Suunnittelematon raskaus ja synnytysluvut

Nyt olisi jotain lähdettä ja arvioita vuosia palstalla pyörineeseen kysymykseen, kuinka moni niistä, jotka tulevat suunnittelematta raskaaksi todellisuudessa sitten synnyttää lapsen, eikä tee aborttia ja miten ehkäisyä oikeasti käytetään. Tätä aihetta on käsitelty aina, kun mainitaan "Aamulehden artikkeli" tai "Laskelmia laatikoiden kätköstä". <- uusille lukijoille tiedoksi. :)

Lähde on THL:n opas "Edistä, ehkäise, vaikuta!" vuodelta 2014. (Klemetti ja Raussi-Lehto)

"Suomessa on hyvin vähän tietoa siitä, miten suuri osa raskauksista on ollut suunniteltuja
ja miten hyvin perheen koon suunnittelu ja lasten syntymän ajoittuminen
ovat onnistuneet. "

Nyt se olennainen ja kiinnostava tieto, joka on saatu kysymällä asiaa itse asiakkailta:

"THL:n vuonna 2012 toteuttaman Lapsiperheiden hyvinvointi -kyselyn mukaan 19 prosenttia naisvastaajista ja 16 prosenttia miesvastaajista ilmoitti, että esikoislapsen syntymään johtanut raskaus oli suunnittelematon. Nuoremmilla ja vähemmän koulutetuilla tämä oli yleisempää. Iällä oli koulutusta suurempi merkitys: suunnittelematon raskaus oli kolme kertaa yleisempää alle 30-vuotiailla kuin 30 vuotta täyttäneillä naisilla. "

En viitsi laittaa linkkiä, kun tämä katoaa heti linkin laittamisen jälkeen. Löytyy ihan pdf-tiedostona netistä.

Mutta tuostakaan ei noin äkkipäätä ilmene se, onko suunnittelematon raskaus ollut iloinen vai katastrofaalinen kokemus. Toivottu raskauskin voi olla suunnittelematon. :) Minulla on tästä niin hyvä esimerkki, joka on kuulemma yleinenkin: kun pitkään lasta halunneet lopettaa raskauden suunnittelun, niin raskaus alkaakin täysin yllättäen.

23

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sönkkösönkkönä

      Vaikka kuinka monesti on annettu ne lähteet tiedolle (mm. bayerin omalle sivulle itse ehkäsytutkimuksen tuloksiin joihin artikkeissa oli viitattu) ja vuosienkin jälkeen jaksat vielä inistä jostain merkityksettömästä artikkelista :DD säälittävää... vaikka mitäpä muutakaan voisit siinä vastustajien mustamaalausmissiossas :) <- uusille lukijoille tiedoksi. :)

      Teksti kertoo siis vain esikoisten suunnittelemattomuudesta, eikä ilmeisesti edes sitä oliko käytössä ehkäisyjä vai ei. Lisäksi pitäisi tietää esim. osallistujaluvut ja kuinka suuri osa kyseisen vuoden (?) tai ylipäätään syntyneistä on esikoisia. Pääteltävissä siis on että suurin osa (esikoisista) syntyy suunniteltuina, mikä ei liene kellekään yllätys.

      • 6945

        "Vaikka kuinka monesti on annettu ne lähteet tiedolle (mm. bayerin omalle sivulle itse ehkäsytutkimuksen tuloksiin joihin artikkeissa oli"

        Missä artilkelissa? Laita nähtäville niin loppuu epäily. Vaadit itekin todisteita kaikesta niin kai säkin voit laittaa tasapuolisesti.


      • hätärynkykäy

        tähänkään ei sitte missään nimessä saa todeta että ne todisteet kun on annettu jo aikaa sitten, hys hysss vaan, ihan liian kiperää :D :D


    • EipäTullutMieleen

      No itselläni on sekä esikoinen, että kuopus suunnittelemattomia raskauksia. Esikoisen kohdalla ehkäisyn aloittaminen myöhästyi ja kuopuksen kohdalla oli kuvitelmaa, että raskaus ei helposti alkaisi, koska edellinen raskaus suunniteltuna antoi odottaa kauan.

      Mutta siis huolimattomuuttahan tuo oli, mutta omalla kohdalla abortti ei olisi tullut kysymykseen. Todennäköisesti kummassakaan tapauksessa en olisi edes täyttänyt nykyisiä, tiukkoja kriteerejäkään.

      • Tiedustelen

        Mitkä on sun mielestä tiukkoja kriteereitä kun sen abortin kyllä saa millä syyllä vain jos haluaa? Tietty jos ei halua aborttia ja vahinko on ihan toivottu... ;-) siis vahinko ei olekaan paha juttu.


      • lakiedellyttää
        Tiedustelen kirjoitti:

        Mitkä on sun mielestä tiukkoja kriteereitä kun sen abortin kyllä saa millä syyllä vain jos haluaa? Tietty jos ei halua aborttia ja vahinko on ihan toivottu... ;-) siis vahinko ei olekaan paha juttu.

        Kyllä ne vaaditunlaiset tekijät elämänoloissa ja muissa olosuhteissa löytyy valviran hakukaavakkeista joista pitäis se 'huomattava rasitus' löytyä, se pelkkä halu kun ei vaan riitä :) eri asia sitten moniko valehtelee härskisti ja keksii niitä kun todellisia syitä ei olekaan.


      • mikälepsulaki
        lakiedellyttää kirjoitti:

        Kyllä ne vaaditunlaiset tekijät elämänoloissa ja muissa olosuhteissa löytyy valviran hakukaavakkeista joista pitäis se 'huomattava rasitus' löytyä, se pelkkä halu kun ei vaan riitä :) eri asia sitten moniko valehtelee härskisti ja keksii niitä kun todellisia syitä ei olekaan.

        jos minä haluan abortin, niin miksi sitten en käyttäis niitä perusteita, millä sen saa? Jos haluan abortin niin kyllä minä keksin ainakin syyt. Jos eh halua aborttia en myöskään mene sellaista hakemaankaan. Muistan sen, kun turkulainen lääkäri kviijärvi kertoi että jopa sillä perusteella hän on myöntäny abortin kun on jääny kesämökiltä ehkäisyt kotiin! Tai että on hieno talo jota ei halua sotkia. Ei ole tarvinnu keksiä edes ton lisäksi mitään vaan pysty ihan rehelliesti kertoon. Ilmeisesti riittää sitte aborttiin tollaset. Ihan ihme juttua vedät kun väität että pitää tehdä jotain olosuhdeselvityksiä ja muuta kun todellisuudessa ei mitään tarvi tehdä! Miksi väität tollasia kun kaikki tietää että jo miten homma menee. Itekin olet väittäny aina täällä että täällä on lepsu aborttilaki. Miten se yhtäkkkiä voi olla tiukka kun sen saa silläkin että sanoo ettei ole muistanut otta kesämökille kortsuja mukaan. Olosuhdeselvitys muka! :DDDD

        Löyty videokin nimellä kivijärvi, hyvä juttu. deolla kertoo syitä, millä abortin saa. Sitte laitoin hakuun "millä syyllä abortin saa" niin tuli tää infopankkisivu.

        https://www.ruutu.fi/video/2209518
        https://www.infopankki.fi/fi/elama-suomessa/terveys/abortti

        Abortin syyksi riittää myös se, että lapsen synnyttäminen tai hoito olisi elämällesi huomattavan suuri rasitus. Jokaisella han on se oma rasituskynnys.


      • EipäTullutMieleen
        Tiedustelen kirjoitti:

        Mitkä on sun mielestä tiukkoja kriteereitä kun sen abortin kyllä saa millä syyllä vain jos haluaa? Tietty jos ei halua aborttia ja vahinko on ihan toivottu... ;-) siis vahinko ei olekaan paha juttu.

        En olisi täyttänyt yhtään niistä etiukoista hdoista, joilla abortin olisin voinut saada.
        Ensimmäisen raskauden kohdalla minulla ei mitenkään olisi voinut olla "kokemusta raskauden ja synnytyksen rasittavuudesta". Sehän on yksi äidin kokemusperäinen peruste abortille. Lapsen synnyttäminen ja hoito ei olisi ollut kohtuuton rasitus, lapsi ei ollut saanut alkunsa raiskauksesta, en ollut yli 40-vuotias tai alle 17-vuotias, minulla ei ollut neljää lasta, eikä sikiön epäilty olevan vammainen.

        1. raskaus oli helppo ja synnytys vielä helpompi ja toisen suunnitellun lapsen kohdalla oli suurinpiirtein samoin. Kuopukseni kohdalla raskaus oli vaikea, olin saikulla keskenmenouhan vuoksi parisen viikkoa. Synnytyskin oli vaikea sekä minulle että lapselle. Eli ehkä vasta seuraavassa suunnittelemattomassa raskaudessa olisin voinut vedota tähän "rasittavuuteen". No sen verran fiksu kuitenkin olin, että koska moista en halua enää kokea, otin käyttöön hormonikierukan.

        Eiköhän tässä ole riittävän selkeä vastaus, mutta jos haluat tietää lisää, voin toki valaista asiaa enemmän, miksi minulle abortin saaminen olisi ollut mahdottomuus. Eli omaa tyhmyyttämme, josta kannoimme seuraukset lapsiemme isän kanssa.


      • Niiii
        EipäTullutMieleen kirjoitti:

        En olisi täyttänyt yhtään niistä etiukoista hdoista, joilla abortin olisin voinut saada.
        Ensimmäisen raskauden kohdalla minulla ei mitenkään olisi voinut olla "kokemusta raskauden ja synnytyksen rasittavuudesta". Sehän on yksi äidin kokemusperäinen peruste abortille. Lapsen synnyttäminen ja hoito ei olisi ollut kohtuuton rasitus, lapsi ei ollut saanut alkunsa raiskauksesta, en ollut yli 40-vuotias tai alle 17-vuotias, minulla ei ollut neljää lasta, eikä sikiön epäilty olevan vammainen.

        1. raskaus oli helppo ja synnytys vielä helpompi ja toisen suunnitellun lapsen kohdalla oli suurinpiirtein samoin. Kuopukseni kohdalla raskaus oli vaikea, olin saikulla keskenmenouhan vuoksi parisen viikkoa. Synnytyskin oli vaikea sekä minulle että lapselle. Eli ehkä vasta seuraavassa suunnittelemattomassa raskaudessa olisin voinut vedota tähän "rasittavuuteen". No sen verran fiksu kuitenkin olin, että koska moista en halua enää kokea, otin käyttöön hormonikierukan.

        Eiköhän tässä ole riittävän selkeä vastaus, mutta jos haluat tietää lisää, voin toki valaista asiaa enemmän, miksi minulle abortin saaminen olisi ollut mahdottomuus. Eli omaa tyhmyyttämme, josta kannoimme seuraukset lapsiemme isän kanssa.

        No tuskin aborttia halusit. Abortin saa vaikka sillä että suhde on epävarmalla pohjalla.


      • EipäTullutMieleen
        Niiii kirjoitti:

        No tuskin aborttia halusit. Abortin saa vaikka sillä että suhde on epävarmalla pohjalla.

        Niin, muttaa minähän olinkin onnellisesti naimisissa ja talousasiat olivat kunnossa. Mitä muuta haluat tietää? Tunnustaisit nyt vaan, että sinun hihhulointisi on pelkkää mutuilua, ilman mitään käryä todellisuudesta. Kyllä minä kävin tutkimassa kriteerit, enkä täyttänyt niitä. Olivat liian tiukat.


      • EipäTullutMieleen kirjoitti:

        En olisi täyttänyt yhtään niistä etiukoista hdoista, joilla abortin olisin voinut saada.
        Ensimmäisen raskauden kohdalla minulla ei mitenkään olisi voinut olla "kokemusta raskauden ja synnytyksen rasittavuudesta". Sehän on yksi äidin kokemusperäinen peruste abortille. Lapsen synnyttäminen ja hoito ei olisi ollut kohtuuton rasitus, lapsi ei ollut saanut alkunsa raiskauksesta, en ollut yli 40-vuotias tai alle 17-vuotias, minulla ei ollut neljää lasta, eikä sikiön epäilty olevan vammainen.

        1. raskaus oli helppo ja synnytys vielä helpompi ja toisen suunnitellun lapsen kohdalla oli suurinpiirtein samoin. Kuopukseni kohdalla raskaus oli vaikea, olin saikulla keskenmenouhan vuoksi parisen viikkoa. Synnytyskin oli vaikea sekä minulle että lapselle. Eli ehkä vasta seuraavassa suunnittelemattomassa raskaudessa olisin voinut vedota tähän "rasittavuuteen". No sen verran fiksu kuitenkin olin, että koska moista en halua enää kokea, otin käyttöön hormonikierukan.

        Eiköhän tässä ole riittävän selkeä vastaus, mutta jos haluat tietää lisää, voin toki valaista asiaa enemmän, miksi minulle abortin saaminen olisi ollut mahdottomuus. Eli omaa tyhmyyttämme, josta kannoimme seuraukset lapsiemme isän kanssa.

        Kriteerit abortille käytännössä on nyttemmin vain siellä haluamispuolella. Lomakkeessa voi arvioida omaa ja kumppanin halua synnyttää ja kasvattaa lapsi. Jos ei sitä halua ole, niin ei ketään pakoteta synnyttämään, ainakin näin kaikkien niiden lääkäreiden mukaan, joilta aborttiasiasta on tullut jotain kommenttia. Näitä ovat olleet Johanna Mäenpää, Päivi Räsänen, Sari Tanus, Anneli Kivijärvi ja Arto Vuorjoki. Nämä kaikki ovat tunnustaneet että abortin saa aina kun sitä pyytää, ja muun väittäminen on hurskastelua. "Käytännössä abortista päättää vain nainen" (ent. Gynekologiyhdistyksen puheenjohtaja Mäenpää)

        Ja hyvä niin, ettei kenenkään lapsen tarvitse tuntea syntyneensä vain velvollisuudentunnosta ja hölmöyttä, vaan toivottuna, Myöskään ei tarvitse olla katkera, että on synnyttänyt vaikka ei ole halunnut. Onneksi. Tällaiset tunteet siirtyvät hyvin helposti lapseen vihana ja elämän pilaajana.

        Ihan kansalaisen infopankki määrittelee sen rasituksen esim. näin:

        Abortin syyksi riittää myös se, että lapsen synnyttäminen tai hoito olisi elämällesi huomattavan suuri rasitus. Käytännössä syynä voi olla jokin seuraavista asioista:

        perhesuhteet, taloudellinen tilanne, työtilanne, asuminen, tulevaisuudensuunnitelmat.


      • EipäTullutMieleen

        Kyllähän lapsen synnyttäminen ja hoito on aina rasitus ja voisi sanoa että huomattavan suurikin lapsettoman elämään verrattuna. Minulla perhesuhteet, taloudellinen tilanne, työtilanne, asuminen, tulevaisuudensuunnitelmat eivät olisi puoltaneet abortin saamista, koska kaikki edellä mainitut asiat olivat kunnossa. Mä en ihan usko, että abortin saaminen olisi kiinni siitä puhtaasta "et mä haluun", jos mitkään kriteerit ei täyty. Vähintäänkin valehdella pitäisi, että sen saisi, mutta jos on korkea moraali, valehteleminen ei ole mahdollista.


      • tieteilijä.ei.kirj
        EipäTullutMieleen kirjoitti:

        Kyllähän lapsen synnyttäminen ja hoito on aina rasitus ja voisi sanoa että huomattavan suurikin lapsettoman elämään verrattuna. Minulla perhesuhteet, taloudellinen tilanne, työtilanne, asuminen, tulevaisuudensuunnitelmat eivät olisi puoltaneet abortin saamista, koska kaikki edellä mainitut asiat olivat kunnossa. Mä en ihan usko, että abortin saaminen olisi kiinni siitä puhtaasta "et mä haluun", jos mitkään kriteerit ei täyty. Vähintäänkin valehdella pitäisi, että sen saisi, mutta jos on korkea moraali, valehteleminen ei ole mahdollista.

        "Mä en ihan usko, että abortin saaminen olisi kiinni siitä puhtaasta "et mä haluun", jos mitkään kriteerit ei täyty. "

        Sitähän se Päivi Räsänenkin totesi, ja joka ainut äiti voi yhtyä siihen, että lapsi on AINA rasitus. Joku miespuolinen lapseton abortinvastustaja kun väitti muuta. Laki kuitenkin edellyttää, että aborttilähetteen saamisen ehto on nimen omaan naisen pyyntö. Jokainen voi sen rasituksen kohtuuttomuuden määritellä itse, ei sitä toinen voi tehdä. Jos joku hakee aborttia, ja ilmoittaa, että on työtön ja köyhä, mutta ei halua aborttia, lääkäri ei kirjoita lähetettä. Nuo gynekologit, jotka on lähetteitä kirjoittaneet ja abortteja suorittaneet, on minun mielestäni aika päteviä kertomaan niistä omista potilaistaan, ja heidän esittämistään perusteista ihan vuosikymmenien kokemuksella.

        "Nyt on alkanut tulla sellaisia asiakkaita, joiden asiat ovat liiankin hyvin lapsensaannin kannalta. He ajattelevat, että eivät halua, eivät jaksa, vauva pilaa elämän, sanoo lääketieteen ja kirurgian tohtori Anneli Kivijärvi Turun Sanomissa."


      • varmaanjuu

        " turkulainen lääkäri kviijärvi kertoi että jopa sillä perusteella hän on myöntäny abortin kun on jääny kesämökiltä ehkäisyt kotiin! Tai että on hieno talo jota ei halua sotkia. Ei ole tarvinnu keksiä edes ton lisäksi mitään vaan pysty ihan rehelliesti kertoon. Ilmeisesti riittää sitte aborttiin tollaset. "

        ne on ollu niitä todellisia syitä ja sitten on pitäny väännellä laissa kelpaavat valheet sinne kaavakkeeseen..

        "pitää tehdä jotain olosuhdeselvityksiä ja muuta kun todellisuudessa ei mitään tarvi tehdä! "

        Tottakai pitää selvittää siellä vastaanotolla olosuhteita ym. jos niistä löytyis edes joku todenmukanenkin syy. Ihan ihme juttua vedät että muka suunnilleen se riittäis että menee vaan ja sanoo et haluu nyt vaan tappaa lapsen abortilla!

        " lapsen synnyttäminen tai hoito olisi elämällesi huomattavan suuri rasitus. Jokaisella han on se oma rasituskynnys. "

        Ja sen huomattavan rasituksen pitää löytyä niistä elämänoloista ja muista olosuhteista. Se kun ei riitä että totee vaan että "no kun se nyt vaan on huomattava rasitus mulle!" :D


      • EipäTullutMieleen
        tieteilijä kirjoitti:

        Kriteerit abortille käytännössä on nyttemmin vain siellä haluamispuolella. Lomakkeessa voi arvioida omaa ja kumppanin halua synnyttää ja kasvattaa lapsi. Jos ei sitä halua ole, niin ei ketään pakoteta synnyttämään, ainakin näin kaikkien niiden lääkäreiden mukaan, joilta aborttiasiasta on tullut jotain kommenttia. Näitä ovat olleet Johanna Mäenpää, Päivi Räsänen, Sari Tanus, Anneli Kivijärvi ja Arto Vuorjoki. Nämä kaikki ovat tunnustaneet että abortin saa aina kun sitä pyytää, ja muun väittäminen on hurskastelua. "Käytännössä abortista päättää vain nainen" (ent. Gynekologiyhdistyksen puheenjohtaja Mäenpää)

        Ja hyvä niin, ettei kenenkään lapsen tarvitse tuntea syntyneensä vain velvollisuudentunnosta ja hölmöyttä, vaan toivottuna, Myöskään ei tarvitse olla katkera, että on synnyttänyt vaikka ei ole halunnut. Onneksi. Tällaiset tunteet siirtyvät hyvin helposti lapseen vihana ja elämän pilaajana.

        Ihan kansalaisen infopankki määrittelee sen rasituksen esim. näin:

        Abortin syyksi riittää myös se, että lapsen synnyttäminen tai hoito olisi elämällesi huomattavan suuri rasitus. Käytännössä syynä voi olla jokin seuraavista asioista:

        perhesuhteet, taloudellinen tilanne, työtilanne, asuminen, tulevaisuudensuunnitelmat.

        "Ja hyvä niin, ettei kenenkään lapsen tarvitse tuntea syntyneensä vain velvollisuudentunnosta ja hölmöyttä, vaan toivottuna, Myöskään ei tarvitse olla katkera, että on synnyttänyt vaikka ei ole halunnut. Onneksi. Tällaiset tunteet siirtyvät hyvin helposti lapseen vihana ja elämän pilaajana. "

        Toivottavasti näistä meidän kahdesta lapsestamme, jotka on syntyneet suunnittelematta ja ei toivottuina ei tule mt-potilaita, vaikka ovat saaneet alkunsa vanhempiensa tyhmyydestä. Varmasti he olisivat voineet syntyä onnellisempien tähtien alla, vaikka heitä ei koskaan olekaan vihattu, vaan heitä on kohdeltu tasapuolisesti. Voi jopa olla että syyllisyys on aiheuttanut sen että heitä on jopa "lellitty".

        Vaikea tuntea katkeruutta tilanteesta, jonka on itse aiheuttanut. Ainoastaan psykopaatti syyttäisi tuossa tilanteessa olosuhteita tai muita ihmisiä. Jokainen ajatteleva ihminen toki tajuaa, ettei se ainakaan ole lapsen vika.


      • varmaanjuu kirjoitti:

        " turkulainen lääkäri kviijärvi kertoi että jopa sillä perusteella hän on myöntäny abortin kun on jääny kesämökiltä ehkäisyt kotiin! Tai että on hieno talo jota ei halua sotkia. Ei ole tarvinnu keksiä edes ton lisäksi mitään vaan pysty ihan rehelliesti kertoon. Ilmeisesti riittää sitte aborttiin tollaset. "

        ne on ollu niitä todellisia syitä ja sitten on pitäny väännellä laissa kelpaavat valheet sinne kaavakkeeseen..

        "pitää tehdä jotain olosuhdeselvityksiä ja muuta kun todellisuudessa ei mitään tarvi tehdä! "

        Tottakai pitää selvittää siellä vastaanotolla olosuhteita ym. jos niistä löytyis edes joku todenmukanenkin syy. Ihan ihme juttua vedät että muka suunnilleen se riittäis että menee vaan ja sanoo et haluu nyt vaan tappaa lapsen abortilla!

        " lapsen synnyttäminen tai hoito olisi elämällesi huomattavan suuri rasitus. Jokaisella han on se oma rasituskynnys. "

        Ja sen huomattavan rasituksen pitää löytyä niistä elämänoloista ja muista olosuhteista. Se kun ei riitä että totee vaan että "no kun se nyt vaan on huomattava rasitus mulle!" :D

        Niin no sinä pohjaat oman näkemyksesi niistä elinolojen sanomisista omaan luuloosi, tai kokemukseen ilmeisesti, mutta minä ihan noiden gynekologien omiin kirjallisiin tai suullisiin kertomuksiin ja mainitsemiinsa myöntämisperusteisiin. Onhan Kivijärvellä vuosikymmenien työkokemus, mutta sinulla vain joku uskomus, että jotain syitä tutkitaan.

        Sinä et ole siit katsonut tuota videota tai kuunnellut radio-ohjelmaa?
        Kivijärvi tuossa videolla toteaa, että on kirjoittanut potilaan mainitseman syyn ihan sellaisenaan Valviran paperiin, ja on odottanut että siitä tulisi jotain sanomista, kun se ei hänen mielestään kuulosta tarpeeksi pätevältä perustelulta. Eikä ole tullut mitään ihmettelyä Valviralta. On ihan sananmukaisesti koiraharrastus tai uusi talo on kelvannut Valvirallekin syyksi.

        Siksi pitäisi poistaa tuollaiset tekopyhät pykälät, kun ei niitä kukaan kerran enää noudata.


      • aivantaatusti
        tieteilijä kirjoitti:

        Niin no sinä pohjaat oman näkemyksesi niistä elinolojen sanomisista omaan luuloosi, tai kokemukseen ilmeisesti, mutta minä ihan noiden gynekologien omiin kirjallisiin tai suullisiin kertomuksiin ja mainitsemiinsa myöntämisperusteisiin. Onhan Kivijärvellä vuosikymmenien työkokemus, mutta sinulla vain joku uskomus, että jotain syitä tutkitaan.

        Sinä et ole siit katsonut tuota videota tai kuunnellut radio-ohjelmaa?
        Kivijärvi tuossa videolla toteaa, että on kirjoittanut potilaan mainitseman syyn ihan sellaisenaan Valviran paperiin, ja on odottanut että siitä tulisi jotain sanomista, kun se ei hänen mielestään kuulosta tarpeeksi pätevältä perustelulta. Eikä ole tullut mitään ihmettelyä Valviralta. On ihan sananmukaisesti koiraharrastus tai uusi talo on kelvannut Valvirallekin syyksi.

        Siksi pitäisi poistaa tuollaiset tekopyhät pykälät, kun ei niitä kukaan kerran enää noudata.

        siellä on pitänyt löytyä MYÖS se lainsäädännössä kelpaava syy, samahan se miten sitä lisäks selitellään.

        "Siksi pitäisi poistaa tuollaiset tekopyhät pykälät,"

        No todellakin, pois saatavilta vaan kaikki turhat sosiaali- ym. mukavuussyyt!


      • aivantaatusti kirjoitti:

        siellä on pitänyt löytyä MYÖS se lainsäädännössä kelpaava syy, samahan se miten sitä lisäks selitellään.

        "Siksi pitäisi poistaa tuollaiset tekopyhät pykälät,"

        No todellakin, pois saatavilta vaan kaikki turhat sosiaali- ym. mukavuussyyt!

        "No todellakin, pois saatavilta vaan kaikki turhat sosiaali- ym. mukavuussyyt!"

        Ja abortit siirtyisi laittomiksi. Se ei pelasta yhtään alkiota ja sikiötä kuin ennenkään. Mutta jos olen oikein ymmärtänyt, ei sikiöillä tässä vastustusaatteessa olekaan niin merkitystä. Pääasia, ettei kukaan vain saa mitään ansaitsematonta mukavaa tai hyvää elämäänsä/ei torju mitään lisäpahaa, koska on mennyt harrastamaan seksiä.

        Tätä väitettäni tukee mm.

        1. se Lidlin kurkku -kirjoitus, missä rahatonta äitiä (jolla ei ole mitään tekemistä abortinkaan kanssa) moititaan siitä, että hän saattaa tehdä jotain ansaitsematonta mukavaa sillä aikaa kun lapset on poissa silmistä.

        2. Kansalaisaloitetehtailijan väite siitä että ehkäisyvälineet on pahasta, koska ne saattaa naisen ansaitsemattomasti nauttimaan seksistä ilman että seksiä sovitetaan lapsenteolla.

        3. Yleensä abortinvastustajien haluttomuus panostaa ehkäisyn kehittämiseen ja kondominkäytön puolestapuhumiseen sekä vaihtoehtoisten seksitapojen suosittelua vaginaalisen penetraation sijaan.

        Nämä tuli näin äkkiä mieleen. Muitakin on. Joku ihmeen tarve varmistaa, ettei kellään naisella vaan ole koskaan kivaa. Mietin onko se osattomien naisten kateutta ja katkerien ja naisettomien miesten seksiahdistusta ja turhautumista joka synnyttää moista naisvihaa? Eihän kenenkään seksi nyt ainakaan ole itseltä mitenkään pois?


      • meediokoasialla

        "Se ei pelasta yhtään alkiota ja sikiötä kuin ennenkään. "

        Mistä sinä tiedät monetko abortit jäis tekemättä? Vai kaikkiko ryhtyis sitten kriminaaleiks tai lähtis reissuun?
        Erittäin todennäkösesti ainakin osa ellei valtaenemmistökin nykysistä 10 tuhannesta saiskin pitää henkensä, mikä tietenkin ois kauhistus "naisen oikeuksia" vouhkaaville fanaatikoille.

        " ei sikiöillä tässä vastustusaatteessa olekaan niin merkitystä"

        Haluat ymmärtää yhtä väärin kun aina ennenkin. Vai oliko se siis niin että suosijoille tärkeintä on vaan että mahdollisimman monet lapset kuolee?

        "kukaan vain saa mitään ansaitsematonta mukavaa tai hyvää elämäänsä/ei torju mitään lisäpahaa, koska on mennyt harrastamaan seksiä. "

        Ja samaa tolkutonta mukavuusseksi-rangaistusharhaa kun aina ennenkin.

        "Tätä väitettäni tukee mm."

        Taas väitteitä vailla mitään todisteita, ja kaikki vastustajat yleistetty jonkun yhden perusteella samanlaisiks?

        " ettei kellään naisella vaan ole koskaan kivaa."

        Mikähän logiikka siinä on etten haluis itselläni olevan kivaa? Ei mitään järkee..


      • HandyMcCoy

        "Erittäin todennäkösesti ainakin osa ellei valtaenemmistökin nykysistä 10 tuhannesta saiskin pitää henkensä, "

        Saisko tästä jotain todisteita? Tuo on pelkkä sun mutu. Ei missään muuallakaan tiukka laki estä abortteja. Miks sitten muka täällä niin tekis?


      • meediokoasialla kirjoitti:

        "Se ei pelasta yhtään alkiota ja sikiötä kuin ennenkään. "

        Mistä sinä tiedät monetko abortit jäis tekemättä? Vai kaikkiko ryhtyis sitten kriminaaleiks tai lähtis reissuun?
        Erittäin todennäkösesti ainakin osa ellei valtaenemmistökin nykysistä 10 tuhannesta saiskin pitää henkensä, mikä tietenkin ois kauhistus "naisen oikeuksia" vouhkaaville fanaatikoille.

        " ei sikiöillä tässä vastustusaatteessa olekaan niin merkitystä"

        Haluat ymmärtää yhtä väärin kun aina ennenkin. Vai oliko se siis niin että suosijoille tärkeintä on vaan että mahdollisimman monet lapset kuolee?

        "kukaan vain saa mitään ansaitsematonta mukavaa tai hyvää elämäänsä/ei torju mitään lisäpahaa, koska on mennyt harrastamaan seksiä. "

        Ja samaa tolkutonta mukavuusseksi-rangaistusharhaa kun aina ennenkin.

        "Tätä väitettäni tukee mm."

        Taas väitteitä vailla mitään todisteita, ja kaikki vastustajat yleistetty jonkun yhden perusteella samanlaisiks?

        " ettei kellään naisella vaan ole koskaan kivaa."

        Mikähän logiikka siinä on etten haluis itselläni olevan kivaa? Ei mitään järkee..

        "Mikähän logiikka siinä on etten haluis itselläni olevan kivaa? Ei mitään järkee.."

        Minun on ainakin helppo ymmärtää tämä asia. Äitiys on ilmeisesti ollut sinulle jonkinlainen vastentahtoinen rangaistus tai sovitus seksistä, jossa et käyttänyt ehkäisyä. Sinulla ei siis ainakaan ole ollut äitiys kivaa, ja seksi joka oli kivaa, traumatisoi kun seuraukset oli niin järkyttävät. Mikäli muistan, jotkut painostivat sinut olemaan hankkimatta haluamaasi aborttia. Painostus tekemään vastoin tahtoa on aina traumaattinen kokemus painostuksen kohteelle.

        Luin tutkimuksenkin, josta selvisi, että niillä äideillä, jotka olisivat halunneet abortin mutta olivat painostuksesta synnyttäneet, on eniten mielenterveysongelmia ja vihamielistä suhtautumista lapseen, lasten kaltoinkohtelua ja välinpitämättömyyttä. Eli aika huono ennuste lapselle olla ei-toivottuna maailmassa. Joskus linkitin tutkimuksen tänne, mutta se poistettiin alta aikayksikön.


      • luetarkemmin
        HandyMcCoy kirjoitti:

        "Erittäin todennäkösesti ainakin osa ellei valtaenemmistökin nykysistä 10 tuhannesta saiskin pitää henkensä, "

        Saisko tästä jotain todisteita? Tuo on pelkkä sun mutu. Ei missään muuallakaan tiukka laki estä abortteja. Miks sitten muka täällä niin tekis?

        Ei kai siinä missään sitä faktaks oltukaan väitetty (toisin kun eräät muut tekee)? Ymmärrät ehkä mitä tarkottaa "todennäkösesti"?
        Suomen nykyoloja on aivan turha edelleenkään vertailla johonkin ambomaihin tai uskonnollisiin.

        Ja ittensä nuoruudessaan mukavuusabortilla traumatisoinu mutuilee taas niitä omia toivefantasiaharhojaan :DD helpottaako edes sitä omaa pahaa oloos? :)
        Eikö ookin "kumma" miten sitten joku on halunnu sen jälkenkin kokee vielä monesti niin hirvittävän 'vastentahtoisen rangaistuksen' ja 'traumatisoivia järkyttäviä seurauksia'? :D

        "haluamaasi aborttia. "

        Lukiko jossain että sitä ois todella haluttu? Vai haettiinko vaan jonkun (kaltaisesi) painostamana...

        "on eniten mielenterveysongelmia ja vihamielistä suhtautumista lapseen, lasten kaltoinkohtelua ja välinpitämättömyyttä."

        Ilmeisesti tunnistat ittes tästä osuvasti. Onhan se abortintekijäidenkin lapsivihamielisyys ja väkivaltaisuus muitakin kohtaan tutkittu juttu. Aika harva sentään kohdistaa lapseensa tappavaa väkivaltaa toisin kun aborttöörit tekee. Ja surulliset jälkiseuraukset on luettavissa tälläkin palstalla, sunkin katkeruutta uhkuvista viesteistäs.


      • Narrasinvähä
        EipäTullutMieleen kirjoitti:

        Kyllähän lapsen synnyttäminen ja hoito on aina rasitus ja voisi sanoa että huomattavan suurikin lapsettoman elämään verrattuna. Minulla perhesuhteet, taloudellinen tilanne, työtilanne, asuminen, tulevaisuudensuunnitelmat eivät olisi puoltaneet abortin saamista, koska kaikki edellä mainitut asiat olivat kunnossa. Mä en ihan usko, että abortin saaminen olisi kiinni siitä puhtaasta "et mä haluun", jos mitkään kriteerit ei täyty. Vähintäänkin valehdella pitäisi, että sen saisi, mutta jos on korkea moraali, valehteleminen ei ole mahdollista.

        "Minulla perhesuhteet, taloudellinen tilanne, työtilanne, asuminen, tulevaisuudensuunnitelmat eivät olisi puoltaneet abortin saamista, koska kaikki edellä mainitut asiat olivat kunnossa."

        Niin tuskin sellanen aborttia saakaan joka ei sitä itse halua. 😀 jos menee hakemaan aborttia ja sanoo että en halua aborttia kun meillä on kaikki niin hyvin. Jos abortin haluu oikeesti niin sanoo vaan että on eron partaalla tms.

        Ei sellanen halua aborttia joka ei ole valmis vaikka valehteleen että sen saa. Mä jouduin kyllä vähän liioitteleen vaikken varsinaisesti valehdellut. Sanoin että mulla suunnitelmissa opinnot. No ei ollut. Vasta nyt vuosia jälkikäteen.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe