Oman taiteen myynti, verotus ja hinnoittelu

Taiteiluja

Olen tässä koittanut kahlata nettiä läpi ja etsiä tietoa miten omaa taidetta pitäisi verottaa, vai pitääkö ollenkaan? Jos myyntiä ei tulekaan paljon. Ja jos myyntiä tuleekin, niin voiko veroprosenttia muuttaa kesken vuoden? Hieman ristiriitaista tietoa löytynyt näiltä osin.
Olen liki 30v. nainen, ja ikäni maalaillut ja piirrellyt, ja kiinnostaisi alkaa tehdä tilaustöitä.
Mutta tuommoosta kun alkaisi mainostamaan niin toki pitäisi olla verotuspuoli kunnossa, ettei tule sanomista.
Kuinkahan omia töitä pitäisi hinnoitella? Olen todella hidas ja pikkutarkka, joten pelkästään A4 kokoiseen akvarelliin/akryyli työhön saattaa upota kaikkineen 70-100h.
Tuntipalkan mukaan ei välttämättä siis pysty oikein hinnoittelemaan.

8

8884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiHaaveitaLisätuloista

      Juuripa nöin, vaikeaa on. Suomen maassa on kielletty pienestä aloittaminen. Heti vaan yrittäjäksi ja kohta ollaan konkassa.

    • Leveäleipäon

      Ompa sulla paljon epäselvää.

      Maalaa tauluja päivittäin. Myyt sitten niitä ja maksat verot. Pidä mielessä, että leipä ei jää liian kapeaksi.

      Se kuulutko johonkin taideseuraan, sillä ei ole merkitystä. Itse en kuulu mihinkään taideseuraan ja leipä on leveä.

      • Anonyymi

        Perse sulla on leveä


    • ZZZzzk

      Taiteesta saatu tulo verotetaan tuloverotuksessa. Lisäät taiteesta saadut tulot muihin tuloihin. Prosentti määrittyy sitten kaikkien tulojen perusteella ja sitä ei voi ennen vuoden loppua tietää. Jos myynti jää vähäiseksi, tuloja ei tarvitse ilmoittaa, koska toiminta luokitellaan harrastamiseksi.
      Taiteen hinnoitteluun voi soveltaa liiketoimintasuunnitelman logiikkaa. Siinä tavoitteena on kannattava eli rahallisesti voitollinen toiminta. Koska toimintasi on alussa ja hakee muotoaan niin ajallinen panostus on suhteettoman suuri verrattuna siitä saatavaan rahalliseen korvaukseen. Se on ihan OK, mutta pitkällä tähtäimellä pyri hinnoittelemaan tuotteesi voitollisiksi aivan kuten yritykset tekevät.
      Kannattaa pohtia, onko tuotanto enemmän taidetta vai kuvitusta ja pyritkö jompaankumpaan. Kertomasi ajallinen panostus viittaa kunnianhimoon, mikä on hyvä asia. Taiteilijoilla ja kuvittajilla on hieman eri lähteet, mistä voisi saada apurahaa.
      Tutustu siihen mitä muut tekevät, erityisesti sellaiseen tuotantoon mitä voisit itsekin tehdä. Mieti mitä ja miten haluat tehdä samankaltaista tuotantoa toisin ja miten erottua myös idean avulla. Koeta tehdä sillä tavalla, mikä on juuri sinulle luontevinta ja helpointa. Aktiivinen tekeminen tärkeätä, sillä omat ideat ja työn jälki jalostuvat tekemällä.
      Onnea matkaan!

      • eimeeperille

        ei mee perille


    • Taiteiluja

      Kiitoksia vastauksista. Hetki mennyt kun viimeksi olen käynyt katsomassa vastauksia. Muutama järkevä ja ymmärrettävä näemmä tullutkin.
      Kunnianhimoa kyllä löytyy omalle työlle, ja olen koittanut opetella työskentelemään nopeammin. Muutamia töitäni olen saanutkin myytyä, ja tässä liki puolen vuoden aikana myynnin myötä olen koittanut keskittyä löytämään yhtenäisempää tyyliä.
      Myynti on kuitenkin ollut niin pientä, että päätin etten ole siitä mihinkään ilmoittanut.
      Käytännössä osaan tehdä liki minkä tahansa tyylisiä maalauksia ja piirroksia, mutta pidemmällä tähtäimellä se ei ole myynnin ja näkyvyyden kannalta kovin hyvä ominaisuus, jos kaikki työt näyttävät kuin eri taiteilijan tekemiltä...
      En ole vielä ihan varma tekisinkö taidetta vai kuvitusta.
      Alan koulutustahan ei siis ole, että apurahaa tuskin saan mistään. Mutta pienenä haaveena olisi kyllä joku päivä saada tältä alaa ammatillinen koulutus.
      Paljon sitä ehtii muutamassa kuukaudessa muuttumaan, kun oikeasti päättää haluta pärjätä tällä alalla.
      Toistaiseksi keskityn vielä oman tyylin hiomiseen loppuun, uusien töiden ja kokoelmien tekoon, ja näkyvyyden saamiseen.
      Olen hahmotellut mielessäni monet taulut ja piirrokset, jotka pitäisi pikkuhiljaa päästä toteuttamaan.
      Ja sitten kun sitä aloittaa, sitä ei osaa lopettaa ennen kuin kaikki on tehty.
      Ehkä paras neuvo mitä olen saanut on ollut se, että tekee taidetta itselle, eikä muille. Että ehkä ei kannata tehdä sellaista taidetta minkä olettaa miellyttävän muita, vaan sellaista mikä miellyttää omaa silmää, ja jonka tekee täydestä sydämestä.

    • Anonyymi

      Taiteen hinnoittelu on vaikea asia. Hinta riippuu momesta asiasta, Miten taulu on maalattu, millä ammattitaidolla.? Aihe merkitsee myös paljon, jotkut aiheet kiinnostavat ostajia. Jos aihe on todella kiinnostava niin se ostaja on valmis maksamaan työstä enemmän, jos aihe ei kiinnosta juuri ketään niin se on vaikea myydä.
      Vaikeaa on taiteen myynti , riippuu monesta asiasta saako myyntiä. Kuvataiteen tarjonta on nykyään runsasta ja alalle on tullut paljon hyvuä tekijöitä. Taidetta myydään näyttelyistä ja nyt myös netin kautta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2545
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1907
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1568
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      111
      1396
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe