Inhoan miesystäväni kissaa

Kaikkensa yrittänyt

Ongelmani alkaa rasittaa jo parisuhdettammekin ja siksi käännyn teidän puoleenne, toivossa, että voisitte kissaihmisinä auttaa minua ja sitä kautta tätä kissaa pärjäämään keskenämme.

Olen seurustellut miesystäväni kanssa nyt noin vuoden ajan. Hänellä on 3-vuotias, leikattu naaraskissa, ns. monirotuista tyyppiä. Kissa on elänyt parisuhdettamme ennen myös miehen edellisessä parisuhteessa, jossa puoliso oli mielenterveysongelmainen ja miehen mukaan vihasi kissaa sekä mm. löi sitä milloin mistäkin syystä. Hän tosin myös puukotti miestäni ja joutui pakkohoitoon. Tästä on kuitenkin aikaa jo pari vuotta.

Kun me ryhdyimme seurustelemaan, kissa suhtautui minuun ihan hyvin ja miesystäväni jopa ihmetteli sitä, miten tuttavallisesti kissa viihtyi kanssani.
Sitten, kun muutimme yhteen, ja tein havainnon, että kissa on saanut elää "poikamiestaloudessa" täysin ilman minkäänlaisia sääntöjä, suhteessa kissaan alkoi esiintyä ongelmia.

En ensiksikään voi sietää sitä, että kissa tulee ruokapöytään syömään samalta lautaselta kuin isäntä/emäntä ja vaadin, että kissalta kielletään moinen käytös.
Mies kertoi, että hän on (3-vuorotyötä tekevänä ihmisenä) antanut kissan jopa syödä omalta lautaseltaan ja toisaalta hän on myös jättänyt pizzalaatikoitaan lattialle kissalle tarjolle.

Toisekseen en pidä myöskään siitä, että kissa tulee sänkyymme nukkumaan. Olen kissoille allerginen, mutta selviän jatkuvalla Zyrtecin syömisellä oireista. Lääkäri kuitenkin totesi ykskantaan, että allergisen ei pidä päästää kissaa (tai koiraa) makuuhuoneeseen lainkaan.

Mies on kertonut nukkuneensa kissa kainalossa ja jalkojen välissä koko poikamiesaikansa.

Mies on antanut kissan yksinollessaan (jopa 12 tuntia kerrallaan) tuhota jokseenkin täydellisesti eteisen tapetit ja kynsiä kaksi nojatuolia järkyttävään kuntoon.

Olen yrittänyt estää tätä hankkimalla kissalle "kynsimispuun", mutta silti se edelleen kynsii mieluummin nojatuoleja. Tapetit sen sijaan ovat saaneet olla rauhassa ilmeisesti jatkuvasta valvonnastani ja mustapippurin sirottelusta johtuen.

Kissa on myös tottunut nuolemaan likaisia astioita tiskialtaassa ja penkomaan miehen eteiseen unohtamia roskapusseja täysin hajalle, enkä voi sietää sellaistakaan käytöstä. Pidänkin kämpän niin puhtaana, ettei kissalle ole enää lainkaan tarjolla tilaisuuksia tuollaiseen "dyykkaamiseen".

Sen sijaan ruokaa ja raikasta vettä kissa saa täysin ohjeiden mukaan. Silti se yrittää aina tulla kerjäämään ruokapöytään ja jos yhtään silmä välttää, se on tiskialtaassa nuolemassa paremman puutteessa vaikka voiveitsiä.

Kissa on tosin muuttanut nukkumistottumuksiaan aika erikoisella tavalla; se ei tule sänkyymme, kun minä olen siellä, mutta menee miehen jalkojen väliin, kun minä olen muualla.

Sinänsä tämä kissa on selvästikin oppivainen, koska kun olen leikittänyt sitä virikkeellisesti (esim. piilottanut ruokaa ja kannustanut etsimään), se on ollut heti leikissä mukana.
Kieltäminen ei kuitenkaan tunnu tehoavan minun tekemänäni, vaan vasta kun isäntä sanoo tiukasti "Ei!"

Ongelmanani onkin se, että vaikka alunperin pidin tästä kissasta, olen jotenkin turhautuneena päätynyt inhoamaan sitä ja sen tapoja. Kaikkein inhottavinta on mielestäni sen tapa kaivaa roskapussi esille, raadella se ja tyhjentää kaikki sen sisukset lattialle.
Lapsuudenkodissani oli aina kissoja (silloin ei allergioista niin paljon tiedetty tai kohistu), mutta äitini piti kissoille todella kovaa "jöötä" - lätkäisi tiskirätilläkin, jos ne yrittivät ruokapöytään.

En ole lyönyt ko. kissaa, vaikka mieli on tehnyt usein. Mielestäni elävää olentoa, lemmikkiäkin, pitäisi kyetä opettamaan muilla keinoin.

Neuvonne ovatkin siis tarpeen, koska mieheni ei halua luopua kissastaan ja ymmärrän sen olevan hänelle hyvin rakas.

Joten, please, neuvoja?

24

2849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ö

      Tiedän kokemuksesta, että kissan (miksei jonkin toisenkin eläimen) on joskus vaikea tottua uuteen kumppaniin. Toinen kissani oli mustasukkainen poikaystävästäni vuosia. Repi mm. hänen vaatteensa öisin lattialle ja makoili niiden päällä. Minun vaatteeni saivat olla rauhassa, olihan se repiminen toki kiellettyä. Ajan kanssa hän tottui kilpailijaansa.

      Noihin ongelmiin on vaikea ottaa kantaa, mutta, tiedän myös kokemuksesta että kissaa on vaikea pitää makuuhuoneen ja sängyn ulkopuolella. Ne nukkuvat yleensä emäntänsä tai isäntänsä kanssa. Ja jos ne sulkee oven toiselle puolelle, voi sitä naukua. Ja sitä paitsi, ne menevät sänkyyn päiväsaikaan joka tapauksessa.

      Allergia ja kissa on muutenkin vaikea yhdistelmä. Tilanne kuulostaa pahalta.

      Älä missään nimessä lyö kissaa, sillä se ei älyä sitä ohjeeksi. Silloin se alkaa inhota sinua. Komentele äänillä mieluummin.

    • Sanelma

      on ikävä asia, joka mennee ajan kanssa, tai sitten ei... Mutta pieniä vinkkejä käytännön asioiden hoitamiseksi;

      Raapiminen, eläintarvikekaupoista saa jotain kissanminttusuihketta (n. 50 mk), jota suihkauttamalla raapimapuuhun ja sallittuihin leluihin saa kissan innostumaan niistä, ja (toivottavasti) jättämään nojatuolit rauhaan. Samoin kaupoista saa karkoitussuihketta, jota voi vastaavasti suihkutella nojatuoleihin.

      Roskapussit, minusta koulutus tulisi siinä suhteessa aloittaa miehestä, eihän roskapussin paikka ole eteisessä. Keittiön kaapin taas voisi salvata jollain yksinkertaisellä systeemillä, ystävilläni oli kevyet muovisalvat heidän lapsensa ollessa taaperoikäinen.

      Röyhkeä käytös, lyönti on huono ratkaisu, olen kuullut paljon suositeltavan vesisuihkupulloa. Kissa vihaa sitä, ja vaihtoehto on väkivallaton. Olen myös päättäväisellä liikkeellä poistanut kissan sopimattomasta paikasta, siis en paisko mutta napakasti.

      Itse sensijaan itse en näe mitään ongelmaa, mikäli kisu nuolee pizzalaatikoita tai voiveitsiä tiskialtaassa, roskiin ja pesuunhan ne menevät! Koirani hoitaa aina esipesun, ellei ruoka ole liian maustettua.

      Minäkin kärsin parhaillaan eläinmaailman edunvalvontakriiseistä, uuden kissan tulo on saanut vanhan pissaamaan koiraparan koriin, enkä tiedä, mitä tehdä.... karkoitussuihke ei auta, karkoittaa myös koiran.

    • oli täälläkin

      Oli,kuin olisin lukenut omasta elämästäni ja ymmärrän täysin,miltä sinusta tuntuu!!Kaiken kertomasi lisäksi täällä kissaT sai maata leipäkaapissa,vaatekaapissa,missä vaan,kun tulin tänne!Heti alkoi "koulutus",kun ne meni kiellettyyn paikkaan,minä otin pois,toruin,ovet kiinni,ne avas,samaa kiertoa päivästä toiseen! Ja usko,että meinasi mennä hermot miljoona kertaa,ja tuntui,ettei siitä tule mitään!!!! 3 vuotta se kesti,ennenkuin pääsin täyteen yhteisymmärrykseen kissojen kanssa siitä,että niillä on rajat mihin mennään ja mihin ei,mutta kyllä se kannatti! Nyt on jo pitkään ollut kiva,kun ei tarvi jatkuvasti olla "tukkanuottasilla" niitten kanssa!! Jatka vaan sitkeästi kissan "koulutusta",kyllä sekin oppii,aikaa se vie,hermoja kuluttaa,mutta lopputulos on ok!Meillä sattuu vieläkin joskus "lipsumisia",mutta nyt ei tarvi muuta kuin katsoa kissaa päin,tulee heti pois. Vielä sanon,että kissat ja minä ollaan kavereita,ne ei pelkää,eikä vihaa mua,joten öykkärit älkää turhaan vaivautuko hirmu-kommentteihin! Sulle toivon menestystä ja pitkää pinnaa!!

    • miuku

      En osaa muuten auttaa,kun että kaverillani oli semmoinen kissa joka raapii hänen lempituoliaan eikä kaveri saanut millään kissaa lopettamaan sitä niinpä hän osti kissalle raapimispuun, mutta kissa vähät välitti siitä puusta ja jatkoi huonekalujen raapimista, keksittiin että laitetaan siihen puuhun vähän kissanminttua että se houkuttasi kissaa paremmille apajille,siitä lähtien se kissa on jättänyt huonekalut rauhaan ja suorastaan rakastaa raapimispuutaan.se ongelma siis ratkesi siinä, että kannattaa koittaa,jos et ole vielä kokeillut!;=)muutkin pahuudet kissalta saa varmasti karkoitettua,kunhan keksii tarpeeksi hyvät vastikkeet.Onnea yrityksille..:)

    • anni

      Niin kuin edellä mainittiinkin, kissat ovat äärimmäisen kovapäisiä otuksia. Vaikka ne ovat viisaita, ne käyttävät viisauttaan lähinnä keksimään kiertotien kolttosten tekoon, eikä lopettamiseen.

      Meillä tehoaa tuo suihkepullo kieltona, samalla painokas EI, joskus riittää nykyään se pelkkä eikin, koska kisu jää odottamaan seuraavaksi sitä suihkepulloa. jos ei sana mene perille, niin sitten tulee se "kaivattu" vesisuihku.

      Jos kissa on kielletyssä paikassa, esim vaatehuoneessa hyppimässä hyllyille, niin yleensä otan sitä niskasta kiinni paikanpäällä ja vien naamani ihan lähelle ja taas sama painokas ei ja kissan poisto vaatehuoneesta.

      Tärkeintä on muistaa, että todennäköisesti kisu ei muista omia tekemisiään kovin pitkälle, eli kun toruu, niin se on tehtävä heti asiayhteydessä. Meillä huonekalujen raapimiseen ei auttanut sitruuna, kissanpoistosuihke, folio tms. Ainoa keino on vahtia suihkepullon kanssa! VÄlillä turhauttavaa, mutta aikaa myöten tehoaa.

      Joskus joku kertoi keinon makuuhuoneesta karkoittamiseen: he olivat ottaneet imurin makkariin ja joka kerta kun kissa yritti sinne, niin imuri laitettiin päälle. kissa pelkää sen ääntä ja jättää tulematta. mutta tämänkin toimivuus edellyttää väsytystaktiikkaa. silloin kun kissa tajuaa, ettei se halua makkariin tuon äänen takia, niin se ei myöskään jää naukumaan oven taakse,.

      toivottavasti joku näistä edes auttaa.

      • minä vain

        Kuulostipa julmalta tuo makkarista karkoittaminen. Mitä varten ottaa kotiin eläin, jos siltä on kokonaan kielletty joku tietty asunnon huone? Älytöntä. Minun eläimeni saavat tulla kaikkiin huoneisiin, vaikka esim. vaatekaappi on kiellettyä aluetta.


      • anni
        minä vain kirjoitti:

        Kuulostipa julmalta tuo makkarista karkoittaminen. Mitä varten ottaa kotiin eläin, jos siltä on kokonaan kielletty joku tietty asunnon huone? Älytöntä. Minun eläimeni saavat tulla kaikkiin huoneisiin, vaikka esim. vaatekaappi on kiellettyä aluetta.

        Niin, kyllä meilläkin saa olla makkarissa yhtä lailla, vaatehuone on kiellettyä aluetta, koska kiipeilyn seurauksena kaikki vaatepinot ovat lattialla. Tässä keskustelun aloittaja oli kuitenkin huolissaan allergian takia, ja ymmärrän hyvin, sisarukseni ovat myös allergisia.
        Silloin on hyvä pitää makuuhuone kiellettynä alueena, että pystyy jotenkin edes nukkumaan.

        Eikä kysyjä ollut itse lemmikkiä hankkinutkaan, se tuli ikäänkuin sivutuotteena, uuden miesystävän myötä.

        Et tainnut lukea koko tarinaa.


      • minä vain
        anni kirjoitti:

        Niin, kyllä meilläkin saa olla makkarissa yhtä lailla, vaatehuone on kiellettyä aluetta, koska kiipeilyn seurauksena kaikki vaatepinot ovat lattialla. Tässä keskustelun aloittaja oli kuitenkin huolissaan allergian takia, ja ymmärrän hyvin, sisarukseni ovat myös allergisia.
        Silloin on hyvä pitää makuuhuone kiellettynä alueena, että pystyy jotenkin edes nukkumaan.

        Eikä kysyjä ollut itse lemmikkiä hankkinutkaan, se tuli ikäänkuin sivutuotteena, uuden miesystävän myötä.

        Et tainnut lukea koko tarinaa.

        Eihän se tuo alkuperäinen kirjoittaja ollutkaan, joka pölynimurilla kissoja pelottelee. Se minun kommenttini oli tarkoitettu sinulle, ja yleisesti, ei hänelle. Senhän näkee noista viestien kulkusuunnista. Sitä paitsi, jos on noin allerginen, että on lääkityksellä, ei riitä, että makkari on rauhoitettu. Tokihan eläinpölyä leijailee pitkin kämppää.


      • Viivi
        minä vain kirjoitti:

        Kuulostipa julmalta tuo makkarista karkoittaminen. Mitä varten ottaa kotiin eläin, jos siltä on kokonaan kielletty joku tietty asunnon huone? Älytöntä. Minun eläimeni saavat tulla kaikkiin huoneisiin, vaikka esim. vaatekaappi on kiellettyä aluetta.

        Meillä kissat (2) ei nykyään pääse makkariin, koska toinen on "puberteetissa" eli merkkailee paikkoja. (Kastrointi tapahtuu ensi viikolla.) En mielelläni päästä kissoja myöskään pesuhuoneeseen, koska se toinen on lirauttanut pyykkikoriin.
        Ilman vesipulloja ja raivoamista kissat ovat tajunneet, etteivät ole toivottuja kyseisiin tiloihin. Ne luikahtavat sisälle, mutta kun seison ovella ja katson kissaa ja sanon, että tulepa pois, niin kyllä se tietää, mistä on kyse. Ja tulee.

        Minusta tuntuu, että monet hankkivat harmaita hiuksia opettamalla ja komentamalla kissaa. Olen luottanut paljon siihen, että kyllä ne tajuavat itsekin ja se tuntuu tuottavan hyvää tulosta.


    • Tellu

      Epäilen että tilanne ei tule korjaantumaan koskaan. Mikäli sinuun on jo syntynyt inho sitä kissaa kohtaan, se ei katoa vaikka kissa oppisikin tavoille, mitä en usko tapahtuvan. Niin kauan kuin kissa on isäntänsä lepsun komennon alla se tekee mihin on tottunut.

      Suurin ongelma tässä koko tapauksessa on nyt isäntä. Jos kissaa ohjaa PENNUSTA tai sen uuteen kotiin saapumisesta asti jättämään erinäiset paikat rauhaan (kuten esim. ruokapöydän ainakin aterian aikana, sitähän vaatii jo hygieniakin) mitään ongelmia ei edes pääse syntymään.

      Ei voi kuin ihmetellä mitä ne roskapussit siellä talossa tekevät lojumassa. Mikä tahansa eläin haistaisi ne ja repisi ne rikki, vaikka sille sanottaisiin mitä. Ja allergia ja eläimet eivät kertakaikkiaan sovi yhteen. Tosin täytyy kyllä myöntää että oma kumppanini on aikoinaan elänyt kissansa kanssa Zyrteceitä syöden (hänen suurin ongelmansa on näemmä kesä ja heinät).

    • ...miehesi?

      Kissaa vapaana?

      Silloin joku kaunis kerta kun miehesi tulee
      kotiin voipi ollakkin että kissa ei enää
      tulekkaan kotiin? Se on voinut joutua
      löytöeläin talolle tms. ja voithan sinäkin
      siinä asiassa hieman avustaa :)

      • superhyperextralargakissaraka

        Toi oli törkeetä! Et kissat pitää häätää kotoonsa vaan jos joku sen omistajan "tuttava" sitä haluaa??? Se on täysin omistajan asia päättää siitä, antaako kissan pois vai pitääkö sen itsellään!
        Meillä on oma kissa joka ei koskaan tee mitään tuollaista (muuta kuin raapii hieman tuoleja ja sohvia), eli ongelmaa ei ole meillä esiintynyt.

        ..mutta takaisin asiaan:
        Jos omistaja on kiintynyt kissaansa ja kissa omistajaansa, mikä mättää?
        Ongelma ei minusta kuulosta merkittävämmltä, niin kuin tuossa aikaisemmin jo mainittiin.

        Hyvää Jatkoa Kaikille!


      • superhyperextralargakisurakas

        Toi oli törkeetä! Et kissat pitää häätää kotoonsa vaan jos joku sen omistajan "tuttava" sitä haluaa??? Se on täysin omistajan asia päättää siitä, antaako kissan pois vai pitääkö sen itsellään!
        Meillä on oma kissa joka ei koskaan tee mitään tuollaista (muuta kuin raapii hieman tuoleja ja sohvia), eli ongelmaa ei ole meillä esiintynyt.

        ..mutta takaisin asiaan:
        Jos omistaja on kiintynyt kissaansa ja kissa omistajaansa, mikä mättää?
        Ongelma ei minusta kuulosta merkittävämmltä, niin kuin tuossa aikaisemmin jo mainittiin.

        Hyvää Jatkoa Kaikille!


      • Jarkko
        superhyperextralargakisurakas kirjoitti:

        Toi oli törkeetä! Et kissat pitää häätää kotoonsa vaan jos joku sen omistajan "tuttava" sitä haluaa??? Se on täysin omistajan asia päättää siitä, antaako kissan pois vai pitääkö sen itsellään!
        Meillä on oma kissa joka ei koskaan tee mitään tuollaista (muuta kuin raapii hieman tuoleja ja sohvia), eli ongelmaa ei ole meillä esiintynyt.

        ..mutta takaisin asiaan:
        Jos omistaja on kiintynyt kissaansa ja kissa omistajaansa, mikä mättää?
        Ongelma ei minusta kuulosta merkittävämmltä, niin kuin tuossa aikaisemmin jo mainittiin.

        Hyvää Jatkoa Kaikille!

        Etkö voisi kysyä kumpi miehellesi on tärkeämpi Kissa vai sinä. Jotenkin vaikuttaa että kissa taitaa olla tärkeämpi? Miksi ihmeessä edes olet ihmisen kanssa joka on mieluummin kissan kanssa sängyssä kuin sinun?

        Itse aikoinaan totesin saman ex. tyttöystävästäni. Tuumasin että on täällä muitakin ja nykyään elelen onnellisena.... ...tosin koiran karvaisessa kodissa mutta onnellisena että koira nukkuu sentään erihuoneessa :)


      • Maria M.
        Jarkko kirjoitti:

        Etkö voisi kysyä kumpi miehellesi on tärkeämpi Kissa vai sinä. Jotenkin vaikuttaa että kissa taitaa olla tärkeämpi? Miksi ihmeessä edes olet ihmisen kanssa joka on mieluummin kissan kanssa sängyssä kuin sinun?

        Itse aikoinaan totesin saman ex. tyttöystävästäni. Tuumasin että on täällä muitakin ja nykyään elelen onnellisena.... ...tosin koiran karvaisessa kodissa mutta onnellisena että koira nukkuu sentään erihuoneessa :)

        Onneksi mieheni on kanssani samoilla linjoilla, meistä on mukavaa, kun aamulla vieressä nukkuu lämmin koira. Vaikka sänky onkin pikkuisen ahdas neljälle (120cm) niin hyvin se sopu sijaa antaa!:D

        Miksi ihmeessä kissa ei saisi olla miehelle tärkeä?! Sehän on elänyt hänen kanssaan paljon kauemman kuin nainen. Uuden perheenjäsenen tulo taloon vaatii sopeutumista, mutta ei mielestäni kannata alkaa miestä vaihtamaan! Tuntuu siltä, että sekä mies että kissa vaativat pientä "koulutusta". Kyllä kissa oppii nukkumaan muuallakin kuin makuuhuoneessa. Ja varmasti oppii raapimaan myös raapimapuuta, eihän siitä mitään tule, että kissa raatelee kodin!

        Pystyisittekö hankkimaan kissalle kaveria? Allergia tosiaan on ongelmana, mutta kissat kannattaisi pestä säännöllisesti. se vähentää kissojen hilseilyä, ja iho pysyy paremmassa kunnossa--> ei aiheuta niin paljon oireita. Kun kissalla olisi kaveri, jota opetetaan heti taloon tullessa tavoille, voisi vanhempikin kissa hyväksyä "uudet tuulet" paremmin. Ja sillä olisi seuraa, niin se ehkä käyttäisi aikansa muuhunkin kuin pahantekoon.

        Itseäni huvitti lähinnä tuo kissan astioiden nuoleskelu. Onko se oikeasti niin paha ongelma?! Eikös ne jokatapauksessa ole menossa pesuun? Meillä ainakin koirat esitiskaavat lähes kaikki astiat, eikä se haittaa ollenkaan. Ruokapyödällä kärkkyvät kissat ovat asia erikseen, meillä ainakin suihkupullo tehosi tosi hyvin kissoihin. Kun pullo oli pyödällä, sinne ei edes yritetty.

        Ihanteellista,että välität miehestäsi niin paljon, että kyselet täällä apua! Hyvää jatkoa teidän perheelle!

        t.Maria


    • emäntä

      Meidän kissa yritti myös hyppiä pöydillä, mutta veimme sen aina heti suihkun alle, kun näimme sen pöydällä. Muutama viikko kului näin, ja sitten kissa uskoi. Pitää vain kärsivällisesti opettaa uusille tavoille.
      Uskon, että opit pitämään kissasta, kun alat hellimään ja silittelemään sitä. Varmasti sekin oppii pitämään sinusta.
      Onnea ja yrittämistä teille! Kirjoita joskus, että miten teillä sujuu.

    • marya

      Mä oon huomannut, että mun kissa rakastaa kaikenlaisia sutturuttupyykkikasoja
      ynnä muita vastaavia kekoja yli kaiken. Eli roskapussien repiminen on sille ihan
      omaa käytöstä, utelias kun on. Teet musta ihan oikein kun pidät moiset houkutukset
      pois kissan lähettyviltä. Eri asia sitten on tuntuuko susta järkevältä uhrata kaikki
      SUN aika sun MIESYSTÄVÄN sotkujen siivoomiseen.. huh huh itse en jaksais toisten
      jälkiä korjailla.. Etkö sä vois asettaa miekkosen seinää vasten ja vaatia että prkl
      jos et yhtään auta kissan kanssa niin tiedät mitä seuraa..

      Ja kissahan on kiintynyt tietty omistajaansa ja sä oot sille vieras, outo lisäke sen kotona.
      Itse oon huomannut, että jos mun luona vieraileva esim. yövieras on kissaa kohtaan tyly niin
      se kostaa sen esim. yöllä.. Itse asiassa se on muutaman kerran laittanut ihan naurattaan kun
      toinen onkin ihan hädissään kun leijona vaanii nurkan takana heh.. Mutta siis heti vieras on
      ja jaksaa vähän leikkiä sen kanssa niin jopas alkaa kisu hyristä ja surista:) Eli hyvä hyvä noi
      sun yritykset leikittää miehes kissaa!

      En tiedä oliko tästä mitään hyötyä, mutta tällaisia tuumin:) Onnea sulle,

      M

    • Helka

      Vaikka miehesi kisu olisikin hieman kuriton, toivoisin, ettet vihaisi sitä sen takia. Kissa on nimittäin oppivainen eläin mutta vaatii rajojen asettamista, ohjausta ja kasvattamista siinä missä koira tai lapsikin (saankohan vihat niskaani tästä analogiasta?).

      Ellei miehesi ole aikoinaan vaatinut kissalta minkäänlaisia käytöstapoja, on mielestäni hieman epäreilua vaatia siltä yhtäkkiä aivan erilaista käyttäytymistä kuin mihin se on vuosien varrella tottunut. Älä ainakaan missään nimessä lyö sitä tästä syystä! Se ei lainkaan ymmärrä, mitä tarkoitat, ja alkaa todennäköisesti pelätä ja karttaa sinua.

      Mielestäni sinun kannattaisikin keskustella miesystäväsi kanssa rajojen asettamisesta kissalle sekä niiden noudattamisesta. Johdonmukaisuus on tärkeää, ja yksin sinun on vaikeaa saada mitään aikaan. Ei myöskään kannata odottaa mitään ihmeitä lyhyessä ajassa; kärsivällisyys palkitaan...

      Tuo allergia on kyllä hankala juttu, ja lääkärit ovat varmasti aivan oikeassa sanoessaan, ettei eläintä tulisi päästää sänkyyn. Tämä muuten olisi hyvä ohjenuora myös ei-allergisille eläinten omistajille, mutta ainakaan allekirjoittaneella ei ole sydäntä kieltää kissoja tulemasta sänkyyn ;) Toivottavasti miehesi ymmärtää, että terveydellä ei tule leikkiä!

      Kaiken kaikkiaan kissa ei kuulosta mitenkään erityisen hirveältä tapaukselta vaan itse asiassa suht normaalilta katilta, ottaen vielä huomioon miehesi exän, jonka väkivaltainen käyttäytyminenhän olisi saattanut aiheuttaa kissapoloiselle vaikka mitä traumoja. Toivon, että tulette toimeen keskenänne; on hyvä, että ainakin sinulla on halua korjata tilannetta. Tsemppiä! :)

    • Annina

      että kyselet täällä neuvoa. Et kuitenkaan taida inhota kissaa vaikkaa otsikossa niin lukee. Eipä sinun auta muu kuin hyväksyä, että te molemmat olette osa miesystäväsi elämää. Kissa oli ennen sinua.

      Kissan käytökseen on syynä se, että miesystäväsi on antanut sen niin käyttäytyä. Ota asia puheeksi miehesi kanssa ja sovi, että nyt alkavat puhaltaa uudet tuulet. Kissaa täytyy tietenkin edelleen helliä ja sen kanssa leikkiä ettei se tunne oloaan hylätyksi. Sitkeyttä se vaatii, koska kissa ei ole mikään helppo koulutettava.

      Ymmärrän kyllä hyvin ettet pidä siitä, että kissa tulee ruokapöydälle. Aina kun se tulee siihen niin nostatte sen vaan pois napakan ei-sanan säestämänä.

      Mitä tuohon pitsan syömiseen tulee niin en suosittele sitä kissan ruuaksi. Muutenkin kaikki mistä järki sanoo ettei ole kissalle hyväksi niin ei kannata antaa. Makupalan omaisesti voi antaa jotain mutta ei siltikään kaikkea. Kissalle ei saa antaa sipulia, keittokinkkua, makkaroita, suklaata, kastikkeita tai mausteita. Kissan ruokavalion tulee koostua purkkiruuasta, laadukkaasta kuivasta ruuasta, jauhe- ja kokolihasta, sisäelimiä, kalaa korkeintaan kerran viikossa. Maitotuotteita voi myös antaa joskus, mutta niiden on syytä olla hylaa varmuuden vuoksi. Kissalle pitää myös pistää kauraa kasvamaan.

      Ymmärrän myös sen ettet pidän kissan sängyssä nukkumisesta, koska olet allerginen. Se ei ole silloin suositeltavaa. Mutta vaikea sitä siitä on opettaakaan pois. Oven taakse kissaa ei ainakaan saa sulkea. Kissalle voisi laittaa vaikka oman nukkumapaikan sängyn viereen, johon sen aina nostaa kun se tulee sänkyyn. Tätä nukkumapaikkaa voi sitten hilata pikkuhiljaa pois makuuhuoneesta.

      Kissaa voi opettaa terottamaan kynsiään kynsimispuuhun siten, että otat sen tassuista kiinni ja teet "kynsimisliikettä". Puuhun voi suihkuttaa kissanminttua tai kuivattua kissanminttua.

      Nojatuoliin ja tapetteihin voi suihkuttaa esim. Feliwayta, jottei kissa niitä raapisi. Myös käsien yhteen lyöminen ja napakka ei voivat auttaa kun kissa on pahanteossa. Suihkautus vesipullostakin voi auttaa kun kissa on terottamassa kynsiään. Kissa ei saa nähdä, että ihminen suihkuttaa vettä, koska silloin se yhdistää inhottavan veden ihmiseen kun pitäisi yhdistää pahantekoon.

      Astioiden nuoleminen tiskialtaassa ei ole niin paha, kun ne kuitenkin pestään. Ne ruuan tähteet eivät ole välttämättä kissalle hyväksi. Mutta edelliset neuvoni kissan pahanteon suhteen voisi tepsiä tässäkin. Älkää jättäkö eteiseen roskapusseja niin kissa ei niitä raavi.

      Kuulostaa myös vähän siltä, että kissalla on tylsää. Sitä kannattaa leikittää enemmän ja tehdä kaikenlaisia virikkeitä kotiin. Sitä voisi myös ulkoiluttaa valjaissa. Kaveri olisi ihan ehdoton, mutta ehkä mahdoton ajatus, koska olet allerginen. Tuo ruuan piilottaminen on hyvä juttu.

      Meillä on myös ruokaa kerjäävä kissa, istuvat koiran kanssa vieretysten ja kerjäävät. Kissalla on tarkka dieetti ja siksi sille ei saa mitään antaa.

      Älä vaan mene lyömään kissaa. Eläimiä ei tosiaankaan saa lyödä. Ja se on kärsinyt jo tarpeeksi, jos edellinen naisystävä sitä löi. Ja muista, että kissan pahat tavat ovat peräisin siitä miten miehesi on sen antanut elää. Nyt sitten vaan kärsivällisyyttä ja kärsivällisyyttä ja ennenkaikkea lempeyttä! Ja mitä niihin roskapusseihin tulee niin pois vaan lojumasta kotoa, koska ne kuuluvat roskikseen.

    • Annina

      vielä lisätä, että kissaakaan ei voi kauhean usein pestä. Se ei tee sen iholle hyvää, koska kissojahan ei periaatteessa pitäisi pestä ollenkaan. Tietysti näyttelykissat ovat erikseen ja jos turkki tahriintuu pahasti. Tuo allergia huomioon ottaen kannattaa vaan siivota mahdollisimman usein.

    • EttäNäin

      Jos pitää valita akka vai kissa, niin se on sitten kissa. Siis se joka joka jää. Ja saa elää omassa kodissaan kaikkialla.

      Näin on myös käynyt. Perheenjäsentä ei hylätä.

      • Anonyymi

        Kissa ei ole ihmisen kanssa perhe
        Vai kaksi ihmistä tekee perheen


    • Anonyymi

      Muuta pois

    • Anonyymi

      Kissa elelee 20 vuotta, eli kannattaa hoitaa, syöttää hyvin. Mitä pulskempi, sen tyytyväisempi Hän on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe