Vene/Båt 2018

sailor

Käväisimpä venemessuilla ja purjehtijana huomio tietysti kiinnittyi purjeveneisiin joiden tarjonta messuilla oli todella surkea ainakin jos lukumäärää katsoo. En tiedä korvasiko laatu määrän vai miten tämä pitäisi käsittää kun näytillä oli yksi Swan ja yksi Hanse sekä yksi Sun Odyssey eli yhteensä kolme isompaa purjevenettä. Muutenkin messuilla oli jotenkin vaisu meininki ja minusta aika väljän tuntuista. Ensi vuonna en messuille lähde ja voi olla, että ei tarvi lähteä enää koskaan jos venetarjonta ei olaénnaisesti muutu.

33

1618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisielläjotain

      Aika väljää tosiaan, mikä on pelkästään hyvä juttu.

      Purkkarinen ystävälle ei ehkä ole täyttä valikoimaa, mutta ne pari. On ehkä epärealistista toivoa kovin montaa täyskokoista purjevenettä.. Lisäksi foilaava katti ja jokunen kilpavene ja puuvene. Kuitenkin aika paljon muuta veneilyyn liittyvää sälää ja koulutusstakin. Viihdyin kyllä jonkin aikaa

      • igorr

        Tarjontaa oli siivouspalveluista italialaiseen makkaraan, mutta ladan kardaani niveltä jota lähdin etsimään, ei löytynyt. Pettymys mikä pettymys.


      • Olehyvävain
        igorr kirjoitti:

        Tarjontaa oli siivouspalveluista italialaiseen makkaraan, mutta ladan kardaani niveltä jota lähdin etsimään, ei löytynyt. Pettymys mikä pettymys.

        Hei, Igorr! Olit väärässä paikassa väärään aikaan. Sinun olisi pitänyt mennä Motonet ja siellä olisi se nivel, joka maksaa vain 12.50 €.

        Привет, Igorr! Вы были в неправильном месте в неподходящее время. Вы должны были отправиться в Motonet и ссылку, которая стоит всего 12,50 €.


    • IngvarKamprad

      Voi sitä Hansea, sisällä viimeistään tuli mieleen Ikeavene.

    • se.kaikki.muu

      Onhan ne veneet näyttäviä, kun niitä on hallin täydeltä. Mutta en minä ainakaan ole koskaan mennyt messuille venettä ostamaan, vain muutamia mielenkiintoisia olen uteliaisuudesta käynyt kurkkaamassa. Kyllä varsinainen aihe on joka kerta ollut muu tarjonta on ollut muuta.

      • se.kaikki.muu

        Tulipa nyt sitten käytyä. Kun oli käynyt Swanissa, ei enää mielenkiinto riittänyt niihin kahteen muuhun. Riitti siis venetarjonta ihan hyvin. Päivä meni tavalliseen tapaan ennalta suunniteltuihin ja sattumalta eteen tulleisiin tapaamisiin ihmisten kanssa. Kovin paljon uutta ei varustepuoli sinällään tarjonnut.

        Swan kyllä säväytti kuten takavuosina oli tavallista. Ei ollut ensimmäistäkään laminoitua pyöreää nurkkaa ja ovet olivat kuin rautakaupasta ostetut. Mutta säväytys tuli tekniikasta, joka oli vakuuttavaa. Ja olihan sisusta puhtaaksi raaseriksi huippuhieno. Kustannus ajatellen kisakautta välimeripainotteisesti, kisakunnon ylläpitoa ja miehistöä saisi vielä mietityttämään Eurojackpotin jälkeenkin.


    • kävimpäminäkin

      Täällähän on moneen otteeseen ihmetelty sitä, että kun Suomessa myydään luokkaa 5-10 purkkaria vuodessa, niin kuitenkin nämä muutamat maahantuojat viitsivät veneen tuoda silti näytille. Pisteet heille.

      Ainakin toisen sarjatuotantoveneen esittelijät olivat positiivisella mielellä liikkeellä, vaikka tietty hyvin tiesivät markkinatilanteen sekä sen, että nykyihmisen vapaa-ajasta kilpailee useampi harrastus eikä purjehdukseen haluta laittaa yhtä paljon aikaa (ts. uuden veneen verran rahaa) kuin esim. 80-luvulla.

    • Oldsailor

      Kokemus näyttelystä oli hämmentävä. Menin sunnuntaina ja pelkäsin, ettei sisälle mahdu. Mielessä oli edellisen viikonlopun MP18 näyttelyn ryysis. Paikan päälle tullessani, mietin olenko tullut vääränä päivänä. Jengiä ei näkynyt juuri missään. Lippukassoilla ei ollut jonoja. Sama tyhjyys jatkui sisällä.

      Ehkä menossa oli jotkut hiihtokisat ja porukka oli telkkareiden ääressä. Vai onko kyse suuremmasta muutoksesta? Alkaako veneilyn kiinnostus hiipua? Purjehtijana mietin, pitäisikö näyttelyn profiilia muuttaa tavallista veneilijää kiinnostavammaksi. Olisi piristävää, jos mukana olisi vaikka joitakin peruskunnostettuja pursia ja niitä töitä tekeviä firmoja. Siis muitakin kuin vain hienoja puuveneitä. Pikkufirmoille saisi olla edullisia näyttelypaikkoja. Ne voisivat rikastuttaa messujen ilmettä ja tuoda myös uusia asiakkaita. Pursiseurat saisivat olla myös vahvemmin esillä.

      • Turun messutkin syksyllä olivat muuten todella aneemiset, mutta paikalle oli rahdattu liikkeissä myytävänä olevia käytettyjä moottoriveneitä kymmenkunta. Hyvä idea, jota voisi laajentaa purjeveneisiin. Käytetyistähän voisi oikeasti tulla kauppojakin.


    • TurunTautiako

      Venemessuilla oli kyllä kiva käydä jälleen kerran. Kävin kaikissa noissa kolmessa purressa ja muutamassa moottoripaatissakin sekä haistelin muutoksen tuulia ja asenneilmapiiriä. Suomessahan siis ensirekisteröitiin 11 uutta purkkaria vuonna 2017, mikä on niin vähän, jotta hattua täytyy nostaa niille veistämöille / maahantuojille jotka haluavat tuoda veneitä näytille.

      No onko matkapurjehdus siis kuollut / kuolemassa laajempana trendinä nyt kun suurista ikäluokista aika jättää, uudet veneet ei käy kaupaksi ja käytettyjen markkina on pullollaan toinen toistaan upeampia paatteja. En oikein usko, jotta trendin muutos olisi noin äkkinäinen kuin nopeasti tarkastellen näyttäisi tai on näyttänyt olevan viimeisen 5-6 vuoden ajan - ja näinhän tilanne ei olekaan. Jos tarkastellaan Trafin veneiden ensirekisteröintitilannetta niin olen antanut itselleni kertoa, jotta vuonna 2017 ulkomailta tuotiin yksityisinä tuonteina hieman vajaat 180 venettä rekisteriin - arvauksena euroopasta Suomen lähialueilta kaiketi pääosin hieman käytettyjä paatteja kun eurooppalainen markkina tarjonnee laadukkaita paatteja selvästi edullisemmin kuin kotimainen ja nykyisin internetin ihanuuden kautta kun voi näppärästi tavoittaa mieleisiään ostokohteita, joita pääsee edullisesti halpalennoilla halutessaan katsastamaan.

      Sittemmin törmäsin puoli vahingossa ständiin, missä esittelyvene oli piilotettu ovelasti katseilta suojaan semmosen massiivisen esittelykorokkeen taakse. Mietiskelin jotta onpa typerä järjestely - vai oliko sittenkin tavoitehakuinen. Kiipesin kumminkin lavalle ja vene oli semmonen n. 35 jalkainen ribi mikä oli rakennettu ensisijaisesti päiväkäyttöön tai hieman askeettiseksi weekenderiksi. Kundit kertoivat jotta ovat perustaneet ... perustamassa ?? klubia veneiden käyttöön, s.e. vuotuista jäsenmaksua vastaan klubilainen saa veneen käyttöönsä avaimet käteen periaatteella vähän samaan tyyliin kuin miten homma hoidetaan yksityisliisingillä autopuolella ilman huolia ylläpidoista, laituripaikoista telakoinneista tai mistään juoksevista kuluista. Asiakkaan kontolle tulisi vain vuosittainen käyttömaksu ja polttoaineet. Lisä koukuttimena oli vielä mahdollisuus -lisämaksua vastaan luonnollisesti - ostaa optio jotta identtistä venettä voisi käyttää halutessaan esimerkiksi Tukholman saaristossa tai vaikka Kanarian saarilla. Ajatus kuulosti alkujaan hienolta ja uudelta - kuinka näppärää kun ei tarvitsisikaan suurta alkuinvestointia, eikä käyttää aikaansa mihinkään muuhun kuin veneen käyttöön. No entäpä sitten hinta tuolle huvitukselle. Klubin jäsenmaksu siis 15 k€ vuodessa em. optiolla. ja polttoaineet päälle.. huh huh... onnea vaan pojille.
      Toisaalta kun miettii hinnan muodostusta, niin ei se nyt ihan käsittämätön ole vaikka kyllä mielestäni jossain määrin yläkanttiin. Hinta avartaa kyllä yleisellä tasolla huviveneilyn mielekkyyttä suhteessa tarvittavaan investointiin kun puhutaan veneilystä uudella hieman arvokkaammalla kalustolla. Jos ajatellaan, että tällainen ribi maksaa uutena n. 200 k€ ja käytetään sitä 10 vuotta minkä jälkeen jälleenmyyntiarvo on max. n 80 k€ - tämähän tarkoittaa siis pääomatappiona 12 k€ per vuosi. Eipä kyllä tuollaiseen tappioon oikein tahdo meikäläisen mieli mitenkään taipua. Konsepti voisi olla kyllä kiinnostava jos kalliin ribin tilalla olisi esimerkiksi Axobar 37, mikä on puolta halvempi ja ajo - ominaisuuksiltaan lähes vastaava sisätilojen toteutuksen ollessa osin jopa parempi.

      • viimeinensammuttaavalot

        Hiljaista oli todellakin. Olisiko syynä suurten ikäluokkien elämäntilanne. Heiltä on vapautumassa veneitä ja kesämökkejä jne. ja tämä omaisuus kiinnostaa seuraavaa ikäpolvea vain siltä osin kuin se on helposti muutettavissa rahaksi, jonka voi käyttää tai sijoittaa ulkomaille. Ilman että osoittaisin syyttävää sormea mihinkään poliittiseen ilmansuuntaan, ihmiset alkavat olla kyllästyneitä itsensä kilpailuttamiseen työelämässä, jotenka heillä ei ole mitään estoja kilpailuttaa vapaa-aikansa harrasteita. Jos Välimeri tarjoaa mukavamman purjehdusympäristön, pitää mennä sinne tai jos Espanjassa on pitempi mökkeilykausi, mökki on hankittava sieltä. 70-lukulaiselle oli lottovoitto syntyä Suomeen, ei välttämättä nykysuomalaiselle, tästä kysymys mielestäni.


      • viimeinensammuttaavalot kirjoitti:

        Hiljaista oli todellakin. Olisiko syynä suurten ikäluokkien elämäntilanne. Heiltä on vapautumassa veneitä ja kesämökkejä jne. ja tämä omaisuus kiinnostaa seuraavaa ikäpolvea vain siltä osin kuin se on helposti muutettavissa rahaksi, jonka voi käyttää tai sijoittaa ulkomaille. Ilman että osoittaisin syyttävää sormea mihinkään poliittiseen ilmansuuntaan, ihmiset alkavat olla kyllästyneitä itsensä kilpailuttamiseen työelämässä, jotenka heillä ei ole mitään estoja kilpailuttaa vapaa-aikansa harrasteita. Jos Välimeri tarjoaa mukavamman purjehdusympäristön, pitää mennä sinne tai jos Espanjassa on pitempi mökkeilykausi, mökki on hankittava sieltä. 70-lukulaiselle oli lottovoitto syntyä Suomeen, ei välttämättä nykysuomalaiselle, tästä kysymys mielestäni.

        Tilanne on sikäli hämmentävä, että vierasvenesatamat raportoivat yöpymisten lisääntyvän, mutta uusien ja käytettyjen myynti takkuaa. Ehkäpä lama vielä vaikuttaa luksustuotteiden investointeihin? Joskus on kertyneen tarpeen kuitenkin purkauduttava.


      • Ushslsb

        Yöpyvistä vuosi vuodelta isompi osa on moottoriveneitä.


      • ranskanpottu

        Eihän moottoriveneitä näy oikein missään enää? Onko näitä lukuja jossain tilastoitu.
        Ehkä pääkaupunkiseudun lähisaarissa näkyy moottoriveneitä mutta esim hangossa on jo arviolta 90% purkkareita. Polttoaine hinnat ja järjettömät kulut on tappanut matkamoottoriveneilyn. Tämä nyt on ihan omaa mutua.


      • Parempaa_Elämää

        No tuo on todellakin vain mutua. Olemme Hangon itäsatamassa käyneet muutaman viime vuoden aikana kymmeniä kertoja ja moottoriveneiden osuus on kutakuinkin puolet vierailevista veneistä. Mistäköhän olet saanut päähäsi tuommoisen lukeman?


      • pyöreä.pallo

        Jos ulkomailta on tuotu tosiaan 180 käytettyä vuodessa niin aika moni kotimainen on jäänyt myymättä. Ja vain liian kalliin hinnan takia, todennäköisesti.


      • rallienglanti
        pyöreä.pallo kirjoitti:

        Jos ulkomailta on tuotu tosiaan 180 käytettyä vuodessa niin aika moni kotimainen on jäänyt myymättä. Ja vain liian kalliin hinnan takia, todennäköisesti.

        Ulkomalta tuodaan varmaan siksikin että moni kokee veneen ostamisen ja sen tuomisen ulkomailta jännittäväksi seikkailuksi, josta jo yksinään kannattaa maksaa. Pääasiallisesti ilmeisesti tuodaan Euroopan maista ja kun me suomalaiset osaamme heikosti eurooppalaisia kieliä, kielimuuri suodattaa myyntipuheita ja kaupankäynti tuntuu asialliselta ja kirjallisiin dokumentteihin pohjautuvalta. Ja mehän rakastamme dokumentteja ja kuntotarkastusraportteja.


      • Hieman epäilen tuota 180 käytettynä tuotua vuonna 2017. Purjeveneiden määrä rekisterissä on kasvanut vuoden 2017 aikana 137 kappaleella ja kun ihan puhtaita ensirekisteröintejä on 11, niin käytettynä tuoduille jäisi enintään 126. Niitä kun ei juuri rekisteristä katoa, niin luvut eivät ihan täsmää.


      • Jurristikko
        10-14 kirjoitti:

        Hieman epäilen tuota 180 käytettynä tuotua vuonna 2017. Purjeveneiden määrä rekisterissä on kasvanut vuoden 2017 aikana 137 kappaleella ja kun ihan puhtaita ensirekisteröintejä on 11, niin käytettynä tuoduille jäisi enintään 126. Niitä kun ei juuri rekisteristä katoa, niin luvut eivät ihan täsmää.

        Mikä ettei rekisteristä katoaisi purjeveneitä? Venäläiset ostaa ja vanhoja lahoaa...
        Tietysti meidän kaikkien maksama rekisteri voisi avata edes vähän salaisuuksiaan, miksi ilmoitetaan vain ensirekisteröidyt, miksei käytettynä tuotujen rekisteröintejä tai vaikkapa myös rekisteristä poistettujen määriä, omistajanvaihdosten määriä ym.
        Ne tiedot joita saa on jonkun "oma lehmä ojassa" -tahon määrittelemiä. Tämä sama taho myös joka toiselle kuoppaa kaivaa niin ettei sieltä ojasta enää edes näe reaalimaailmaa...


      • Jeanneau37
        10-14 kirjoitti:

        Hieman epäilen tuota 180 käytettynä tuotua vuonna 2017. Purjeveneiden määrä rekisterissä on kasvanut vuoden 2017 aikana 137 kappaleella ja kun ihan puhtaita ensirekisteröintejä on 11, niin käytettynä tuoduille jäisi enintään 126. Niitä kun ei juuri rekisteristä katoa, niin luvut eivät ihan täsmää.

        Keskiviikon Itäväylä(Porvoon seutu) lehdessä oli haastattelu Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalon kanssa.
        "-Suomessa rekisteröitiin viime vuonna yhteensä 183 purjevenettä. Uusien veneiden (11 kpl) ja rekisteröintien välinen epäsuhta kertoo siitä että käytettyjen purjeveneiden kauppa on käynyt. Rajat ovat auenneet, ja varsinkin Ruotsista tuodaan käytettyjä purjeveneitä, Pajusalo jatkoi!


      • TurunTautiako

        N. 183 purjevenettä on todella vähän ja uusien vieläkin vähemmän kun lukua suhteuttaa koko populaatioon kansalaisia. Jos autoja rekisteröidään kymmeniä tuhansia vuosittain, voisi kuvitella jotta veneiden rekisteröinnissä semmoinen joltisiltaankin terve luku olisi muutamia tuhansia per. vuosi. -Ehkäpä joskus tulevaisuudessa kun veneiden hinnat tippuvat sellaiseen tasoon jotta tavallisilla keskituloisilla olisi uutukaisiin matkapaatteihin varaa... tosin kun se aika koittaa taitaa meikäläinen olla jo lykkäämässä koiranputkea.


      • aivan.kujalla
        10-14 kirjoitti:

        Hieman epäilen tuota 180 käytettynä tuotua vuonna 2017. Purjeveneiden määrä rekisterissä on kasvanut vuoden 2017 aikana 137 kappaleella ja kun ihan puhtaita ensirekisteröintejä on 11, niin käytettynä tuoduille jäisi enintään 126. Niitä kun ei juuri rekisteristä katoa, niin luvut eivät ihan täsmää.

        No aina kannattaa luottaa mutuun, antaa ajatuksen nurjahtaa. Se sinulta tuntuu sujuvan?


    • Macee

      Ei purjeveneitä tuoda messuille sen tajua että joku siltä seisomalta tekee kaupat. Niitä pitää tuoda siksi että niillä luodaan alkava kipinä tuleville uusille purjehtijoille ja kipinä myös niille jotka jossain vaiheessa haluavat päivittää venettä. Se on pitkän tähtäimen markkinointia ja mielikuvien luontia jonka hedelmät korjataan ehkä vasta vuosien päästä. Jollakin voi mennä 20v ennen kuin kipinä realisoituu ostoksi. 10-vuotias pojankoltiainen käy Swanissa ja ostaa sen 30-vuotiaana kun myy startuppinsa. Varsinkin nuorena koetut elämykset voi muistaa todella kauan ja haave toteutetaan sitten vasta paljon myöhemmin.

      • HR_

        Maceella tärkeä pointti tässä, mitä valitettavasti monet venekauppiaat eivät ymmärrä. Jos joku laatupurkkari maksaa esim. 500k, niin on totta, että todella harvalla messukävijällä on edes mahdollisuuksia harkita kyseistä venemerkkiä. Siinä mielessä suurin osa messuvieraista on vain renkaanpotkijoita, joihin ei tarvitse suhtautua tosiostajina. Ongelma vaan on, että niiden renkaanpotkijoiden joukkoon saattaa naamioitua myös sellaisia, jolla rahaa venekauppoihin olisi nyt ja osalla mahdollisesti tulevaisuudessa. Toisaalta hyvä kokemus jättää kaikille positiviisen muistijäljen ko. brändistä, joka voi realisoitua positiivisina tarinoina brändistä, brändin "fanittamisena" ja myöhemmin käytetyn, vanhemman veneen hankintana. Tämä puolestaan tarkoittaa parempaa jälleenmyyntiarvoa, mikä on hyvä uutinen esimerkiksi saman merkin sisällä isompaan vaihtaville . Tämä puolestaan tarkoittaa parempaa kysyntää myös uusille veneille. Eli kyse on todella pitkäjänteisestä markkinoinnista, jonka tulokset näkyvät ehkä vasta vuosien päästä. Valitettavasti alan taloudellinen tilanne on ollut sen verran heikko jo pitkään, että tällaisiin asiohin investoimisesta on karsittu. Toisaalta ymmärrän senkin pointin, että ne jotka harkitsevat sen 500k veneen hankintaa, heillä on myös varaa lähteä Dusseldorfiin ko. veneitä katsomaan.


      • kjetyisfg

        Jos harvalla messukävijällä on aikomusta tai varaa hankkia vene, vielä harvemmalla näytteilleasettajalla on varaa tehdä kymmenien vuosien päähän ulottuvaa markkinointia tai brändin kehittämistä. Kun messujen kulut siirtyvät kirjanpitoon niin vastaavasti pitää kirjautua kulut ylittävää tuloa. Jos niin ei tapahdu syntyy välitön tarve arvioida messujen mielekkyyttä liiketoiminnan kannalta.


      • HR_

        Kyllähän messujen kulut (paikkavuokra kuljetus henkilöskulut) ovat aikamoiset, joten ymmärtäähän sen, että ei tuossa oikein taloudellisesti ole mitään järkeä maahantuojille. Venevalmistajat taas satsaavat isolla panostuksella sisähallinäyttelyistä juuri Dusseldorfiin, jolloin nämä alueelliset messut kärsivät kaikkialla. Hesassa tämä näkyy tietysti konkreettisesti purkkaritarjonnan radikaalina vähentymisenä viime vuosina. Silti on mielenkiintoista, että ero on niin suuri esim. 2010-luvun alkuun, jolloin purjeveneitä oli näytillä vielä ihan eri määrin puhumattakaan 2000-luvun nousukaudesta. Nyt kuitenkin taloudessa on erilainen draivi päällä, mutta maahantuojien kassat taitaa olla vähissä laihojen vuosien jälkeen.


      • realismia.peliin

        Harva maahatuoja toimii ja harvalla on varaakaan toimia niin epäitsekkäästi, että maksaisi messukustannukset markkinoidakseen lajia. Kymmenen vuoden tähtäin ei kvartaalitaloudessa käy. Alalla kovin harva voi olettaa edes kohtuullisella varmuudella olevansa olemassa 10 v kuluttua, ja koukun nielaissut messuvieras perin mahdollisesti sitten aikanaan päätyy johonkin toiseen valmistajaan.


      • Maailmanmeno

        Kaikissa yrityksissä meno on ihan erilaista kuin 10-15 v sitten ennen Lehmann Brothersia ja eurokriisiä. Nykyisin kaikkia menoja katsotaan ihan eri tavalla ja jokainen investointi harkitaan tarkkaan. Näin ei siis ole vain purjeveneiden maahantuojilla. Soutuveneitä, suppilautoja ja Bustereita myydään ja markkinoidaan eri periaatteilla, nissä messuinvestoinnin takaisinmaksuaika on ihan eri luokkaa kuin tuo aiemmin mainittu "lapsena hankittu kipinä, joka realisoituu oman firman myynnissä". Sen vuoksi niitä on messuilla, purkkareita ei. Kaippa suomessa on sen verran uusrikkaita, että noita isompia moottoriveneitä kannattaa tuolla seisottaa. ClubSwan on vain Nautorin PR:ää Suomi 100 -hengessä.


      • Messukävijät eivät valikoidu ihan sattumalta. Niillä, jotka messuille tulevat, on jo se kipinä. Eri asia on mainos Kauppalehdessä. Sitä lukevat ne, joilla on startup-yritys ja he voivat saada kipinän.


      • Kipparska

        Jos nuorena flikkana 80-luvun alussa olisinkin nähnyt messuilla Swanin, niin nythän voisin oikein hyvin sen saman veneen ostaa - eli sen lähes 40-vuotiaan laatupurren. Mutta jos nyt olisin nuori flikka ja ihastuisin messuilla Hanseen, niin eipä kyseistä yksilöä taida edes 20 vuoden päästä enää olla olemassa. Ei ainakaan sellaisessa kunnossa kuin 40-vuotias Swan voi olla.


      • kissanpäiviä.vanhalla
        Kipparska kirjoitti:

        Jos nuorena flikkana 80-luvun alussa olisinkin nähnyt messuilla Swanin, niin nythän voisin oikein hyvin sen saman veneen ostaa - eli sen lähes 40-vuotiaan laatupurren. Mutta jos nyt olisin nuori flikka ja ihastuisin messuilla Hanseen, niin eipä kyseistä yksilöä taida edes 20 vuoden päästä enää olla olemassa. Ei ainakaan sellaisessa kunnossa kuin 40-vuotias Swan voi olla.

        No ennustaminen on vaikeaa. Voit olla oikeassa tai sitten et.

        Mutta tilanteesi on hyvä eli 30-40 vuotiaita vanhoja veneitä on myynnissä todella paljon. Ja moni niistä on ollut myyntilaidalla jo useamman vuoden, kaupan tekeminen varmaan onnistuu helposti ja tinkivaraa on rutkasti.


      • Kuhamietinvaa
        Kipparska kirjoitti:

        Jos nuorena flikkana 80-luvun alussa olisinkin nähnyt messuilla Swanin, niin nythän voisin oikein hyvin sen saman veneen ostaa - eli sen lähes 40-vuotiaan laatupurren. Mutta jos nyt olisin nuori flikka ja ihastuisin messuilla Hanseen, niin eipä kyseistä yksilöä taida edes 20 vuoden päästä enää olla olemassa. Ei ainakaan sellaisessa kunnossa kuin 40-vuotias Swan voi olla.

        Tätä pitäisi miettiä myös siltä kantilta, että se hankintahinta on aivan eri noissa kahdessa. Tästä johtuen veneen ylläpitoonkin käytetään eri määrä rahaa. Toista saatetaan esim. ylläpitää ammattilaisten avulla. Jos molempiin käytetään saman verran rahaa 40 vuoden aikana,ovat ne luultavasti keskenään vastaavassa kunnossa. Verrataanpa talopaketteja; onko vanhan ammattilaisen "pitkästä" rakennettu talo parempi kuin sarjatuotantona tehty palapelitalo? Molemmissa on varmasti omat heikkoutensa, mutta toimivat yhtälailla käytössä.


    • Puget_Sound

      Kävin tammikuussa Seattlen venemessuilla. Siellä oli iso sisähalli, jossa oli paljon joka lähtöön moottoriveneitä sekä joitakin purjeveneitä. Yläkerta oli täynnä mittareita yms. elektroniikkaa. Itselle jäi mieleen eniten Hobien standi, esim. tällainen poljettava ja trailerilla kuljetettava katamaraani oli näytillä:
      https://www.hobie.com/kayaks/mirage-adventure-island/

      Viime vuonna oli näytillä mm. vesijetillä varustettu lainelauta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      514
      3755
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3444
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3040
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2332
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2200
    6. 223
      1638
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1291
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe