Kalojen kiduttaminen

ö-Öö

Meinaavat rukkailla kalastussääntöjä

Vai liekö peräti lakeja. Jokatapauksessa nykyisinkin on laki, elukoita ei saa kiduttaa. Kalakin mun mielestä on elukka. Kyllähän kaikki tappaa isot kalat heti, veretkin lähtee samalla. Joku hokannut pilkkijöiden toimet. Net pilkii kaloja ja heittää affenet jne jäälle. Kyllä ne siinä kuolevat. No, eikös se sitten ole kiduttamista?

Asiaa vois lähestyä vaikkapa silakkatroolaajien toimia ajatellen. Niillä kuitenkin kymmenien tuhansien kalojen saaliita, jotka kidutetaan hengiltä. Noh, aika iso duuni ois kalastajalla käännellä koko saaliilta niskat nurin.

Tästä tuli mieleen. Pitäis suunnitella, patentoida ja alkaa valmistamaan sähköisiä kalantappolaitteita troolikalastajille. Sellainen sähköverkko ruumaan ja siihen sähköä. Samaan laitteeeen vois ehkä yhdistää savustamonkin.

Pastalla kiinnostuneita sijoittajia liikekumppaneiksi? Takaan, tämä on hyvä keino vaurastua ja samalla tehdä kalastamista inhimillisemmäksi kaloille.

=DW=

20

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun Fis..rs siirtyi ulko-maiseen omistukseen, on minusta alkanut tuntua että en saa veitsiäni enää niin teräviksi kuin ennen.
      Tuntuu tuskallisen pahalta fileoida enää niillä laadukasta kalaa.
      Pelkään että kalojen-henki alkaa osoittaa heitto-onkeni uistimiin liikaa Ahven-ruohoa.

      H.

    • nuijallapäähän

      Onpa kiduttamista sekin kun alamittaiset pyydykseen jääneet pitää päästää takaisin järveen. Esim. kuha kun jää verkkoon, niin harvoin on sen jälkeen enää elinkelpoinen.

      • ö-Öö

        Joop

        Tossa alamittaisten takaisin heittämisessä sinällään ok perusteet. Net menee luontaiseen kiertoon, jos haavikkoja, siis sapuskaksi muille elukoille. Jos pärjäävät, se tietenkin ok.

        Enenpi pitäis mun mielestä miettiä isojen emokalojen kohtaloita. Nehän net lisääntyy tehokkaimmin. Joissain tapauksissa voi olla hyvä miettiä ylämittaa....

        En juuri kalasta nykyisin. Otan kuitenkin ainoastaan syömäkalat. Eli takaisin veteen muut. Kalojen kipukynnyksestä puhutaan, oletettavasti niillä on kipuntuntoa. Vaan, kuinka moni ajattelee hampurilaista syödessään, miltä lie lehmästä tuntunut teurastushommissa ja sitä edeltäviltä toimenpiteiltä. Kyllä niillä ainakin henkistä kärsimystä on.

        Kettutyttöjutuissa kyllä järkevätkin ajatukset, just elukoitten olosuhteet jne. Mua vaan jotenkin nyppii elukoitten inhimillistäminen. Jotkut elukat syö toisia, ei se luonto kovin kivuton ole. Ihminen harvemmin tulee syödyksi. Mutta ihminen siitä erikoinen elukka, se niinkuin tappaa jatkuvasti muista syistä, toisiaan, ei nälästä johtuen. Lisäksi ihminen käyttää älyttömän paljon henkistä väkivaltaa lajitovereitaan kohtaan. Se omituista, useinkaan sillä ei mitään tarkoitusperää.

        =DW=


    • EläintenPsta

      Itse kalastelin nuorempana. Jos koukku oli pahasti haavoittanut kalaa, tai kala vuoti runsaasti verta, leikkasin kalalta heti pään poikki ja heitin palaset lokeille ja variksille jotka kärkkyivät ympärillä.

      Kalastajien tulee tiedostaa myös kalan olevan elävä eläin, eikä sitä saa kiduttaa. Siinä on jo ihan kidutusta, että yleensä koukun kanssa niitä kalastelee. Koukku pitää irrottaa varoen kalasta. Myöskin esim. verkkoon pahasti tarttunut kala tulee lopettaa välittömästi ja eläintä kunnioittaen.

      Jumala näkee kaiken, myös sen, kuinka olemme kohdelleet eläimiä. Jos itse kohtelemme halveksien ja ylimielisesti meitä "alempaa" luomakuntaa, miltä tuntuisi, jos Jumala ja enkelit kohtelisivat samoin meitä? Meidän tulee nähdä Jumalan elävä luomus myös mitä pienimmissä eläimissä ja kunnioittaa niitä. Jopa kastemadoissa ja kärpäsissä!

      • "Jumala näkee kaiken, myös sen, kuinka olemme kohdelleet eläimiä. Jos itse kohtelemme halveksien ja ylimielisesti meitä "alempaa" luomakuntaa, miltä tuntuisi, jos Jumala ja enkelit kohtelisivat samoin meitä? Meidän tulee nähdä Jumalan elävä luomus myös mitä pienimmissä eläimissä ja kunnioittaa niitä. Jopa kastemadoissa ja kärpäsissä!"

        En väheksy uskoasi Jumalaan, joka näkee kaiken, mutta sitä ihmettelen, että eikö se/hän Jumala ole myös eläimille samanmoinen tuomari, joiden tappamisesta täytyisi myös saada tuomionsa, kun tappavat toisiaan?

        Hyvä huomio oli nuo troolikalastajat, joita suvussani on. Olisihan siinä possakkaa, kun joka muikunpää/silakka, täytyisi katkaista heti!DD

        Kyllä minä pistän kastemadon koukkuun ja ongin saaliin toivossa ja jos saan, niin joskus tainnutan, mutta usein en, koska uskon, että tuoreus säilyy pidempään, kuin kuoleella kalalla. Samoin tapan kärpäsen, tai minkäkin hyönteisen, jos se minun iholle tunkee ilman mitää tunnontuskia, että Jumala kostaisi minulle.


      • Unohdetaan.satu

        Jumala onnistuin huonosti luomistyössään, ihmisen loi omaksi kuvakseen " lisääntykää ja täyttäkää maa " muka viisas kehoitus.


    • Lännenhunttari

      Voi herran duudeli,,mitä ne piiperot vielä keksii,,,kai hyttyseltäkin pitää anteeksi pyytää,,ennenkuin läväyttää? Senhän pieni mieli voi pahoittua juuri ennen liiskaantumista..
      Pankaa tuo niihin uusiin eu direktiivi ehtoihin..

      • "Pankaa tuo niihin uusiin eu direktiivi ehtoihin.. "

        Ehditkö lukea, että Jumala kostaa nämä pahat teot?D

        Aloin jo miettimään, että koskahan se Jumalan kosto tulee minulle? Ilmeisesti kuoleman jälkeen, mutta kun sinnekin on luvattu vain hyvää mieltä ja autiutta, että kukaan ei musita menneitä ja kaikki saamme tavata omaisemme.??

        Sekin viellä olisi tuomio minulle madon tappamisesta ja hyttysen liiskaamisesta, jos kaikki sukulaiset ja tuttavat siellä kuoleman jälkeen joutuisin kohtaamaan!? Hyi hiivatti! Eikö heistä koskaan pääse eroon?


      • EläintenPsta
        Kristiina23 kirjoitti:

        "Pankaa tuo niihin uusiin eu direktiivi ehtoihin.. "

        Ehditkö lukea, että Jumala kostaa nämä pahat teot?D

        Aloin jo miettimään, että koskahan se Jumalan kosto tulee minulle? Ilmeisesti kuoleman jälkeen, mutta kun sinnekin on luvattu vain hyvää mieltä ja autiutta, että kukaan ei musita menneitä ja kaikki saamme tavata omaisemme.??

        Sekin viellä olisi tuomio minulle madon tappamisesta ja hyttysen liiskaamisesta, jos kaikki sukulaiset ja tuttavat siellä kuoleman jälkeen joutuisin kohtaamaan!? Hyi hiivatti! Eikö heistä koskaan pääse eroon?

        En tosin kirjoittanut mitään sellaista, että Jumala kostaisi nämä pahat teot.

        Kirjoitin, että miltä tuntuisi jos Jumala ja enkelit suhtautuisivat yhtä halveksivasti meihin, enkeleitä vähäisempiin, kuin me eläimiin.

        Ja on eri asia tappaa hyttynen yhdellä iskulla, kuin ryhtyä kiduttamaan sitä.
        .


    • Joutavilla jotain, vaikka nyt kalankidutusta pohtia, - tosin en viskannut matikkaa jäälle elävänä, kolkkasin sen ensin päiviltä.

    • Vuonna 2002 Edinburgin yliopistossa on tehty ensimmäiset kokeet, missä on tutkittu, tunteeko kala kipua.
      Siinä ja myös myöhemmissä tutkimuksissa on osoitettu, että kyllä tuntee.
      (Tiedot evoluutiobiologin kirjoittamasta kirjasta.)

    • eipiiperolannenmies

      juu ja tuntee kasvikin,,kun nyppaatte tomaatin varrestaan niin hiljaisesti vaikeroi..ja sitten kun haukkaat tomaattia,,jo vai solut kuolevat..eli toi kuolema on jatkumo..
      kristiina..Ehditkö lukea, että Jumala kostaa nämä pahat teot?D/// ehdin mutta en usko Jumalan hyttysten liiskaamisesta sinua tai minua tilille vetavan..eikohan se Armo kata tuollaisetkin katalat teot?

    • haraam

      Kyllähän tuo kalan teurastus on oikein tehtynä juuri samaa mitä juutalaiset ja arabit tekevät lampaille ja nautaeläimille.

      • haraam
        Ei nyt sentään. Normaalisti kala tainnutetaan ennen verestämistä, toisin kuin juutalaiset ja arabit menettelevät teurastaessaan.


    • vfiihimsf

      -herkkiä otuksia vaikka osa niistäkin petokaloja - mulle tuli mieleen semmoinen asia kun jätevesistä löytyy jos jonkin sortin viruksia, poliota ja tubiakaan unohtamatta ja jotkut huvittelee vielä laskemalla jätevesiä vesistöihin -lisääkö ne kalojen sairauksia vai ovatko immuuneja?

    • tuskes

      Mielestäni kalan tappopakko kilpailuissa on hyvä asia, vaikka kaikki eivät ole tottunet siihen. Kyllä kilpakalastajat kehittävät nopeasti soveltuvan menetelmän.
      On tiedossa, että kala aistii kipua, tämä on fakta. Se taa, aiheuttaako kipu kalalle kärsimystä, on kyseenalaista. Kipuaistimus ja kärsimys koetaan ainakin ihmisillä aivojen eri osissa, kalalta puuttuu se aivojen kerros, jossa kärsimystä koetaan. Tämä viittaisi siihen, että kala ei varsinaisesti kärsi, mutta on mahdollista että tunne syntyy jossakin muussa aivojen osassa.
      Toisaalta voidaan verrata trooli- tai nuottakalastukseen, ei niitä satojatuhansia silakoita yksitellen tapeta. Suurin osa pikkukaloistakin tulee syödyksi elävältä - miten sanktioida petokaloja asiasta?

      • Kokeissa kala käyttäytyy vastaavalla tavalla, kun nisäkkäät.
        Kalojen suupieliin ruiskutettiin etikkahappoa, ne yrittivät hieroa itseään seiniin, lattiaan, kun se ei auttanut ne huojuttelivat itseään (auttaa endorfiinin erityksessä).
        Kun osalle kaloista annettiin morfiinia, niiden käytös palautui normaaliksi.
        Kala tuntee myös pelkoa, vaikkei sillä ole mantelitumaketta, mutta on löydetty muualta vastaavia rakenteita.


    • Syön kalaa joka tapauksessa ja uskon sen antavan syömiseni anteeksi

    • iskukoukku

      Katselin yhtä luonto-ohjelmaa, jossa puhveli oli juuttunut mutaan kiinni, jota leijona alkoi syödä takapuolesta ensin edeten päätä kohden. Julmaa touhua luonnossa. Meillä saa sakot, jos tappaa kanan lyömällä kirveellä pään poikki pölkyn päällä. Pitää nykysäännöillä ensin kolkata taju pulikalla. Kumma juttu. Muistan kyllä , kun nuorena tapettiin kukonpoikia havukirveellä pää poikki, niin pienet lennonräpistelyt tekivät lumihangella.
      Entäs toi lähi-idän tyyli lampaitten tapossa verenlaskuin viiltämällä torvet, vaan se on aika kiduttamista, vaikka muuta yrittävät todistella.
      Jotain kaloistakin: pyydä ja päästä , vasta älyvapaata touhua on. Isot miehet leikkivät pitkin maailman meriä ja selfiet perään.

    • Säännöt on sääntöjä vaan yksi niitä noudattaa ja kolme haistattaa paskat. Itse kun vielä kalastelin, pilkkireiällä vääntelin saman tein ahvenilta niskat nurin ja perhoillessa kirjolohet tietty saman tien teurastettiin ja suolistettiin. Koukut oli väkäsettömiä.
      Pyydä ja päästä: häpeä, pyytäjä ja päästäjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe