Ahdistus parisuhteessa

Apuaaaaaaa

Tästä aiheesta on jo täällä aiemminkin puhuttu, mutta kaipaisin lähinnä ihmisten omia kokemuksia miten olette pärjänneet yms..
Eli olen uskaltautunut ensimmäistä kertaa elämässäni aloittamaan seurustelun vasta nyt 25-vuotiaana tämän pahan ahdistuneisuuden ja paniikkihäiriön takia. Olen erittäin onnellisessa suhteessa ja rakastan kumppaniani val Tavastia ja haluan olla hänen kanssaan mutta jatkuva voimakas ahdistus on läsnä aina kun olemme yhdessä, minkä olen itse kokenut johtuvan ehkä siitä etten ole ikinä tottunut olemaan kenenkään kanssa näin tiiviisti ja sitoutuneesti yhdessä vaan elämä on tullut tähän asti elettyä aikalailla yksin. Lääkkeitä tähän ahdistukseen olen syönyt aiemmin, tällä hetkellä en koska edellisestä lääkkeestä alkoi tulla pidemmän päälle liikaa sivuvaikutuksia. Pitäisikö aloittaa joku Ssri uudelleen? Onko joku ollut samassa tilanteessa ja mitä tässä kannattaisi tehdä? Haluaisin vaan elää onnellista elämää parisyhteensä mutta ahdistus tuntuu vievän kaiken elämästäni mikä tuottaa minulle iloa :(
Terapiassa kävin aikoinaan ilman mainittavaa hyötyä.
Kiitos jos joku osaisi sanoa edes jotain :)

6

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omavalinta

      Eikö se olisi järkevämpää asua erillään, kun yhdessä asuminen ahdistaa?

    • apuaaaaaaaa

      Ei asuta yhdessä :)

    • makiapanda

      Hmmm.Pelkäätkö jotakin, menettämistä tai mistä toi ahdistus voi juontaa? Jos olet löytänyt hyvän kumppanin niin yhdessäolon ei pitäisi ahdistaa vaan päinvastoin. Haluat olla parisuhteessa mutta sitoutuminen pelottaa siitäkö on kyse?

      • antni

        En allekirjoita ajatusta, etteikö yhdessäolo ja erityisesti intiimi läheisyys voisi ahdistaa vaikka kumppani olisi kuinka sopiva ja hyvä. Ilmeisesti "terveet" ihmiset kokevat asian niin, koska se näyttää olevan hyvin yleinen käsitys. Mutta kiintymyssuhteissaan traumatisoituneille läheisyys itsessään voi olla pelottavaa ja siten myös ahdistavaa.


    • Poistakaksi

      Parisuhde onkin ahdistus.

    • antni

      Kuulostaa hyvinkin tutulta tilanteelta. Itseäni on auttanut kiintymyssuhdeteoriaan tutustuminen, samoin kuin tieto trauma- ja dissosiaatiohäiriöistä. Jos kiintymyssuhdetyyppisi on ns. "välttelevä", läheisyys tuottaa sinulle helposti ahdistusta. Tämä johtuu ymmärtääkseni siitä, ettet ole varhaislapsuudessa saanut tarvittavaa tunnetason hoivaa, vaan olet mahdollisesti jäänyt yksin vaikeiden tunteiden kanssa. Ainakin omalla kohdallani tunnen olevani paremmin turvassa yksin tai etäällä kumppanistani, kuin ollessani fyysisesti tai henkisesti "liian lähellä".

      Trauma- ja dissosiaationäkökulma puolestaan auttoi ymmärtämään tilannetta siten, että pyrin idealisoimaan kumppanini ja parisuhteeni ja samalla sulkemaan pois mielestäni kaikki negatiiviset asiat. Tämä tuntuu johtaneen tilanteeseen, jossa minulla on ikään kuin kaksi tai kolme persoonaa. Yksi niistä pystyy melko hyvinkin nauttimaan läheisyydestä ja parisuhteesta ja haluaisi rakentaa suhdetta eteenpäin. Mutta erityisesti aamuisin saattaa iskeä hirvittävä ahdistus ja kaikki epäilykset ja hankalat asiat nousevat tajuntaan – tämä on toinen "persoonani". Kolmas olotilani on "sinkkumoodi", jossa olen ikään kuin henkisestikin täysin erillään kumppanistani ja elämä tuntuu helpoimmalta.

      Luulen että tämä persoonani jakautuminen tai ns. "dissosiointi" johtuu hyvin pitkälle miellyttämisentarpeestani, joka puolestaan juontaa juurensa jostakin pelosta. Riitatilanteet ja konfliktit ovat minulle hyvin vaikeita ja ahdistavia, niistä toipuminen saattaa kestää useita päiviä. Kumppanissani on myös joitakin kontrolloivia piirteitä ja ne ovat varmaankin lisänneet ahdistustani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      451
      2239
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      227
      2005
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1572
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1541
    5. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1311
    6. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      150
      1281
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      50
      1177
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      66
      1068
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1044
    Aihe