mihin mb:n moottorin kestävyys perustuu?

mistäjohtuu

mietin että mihin ne legendaarisen kestävät mersun dieselien kesto perustuu jotka tunnetaan lähes miljoonan kilsan kulkijoina. siis onko niiden materiaali jotenkin erilaista kuin muissa moottoreissa vai mistä on kyse? miksi muut merkit ei tehneet vastaavia aikanaan? onhan niissä lucasin pumppujakin ja luukaksia nyt on joka autossa. kestääkö mersu vain siksi että on juurikin mersu? vai ratkeaako pähkinä sillä että mersuja ostettiin ja ostetaan pitkänmatkan ajoa varten jolloin koneet kuumina kyllä kestää? onko kukaan kokeillut kestääkö toyota 700tkm kun ajetaan vaan maantietä 1000km päivä?

56

9150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukaties

      Tojota saattaa kestä mutta kuski ei kestä, ei niillä ajo-ominaisuuksilla ja ergonomialla.

    • voitelussaratkaisu

      yksi kestävyyden syy on nelitahtimoottorin käyttäminen. entisaikojen wartburgit oli kaksitahtisia. öljyä sekoitettiin bensan. kaksitahtisen alakerta oli kovilla. mersun moottori saattaa voidella itseään paremmin. isommat öljykanavat??

    • 46596773

      Perustuu pitkään kokemukseen ja lujaan ammattitaitoon. En ole mersumiehiä, mutta sen verran yhden kaverin mersua ajaneena tiedän. Valitettavasti köyhänä eläkeläisenä voin vain nähdä unta Mersuista. Tyydyn köröttelemään halvalla japsilla.

    • Jereeehhh

      Siihen että käydään autopajalla kerran kuussa korjaamassa.

    • whyniot

      Korkeamman hintalapun vastapainona lienee edes yritys laadunvalvontaan ja alihankkijoiden komponenttien valvontaan.

      Pienemmät diesel koneet (kuten 200 CDI) tulee suoraan Renaultin tehtaalta. Onko Renault teidän mielestänne yhtä kuin laatu? Itse jättäisin väliin mersun hinnalla mutta eipä tuosta rellun koneestakaan ole kauheasti pahaa kuullut.

      Mersun omistaneena se ei ole sen kummempi kuin muut. Vikaa pukkaa ja ne korjataan, tosin lisähintaan verrattuna muihin merkkeihin. Voin omistaa jatkossakin mersun.

      • niinköonasia

        sinäkö väität että esim 200cdi jostain vaikka vuodelta 2004 omaa rellun moottorin??


      • Asiaton yleistys. 200 CDI on (korimallista riippuen) myös Mersun omaa valmistetta oleva 2.2 litrainen diesel.


    • Jereehh

      Mersu valmistaa itse moottorinsa.
      Moottorissa suuttimet, joita ohjaavat anturit, myös muuta.
      Sinun Bemarisi tulee siinä vaiheessa kun Mersu julkaisee uuden sukupolven.
      Muut Sakemannit tulee perässä niin tekniikassa, voimassa kun ajettavuudessa.

      • Paitsi ne, jotka ovat Renaultin kanssa yhteisiä moottoreita. Suuttimet tulevat moottorista riippuen Delphiltä tai Boschilta. Samalla hinnalla mikä tahansa on nopeampi kuin Mersu, joten hankintaan kannattaa keksiä joku muu peruste.


    • 35345

      Joko mersuissa on lasinpesulle oma viiksi vai vieläkö on kaikki tunkettu yhteen patukkaan?

      • Osaatko käyttää vilkut ja valonvaihdon yhdistävää viikseä, vai pitääkö nekin jakaa eri hallintalaitteisiin?


      • AikamoistaTouhua
        E220_CDI kirjoitti:

        Osaatko käyttää vilkut ja valonvaihdon yhdistävää viikseä, vai pitääkö nekin jakaa eri hallintalaitteisiin?

        Sulle on ilmeisesti automerkki noin pyhä asia että ottaa herneen nokkaan kun joku esittää asiallisen kysymyksen dinosausuksiin verrattavista ominaisuuksista :DDDD


      • AikamoistaTouhua kirjoitti:

        Sulle on ilmeisesti automerkki noin pyhä asia että ottaa herneen nokkaan kun joku esittää asiallisen kysymyksen dinosausuksiin verrattavista ominaisuuksista :DDDD

        Mulla on tontilla useampaa eri merkkiä autoja nytkin. Eräässä niistä on jopa suunvilkun, valonvaihtimen ja vakionopeussäätimen yhdistävä viiksi. Toisessa on vilkun, valonvaihtimen ja ajotietokoneen painonappi ja kiertovalitsin samassa varressa. Kaikkien niiden kanssa tulee toimeen, joten pidän koko kysymystä vähän avuttomuuden osoituksena.


    • Montakokeillut

      Jos minkä tahansa auton huoltoon laittaa rahaa sen, minkä Mersun huolto maksaa, se kestää saman matkan.

      • HalpaaHuoltoa

        No ainakin vanhempien Sprintterien osat on todella halpoja.
        Esim ilmanputsari (50cm*30cm*10cm) maksaa 8€, ja muutkin kuluvat osat edullisia. Moottoriölyt maksaa paljon, kun pitää laittaa vajaa 9litraa.


      • 23t2

        Paljonko maksaa Sprintereien tapauksessa 10m2 peltiä?


      • Anonyymi

        Mersun huoltoväli on kaksi kertaa niin pitkä kuin vaikka Toyotan, mutta huollot eivät maksa tuplasti. Sen sijaan ajaminen mersulla on ainakin tuplasti mukavampaa.


    • Ennenkestivät

      Mennyttä totuutta. Nykyiset eivät kestä. Ne kestävät loppui 1990 luvulle. Nämä nykyiset cdi koneet on samaa tadoa kuin muidenkin merkkien koneet. Tiedän useita totaalisesti hajonneita mersuja alle 300tkm ajettuja aikuisten käytöstä huoltokirjallisia pitkän matkan ajajia. Ovat vaihtaneet 2 moottori tuhon jälkeen merkkiä. Osalla on nykyään lexus ja miehet hymyilee leveästi ja bisnekset sujuu kun pääsee liikkumaan. Eräskin persoona osti dacia dusterin ja sanoo paremmaksi kuin e mersuaan joka siis jäi liikkeeseen konevaurioituneena.

      • AjatusKatkesi

        "Tiedän useita totaalisesti hajonneita mersuja alle 300tkm ajettuja aikuisten käytöstä huoltokirjallisia pitkän matkan ajajia."

        Siis mitä?


    • Oi_niitä_aikoja

      Puoli vuosisataa sitten Mersujen dieselit kestivät, mutta ne autot eivät olleet mitään kiireisen menopelejä. Sain ajokorttini 1969 ja sain noina aikoina satunnaisesti alleni isäukon M-B 220 D:n (W115) vuosimallia 1968. Nokalla oli 2,2-litrainen malmikasa, josta oli revitty irti 60 hevosen voimat eli reilusti alle puolet siitä mitä nykyisin on tapana kaivaa esiin vastaavasta iskutilavuudesta. Huippunopeudeksi ilmoitettiin huimat 135 km/h. Sen saavuttaminen vei pienen iäisyyden. Auto oli isälläni 11 vuoden ja 400 tkm:n verran. Kun viimeksi kuulin tuosta yksilöstä, oli sillä kelattu mittariin yli 900 tkm.

    • merssullavaan

      Minulla W124 300 td, nyt ajettu n.840 000km ja hyvin käy ja kukkuu. Ei moittimista, paitsi, että korroosio meinaa syödä lokasuojien etuosan.

    • tuomiontomppeli

      Eihän mersun koneet ole kestäneet enää aikoihin. Ennen kestävyys perustui juurikin tehottomuuteen, 0-100km/h vei noin ikuisuuden.
      Viimeiset 20 vuotta ihan luokattomia romuja.

      • Aiemmin ahtimet olivat tavallaan lisävarusteita, joten ahtamattomassa mallissa oli yksi vikakohde vähemmän. Toivon kovasti, että nykyisessä autossa ei rikkoutuisi se tai mikään muukaan.
        Toyota kiinnostaisi kestävän auton maineen vuoksi, mutta sillä ei taida olla riittävän suuria sedaneita käyttööni. Onko kenelläkään antaa hyviä vinkkejä siitä, miltä merkiltä saisin vähän kuluttavan ja uuden auton edullisesti? Sen pitäisi olla sisätiloiltaan suuri, ja varustettu kunnollisilla oviaukoilla, koska ylipainoa on nyt kertynyt huomattavan paljon.
        Korkeat autot kuluttavat suuren otsapinta-alan vuoksi normaaleja henkilöautoja enemmän polttoainetta, joten jätän ne pois, vaikka matalammasta on vaikea nousta ylös. Farmarikori maksaa yleensä enemmän, joten siinä säästäisin myös.


      • MitenOlisiVaikka
        E220_CDl kirjoitti:

        Aiemmin ahtimet olivat tavallaan lisävarusteita, joten ahtamattomassa mallissa oli yksi vikakohde vähemmän. Toivon kovasti, että nykyisessä autossa ei rikkoutuisi se tai mikään muukaan.
        Toyota kiinnostaisi kestävän auton maineen vuoksi, mutta sillä ei taida olla riittävän suuria sedaneita käyttööni. Onko kenelläkään antaa hyviä vinkkejä siitä, miltä merkiltä saisin vähän kuluttavan ja uuden auton edullisesti? Sen pitäisi olla sisätiloiltaan suuri, ja varustettu kunnollisilla oviaukoilla, koska ylipainoa on nyt kertynyt huomattavan paljon.
        Korkeat autot kuluttavat suuren otsapinta-alan vuoksi normaaleja henkilöautoja enemmän polttoainetta, joten jätän ne pois, vaikka matalammasta on vaikea nousta ylös. Farmarikori maksaa yleensä enemmän, joten siinä säästäisin myös.

        Eikö kannattaisi pudottaa painoa, ennenkuin alkaa autoa suurentamaan.

        Voi elämänlaatu parantua muutenkin.


      • MitenOlisiVaikka kirjoitti:

        Eikö kannattaisi pudottaa painoa, ennenkuin alkaa autoa suurentamaan.

        Voi elämänlaatu parantua muutenkin.

        Tarkoitukseni ei ole suurentaa autoa, vaan löytää E-sarjalle edullisempi vaihtoehto. Samankokoinen auto riittää hyvin tarpeisiini.
        Runsaan ajamisen vuoksi painon pudottaminen on haasteellista, mutta ei keskitytä siihen.


      • E220_CDl kirjoitti:

        Tarkoitukseni ei ole suurentaa autoa, vaan löytää E-sarjalle edullisempi vaihtoehto. Samankokoinen auto riittää hyvin tarpeisiini.
        Runsaan ajamisen vuoksi painon pudottaminen on haasteellista, mutta ei keskitytä siihen.

        Olipa jännää, kun sattui sama nimimerkki ihan eri näköisille kavereille. Täällä painoindeksi 20.


      • Lisäykseksi mainitsen vielä, että kalliimpi automaattivaihteisto ei ole välttämätön. Kuljettajan istuin saisi toki olla ennemminkin vahvanpuoleinen, jos niissä eroja on.
        Paino-ongelman myöntäminen on alku välttämätön muutokselle, vaikka se kieltämättä tiukkaa tekee.


      • Sivustakatellut
        E220_CDI kirjoitti:

        Olipa jännää, kun sattui sama nimimerkki ihan eri näköisille kavereille. Täällä painoindeksi 20.

        Jos joku käyttää samannäköistä nimimerkkiä, kyseessä voi olla rikos.

        Suomessa toisena ihmisenä esiityminen on sen arvoista toimintaa että siitä voidaan myöntää kaksi vuotta vankeutta.


    • mersun

      kestävyys perustuu ainakin osittain moottorin rakenteeseen, järeämmin tehty kuin muissa merkeissä laakerointien ym. osalta. Esim 200 cdi moottorin öljytilavuuskin on 6.5 litraa.

    • Viritysaste

      Vanhat mersun koneet ovat matalavireisiä ja kun niillä ajettiin lyhyessä ajassa paljon, jäi kylmäkäynnistysten määrä vähäiseksi.

    • kadehtiva

      No totta puhut. Eihän ne vanhat nokivassarat suostuneet lähtemäänkään käymään kylmänä. Aina piti olla piuhan päässä jos mittari oli miinuksen puolella. Mutta olihan nuo kestävyydeltään valovuoden edellä muihin saksalaisiin verrttuna eivätkä pelänneet ruostetta. Ne suorastaan imivät sitä vanhetessaan. Onhan se hieno peli mutta järkevyydestä se ostamiselle voidaan olla ainakin kahta mieltä. Takavetoisena ei ainakaan meille, ei uutena eikä käytettynä.

    • RenauuMercedes

      Järkytys:
      https://www.is.fi/autot/art-2000000702952.html - " Diesel on siis Renault'lta lainattu ja se on kokonaan ranskalaisvalmistajan uusinta uutta."

      Kuka oikeasti maksaa Mersun hintaa Renaultista? No näkyy niitäkin olevan, tuskin edes tietävät ajavansa Renaultilla. Mulla on ollut Mersua, voi olla jatkossakin, mutta keulalla on tasan Mersun kone (eli isompaa kaliiperia) - ei Renault. Jos haluan keulalle Renaultin maksan laitteesta 30000e vähemmän.

    • Vanha.maine
      • Rapeutta

        Samallahan tuo kertoo miksi ollaan siirrytty osin Renaultin moottoreihin, koska ne ovat Mersun koneita parempia.


    • kattokaaaaaavaika

      on mersuissa edelleen jotain laatua koska niillä ajetaan 700tkm ja enemmän. katsokaa nettiaaatosta. siellä on järjestään nykupolven mersut tuhottomasti ajettuja.

      • Taksarilla

        Sehän ei taas kerro monesko moottori ja vaihdelaatikko on menossa.
        Kallista autoa korjataan kalliilla, kun halvempi menee paaliin samalla vialla.

        Aika näyttää kuinka näitä nykymalleja on teesseitseväellä aikanaan, kun mitä uudempi sen vaativampi ja kalliimpi korjata vanhanakin.

        Nettiautosta löytyi 10 kpl tämän vuosikymmenen Eemeliä millä ajettu vähintään 500tkm, eli ei nyt kovin paljon.


    • 12211

      2.0td avensis ja 600tkm näköjään helposti. alkuperäinen moottori ja vaihdelaatikko eikä ole niitä rempattu.

      • Anonyymi

        Taksikäytössö taksikuskit harmitteli 2.0d ja tuota 2.0td moottoria ja olisivat halunneet saman moottorin CarinaE:hen ja Avensikseen kuin Hiacessa eli 2.4d ja 2.4td


    • gfdgdfgdfgdfgdfgd

      Mielikuviin. Jota kovasti täälläkin edelleen viljellään.

    • Kdkfkkffkkfkf
      • RanskisEIOsaa

        Mersun tulos puhuu Rellun koneen huonoudesta, koska hinnat alkaen (esmi 180/200 CDI) on volyymituotteita ja juurikin ranskalaista.


      • Kfkffkfmfmfmf
        RanskisEIOsaa kirjoitti:

        Mersun tulos puhuu Rellun koneen huonoudesta, koska hinnat alkaen (esmi 180/200 CDI) on volyymituotteita ja juurikin ranskalaista.

        Paitsi ettei kyseisellä huonoimpien listalla ole Rellua. Tästä päätellen ne Rellun koneet ovat Mersujen luotettavin osa. Tai ainakin luotettavin moottori, jota Mersuun voi saada.


    • 3523weqqwr

      Ei ainakaan M271, M272 ja M273 moottoreihin. Eikä C -W202 tai E w210,w211 korin kestävyyteen. Ihme ettei näitä enempää käsitellä oikein missään mediassa. Kait se on mediaseksikkäämpää mainita VW.

      Todella vanhat moottorit kestäviä, uudet ei. Vaihteistot ilmeisestikin kestäviä. W124:kin oli jo aikoinaan todella ruostepommi.

      • 223ewdd

        eikä 220d moottorien lucas syöttöpumppufiaskoon.


    • Anonyymi

      Nyt on niin että kun katsoo vaikka nettiautoa niin mersulla ei oo myynissä montaa puolen millin ylittänyttä,sitten jos on niin vikamäärät aikamoiset ja korjaamista on ollu niihin kilometreihin.Jo 1995 asti kun kelaa nettiautoa ei montaa ole puolenmillin yli ajettua.

      • Anonyymi

        Ei ne kaikki siellä nettiautossa ole. Suurin osa takseista myydään muuta kautta.


    • Anonyymi

      Ihan sama minkä automerkin ostat, ne suuniteltu maks 7v tai 300 000 km eliniän omaavaksi.
      Keski-Euroopassa nuo ovat jo loppuun ajetun palattavan auton kriteerit. Ei mersunkaan tarvitse/kannata tehdä yhtään sen kestävämpää autoa! Jää uusi auto myymättä.

      Ja tuo kestävyys perustuu ikivanhaan ahtamattomiin koneisiin mistä otettiin vähän tehoja ulos. Enää ei moottoreita ylimitoiteta yhtä vankoiksi, koska polttoaineen kulutus kasvaisi.

      • Anonyymi

        Ei todellakaan ole sama minkä automerkin ja mallin ostaa. Kaikissa kestävyys ei ole sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole sama minkä automerkin ja mallin ostaa. Kaikissa kestävyys ei ole sama.

        Väärä ajatusmalli, että jää uusi auto myymättä jos kestävyys on hyvä. Ei tietenkään jää.
        Ennemmin se uusia auto jää myymättä, jos maine on sellainen, että on nopeasti paalikamaa.
        Miksi kenenkään kannattaisi sellaista uutenakaan ostaa?


    • Anonyymi

      Yksi tekijä on suuri öljymäärä,sama se tojotalla maasturit eihän ne hajoa.

      Pensa mersut ei niin häävejä oo ollu kuin dieselit oli,puhutaan pitkälti osittain menneestä ajasta,nykyn jos mersussa on 400000km niin ei tosiaan oo kuumaa kamaa,w124 oli noilla kilometreillä hyvin pidetty auto.

      • Anonyymi

        Huolloista paljon kiinni, niinkuin periaatteessa kaikki autot. Mersut ei välttämättä kestä huolloissa säästämistä jos paljon ajetaan. Jos huollot kunnossa niin kestää kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolloista paljon kiinni, niinkuin periaatteessa kaikki autot. Mersut ei välttämättä kestä huolloissa säästämistä jos paljon ajetaan. Jos huollot kunnossa niin kestää kyllä.

        Eihän mersulla huoleta kuin öljyt tai pientä,ensimmäiseen 400000km,tosin nykymersuilla 2000 luvulla on eriasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän mersulla huoleta kuin öljyt tai pientä,ensimmäiseen 400000km,tosin nykymersuilla 2000 luvulla on eriasia.

        Siis miten on eri asia?


    • Anonyymi

      W211 200cdi 2009 650 000 km ! Alkuper. kone ja vaihdelaatikko. 2x vesipumppu. Muutama tukivarsi ja jarrut ja iskarit, siinä kaikki. Ei ruostetta. Määräaikaishuollot, muualla kuin Veholla.
      Maksoin siitä 22000 2011, sain vaihdossa 6000. Kaikki toimi. Todella edullinen ja luotettava.

    • Anonyymi

      Öljymäärä tosiaankin.. 1.6l C180 S205 bensa mersussakin on 7L öljypannu.. aika överiksi nuo on tosiaan joistan kohdin rakennettu. Ja kallista on tuon oljymäärän vaihtaminen 0w20 öljyillä merkkiliikkeessä..

    • Anonyymi

      Jos sanois vaan. Et enempi ne näyttää kirjoittelevan joilla niitä ei ole. 7 jo takana ja kaikki hyvin toiminut. Kuluvia vaihdettu.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8760
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2558
    3. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      42
      2359
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2357
    5. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1803
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1680
    8. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    9. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      33
      1171
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1116
    Aihe