Perämoottori mereltä?

Kertokaapa kun olen ostamssa venepakettia jossa 50 hp kone ja sillä ajettu 200 h merivedessä.
Veneilen Päijänteellä ja täällä pelotellaan että merellä ollleita moottoreita ei kannata ostaa. Mietin että miksi? Eihän merivesi kierrä kun jäähdytyskanavissa joten mitäpä tuo meinaa onko vesi suolalla vai ilman?
Ilmianna
Jaa

14 Vastausta



Suola saattaa syövyttää jäähdytyskanavat puhki, ja vesi pääsee sylinteriin. Suomenlahden suolapitoisuus tosin melko matala, ja jos on kone huuhdeltu syksyisin makealla vedellä, voi saada silti ihan hyvän koneen, vaikka olis merellä ajettu.
Ilmianna
Jaa
Tämä on niitä kaupunki tarinoita, missä ei ole mitään perää. 200h on hyvin vähän.
Katot vain että vesikiertää ja menoksi.
Ihe ostin päitsille hesasta 40hv Hondan ja ajelin sillä kesän onnellisena.
Ilmianna
Jaa
Urbani legenda! Vai ajatellaanko järvillä, että koneet vaihdetaan jonkun sada tunnin välein merialueilla ja yritetään jymäyttää järvi veneilijöitä myymällä ne heille ?

Vaihda sinkki magnesiumin anodiin, kun siirrät mereltä järvelle, monessakohan järvikoneessa mahtaa olla sinkki anodit ja sähkökemiallinen korroosio syövyttänyt konetta?
Ilmianna
Jaa
Kannen vesikanavat ja pakopuolen myös, varsinkin jos kyseessä on Jamaha !
Saattaa jäädä kaupat syntymättä.
Ilmianna
Jaa
Perämoottorit ovat paljon yleisempi ilmiö meri olosuhteissa kuin järvien, joten kyllä koneet on suojattu myös sisäisesti merivesien vaikutuksilta.
Tuollainen merikoneiden pelottelu on vain turhaa pelottelua.
Ilmianna
Jaa
Joskus jostain kuullut että Ahvenanmaalainen ammattikalastaja ajanut 40hv hondalla 10 000 tuntia....?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Olisko nolla eksynyt lukuun liikaa kuitenkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Öööö... Perämoottoreilla ajetaan ongelmitta todella suolaisissa vesissä, miksi ihmeessä Itämeren vähäsuolainen vesi vahingoittaisi perämoottoreita? Kyllä perämoottorista hajoaa joku muu ennen kuin ruostuu puhki!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jenkkipalstoilla on taannoin pyöritelty peräprutkun elinikää valtamerisuolaisissa vesissä ja esimerkiksi Mercuryn 9.9 heppaiselle 2.000 tuntia elinajan odotteena on ihan tavanomainen. Suurimmat arviot oli jossain 5.000h vaikkeilla.

Esimerkiksi: http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/enginelife.htm

>>The average marine gasoline engine runs for 1,500 hours before needing a major overhaul. The average marine diesel engine will run for more than three times that long and log an average 5,000 hours under the same conditions. The number of hours that a marine engine runs is very dependent on the amount and quality of maintenance over the years.<<
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Merivesikäytössä ei muuta haittaa kuin kymmenen merivuoden jälkeen, alkaa rosteripulttien kierteet kalkkiintua ja jumiutua alumiinilohkoon. Pulttien kierreongelmaa ei ole mikäli suoloja säännöllisesti pesty koneesta pois ja mikäli kansia tms. availlut niin on ropaaja kasatessa laittanut tervasprayta tms. kierteisiin. Eli pulttien kierteet ja joidenkin kannat tuppaavat ajansaatossa ruostua/kalkkiintua siten ettei helposti ehjänä pulttia auki saa.
Ilmianna
Jaa
Kunhan ei olo evari niin on turvallinen ostos. Niissäkään ei ruostemurheita vaan muuten vaan tukkeutumista. Jäöhdytyskanavan nyt ensimmäisenä.
Ilmianna
Jaa
Kunhan on evari, niin on turvallinen ostos.
Ilmianna
Jaa
Kaho varsin, ostin juuri merkurin. Kerron sitten loppukesästä kestikö 2000h vai menikö vaihtoon kesken kauden.
Ilmianna
Jaa
Tämä merivesijuttu (murtovesi-) on täysin savolaisten legenda ilman totuuden pohjaa.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Perämoottori mereltä?

Kertokaapa kun olen ostamssa venepakettia jossa 50 hp kone ja sillä ajettu 200 h merivedessä.
Veneilen Päijänteellä ja täällä pelotellaan että merellä ollleita moottoreita ei kannata ostaa. Mietin että miksi? Eihän merivesi kierrä kun jäähdytyskanavissa joten mitäpä tuo meinaa onko vesi suolalla vai ilman?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta