Mikä on vikana puolison mielentilassa ja mistä hän saisi apua. Olemme olleet 8 vuotta naimisissa. Kumppanini on mennyt omat menonsa minulta kysymättä.Itse olen suonut sen hänelle ,en ole mustasukkainen tyyppi-pyörittänyt arkea, ollut työelämässä. Lapsia meillä on kolme. Seksielämä on toiminut hyvin.
Kuinka ollakkaan puoliso jäi rysän päältä kiinni-takana parin vuoden suhde.
Eropaperit laitettu. Harkitsin jo ,että yritämme jatkaa vielä,mutta nytpä tämä kumppanini on heittäitynyt raivoisan mustasukkaiseksi,kun olen eroharkinnan aikana myös itse alkanut tavata ystäviäni- ei pettämistä,eikä öitä pois kotoa,niinkuin hän on tehnyt. Hän haluaa jatkaa liitto,mutta pitää minut vankina menoistani.
Pakko on ollut nyt viime kuukausina tavata ystäviäni ja jakaa pahaa oloa.
Miten on mahdollista ,että mies , joka on pettänyt ja mennyt miten tahtoo EI YMMÄRRÄ , että vaimolla on myöskin menoja niinkuin miehellä . Töidenkin takia on molemmilla nykyisin pakollisia tapaamisia jne. Mihin mieheni olisi ohjattava hoitoon. Onko hänen mieli jotenkin sekaisin vai narsismista kyse. Mistä hän saisi apua vai onko ero totisinta totta.
Mustasukkaisuus
55
1639
Vastaukset
Hän on sairaalloisen mustasukkainen. Tila on erittäin vakava. Lääkityksellä tai psykoterapialla ei saada mitään aikaan. Mustasukkainen kärsii yleensä syvästi tunteestaan, sillä hän tietää tavallisesti, että luulo on väärä, mutta hän ei voi mitään vainoharhaisille ajatuksilleen. Kyse on vaikeasta sairaustilasta.
Opiskeluajan kämppäkaverini isä sarastui vaikeaan mustasukkaisuuteen aivoverenvuodon takia. Koska mikään ei auttanut, hänen täytyi tehdä itsemurha. Hänellä oli valittavanaan vain ikuinen piina tai radikaali helpotus.
Et sinä, eikä kukaan muukaan voi auttaa miestäsi. Sinun täytyy itseäsi suojellaksesi pikaisesti hankkiutua hänestä eroon. Kestävyyttä! :)- 332211
Itse olen tehnyt tuttavapiirissäni sellaisen havainnon, että ne, jotka itse pettävät, ovat niitä mustasukkaisimpia. Vaimo/mies ei saisi mennä metriä kauemmas, mutta itse kyllä liehutaan ties missä.
Miehesi koittaa syyllistää sinua ja kuvittelee, että liittonne jatkuu niinkuin ennenkin. Saattaa olla vähän aikaa pettämättä ja sitten kun pöly laskeutuu, niin ei kun uutta matoa koukkuun...
Miehesi pelkää, että löydät jonkun mielenkiintoisen ihmisen ja saatat nopeuttaa eroanne. Nyt hän kuvittelee, että kun pitää sinua vankina, niin et ainakaan tapaa ketään kiinnostavaa.
Meillä on sovittu, että jos toinen pettää, niin meidän avioliittomme lakkaa olemasta samalla hetkellä. Itse en usko, että pettäjä rakastaisi petettyä. Miten muuten voisi toista loukata niin verisesti?"Itse en usko, että pettäjä rakastaisi petettyä. Miten muuten voisi toista loukata niin verisesti?"
Virhearvio. Ihminen voi samanaikaisesti rakastaa syvästi useampaa henkilöä, vaikka toisin usein luullaan. Tämä on suora seuraus ihmisen moniavioisesta taipumuksesta, jota tosin länsimainen kulttuuri ei ideologisista syistä tahdo myöntää. Sosiologiassa tiedetään, että moniavioisuutta esiintyy 80 %:ssa eri kulttuureista.
Ongelma on rakastamistapauksessa siinä, että henkilö rakastaa samanaikaisesti omaa puolisoaan sekä sivusuhteen henkiloä. Hän tuntee vakavaa ristiriitaa, sillä tekee hän noin tai näin, aina se on vahingollista jommalle kummalle.
On mahdollista, että sivusuhteinen ei rakasta ykköspuolisoaan, mutta rakastaa useimmin.- 332211
selaaja kirjoitti:
"Itse en usko, että pettäjä rakastaisi petettyä. Miten muuten voisi toista loukata niin verisesti?"
Virhearvio. Ihminen voi samanaikaisesti rakastaa syvästi useampaa henkilöä, vaikka toisin usein luullaan. Tämä on suora seuraus ihmisen moniavioisesta taipumuksesta, jota tosin länsimainen kulttuuri ei ideologisista syistä tahdo myöntää. Sosiologiassa tiedetään, että moniavioisuutta esiintyy 80 %:ssa eri kulttuureista.
Ongelma on rakastamistapauksessa siinä, että henkilö rakastaa samanaikaisesti omaa puolisoaan sekä sivusuhteen henkiloä. Hän tuntee vakavaa ristiriitaa, sillä tekee hän noin tai näin, aina se on vahingollista jommalle kummalle.
On mahdollista, että sivusuhteinen ei rakasta ykköspuolisoaan, mutta rakastaa useimmin.No minun kohdallani tuo ei ainakaan pidä paikkaansa, että voisin rakastaa 2 miestä samaan aikaan. Silloin kun olen seurustellut, ja nyt avioliitossa, en edes "näe" muita miehiä.
Olen kyllä kuullut tuosta teoriasta, muttei se tarkoita, että se olisi totuus. Voihan olla, että nämä ihmiset eivät vain ole kokeneet oikeaa rakkautta.
Helppo olla uskollinen kun asennoituu oikein. 332211 kirjoitti:
No minun kohdallani tuo ei ainakaan pidä paikkaansa, että voisin rakastaa 2 miestä samaan aikaan. Silloin kun olen seurustellut, ja nyt avioliitossa, en edes "näe" muita miehiä.
Olen kyllä kuullut tuosta teoriasta, muttei se tarkoita, että se olisi totuus. Voihan olla, että nämä ihmiset eivät vain ole kokeneet oikeaa rakkautta.
Helppo olla uskollinen kun asennoituu oikein."Helppo olla uskollinen kun asennoituu oikein." Eiköhän tämä riitä kertomaan, millainen maailmasi on.
- åpåo
selaaja kirjoitti:
"Itse en usko, että pettäjä rakastaisi petettyä. Miten muuten voisi toista loukata niin verisesti?"
On mahdollista, että sivusuhteinen ei rakasta ykköspuolisoaan, mutta rakastaa useimmin.Moniavioisuudesta "länsimaisessa kulttuurissa" ei kannata puhua, jos se tarkoittaa vain miehen monia suhteita, rakastettuja.
Se on kyllä totta, että mielellään vaietaan polyamoriasta. Itse kyllä tiedän tällaisia suhteita, mutta eipä niistä juuri kerrota kuin niille harvoille, joilta voi odottaa ymmärrystä. Tämähän nyt pätee kaikessa muussakin erilaisuudessa.
Kahta tai useampaakin on mahdollista rakastaa samanaikaisesti ja olla molempien kanssa myös seksisuhteessa. Esim. keskieuroopassa tämä on hyvin tyypillistä; on ihan hyvä vakisuhde rakastaja/-tar. Sivistymätöntä on juoruilla toisten suhteista.
Se mitä rakastamiseen tulee: useampaa lastaankin voi rakastaa, jopa puolison tai läheisen ystävän lapsia, molempaa vanhempaansa jne. samanaikaisesti. On ihan hölmö käsitys, että rakkaus kahteen ihmiseen, ja etenkin seksisuhde kahden rakastamansa henkilön kanssa on mahdoton. Seksisuhde on toki mahdollinen, vaikkei rakastaisikaan. Vieläpä hyvin monen henkilön kanssa. - RehtiPeli
On hyvä sääntö että jos pettää niin avioliitto lakkaa olemasta! SEN olisi mentävä syvälle jokaisen pettäjän pääkoppaan.
- y15
RehtiPeli kirjoitti:
On hyvä sääntö että jos pettää niin avioliitto lakkaa olemasta! SEN olisi mentävä syvälle jokaisen pettäjän pääkoppaan.
Tähän päivään sopisi hyvin että pettämiselle määritellään sanktio/hinta, koska inhimillisyys on täysin hukassa. Ihmiset korostavat oikeuksiaan mutta vastuusta yritetään pyristellään epätoivoisesti eroon.
Pettämisestä jää lähes aina korjaamattomia arpia puolisoiden välille, tilanteen korjaaminen vaatii todella suuria ponnisteluja. - Suksikaakuuseen
Noin puhuvat ihmiset jotka elävät jossain pimeässä kuplassa, josta ei näe maailmaa eikä elämää eikä mitään sen asioista ja aiheista. Pettäminen on maailman pienin paha josyhtään mitään maailmasta ja tästä elämä-nimisestä jutusta ymmärtää.
- y15
Suksikaakuuseen kirjoitti:
Noin puhuvat ihmiset jotka elävät jossain pimeässä kuplassa, josta ei näe maailmaa eikä elämää eikä mitään sen asioista ja aiheista. Pettäminen on maailman pienin paha josyhtään mitään maailmasta ja tästä elämä-nimisestä jutusta ymmärtää.
Luottamus kumppaniin on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, että liitto toimii.
Tietenkin kun puhutaan normi ihmisistä. - Jossnaijaat
Juu-u, niin on. Mutta "luottamus" ei tarkoita sitä, että eletään pimeässä kuplassa toinen toistaan kyyläten ja vahtien ettei vain pääse pettämään. Ihmiselämässä yksilön kannalta tärkeintä on, ettei petä itseään.
- 332211
selaaja kirjoitti:
"Helppo olla uskollinen kun asennoituu oikein." Eiköhän tämä riitä kertomaan, millainen maailmasi on.
No minulle ja miehelleni tämä meidän maailmamme sopii ja sehän onkin ainoa tärkeä asia meidän parisuhteessamme.
En koe siinä olevan mitään väärää, että olen 100% luotettava puolisona.
Minuakin on petetty ja se suhde päättyi samalla sekunnilla kun asiasta mieheltä kuulin.
Minua ei kiinnosta naapureiden tai ystävieni määreet parisuhteille. Jos he esim. hyväksyvät pettämisen niin se on minulle ok. - 332211
Suksikaakuuseen kirjoitti:
Itse miellän, että jos joku pettää minua, niin hän ei ansaitse kunnioitustani.
En voisi rakastaa miestä, jota en kunnioita. - 332211
Jossnaijaat kirjoitti:
Juu-u, niin on. Mutta "luottamus" ei tarkoita sitä, että eletään pimeässä kuplassa toinen toistaan kyyläten ja vahtien ettei vain pääse pettämään. Ihmiselämässä yksilön kannalta tärkeintä on, ettei petä itseään.
Miksi puolisoaan pitäisi kyylätä tai vahtia?
Kyllä minä toivon, että mieheni on kanssani ihan vapaaehtoisesti eikä siksi, että minä sitä vaatisin. Hän ei ole vankini, vaan ihan koska tahansa vapaa lähtemään jos siltä tuntuu. Tällä hetkellä meillä on kuitenkin erittäin toimiva ja rakastava suhde, ollut jo yli 20v.
Aika veikeä kuva sinulla tuosta uskollisuudesta. - Omistamisenluulo
Ikäsi? Vai onko sinun(kin) maailmasi niiin pieni ja ahdas että et tiedä miten paljon parisuhteista perustuu no. kyyläämiselle ja vahtimiselle? Mustasukkaisuus on harmittavan yleinen sairaus.
- 332211
Omistamisenluulo kirjoitti:
Ikäsi? Vai onko sinun(kin) maailmasi niiin pieni ja ahdas että et tiedä miten paljon parisuhteista perustuu no. kyyläämiselle ja vahtimiselle? Mustasukkaisuus on harmittavan yleinen sairaus.
Kysyitkö minun ikääni? Olen juuri täyttänyt 50v.
Minulla on muutama vakavampi parisuhde takana ja tiedän todellakin mitä sairaalloinen mustasukkaisuus on. Yksi parisuhteistani on päättynyt juuri sairaalloiseen mustasukkaisuuteen ja tiedän, etten voisi (enkä edes haluaisi) sellaisessa parisuhteessa elää.
Pyrin pitämään maailmani hyvin avarana ja siksi en voi käsittää, että mitä monet ihmiset sietävät parisuhteen nimissä.
Itselleni ei tulisi mieleenkään estää miestäni kulkemasta missä haluaa, eikä mieheni ole estänyt minua. Kuten tuossa jo aiemminkin kirjoitin; haluan mieheni olevan kanssani vapaaehtoisesti.
"...maailmasi niiin pieni ja ahdas että et tiedä miten paljon parisuhteista perustuu no. kyyläämiselle ja vahtimiselle?"
Tässä suhteessa on, minulla ei ole hajuakaan tuollaisen ongelman prosenttimäärästä.
Ehkä sivistät minua ja kerrot oikean vastauksen? - Valitettavanyleistä
Ei ole prosentteja, vain näppituntuma; silmät ja korvat auki ja läpyt poissa ohimoilta.
- KiinnostaaMinuakin
Valitettavanyleistä kirjoitti:
Ei ole prosentteja, vain näppituntuma; silmät ja korvat auki ja läpyt poissa ohimoilta.
Heitä nyt jotain arviota kun kerran heitit tuon tänne..?
Ehkä tuttavapiirikin vaikuttaa? Baarikärpäset voivat kytätä partneriaan hiukan enemmän kuin normi perheellinen joka ei baareissa juokse joka viikonloppu? - Aukaiseomatsimmusi
Baariajat taitavat olla meitsin kohdalla mennyttä elämää, ainakin tooosi harvinaisia juttuja nykyään. Tosin ne olivat sitä jo silloinkin kun tuli joskus käytyä eikä heitto ole baari- yms. elämästä napattu huomio. Ihan tavallinen arki kertoo ihmisistä enemmän kuin harvinainen 'juhla'hetki.
- 332211
Valitettavanyleistä kirjoitti:
Mietin tuossa omaa ystävä- ja tuttavapiiriäni, siitä porukasta, josta pystyn tekemään päätelmiä asian tiimoilta. En koe, että sairaalloinen mustasukkaisuus parisuhteissa olisi kovin yleistä.
Ehkä 1-4 kymmenestä on sellaisia naisia, jotka eivät pysty sanomaan, että tuleeko johonkin "tyttöjen" juttuihin samon tein kun joku jotain ehdottaa. Meillä ei ole enää kellään pieniä lapsia, joten se helpottaa kummasti lähtemistä ja kaikkien taloudet tuntuvat olevan, paremmalla kuin hyvällä, tolalla. Katsotaan vaan kalentereista, että milloin on eka mahdollisuus, joka sopii kaikille mukaan tulijoille.
Useimmiten nuokin, jotka pois jäävät, sanovat miksi eivät tule vaikkei sitä kukaan kysykään.
Ja huom! Nämä pois jäävät eivät ole aina samoja naisia!
Itsekään en lähde esim. oopperaan enkä kaikkiin ravintoloihin.
Ulkomaanreissuja suunnitellessa pois jääviä saattaa olla yli puolet, mutta syynä on lähes poikkeuksetta se, ettei pysty ottamaan lomaa juuri tuolloin tai se, että on omia reissuja lähellä sitä suunniteltua tyttöjen reissua.
Yhteisissä jutuissa, joissa mukana miehet & naiset, ei ole mitään mustasukkaisuusdraamoja juurikaan nähty. Ne, mitä on nähty, on entisiä parisuhteita eli tuntuu, että minun tuttavapiirissäni naiset eivät moista onneksi hyväksy.
Kyllä minäkin olen välillä miehestäni mustasukkainen, ja hän minusta, mutta kummankaan yksikään meno ei ole sen takia peruuntunut. Minusta pieni mustasukkaisuus kuuluu parisuhteeseen niin kauan kuin toista rakastaa, mutta sairaalloinen ei todellakaan kuulu. - Pimeästäperältä
Mustispipi on sairaus. Ei siis ole olemassa pientä mustista. Voi olla pelkoja, kateutta, tms. tunteita toisen lähtiessä yksin tai saadessa huomiota, mutta mustis on ihan eri juttu.
- 332211
Pimeästäperältä kirjoitti:
Mustispipi on sairaus. Ei siis ole olemassa pientä mustista. Voi olla pelkoja, kateutta, tms. tunteita toisen lähtiessä yksin tai saadessa huomiota, mutta mustis on ihan eri juttu.
No, kukapa täällä täysin terve olisi?
En kyllä miellä pientä mustasukkaisuutta sairaudeksi jos se ei haittaa itseä eikä puolisoa.
Eipä tuosta kauaa ole kun viimeksi olin mustasukkainen miehestäni, hän kun "sai" innokkaan ihailijan. Mieheni on äärimmäisen kohtelias, iloinen ja ystävällinen ja tämä nainen sai vähän väärän kuvan tilanteesta. Mieheni osaa kyllä erittäin korrektisti luovia vastaavissa tilanteissa eikä todellakaan ole nolaamassa ketään. Kyllä tuollaisessa tilanteessa sydämestä kipristää ja tulee mieleen, että mitä jos minulla ei olisikaan tuota miestäni.
Älä kuitenkaan ymmärrä väärin tuota mainitsemaani tilannetta. Minkäänlaista kohtausta tilanteessa ei ollut, luotan kyllä mieheeni, että hän ilmoittaa jollei halua kanssani olla.
Emme ole toisistamme taloudellisesti riippuvaisia, lapset ovat aikuisia ja lähes omillaan.
Eroaminen olisi todella järkyttävää, mutta mieluummin annan toisen mennä kuin että hän olisi kanssani velvollisuudesta. - 332211
332211 kirjoitti:
No, kukapa täällä täysin terve olisi?
En kyllä miellä pientä mustasukkaisuutta sairaudeksi jos se ei haittaa itseä eikä puolisoa.
Eipä tuosta kauaa ole kun viimeksi olin mustasukkainen miehestäni, hän kun "sai" innokkaan ihailijan. Mieheni on äärimmäisen kohtelias, iloinen ja ystävällinen ja tämä nainen sai vähän väärän kuvan tilanteesta. Mieheni osaa kyllä erittäin korrektisti luovia vastaavissa tilanteissa eikä todellakaan ole nolaamassa ketään. Kyllä tuollaisessa tilanteessa sydämestä kipristää ja tulee mieleen, että mitä jos minulla ei olisikaan tuota miestäni.
Älä kuitenkaan ymmärrä väärin tuota mainitsemaani tilannetta. Minkäänlaista kohtausta tilanteessa ei ollut, luotan kyllä mieheeni, että hän ilmoittaa jollei halua kanssani olla.
Emme ole toisistamme taloudellisesti riippuvaisia, lapset ovat aikuisia ja lähes omillaan.
Eroaminen olisi todella järkyttävää, mutta mieluummin annan toisen mennä kuin että hän olisi kanssani velvollisuudesta.Niin, piti vielä mainita, että jos mieheni lähtee johonkin ilman minua niin en ole vielä koskaan tuntenut esim. noita mainitsemiasi pelkoa tai kateutta.
Joskus kotiin jään minä, joskus mieheni, mutta useimmiten kuljemme yhdessä. Kotiin jäävä kyllä keksii itselleen tekemistä ja kyllä välillä on mukava nauttia hiljaisuudestakin vaikka kirjan parissa. - Avarru
Numerollisen nimimerkin kommentit kuulostavat kovasti siltä, että hänellä maailman ja elämän rajat ja tapahtumat loppuvat hänen omaan pari- ja omiin ihmissuhteisiinsa.
- 332211
Avarru kirjoitti:
Numerollisen nimimerkin kommentit kuulostavat kovasti siltä, että hänellä maailman ja elämän rajat ja tapahtumat loppuvat hänen omaan pari- ja omiin ihmissuhteisiinsa.
Täytyy sanoa, että analyysisi meni täysin pieleen.
Se on totta, että minulle maailman tärkein asia on perheeni, muttei se tarkoita, että eläisin heidän kauttaan.
Voisimme toki keskustella monista muistakin aiheista, mutta tuskin tämän palstan lukijat siitä pitäisivät. Tosin olemme jo eksyneet kauas aloittajan aiheestakin ja minun osaltani päätän tähän, koska minulla ei ole lisättävää siihen mitä olen aiemmin sanonut.
Aloittajalle kuitenkin hyvää jatkoa sekä jaksamista, päätöksen voit tehdä vain sinä. - Vieläkökangesta
Puhe oli mustispipistä, ei mistään muusta. Jos tietosi ko. aiheesta rajoittuvat omaan suhteeseesi ja omiin muihin lähi-ihmissuhteisiisi, niin se on liian pieni otanta aiheesta nimeltänsä mustasukkaisuus.
- kokemuksiajuurikin
Vieläkökangesta kirjoitti:
Puhe oli mustispipistä, ei mistään muusta. Jos tietosi ko. aiheesta rajoittuvat omaan suhteeseesi ja omiin muihin lähi-ihmissuhteisiisi, niin se on liian pieni otanta aiheesta nimeltänsä mustasukkaisuus.
Eikös tänne ihmiset juuri siksi kirjoittelekkin, että haluaa juuri kuulla muiden mielipiteitä asioista?? Ihmisten kokemukset juuri koskevatkin HEIDÄN omia kokemuksiaan. Aika tylsää olisi lukea jos kaikki kommentoijat vaan lähettelisivät linkkejä tutkimustuloksiin! Ihme inkuttaja olet kun tätä ketjua lukee jos olet tuo joka väliin rutisija.
- Inisejarutiserauhassa
" En koe, että sairaalloinen mustasukkaisuus parisuhteissa olisi kovin yleistä. " (9.3. klo 22:50)
Juuu-juuu, hyvä että kirjoitellaan. Mutta em. laisia mielipiteitä ei kantsi kovin pienen otannan perusteella ilmoitella. Eikä varsinkaan ellei ole hyvin syvällä toistenkin parisuhteitten tilasta ja tasosta.
- pop987
Aika selkeä narsistinen heikko itsetunto tapaus.
Kannattaa ottaa vaikka väliaikaisesti etäisyyttä(eli muuttaa muualla jos lasten suhteen jotenkin mahdollista) ja miettiä asiaa ,asiat näkee paremmin hiukan kauempaa ja voi suhteuttaa missä ja millä ehdoilla mennään. Voi tavallaan luoda uudet säännöt/ehdot yhdessäololle, jos jatkoon päätyy. Myös puolison silmät voi avautua ja alkaa katsomaan kokonaisuutta ja omaa käytöstäkin kun jonkun aikaa yksin miettii asioita.
Mutta jos jäänyt oikeasti pettämisestä kiinni niin sitä voit kyllä käyttää perusteena mihin tahansa ratkaisuun päädytkin.
Ja eihän eroon tarvitse toisen lupaa.- Ilmoitusluontoisia
Tai: eihän eroonkaan tarvita toisen lupaa. Miksi aikuisen ihmisen pitäisi / tarvitsisi kysyä lupaa mihinkään?
- niinmitenmennään
Niin se meilläkin meni mies jäi kiinni pettämisestä nakkasin ulos samotein mutta halusi jutella ennen eroa ja kertoa ne syyt pettämiseen. No niinhän tehtiin ja juteltiin ja tarina muuttui sitä myöten kun näytin mistä sen tietooni sain ja niitä kuvia. Ilkeästi laittoi tuon kakkosen syyksi ja kuinka sairas on jne. Kun en ottanut takaisin lähti raivolla aina. Kun sanoin että jos tuo kakkonen ei ota yhteyttä minuun tämä ei ratkea mitenkään. Otin lopuksi itse yhteyttä koska tarina oli siitä jo muuttunut useaan kertaan. Eihän se ollut edes kertonut mitä vaadin. No ajan myötä tuli takaisin kovien ehtojen ja niiden kanssa elämiseen. Nyt kun aikaa vierinyt ja uutta ei ole tullut "eteeni" olen jo alkanut uskoa tarinaa tuosta pettämisestä ja niiden syistä. Toki myönnän että olen edelleen tarkka siitä että osaa näyttää tekemisensä ja sen että seisoo sanojensa takana. Mutta kuten kuvaat on nyt tilanne se että minua epäilee pettämisestä ja kostosta mitä en tule ikinä tekemään. Koska minulla korkea moraali ja jostain on pidettävä huolta vaikka toinen pettääkin. Ei kannata surra etukäteen jos tulee uudestaan petetyksi koska sekin on itse silloin hyväksyttävä. Uskon kumppanin puhtaaseen oppimiseen ja siihen että ymmärtää oman kriisinsä elämässä. Samoin käsitän ettei ehkä kaikki mennyt kuten kertoi. Varmaan huolehti siitä ettei lähiystävämme saa tietoonsa mitä teki. Tiedän että ne syyt palamiseen on tuon kumppanin takana täysin. Toki kerroin mitkä ehdot tulee täyttää jos aikoo palata. Ja niin aikoi tehdä. Nyt kun olemme "selvinneet" tästä kriisistä on tunne mikähän seuraavaksi
Tulee? No turha sitä surra etukäteen. Voihan sitä vaikka kuolla joten päivä kerrallaan ja kunnioittaen toista mennään. Kukaan ei ole oikeutettu minua tai kumppaniani tuomitsemaan kun tämä on täysin meidän kahden päättämä asia. Se kykenenkö joskus samaan on minun päätettävissä. Ja nyt tuo kumppani saa kantaa sen huolen harteillaan. Mutta etukäteen ei sekään voi sitä surra . - d1231d23123d213d
joo olen näin miespuolisena ihmisenä huomannut suomessa paljon tuommoisia miehiä mita aloituksessa kuvattiin, niiden luonne tuli jo esiin peruskoulussa. raukkamaisesti he isommassa porukassa kiusasivat minua ja nauroivat päälle kun tuottivat minulle kärsimystä.
mulla on semmoinen herkkä aisti mistä tunnistan pahat pettävät ja kierot ihmiset. varsinkin miehet. ja he eivät pidä siitä että heijastan totuuden heihin ja heidän tekemisistään. omassa kuvitelmissaan he ovat "jumalia".
en tiedä miten suomessa voi olla niin paljon kovia ja luonnehäiriöisiä sekopäitä, olen itse koittanut vaan mielistellä ja vältellä niitä, mutta minunki mielistelyllä on rajani - Duru
Ap:lle vastaukseksi, että tuo mustasukkaisuus ei ikinä hellitä. Se on luonnekysymys ja miksipä se ihmisen luonne muuttuu.
Olet antanut hänen mennä menonsa ja se on hänelle tietysti sopinut erinomaisen hyvin. Teillä on kolme lasta, joten sinut on ollut helppo pitää kotona ja aisoissa ja siltä osin hänen mielensä on ollut rauhallinen.
Nyt tuli sitten uusi tilanne. Eropaperit laitettu, mutta haluatte kuitenkin vielä harkita asiaa. Ja sinä olet nyt ottanut vapauksia, tavannut ystäviä ja mennyt omia menojasi, joista hän ei olekaan tietoinen, mitä ne ovat sisältäneet. Nyt tuli sitten mustasukkainen luonne esiin.
Jos mies on kaksi vuotta pitänyt peliään sinun selkäsi takana, en kyllä ymmärrä, miksi ihmeessä haluaisit vielä hänen kanssaan jatkaa yhdessäoloa. Eikö hän ole jo riittävästi osoittanut sinulle kykenevänsä valehtelemaan ja pettämään ihan sujuvasti?
Ymmärrän tietysti, jos lapset ovat pieniä. Eihän elämä aina niin suoraviivaista ole. Mutta pystytkö ja haluatko vielä tällaisen miehen kanssa elää? Hän haluaa kahlehtia sinut kotiin, koska hänen on saatava koko ajan olla tietoinen siitä, missä olet. Itse hän menee miten tahtoo. Tämä on tällaisten miesten kohdalla ihan tavallista. Ja näitä miehiä on paljon. En väitä, ettei naisiakin, mutta tässä on nyt kyse miehestä.
Ihmettelet, että miksi mies ei ymmärrä, että sinullakin on omia monoja, kuten hänelläkin. Älä vaivaa päätäsi, kyllä hän asian ymmärtää, mutta ei tahdo sinun käyvän missään. Koska hän haluaa hallita sinun elämääsi ja käytöstäsi. Hän haluaa sitoa sinut itseensä kiinni, koska hän on niin mustasukkainen. Pelkää, että löydät paremman miehen (niin kuin löytäisitkin). Vaikka hän siis asian ymmärtääkin, ei hän halua siinä asiassa käyttää järkeään, vaan pelkästään tunnetta. Hän on siis itsekäs. Sallii itselleen sellaista, mitä ei salli sinulle.
Että minnekä hoitoon? Voi pyhä jysäys. Aiotko siis jatkaa hänen kanssaan, ja ohjata hänet jonnekin hoitoon tuon takia, jotta yhdessäolonne olisi helpompaa? Eiköhän sun kannattaisi ensin kysyä siltä mieheltä, että haluaako hän johonkin hoitoon. Pakkohoitoon kun et häntä voi ohjata.
Veikkaan, ettei mies mitään hoitoa halua. Eikä tuohon ole kovin helppoa mitään hoitoa saadakaan, ellei ihminen itse kärsi asiasta ja hakeudu terapiaan tai jonnekin psykiatrille.
Onko ero totisinta totta? Jaa-a. Kukapa täällä tietäisi. Mieti itse ja tarkkaan.
Niin, minulla oli tuollainen mies. Minäkin olen miettinyt mahdollista narsismia, mutta ei hän ihan puhtaasti sitäkään ollut. Erittäin itsekäs ja sairaan mustasukkainen ja petollinen, siinä oli minulle jo ihan riittämiin syitä. - åpåo
Narismia, mielen sekaisuutta, sitä se on. Mutta tuo hoitoon ohjaaminen on turhaa. Miehesi tuskin näkee itsessään mitään vikaa. Vika on sinun: sinun vain olisi hänen mielestään siedettävä hänen harjoittamaa henkistä väkivaltaa. Varoituksen sana: usein erossa tällaiset mustasukkaiset kontrollifriikit heittäytyvät myös fyysisesti väkivaltaiseksi.
- y15
Jälleen kerran lähes kaikissa vastauksissa, koti psykologit tuomitsevat ja diaknosoivat puolison narsisti ja täysin korjaus kelvottomaksi yksilöksi, ei kukaan järkevä tosissaan usko noihin höpötyksiin.
Kyllä asialle on tehtävissä paljonkin, mutta se vaatii avointa keskustelua, joustamista, sopimusten tekemistä ja jälki seurantaa. Joskus parisuhde terapia auttaa, mutta avoimuus on pääasia.
Mustasukkaiselle on helppo antaa lupa omaan puhelimen ja sähköpostin lukemiseen, jos se tilannetta helpottaa, edellyttäen ettei näistä löydy syytä mustasukkaisuudelle. Ei toki ole oikeen että omia henkilökohtaisia tietoja joutuu puolisolle näyttämään, mutta jos haluaa päästä ja ehkä korjata puolison inhottava sairaus, on tämä uhraus melko pieni. Uskon että mustasukkaisella puolisolla ei ole tarvetta pitkään tutkia sinun henkilökohtaisia tietoja.
Kun hiukan antaa löysiä, niin pääsee huomattavast helpommalla itsekkin, jos vain itse kykenee siihen.- prwot
Tuomitsemista ja diagnosointia? Ei vaan normaalia havainnointia ja maalaisjärjen käyttöä.
"Kyllä asialle on tehtävissä paljonkin, mutta se vaatii avointa keskustelua, joustamista, sopimusten tekemistä ja jälki seurantaa."
Avointa keskustelua ei saa yksin aikaiseksi. Ihmisillä on myös kaikilla omat rajansa ja arvonsa.
Ap:n kumppani ilmiselvästi harjoittaa henkistä väkivaltaa kontrolloimalla ja rajoittamalla ap:n toimintaa. Se on sairasta. Vielä sairaampaa on jäädä sietämään ja kärsimään tuota tilannetta. Kumppanin mustasukkaisuus kontrollin halu ym. ei lähde sillä, että toinen joustaa jatkuvasti omista rajoistaan. Jos sille linjalle lähtee, tuloksena on yksipuolista joustamista hamaan tulevaisuuteen, kuten tässä ap:n tapauksessa on jo käynyt.
Lisäksi tuollainen mustasukkaisuus vain pahenee ajan myötä. Ainoa, joka tähän inhottavaan mustasukkaisuuteen pystyy oikeasti vaikuttamaan on mustasukkainen itse. Hänen tulee tajuta tilanne, ymmärtää toisen rajoittamisen olevan väärin, sekä kumppaninsa rajat ja kunnioittaa niitä. Se ei käy päinsä, että apn pitäisi joustaa omista rajoistaan, kun puoliso toimii häntä kohtaan väärin.
Aivan sama, jos tilanteessa olisi kyse fyysisestä väkivallasta. Vain väkivaltaisen oman haitallisen käytöksen tiedostaminen ja OMAT toimenpiteet ja ajatusten kulun muuttaminen, tilanteen korjaamiseksi voi parantaa hänet. Yleensä tämä on niin iso prosessi, että harva siitä selviää ilman terapiaa. Useinmiten halutaan kuitenkin kieltää koko asia. Väkivaltainen (henkinen/fyysinen) tuppaa syyttämään puolisoaan väkivaltaisuudestaan. Oma harjoittama väkivalta on aina puolison vika. Puoliso on kaikessa väärässä, oikea piru. Ei siinä voi kuin mojauttaa ja hakata. Mustasukkaisuus myös nähdään pelkästään toisen vikana. Jos vain toinen tajuaisi alistua kontrolliin ja tekemään sitä sun tätä mustasukkaisen vaatimalla tavalla, mitään ongelmaa ei olisi. Vaikka oikeasti kuitenkin on. Mustasukkaisuus, puolison kontrollinti jne on todellakin henkistä väkivaltaa, eikä siitä pääse eroon joustamalla = antamalla väkivallalle periksi. Esim. antamalla oikeus lukea omia viestejä on periksi antamista, piittamattomuutta OMISTA rajoista ja oikeuksista, ei joustamista. - y15
prwot kirjoitti:
Tuomitsemista ja diagnosointia? Ei vaan normaalia havainnointia ja maalaisjärjen käyttöä.
"Kyllä asialle on tehtävissä paljonkin, mutta se vaatii avointa keskustelua, joustamista, sopimusten tekemistä ja jälki seurantaa."
Avointa keskustelua ei saa yksin aikaiseksi. Ihmisillä on myös kaikilla omat rajansa ja arvonsa.
Ap:n kumppani ilmiselvästi harjoittaa henkistä väkivaltaa kontrolloimalla ja rajoittamalla ap:n toimintaa. Se on sairasta. Vielä sairaampaa on jäädä sietämään ja kärsimään tuota tilannetta. Kumppanin mustasukkaisuus kontrollin halu ym. ei lähde sillä, että toinen joustaa jatkuvasti omista rajoistaan. Jos sille linjalle lähtee, tuloksena on yksipuolista joustamista hamaan tulevaisuuteen, kuten tässä ap:n tapauksessa on jo käynyt.
Lisäksi tuollainen mustasukkaisuus vain pahenee ajan myötä. Ainoa, joka tähän inhottavaan mustasukkaisuuteen pystyy oikeasti vaikuttamaan on mustasukkainen itse. Hänen tulee tajuta tilanne, ymmärtää toisen rajoittamisen olevan väärin, sekä kumppaninsa rajat ja kunnioittaa niitä. Se ei käy päinsä, että apn pitäisi joustaa omista rajoistaan, kun puoliso toimii häntä kohtaan väärin.
Aivan sama, jos tilanteessa olisi kyse fyysisestä väkivallasta. Vain väkivaltaisen oman haitallisen käytöksen tiedostaminen ja OMAT toimenpiteet ja ajatusten kulun muuttaminen, tilanteen korjaamiseksi voi parantaa hänet. Yleensä tämä on niin iso prosessi, että harva siitä selviää ilman terapiaa. Useinmiten halutaan kuitenkin kieltää koko asia. Väkivaltainen (henkinen/fyysinen) tuppaa syyttämään puolisoaan väkivaltaisuudestaan. Oma harjoittama väkivalta on aina puolison vika. Puoliso on kaikessa väärässä, oikea piru. Ei siinä voi kuin mojauttaa ja hakata. Mustasukkaisuus myös nähdään pelkästään toisen vikana. Jos vain toinen tajuaisi alistua kontrolliin ja tekemään sitä sun tätä mustasukkaisen vaatimalla tavalla, mitään ongelmaa ei olisi. Vaikka oikeasti kuitenkin on. Mustasukkaisuus, puolison kontrollinti jne on todellakin henkistä väkivaltaa, eikä siitä pääse eroon joustamalla = antamalla väkivallalle periksi. Esim. antamalla oikeus lukea omia viestejä on periksi antamista, piittamattomuutta OMISTA rajoista ja oikeuksista, ei joustamista.Tämä on juuri se ongelma itsekkään nyky ihmisen ongelma ( Ihmisillä on myös kaikilla omat rajansa ja arvonsa.)
(Se ei käy päinsä, että apn pitäisi joustaa omista rajoistaan, kun puoliso toimii häntä kohtaan väärin.) Sama tilanne tässä, Sama tilanne tässä, mitenkä yksikään ihminen kuvittelee tulevansa toimeen parisuhteessa jos kokoajan puhutaan omista rajoista ja arvoista
(Ap:n kumppani ilmiselvästi harjoittaa henkistä väkivaltaa kontrolloimalla ja rajoittamalla ap:n toimintaa. Se on sairasta. Vielä sairaampaa on jäädä sietämään ja kärsimään tuota tilannetta. Kumppanin mustasukkaisuus kontrollin halu ym. ei lähde sillä, että toinen joustaa jatkuvasti omista rajoistaan.)
Jos sille linjalle lähtee, tuloksena on yksipuolista joustamista hamaan tulevaisuuteen, kuten tässä ap:n tapauksessa on jo käynyt.
(Lisäksi tuollainen mustasukkaisuus vain pahenee ajan myötä. Ainoa, joka tähän inhottavaan mustasukkaisuuteen pystyy oikeasti vaikuttamaan on mustasukkainen itse. Hänen tulee tajuta tilanne, ymmärtää toisen rajoittamisen olevan väärin, sekä kumppaninsa rajat ja kunnioittaa niitä. Se ei käy päinsä, että apn pitäisi joustaa omista rajoistaan, kun puoliso toimii häntä kohtaan väärin)
Samaa itsekästä tekstiä
Ja tässä alkaa vesitys/selitys osio
(Aivan sama, jos tilanteessa olisi kyse fyysisestä väkivallasta. Vain väkivaltaisen oman haitallisen käytöksen tiedostaminen ja OMAT toimenpiteet ja ajatusten kulun muuttaminen, tilanteen korjaamiseksi voi parantaa hänet. Yleensä tämä on niin iso prosessi, että harva siitä selviää ilman terapiaa. Useinmiten halutaan kuitenkin kieltää koko asia. Väkivaltainen (henkinen/fyysinen) tuppaa syyttämään puolisoaan väkivaltaisuudestaan. Oma harjoittama väkivalta on aina puolison vika. Puoliso on kaikessa väärässä, oikea piru. Ei siinä voi kuin mojauttaa ja hakata. Mustasukkaisuus myös nähdään pelkästään toisen vikana. Jos vain toinen tajuaisi alistua kontrolliin ja tekemään sitä sun tätä mustasukkaisen vaatimalla tavalla, mitään ongelmaa ei olisi. Vaikka oikeasti kuitenkin on. Mustasukkaisuus, puolison kontrollinti jne on todellakin henkistä väkivaltaa, eikä siitä pääse eroon joustamalla = antamalla väkivallalle periksi. Esim. antamalla oikeus lukea omia viestejä on periksi antamista, piittamattomuutta OMISTA rajoista ja oikeuksista, ei joustamista.)
Mustasukkaiselle on helppo antaa lupa omaan puhelimen ja sähköpostin lukemiseen, jos se tilannetta helpottaa, edellyttäen ettei näistä löydy syytä mustasukkaisuudelle. Ei toki ole oikeen että omia henkilökohtaisia tietoja joutuu puolisolle näyttämään, mutta jos haluaa päästä ja ehkä korjata puolison inhottava sairaus, on tämä uhraus melko pieni. Uskon että mustasukkaisella puolisolla ei ole tarvetta pitkään tutkia sinun henkilökohtaisia tietoja.
Kun hiukan antaa löysiä, niin pääsee huomattavast helpommalla itsekkin, jos vain itse kykenee siihen.
prwot ei koskaan kykene tajuamaan että, omalla käytöksellä on myös vaikutus asioihin, pelkästään minä minä asenne ei toimi parisuhteessa. Käsittämätön prinsessa asenne.
En hyväksy mustasukkaisuutta, mutta prowotin kommentit ovat kuin murrosikäisen ajatus mallia. Jos perheessä on lapsia ei tuommoinen ajatusmalli ole oikeen, kyllä vanhempien on kyettänä parempaan. - underS_
y15 kirjoitti:
Tämä on juuri se ongelma itsekkään nyky ihmisen ongelma ( Ihmisillä on myös kaikilla omat rajansa ja arvonsa.)
(Se ei käy päinsä, että apn pitäisi joustaa omista rajoistaan, kun puoliso toimii häntä kohtaan väärin.) Sama tilanne tässä, Sama tilanne tässä, mitenkä yksikään ihminen kuvittelee tulevansa toimeen parisuhteessa jos kokoajan puhutaan omista rajoista ja arvoista
(Ap:n kumppani ilmiselvästi harjoittaa henkistä väkivaltaa kontrolloimalla ja rajoittamalla ap:n toimintaa. Se on sairasta. Vielä sairaampaa on jäädä sietämään ja kärsimään tuota tilannetta. Kumppanin mustasukkaisuus kontrollin halu ym. ei lähde sillä, että toinen joustaa jatkuvasti omista rajoistaan.)
Jos sille linjalle lähtee, tuloksena on yksipuolista joustamista hamaan tulevaisuuteen, kuten tässä ap:n tapauksessa on jo käynyt.
(Lisäksi tuollainen mustasukkaisuus vain pahenee ajan myötä. Ainoa, joka tähän inhottavaan mustasukkaisuuteen pystyy oikeasti vaikuttamaan on mustasukkainen itse. Hänen tulee tajuta tilanne, ymmärtää toisen rajoittamisen olevan väärin, sekä kumppaninsa rajat ja kunnioittaa niitä. Se ei käy päinsä, että apn pitäisi joustaa omista rajoistaan, kun puoliso toimii häntä kohtaan väärin)
Samaa itsekästä tekstiä
Ja tässä alkaa vesitys/selitys osio
(Aivan sama, jos tilanteessa olisi kyse fyysisestä väkivallasta. Vain väkivaltaisen oman haitallisen käytöksen tiedostaminen ja OMAT toimenpiteet ja ajatusten kulun muuttaminen, tilanteen korjaamiseksi voi parantaa hänet. Yleensä tämä on niin iso prosessi, että harva siitä selviää ilman terapiaa. Useinmiten halutaan kuitenkin kieltää koko asia. Väkivaltainen (henkinen/fyysinen) tuppaa syyttämään puolisoaan väkivaltaisuudestaan. Oma harjoittama väkivalta on aina puolison vika. Puoliso on kaikessa väärässä, oikea piru. Ei siinä voi kuin mojauttaa ja hakata. Mustasukkaisuus myös nähdään pelkästään toisen vikana. Jos vain toinen tajuaisi alistua kontrolliin ja tekemään sitä sun tätä mustasukkaisen vaatimalla tavalla, mitään ongelmaa ei olisi. Vaikka oikeasti kuitenkin on. Mustasukkaisuus, puolison kontrollinti jne on todellakin henkistä väkivaltaa, eikä siitä pääse eroon joustamalla = antamalla väkivallalle periksi. Esim. antamalla oikeus lukea omia viestejä on periksi antamista, piittamattomuutta OMISTA rajoista ja oikeuksista, ei joustamista.)
Kun hiukan antaa löysiä, niin pääsee huomattavast helpommalla itsekkin, jos vain itse kykenee siihen.
prwot ei koskaan kykene tajuamaan että, omalla käytöksellä on myös vaikutus asioihin, pelkästään minä minä asenne ei toimi parisuhteessa. Käsittämätön prinsessa asenne.
En hyväksy mustasukkaisuutta, mutta prowotin kommentit ovat kuin murrosikäisen ajatus mallia. Jos perheessä on lapsia ei tuommoinen ajatusmalli ole oikeen, kyllä vanhempien on kyettänä parempaan.Sinulla kuule nyt itselläsi on täysin sairas asenne. Raivoisa mustasukkaisuus ON HENKISTÄ VÄKIVALTAA, kumppanin törkeä rajojen loukkaus. Se ei todellakaan parane neuvottelemalla ja joustamalla uhrin rajoista.
Terveen itsekkyyden tärkein pointti on asettaa omat rajat ja puolustaa niitä, sekä toisen hyväksikäytöltä suojautuminen.
Mustasukkaisuus on verrattavissa ilmatilaloukkaukseen naapurimaan taholta. On täysin selvää, että loukatun naapurinmaan ylitse kurvitellutta lentokonetta pyydetään häipymään omalle alueelleen. Siellä se saa lennellä niin paljon kuin lystää. Toisen valtion rajan ylityksestä se silti joutuu vastaamaan. Moka mikä moka. Ei tässäkään tule kysymykseen, että loukattu maa joustaa rajoissaan ja toivottaa tervetulleeksi vastaisuudessakin.
"Mustasukkaiselle on helppo antaa lupa omaan puhelimen ja sähköpostin lukemiseen, jos se tilannetta helpottaa, edellyttäen ettei näistä löydy syytä mustasukkaisuudelle."
Siis? Onko nyt tosiaan niin, ettet koskaan ole kunnioittanut toisen omia rajoja? Vai mitä hittoa tuolla tarkoitat? Ihmisen ei ole aina helppoa pitää kiinni rajoistaan, etenkin jos puoliso on alkanut mustasukkaiseksi. Tärkeintä kuitenkin on pitää rajoistaan kiinni juuri silloin kun joku niitä rajoja uhkaa. Tämä kuuluu nimenomaan tuohon jo mainitsemaani terveeseen itsekkyyteen. Jos olen sitä mieltä, ettei kumppanilla ole mitään oikeutta missään tilanteessa lukea viestejäni tai räplätä puhelintani, niin se siitä. Kumppanin on tätä rajaa kunnioitettava. Ellei kunnioita, niin siitä on seurauksensa. Seuraukset syövät suhdetta. Ei se, että minulla on rajani, vaan se, ettei kumppani kunnioita niitä. Mustasukkaisuudessa ei ole muutenkaan kyse ollenkaan puolisosta, mutta mustasukkaisesta itsestään. Hänen päänsisäiset toiminnot, tunteet ja ajatukset aiheuttavat mustasukkaisuuden, ei puoliso.
Ja... jos nyt jollekin on omien rajojen puolesta täysin ok, että puoliso lukee hänen viestejään kaikkialta, niin se on sinänsä ok. Mutta se ei todista yhtään mitään eikä auta mustasukkaisen lukijan mustasukkaisuuteen. Joskus täysin päinvastoin. Puoliso huomaa pian luopuneensa kaikista rajoistaan, joita mustasukkaisenkin olisi kunnioitettava.
Siksi toiseksi ja kolmanneksi. Viestit, puhelutiedot, sähköpostit voi poistaa. - y15
underS_ kirjoitti:
Sinulla kuule nyt itselläsi on täysin sairas asenne. Raivoisa mustasukkaisuus ON HENKISTÄ VÄKIVALTAA, kumppanin törkeä rajojen loukkaus. Se ei todellakaan parane neuvottelemalla ja joustamalla uhrin rajoista.
Terveen itsekkyyden tärkein pointti on asettaa omat rajat ja puolustaa niitä, sekä toisen hyväksikäytöltä suojautuminen.
Mustasukkaisuus on verrattavissa ilmatilaloukkaukseen naapurimaan taholta. On täysin selvää, että loukatun naapurinmaan ylitse kurvitellutta lentokonetta pyydetään häipymään omalle alueelleen. Siellä se saa lennellä niin paljon kuin lystää. Toisen valtion rajan ylityksestä se silti joutuu vastaamaan. Moka mikä moka. Ei tässäkään tule kysymykseen, että loukattu maa joustaa rajoissaan ja toivottaa tervetulleeksi vastaisuudessakin.
"Mustasukkaiselle on helppo antaa lupa omaan puhelimen ja sähköpostin lukemiseen, jos se tilannetta helpottaa, edellyttäen ettei näistä löydy syytä mustasukkaisuudelle."
Siis? Onko nyt tosiaan niin, ettet koskaan ole kunnioittanut toisen omia rajoja? Vai mitä hittoa tuolla tarkoitat? Ihmisen ei ole aina helppoa pitää kiinni rajoistaan, etenkin jos puoliso on alkanut mustasukkaiseksi. Tärkeintä kuitenkin on pitää rajoistaan kiinni juuri silloin kun joku niitä rajoja uhkaa. Tämä kuuluu nimenomaan tuohon jo mainitsemaani terveeseen itsekkyyteen. Jos olen sitä mieltä, ettei kumppanilla ole mitään oikeutta missään tilanteessa lukea viestejäni tai räplätä puhelintani, niin se siitä. Kumppanin on tätä rajaa kunnioitettava. Ellei kunnioita, niin siitä on seurauksensa. Seuraukset syövät suhdetta. Ei se, että minulla on rajani, vaan se, ettei kumppani kunnioita niitä. Mustasukkaisuudessa ei ole muutenkaan kyse ollenkaan puolisosta, mutta mustasukkaisesta itsestään. Hänen päänsisäiset toiminnot, tunteet ja ajatukset aiheuttavat mustasukkaisuuden, ei puoliso.
Ja... jos nyt jollekin on omien rajojen puolesta täysin ok, että puoliso lukee hänen viestejään kaikkialta, niin se on sinänsä ok. Mutta se ei todista yhtään mitään eikä auta mustasukkaisen lukijan mustasukkaisuuteen. Joskus täysin päinvastoin. Puoliso huomaa pian luopuneensa kaikista rajoistaan, joita mustasukkaisenkin olisi kunnioitettava.
Siksi toiseksi ja kolmanneksi. Viestit, puhelutiedot, sähköpostit voi poistaa.Mustasukkaisuutta on varmasti monenmoista ja sinä puhuit raivoisasta mustasukkaisuudesta.
Kun täällä kirjoitellaan mustasukkaisuudesta ja yleistetään se miesten käytökseski, olisi hyvä jos kerrottaisiin mitä on tehnyt, ettei jää vain yleiselle tasolle ja yleisesti miesten ongelmaksi.
On täysin hölmöä lähteä syyttelemään, minun mielestäni mustasukkaisuus on sairaus, on sairasta lähteä idioottia haukkumaan, ei se uhria auta lainkaan. Tiedän ettei mikään ongelma korjaannu haukkumalla, ongelma voidaan korjata järjellä ei tunteella.
Kun ihmisellä on omat asiat kunnossa, hän kykenee toimimaan tilanteessa jossa hänen hyvinvointiaan uhataan, tämä kuuluu jokaisen ihmisen velvollisuuksiin, ellei itse ole holhouksessa.
Edellinen höpinä ei auta edes sinua itseäsi, sehän ainoastaa lisää tuskaasi.
- Inhorealismia
En usko, että aloittajan mies tuosta "paranee". Sitten voisi olla hiukan toivoa, jos mies suostuisi menemään ammattiauttajalle, mutta ei sielläkään yhdestä käynnistä taivas aukea.
Tottakai mies haluaa hallita. Hän jäi kiinni ja on nyt epävarma asemastaan. Siksi täytyy kaapin paikka näyttää.
Liittonne jatkuu, mutta miehen asettamilla ehdoilla. Itse en usko keskusteluyhteyden auttavan tilanteeseen. Tilanne on nyt niin syvällä, että keskenänne tuosta on vaikea ponnistaa pinnalle. - rehtimolemmille
Kyllähän ikävä kyllä pettämisen jälkeen joutui alistumaan vaatimuksiin. Siten että voin luvan kera tutkia puhelin historiat. Samoin sp että pankki asiat että kuitit. Ja yhdessäkään ei ole järjellistä selitystä lähtee lentäen ulos. Mustasukkaisuus toki on viranamme mutta ihan itsensä järjestämänä. Aluksi pitkin hampain suostui tähän kun en muuhun tyytynyt. Toista epäillä voi mutta meillä on myös toisinpäin. Minun puhelin tutkitaan jne. Katsotaan nyt mihin johtaa ja kunnoittaako tarpeeksi. Ikävä todellisuus meillä. Eikä kukaan pysty tähän sekaantumaan. Tämän asian tasan me kaksi. Toista epäillen voi toki elää mutta mitä nolommin kiinni jää sekin on monesti tähän johtava.
Haluatko oikeasti elää tuollaista elämää, jossa joudut koko ajan epäilemään ja kyttäämään omaa puolisoasi. Vai onko kyse nyt siitä, että sinulla on valtaa ja käytät sitä.
Suostuisitko käyttämään sellaista pankkia, jossa sinun pitäisi jatkuvasti tarkistaa, ovatko he vieneet sinulta rahaa tililtä tai laskeneet asuntolainan korot oikein? En minäkään.
- oppeliini1
Mustasukkaisuus ei hellitä ajan kanssa. Todennäkoisimmin se muuttuu fyysiseksi. Sinulla on lapset vastuullasi. (luottaa lapset miehelle on kyseenalaista!) Sinun velvollisuutesi on pitää itsesi hyvässä henkisessä ja fyysisessä kunnossa voidaksesi hoitaa jälkikasvuanne.
Jatka erohakemusta ja laske mies pois jokapäiväisestä elämästänne.
Sinun yksi ja ainoa velvollisuus tällä hetkellä on lastesi hyvinvointi.
Tähtää kaikki energiasi siihen.
Lapset ovat täysin osattomia miehen käytokseen, heitä on suojeltava kaikin keinoin näkemästä ja kokemastä eripuraisuutta ( väkivaltaa) vanhempien taholta!! - eipäsjuupas
Antakaa vaan sen mustasukkaisen puolison tutkia puhelimenne ja sähköpostinne! Hah hah. Luuletteko, että sillä pääsette jotenkin eteenpäin ja tilanne rauhoittuu?
Se ei sille mustasukkaiselle kumppanille riitä! Kun puhelimesta ei löydy mitään eikä sähköpostista löydy mitään, niin sen jälkeen joudutte selittämään minuutin tarkkuudella joka askeleenne, mitä olette tehneet ja missä olleet. Kaikki, mitä mustasukkainen puoliso näkee, voi olla merkki jostain. Se, että puhelimesta ja s.postista ei löydy mitään, merkitsee, että olette poistaneet vaaralliset viestit!!!! Mustasukkainen löytää aina jotain. Aina.
Kävelette kadulla ja vastaan tulee mies, joka sattuu katsahtamaan sinua, sekunnin murto-osan, mutta se riittää. Ala selittää, kuka se mies on ja mitä sen kanssa touhuat. Joku soittaa sulle väärään numeroon ja puoliso kuulee, se on siis selvästi joku mies, mutta sinä annoit sille jonkun sovitun vinkin, että et voi puhua nyt, kun mies on paikalla. Muka väärä numero, älä yritä valehdella, sun silmien ilmeestä näkee, että valehtelet! Joku soittaa sille sun miehelle väärään numeroon, ja ahaa, se on sun rakastaja, joka soitti vahingossa miehen kännykkään, kun sen piti soittaa sulle!
Mikä tämä tahra tässä auton penkissä on, mistä se on tullut? Kenen kanssa olet tässä autossa muhinoinut?
Pihassa on auton renkaiden jäljet, kuka täällä on käynyt miehen poissa ollessa? Selitä nyt siinä, että ikkunakauppias. Paskat, täällä on käynyt joku mies sua panemassa.
Mikä tahansa asia laukaisee mustasukkaisen mielen. Siinä on ihan turha yrittää olla toisen mielen mukaisesti. Jos ryhdyt siihen, että annat miehen kontrolloida joka asiaasi, elämäsi kaventuu lopulta olemattomiin. Lopulta et voi käydä yhtään missään ilman miestä, et edes vanhempiesi luona, koska siellä saatetaan puhua jotain vaarallista, kun mies ei ole kuuntelemassa.
On ihan eri asia, jos molemmat puolisot ovat toisilleen sillä tavoin avoimia, että esim. puhelimen voi jättää aivan rauhassa toisen ulottuville, kummalla vaan on mahdollisuus katsoa toisen puhelinta, jos sille päälle tulee. Tai tulee joku oikea tarvekin siihen. Myös kummankin sähköpostit voi olla mahdollista myös toisen lukea. Yleensä näissä tapauksissa kumpikaan ei ole edes kiinnostunut toisen viesteistä, koska he tietävät, että ei niissä mitään heille tärkeätä ole. Nämä puolisot luottavat toisiinsa. Mutta jos tilanne menee sellaiseksi, että toisen viestit on koko ajan tarkistettava, joka päivä ja ehkä useamminkin, silloin ei ole kyse normaalista suhteesta. Ei normaalissa suhteessa toista tarvitse kytätä. Siihen ei ole edes mielenkiintoa.
Tuo joku kirjoitti, että puhelimen ja sähköposti voi antaa mustasukkaiselle tutkittavaksi, että uhraus on silloin pieni. No mikä ettei, jos se todella sillä olisikin autettu. Mutta ikävä kyllä, ei ole. Mustasukkainen löytää aina epäiltävää. Se löytyy mistä tahansa. Kun mustasukkaisuus paisuu oikein pahaksi, toisella ei ole enää omia ajatuksiakaan. Älkää ikinä vähätelkö mustasukkaisuudeen voimaa.
Kokemusta on.- y15
eipäsjuupas olipa pitkä selittely, ensin kielsit ja sitten myönsit ja .....
Kyllä mustasukkasuus on paha sairaus ja kyseisen henkilön kanssa elämä on yhtä helvettiä, olise sitten nainen tai mies. jos tilanne on oikeasti paha, kyllä jokaisen ihan itse on tehtävä päätökset oman hyvinvoinnin takaamiseksi. Ei siihen tarvita myötätuntoa muilta mustasukkaista haukkumalla, koska kysymys on aina oman hyvinvoinnin takaamisesta.
Kun ihmisellä on pakottava tarve syyllistää toista julkisesti ja useasti vielä sanotaan, ettei toisen kanssa voida keskustella, on kysymys haukkujan omista ongelmista myös.
Laihakin sopu on aina parempi kuin ikuinen riita, ystäviä ei tarvitse olla mutta asiat tulee kyetä hoitamaan, tämä kuuluu aikuisuuteen. - yoyiodf
y15 kirjoitti:
eipäsjuupas olipa pitkä selittely, ensin kielsit ja sitten myönsit ja .....
Kyllä mustasukkasuus on paha sairaus ja kyseisen henkilön kanssa elämä on yhtä helvettiä, olise sitten nainen tai mies. jos tilanne on oikeasti paha, kyllä jokaisen ihan itse on tehtävä päätökset oman hyvinvoinnin takaamiseksi. Ei siihen tarvita myötätuntoa muilta mustasukkaista haukkumalla, koska kysymys on aina oman hyvinvoinnin takaamisesta.
Kun ihmisellä on pakottava tarve syyllistää toista julkisesti ja useasti vielä sanotaan, ettei toisen kanssa voida keskustella, on kysymys haukkujan omista ongelmista myös.
Laihakin sopu on aina parempi kuin ikuinen riita, ystäviä ei tarvitse olla mutta asiat tulee kyetä hoitamaan, tämä kuuluu aikuisuuteen."Kun ihmisellä on pakottava tarve syyllistää toista julkisesti ja useasti vielä sanotaan, ettei toisen kanssa voida keskustella, on kysymys haukkujan omista ongelmista myös."
Noinhan se nyt ei läheskään aina mene. Usein kun kertoo asian omasta näkökulmastaan, miltä tuntuu, miten kokee esim. toisen toiminnan, niin käsitetään väärin syyllistämiseksi.
Joskus taas, kun toinen kohtelee räikeästi väärin ja loukkaa kumppaninsa ihmisoikeuksia > tästä PITÄÄ kertoa. Ihan silläkin uhalla, että toiset tuomitsee virheellisesti sen syyllistämiseksi.
Usein toisen kanssa ei voi keskustella, ihan aikuisten oikeasti, koska joutuu joka kerta syyllistetyksi tai tyrmätyksi kun suunsa avaa. Eihän sellainen "keskustelu" ole mistään kotoisin.
"Laihakin sopu on aina parempi kuin ikuinen riita, ystäviä ei tarvitse olla mutta asiat tulee kyetä hoitamaan, tämä kuuluu aikuisuuteen. "
Laihakin sopu on toooosi hyvä juttu. Sitä vain on mahdoton yksin toteuttaa. Aikuisten oikeasti aikuisuuteen kuuluu myös luovuttaminen. Jos toinen haastaa ikuisesti riitaa eikä hänellä ole mitään tarkoitusta eikä edellytyksiä rauhoittua, kannattaa pysytellä visusti erossa. Jokaisen jaksamisella on rajansa. - Y15
yoyiodf kirjoitti:
"Kun ihmisellä on pakottava tarve syyllistää toista julkisesti ja useasti vielä sanotaan, ettei toisen kanssa voida keskustella, on kysymys haukkujan omista ongelmista myös."
Noinhan se nyt ei läheskään aina mene. Usein kun kertoo asian omasta näkökulmastaan, miltä tuntuu, miten kokee esim. toisen toiminnan, niin käsitetään väärin syyllistämiseksi.
Joskus taas, kun toinen kohtelee räikeästi väärin ja loukkaa kumppaninsa ihmisoikeuksia > tästä PITÄÄ kertoa. Ihan silläkin uhalla, että toiset tuomitsee virheellisesti sen syyllistämiseksi.
Usein toisen kanssa ei voi keskustella, ihan aikuisten oikeasti, koska joutuu joka kerta syyllistetyksi tai tyrmätyksi kun suunsa avaa. Eihän sellainen "keskustelu" ole mistään kotoisin.
"Laihakin sopu on aina parempi kuin ikuinen riita, ystäviä ei tarvitse olla mutta asiat tulee kyetä hoitamaan, tämä kuuluu aikuisuuteen. "
Laihakin sopu on toooosi hyvä juttu. Sitä vain on mahdoton yksin toteuttaa. Aikuisten oikeasti aikuisuuteen kuuluu myös luovuttaminen. Jos toinen haastaa ikuisesti riitaa eikä hänellä ole mitään tarkoitusta eikä edellytyksiä rauhoittua, kannattaa pysytellä visusti erossa. Jokaisen jaksamisella on rajansa."Kun ihmisellä on pakottava tarve syyllistää toista julkisesti ja useasti vielä sanotaan, ettei toisen kanssa voida keskustella, on kysymys haukkujan omista ongelmista myös."
Noinhan se nyt ei läheskään aina mene. Usein kun kertoo asian omasta näkökulmastaan, miltä tuntuu, miten kokee esim. toisen toiminnan, niin käsitetään väärin syyllistämiseksi. KYSYMYS ON PERUS KOMMUNIKOINNISTA, JOS SINUN ASIAASI EI YMMÄRRETÄ, ON SINUN VELVOLLISUUS KERTOA SE NIIN ETTÄ TULET YMMÄRRETYKSI, TUOSTA VASTA KOMMUNIKOINTI ALKAA JA SINÄ LOUKKAANNUIT KUN ET SAANUT HETI TAHTOASI LÄPI SITEN KUIN HALUSIT. PARISUHTEESSA ASIOISTA TULEE KESKUSTELLA, ETTÄ PÄÄSTÄÄN MOLEMPIA TYYDYTTÄVÄÄN RATKAISUUN.
MITÄ TARKOITAT IHMISOIKEUKSIEN LOUKKAAMISELLA , JOS ET AVAA ASIAA TÄMÄ VOIDAAN YMMÄRTÄÄ TÄYSIN VÄÄRIN
JOS LOUKKAANNUT AINA KUN KOMMENTTIASI KYSEENALAISTETAAN, ETKÄ JATKA KOMMUNIKOINTIA, KANNATTAA MIETTIÄ MYÖS OLISIKO OMASSA KOMMUNIKOINNISSA KORJATTAVAA.
Laihakin sopu on toooosi hyvä juttu. Sitä vain on mahdoton yksin toteuttaa. Aikuisten oikeasti aikuisuuteen kuuluu myös luovuttaminen. Jos toinen haastaa ikuisesti riitaa eikä hänellä ole mitään tarkoitusta eikä edellytyksiä rauhoittua, kannattaa pysytellä visusti erossa. Jokaisen jaksamisella on rajansa. TÄMÄ ON TOTTA JOS OLET OIKEASTI KYENNYT KAKSISUUNTAISEEN KESKUSTELLUUN, SILLOIN YMMÄRTÄÄ ETTÄ ASIOISSA ON USEIN JOUSTETTAVA, ETTÄ PÄÄSTÄÄ TULOKSEEN, SEHÄN ON JUURI NEUVOTTELUN TARKOITUS. - B6ja16
Y15 kirjoitti:
"Kun ihmisellä on pakottava tarve syyllistää toista julkisesti ja useasti vielä sanotaan, ettei toisen kanssa voida keskustella, on kysymys haukkujan omista ongelmista myös."
Noinhan se nyt ei läheskään aina mene. Usein kun kertoo asian omasta näkökulmastaan, miltä tuntuu, miten kokee esim. toisen toiminnan, niin käsitetään väärin syyllistämiseksi. KYSYMYS ON PERUS KOMMUNIKOINNISTA, JOS SINUN ASIAASI EI YMMÄRRETÄ, ON SINUN VELVOLLISUUS KERTOA SE NIIN ETTÄ TULET YMMÄRRETYKSI, TUOSTA VASTA KOMMUNIKOINTI ALKAA JA SINÄ LOUKKAANNUIT KUN ET SAANUT HETI TAHTOASI LÄPI SITEN KUIN HALUSIT. PARISUHTEESSA ASIOISTA TULEE KESKUSTELLA, ETTÄ PÄÄSTÄÄN MOLEMPIA TYYDYTTÄVÄÄN RATKAISUUN.
MITÄ TARKOITAT IHMISOIKEUKSIEN LOUKKAAMISELLA , JOS ET AVAA ASIAA TÄMÄ VOIDAAN YMMÄRTÄÄ TÄYSIN VÄÄRIN
JOS LOUKKAANNUT AINA KUN KOMMENTTIASI KYSEENALAISTETAAN, ETKÄ JATKA KOMMUNIKOINTIA, KANNATTAA MIETTIÄ MYÖS OLISIKO OMASSA KOMMUNIKOINNISSA KORJATTAVAA.
Laihakin sopu on toooosi hyvä juttu. Sitä vain on mahdoton yksin toteuttaa. Aikuisten oikeasti aikuisuuteen kuuluu myös luovuttaminen. Jos toinen haastaa ikuisesti riitaa eikä hänellä ole mitään tarkoitusta eikä edellytyksiä rauhoittua, kannattaa pysytellä visusti erossa. Jokaisen jaksamisella on rajansa. TÄMÄ ON TOTTA JOS OLET OIKEASTI KYENNYT KAKSISUUNTAISEEN KESKUSTELLUUN, SILLOIN YMMÄRTÄÄ ETTÄ ASIOISSA ON USEIN JOUSTETTAVA, ETTÄ PÄÄSTÄÄ TULOKSEEN, SEHÄN ON JUURI NEUVOTTELUN TARKOITUS.Miten kummallisesti luet näitä viestejä?
Tuossa edellä sanottiin "Usein kun kertoo asian omasta näkökulmastaan, miltä tuntuu, miten kokee esim. toisen toiminnan, niin käsitetään väärin syyllistämiseksi. "
Ja tämän pitää kutinsa täysin. Muista y15 että oikeassa kommunikoinnissa SINUN on ymmärrettävä toisen ERILAINEN NÄKÖKANTA ottamatta siitä nokkiisi. Mikäli ymmärrät tai suostut ymmärtämään asian vain omalta kantiltasi, se estää sinua ymmärtämästä mitä toinen sinulle sanoo. Iankaikkisesti. Vaikka toinen kuinka selittäisi. Eikä kukaan normaali ihminen jaksa ja viitsi selitellä samaa, hyvin yksinkertaistakin asiaa loputtomiin.
"SINÄ LOUKKAANNUIT KUN ET SAANUT HETI TAHTOASI LÄPI SITEN KUIN HALUSIT. "
No voi hyvää päivää. Terveellä kommunikaatiolla ei tarkoiteta tahtojen taistelua. Se on molemminpuolista toisten huomioimista. Epäterveessä kommunikaatiossa kyllä mikään ei onnistu normaalisti. Ei ymmärrys, ei toisen huomioiminen. Molempien pitäisi ensin erikseen petrata sekä itsetuntoaan, itsetuntemusta kuin myös sosiaalisia taitoja. Mutta tämäkään ei välttämättä johda siihen, että parisuhdeviestintä onnistuu. Kaikenlisäksi parisuhde on kahden kauppa, joka on loppupeleissä vain tahdosta kiinni. - y15
B6ja16 kirjoitti:
Miten kummallisesti luet näitä viestejä?
Tuossa edellä sanottiin "Usein kun kertoo asian omasta näkökulmastaan, miltä tuntuu, miten kokee esim. toisen toiminnan, niin käsitetään väärin syyllistämiseksi. "
Ja tämän pitää kutinsa täysin. Muista y15 että oikeassa kommunikoinnissa SINUN on ymmärrettävä toisen ERILAINEN NÄKÖKANTA ottamatta siitä nokkiisi. Mikäli ymmärrät tai suostut ymmärtämään asian vain omalta kantiltasi, se estää sinua ymmärtämästä mitä toinen sinulle sanoo. Iankaikkisesti. Vaikka toinen kuinka selittäisi. Eikä kukaan normaali ihminen jaksa ja viitsi selitellä samaa, hyvin yksinkertaistakin asiaa loputtomiin.
"SINÄ LOUKKAANNUIT KUN ET SAANUT HETI TAHTOASI LÄPI SITEN KUIN HALUSIT. "
No voi hyvää päivää. Terveellä kommunikaatiolla ei tarkoiteta tahtojen taistelua. Se on molemminpuolista toisten huomioimista. Epäterveessä kommunikaatiossa kyllä mikään ei onnistu normaalisti. Ei ymmärrys, ei toisen huomioiminen. Molempien pitäisi ensin erikseen petrata sekä itsetuntoaan, itsetuntemusta kuin myös sosiaalisia taitoja. Mutta tämäkään ei välttämättä johda siihen, että parisuhdeviestintä onnistuu. Kaikenlisäksi parisuhde on kahden kauppa, joka on loppupeleissä vain tahdosta kiinni.Miten kummallisesti itse luet näitä viestejä, jätätkö tarkoishakuisesti osan tekstistä pois?
Laihakin sopu on toooosi hyvä juttu. Sitä vain on mahdoton yksin toteuttaa. Aikuisten oikeasti aikuisuuteen kuuluu myös luovuttaminen. Jos toinen haastaa ikuisesti riitaa eikä hänellä ole mitään tarkoitusta eikä edellytyksiä rauhoittua, kannattaa pysytellä visusti erossa. Jokaisen jaksamisella on rajansa. TÄMÄ ON TOTTA JOS OLET OIKEASTI KYENNYT KAKSISUUNTAISEEN KESKUSTELLUUN, SILLOIN YMMÄRTÄÄ ETTÄ ASIOISSA ON USEIN JOUSTETTAVA, ETTÄ PÄÄSTÄÄ TULOKSEEN, SEHÄN ON JUURI NEUVOTTELUN TARKOITUS.
- yoyiodf
Sairaalloiseen mustasukkaisuuteen, johon liittyy vahvasti toisen kontrollointia ja eristämistä ei auta mikään. Etenkään jos mustasukkainen ei ymmärrä tilannettaan eikä tehdä mitään asian eteen. Ja se on todellakin mustasukkaisen tehtävä. Puolison ei ole todisteltava mitään.
- uudenmahdollisuuden
Itse tajusin tilanteen vakavuuden, kun mies alkoi käymään käsiksi,siitä alkoi suhteemme final countdown. Vasta paljon myöhemmin ymmärsin ihan koko kuvion, mihin kyseinen ihminen käytöksellään kokonaisuudessaan pyrki. Itselläni oli voimat aika vähissä, mutta oman selän brakaaminen muutti kaiken, sain aidosti välittäviä ihmisiä ympärilleni ja pystyin ottamaan irti lopullisesti koko suhteesta. Sain elämälleni...
- sitäonajoittain
Kyllä mustasukkaisuus pitää olla mutta sen pitää olla tervettä. Eihän muutoin tunteita pitkässä suhteessa olisi jos ei tunne tuota toista kohtaan. Se onko millaista on se itse näytettävä ja kerrottava toiselle. Minä kun 'tunnen mustasukkaisuutta mieheni kohtaan kysyn "onko pettänyt? Tai onko tuota naista kohtaan muutakin? Yleensä se vastaa mulle eipä kiinnosta. No ei sitten mutta mistä epävarmuus tulee mulle on se että pitkä suhde on takana. Ja ympärillä ystävät lähes kaikki eronneet niin miettii näitä aika ajoin. Toki nyt suurempia aiheita ei ole antanut tai kertonut. Mutta mustasukkaisuutta on oltava jonkin verran jotta suhde pysyy "virkeänä myös meillä. Mieskin sanoo samaa jostain muusta miehestä josta joko kerron tai nähnyt. Mutta tervettä sen täytyy olla.
- Tutkitarkemmin
Mustispipi on omistajansa sairaus, jolla ei ole kenenkään muun kanssa mitään tekemistä eikä se kerro omistajansa tunne-elämästä ainakaan mitään hyvää. Kaikenlaisia tunteita, menettämisen pelkoa, kateutta ... yms. parisuhteitten peräaihetta voi käsitellä muutenkin kuin olemalla mustasukkainen, koska mustis on s-tanan säälittävä sekopää.
- Enoletavara
Mustasukkaisuus on omistussairaus eikä ketään toista ihmistä voi omistaa.
- B6ja16
Mustasukkaisuus on sairasta eikä siitä pääse mitenkään eroon, ellei itse sitä valtavasti halua ja tee työtä terapiassa ym.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?1386032Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell1843704- 292673
PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w4672647- 2012335
- 1841968
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale1291469- 581274
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.371274Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha721056