myydä vai ei

mietintämyssy11

Tilanne olisi sellainen että mulla on pankkilainaa asunnosta vielä jäljellä n.34 000 ja olen kelan työmarkkinatuella ja tosin saan myös asumistukea. Säästössä on rahaa 7 000 euroa ja näitä rahoja joudun käyttämään kelan korvauksen ohella luonnollisesti. Nyt mietinnässä että olisko järkeä myydä asunto pois ja muuttaa vuokralle? myymisen jälkeen mulle vois jäädä händyyn rahaa 50 000. Vai kitkutella ja maksaa asuntolainaa pois...ja kohta kun ei noita 7 000 euroakaan enää ole.

14

386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noilla tuloilla ja varoilla elät kevyesti pitkälti yli vuoden, eli ehdit vaivatta löytää uuden työpaikan.

Toinen vaihtoehto on sitten se, että myyt nykyisen asuntosi ja ostat tilalle 34.000 € halvemman asunnon.

Eikä se vuokralle muuttaminenkaan ole huono vaihtoehto, noin 57.000 € perusvarallisuudella asumistuki peruspäiväraha elelee paikkakunnasta riippuen mukavasti ainakin seuraavat 5-10 vuotta.

• mietintämyssy11

kiitos asiallisesta kommentista

• Ei noin.

Myy ja osta uudiskohde, jossa ostohinta mahdollisimman lähellä maksimiasi (57 000) ja yhtiölainaa mahdollisimman paljon. Alussa asumiskulut kohtalaiset (ja niihin saa tukea), jatkossa ne nousevat merkittävästi, mutta niihin saa tukea.

Miksi asua vuokralla, kun Kela voi kustantaa sinulle kämpän?

• mietintämyssy11

joo kiitos vaan paljon vittuilusta..hahhah

• mietintämyssy11 kirjoitti:

joo kiitos vaan paljon vittuilusta..hahhah

Ei mitään vittuilua siinä. Tuet nousevat ja pääset uuteen kämppään.

• Tuhnuttelu.Kannattaa

Älä kuuntele noita huonoja neuvoja. Nyt kannattaa hävittää omaisuus ja ryhtyä tuhnuttelemaan, siltä varalta että joutuisit toimeentulotuelle.

Fattassa kytätään tilisi, joten tee hävitystyö esimerkiksi tekemällä erilaisia huonoja kauppoja vaikkapa sukulaistesi kanssa. Vekslaat aikasi ja jos harrastat matkailua, tee maailmanympärysmatka, kuitit talteen.

Sitten tuhnuttelet ja makoilet soffalla, kyllä ne sinut aktivoivat sitten jonnekin ilmaistyöhön, mutta työpanoshan on tietysti yhteneväinen palkan kanssa.

• mietintämyssy11

kiitos sinullekkin vittuilusta..lehhhehhe

• HarkitseTarkkaan

Mitkä ovat mahdollisuutesi löytää töitä esim vuoden sisään?
      - Jos koet työn löytymisen todennäköiseksi, kehottaisin jatkamaan kiltisti lainanlyhennystä vaikka säästöjäsi syöden tai hakemaan vaikka hieman lyhennysvapaata.

Sijaitseeko asuntosi millaisella alueella? Onko todennäköistä, että sen arvo laskee , mikäli/kun lainakorot alkavat nousta lähivuosina?
      - Nyt saattaa olla käsillä viimeiset hetket myydä nykyhinnoilla asuntosi, vaikka se sijaitsisi muuttovoitto seudullakin. Kukaan ei osaa ennustaa, milloin EKP tarkalleen aloittaa koronnostot ja miten voimakkaina, mutta todennäköisimmin kuitenkin aloittavat 2019 ja asuntojen hinnoilla on siitä eteenpäin enemmänkin lasku- kuin nousupaineita, kun vielä huomioidaan viime vuosien ja yhä edelleenkin jatkuva ennätysmäisen voimakas uudisasunto rakentaminen kasvuseuduilla.

• Giv6di4

Helppo laittaa itse myyntiin, tuossa tilanteessa möisin jos kyseessä on varsinkin kerrostalo tai rivitalo.

Siinä tilanteessa saat rahat talteen ja varallisuus kertyy merkittävästi sekä loppuu lainan maksu, taloyhtiön remonttien maksu, helppo vaihtaa asuntoa tai ei estä muutoksia. Mahdollisesti voi jäädä vuokralle sovittaessa.

• 333444555666

Rippuu siitä onko mahdollista joskus vielä työllistyä, ja/tai siitä josko on jotain merkittävää perintöä tulevaisuudessa odotettavissa. Siis riippuu siitä onko ylipäätänsä tulevaisuudessa mahdollista päätyä elämään itse omaa talouttaan halliten, työ tai vaikkapa sijoitustuloilla.
      Jos taasen näitä näkymiä ei ole niin kämppä myyntiin heti kun työttömäksi jää. Asuntonsa voi myydä vaikka sijoittajalle jolle siihen jää vuokralle. Ja jos siinä vielä ansiosidonnaista ensin saa, niin sillä makselee vuokran ja elelee ilman tukia sen jotain 500 päivää, minkä jälkeen peruspäivärahalle tai jollekin pienelle eläkkeelle pudottuaan saa asumistuet ja sossustakin vielä sen mitä saa. Persaukisena myös kunnan ilmaisen oikeusavunkin saa, niin että ei ole täysin ilman oikeusturvaa. Siinä sitten sossupatuna voi harrastella erilaista pientä bisnestä käteisrahalla pelaillen, vaikka viinatrokausta. Asunnosta saadut rahat pitää laittaa johonkin ulkomaan pankkiin tai vaikka käteisenä pankin tallelokeroon vahvassa valuutassa, mitään kun ei sossupatuna saa virallisesti omistaa.

• Oyre

Mistä näitä sijoittajia voi bongata, onko siihen joku oma kanavansa? Jos haluaa myydä erityisesti sijoittajalle.

• älä_ala_vuokraloiseksi

Vuokralle päätyminen on aina huonoin vaihtoehto. Jos saat nykyisen kämppäsi myynnistä 50 tonnia käteen, niin sen jälkeen olet kroisos, joka ei mitään tukia tarvitse. Eli saat käteen vain työttömyyskorvauksen siihen asti, kunnes kaikki rahat on siirretty Läskin taskuun. Se operaatio ei kestä kuin viitisen vuotta. Markkinavuokraiseen kämppään uppoaa liki 10 tonnia vuodessa ja vuokra vielä nousee vuosittain.

Jos pysyt omassa, niin voit anoa asumistukea hoitovastikkeen kattamiseen ja ehkä myös lainan korkokuluihin (en nyt jaksa muistaa tätä jälkimmäistä, mutta siellä luukullahan asia kerrotaan). Lainanlyhennykset kaatuvat auttamatta sinun maksettavaksesi, mutta sehän on oikein, koska ne kasvattavat varallisuuttasi. Yksi tuttu on kitkutellut omassa jo kymmenkunta vuotta näin...

Jos työttömyys on tilapäisen luonteista, lainan voi laittaa lyhennysvapaalle vuodeksi tai kahdeksi. Rohkeasti vaan pankkiin juttelemaan, ei ne halua "lypsävää lehmää" tappaa. Jos tilanne on työn saannin suhteen toivottoman tuntuinen, niin a) alan vaihto b) säädetään lainanlyhennys mahdollisimman pieneksi.

• älä_ala_vuokraloiseksi

Ja nyt kun luin kysymyksen uudelleen, niin asumistuki juoksee jo = olet jo tässä kitkutteluvaiheessa. Sinun tilanteessasi jatkaisin samaa rataa, tosin lainanlyhennykset säädettynä mahdollisimman pieniksi eli pienempi kk-erä ja pitempi laina-aika käyttöön.

Vuokralle päätyminen on sama asia kun ojan pohjalle päätyminen! Nyt sinulla on vaihtoehtoja, voi pysyä samassa asunnossa tai myydä sen. Myös muutto työn perässä toiselle paikkakunnalle on aivan realistinen vaihtoehto. 57 tonnia riittää omarahoitusosuudeksi yli 200 k€ asuntoon eli pystyt tarvittaessa hankkimaan kaksion isostakin kaupungista (et keskustasta mutta vähempi keskustoissa työpaikkojakaan enää on).

Vuokralle ehdoin tahdoin lähdettäessä taitaa vaihtoehtona olla vain markkinavuokraa, kun et ole mitenkään hädässä nyt (on asunto, josta ei ole pakkolähtö tiedossa sinulle jää aimo tukku rahaa käteen myynnistä).

Markkinavuokriin tämä 50 7 tonnia sulaa nopeammin kuin arvaatkaan. Itse joskus pyörittelin huvin vuoksi laskelmaa, kauanko saisi asua vuokralla "ilmaiseksi", kun myisin 110 k€ arvoisen kämpän, jossa 40 tonnia velkaa päällä, ja muuttaisin vuokralle. Vaikka käteen jäävän 70 tonnia sijoittaisi osakkeisiin tms. mistä saisi 5 % realituoton, niin koko summa katoaisi Läskin taskuun 12 vuodessa, kun vuokra on "huikeat" 650 €/kk. Lisättäessä laskelmiin 3 %/vuosi vuokrankorotus, rahat tulisi syötyä jo 10 vuodessa. Eikä nykyään 650 €/kk vuokralla saa Kehä III sisäpuolelta kuin pienen yksiön.

Sitten kun kaikki rahat on haaskattu Läskin taskuun, olet pohjalla ja joudut tyytymään tasan tarkkaan siihen, mitä sossun luukulta tarjotaan. Ojan pohjalta nousu on liki mahdotonta - tarkoitan siis omistusasuntoon vaadittavan omarahoitusosuuden säästämistä uudelleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3752
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      45
      3134
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      97
      2739
    4. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2420
    5. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2388
    6. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      134
      2387
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2357
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2284
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2266
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2070
    Aihe