Päihteet murrosiässä

Lauriko

Moro! Olen 13-vuotias tänä syksynä täyttänyt poika. Mua huolestuttaa kasvanko kunnolla. Oon tällä hetkellä 153cm ja 43kg. Äiteeni on 170cm ja isä 182cm. Olen polttanut tupakkia kohta vuoden n. 2 askia viikossa joskus vähemmän. Sähkötupakkaa on tullut hieman enemmän vedeltyä ja nuuskaakin on tullut hieman käytettyä. Olen juonut kunnolla ehkä 3 kertaa elämässäni tänä vuonna. Lyhyitä palli karvoja on mutta mustia kuitenkin. Kysymykseni on että kasvanko vielä, koska kasvan, paljonko kasvan ja voiko sitä nopeuttaa? Järkeviä vastauksii sillä tää huolestuttaa mua oikeesti.

3

1873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tupakkatappaa

      Kasvat vielä. Mutta lopeta noi tupakat.

    • Marionov

      Ehka olisi hyva toimittaa huolet terveyssiskolle, han voi kirjottaa remissin sinulle johonkin sairaalaan, jossa asia tutkitaan. Itselleni kavi vahan samalla tavalla, toiset koulukaverit kasvoivat, mutta mina en, ajattelin etta ehtiihan tuota, ikaakin vasta 16 ja sentteja 1.62. Joillakin toisilla kavereilla kasvu meni jo sivu 200cm. Minulla kasvu pysahtyi 164cm ja sitten juttelin terveyssiskon kanssa ja han sitten kirjoitti minut OYKS:siin, jossa todettiin minun luiden epifyysien luutuneen ja mitaan ei ollu enaa tehtavissa. Nyt olen 62v kukaan nainen ei ole huolinut minua, siis ei perhetta, on vain yksinaisyys seuranani. Taman kanssa on sitten elettava kunnes tulee aika lahtea. Sairaalassa ne sitten tutkivat sinua mista syysta sita mittaa ei tule. Ehka saat jotain somatotropiini preparaattia, kasvuhormonia, joksikin vuodeksi, sinulla on viela mahiksia, mutta pida kiiretta, ennenkuin epifyysi rustolevyt ehtivat luutua lukkoon jonka jalkeen kasvuhormoni lisays aiheuttaa vain akromegaliaa, sita pituutta ei niinkaan tule, mutta saat isot kourat, jalat, nenan, kielen, leuan, otsan, korvasi alkavat kasvaa ja sinusta tulee trolli, siis ei lapsille naytettava.

    • Eijumaaa

      Kuule päihteet ja nikotiini lopettaa/hidastaa kasvuas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe