"Eniten ihailen ihmisiä, jotka pelkäävät saaneensa epäluotettavan kompassin. Siksi he kysyvät hanakasti muilta tietä ja kuuntelevat vastauksen loppuun asti. He myös muuttavat omaa suuntaansa, jos huomaavat sen vääräksi."
kirjoittaa Annamari Sipilä Helsing Sanomien sunnuntaikolumnissaan.
Sepä se.
Voin vain yhtyä mielipiteeseen. Taas. Joku toinen sanoi sen paremmin kuin minä. Oikeestaan Bertrand Russel sanoi sen jo kauan sitten että aikamme suuri probleemi on se että ne jotka eivät tiedä (eivät ole perillä asiasta)ovat täysin varmoja asiastaan ja ne jotka tietävät ovat niin epävarmoja.
Miten toimii moraalinen kompassisi?
Tekeekö se sinusta sietämättömän moralistin, nipottajan ja muiden ihmisten ojentajan?
Vai onko sinulla epätäydellinen kompassi joka useimmiten osoittaa oikeaan suuntaan, mutta mitä pitää aina välillä päivittää ja kalibreerata?
Vai etkö omaa mitään kompassia lainkaan ja teet aina vain mikä sinulle itsellesi on parasta? Nät ja hyväksyt asiat pohtimatta niitä sen enempää?
Moraalisesta kompassista
31
604
Vastaukset
Minulla ei ole henkistä Kompassia.
Fyysinen on.
-
Minä pohdin maailman-menoa ja kuljen sen mukaan.
Jos en toimisi noin, olisin kuin kiinteästi asennettu tuuli-viiri.
Itselleni vapautta uskotteleva surkimus.
H.Kaikki laitteet jotka jotain mittaavat, on säännöllisin väliajoin kalibroitava.
Ihmisen moraalisen kompassin luen samaan sarjaan.
Henkistä kompassia omaavaton, pyöriikö hän ympyrää tietämättä suunnasta mitään.Paloma.se.co kirjoitti:
@hopeapaju, kiitos hienotunteisesta suomenkieleni kalibroimisesta :)
Enpä tuota edes ajatellut kirjoittaessani, saati pyrkinyt sinun sanojasi kalibroimaan.
hopeapaju kirjoitti:
Enpä tuota edes ajatellut kirjoittaessani, saati pyrkinyt sinun sanojasi kalibroimaan.
:) kyllä minun virheitäni saa korjata, etenkin tässä vaiheessa kun kirjani on oikolukuvaiheessa ja esilukijani heikunkeikku auttaa minua näkemään omia heikkouksiani ja raaputtaa ruostetta pahimmista paikoista (kieli ruostuu kun on pitkään ollut käyttämättä ja kalibroimisestani tulee "kalibreeraamista" niinkuin kasvien koulaamisesta tuli "kouluttamista". Käytän oikolukuohjelmaa, mutta sekään ei aina auta.
Paloma.se.co kirjoitti:
:) kyllä minun virheitäni saa korjata, etenkin tässä vaiheessa kun kirjani on oikolukuvaiheessa ja esilukijani heikunkeikku auttaa minua näkemään omia heikkouksiani ja raaputtaa ruostetta pahimmista paikoista (kieli ruostuu kun on pitkään ollut käyttämättä ja kalibroimisestani tulee "kalibreeraamista" niinkuin kasvien koulaamisesta tuli "kouluttamista". Käytän oikolukuohjelmaa, mutta sekään ei aina auta.
Kirjastasi tulee varmasti hyvä ja mielenkiintoinen lukuelämys, hienoa että saat apua tekstin hiomiseen.
Lukisin minäkin sen.Paloma.se.co kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Kirjoitanpa uuden luvun Paloman kirjaan.
Katsotaan josko 70 hopea-paju kommentoi.
"Häitteni jälkeen mieheni vei minut äitinsä asuntoon ja lähti jonnekin.
Äitinsä astui huoneeseeni ja tervehti Colombialaiseen tapaan.
Hän taputti käsiään ja palvelija toi meille höyryävän kuumat kupposet jotain yrtti-teetä.
Uuden äitini tee tuoksui erilaiselta.
- Olet kaukaa pohjoisesta?
- Niin olen, olen Ruotsista, talvisesta maasta.
- Teillä on siellä sitä Demokratiaa?
- Kyllä, se on meille erittäin tärkeää.
- Onko poikani kertonut sinulle että täällä ajatellaan hieman toisin tavoin?
- Kyllä on, äiti.
- Hyvä, saat ottaa vashuun pojassstani, muista aina että hän sanoo, shinä tottelet.
- Kyllä äiti.
Tuolla hetkellä unohdin Koti-maani Ruotsin, sen vanhat tavat sekä hierarkiat.
Tunsin olevani aito, oikea nainen miehelleni."
H.- ei-koulaamista
Paloma.se.co kirjoitti:
Kasveja koulitaan, se on kasvien koulimista.
ei-koulaamista kirjoitti:
Kasveja koulitaan, se on kasvien koulimista.
Niinhän se olikin, kiitos. :))
hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Kirjoitanpa uuden luvun Paloman kirjaan.
Katsotaan josko 70 hopea-paju kommentoi.
"Häitteni jälkeen mieheni vei minut äitinsä asuntoon ja lähti jonnekin.
Äitinsä astui huoneeseeni ja tervehti Colombialaiseen tapaan.
Hän taputti käsiään ja palvelija toi meille höyryävän kuumat kupposet jotain yrtti-teetä.
Uuden äitini tee tuoksui erilaiselta.
- Olet kaukaa pohjoisesta?
- Niin olen, olen Ruotsista, talvisesta maasta.
- Teillä on siellä sitä Demokratiaa?
- Kyllä, se on meille erittäin tärkeää.
- Onko poikani kertonut sinulle että täällä ajatellaan hieman toisin tavoin?
- Kyllä on, äiti.
- Hyvä, saat ottaa vashuun pojassstani, muista aina että hän sanoo, shinä tottelet.
- Kyllä äiti.
Tuolla hetkellä unohdin Koti-maani Ruotsin, sen vanhat tavat sekä hierarkiat.
Tunsin olevani aito, oikea nainen miehelleni."
H.Hehe, toi luku oli jonkun muun kirjasta, ei minun.
Latinokulttuuri poikkeaa suuresti beduiiniteltoissa vallitsevista tavoista.
Mutta saat sitten lukea sinäkin miten se kulttuurishokki oikein tapahtui. Kunhan se aika tulee.
- hehehehee
Olen sitä mieltä, että itse olemme jäävejä sanomaan omasta kompassistamme, että millainen se on.
Siksi en voi vastata. Pitäisi kysyä usealta miut tuntevalta, jotta totuuden lähelle päästäisiin.
Juuri nyt ihailen sattuneesta syystä nuorta kirurgia, joka uusimpien tutkimusten mukaista parhaan tuloksen antavaa kuntoutusta tarjosi leikkauksen sijaan - tosin anteeksi pyydellen ja mainiten vanhankin käytännön olevan mahdollinen.- hehehehee
Fysioterapiaa ainoastaan on olkaluuni yläosan murtuman hoito - irtipoikki meni luu, kun hennon lumen alle piiloutunut peilinkirkas jää vei jalat alta.
Hyvin tuntuu fysioterapia toimivan. Kipu oli alussa hirvittävä muttei nyt enää. Yleensä se on juuri niinpäin, että ne jotka uskovat itsellään olevan vahvan moraalisen kompassin kertovat mielellään siitä muillekin.
Ei niin pientä lukua ole vissiin keksittykään, joka kertoisi miten vähän ihminen tietää kaikista maapallon asioista, universumista puhumattakaan.
Vaikea sanoa tuosta omasta kompassistavoihan olla niinkin, että välillä on epäluotettava ja välillä luotettava.
Jos kaikilla olisi vaan luotettava, eikä kukaan koskaan kysyisi mitään keneltäkään, kehitys pysähtyisi. Jos taas kaikilla olisi epäluotettava, mitä hyödyttäisi kysyä keltään mitään.
Yleensä yritän pitää elämänohjeena sitä, että jokainen elää elämänsä ihan itse ja on oman elämänsä paras asiantuntija.- mustahepo
Olen koko elämäni katsellut, kuunnellut ja miettinyt. Myös vertaillut asioita ja näkökantoja.
Kun kaikilla asioilla on enemmän kuin yksi tai kaksi puolta.
Kompassin kanssa en ole ikinä edes metsään mennyt. Siis ihan oikeaan metsään. Ei ollut minun aikanani suunnistusta koulussa, eikä kompassejakaan. Luontainen vaisto on toiminut jotakuinkin hyvin, sekä maalla että maailmalla. Kompassiko lienee? En ole asiaa koskaan ajatellut tekniikan ihmeiden kautta. Minä luulen että "moraalinen kompassi" on vain toinen sana (aikaisemmin paljon käytetylle sanalle) "omatunto" .
"Paloma.se.co"
Ei.
Ei se ole oma-tunto.
Kompassilla on ohjaaja, jota vastaan se ei voi toimia.
Oma-tunnolla ei ole.
Oma-tunnon on löydettävä oma tiensä.
H.
En pelkää saaneeni vääränlaista moraalista kompassia.
Tietysti olen joskus valinnut väärin, sen jälkeen oikaissut tieni parhaani mukaan. Kuuntelen kyllä neuvoja, joskus jopa teen niiden mukaan, mikäli saan elämyksen että noinhan se asia onkin.
En uhraa juuri ajatustakaan muiden elämäntavoille, riittää kun hallitsen omaa elämääni.
Pidän sanani aina jos se suinkin on mahdollista, autan tarvitsevia vointini mukaan.
En juoruile.
Täällä maalla varsinkin ollaan hyvin tietoisia naapurien asioista. Toisaalta on hyväkin, taloyhtiössämme on ns. talonvahteja, tykkään heistä, olen paljon poissa, ei kukaan pääse käymään heidän tietämättään.- pirremiinapas
Olen yrittänyt olla - vain ihminen.
Ei ole mitään tarvetta eikä haluakaan moralisoida ketään.
Kompassia on täytynyt tarkistaa. Olet lukenut lehteä, oppinut uuden ilmaisun.... moraalinen kompassi. Nyt sitten tässä keskustellaan uudesta ilmaisusta..... moraalinen kompassi.....miten moraalista kompassia kutsuttiin ennen tätä....moraalista kompassia.?
- Bengalitikku
Moraalinen kompassi? -> millainen ethos -> mikä mielestäni on oikein tai väärin tai harmaata aluetta.
Olen jossain tilanteissa kova kyselemään. (Viimeinen kyselykausi)
Tälla tavoin asettelen ajatuksiani jostain vieraasta asiasta.
Tarvitaan mielestäni "kartta", jotta tietää meneekö suoraan metsään vai vain puskiin mutkien kautta ja voi palata ja ottaa uuden kurssin. Tätä kait sanotaan elämäksi. Ja-a täytyisi olla rasteja, jotta voi tajuta, onko suunta oikea.
Ovatko rastit omatekemiä: osa kyllä ja osa odottamattomia tapahtumia ja tilanteita.
Mutta ei sitä kompassia kukaan muu voi arvottaa, koska se on jotain niin omaa, perskohtaista.
Elikkä sitä tekee valintoja ja päätöksiä, hyviä ja huonoja tai kompromisseja.
Ne lukemat voivat olla pitkäkestoiset, sieltä lapsuudesta, kasvatuksesta ja muilta saatuja. Voihan sitä niin muista ajatella, että en tekisi noin, koska...eikä se vielä tuomitsemista ole. Jotenkin mielestäni moraalinen kompassi osoittelee suuntaa niiltä sijoilta, nyt tästä eespäin: miten, miksi...
Ja näkyykö likemien summa yhteiskunnassa?
Korruptio, hyväksikäyttö, oma etu, huono käytös mm. julkisuudessa,
kavallukset, vanhuksilta varastaminen, lasten ja nuorten pahoinvointi.
P.S. En ole lukenut Hesarin juttua. - Korppismiettii
Bengalitikku kirjoitti:
Moraalinen kompassi? -> millainen ethos -> mikä mielestäni on oikein tai väärin tai harmaata aluetta.
Olen jossain tilanteissa kova kyselemään. (Viimeinen kyselykausi)
Tälla tavoin asettelen ajatuksiani jostain vieraasta asiasta.
Tarvitaan mielestäni "kartta", jotta tietää meneekö suoraan metsään vai vain puskiin mutkien kautta ja voi palata ja ottaa uuden kurssin. Tätä kait sanotaan elämäksi. Ja-a täytyisi olla rasteja, jotta voi tajuta, onko suunta oikea.
Ovatko rastit omatekemiä: osa kyllä ja osa odottamattomia tapahtumia ja tilanteita.
Mutta ei sitä kompassia kukaan muu voi arvottaa, koska se on jotain niin omaa, perskohtaista.
Elikkä sitä tekee valintoja ja päätöksiä, hyviä ja huonoja tai kompromisseja.
Ne lukemat voivat olla pitkäkestoiset, sieltä lapsuudesta, kasvatuksesta ja muilta saatuja. Voihan sitä niin muista ajatella, että en tekisi noin, koska...eikä se vielä tuomitsemista ole. Jotenkin mielestäni moraalinen kompassi osoittelee suuntaa niiltä sijoilta, nyt tästä eespäin: miten, miksi...
Ja näkyykö likemien summa yhteiskunnassa?
Korruptio, hyväksikäyttö, oma etu, huono käytös mm. julkisuudessa,
kavallukset, vanhuksilta varastaminen, lasten ja nuorten pahoinvointi.
P.S. En ole lukenut Hesarin juttua.Eli oman henkilökohtaisen aarrekartan seuraamista "kompassia" hyväksi käyttäen. Sielun syövereitä tikulla kaivaen.
Tässä elämän vaiheessa aarrekartan polun suunnittelua mitä elämältä vielä toivoo ja kompassin uudelleen kätöseen ottamista ja suunnan tarkistamista.
Aikaisemman elämän tilinpäätöksiä ja typerien tehtyjen mokien suremista. Tekemättömien hyvien päätösten taivastelua.
Elämän aarrekartan välietappien suurennuslasilla syynäystä. Tarvittaessa täyskäännöksiä umpihangessa.
Mitäpä se ennää hyöveijjää. Englanninkielisltä forumeiltani käsite oli ennestään tuttu, mutta ensimmäistä kertaa näin sen suomeksi. Moraalisesta kompassista yleensä puhuvat ne jotka olettavat omaavansa sen ja sitten he vertaavat itseään niihin joilla heidän mielestään se puuttuu. Minusta se on ollut käsitteenä hieman vaikeasti määriteltävä ja olen joskus tuntenut suurtakin antipatiaa jotain kohtaan joka on kehuskellut moraalisen kompassinsa suurenmoisuutta.
Ei kai nyt kysymys ole kuitenkaan mistään tilinpäätöksistä vaan lähinnä vakaan kurssin seuraamisesta, kunnian ja omantunnon kera.- korppishuomenta
Paloma.se.co kirjoitti:
Englanninkielisltä forumeiltani käsite oli ennestään tuttu, mutta ensimmäistä kertaa näin sen suomeksi. Moraalisesta kompassista yleensä puhuvat ne jotka olettavat omaavansa sen ja sitten he vertaavat itseään niihin joilla heidän mielestään se puuttuu. Minusta se on ollut käsitteenä hieman vaikeasti määriteltävä ja olen joskus tuntenut suurtakin antipatiaa jotain kohtaan joka on kehuskellut moraalisen kompassinsa suurenmoisuutta.
Ei kai nyt kysymys ole kuitenkaan mistään tilinpäätöksistä vaan lähinnä vakaan kurssin seuraamisesta, kunnian ja omantunnon kera.Aarrekarttaa värkkäsimme vapaaehtoiskoulutuksessa. Se oli "moraalinen kompassi" tien näyttäjä, oikein elämisen ohjaaja, elämänpolun vakauttaja. Näitähän löytyy jokaidelle aikakaudelle ympättyjä onnallisen, hyvän elämän saavuttamisen termejä.
Sitten niistä kirjoitetaan kolumneissa omina oivalluksina. (tosin en lukenut kolumnia). Osaatko kompassin käytön, minä osaan tai pitänee opetella jne. mutta kuinka te muut.
Ihan tuttua juttua. Kuka nyt tunnustaisi olevansa eksyksissä. Minä olen tienhaarassa kuten moni meistä on joskus ollut ja tehnyt ratkaisuja "kompassin" avulla tai arpomalla.
- Pöpilän_paratiisin
Tässä on minun tämän päivän kompassi neulan osoittama osoite.
https://www.youtube.com/watch?v=qvtgMUHZrmc Arvomaailmani on säilynyt aika samanlaisena vuosien saatossa. Sellaisia pienempiä askelmerkkejä on ollut tarvetta tarkistaa. Olisi suurta tyhmyyttä, jos ajattelisin kaikesta samoin, kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten. "Maailma muuttuu Eskoseni..", joten siinä mukana on mittaria kalibroitava, eli tarkistettava omaa ajattelua, kompassi näyttää kyllä oikeaan suuntaan edelleen.
Pian kohti Etelän lämpöä.- Caveri.on
Voi hitsi, onnittelut matkaan pääsystä. Kivaa matkaa!
- boksis
Mielestäni moraalinen kompassi ilmauksena kaventaa todellisuutta, koska moraalisella arvottamisella, jos sillä sitä yritetään tarkoittaa, voi olla samanaikaisesti monta erilaista ulottuvuutta, sillä harvemmin on vain yksi ainoa oikea suunta, vaan yksilönä joutuu jatkuvasti punnitsemaan eri vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia, mutta siitä huolimatta ne voivat olla moraalisesti yhtä oikeita valintoja.
Nähdäkseni niin hesarin kirjoittajalla kuin myös aloittajalla hiertää ennemminkin ihmisten erilaiset kanssakäymistavat kuin että varsinaisesti askarruttaisi moraalinen oikeintekeminen, kysymyksenasetelu on vain verhottu houkuttelevammaksi sitomalla se moraaliin tai itseasiassa hieman brutaalisti maahanmuuttoon, koska siitä todennäköisesti hersyää helpommin vahvempia kannanottoja.- tuntosarvin.suunnistaja
(En tässä vaiheessa iltaa enää lähde etsimään tuota HS:n juttua.)
Ennen sanottiin mm. "Oletko sinä moraalin vartija" tai "Täytyy kulkea tuntosarvet herkillä". Nykyisin enemmän avataan noita merkityksiä miten sanoja omasta mielestään ne tulkitsee. Minua joskus vähän ärsyttääkin se. Mielestäni vastaanottajaa, lukijaa/kuulijaa, jopa aliarvioidaan selittämällä asiat omannäköiseksi. Yritetään ohjata vastaanottajan ajatusten kulkua ja saada näin mukautumaan samankaltaiseksi.
En jaksa kikkailla näillä uusilla käsitteillä. Omatunto on minulla hoitanut moraalisen kompassin virkaa ja kun siihen vielä liittyy ankara velvollisuudentunto niin lujilla ollaan oltu..)) Tai pitäisikö sanoa, että pohdittavaa ja punnittavaa on riittänyt ?
Oikeassa oleminen liittyy kai tyypillisesti varhaisempiin ikävuosiin. Outoa olisi jos vieläkin katsoisi olevansa aina oikeassa, sen ylivertaisen totuuden haltia. Nyt on jo varaa sanoa:
minä en tiedä...
Myös halu vaikuttaa toisiin on vähentynyt iän myötä. Ehkä on tullut näkemään, että jokaisella on oma polkunsa, hän etenee sillä omaan tahtiinsa, enkä minä voi häntä jouduttaa enkä jarruttaa. Tämä aiheuttaa tietenkin surua jos kokee, että omia arvoja poljetaan surutta eikä jälki näytä hyvältä. Viittaan nyt lähinnä kulutushysteriaan, yleiseen piittaamattomuuteen luonnonarvoista ja -tilasta.- maissiiii
Se oli joskus viisikymmentä vuotta sitten kun pikkulikkana pääsin suunnistusleirille Vierumäelle, oli se paikka silloin 'hieman' erilainen kuin nykyisin,
Meillä oli siellä viestikilpailu ja olin joukkueeni ensimmäinen suunnistaja. Vierumäen viekkaat suppamaastot naruttivat kunnolla ja ensimmäisellä rastilla lähdin päinvastaiseen suuntaan kuin olisi pitänyt, innostuksessani unohdin jotakin.
Toiset olivat jo palkintojen jaossa kun viimein kömmin paikalle.
Ei riitä, että on jonninmoinen kompassi kun sitä pitää osata myös käyttää, aistia ja tietää mihin hahloon se 'pohjoinen' asetetaan.
Silloin tein kuten niin usein elämässä, lähdin juuri päinvastaiseen suuntaan, lisäksi torppasin muitten etenemisen, niin olen tehnyt elämässäkin, ollut joskus kivenä kengässä.
Sain sieltä silloin myös palkinnon, kaikki saivat, niin elämässäkin, elämän armollisuus aina palkitsee.
Niin elämä on mennyt, rastilta rastille, moraali on tälläiselle tavalliselle tallaajalle liian hieno sana saatikka sisältö, joten kuten on aina rämmitty, suosta noustu ja vuorelle kiivetty.
Nykyään suunnistuskartat ovat erittäin hyviä, huiput suunnistavat melkein ilman kompassia vain maastomerkintöjä seuraten.
Ehkä minäkin teen niin, seurailen vain niitä maastomerkkejä, mitä menneeet vuosikymmenet ovat eteeni avanneet, opettaneet ja niillä poskutan vain eteenpäin. Ei se niin vaarallista ole, jos joskus päinvastaiseen suuntaan erehtyy tai haluaa uuden suunnan katsoa, elämä juoksee siitä huolimatta supalta supalle, rastilta rastille ja maaliin jokainen aikanaan pääsee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453333Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503175Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4352391Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2461473Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121271- 761227
- 781221
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311178Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1261086