjistetysti kirjoittikin, on siinä osa tottakin.

        Ala kuin ala vaatiin matemaattisia taitoja/lahjoja. Jos niitä ei ole, tai ei pysty hankkimaan, ei voi alalla menestyäkään.

        Kannattaa siis harkita kouluttautuuko ollenkaan. Suomesa on pula (ainakin kohta) suorittavan työn tekijöistä.

        Itse olen törmännyt monenlaisiin ammattilaisiin ja tehtävän perusteella ei voi ihmisen lahjakkuuksista paljonkaan päätellä:

        Suorittavan työn tekijöiltä vaaditaan nykyään monesti aikamoista osaamista. Työnjohtoa ei juuri ole joten monet ammatit ovat hyvin itsenäisiä. Monet joita olen tavannut, voisivat yhtä hyvin olla insinöörejä tai muita korkeammin koulutettuja jos teoreettiset asiat olisivat joskus kiinnostaneet.

        Nykyään Suomen työllisyysaste (työikäisten osuus 15-65-vuotiaista) on 60% hujakoilla ja se kertoo karua kieltään vielä selvemmin kuin työttömyysaste.

        Tarkoitan tällä, että lahjakkuutta ja varsinkin omaa mielenkiintoa asioihin tarvitaan jos aikoo saada työtä, riippumatta siitä millaiseen koulutukseen hakeutuu. Käytännönläheinen koulutus voi taata paremmat mahdollisuudet kuin amk:n teoreettiset, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi syvälliset opinnot.


      • Anonyymi

        Olet ÄLLÖTTÄVÄ ihminen TIEDÄTKÖ ETTÄ ON OLEMASSA LASKUHÄIRIÖ NIMELTÄÄN DYSCALCULIA IHMINEN JOKA EI HAHMOTA NUMEROITA JA KUKAAN EI KYSY SYNTYÄ SILLÄ!! Laskuhäiriöinen ihminen on lahjakas hyvin monessa asiassa ja heillä on ihan yhtä oikeus menestyä kun kellä tahansa muulla!!


    • Matemaattisesti lahjaton

      Hei! Tuskin sellaista alaa onkaan jossa ei olisi matikkaa, varsinkaan AMK:ssa. Sitä on aina jonkin verran. Itse painiskelin saman ongelman kanssa pari vuotta sitten, mutta silti hain kaupalliselle alalle. Haastattelussa totesivat että eipä matikka taida olla vahvin laji, mutta että jos tekisin töitä, selviäisin kyllä niistä muutamasta ovarista. Ja toden totta, töitä olen saanut paiskia niiden 5:den ovarin eteen jotka toiset selvittävät olan kohautuksella! Jokaisesta varsinaisesta kokeesta hylätty, vasta uusinnoissa läpi. Itse ajattelin vaikeimpina hetkinä siivoojan ja keittäjän ammattia (ei sillä etteikö kyseiset ammatit ansaitsisi kunnioitusta, potkin vain tuolla tavoin itseeni enemmän puhtia) ja kuvittelin miten epäsopiva olisin noihin hommiin. Eli vaihtoehtoina oli joko päästä matikasta läpi tai ryhtyä siivoojaksi. Mutta jos itsekuria ja sisua löytyy, matikasta kyllä selviää, tiedän sen nyt! Tsemppiä!=)

    • Henna

      Kaikkein vähiten sitä on humanistisella alalla, eli joku fysioterapia tai hoitotyö. Eniten sitä lienee teknillisellä ja kaupallisella puolella.

      • ****

        Hoitoalalla on matematiikkaa, lääkelaskennan muodossa.


      • hoitsu

        Ai hoitoalallako ei ole matikkaa?! Ihan tiedoks vaa, että hoitoala on matimaattinen ala. Kuule hoitajat joutuu laskemaan kaikennäköistä päässä sillä välin kuin joku muu laskee samat asiat laskimella!


    • apua

      No me raksa puolen inssiopiskelija pojat ei paljoa lasketa, ei oikeistaan tarvii matikkaa mihinkään....ei oikeesti tarvii, uskokaa!!

      • Hanski

        Taidat olla varsinainen valopää. Raksainsseillä on vähintään yhtä paljon matikkaa opinnoissaa kuin muilla insseillä, sitten esim. statiikka on yksi raksapuolen erikoisuus.

        Että se siitä laskuttomuudesta.


      • Anonyymi
        Hanski kirjoitti:

        Taidat olla varsinainen valopää. Raksainsseillä on vähintään yhtä paljon matikkaa opinnoissaa kuin muilla insseillä, sitten esim. statiikka on yksi raksapuolen erikoisuus.

        Että se siitä laskuttomuudesta.

        Rakenteiden statiikkaa on myös konepuolella, mutta se on alkulämmittelyä lujuusoppiin. Se on vaativaa ja sitä on paljon.


      • Hanski kirjoitti:

        Taidat olla varsinainen valopää. Raksainsseillä on vähintään yhtä paljon matikkaa opinnoissaa kuin muilla insseillä, sitten esim. statiikka on yksi raksapuolen erikoisuus.

        Että se siitä laskuttomuudesta.

        Statiikka taitaa tarkemmin ottaen olla fysiikkaa, mutta luonnollisesti fysiikka on osaltaan myös matematiikkaa.

        Voidaan tietysti keskustella siitä, onko käytännön laskentataito varsinaista matematiikkaa, koska silloin pitkälti vain sijoitetaan lukemat annettuihin kaavoihin.


    • ........

      Mitä vaikeaa on matikassa? Varsinkin lukion lyhyt matikka on vähän liiankin helppoa..

      • Anonyymi

        Itse kävin lukiossa vain lyhyen matikan josta sain aika huonot arvosanat kun ei kiinnostanut opiskelut silloin. Sitten olin melkein 10 vuotta töissä yms. kursseilla ja hain AMK:iin konepuolelle. Kertasin lukion matikkaa pääsykoeoppaan avulla muutaman kuukauden. Eka vuoden aikana käytiin lukion matikka tiivistetysti läpi ja se oli aika helppoa ja mukavaa. Suoritin AMK:issa yhteensä 4 matematiikan kurssia ja arvosanat oli 3,3,2,4 (asteikko 0-5).

        Ei se ole mikään este jos on motivaatiota. Kevyttä oli opiskeluaika.


    • Matikkaa inhoava

      Hmm.

      Vaikka koulutusohjelmaan ei varsinaisesi kuuluisikaan matematiikkaa, saattaa psykologisiin kokeisiin silti kuulua. Siis soveltuvuustesteissä yksi suuri osuus mittaa juuri tätä matemaattista lahjakkuutta tai lahjattomuutta.

      Minä inhoan matemaattisia kaavoja, vaikka olen kuulemma matemaattisesti lahjakas. Opiskelen atk:ta tällä hetkellä kun huomasin kielet huonosti työllistäviksi.

      Matikka on monelle peikko. Moni luulee olevansa lahjaton, vaikka kyse saattaa olla hahmotushäiriöstä tai muusta. Ei se pelkästään kaavoja oppimalla hoidu tämä lahjakkuuden tai lahjattomuuden todistaminen:-)

    • Anonyymi

      Oon itse huono matematiikassa sekä ongelmanratkaisutehtävissä( adhd, hahmottamisen vaikeus ja dysleksia. Oon itse huomannut että kun tohon lisää vielä introverttiyden sekä sen että on välillä vaikea pitää puoliaan jos joku alkaa vetää mattoa jalkojen alta, ei työnäkymät ole hyvät. Nimimerkillä kolmanteen tutkintoon lukeva, aiemmat menneet päin helvettiä, nyt tuntuu ettei tämäkään ole mua varten, liikaa muuttujia, pitäisi paapoa vihaista pomoa ja nuolla persettä vaikka teen niin hyvin kun osaan. En edes ole huono enkä välttämättä hitain mutta koska oon aika hiljanen enkä pidä meteliä, valitsee jokainen mut paskaämpärikseen jos huono päivä. Tähän päälle noi hahmotusvaikeudet, ym. tästä on, tajuan itsekin, muodostunut mulle "myrkyttynyt itseään ruokkiva köntti" päähän joka on alkanu vaikuttaa kaikkeen mitä teen. Tää nykyinen opiskelu kaatuu sata varmana siihen että tässä homassa pitäisi auttaa jatkuvasti paskassa kunnossa olevia kärttysiä asiakkaita, samalla kun pomo ja pidempään alalla olleet "työkaverit" kaatavat omat paskansa alaspäin mun niskaan. Veikkaan että olen noin puolen vuoden päästä taas hakemassa työkkäristä taas uutta koulutusta joka kaatuu johonkin etten hahmota jotain, tulee se tuttu "saatanan idiootti, esitätkö tyhmää" kortti, mihin ei kuulemma hahmotusvaikeus kelpaa selitykseksi.... Ratkaisu alkaa vaikuttaa sillan kaiteen yli tai sitten varhaiseläkkeelle, jos ei työpanos kelpaa niin mennään sitten niiden vittuilijoiden rahoilla koko loppu elämä ja varmasti keskisormi pystyssä

    • Anonyymi

      Tradenomi ja sieltä muu linja kuin taloushallinto? Taidealat?

    • Anonyymi

      Sosionomi esim.on sellainen ala. Pääsykokeissa tosin on se matikan osio josta tulee tietenkin päästä läpi. Ja opinnoissa on hiukan matematiikkaa, mutta todella vähän. Ja muistaakseni liikunnan amk tutkinnon pääsykokeissa ei ole matikkaa ollenkaan.

    • Anonyymi

      Mitä vittua en kyllä itekkää tiiä mietin ihan samaa ehkä joku työtön lol

    • Anonyymi

      Insinöörialoista en tiedä, mutta muuten millään alalla ammattikorkeassa ei suurta matemaattista lahjakkuutta tarvita.

    • Anonyymi

      Tätä mietin itse myös. Mulla adhd asperger piirteillä. 2 ammattitutkintoa takana joissa en pärjää työelämässä koulussa saamasta sparrauksesta huolimatta. Nyt kolmas koulutus yritys menossa. Lähdin nimenomaan matematiikkaa sekä jatkuvaa kiirettä karkuun- todetakseni että tää ala on joko aivan helvetillinen kiire sekä matikka tai sitten niin paska palkka että töihin menosta joutuu käytännössä maksamaan itse/ei tuloja ja menee miinukselle. Tässä alkanut pohtimaan myös oikeasti vakavissani sitä silmukkaa ja korkeaa siltaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1689
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1574
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1168
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe