Ilmastonmuutos,kuinka koet,kuinka torjut?

Ostatko sen elintarvikkeen jolla lyhyin hiilijanjälki ruokalautasellesi
Ajattelin avata tonnikalapurkin?
Missähän sekin ressukka on kohdannut sen harpuunan,ja tullut purkitetuksi?

Naudanlihaa en juurikaa syö,koska sen päätyminen ruokalautaselle on todella ilmakehään
päästöihin eniten vaikuttava eläin?
Se sikanautajauhenliha onkin arvoitus,koska tuotantoeläin puuttuu täysin?
No tämä aman tuotantoa tällä erää?
Ilmianna
Jaa

25 Vastausta

Jos joku on kasvissyöjä, osaa kertoa perusteellisesti, kuinka suuri jalanjälki jää liharuuasta. Laitumet, rehuntuotanto ja metaanikaasut luetellaan.
Mutta jos vastustaa vegaaneja, osaa jälleen kertoa, miten paljon tarvitaan polttoaineita kuluttavia työkoneita ja lannotteita tarpeeksi suuren sadon tuottamiseksi, ja kuinka loputtamasti kuluu vettä!

Näin ollen tullaan siihen lopputulokseen, että kannattaisi opetella elämään sapuskaa.
Siihenhän se entisen hevosvarkaan hevonenkin oppi ihan parissa viikossa, mutta sitten kuoli yllättäen.

Elämä on täynnä ratkaisemattomia ongelmia. Hyvää Ystävänpäivää!
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Kiitos Makriina!
Ja samoin Hyvää Ystävänpäivää!
Olet jotenkin niin konstailematon,aito ihminen,että luen kaikki kannanottosi?
Ja se että mitä mättöä me todella ruokalautaseltamme ahdamme suolistomme
bakteerikannan silppuriin on todella merkitystä

Hurahdin aikoinaan elävänravinnonkursille ja siitä vöyhötyksestä maksoin maltaita?
Miehelleni uskalsin kertoa vain promillen,mitä se kurssi todella maksoi?
No se aika jolloin olin vehnänorasmehun ja itujen varassa,
niin energiatasoni oli todella huippulukemissa.
Entisenä hiihto/suunnistus aktiviina sen pystyin toteamaan
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
rituliini_38 kirjoitti:
Kiitos Makriina!
Ja samoin Hyvää Ystävänpäivää!
Olet jotenkin niin konstailematon,aito ihminen,että luen kaikki kannanottosi?
Ja se että mitä mättöä me todella ruokalautaseltamme ahdamme suolistomme
bakteerikannan silppuriin on todella merkitystä

Hurahdin aikoinaan elävänravinnonkursille ja siitä vöyhötyksestä maksoin maltaita?
Miehelleni uskalsin kertoa vain promillen,mitä se kurssi todella maksoi?
No se aika jolloin olin vehnänorasmehun ja itujen varassa,
niin energiatasoni oli todella huippulukemissa.
Entisenä hiihto/suunnistus aktiviina sen pystyin toteamaan
Muistan, että joskus ammoin oli muodissa jonkinlainen elävä jugurtti, jota kasvatettiin purkissa määrätyin menoin. En enää muista, miten sitä piti käsitellä, mutta sen muistan, että sen tarkoitus oli elää loputtomasti ja siirtyä sukupolvelta toiselle.
Työtoverillani se eli pitkään, en edes muistanut kysyä, miten sen kasvatus lopulta päättyi, mutta uskon, ettei sitä testamentissa mainittu.
Minun kärsivällisyyteni ei riittänyt montakaan päivää. Ajattelin, että en varmaankaan edes ole niin hygieninen, että kannattaisi kauan säilytellä hapanmaitoa, joka on mainio kasvualusta vaikka mille bakteerille!
Jugurtin jälkeen tuli elävä ravinto ja idut, joiden kasvatus myöhemmin sitten päättyi, kun niissä alkoi esiintyä salmonellaa. Ei siis minun hoivissani, vaan ihan kaupoista saatavissa erissä. Tai ehkäpä niitä vieläkin myydään, en tiedä.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Makriina kirjoitti:
Muistan, että joskus ammoin oli muodissa jonkinlainen elävä jugurtti, jota kasvatettiin purkissa määrätyin menoin. En enää muista, miten sitä piti käsitellä, mutta sen muistan, että sen tarkoitus oli elää loputtomasti ja siirtyä sukupolvelta toiselle.
Työtoverillani se eli pitkään, en edes muistanut kysyä, miten sen kasvatus lopulta päättyi, mutta uskon, ettei sitä testamentissa mainittu.
Minun kärsivällisyyteni ei riittänyt montakaan päivää. Ajattelin, että en varmaankaan edes ole niin hygieninen, että kannattaisi kauan säilytellä hapanmaitoa, joka on mainio kasvualusta vaikka mille bakteerille!
Jugurtin jälkeen tuli elävä ravinto ja idut, joiden kasvatus myöhemmin sitten päättyi, kun niissä alkoi esiintyä salmonellaa. Ei siis minun hoivissani, vaan ihan kaupoista saatavissa erissä. Tai ehkäpä niitä vieläkin myydään, en tiedä.
Onhan sekin,meillä on apinoilta periytyvä suolisto,siis kasvisruokaan.
Ja se raatelijansuolisto taas vaatii sen liharuuan sulatteluun erilaisen suoliston,joka meiltä puuttu?
Suolistosyövät ja jopa agressisuuden lisääntuminen ovat todettuja tukittujen tilastojen mukaan?
Ama alkaa kartaa eläinlajien syöntiä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
rituliini_38 kirjoitti:
Onhan sekin,meillä on apinoilta periytyvä suolisto,siis kasvisruokaan.
Ja se raatelijansuolisto taas vaatii sen liharuuan sulatteluun erilaisen suoliston,joka meiltä puuttu?
Suolistosyövät ja jopa agressisuuden lisääntuminen ovat todettuja tukittujen tilastojen mukaan?
Ama alkaa kartaa eläinlajien syöntiä
Söin juuri broileria, herkkusieniä ja sipulia smetana-kastikkeessa riisipedillä. Oli niin maukasta, mutta olikos se nyt sitten kasvis- vai eläinruokaa, kun oli joka sortista siivu!
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Muuten on hyvä että nykyään tutkitaan kaikkea mikä elämään liittyy kuten ruokaan mitä syömme ja kaupoista ostamme. Miten päteviä nuo tutkimustulokset ovat sitä en tiedä, mutta hyvin niitä käytetään kaupallisesti ja bisneksiin mm tuotteita mainostaessa.

Itse syön lihaakin, tosi aika vähän ja harvoin, mutta en ajattele muuttavani ilmastoa. Minä olen vitsaillut ja kehunut omaa ilmastotekoani sillä että myin Fiatini jo 1996. Siirryin julkisiin ja pyöräilyyn. Valitettavasti tänä kesänä jouduin lopettamaan pyöräilyn, sitä ikävöin vieläkin.

Kun vielä olen käyttämättä teollisesti valmistettuja ravintoaineita ja suosin lähiruokaa, niin kuulemma tämäkin on plussaa.

Tiukoilla ovat ihmiset jotka pilkuntarkasti yrittävät noita kaikkia tarjolla olevia vaatimuksia/suosituksia tunnontarkasti noudattaa. Yksi lisääntynyt syömishäiriö on ortoreksia. Näitä on jo enemmän kuin anorektikkoja. Tässä kuitenkin terveellisyyden tavoittelu, en tiedä kuuluuko ilmastomuutoksen torjunta myös siihen ideologiaan.
Käytän itse omaa talonpoikaisjärkeäni yhdistelemällä opittua ja uutta tietoa. Mielenrauhan säilyttäminen on tärkeää tässä viime metreillä.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Pössiosakeet meitä ohjailee!
Jokaiselta ruokalautasltasi sijoittaja nappaavat sen suurimman osan,siis kuorivat kermat lautaselta
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
rituliini_38 kirjoitti:
Pössiosakeet meitä ohjailee!
Jokaiselta ruokalautasltasi sijoittaja nappaavat sen suurimman osan,siis kuorivat kermat lautaselta
r jäänyt näppäimille,sorry
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Nyt on ilmaantunut uusi sana, ilmastodieetti. On kehitelty laskureita, joista saa laskea oman hiilijalanjälkensä ja suositellaan ruokia, jotka sitä pienentävät. Uskon, että lihakarjan tuotanto on pahimmasta päästä, varsinkin jos metsiä hakataan laitumiksi , luomuviljellyt kasvikunnan tuotteet paljon ekologisempi vaihtoehto, etenkin jos ovat lähiseudulta. Parhaita ovat itse poimitut marjat ja sienet, itse pyydetyt lähivesistön kalat. Löysin tällaisen kalataulukon, kun Ama tonnikalaa mietit.

https://wwf.fi/kalaopas/

Raisio-konsernin Benella-kirjolohta ja -siikaa katsastan kalatiskistä, koska ne on kasvatettu Itämeren kuormitusta vähentävällä tavalla. Monen vuosikymmenen ajan ollaan Suomenlahden veneilijöinä seurattu Itämeren tilaa, kalastettukin hiukan itse. Paljon on suojelusta puhuttu, jotain tehtykin , mutta valtavasti on vielä tehtävää. Muoviroska ja mikromuovi on meilläkin ongelma. Onneksi muoville on alkanut ilmaantua kierrätyspaikkoja, mutta miksi sitä meilläkin niin paljon vesistöihin joutuu ? Voihan muovin aina heittää vaikka sekajätteisiin. Mikromuovia jopa lisätään kosmetiikkaan, senkin valinnassa saa olla tarkkana. Alumiinia taas on monessa dödössä, varokaa !

Elimistö ilmoittaa , mitä se tarvitsee, kunhan kuulostelee. Iän myötä punainen liha on alkanut tympiä, eikä vain hiilijäljen takia. Saan varmasti tarvitsemani proteiinin kanasta, kalasta, kananmunista ja valikoiduista maitotuotteista. En olisi onneton vegaaninakaan, nytkin suurin osa ruuastani on kasvikunnasta. Hyvänlaatuista rasvaa ei kannata hylätä, sokeri joutaa kyllä pois vaikka kokonaan. Pienen melko viattoman kahvipullan itselleni päivittäin suon suon, juhlat ovat sitten asia erikseen ! Epäilyksellä suhtaudun kevyttuotteisiin, sellaisiin joissa on kovetettuja transrasvoja. Uskon värien voimaan ruuassakin , viisi väriä päivässä on hyvä paletti, tuoresalaatti on niin kaunistakin. Juurekset ja vihannekset maistuvat pääruokana ihanilta uunipellillä paahdettuina, varsinkin kun valelee yrtti-hunaja-öljyllä. Paprikaa, purjoa ja punasipulia vatsa ei oikein tuoreena kestäkään. Itujen kasvatusta olen kokeillut, mutta niiden kanssa puljaaminen on sotkuista ja työlästä, sitäpaitsi kuulin, että niissä helposti pöpöt muhivat.

Ystävänpäiväkahville voisin ottaa leipäviipaleista piparimuotilla sydämiä ja päällystää avokadoviipaleilla ...taidan tarjota kuitenkin unelmakääretorttua täytteenään kermavaahtoa ja vadelmia , viipaleet koristelen sydämen muotoon asetetuilla vadelmilla.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Upeaa Ramoona!
Kiitos sain kerrankin avattua noita kalkkeutuneita aivonystyröitäni avauksen,joka kantaa
Niin todella,meille syötetään informatiota.
Ne mainokset ;mene munalla töihin?aikoinaan,edistivät kanaloiden munantuotantoa?

Kyllä tehostetuttu elintarvikkeiden tuotanto jättää sen ihanan sian ja sen elinkaaren
todella lyhyeksi.
Katsoin kerran ,kun ne koivet boilerinkoivet saivat sen alkuolemuksen?
Kaiketi sekin elän olisi halunnut elää sitä elämäänsä,joka sille oli suotu,vain tullakseen
ruokalautaselle kaikkine mausteineen?
Ja ne possut.Olen niitä possuja ,siis olen ollut porsittamassa emakoita.
Yhtenä Jouluna joudun jopa lehmävasikan auttamaan maailmaan.

Jotenkin ammatinvalintani ei kohdistunut eläimiin,se kohdistui koneisiin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Juon vettä ainoastaan. En juo muita juomia. Yleensä hanasta. En osta krääsää. En tilaa lehtiä ja postini on digitaalista. Ruokaa ostan minimaalisesti.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Pelkkä raanavesi olisi ehkä terveellisempää kuin sekamehu, jota maun vuoksi hiukan joukkoon lirautan.
Varmasti olen elämäni aikana osaltani ilmastoa hitusen heikentänyt, mutta tahtomattani minut tänne maailmaan valmistettiin.
Mut virnuilematta, ihmisen toiminnallakin on osuutta ilmaston tilaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ruokatottumukset eivät muutu noin vain varsinkaan tässä iässä, jos elän satavuotiaaksi no sitten toinen juttu, vanhemmiten muutenkin alkanut käyttää enemmän kasviksia. Vanha ei tuhlaa kuin nuoremmat, vaatteeisiin eikä muitakaa kulutus hyödykkeitä ostella liiemmin joten en tunne itseäni mitenkään syylliseksi ilmaston pilaajana.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Kyllä ilmastomuutos panee valitsemaan, kotimaassa kasvatettua kalaa suosin minäkin, kirjolohta ja siikaa, sekä kotimaisia juureksia. Porsaan ja kananlihaa enimmäkseen käytän, katson naudanlihan olevan kotimaista sen kerran kun sitä ostan.

Voimattomuutta koen yksityisenä ihmisenä, kun kivihiili vielä on sähkötuotannon peruspolttoaine maailmalla, ja on laskettu menevän ainakin 15-20 vuotta ennenkuin hiilivoimalat on alasajettu. Venäjä, Kiina ja Yhdysvallat on suurimmat tuottajat, Helsinki ympäristökuntineen on vain lisännyt tänä vuonna kulutustaan.
Neljä hiilivoimalaa on suomessa jo suljettu, siihen kehitys hitaana tähtää.

Positiivista on, että ensimmäisen kerran 40 vuoteen, ei päästöt ilmakehässä ole lisääntyneet, vaan pysyneet samalla tasolla.
Enpä sentään anna huolen ilmastosta pilata loppuelämääni.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Joo kyllä ihmiskunta on alkanut kiinnittää huomiota ympäristöön etenkin puhtaaseen ilmastoon ja luontoon se vaan ei tapahdu kovin nopeasti,.
Liikenne on suurin saastuttaja, meidän kaupungissa on julkinen liikenne ilmaista nuorille, vieläkun saadaan kaikille ilmaiseksi niin yksityis autoilu vähenee huomattavasti luulen että näin voi käydä.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
sini.sirkku kirjoitti:
Kyllä ilmastomuutos panee valitsemaan, kotimaassa kasvatettua kalaa suosin minäkin, kirjolohta ja siikaa, sekä kotimaisia juureksia. Porsaan ja kananlihaa enimmäkseen käytän, katson naudanlihan olevan kotimaista sen kerran kun sitä ostan.

Voimattomuutta koen yksityisenä ihmisenä, kun kivihiili vielä on sähkötuotannon peruspolttoaine maailmalla, ja on laskettu menevän ainakin 15-20 vuotta ennenkuin hiilivoimalat on alasajettu. Venäjä, Kiina ja Yhdysvallat on suurimmat tuottajat, Helsinki ympäristökuntineen on vain lisännyt tänä vuonna kulutustaan.
Neljä hiilivoimalaa on suomessa jo suljettu, siihen kehitys hitaana tähtää.

Positiivista on, että ensimmäisen kerran 40 vuoteen, ei päästöt ilmakehässä ole lisääntyneet, vaan pysyneet samalla tasolla.
Enpä sentään anna huolen ilmastosta pilata loppuelämääni.
Viitsisitkö sini.sirkku pistää minulle sen linkin, josta tuo päästöasian luit. Kiinnostaisi se eri päästölähteiden osuus tuossa vähenemisessä. kiitos etukäteen.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
https://yle.fi/uutiset/3-9708811

Tässä puolen vuoden takainen raportti, jonka mukaan on jo kolmas vuosi meneillään.

Varmaan oli aikaisempi raportti, jota en nyt löytänyt.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ihminen ei i k i n ä voi torjua ilmastonmuutosta,
mijoonien vuosien aikana maapallon ilmasto on aina muuttunu ,
kesä alueet muuttuneet talvialueiksi ja päivastoin,
dinosaurukset kuoli aikoinaan sen ajan ilmaston muuttuessa niille epäedullisiksi,
me elämme nyt meille edullisella ilmasto-alueella,
mutta kuhan muutamia satoja vuosia kuluu täällä on taas tropiikki ja palmut kasvaa,
ihminen ei voi muuttaa maapallon kiertoa avaruudessa,
maapallo on hyvin riippuvainen auringosta ja sen energiavoimasta,
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Vai ihan tympii sinua ? Kyllä tämä ilmaston lämpiäminen koskee meitäkin, viimeistään sitten kun alkaa todenteolla hillitön ilmasto pakolaisvyöry tänne Suomeen asti. Saastuminen ainakin on ihmisistä kiinni , maailma hukkuu roinaan ja myrkkyihin. Minua tympii välinpitämättömyys.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vaitympii kirjoitti:
Vai ihan tympii sinua ? Kyllä tämä ilmaston lämpiäminen koskee meitäkin, viimeistään sitten kun alkaa todenteolla hillitön ilmasto pakolaisvyöry tänne Suomeen asti. Saastuminen ainakin on ihmisistä kiinni , maailma hukkuu roinaan ja myrkkyihin. Minua tympii välinpitämättömyys.
heh,
meinaatko että pieni mini suomi pystyy yksin estämään maapallon lämpenemisen hah hah haa,
mua tympii noin tyhmät ihmiset kui sinä,
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Aivan, kun ihmiset ajattelevat noin että millään ei ole mitään väliä mutta onneksi eivät koska yksilöistä muodostuu suuret kokonaisuudet niin yhteiset ajatukset saavat muutoksia aikaan pitkällä aikavälillä. Kun kansakunnat yhdessä päättävät ilmastosopimuksia voimme edes elää toivossa jotain tapahtuvan.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
ihminen-EI-voi-muuttaa kirjoitti:
heh,
meinaatko että pieni mini suomi pystyy yksin estämään maapallon lämpenemisen hah hah haa,
mua tympii noin tyhmät ihmiset kui sinä,
Kuka niin on kuvitellut että pieni suomi yksin on vastuussa ? Kyllä siinä Pariisin sopimuksessa oli valtavasti maita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Maataloutta ohjailee suuret rahat jotka ovat euroopan ulkopuolella, siksi maatalous vähenee koko euroopassa.
Joskus oli eu johtajilla luulo että Kiina tarvitsee paljon maitotuotteita. Heilllä on paljon tiloja joissa 10000t lehmää kaikki automatisoitu 5-6 ohjaa datakuvia.
1
Ilmianna
Jaa
Faktailmiö: Aavikoituminen lisääntyy vuosi vuodelta auringosta johtuvana eroosioilmiönä. Nyt pitäisi istuttaa maapallolle puita eikä lisätä asevarustelua.
Ilmianna
Jaa
Brasiliassa ja argentiinassa ne hakkaa kaikki puut että saa pihvikarjalle laidunta.
1
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ilmastonmuutos,kuinka koet,kuinka torjut?

Ostatko sen elintarvikkeen jolla lyhyin hiilijanjälki ruokalautasellesi
Ajattelin avata tonnikalapurkin?
Missähän sekin ressukka on kohdannut sen harpuunan,ja tullut purkitetuksi?

Naudanlihaa en juurikaa syö,koska sen päätyminen ruokalautaselle on todella ilmakehään
päästöihin eniten vaikuttava eläin?
Se sikanautajauhenliha onkin arvoitus,koska tuotantoeläin puuttuu täysin?
No tämä aman tuotantoa tällä erää?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta