Kahvi ja vatsavaivat

Jussi

Hei!minkälaisia vatsavaivoja olette saaneet kahvista?Itse lopetin joitakin päiviä sitten kahvin juonnin;suolen toiminta on normalisoitunut huomattavasti,kakka on kiinteämpää,ei ole ilmavaivoja...olin vuosikausia kahvin suurkuluttaja ja maha aina sekaisin.nyt tuntuu hyvältä,auttoikohan kahvinjuonnin lopetus,vai mikä?Ainoa haittapuoli on lievä päänsärky,mikä taas johtuu kofeiinin puutteesta...

38

38039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laama

      Kyllä tuo on ihan kahvin lopetuksen tulosta. Kahvi on aika "myrkkyä" monen vatsalle. Jossakin tutkimuksessa oli, että neljä kuppia kahvia lisää vatsahapon määrää 70%:lla.

      • .

        Lopetin kahvin juomisen ja vatsavaivat helpottivat heti. Juon teetä maidon kera eikä mitään ongelmia.


      • Syyllinen kahvista

        laama kirjoitti varsin hyvästä asiasta.kahvi tosiaan saattaa lisätä vatsahapon eritystä??Tähän mukaan tulee taas se että jos saman aikaisesti käyttää vatsa hapon eritystä sulkevaa lääkettä noidan kehä on valmis.Itse olen aloittamassa 4 viikon ilman kahvia ja suosittelen kaikille joilla närästys refluksi ym tähän ongelmaan liittyviä asioita.


    • Antsu1

      Juu, siis mulla oli aikoinaan kaikkea muuta kuin terveellinen aamupäivän ateriointi.

      Siis join ensin tuoremehua tyhjään vatsaan. Sitten töissä join kahvia pari kupillista aamupäivisin ja vasta lounaalla laitoin jotain kiinteää ruokaakin vatsaani.

      Lopputulos: Ylävatsa ärtyi, turvotusta ja röyhtäilyä.

      "Hoito": lopetin niin tuoremehun kuin kahvinkin juomisen tyhjään vatsaan. Nykyisin menee aamulla ensin kaurapuuro ja vasta sen jälkeen kahvi. Parissa viikossa oli vatsaongelmat poissa, vaikken kahvia kokonaan jättänytkään. Itseasiassa en edes määrää vähentänyt, vaan muutin aamun tottumukset terveellisempään suuntaan.

    • 4 mukia

      Vuosia join aamulla 4 mukillista kahvia ja sitten parkkipaikalle kävellessä oksensin kaikki ulos.
      Koko päivän vaan join kahvia ja illalla myös.

      Söin somacia, peehoota, nexiumia. Pakko oli vähentää juontia, nykyään otan 2-3 kuppia aamulla ja ehkä 2 kupp päivällä, illalla en enää kahvia juo.
      Närästys lähes loppunut, vuodessa menee enää 1-3 Lanzo-kuuria. Selvisin melko hyvin vaivoista, toki ruokatottumuksiakin siinä samalla muutin.
      Melkoista myrkkyä kahvi on, siitä on vaikea päästä eroon.

    • :o)

      ..perinteisesti pistää suolen toimimaan useimmilla kahvinjuojista. Itselläni käy myös näin, mutta sen lisäksi poden oksettavaa oloa yhden kupillisen jälkeen koko päivän, niin etten pysty juomaan kahvia muutakuin sellaisina päivinä, kun tiedän ettei tarvitse mihinkään mennä. Lisäksi suolistoa polttelee ja nipistelee.

    • Kahvimaanikko

      Ennen meni kahvia n. 5-8 kuppia päivässä pahimmillaan, todettiin vatsahaava ja päätin vähentää kahvin kulutusta.
      Ei vaan enää onnistu, kun elimistö on tottunut kofeiiniin ja tarvittavaa määrää ei saa kokiksesta eikä teestä millään.
      Ilman kahvia sietämätön migreeni, kahvin kanssa yhtä sietämätön kipu mahassa.
      Että kahvin kittaaminen kannattaa...

      • puuromies

        Aamu on aina hyvä alottaa täysviljapuurolla.
        On huono peruste, ettei kunnolla herää ilman
        kahvia.
        Siirryttiin haudutettuun kaurapuuroon, jonka voi
        keittää edellispäivänä ja lämmittää sopiva annos
        mikrossa.
        Voita kalliimmalla Pro-Beselillä on ominaisuus,
        joka samalla auttaa kolesterolin, jopa
        painonkin hallinnassa.
        Ja vatsa kiittää parempana olona.


    • Tumppu

      Joo. Siitä kahvista. Parasta aikaa hoitelen liiallisesta kahvinjuonnista johtuvaa ylävatsavaivaa. Join lähes kaksi litraa kahvia päivässä. Olo alkoi muuttua jotenkin huteroksi. Oli huono ja höntti olo pitkin päivää ja väsymys oli kova. Ylävatsa alkoi olla kipeä ja kurkku oli kipeä ja jatkuva yskä. (En tupakoi). Lääkäri totesi, että ruokatorven tulehduksesta on kyse. Jätin kahvin pois, päänsärkyä kesti pari päivää, helpotti parin päivän päästä. Höntti olo ja väsymys häipyivät heti kahvittoman päivän jälkeen ja kahvin ylijuonnista on vielä jäljellä tuo palleakipu, joten jos suinkin, niin vähentäkää kahvin juontia. Itse en uskalla edes yhtä kuppia enää juoda. Taisi olla kofeiinimyrkytys. Ehkäpä tuo ruokatorvikin pikkuhiljaa tuosta alkaa parantua, kun limakalvot pääsevät uusiutumaan ja paranemaan. Tsemppiä kahvin lopettaneille.

      • maria-40

        Minulla kanssa kofeiini myrkytyksiä ja sitten paha refluksi. Ei enää kahvia!


    • myrkkyä

      Itse olen lopettanut maitokahvin juonnin n.14v koska vatsa ei kestänyt. Alkuun kahvin kanssa rasvanhaju teki jo heikkoa, kerma tuotteita ei voinut myöskään syödä kahvin kanssa. Mustaa kahvia olen juonut koko ajan. Nyt vatsa on rauhottunut niin että voin harvoin ottaa kahvin kanssa maitotuotteita. Samoin moni tuttu on joutunut jättämään maito-kahvi yhdistelmän.

    • Lisbetti

      Mulla loppu mahavaivat siihen kun hankin pavunjauhatuskoneen ja espressokeittimen.
      Enää en suostu juomaan "suomalaista" kahvinlitkua ollenkaan, ennemin juon vaikka teetä, jos ei ole espressoa tai capuccinoa tarjolla.
      Kuppi tai kaksi päivässä riittää. Ennen ryystin 5 kuppia päivässä kaikenmaailman sotkuja ja maha kiukutteli yhtenään.

    • N40+

      Minun kahvista johtuneet vaivat loppuivat, kun siirryin käyttämään pikakahvia. Siitä ei tule närästystä tms. Kulta-merkkinen parasta. Makuun tottuu kyllä.

      • N40+

        Minä juon vain aamuisin kahvia, koska iltapäivän kahvi oksettaa.


      • teenjuoja
        N40+ kirjoitti:

        Minä juon vain aamuisin kahvia, koska iltapäivän kahvi oksettaa.

        voi juoda. Menee varmasti sekaisin. jos pistää paljon maitoa joukkoon, ehä menee kuitenkin alas.


      • N40+
        teenjuoja kirjoitti:

        voi juoda. Menee varmasti sekaisin. jos pistää paljon maitoa joukkoon, ehä menee kuitenkin alas.

        Hei,

        Niin kuin mainitsin niin aamulla vain juon kahvia. En siis maininnut että massuni menee sen takia sekaisin kun juon tyhjään massuun. Tottakai mä myös esim. leipää syön kahvin kera.

        En juo maitoa ollenkaan, katsos kun minulla on laktoosi intoleranssi.


    • LitkinKahviaKunVettä

      Ehheh kahvin takia jouduin tiputukseen nestehukan vuoks.

      Oksensin kaikki ruoat pois
      Huimasi ihan älyttömästi
      Sydämmen tykytystä siinä sadassakolmessakympissä
      Silmät meni väkisin kiinni
      Ripuloin kaiken mitä söin

      En juo ainakaa toistaiseksi kahvia.
      Nyt olo on aivan mainio. kakkain näyttää hyvältä : )
      Aluks väsytti tosi paljon ja päätä särki, mutta oireet kyllä hävii kahvin lopettamisen jälkeen

    • nimetön cofeinisti

      Luin ihan justiin sanomalehtijutun tutkimuksesta, että liiallinen kofeiinimäärä voi mm. aiheuttaa jopa hallusinaatioita. Stemmaa ainakin minuun, välillä olen silmänurkista usein näkeväni jos jonkunlaista seisoskelijaa ja kun tarkemmin katsoo ei mitään tai ketään olekkaan. Joskus olen nykyään oikein säikähtänyt, kun tuo "näky" tuntuu niin varmalta.

      Hyvä, että tuohon "kummitteluunkin" löytyi selitys.. olin jo pelännyt tulevani pikkuhiljaa hulluksi kun nuo näyt ovat ajan saatossa vain lisääntyneet. Kahvia ei saisi juoda kuin kolme kuppia päiväässä, minä juon varmaan kolmetoista mukia. Olen riippuvainen tuosta litkusta. Joskus maku ihan etoo jo iltapäivästä. Voi kun pystyisi edes vähentämmään, minulla taitaa olla lopettaminen ainoa keino. En osaa vähää juodakkaan.

    • Suoli.24

      Tuli ripluu monta vuotta, mut viikko ilman sumppii ni kakka oli jämäkkää kui ratakisko. Tännän rykäsin kaffet naamaan ni eiköhän varpuset taas pönttöön lentäny.. Apua!! Mitä mä teen, oon iha paskana ? :(

    • Ärtynytsuoli, PAH

      Terve!
      Itselläni on ollu 4v vatsa sekaisin ja lääkärit eivät ole löytäneet mitää elimillistä vaivaa.. Kaikki on kokeiltu moneen kertaan.. Maitohappobakteerit ym geelit ja leseet.. Nyt olen toista viikkoa ilman kahvia ja vatsa ei ole kenkkuillut yhtään!

      Toivo elää että saisin vatsani kuntoon ja voisin aloittaa elämisen :)
      Kaikki vatsavaivaiset, suosittelen kyllä että kokeilette olla kuukauden ilman kahvia, kyllä niistä vierotusoireista selviää..

    • pandatkin

      Bambukahvi on vastaus.

    • zyzcxcx

      "Kahvin vaikutukset on kovin yksilöllisiä, eikä kaikilla vatsa kestä vaaleapaahtoista suodatinkahvia. Tämä johtuu siitä, että kahvi on luonnostaan hapokas mutta hapokkuus hajoaa kun kahvia paahdetaan. Eli mitä vaaleapaahtoisempi kahvi on, sitä hapokkaampaa se on. Tummapaahtoisen kahvin pH-arvo on lähempänä neutraalia kuin vaaleapaahtoisen kahvin."

      http://www.pauligcafe.fi/kysy-kahvista/tummapaahtoisia-kahveja-mokkapannuun

    • niina9

      Tummapaahtoista kahvia minkäkin vedän, eikä vasta ole läheskään niin sekaisin. Eikä närästä.

    • assu333

      kannattaa lopettaa kahvi vähentämällä ensin kahvin juontia. paljon helpompaa. välttyy kauhealta pää kivulta jos kroppa pikkuhuljaa tottuu pienempään määrään kahvia. viikossa vieroittuu kofeiinista kokonaan.

    • autss...

      Tänään vedin ekan kupin pitkästä aikaa ja kauhee ripuli.

    • KJf

      Yleensä ei tule mitään vaivoja mutta joskus pitää mennä käymään "kakkosella"... :D Joskus tulee myös sellaisia että särkee koko vartaloa. Kipu tuntuu ylävatsalla ja säteilee ihan selkään asti. Mikä lie, varmaan närästystä. Mutta onneksi ne tulevat melko harvoin. :)

      • kauheeta

        Mulla on just tollasia joskus jopa sietämättömiä kipuja selässä säteilee. Pyörryttää ja kylmän hikee jopa joskus kohska paha olo nousee niin suureksi... en keksi syytä, kahvi ei läheskään aina syynä. Herkkä masu. Söin lääkekuurin ja se autto mut pari kukautta meni ja taas vaivat palasi.


      • Hyvätroppi

        Sappikohtaus. Sappikiviä


    • lol44

      kofeiini poistaa nestettä ja voi siksi jopa aiheuttaa ummetusta. toisille se tosin aiheuttaa jo pienissä määrissä ripulia. piristys kin on suhteellista kun toisia se väsyttää ja toisia valvottaa.

    • kahvinystävä

      Vatsa tullut kipeäksi. Onkohan kofeiiniton kahvi yhtä hapokasta ja mahan toimintaan vaikuttavaa?

    • nocof

      Minulle kahvista tulee vatsa kipeäksi ja jotenkin epämiellyttävä tunne vatsaan.:)

      • maria-40

        ja refluksi, joten lopeta ajoissa....


    • Khghkkkhj

      Kyl se tyhjässä mahassa närästää ja tökkii, tyhjään mahaan kannttaa juoda oman tunnon mukaan, närästys voi tulla sillon kun se ei tarttis tulla? Kahvista ei oo helppo luopua kun se antaa kicksiä mulle ainaki ja maistuu hyvälle, varsinkin sokerin ja myös etenkin täys maidon kans, startti joka aamu/päivä, tehokas myös pitkällekin päivää!

    • Anonyymi

      mahan poltteeseen avuksi ollut kaurapuuro aamulla, mustikkakeitto . kahvia ei näytä maha kestävän, eikä nikotiini tuotteita. omenamehustakin poltetta, eiköhän näillä muutoksilla ala paranemaan.

      • Anonyymi

        tee aiheuttaa myös närästystä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tee aiheuttaa myös närästystä

        Moni ei edes tajua kuinka kahvi aiheuttaa ongelmia, riippuu ihmisestä, toiset sietää vaikka
        litratolkulla, ei mitään, ainakaan yhdistettävää, mutta toisille, herkemmille kahvi on suoranaista myrkkyä vatsalle ja aivoille. Kahvin terveyshyödyt nyt ei ole niin huomattavia( onko ollenkaan) että kannattaisi lopettaa se ihan kokonaan. Kahvissa on valtavasti jäämiä joiden vaikutusta ei ole edes tutkittu kunnolla. Minä onneton olin pitkään ilman kahvia ja aloin sitten pikkuhiljaa maistella sitä kun emäntäkin joi, nyt on vatsa kipeä ja tulee levoton olo. Lopetan kahvin tasan tarkaan tänään. En tarvi sitä elääkseni.


    • Anonyymi

      Juon yhteensä pannullisen päivässä. Vatsavaivat alkava yleensä iltapäivällä, aamupäivällä liidän pilvissä. Puolenpäivän jälkeen lähinnä piereskelyä, huomiokyvytöntä sekoilua ja useampi ulostuskerta (aamulla ei kakata).

      En pysty lopettamaan, enkä edes vähentämään, olen yrittänyt!

      • Anonyymi

        KOkeile vieroituksessa aluksi kofeiinitonta luomukahvia? Clipper pikaa esimerkiksi. Ehkä sen jälkeen pääset siitäkin eroon?

        N-from-here


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe