Mikä on yleistä proosakirjallisuudessa?

kristokursoe

Hei vain kaikille!

Olen miettinyt jo melkein minuutin, mikä mahtaa olla yleistä kirjallisuudessa. Kirjoissa yleistä ovat perinteisesti olleet kannet ja sivut ja teksti. Sähkökirjojen aikakaudella tämäkin lienee muutoksen tiloissa?

Mikä voisi olla yleistä kirjallisuudessa? Ja mitä ylipäätään on kirjallisuus? Ei varmaankaan pelkkää kaunokirjallisuutta? Tosin vaikuttaisi siltä, että tässä osastossa käsitellään nimenomaan kaunokirjallisuuden proosateoksia. Kaikenmoinen tietokirjallisuus lienee useimmiten sen ulkopuolella. Tietysti matkakertomukset ja muistelmat, varsinkin toisista ihmisistä kertovat muisteluteokset voivat ihan hyvin olla kaunokirjallisuutta. Nehän ovat kumminkin subjektiivisia näkemyksiä aiheesta, eikö totta? Joskus omasta elämästä kertova elämäkerta voi muodostua hyvinkin fiktiiviseksi. Ainakin muitten mielestä.

Mikä sitten olisi yleistä kaunokirjallisessa proosassa? Ehkä jonkinmoinen kauneuden sisäänsaattaminen tekstiin? Kauneus, jonka huhut kertovat olevan katsojan silmissä, on tietysti vaikeasti määriteltävä asia. Puhutaanhan joskus rumankauniistakin. Ehkä pikemminkin voisi kauneuden sijasta ajatella kiinnostavuutta kaunokirjallisen proosan yleiseksi piirteeksi. On totta, että monikaan kaunokirjallinen teos ei minun silmissäni täytä tätäkään määritelmää, mutta näkisin niin, että joku suuntaus tai pyrkimys kiinnostavuuteen olisi hyväksi kaunokirjalliselle tekstille. Tarkoitan tässä tarinan, henkilöhahmojen ja itse kerronnan kiinnostavuutta. Kyllä niistä jonkinlaiset sävärit pitäisi saada!

Jos avaan keskustelun siitä mikä on yleistä proosamuotoisessa kaunokirjallisuudessa esittämällä väitteen, että kiinnostavuus on eräs ko. kirjallisuudenlaijin yleisistä piirteistä. Mitä sanovat muut? Mitä muita piirteitä nostaisitte esiin?

5

788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TarinatOvatTunnetta

      Kiinnostavuus varmaankin tarkoittaa, että tarinan pitää jättää jotain jälkeensä: tarinoilla on opetus, sanoma, jotain pientä sanottavaa tai jopa lisättävää ihmisenä olon suurimpiin kysymyksiin, tapaamme olla maailmassa ja katsella maailmaa ja toisiamme. Elämänkerrat ovat kiinnostavia kun ne paljastavat jotain oleellista ja sanoisinko yleismaailmallista ihmiselosta. Elämänkerta jossa vain listattaisiin kaikki juhlat, joissa biletetty ja ihmiset, joita tavattu, olisi aika turhanpäiväinen.

      Kauneutta en pidä minään mittarina. Ei taiteen ja kulttuurin tuosten tarvitse olla kauniita -- tai helppoja -- herättääkseen ajatuksia. ARS 95:n Jakobsenin verta, virtsaa ja spermaa tehosekoittimissa ei ollut kaunista mutta kylläkin hyvin vaikuttava yhteiskunnallinen kommentti. Amerikan psyko ei ole kaunis kirja. Ovatko Primo Levin keskitysleirimuistelmat "kaunista" kaunokirjallisuutta ja tarvitseeko niiden edes olla?

    • Kirjahyllytäyteen

      Edellinen kommentti oli ihan hyvä. Laajentaisin vielä niin, että juonen merkitys on sitä suurempi, mitä vähäarvoisemmasta kirjallisuudesta on kyse. Tarkoitan sitä, että roskakirjallisuuddessa ihmiskuvaus on kliseistä, kieli latteaa, ja filosofiset teemat köykäisiä, ja ainoa varsinainen elementti on pintapuolinen juoni. "Karaistunut etsivä John Harrington laski viskilasin kädestään ja katsoi naisen upeata vartaloa" Sanataiteessa sitten muut asiat kuin "juoni" ovat tärkeämpiä.

      Merkittävää kirjallisuutta, vaikka eivät olekaan fiktiota, ovat mm. kuuluisien henkilöiden kirjeenvaihto (kuten Flaubertin kirjeet), matkakertomukset (Goethen matka Italiaan), muistelmat (Saint-Simon esimerkiksi), tai jopa laadukas tiedeproosa: Stephen Jay Gouldin esseet.

    • Kyssäri_Potivaari

      Ajattele tunteella, äläkä tukehdu puppuun.

    • TarinatOvatTunnetta

      "Roskakirjallisuudessakin" tarinalla on kyllä sanoma. Se vaan on aika kliseinen, koska se toistuu läpi genren. Rakkausromaaneissa: "rakkaus voittaa," "tosi rakkautta kannattaa odottaa," "rakkauden puolesta kannattaa taistella" jne. Länkkäreissä, dekkareissa: "oikeus voittaa," "paha saa palkkansa." Väittäisinkin, että tämän genrelle tyypillisen universaalin "perussanoman" toistuminen variaatioina tarinasta toiseen on yksi iso syy, miksi lukijat "ahmivat" massaviihdettä.

    • volkubigila

      Suomen kieli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4542
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      11
      2543
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      175
      1725
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      260
      1592
    5. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1460
    6. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      122
      1347
    7. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      9
      1277
    8. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1269
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      76
      1242
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      996
    Aihe