Kalakuolema ja veden outo pintaharmaus

Apua, kiitos, ja pian...

Minulla oli viisi kiilakylkeä. Korostan sanaa oli, sillä yhtäkkiä niitä onkin enää kolme jäljellä. Toinen kuollut löytyi pohjan tuntumasta kellumasta maha ylöspäin (ihan kuin mahaa olisi näykkäisty) ja toista en koskaan löytänyt (siis syöty?) Kuka on syyllinen, tiikerinuoliainenko vai rihmakalat? Eihän suinkaan monnit sellaista menisi tekemään? Toinen ongelmani on kummallinen harmaus veden pinnassa (huomasin tänään). Ihan kuin veden päällä olisi jotain rasvaa tai öljyä, joka ei lähde "ottamalla" pois. Vaihdoin juuri veden pari päivää sitten osittain (puolet 128 l:sta) ja silloin kaikki tuntui olevan hyvin. Lisäsin Bactozymit, Aquasafet ja lannoitteet. Vesitesti näytti tänään ok. Mitähän on oikein tekeillä???

14

1015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muistelee

      Muistelen, että kalvo veden päällä voi aiheuttaa happikadon akvaarioon. Lisää pintaveden liikettä esim. nostamalla suodatinta ylemmäs, niin kalvon pitäisi hävitä. Tai sitten toinen kikka on sanomalehti, joka levitetään veden pinnalle jolloin se imee kalvon itseensä. Lehden pitää olla vanha ettei siitä liukene mustetta

    • sendie

      Nyt on moitittavaa. Mitä helkuttia tiikerinuoliaiset tekevät 128-LITRAISESSA? Etkö muka ole tietoinen varsin puhutusta asiasta, siis siitä, että tiikerinuoliaisten miniakvaario on 300-litrainen. Äkkiä tikrut pois, tämä on KÄSKY.

      Voisi auttaa paljonkin jos kertoisit vähän vesiarvoja, kuinka usein vaihdat vedet annat ruokaa ja yms.
      Kerrotko muuten akvaariosi laji- ja kalamäärän?

      Tuo "öljy" veden pinnassa saattaa muuten olla eräänlaista bakteerikantaa joka saaattaa johtua esim liikaruokinnasta.
      Jos kyse on tästä kalvosta, saa sen pois laittamalla veden pintaan sanomalehden sivun ja nostamalla sitten heti pois.
      Suodatin kannattaa laittaa porhaltamaan tehokkasti, laita ulostulosuutin aivan veden pinnan rajaan.

      • Minä syntinen

        Ensinnäkin kiitos nopeasta reagoinnista. Sitten... Akva on tosiaan 128 l ja siellä on kiilakylkien lisäksi kaksi keltarihmaa, kaksi monnia, monnisia 3, leväbarbeja 2 ja tuo tikru. Veden vaihdan osittain (n. kolmannes tai puolet) viikon-kahden välein. Ruokin kaksi kertaa päivässä, välillä kuivamuonaa, välillä pakasteherkkuja, pohjatabuja 3-5/pv. Tiesin kyllä, että leväbarbit tarvitsevat isomman altaan, mutta tupsulevä piti syöttää jollekin... Se, että hankin tikrun, on kyllä kauppiaan ehdotus. Akvassa kun oli kotiloita ja kauppias neuvoi minua ostamaan yhden tiikerinuoliaisen, joka kuulemma syö niiden munia. Aika isoltahan tuo näytti, mutta kerroin akvan koon eikä kauppias nähnyt siinä mitään ongelmaa. Tässä nähdään taas myyjien moraali. Olisi tietysti pitänyt ajatella omilla aivoillaan, mutta jos marssii akvaarioliikkeeseen kysyäkseen asiantuntijan neuvoja kotiloiden hävittämiseksi ja marssii ulos kala (siis vain yksi tikru, onko sekin moka?) kainalossa, on todennäköisesti tullut hieman harhaanjohdetuksi. Vesiarvoista en osaa sanoa muuta kuin että testitikkujen värikoodeihin verrattuna näyttää ihan ok, arvot sinänsä eivät ole minulle auenneet... seuraava opiskelun kohde, myönnän. Tässä tärkeimmät. Ja mihin minä sen tikrun nyt sitten veisin??


      • Helmi
        Minä syntinen kirjoitti:

        Ensinnäkin kiitos nopeasta reagoinnista. Sitten... Akva on tosiaan 128 l ja siellä on kiilakylkien lisäksi kaksi keltarihmaa, kaksi monnia, monnisia 3, leväbarbeja 2 ja tuo tikru. Veden vaihdan osittain (n. kolmannes tai puolet) viikon-kahden välein. Ruokin kaksi kertaa päivässä, välillä kuivamuonaa, välillä pakasteherkkuja, pohjatabuja 3-5/pv. Tiesin kyllä, että leväbarbit tarvitsevat isomman altaan, mutta tupsulevä piti syöttää jollekin... Se, että hankin tikrun, on kyllä kauppiaan ehdotus. Akvassa kun oli kotiloita ja kauppias neuvoi minua ostamaan yhden tiikerinuoliaisen, joka kuulemma syö niiden munia. Aika isoltahan tuo näytti, mutta kerroin akvan koon eikä kauppias nähnyt siinä mitään ongelmaa. Tässä nähdään taas myyjien moraali. Olisi tietysti pitänyt ajatella omilla aivoillaan, mutta jos marssii akvaarioliikkeeseen kysyäkseen asiantuntijan neuvoja kotiloiden hävittämiseksi ja marssii ulos kala (siis vain yksi tikru, onko sekin moka?) kainalossa, on todennäköisesti tullut hieman harhaanjohdetuksi. Vesiarvoista en osaa sanoa muuta kuin että testitikkujen värikoodeihin verrattuna näyttää ihan ok, arvot sinänsä eivät ole minulle auenneet... seuraava opiskelun kohde, myönnän. Tässä tärkeimmät. Ja mihin minä sen tikrun nyt sitten veisin??

        Kauppias on kyllä taas kerran ajatellut enemmän myyntiä kuin kalojen hyvinvointia.

        Tiikerinuoliainen on parvikala, joten niitä saisi olla mielellään 5-6, vähintään kuitenkin kolme. Yksin tiikeri ei viihdy, siitä voi tulla aggressiivinen muita kohtaan, tai se vain kyhjöttää apeana. Parvessa tiikerit ovatkin parhaimmillaan, ne ovat todella vilkkaita ja leikkisiä, aina touhuamassa jotain.

        Tiikeristä voi kasvaa 20-senttinen, joten akvaarioosi se on aivan liian suuri. Kotiloita syömään voit ottaa pienen parven pienempiä nuoliaisia.


      • sendie
        Minä syntinen kirjoitti:

        Ensinnäkin kiitos nopeasta reagoinnista. Sitten... Akva on tosiaan 128 l ja siellä on kiilakylkien lisäksi kaksi keltarihmaa, kaksi monnia, monnisia 3, leväbarbeja 2 ja tuo tikru. Veden vaihdan osittain (n. kolmannes tai puolet) viikon-kahden välein. Ruokin kaksi kertaa päivässä, välillä kuivamuonaa, välillä pakasteherkkuja, pohjatabuja 3-5/pv. Tiesin kyllä, että leväbarbit tarvitsevat isomman altaan, mutta tupsulevä piti syöttää jollekin... Se, että hankin tikrun, on kyllä kauppiaan ehdotus. Akvassa kun oli kotiloita ja kauppias neuvoi minua ostamaan yhden tiikerinuoliaisen, joka kuulemma syö niiden munia. Aika isoltahan tuo näytti, mutta kerroin akvan koon eikä kauppias nähnyt siinä mitään ongelmaa. Tässä nähdään taas myyjien moraali. Olisi tietysti pitänyt ajatella omilla aivoillaan, mutta jos marssii akvaarioliikkeeseen kysyäkseen asiantuntijan neuvoja kotiloiden hävittämiseksi ja marssii ulos kala (siis vain yksi tikru, onko sekin moka?) kainalossa, on todennäköisesti tullut hieman harhaanjohdetuksi. Vesiarvoista en osaa sanoa muuta kuin että testitikkujen värikoodeihin verrattuna näyttää ihan ok, arvot sinänsä eivät ole minulle auenneet... seuraava opiskelun kohde, myönnän. Tässä tärkeimmät. Ja mihin minä sen tikrun nyt sitten veisin??

        Tästä lähin kannattaa antaa myyjän puheet mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
        Ja tiikerinuoliainen on parvikala, ja vähintään 3 pitäis niitä veijareita olla. Koita saada annettua tikru eläinkauppaan tai jollekkin tuttavalle. Kysyt vaan eläinkauasta ottavatko vastaan, ja saa toivottavasti joltakin vähän isomman kodin.


    • jarvij

      Hei!
      Se on kummallinen testi tämä veden OK-testi.
      Se ei aida antaa mitään muita arvoja.

      Bactozym on tarkoitetty lähinnä uuden akvaarion kypsytykseen.
      Olet tainnut lannoittaa akvaariosi bakteeriston oikein hurjaan kasvuun. Happi käy vähiin, pinnalle tulee kalvo, ja kalat saattavat kuolla!

      • Voihan perskeles...

        ... ja Bactozym-pakkauksen ohjeissa sanotaan: Käyttö - osittaisen vedenvaihdon jälkeen, 1 kapseli / 100 L vettä. Tätähän minä vain olen kuuliaisesti noudattanut... Voihan nenä, kun mihinkään ei voi luottaa, ei kauppiaisiin eikä käyttöohjeisiin! Ja ne vesiarvotestit ovat tässä, jos jotain niistä ymmärrätte (enemmän siis kuin minä):
        NO3 : 10 (mg/l)
        NO2 : 1
        GH : jotain välillä 6-10
        KH : 3
        pH : 6.8


      • jarvij
        Voihan perskeles... kirjoitti:

        ... ja Bactozym-pakkauksen ohjeissa sanotaan: Käyttö - osittaisen vedenvaihdon jälkeen, 1 kapseli / 100 L vettä. Tätähän minä vain olen kuuliaisesti noudattanut... Voihan nenä, kun mihinkään ei voi luottaa, ei kauppiaisiin eikä käyttöohjeisiin! Ja ne vesiarvotestit ovat tässä, jos jotain niistä ymmärrätte (enemmän siis kuin minä):
        NO3 : 10 (mg/l)
        NO2 : 1
        GH : jotain välillä 6-10
        KH : 3
        pH : 6.8

        Hei!
        Jos Sinulla on 300 litran akvaario ja vaihdat kolmanneksen viikottain, niin noita kapseleita kuluu vuodessa 52 kpl.
        Voin vain kuvitella paljonko olen 58 vuoden aikana säästänyt kun en tähän päivään mennessä ole pannut akvaarioihini ensimmäistäkään Bactozym-kapselia tai tippaa vedenparannusainetta.
        Lisäksi olet lannoittanut, senkin tietysti ohjeen mukaan. No, bakteerit ovat kasvaneet hyvin. Mites kasvit?

        Noissa vesiarvoissa ei ole huomattamista: nitraattia on sopivasti, ja vesi hieman hapanta ja melko pehmeää. Siis pehmeän, happamen veden kaloille varsin ihanteellista, mutta mites sitten vaikkapa happipitoisuus?
        Nitriittiä on jonkin verran; ei saisi olla yhtään, mutta se voi olla tuon testinkin vika. Jos nitriittiä todella on, niin akvaariossasi on jotain vialla! Ehdotan että vaihdat noin kolmanneksen vedestä viikon välein etkä lisää mitään vedenparannusaineita (ellei vesilaitoksella lisätä veteen runsaasti klooria, Suomessa näin ei yleensä ole, mutta soitto vesilaitokselle kertoo tarkemmin).

        Täytyy aina muistaa että akvaariokemikaaleja valmistetaan myyntiin, ja jotta niitä ostettaisiin, niitä on mainostettava.


      • jarvij
        Voihan perskeles... kirjoitti:

        ... ja Bactozym-pakkauksen ohjeissa sanotaan: Käyttö - osittaisen vedenvaihdon jälkeen, 1 kapseli / 100 L vettä. Tätähän minä vain olen kuuliaisesti noudattanut... Voihan nenä, kun mihinkään ei voi luottaa, ei kauppiaisiin eikä käyttöohjeisiin! Ja ne vesiarvotestit ovat tässä, jos jotain niistä ymmärrätte (enemmän siis kuin minä):
        NO3 : 10 (mg/l)
        NO2 : 1
        GH : jotain välillä 6-10
        KH : 3
        pH : 6.8

        Hei!
        Tulkitaan vielä nuo vesiarvot:
        NO3 10 mg/l - nitraattia 10 mg/l; pitäisi olla alle 30 mg/l
        NO2 1 mg/l - nitriittiä 1 mg/litrassa: ei saisi olla yhtään!
        GH ~ 6-10 dH; kokonaiskovuus 6 -10 saksalaista kovuusastetta melko pehmeää.
        KH 3 dH gH; karbonaattikovuus 3 saksalaista kovuusastetta.
        pH 6,8; hieman hapanta.

        Nämä arvot siis nitriittiä lukuunottamatta sopivia.
        Akvaariosi lienee jo kypsynyt eli siellä on jokin häiriötila, joka hoitunee vedenvaihdoilla, mutta älä lisää ravinteita, vaan ruoki kaloja vähemmän kuin ennen.


      • Kiittää!
        jarvij kirjoitti:

        Hei!
        Tulkitaan vielä nuo vesiarvot:
        NO3 10 mg/l - nitraattia 10 mg/l; pitäisi olla alle 30 mg/l
        NO2 1 mg/l - nitriittiä 1 mg/litrassa: ei saisi olla yhtään!
        GH ~ 6-10 dH; kokonaiskovuus 6 -10 saksalaista kovuusastetta melko pehmeää.
        KH 3 dH gH; karbonaattikovuus 3 saksalaista kovuusastetta.
        pH 6,8; hieman hapanta.

        Nämä arvot siis nitriittiä lukuunottamatta sopivia.
        Akvaariosi lienee jo kypsynyt eli siellä on jokin häiriötila, joka hoitunee vedenvaihdoilla, mutta älä lisää ravinteita, vaan ruoki kaloja vähemmän kuin ennen.

        Kiitos tulkinnasta! Nitriitti siis kohollaan - suoritan osittaisen vedenvaihdon heti huomenna. Vähennän ruokintaa. Vähentäisinkö myös kaloja? Olen kiitollinen avusta!


      • Kiittää!
        jarvij kirjoitti:

        Hei!
        Jos Sinulla on 300 litran akvaario ja vaihdat kolmanneksen viikottain, niin noita kapseleita kuluu vuodessa 52 kpl.
        Voin vain kuvitella paljonko olen 58 vuoden aikana säästänyt kun en tähän päivään mennessä ole pannut akvaarioihini ensimmäistäkään Bactozym-kapselia tai tippaa vedenparannusainetta.
        Lisäksi olet lannoittanut, senkin tietysti ohjeen mukaan. No, bakteerit ovat kasvaneet hyvin. Mites kasvit?

        Noissa vesiarvoissa ei ole huomattamista: nitraattia on sopivasti, ja vesi hieman hapanta ja melko pehmeää. Siis pehmeän, happamen veden kaloille varsin ihanteellista, mutta mites sitten vaikkapa happipitoisuus?
        Nitriittiä on jonkin verran; ei saisi olla yhtään, mutta se voi olla tuon testinkin vika. Jos nitriittiä todella on, niin akvaariossasi on jotain vialla! Ehdotan että vaihdat noin kolmanneksen vedestä viikon välein etkä lisää mitään vedenparannusaineita (ellei vesilaitoksella lisätä veteen runsaasti klooria, Suomessa näin ei yleensä ole, mutta soitto vesilaitokselle kertoo tarkemmin).

        Täytyy aina muistaa että akvaariokemikaaleja valmistetaan myyntiin, ja jotta niitä ostettaisiin, niitä on mainostettava.

        Bactozymit ovat sairaan kalliita. Olet siis säästänyt pitkän pennin. Minäkin säästän jatkossa... Ja ne kasvit, kasvavat varmaan omia aikojaan saman verran, mutta keräävät vähemmän levää pinnalleen... Siis ylihoidan akvaani erilaisilla kemikaaleilla. Ihanaa, että joku "tönäisee" ja huomaan asian. Millä sitä happipitoisuutta voi mitata? Vai näkeekö sen? Soitan vesilaitokselle kloorista heti huomenna. Kaupallisuus sucks! Koko akvaharrastus tuntuu (ainakin aloittelijan silmin - akva vajaan vuoden ikäinen) olevan yhtä tuotteiden ostoa ja vielä kalliiden sellaisten. Ruokakin maksaa jo ihan tarpeeksi, puhumattakaan kaikista oheislaitteista ja kemikaaleista... Mutta en luovuta, vaan noudatan ohjeitanne. Palataan langoille. Öitä.


      • siis...
        Kiittää! kirjoitti:

        Kiitos tulkinnasta! Nitriitti siis kohollaan - suoritan osittaisen vedenvaihdon heti huomenna. Vähennän ruokintaa. Vähentäisinkö myös kaloja? Olen kiitollinen avusta!

        Minulla on ollut akvaario kohta yli vuoden ja en ole kertaakaan mitään vesiarvoja mittaillut ja hyvin on kalat eläneet?! Kasveillekkin laitan vain pallolannoitteita harvoin ja nekin kasvaa ihan liikaakin. Kaloille olen syöttänyt halvinta ruokaa mitä löytyy ja hyvin on kelvannut ja edelleenkin akvaario kukoistaa. Eli pääsee sitä halvemmallakin, ainakin minun tapauksessa..


      • KatiL
        siis... kirjoitti:

        Minulla on ollut akvaario kohta yli vuoden ja en ole kertaakaan mitään vesiarvoja mittaillut ja hyvin on kalat eläneet?! Kasveillekkin laitan vain pallolannoitteita harvoin ja nekin kasvaa ihan liikaakin. Kaloille olen syöttänyt halvinta ruokaa mitä löytyy ja hyvin on kelvannut ja edelleenkin akvaario kukoistaa. Eli pääsee sitä halvemmallakin, ainakin minun tapauksessa..

        Sulla on käynyt tuuri. Olet ilmeisesti onnistunut ostamaan vesijohtoveteesi sopivat kalat, pääsit kriittisestä perustamisvaiheesta yli ilman pahoja vesiarvo-ongelmia ja kasvisi taitavat olla lähinnä juurillaan ravinteita ottavia.

        Minä tsekkaisin paikallisesta vedestä kovuuden, ja pH:n (seisseestä vedestä). Sitten valitsisin kalat, jotka viihtyvät vedessäni.

        Nitriittitesti on poikaa ennen kalojen tuomista, jos haluaa ottaa akvaarion perustamisen varman päälle. Nitraattitesti taas tulee ajankohtaiseksi, jos epäilee vedenvaihtojen riittävyyttä.

        Kaikki nämä on syytä tsekata vähintäänkin silloin, kun akvaariossa ilmenee ongelmia.

        Lannoitepuolesta sen verran, että monet kasvit tulevat toimeen pohjalannoitteella. Monet sen sijaan eivät, jolloin sitä nestemäistäkin tarvitaan. Jos raha on rajoite, näitä voi tehdä myös itse (vaatii tosin viitseliäisyyttä ja opiskelua).

        Halvin ruoka on ehkä parasta kukkarosi mielestä, mutta miltäs tuntuisi syödä joka päivä kaurapuuroa..? Ei ihmisillekään ole pystytty kehittämään sellaista perusruokaa, jota syömällä pysyisi terveenä kehdosta hautaan ja joka maistuisi vielä hyvältä.

        Vaihtelu varmistaa, että kalat saavat kaiken tarvitsemansa, ja sopivat herkut piristävät eväkkäitä huomattavasti. Kokeile vaikka, mitä kalasi sanovat esim. pakastetusta surviaisentoukasta (olettaen että kalasi eivät ole kasvissyöjiä)! Se on useimmille kaloille megaherkkua.


        t. Kati


    • alkaaetoavm72

      Intohimoiset kalansuojelijat (missään ei tapaa niin intohimoisia ihmisiä kuin kalapiireissä) varmaan tuomitsevat myös sianlihantuotannon, turkistarhauksen jne. ja käyttävät elämänsä eläinten etujen ajamiseen. Joo, mä käytän. Emakkohäkit ja turkistarhaus pitäisi itsestäänselvästi kieltää, eikä yhdenkään eläimistä välittävän pitäs ostaa tehotuotettua kyljystä eikä pihviä yms. Mä en osta, en tue eläinrääkkäystä. Mutta näiden kalaystävällisten intoilu, varsinkin jos vielä syövät nuotattua kalaa itse tai suosivat tuontiakvaariokaloja, jotka on viljelty Aasiassa ja rahdattu ilmateitse (voi sitä hiilijalanjälkeä), ja joista kuolee aika moni rahtauksen aikana..niin, näiden intoilu eläinsuojelullisissa kysymyksissä on kaksinaismoralistisuudessaan kuvottavaa. Yök. Mulla on ollu kaloja yli 30 vuotta, vain Suomessa syntyneitä, terveitä pehmeän veden kantoja olen suosinut. Väitän, että on eettisempää pitää paria miekkapyrstöä tai platyä tai millistä 35 litran puljussa kuin pitää yllä 150-litraista tuontikaloihin, lentorahtiin ja muovihärpäkkeisiin perustuvaa akvaa. Väitän, että pari pientä nelisenttistä suomifisua viihtyy 40 litraisessa altaassa (mukavuuksin = lämmitin, suodatin, hapetin, biologinen tasapaino, oikea kovuus/pehmeys, veden myrkyttömyys ) oikein hyvin. Joku tokkku lainlukuun ja peilin eteen jokainen eläinten ystävä. Kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe