Ilmastonmuutos,kuinka koet,kuinka torjut?

Ostatko sen elintarvikkeen jolla lyhyin hiilijanjälki ruokalautasellesi
Ajattelin avata tonnikalapurkin?
Missähän sekin ressukka on kohdannut sen harpuunan,ja tullut purkitetuksi?

Naudanlihaa en juurikaa syö,koska sen päätyminen ruokalautaselle on todella ilmakehään
päästöihin eniten vaikuttava eläin?
Se sikanautajauhenliha onkin arvoitus,koska tuotantoeläin puuttuu täysin?
No tämä aman tuotantoa tällä erää?

45

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos joku on kasvissyöjä, osaa kertoa perusteellisesti, kuinka suuri jalanjälki jää liharuuasta. Laitumet, rehuntuotanto ja metaanikaasut luetellaan.
      Mutta jos vastustaa vegaaneja, osaa jälleen kertoa, miten paljon tarvitaan polttoaineita kuluttavia työkoneita ja lannotteita tarpeeksi suuren sadon tuottamiseksi, ja kuinka loputtamasti kuluu vettä!

      Näin ollen tullaan siihen lopputulokseen, että kannattaisi opetella elämään sapuskaa.
      Siihenhän se entisen hevosvarkaan hevonenkin oppi ihan parissa viikossa, mutta sitten kuoli yllättäen.

      Elämä on täynnä ratkaisemattomia ongelmia. Hyvää Ystävänpäivää!

      • Kiitos Makriina!
        Ja samoin Hyvää Ystävänpäivää!
        Olet jotenkin niin konstailematon,aito ihminen,että luen kaikki kannanottosi?
        Ja se että mitä mättöä me todella ruokalautaseltamme ahdamme suolistomme
        bakteerikannan silppuriin on todella merkitystä

        Hurahdin aikoinaan elävänravinnonkursille ja siitä vöyhötyksestä maksoin maltaita?
        Miehelleni uskalsin kertoa vain promillen,mitä se kurssi todella maksoi?
        No se aika jolloin olin vehnänorasmehun ja itujen varassa,
        niin energiatasoni oli todella huippulukemissa.
        Entisenä hiihto/suunnistus aktiviina sen pystyin toteamaan


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Kiitos Makriina!
        Ja samoin Hyvää Ystävänpäivää!
        Olet jotenkin niin konstailematon,aito ihminen,että luen kaikki kannanottosi?
        Ja se että mitä mättöä me todella ruokalautaseltamme ahdamme suolistomme
        bakteerikannan silppuriin on todella merkitystä

        Hurahdin aikoinaan elävänravinnonkursille ja siitä vöyhötyksestä maksoin maltaita?
        Miehelleni uskalsin kertoa vain promillen,mitä se kurssi todella maksoi?
        No se aika jolloin olin vehnänorasmehun ja itujen varassa,
        niin energiatasoni oli todella huippulukemissa.
        Entisenä hiihto/suunnistus aktiviina sen pystyin toteamaan

        Muistan, että joskus ammoin oli muodissa jonkinlainen elävä jugurtti, jota kasvatettiin purkissa määrätyin menoin. En enää muista, miten sitä piti käsitellä, mutta sen muistan, että sen tarkoitus oli elää loputtomasti ja siirtyä sukupolvelta toiselle.
        Työtoverillani se eli pitkään, en edes muistanut kysyä, miten sen kasvatus lopulta päättyi, mutta uskon, ettei sitä testamentissa mainittu.
        Minun kärsivällisyyteni ei riittänyt montakaan päivää. Ajattelin, että en varmaankaan edes ole niin hygieninen, että kannattaisi kauan säilytellä hapanmaitoa, joka on mainio kasvualusta vaikka mille bakteerille!
        Jugurtin jälkeen tuli elävä ravinto ja idut, joiden kasvatus myöhemmin sitten päättyi, kun niissä alkoi esiintyä salmonellaa. Ei siis minun hoivissani, vaan ihan kaupoista saatavissa erissä. Tai ehkäpä niitä vieläkin myydään, en tiedä.


      • Makriina kirjoitti:

        Muistan, että joskus ammoin oli muodissa jonkinlainen elävä jugurtti, jota kasvatettiin purkissa määrätyin menoin. En enää muista, miten sitä piti käsitellä, mutta sen muistan, että sen tarkoitus oli elää loputtomasti ja siirtyä sukupolvelta toiselle.
        Työtoverillani se eli pitkään, en edes muistanut kysyä, miten sen kasvatus lopulta päättyi, mutta uskon, ettei sitä testamentissa mainittu.
        Minun kärsivällisyyteni ei riittänyt montakaan päivää. Ajattelin, että en varmaankaan edes ole niin hygieninen, että kannattaisi kauan säilytellä hapanmaitoa, joka on mainio kasvualusta vaikka mille bakteerille!
        Jugurtin jälkeen tuli elävä ravinto ja idut, joiden kasvatus myöhemmin sitten päättyi, kun niissä alkoi esiintyä salmonellaa. Ei siis minun hoivissani, vaan ihan kaupoista saatavissa erissä. Tai ehkäpä niitä vieläkin myydään, en tiedä.

        Onhan sekin,meillä on apinoilta periytyvä suolisto,siis kasvisruokaan.
        Ja se raatelijansuolisto taas vaatii sen liharuuan sulatteluun erilaisen suoliston,joka meiltä puuttu?
        Suolistosyövät ja jopa agressisuuden lisääntuminen ovat todettuja tukittujen tilastojen mukaan?
        Ama alkaa kartaa eläinlajien syöntiä


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Onhan sekin,meillä on apinoilta periytyvä suolisto,siis kasvisruokaan.
        Ja se raatelijansuolisto taas vaatii sen liharuuan sulatteluun erilaisen suoliston,joka meiltä puuttu?
        Suolistosyövät ja jopa agressisuuden lisääntuminen ovat todettuja tukittujen tilastojen mukaan?
        Ama alkaa kartaa eläinlajien syöntiä

        Söin juuri broileria, herkkusieniä ja sipulia smetana-kastikkeessa riisipedillä. Oli niin maukasta, mutta olikos se nyt sitten kasvis- vai eläinruokaa, kun oli joka sortista siivu!


    • Muuten on hyvä että nykyään tutkitaan kaikkea mikä elämään liittyy kuten ruokaan mitä syömme ja kaupoista ostamme. Miten päteviä nuo tutkimustulokset ovat sitä en tiedä, mutta hyvin niitä käytetään kaupallisesti ja bisneksiin mm tuotteita mainostaessa.

      Itse syön lihaakin, tosi aika vähän ja harvoin, mutta en ajattele muuttavani ilmastoa. Minä olen vitsaillut ja kehunut omaa ilmastotekoani sillä että myin Fiatini jo 1996. Siirryin julkisiin ja pyöräilyyn. Valitettavasti tänä kesänä jouduin lopettamaan pyöräilyn, sitä ikävöin vieläkin.

      Kun vielä olen käyttämättä teollisesti valmistettuja ravintoaineita ja suosin lähiruokaa, niin kuulemma tämäkin on plussaa.

      Tiukoilla ovat ihmiset jotka pilkuntarkasti yrittävät noita kaikkia tarjolla olevia vaatimuksia/suosituksia tunnontarkasti noudattaa. Yksi lisääntynyt syömishäiriö on ortoreksia. Näitä on jo enemmän kuin anorektikkoja. Tässä kuitenkin terveellisyyden tavoittelu, en tiedä kuuluuko ilmastomuutoksen torjunta myös siihen ideologiaan.
      Käytän itse omaa talonpoikaisjärkeäni yhdistelemällä opittua ja uutta tietoa. Mielenrauhan säilyttäminen on tärkeää tässä viime metreillä.

      • Pössiosakeet meitä ohjailee!
        Jokaiselta ruokalautasltasi sijoittaja nappaavat sen suurimman osan,siis kuorivat kermat lautaselta


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Pössiosakeet meitä ohjailee!
        Jokaiselta ruokalautasltasi sijoittaja nappaavat sen suurimman osan,siis kuorivat kermat lautaselta

        r jäänyt näppäimille,sorry


    • Ramoona_

      Nyt on ilmaantunut uusi sana, ilmastodieetti. On kehitelty laskureita, joista saa laskea oman hiilijalanjälkensä ja suositellaan ruokia, jotka sitä pienentävät. Uskon, että lihakarjan tuotanto on pahimmasta päästä, varsinkin jos metsiä hakataan laitumiksi , luomuviljellyt kasvikunnan tuotteet paljon ekologisempi vaihtoehto, etenkin jos ovat lähiseudulta. Parhaita ovat itse poimitut marjat ja sienet, itse pyydetyt lähivesistön kalat. Löysin tällaisen kalataulukon, kun Ama tonnikalaa mietit.

      https://wwf.fi/kalaopas/

      Raisio-konsernin Benella-kirjolohta ja -siikaa katsastan kalatiskistä, koska ne on kasvatettu Itämeren kuormitusta vähentävällä tavalla. Monen vuosikymmenen ajan ollaan Suomenlahden veneilijöinä seurattu Itämeren tilaa, kalastettukin hiukan itse. Paljon on suojelusta puhuttu, jotain tehtykin , mutta valtavasti on vielä tehtävää. Muoviroska ja mikromuovi on meilläkin ongelma. Onneksi muoville on alkanut ilmaantua kierrätyspaikkoja, mutta miksi sitä meilläkin niin paljon vesistöihin joutuu ? Voihan muovin aina heittää vaikka sekajätteisiin. Mikromuovia jopa lisätään kosmetiikkaan, senkin valinnassa saa olla tarkkana. Alumiinia taas on monessa dödössä, varokaa !

      Elimistö ilmoittaa , mitä se tarvitsee, kunhan kuulostelee. Iän myötä punainen liha on alkanut tympiä, eikä vain hiilijäljen takia. Saan varmasti tarvitsemani proteiinin kanasta, kalasta, kananmunista ja valikoiduista maitotuotteista. En olisi onneton vegaaninakaan, nytkin suurin osa ruuastani on kasvikunnasta. Hyvänlaatuista rasvaa ei kannata hylätä, sokeri joutaa kyllä pois vaikka kokonaan. Pienen melko viattoman kahvipullan itselleni päivittäin suon suon, juhlat ovat sitten asia erikseen ! Epäilyksellä suhtaudun kevyttuotteisiin, sellaisiin joissa on kovetettuja transrasvoja. Uskon värien voimaan ruuassakin , viisi väriä päivässä on hyvä paletti, tuoresalaatti on niin kaunistakin. Juurekset ja vihannekset maistuvat pääruokana ihanilta uunipellillä paahdettuina, varsinkin kun valelee yrtti-hunaja-öljyllä. Paprikaa, purjoa ja punasipulia vatsa ei oikein tuoreena kestäkään. Itujen kasvatusta olen kokeillut, mutta niiden kanssa puljaaminen on sotkuista ja työlästä, sitäpaitsi kuulin, että niissä helposti pöpöt muhivat.

      Ystävänpäiväkahville voisin ottaa leipäviipaleista piparimuotilla sydämiä ja päällystää avokadoviipaleilla ...taidan tarjota kuitenkin unelmakääretorttua täytteenään kermavaahtoa ja vadelmia , viipaleet koristelen sydämen muotoon asetetuilla vadelmilla.

      • Upeaa Ramoona!
        Kiitos sain kerrankin avattua noita kalkkeutuneita aivonystyröitäni avauksen,joka kantaa
        Niin todella,meille syötetään informatiota.
        Ne mainokset ;mene munalla töihin?aikoinaan,edistivät kanaloiden munantuotantoa?

        Kyllä tehostetuttu elintarvikkeiden tuotanto jättää sen ihanan sian ja sen elinkaaren
        todella lyhyeksi.
        Katsoin kerran ,kun ne koivet boilerinkoivet saivat sen alkuolemuksen?
        Kaiketi sekin elän olisi halunnut elää sitä elämäänsä,joka sille oli suotu,vain tullakseen
        ruokalautaselle kaikkine mausteineen?
        Ja ne possut.Olen niitä possuja ,siis olen ollut porsittamassa emakoita.
        Yhtenä Jouluna joudun jopa lehmävasikan auttamaan maailmaan.

        Jotenkin ammatinvalintani ei kohdistunut eläimiin,se kohdistui koneisiin


    • minimalsimplemostsophist

      Juon vettä ainoastaan. En juo muita juomia. Yleensä hanasta. En osta krääsää. En tilaa lehtiä ja postini on digitaalista. Ruokaa ostan minimaalisesti.

      • mukava.aloitus

        Pelkkä raanavesi olisi ehkä terveellisempää kuin sekamehu, jota maun vuoksi hiukan joukkoon lirautan.
        Varmasti olen elämäni aikana osaltani ilmastoa hitusen heikentänyt, mutta tahtomattani minut tänne maailmaan valmistettiin.
        Mut virnuilematta, ihmisen toiminnallakin on osuutta ilmaston tilaan.


    • Ruokatottumukset eivät muutu noin vain varsinkaan tässä iässä, jos elän satavuotiaaksi no sitten toinen juttu, vanhemmiten muutenkin alkanut käyttää enemmän kasviksia. Vanha ei tuhlaa kuin nuoremmat, vaatteeisiin eikä muitakaa kulutus hyödykkeitä ostella liiemmin joten en tunne itseäni mitenkään syylliseksi ilmaston pilaajana.

      • Kyllä ilmastomuutos panee valitsemaan, kotimaassa kasvatettua kalaa suosin minäkin, kirjolohta ja siikaa, sekä kotimaisia juureksia. Porsaan ja kananlihaa enimmäkseen käytän, katson naudanlihan olevan kotimaista sen kerran kun sitä ostan.

        Voimattomuutta koen yksityisenä ihmisenä, kun kivihiili vielä on sähkötuotannon peruspolttoaine maailmalla, ja on laskettu menevän ainakin 15-20 vuotta ennenkuin hiilivoimalat on alasajettu. Venäjä, Kiina ja Yhdysvallat on suurimmat tuottajat, Helsinki ympäristökuntineen on vain lisännyt tänä vuonna kulutustaan.
        Neljä hiilivoimalaa on suomessa jo suljettu, siihen kehitys hitaana tähtää.

        Positiivista on, että ensimmäisen kerran 40 vuoteen, ei päästöt ilmakehässä ole lisääntyneet, vaan pysyneet samalla tasolla.
        Enpä sentään anna huolen ilmastosta pilata loppuelämääni.


      • Joo kyllä ihmiskunta on alkanut kiinnittää huomiota ympäristöön etenkin puhtaaseen ilmastoon ja luontoon se vaan ei tapahdu kovin nopeasti,.
        Liikenne on suurin saastuttaja, meidän kaupungissa on julkinen liikenne ilmaista nuorille, vieläkun saadaan kaikille ilmaiseksi niin yksityis autoilu vähenee huomattavasti luulen että näin voi käydä.


      • sini.sirkku kirjoitti:

        Kyllä ilmastomuutos panee valitsemaan, kotimaassa kasvatettua kalaa suosin minäkin, kirjolohta ja siikaa, sekä kotimaisia juureksia. Porsaan ja kananlihaa enimmäkseen käytän, katson naudanlihan olevan kotimaista sen kerran kun sitä ostan.

        Voimattomuutta koen yksityisenä ihmisenä, kun kivihiili vielä on sähkötuotannon peruspolttoaine maailmalla, ja on laskettu menevän ainakin 15-20 vuotta ennenkuin hiilivoimalat on alasajettu. Venäjä, Kiina ja Yhdysvallat on suurimmat tuottajat, Helsinki ympäristökuntineen on vain lisännyt tänä vuonna kulutustaan.
        Neljä hiilivoimalaa on suomessa jo suljettu, siihen kehitys hitaana tähtää.

        Positiivista on, että ensimmäisen kerran 40 vuoteen, ei päästöt ilmakehässä ole lisääntyneet, vaan pysyneet samalla tasolla.
        Enpä sentään anna huolen ilmastosta pilata loppuelämääni.

        Viitsisitkö sini.sirkku pistää minulle sen linkin, josta tuo päästöasian luit. Kiinnostaisi se eri päästölähteiden osuus tuossa vähenemisessä. kiitos etukäteen.


      • sini.sirkkuek

        https://yle.fi/uutiset/3-9708811

        Tässä puolen vuoden takainen raportti, jonka mukaan on jo kolmas vuosi meneillään.

        Varmaan oli aikaisempi raportti, jota en nyt löytänyt.


    • tympii-koko-keskustelu

      Ihminen ei i k i n ä voi torjua ilmastonmuutosta,
      mijoonien vuosien aikana maapallon ilmasto on aina muuttunu ,
      kesä alueet muuttuneet talvialueiksi ja päivastoin,
      dinosaurukset kuoli aikoinaan sen ajan ilmaston muuttuessa niille epäedullisiksi,
      me elämme nyt meille edullisella ilmasto-alueella,
      mutta kuhan muutamia satoja vuosia kuluu täällä on taas tropiikki ja palmut kasvaa,
      ihminen ei voi muuttaa maapallon kiertoa avaruudessa,
      maapallo on hyvin riippuvainen auringosta ja sen energiavoimasta,

      • vaitympii

        Vai ihan tympii sinua ? Kyllä tämä ilmaston lämpiäminen koskee meitäkin, viimeistään sitten kun alkaa todenteolla hillitön ilmasto pakolaisvyöry tänne Suomeen asti. Saastuminen ainakin on ihmisistä kiinni , maailma hukkuu roinaan ja myrkkyihin. Minua tympii välinpitämättömyys.


      • ihminen-EI-voi-muuttaa
        vaitympii kirjoitti:

        Vai ihan tympii sinua ? Kyllä tämä ilmaston lämpiäminen koskee meitäkin, viimeistään sitten kun alkaa todenteolla hillitön ilmasto pakolaisvyöry tänne Suomeen asti. Saastuminen ainakin on ihmisistä kiinni , maailma hukkuu roinaan ja myrkkyihin. Minua tympii välinpitämättömyys.

        heh,
        meinaatko että pieni mini suomi pystyy yksin estämään maapallon lämpenemisen hah hah haa,
        mua tympii noin tyhmät ihmiset kui sinä,


      • Lastemme.hyväksi

        Aivan, kun ihmiset ajattelevat noin että millään ei ole mitään väliä mutta onneksi eivät koska yksilöistä muodostuu suuret kokonaisuudet niin yhteiset ajatukset saavat muutoksia aikaan pitkällä aikavälillä. Kun kansakunnat yhdessä päättävät ilmastosopimuksia voimme edes elää toivossa jotain tapahtuvan.


      • olet.tollo
        ihminen-EI-voi-muuttaa kirjoitti:

        heh,
        meinaatko että pieni mini suomi pystyy yksin estämään maapallon lämpenemisen hah hah haa,
        mua tympii noin tyhmät ihmiset kui sinä,

        Kuka niin on kuvitellut että pieni suomi yksin on vastuussa ? Kyllä siinä Pariisin sopimuksessa oli valtavasti maita.


    • valenti

      Maataloutta ohjailee suuret rahat jotka ovat euroopan ulkopuolella, siksi maatalous vähenee koko euroopassa.
      Joskus oli eu johtajilla luulo että Kiina tarvitsee paljon maitotuotteita. Heilllä on paljon tiloja joissa 10000t lehmää kaikki automatisoitu 5-6 ohjaa datakuvia.

    • aurinko.jyrää.meitin

      Faktailmiö: Aavikoituminen lisääntyy vuosi vuodelta auringosta johtuvana eroosioilmiönä. Nyt pitäisi istuttaa maapallolle puita eikä lisätä asevarustelua.

    • lihavoittaa

      Brasiliassa ja argentiinassa ne hakkaa kaikki puut että saa pihvikarjalle laidunta.

    • Olipa todella hyviä mielipiteitä!
      Kiitos teille kaikista,elämänmakuisista kokemuksistanne!
      Huomion,että meidän aivomme toimivat ja kannamme huolta tästä satavuotiaasta Isäinmaastamme,sekä koko maapallon tilasta. Kiitollisena ama

      • Anonyymi

        Melko pitkään on asiat olleet selvillä, jota täällä epäiltiin 60 puolelta.


    • Anonyymi

      Ilmasto on muuttunut kautta aikojen , en kiinnitä huomiota Greetan vouhotukseen , elän samalla tavalla kunnes päiväni päättyvät :D

      • Ei näy olevan aloituksessa kysymys vielä Gretan vouhotuksesta, sillä hän alkoi vouhottamaan uutuutena vasta viime syksynä sellaista, minkä Rituliinikin näkyy jo tienneen ennen häntä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ei näy olevan aloituksessa kysymys vielä Gretan vouhotuksesta, sillä hän alkoi vouhottamaan uutuutena vasta viime syksynä sellaista, minkä Rituliinikin näkyy jo tienneen ennen häntä.

        Rituliini onkin riuska nainen, ei vouhota ei puhu potaskaa vaan tekee. Tuskin pilaa ilmastoa turhalla kulutuksella tai lentelyllä. Taitaa itse sapuskatkin kalastaa.


      • Anonyymi

        Kyllä se varmaan tulee. Kaikille kiintiö minkä voi eläissään hiilidioksidia tuottaa, tai menee sakot. Sitten voi myydä osuuksiaan niille, jotka saastuttaa vaikka lentämällä. Kauppaa voi käydä ja hoitaa poliittiset suhteet netissä videoneuvottelulla, Brysselit on turhia. Pitää kyllä ottaa huomioon, että on kylmä ilmasto ja jos on pitkät työmatkat, se pitää hyväksyä. Mutta kaikki muut matkat lasketaan.


    • Anonyymi

      Käytän Pertikin menetelmää eli viis veisaan
      ja haluan etelästä matumassoja Suomeen palvelemaan itseäni veronmaksajien laskuun

      Kun etelän köyhiä raahataan pohjoisnavalle ja ylläpidetään siellä verorahoilla voimme olla varmoja ettei vain jää sula pikavauhtia vaan myös jääkarhut pelkästä kateudesta pakahtuvat

      • Anonyymi

        Rasisti.


    • Anonyymi
      • Se on vain yksi epäilty tapaus.

        Tiedä sitten kuinka monta jo on, joita ei ole vielä edes osattu epäillä.
        Outoahan se olisi, kun kansat liikkuu, jos ei niitten mukana liikkuisi tauditkin.


    • Anonyymi

      Ilmaston muutosta ei suuremmin tule,
      Ilmaston muutoksesta on turha vouhottaa,
      ilmston muutos ei vaikuta mitenkään normaaliin elämään,
      jos ilmasto joskus muuttuu
      niin se tapahtuu satojen tai jopa tunsien vuosien kuluttua,

      suomen ilmaston on ollu viimestet satavuotta epävakaa,

      tulee myös olemaan aina epävakaa,
      se on ihan normaali ilmiö
      olen eläny piiiitkän elämän, lähes sata vuotta,
      joten kokemusta on ilmaston muutoKSISTA,
      suomessa on ollu älyttömän kuumia kesiä viimet sadan vuoden aikana useitakin,
      muistan ne,
      on myös ollu älyttömän kylmiä kesiä satanu jopa lunta,
      on ollu halla kesiä, suomessa on kuollu ihmisiä nälkävuosia satoja tuhansia kun halla on vieny viljan perunat ym.
      siitä on ollu runojaki aikoinaan,
      on kummallista kun nyt pidetään älytöntä huutoa ilmaston muutoksen estämisestä,
      kun ihminen ei voi estää ilmaston muutoKSIA
      koska ilmaston muutos on luonnonlaki, suomessa on ikuisesti ollu epävakaa ilmasto,
      ilmaston muutos johtuu avaruudesta ja maan kiertokulusta siellä
      epävakaa ilmasto on normaali ilmiö,
      ilmasto ei muutuu meidän aikana,
      eikä lastenmme aikana
      eikä vielä lastenlastemme elinaikana tämän kummemaksi,

      ei jaksaisi enään kuunella sekopää vouhotusta kun ihminen ei siihen kuitenkaan suuremmin voi vaikutaa vaikka kuinka tekis mitä,
      eihän ihminen pysty edes valtavai tulipaloja sammuttamaan joita on kokoajan pitkin maapalloa, ympri maapalloa aina ja ikuisesti jossaki kolkassa,

      raamatun sana
      " turha on potkia tutkainta vastaan "



      ottakaa ihmiset elämä rauhallisesti,
      eläkää normaalia hyvää elämäänne
      älkää turhalla pelottelulla enään vaikeuttako ihmisten elämää,
      ilmasto ei muutu meidä elin ainakana tämän kummempaksi,

      on kuumia kesiä , on ihania kesiä , on sataisia kesiä , on kylmiä kesiä ,
      on hyytävän kylmiä talvia,
      on lumisia talvia,
      on leutoja vettäsatavia talvia,
      on sopu kivoja talvia ,

      sopeutukaa hyvät ihmiset luonnon ilmiöihin normaalilla terveellä tavalla,
      nauttikaa elämästä nyt kun vielä voitte,
      olette vielä terveitä ja elossa,

      lopettakaa älytön vouhotus,
      tehkää se mikä ihmiselle on mahdollista,
      mutta
      lopettakaa pelottelu ja turha vouhotus,,,
      ette eikä kukaan kuole ilmaston mutosen takia, vaan te kuolette sotien takia,
      ym. kuten sairauksiin, ja muuhun tyhmään elämän tapaanne,

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Voi tulla myös hyvin kylmää, naapuri kaupungissa oli ilman lämpö mittaukset aloitettu 1859 maanantain vastainen oli kylmin.

        Jos meri virtauksien kulkusuunta vaihtuu. Täytyy sanoa että Greta on suurempi kuin Aatu saada ihmisten ajattelun hänen mukaan.


    • Anonyymi

      Koska tämä vouhotus tasaaantuu ?
      En todellakaan kuvittele valinnoillani 70 henkilönä
      voivani maailmaa pelastaa sen enemmän kuin valinnoillani sitä tuhoankaan.
      Viis veisaan.
      Minua kiinnostaa oma terveyteni.
      Sen ja lompakkoni mukaan ostan ruokaa.

      Minun ikäisilläni tulevaisuus on enää lähitulevaisuus.
      Se voi olla päivän tai kymmenen vuoden pituinen tai jotain siltä väliltä.

      En suurentele merkitystäni ilmastonmuutokseen.
      Suurin merkitys elämälläni olisi hautaustoimistolle,
      mutta tuskin tarvitsen sitäkään mihinkään.

      Minut voi kierrättää luonnonmukaisesti. Tuhkani voi laittaa vaikka vanhaan kenkälaatikkoon. Luontoa ja merta on. Kukaan ei perään kysele.
      Kunhan tuhkien hakija krematoriossa ilmoittaa jonkun "virallisen loppusijoituspaikan".

      • Anonyymi

        Anonyymi 18:23. Omalle maalle saa haudata poikkeusluvalla myös ihmisiä. Seurakunnan hautausmaalle kelpaa itse tehty arkku tai uurna, mutta ei kai pelkkä pahvikartio.
        Tuhkauspaikkaan kai se on vietävä sopimuksen mukaan. Minutkin tuhkataan. luultavasti vaimo
        ni uurnan päälle.
        Ostan ruoka-aineita, jotka ovat terveellisiä ja edullisia kun joudun penellä elakkeella autoakin syrjäkylällä pitämään. Itse laitan ruokani. Kalaa, lihaa tai lihajalostustuotteita. Uskon eläväni enää vuoden pari. Aman ketju on vanha, mutta mieluusti sitä jatkan anonyminä. ano z


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi 18:23. Omalle maalle saa haudata poikkeusluvalla myös ihmisiä. Seurakunnan hautausmaalle kelpaa itse tehty arkku tai uurna, mutta ei kai pelkkä pahvikartio.
        Tuhkauspaikkaan kai se on vietävä sopimuksen mukaan. Minutkin tuhkataan. luultavasti vaimo
        ni uurnan päälle.
        Ostan ruoka-aineita, jotka ovat terveellisiä ja edullisia kun joudun penellä elakkeella autoakin syrjäkylällä pitämään. Itse laitan ruokani. Kalaa, lihaa tai lihajalostustuotteita. Uskon eläväni enää vuoden pari. Aman ketju on vanha, mutta mieluusti sitä jatkan anonyminä. ano z

        Puolisoni on ripoteltu aamuyöllä suuren sillan pielestä mereen
        hänen tahtonsa mukaan. Hautausmaan ilmoitin krematorioon.
        Ei niitä yhteistuhkalehtoja kukaan pysty tutkimaan onko jonkun tuhka siellä vai ei
        eikä kylttiä ole pakko laittaa.
        Ei koirat perään hauku.


    • Anonyymi

      " Se sikanautajauhenliha onkin arvoitus,koska tuotantoeläin puuttuu täysin? " Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa? - Nm. En ummarra

    • Anonyymi
      • Niinhän tuo on kuin minä olisin kirjoittanut.
        Tässä yksi kommenttini palstalle.
        Vuodelta 2017:

        "Jenkit tekivät viisaasti.
        Irtaantuivat ilmasto-sopimuksesta ja ottivat rahansa omaan käyttöönsä
        Viisaanpeihin investoiteihin.
        -
        Minä en usko ilmaston-muutokseen, joka on ihmisen aiheuttama.
        Nyt pitäisi jo ajoissa valmistautua muutokseen, ei taistella sellaista tutkainta vastaan jolle ei mitään voi."


        H.


    • Anonyymi

      En aio reagoida mitenkään, syön mitä juoksemalla kiinni saan. En enää lentele, joten voin syödä ihan vapaasti esim. lihaakin.
      Mutta, tuonti hedelmät, vihannekset, ja muut lentorahtia tuodut elintarvikkeet pitäisi kieltää , samoin halpamaista valmistetut vaatteet,
      Kulutusta pitäisi saada vähennettyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1160
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      266
      948
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      818
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe