Kaikenlaisia mielikuvia yms. kaivataan tästä suomen autohistorian helmestä.
Mitä mieltä 96:sta
20
2982
Vastaukset
- Jone
Seksisukkula, kajakkikaksikko, pässinkives, sämpyläsaab, puikula, hintti-iglu, syöksysämpylä, syöksysaab, kutupulkka ja supersaab rakkaalla lapsella on monta nimeä.
Oiva muotoilu, kivoja hienouksia kuten rattivaihde, vapaakytkin ja vee-motti.
motti on voortin v4 ja sen voipi korvata voortin v6 motilla ilman mitään muutoksia konehuoneeseen.
tietysti jarrut kannattaisi päivittää tehoa vastaavaksi.- Kuuppa
Meneekö V6 heittämällä? Tyyliin nelkku pois ja kutonen tilalle samoilla pulteilla kiinnitettynä?
- 900t16 -84
Kuuppa kirjoitti:
Meneekö V6 heittämällä? Tyyliin nelkku pois ja kutonen tilalle samoilla pulteilla kiinnitettynä?
Kyllä sen sinne kiinni saa helposti, mutta ahdasta tulee. Siirtolistalle menee ainakin syyläri.
- saabtyttö
Kyllä totta v4 hyvin korvattavissa v6:sella. Mun autoon niin tehty. Hyvin meni katsastuksistakin....
- 900t16 -84
Onhan se aivan mahtava pirssi. Nyt justiin oon kyllä omaani aika v***ttuuntunut kun jarrusatula kolisee ja kone ei oikein pelitä..
Mutta asiaan: Mulla on lasketulla alustalla ja piristetyllä koneella tuo oma ja en vielä oo löytäny autoa, joka olis asfaltilla parempi/hauskempi ajaa!! Mutkainen asfalttitie saa kyllä aina kaasujalan kutiamaan, ja se veenelosen saundi vapaavirtausputsarin läpi.. ;) Tuntuu nää nykyajan eurosportit aika tylsältä tähän verrattuna. Ja se fiilis, kesällä lasit auki rundilla...
Ulkonäköhän on aina makuasia, mutta mulla on siistitty(mm. listat vek) kromipuskurinen versio, jossa väreinä on punainen ja mattamusta. Siis pellit punaista ja maski, takaspoileri, sisäilmanotto, ikkunalistat, ym. mustaa. Kyllä on komia! Vakionakin loistava piristys arkeen. Nyt meni ihan ylistykseksi, mutta fiilistelyjähän tähän pitikin tulla.. Tulis lisääkin, mutten kehtaa rustata. Nostan muuten jokaiselle 96-kuskille kättä vastaantullessani. Ihan vaan respectistä. ;)- Moottori
Mummon ja saunankorvike.
Puhallin lyö hien pintaan talvellakin ja koneen jumina nukuttaa pienet kakarat. - 900t16 -84
Moottori kirjoitti:
Mummon ja saunankorvike.
Puhallin lyö hien pintaan talvellakin ja koneen jumina nukuttaa pienet kakarat.;)
- JanMac
Kaikki tunnustus asiaansa vakavasti suhtautuville harrastajille. Sitä pitää kunnioittaa!
Omalta kohdaltani voin silti sanoa ettei ks auto herätä minkäänlaisia omistamisen ambitiota.
Lievästi sanoen ihmeellisen näköinen ja oloinen peli. En laittais rahojani tämän kiillottamiseen. Historiaa mikä historiaa.
Se täytyy vielä sanoa etten koskaan ole ajanut 96sta.- Ne oli aikoja
juonu maitoa ja sen kyllä huomaa..
Kun on tottunut ostamaan kaupasta tusinatuotteita, joita on merkillä jos toisella, on varmasti vaikea ymmärtää, että jotain aitoakin on joskus maailmassa ollut. Kyllä Saab 96 on automaailman helmiä, siinä missä vanhat Mersut tai jenkitkin.
Kivaahan se on ajella jollain italokopiolla ja sulautua harmaaseen massaan vai kuinka ?
:)
- Harri344
Sorvi on yksi autohistorian edelläkävijöistä ja olihan sitten yksi tasapainoisimmista kokonaisuuksista. Ajo-ominaisuudet olivat aikaansa edellä ja paljon. Kuusi eri Kajakkia oli itselläkin joista 3 ralliautoja. Paras Saab kautta aikain. Loi merkin hyvän maineen.
- breakeri
Onko joku nykyauto niin laadukas, että voi ajaa körötellä vuositolkulla ja ainoa vaihtoa vaativa osa on katkojankärjet (perushuoltojen lisäksi)
hintaluokkaa 5 euroa ?
Viidakkorumpurules
- NesteSpecial
Ysikutosissa tyylikäs 1940-1950-luvun muotoilu yhdistyy 1970-luvun varusteluun. 1950-luvun autoissa ei ollut monia kivoja varusteita, kuten sähkötoimisia lasinpyyhkimiä, tehostettuja kaksipiirisiä levyjarruja, lämmitettäviä korkeaselkänojaisia kuskinpenkkejä, turvavöitä etu- ja takapenkeillä, lämmitintä jne. Siksi Saab sopii näitä paremmin ympärivuotiseksi kakkos- ja harrasteautoksi. Isot kumipuskurit ovat kyllä käytännölliset mutta sen verran paha tyylirikko, että vaihdan ne kyllä omasta Kuupastani kromattuihin jahka kerkiän. Tilankäyttö ja ergonomia eivät kyllä ole 96:n parhaita puolia.
- jombi
Onhan se ihan hauska ja symppis auto. Helvetin hyvä ajaa ja yhtä hyvän näköinen.
- Koneman
Itsellä on mummon vanha saan 96 ajettu 57000 on kuin uusi auto
- Anonyymi
oli se mukava auto tien päällä! istuin asentokin oli vinossa! se vapaakytkin oli heikko mutta sen minkä kesti niin kiva sillä oli vaihteita nakella. vakaa menijä joka kelillä!
- Anonyymi
Saab 96 esi-isä piirrettiin paperille jo 5/1945 ja mallimerkinnäksi tuli 92. Prototyypin nimeksi 1946 suunniteltiin Sonett 92 suunnittelija Sixsten Sason kutsumanimen Sassonetin mukaan. Siitä tuli kuitenkin Saab 92.
Se mistä 90 sarja tuli, johtaa koulutuslentokone Safir 91 ja numerosarja jatkui 92 malliin. Autossa oli kaksi pyttyinen 2T-moottori.
Saab 92 ensiesiintyminen oli 1949.
12/1955 lanseerattiin Saab 93, jossa oli 3 sylinterinen 2T-moottori.
5/1959 esiteltiin Saab 95. Tämä oli ns. Farmarimalli. Moottori oli edelleen 2T-moottori , mutta tehoa nostettu kokonaiset 4 hv.
2/1960 esitettiin vihdoin Saab 96. Moottori oli sama kuin Saab 95 oli.
Nyt moni ihmettelee missä Saab 94?
Saab 94 oli 1956 valmistettu avomallinen, jota ei valmistettu kuin 6 kpl.
Vaikka Ruotsissa oli vasemman puolen liikenne, ei Saab 92-93-94 valmistettu kuin vasemman puolen ohjauksella, koska Saabin valmistus perustui vientiin.
Englannin ja heidän siirtomaiden kanssa oli sen takia vaikeuksia tehdä kauppaa.
Saab 96 tuli Fordin 4 tahtinen V4 moottori elokuussa 1966.
Saab 96 viimeiseksi vuosimalliksi jäi 1980.
Tämä tarina on tosi.- Anonyymi
Lisäisin, että vielä niin että Saksasta hankittiin 2-tahti DKW malliksi. Ja lentokoneesta korin muoto.
- Anonyymi
Jos riemukupla olisi ollut saab 96, sen nimi olisi ollut riemu96.
Tämän vitsin kuulin jonossa, kauppahallissa. - Anonyymi
V4 tasapainoakseli syö ittensä ulos moottorin takapäästä, legendaarinen käyntiääni on osittain väljän akselin ansiota.
V6 konversiot ovat urbaania legendaa, autosta tuli hiton nokkapainoinen. 95 koppaan on tehty swappeja heittämällä syyläri tavaratilaan. Vetoakselit heikkoja 100-heppaisella koneella, 2,8 räjäyttäisi koko paketin.
2T "palautukset" pitkäkeulasaabbeihin ovat uskomattomia. Järjettömällä sytytyksellä 2T kiertää yli 13000 ja kone vetää kuin turbiini yhdellä vaihteella. Moottori mahtuu selkäreppuun... pakko antaa täydet 10. omat lempisaabit on 900.99 ja 96...siinä kolme aikansa legendaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174406
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842499Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731637Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella261344Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641197- 113938
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42932- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75904Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon18861