NX/NX2 yhteispeli

nexutus

Veneessä on nyt Nexus NX -sarja (start pack 4). Langaton tuulianturi, WSI -boksi, loki- ja kaikuanturit, sea data- ja wind -näytöt. Hyvin toimii. Puute jonka nykyisestä järjestelmästä tunnistan ja mihin toivon parannusta on se, että en saa järjestelmästä AWA -tietoa autopilotille windvane -ajoa varten. Autopilottina on Raymarine EV-200.

Sattui käsiin ylimääräinen NX2 serveri ja multi display. NX2 serveristä saisi NMEA:lla tuulitiedon autopilotille. Löytyiskö kokemusta näiden komponenttien yhdistämisestä? Onko käytännössä suoraviivainen homma? Muuttaako järjestelmän luonnetta käytössä monimutkaisemmaksi? Pääsisinkö nauttimaan joistain muista arvokkaista lisominaisuuksista?

Mietin siis, että viitsisikö alkaa askartelemaan. Vene on puhtaasti matkapurjehduskäytössä.

9

1936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      WSI-boksi on karsittu serveri langaton vastaanotin tuulianturille. Sen voi kytkeä NX2-serveriin, joka on ominaisuuksiltaan monipuolisempi. Sen hyödyntämiseksi tuo "multi display", joka toivottavasti on NX2 Multi Control on tarpeen. Tuolla saa enemmän dataa ulos kuin NX-näytöillä ja lisäksi serverin asetukset pääsee laittamaan. Tässä on FAQ, jossa mainitaan tuollainen kytkentä ja sellainen oli myös tutun veneessä. http://www.nexusmarine.se/support/nx2/faq/

      Ainoa vaadittu uusi kytkentä on siis NEXUS-väylä WSI;n ja serverin välille sekä tietysti virta serverille. Serverille kannattaa syöttää GPS-data, joka taisi puuttua NX:stä. Samoin autopilotilta saanee myös kompassisuunnan NMEA 0183:na. Sekin taisi puuttua NX:stä? Kaiken datan saa serveriltä NMEA 0183:na ulos.

      Jos serveri on FDX-mallia, saat kaiken datan helposti myös tietokoneelle, jolla voit hoitaa kaikki asetukset ja kalibroinnut Race Softwarella (ilmainen).

      Harmi, että Garmin meni tuon ostamaan ja ainakin minun näkökulmasta pilaamaan.

    • AinaOppiiUutta

      Kiitos Joakim WSI:n roolin avauksesta. Itsellä langallinen tuulimittari niin eipä ihme ettei ollut näkynyt.

      Ensi kevän harraste itsellä houkutella GND-10 läpi tavara NMEA 2000 väylään. Syksyn pikatestin perusteella ainakin osa datasta löysi plotterille asti.

      Se autopilotti on kyllä kanssa listalla mutta vähän epäilen että plotteri - GND-10 - NX2 Server - autopilotti on pikkasen liian optimistinen hanke mutta jos sen pilotin saisi juttelemaan edes Nexuksen kanssa niin oishan sekin jotain. Itsellä Nexus GPS joten suuntatiedot tulisi sieltä.

    • lue.tämäkin
    • nexutus

      Kiitoksia Jokke,

      NX2 Server on FDX -malli ja näyttö NX2 Multi Control. Ylimääräinen NX2 wind data -näyttö löytyy myös.

      Taidan toimia siten, että lisään väylään NX2 serverin ja laitan NX2 Multi Control -näytön navipisteeseen. Pysyköön nykyiset NX -näytöt ruoritolpalla.

      Suuntatietoa en osaa ainakaan vielä kaivata, eli en luultavasti kytke GPS- enkä kompassisuuntaa NMEA:lla serveriin. Osaan kaivata nykyisiin ominaisuuksiin lisää ainoastaan mahdollisuutta ajaa autopilottia windvane -ohjauksella ja siihen riittää käsittääkseni NMEA:lla AWA -tieto serveriltä autopilotille. AWA:aan ei tarvita suuntaa. Missaanko jotain, eli kannattaisiko sittenkin ottaa GPS:ltä SOG/COG ja/tai autopilotilta heading serverille sisään? Jos vain toinen niin kumpi? Toki TWD olisi nice to have.

      Eikös NX -väylä ole sellainen, että näytöt voi tarvittaessa kytkeä rinnan/tähteen (hub-spoke), eli ei tarvitse välttämättä ketjuttaa?

      Taitaakin tulla vielä yksi mutka: EV-200 autopilotissa ei ole NMEA 0183 -liityntöjä. Tarvitisisin siis konvertterin SeatalkNG väylän ja NMEA0183/NX2 serverin väliin. Olisko kellään joutilasta?

      • gnd-zero

        Osta GND-10, sillä saat GPS:n (jos siis NMEA 2000) NX:lle, sekä AWA:n EV-200:lle, NMEA2000/SeatalkNG on vain liittinadapterikysymys.


      • nexutus
        gnd-zero kirjoitti:

        Osta GND-10, sillä saat GPS:n (jos siis NMEA 2000) NX:lle, sekä AWA:n EV-200:lle, NMEA2000/SeatalkNG on vain liittinadapterikysymys.

        Joo. Näin se on tehtävä. Mutta ilmeisesti en tarvitsekkaan siinä tapauksessa NX2 serveriä. Vai miten on? Saanko siis NX väylästä ilman NX2 serveriä AWA tiedon autopilotille GND-10:n kautta.


      • Nx2 serveri on tässä tapauksessa tarpeeton. Saat sieltä vain nmea0183 datana tiedot ulos ja Reiska ei ymmärrä sitä ilman n2k adapteria.

        GND 10 hoitaa homman sujuvasti
        https://www.heater.fi/fi/garmin-gnd-gateway-silva-nexus-bus-nmea-2000.html

        Yksi t-haara vain lisää raymarinen stng väylään ja adapterikaapelilla tai väri väriin kytkemällä purkki kiinni.

        Läppärillä voit joutua vähän konffaamaan, mutta muuten tieto kulkee ristiin rastiin. Jos väylässä on plotteri, tulee tuulitiedot myös sinne. Samoin saat kompassitiedot pilotilta nexukselle.

        Nexukset voi kytkeä vain väri väriin, ei tarvi ketjuttaa sen kummemmin.


      • Nexutus

        Loistavaa, kiitos Mika. NX2 serveri, multidata- ja wind- näytöt jää siis käyttämättä. Olisko jollekin tarpeen eli kiinnostusta lunastaa?


      • Nexutus

        Raportoidaan:
        GND10 asennettu. Olin varautunut PC:llä jossa Nexus Race softa ja USB -ajuri. Laitoin ensin virrat Raymarinen autopilottiin joka syöttää STNG väylään virran ja totesin, että saan PC:llä GND10:iin yhteyden. Kokeilin myös kytkemättä NX väylää GND10:iin, että Nexuksen järjestelmä toimii talven jäljiltä. Toimihan se. Sitten kaikista virrat pois ja Nexus väyläkaapeli kiinni GND10:iin. Säätämättä mitään Raymarine alkoi saamaan Nexukselta tiedot. Kovasti hämmästyin, kun mm täältä lukenut, että joutuu Race softan kautta säätämään. Minun ei siis tarvinnut säätää yhtään mitään. Harvoin vene-elektroniikan asennuksen yhteydessä tulee iloisia yllätyksiä. Tämä oli sellainen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe